ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 грудня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/7331/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Шевякова І.С.,
за участю:
секретаря судового засідання - Оніщенко В.В.,
представника позивача - Близнюк І.В.,
представника відповідача - ОСОБА_3.,
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області, третя особа - ОСОБА_2 , про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування протоколів.
Позовні вимоги (з урахуванням уточнення):
- визнати протиправними дії членів Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району щодо скликання та проведення засідання комісії від 08.12.2020 року;
- визнати протиправними дії членів Пришибської СТВК та Пришибської СТВК щодо встановлення результатів повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №530394 на підставі відеозапису у спосіб, який суперечить нормам Виборчого кодексу України;
- визнати протиправними дії членів Пришибської СТВК та Пришибської СТВК щодо встановлення результатів голосування з виборів Пришибського сільського голови з урахуванням результату перерахунку голосів на виборчій дільниці №530394 на підставі відеозапису у спосіб, який суперечить нормам Виборчого кодексу України;
- визнати протиправним та скасувати протокол Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району про повторний підрахунок голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови на виборчій дільниці №530394 від 08.12.2020 року;
- визнати протиправним та скасувати протокол Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному окрузі від 08.12.2020 року.
Під час розгляду справи суд
В С Т А Н О В И В:
10.12.2020 ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області (далі - відповідач, Пришибська СТВК), про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування протоколів.
Історія справи
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 10.12.2020 позовну заяву прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №440/7331/20. Цією ж ухвалою до участі у справі в якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача залучено ОСОБА_2 .
Справа розглядалася у порядку загального позовного провадження та з урахуванням особливостей, визначених статтею 273 Кодексу адміністративного судочинства України.
Перед початком розгляду справи по суті 11.12.2020 року представником позивача було подано заяву про збільшення позовних вимог, яка прийнята судом.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 11.12.2020, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, підготовче судове засідання закрито, справу призначено до розгляду по суті.
У судовому засіданні 11.12.2020 було допущено до участі у справі у якості представника відповідача, Пришибської СТВК, ОСОБА_3 .
При цьому, суд враховував, що 11.12.2020 о 13:24 до суду надійшли пояснення третьої особи, зі змісту яких стало відомо, що постановою Кременчуцької районної територіальної виборчої комісії Полтавської області від 10.12.2020 №94 "Про зміни в складі Пришибської сільської територіальної виборчої комісії, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів", з-поміж іншого, було достроково припинено повноваження голови комісії ОСОБА_3 та головою комісії призначена інша особа.
Водночас відповідно до витягу з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, одержаного судом 11.12.2020 о 15:55, слідує, що керівником Пришибської сільської територіальної виборчої комісії, який уповноважений вчиняти дії від імені юридичної особи, рахується саме ОСОБА_3 .
Відповідно до частини 35 Виборчого кодексу України, набуття та припинення окружною (територіальною) виборчою комісією статусу юридичної особи здійснюється у порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
Згідно частини 1 статті 10 згаданого Закону, якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними.
11.12.2020 року перед проголошенням цього рішення судом винесено окрему ухвалу.
Аргументи учасників справи
В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначила, що вона є кандидатом на посаду Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області на місцевих виборах 2020 року.
Позивач стверджувала, що 08.12.2020 окремими членами Пришибської СТВК було з порушенням встановленої процедури скликано та проведено засідання виборчої комісії. Зокрема, невідомо, яка особа скликала засідання і з яких підстав; про засідання було повідомлено зацікавлених осіб вибірково; порядок денний та проекти рішень не доведені членам комісії; на засіданні були відсутні голова та секретар; перед засіданням членами комісії та сторонніми особами було з порушенням процедури отримано доступ до документації виборчої комісії. На цьому засіданні протиправно, як на думку позивача, було проведено повторний підрахунок голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови на виборчій дільниці №530394, за результатами якого складено протокол Пришибської СТВК від 08.12.2020 про повторний підрахунок голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови на виборчій дільниці №530394 та про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному окрузі.
У ході самого засідання 08.12.2020 року повторний підрахунок голосів виборців Пришибською СТВК проведено всупереч вимогам статті 250 та статті 254 Виборчого кодексу України. Зокрема, фактично повторного підрахунку голосів не відбулося, під час проведення засідання Пришибської СТВК 08.12.2020 бюлетені знаходились в архівній установі. Внесення до оскаржуваного протоколу відомостей про голосування вчинено на підставі перегляду відеозаписів невідомого походження. Безпідставно визначено результати голосування за кандидатів.
На переконання позивача, вказані дії є грубими порушеннями виборчого законодавства, що є підставою для визнання протиправними та скасування протоколу Пришибської СТВК від 08.12.2020.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив суд їх задовольнити.
Надав суду пояснення, що за змістом в цілому відповідає вищевикладеним аргументам.
Відповідач відзив на позов до суду не надав.
Представник відповідача, що за даними ЄДР є головою Пришибської СТВК, у судовому засіданні визнав позов. Надав суду пояснення. Представник відповідача, ОСОБА_3 , повідомив суду, що 07.12.2020 року його повідомили про призначення головою Пришибської СТВК. 08.12.2020 року ОСОБА_3 вніс відомості про зміну керівника Пришибської СТВК до ЄДР; скликав засідання комісії на 09.12.2020 року та оприлюднив порядок денний цього засідання. Попередній голова Пришибської СТВК печатку комісії, документи, зокрема бюлетені, йому не передавав. В цей же день, 08.12.2020 року наприкінці дня ОСОБА_3 повідомили про те, що окремими членами СТВК проводиться засідання. Представник відповідача, голова Пришибської СТВК, повідомив суд, що він не скликав засідання виборчої комісії 08.12.2020 року, порядок денний не формував, ініціатор та підстави скликання засідання йому невідомі. Прибувши на місце проведення засідання, він виявив, що окремі члени комісії та сторонні особи отримали доступ до сейфу з документацією виборчої комісії. Викликав поліцію, заявив про правопорушення, участі в засіданні 08.12.2020 року не приймав. Заперечив факт проведення підрахунку голосів на цьому засіданні, вважав проведене засідання незаконним.
11.12.2020 від представника третьої особи надійшли пояснення щодо позовної заяви, у яких останній вказував, що дії відповідача щодо скликання та проведення засідання комісії 08.12.2020 вважає правомірними. Стверджував, що протокол про повторний підрахунок голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови на виборчій дільниці №530394 та про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови остаточно ще не складено, оскільки 08.12.2020 в приміщенні Пришибської СТВК були відсутні голова, заступник і секретар цієї комісії.
Третя особа та її представник у судове засідання не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступне.
Обставини справи, встановлені судом
ОСОБА_1 зареєстрована кандидатом на посаду Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області, що підтверджено копією посвідчення від 22.09.2020 №5, виданого Пришибською СТВК.
Під час проведення місцевих виборів дії та рішення Пришибської СТВК неодноразово були предметом судового розгляду.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 06.11.2020 у справі №440/6389/20, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020, адміністративний позов кандидата на посаду Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_2 до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області, за участі третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: кандидата на посаду Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_1 , кандидата на посаду Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_4 про визнання протиправною та скасування постанови задоволено: визнано протиправною та скасовано постанову Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 31.10.2020 "Про визнання голосування на виборчій дільниці №530394 недійсним"; визнано протиправним та скасовано протокол Пришибської СТВК від 01.11.2020 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області; визнано протиправним та скасовано протокол Пришибської СТВК від 01.11.2020 про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі; зобов`язано Пришибську сільську територіальну виборчу комісію Кременчуцького району Полтавської області скласти протокол про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному окрузі.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 18.11.2020 у справі №440/6642/20 адміністративний позов ОСОБА_2 до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача ОСОБА_1 , задоволено: визнано протиправною та скасовано постанову Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 13.11.2020 №13/11 "Про затвердження Протоколу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №530394"; визнано протиправними дії Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області, вчинені на засіданні 13.11.2020, щодо визнання голосування з виборів Пришибського сільського голови 25.10.2020 на виборчій дільниці №530394 недійсним; визнано протиправним та скасовано протокол Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про результатами голосування з виборів Пришибського сільського голови в Єдиному одномандатному виборчому окрузі, складений 13.11.2020.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 22.11.2020 апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення. Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18.11.2020 у справі №440/6642/20 змінено шляхом доповнення резолютивної частини рішення абзацом 5 та 6 в наступній редакції: "Визнати протиправним та скасувати протокол Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови, в якому зазначено, що жоден з кандидатів на посаду сільського голови не набрав голосів на виборчій дільниці. Зобов`язати відповідача продовжити дії щодо встановлення результатів виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі за наслідками виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.11.2020 та постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020 по справі №440/6389/20, які є чинними та такими, що підлягають безумовному виконанню, а також висновків судів у цій справі". В іншій частині рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18.11.2020 у справі №440/6642/20 залишено без змін.
Постановою Центральної виборчої комісії від 27.11.2020 №526 "Про скаргу кандидата на посаду Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_2 , зареєстровану в Центральній виборчій комісії 24.11.2020 за №21-36/1-26756 (№21-36/1-26763)" вирішено, з-поміж іншого: 1. У задоволенні скарги кандидата на посаду Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_2 , зареєстрованої в Центральній виборчій комісії 24 листопада 2020 року за № 21-36/1-26756 (№ 21-36/1-26763), відмовити; 2. Встановити факти одноразового грубого та систематичного порушень Пришибською сільською територіальною виборчою комісією Кременчуцького району Полтавської області Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України; 3. Достроково припинити повноваження всього складу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області у зв`язку з одноразовим грубим та систематичним порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України; 4. Зобов`язати Кременчуцьку районну територіальну виборчу комісію Полтавської області не пізніше 18 години 00 хвилин 28 листопада 2020 року повідомити місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, про можливість подання не пізніше 18 години 00 хвилин 29 листопада 2020 року до Кременчуцької районної територіальної виборчої комісії Полтавської області нових кандидатур для включення до складу цієї територіальної виборчої комісії; 5. Зобов`язати Кременчуцьку районну територіальну виборчу комісію Полтавської області не пізніше 20 години 00 хвилин 30 листопада 2020 року сформувати новий склад Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області та невідкладно поінформувати про прийняте рішення Центральну виборчу комісію; 6. Зобов`язати Пришибську сільську територіальну виборчу комісію Кременчуцького району Полтавської області після сформування її нового складу привести свою діяльність та рішення у відповідність із вимогами виборчого законодавства; здійснити дії щодо встановлення результатів виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі за наслідками виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2020 року та постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року у справі №440/6389/20, а також висновків судів в адміністративній справі №440/6642/20; 7. Звернутися до Національної поліції України для проведення перевірки обставин, викладених у цій постанові, та вжиття належних заходів реагування в разі наявності відповідних підстав.
Постановою Кременчуцької районної територіальної виборчої комісії Полтавської області №91 від 30.11.2020 "Про утворення та формування складу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області" вирішено, зокрема, утворити та сформувати новий склад Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району.
Постановою Кременчуцької районної територіальної виборчої комісії Полтавської області №93 від 05.12.2020 "Про зміни в складі Пришибської сільської територіальної виборчої комісії, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів" вирішено, з-поміж іншого: внести зміни до складу територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, сформованого постановою Кременчуцької районної територіальної виборчої комісії Полтавської області №91 від 30.11.2020 "Про утворення та формування складу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області", згідно з додатком 1.
Згідно з додатком 1 до постанови Кременчуцької районної територіальної виборчої комісії Полтавської області №93 від 05.12.2020, зокрема, припинено достроково повноваження голови комісії ОСОБА_5 та включено до складу й призначено головою цієї комісії ОСОБА_3 ; припинено достроково повноваження секретаря комісії ОСОБА_6 та включено до складу й призначено секретарем цієї комісії ОСОБА_7 .
08.12.2020 року відомості про голову Пришибської СТВК ОСОБА_3 внесені до ЄДР; головою комісії скликано засідання комісії на 09.12.2020 року, оприлюднено порядок денний засідання 09.12.2020 року.
Суд встановив, що 08.12.2020 відбулося засідання Пришибської СТВК, результати якого оформлено протоколом №1 від 08.12.2020.
Відповідно до витягу зі протоколу №1 засідання Пришибської СТВК, присутні 11 членів виборчої комісії, відсутні 6 членів виборчої комісії, запрошені 3 особи. Констатовано відсутність голови та секретаря виборчої комісії та обрано головуючого й секретаря зі складу присутніх. Зафіксовано розпломбування та розкриття у присутності працівників поліції сейфу з документацією виборчої комісії. Проведено опис документів, що містилися в сейфі. Печатки СТВК не виявлено. Отримано відеозаписи засідань СТВК за 31.10.2020 року - 01.11.2020 року, які переглянуто.
Надалі в протоколі викладено, що ознайомившись із відеозаписом, комісія вийшла на такі результати повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №530394, зокрема, кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду сільського голови: 1. ОСОБА_1 - 65; 2. ОСОБА_2 - 94; 3. ОСОБА_4 - 13; 4. ОСОБА_8 - 48; 5. ОСОБА_9 - 13; 6. ОСОБА_10 - 4; 7. ОСОБА_11 - 8.
Також, ознайомившись із відеозаписом, комісія вийшла на такі результати голосування з виборів Пришибського сільського голови з урахуванням результатів перерахунку голосів на виборчій дільниці №530394, з-поміж іншого, встановивши, що найбільшу кількість голосів виборців у єдиному одномандатному виборчому окрузі набрала кандидат на посаду сільського голови ОСОБА_2 - 457, відсоток голосів виборців 36,61.
Даний протокол підписано головуючим та секретарем на засіданні, відтиск печатки відсутній, мається відмітка про передачу протоколу до Кременчуцької районної ТВК.
Позивач, вважаючи протиправними та такими, що підлягають скасуванню, дії та протокол Пришибської СТВК від 08.12.2020, звернулася до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Норми права, які підлягають застосуванню
Гарантії права громадян на участь у виборах, процедуру підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів урегульовано Виборчим кодексом України від 19.12.2019 №396-IX.
Відповідно до частини третьої статті 32 Виборчого кодексу України, виборчі комісії повинні діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Частиною першою статті 33 Виборчого кодексу України визначено, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
За приписами частини першої статті 36 Виборчого кодексу України основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.
Відповідно до частин 5-7 статті 36 Виборчого кодексу України, засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.
Повідомлення про засідання може здійснюватися телефоном, електронною поштою чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку. Особа вважається повідомленою, зокрема, у разі надсилання відповідної інформації на її контактний номер телефону, зазначений у поданні до складу відповідної виборчої комісії.
Членам виборчої комісії надаються проекти рішень комісії та необхідні матеріали, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання комісії, але не пізніш як до початку засідання.
Засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник. У разі невиконання ними цієї функції комісія визначає із свого складу головуючого на засіданні.
Згідно частини 19 цієї ж статті, у разі припинення повноважень складу виборчої комісії, в тому числі дострокового, виборча комісія, повноваження якої припинено, зобов`язана передати виборчу та іншу документацію, матеріальні цінності, у тому числі печатки та штампи "Вибув", виборчій комісії, сформованій (затвердженій) у новому складі.
Відповідальним за передачу є голова відповідної виборчої комісії, в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар комісії, повноваження якої припинено.
У даній справі предметом позову були дії та рішення (протокол) виборчої комісії, які, на твердження позивача, порушили її права шляхом невірного повторного підрахунку голосів та встановлення результатів виборів.
Повторний підрахунок голосів виборчою комісією на місцевих виборах внормований статтею 254 Виборчого кодексу України.
Відповідно до частин дванадцятої, тринадцятої статті 254 Виборчого кодексу України, повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.
Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Згідно частини 5 статті 250, підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.
Відповідно до частини 27 статті 250 Виборчого кодексу України, під час підрахунку виборчих бюлетенів визначений виборчою комісією член комісії рахує виборчі бюлетені вголос. Усі предмети, що не є виборчими бюлетенями встановленої форми, складаються окремо і не підраховуються. У разі виникнення сумнівів, чи є предмет виборчим бюлетенем, дільнична виборча комісія вирішує це питання шляхом голосування. При цьому кожен член виборчої комісії має право особисто оглянути предмет. На час огляду підрахунок виборчих бюлетенів припиняється. Предмети, що не є виборчими бюлетенями, запаковуються в окремий пакет. До предметів відносять і контрольні листи. На пакеті робиться напис "Предмети", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Встановлена у підсумку підрахунку кількість є кількістю виборців, які взяли участь у голосуванні. Ця кількість оголошується і заноситься секретарем комісії до відповідного протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.
В цілому зміст статті 250 Виборчого кодексу України "Порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці" вказує на те, що підрахунок голосів/результатів голосування вчиняється шляхом підрахунку за виборчими бюлетенями.
Аналогічно внормовано процедуру підрахунку голосів Постановою Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 №386 "Про Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці".
У частині 3 пункту 2.11 цієї Постанови вказано: виборча комісія підраховує загальну кількість виборчих бюлетенів окремо з кожних місцевих виборів та по кожному виборчому округу, за винятком бюлетенів, які не підлягають врахуванню. Під час підрахунку виборчих бюлетенів визначений виборчою комісією член комісії рахує виборчі бюлетені вголос.
Висновки щодо правозастосування
Як було встановлено судом, постановою ЦВК від 27.11.2020 №526 було зобов`язано Пришибську СТВК після сформування її нового складу привести свою діяльність та рішення у відповідність із вимогами виборчого законодавства та здійснити дії щодо встановлення результатів виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області за наслідками виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.11.2020 та постанови Другого апеляційного адміністративного суду 10.11.2020 у справі №440/6389/20, а також висновків судів в адміністративній справі №440/6642/20.
05.12.2020 постановою Кременчуцької районної ТВК Полтавської області №93, з-поміж іншого, було включено до складу Пришибської СТВК та призначено головою цієї комісії ОСОБА_3 та включено до складу Пришибської СТВК та призначено секретарем цієї комісії ОСОБА_7
08.12.2020 до ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань було внесено відомості про керівника Пришибської СТВК ОСОБА_3 .
На 09.12.2020 головою Пришибської СТВК ОСОБА_3 було скликано засідання комісії Пришибської СТВК; повідомлено членів цієї комісії про скликання 09.12.2020 засідання Пришибської СТВК та його порядок денний.
Суд вказує, що станом на 08.12.2020 року ОСОБА_3 був поза всяким сумнівом повноважним головою Пришибської СТВК.
Водночас під час судового розгляду справи встановлено та не заперечувалося учасниками справи, що 08.12.2020 Пришибською СТВК було проведено засідання комісії.
При цьому, суд відзначає, що ні повноважний голова Пришибської СТВК, ОСОБА_3 , ні його заступник, ані секретар цієї комісії, не вирішували питання щодо скликання цього засідання. У матеріалах справи відсутні докази належного повідомлення членів комісії та суб`єктів виборчого процесу про дату, час та місце проведення засідання 08.12.2020 та його порядок денний.
У зв`язку з чим, суд констатує порушення Пришибською СТВК частин 5-7 статті 36 Виборчого кодексу України.
Відповідно до змісту протоколу засідання комісії 08.12.2020 року, Пришибською СТВК під час засідання 08.12.2020 в присутності двох працівників поліції було отримано доступ до сейфу виборчої комісії шляхом порушення опломбування та зрізання замка. Після відкриття сейфу проведено опис документів, печатки СТВК не виявлено. Кандидатом на посаду сільського голови ОСОБА_11 були надані членам комісії копії протоколів про повторний підрахунок голосів Пришибською СТВК. Отримано відеозаписи засідань СТВК за 31.10.2020 року - 01.11.2020 року, які переглянуто.
Надалі в протоколі викладено, що ознайомившись із відеозаписом, комісія вийшла на такі результати повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №530394, зокрема, кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду сільського голови: 1. ОСОБА_1 - 65; 2. ОСОБА_2 - 94; 3. ОСОБА_4 - 13; 4. ОСОБА_8 - 48; 5. ОСОБА_9 - 13; 6. ОСОБА_10 - 4; 7. ОСОБА_11 - 8.
Також, ознайомившись із відеозаписом, комісія вийшла на такі результати голосування з виборів Пришибського сільського голови з урахуванням результатів перерахунку голосів на виборчій дільниці №530394, з-поміж іншого, встановивши, що найбільшу кількість голосів виборців у єдиному одномандатному виборчому окрузі набрала кандидат на посаду сільського голови ОСОБА_2 - 457, відсоток голосів виборців 36,61.
Даний протокол підписано головуючим та секретарем на засіданні, відтиск печатки відсутній, мається відмітка про передачу протоколу до Кременчуцької районної ТВК.
Допитана у судовому засіданні свідок ОСОБА_12 , член Пришибської СТВК, показала, що відомості, зазначені у протоколі засідання Пришибської СТВК в цілому відповідають подіям, які фактично мали місце на засіданні 08.12.2020 року.
Також з показів свідка ОСОБА_12 та зі змісту самого протоколу від 08.12.2020 суд встановив, що під час засідання комісії були відсутні виборчі бюлетені і їх не було досліджено.
За таких обставин суд розцінює дії Пришибської комісії щодо встановлення у протоколі підрахованої кількості голосів виборців та результатів голосування - як протиправні.
Фіксування вказаних результатів у протоколі прямо протирічить змісту статей 250 та 254 Виборчого кодексу України, якими встановлено процедуру підрахунку та повторного підрахунку голосів.
Як наслідок, суд вважає, що дії Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району під час скликання та проведення засідання комісії 08 грудня 2020 року слід визнати протиправними.
Також суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати як окремий акт протокол засідання Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району від 08 грудня 2020 року № 1. Незважаючи на те, що цей протокол не відповідає формі, визначеній ЦВК, не містить відбитку печатки комісії, суд вказує, що фіксація у цьому протоколі підрахованої кількості голосів виборців та результатів голосування може спричинити сприйняття його у якості належного рішення виборчої комісії суб`єктами виборчого процесу. Відповідно відсутність окремої оцінки протоколу потенційно може спотворити результати виборів.
Отже, суд прийшов до висновку про обґрунтованість позову. Окрему увагу суд звертає на факт визнання позову представником відповідача, який за даними ЄДР є головою Пришибської СТВК.
Позивач сформулював позовні вимоги, з урахуванням уточнення, розрізнивши дії членів комісії та комісії окремо, у тому числі окремо дії щодо скликання та проведення засідання (вимога 1) та дії щодо встановлення результатів повторного підрахунку голосів (вимога 2), а також дії щодо встановлення результатів голосування (вимога 3). Суд розцінює цю позовну вимогу як фактично одну - вимогу щодо протиправності дій. При цьому суд не оцінює окремо дії окремих членів комісії, оскільки у справі адміністративної юрисдикції відповідачем є суб`єкт владних повноважень. В даному разі - Пришибська сільська територіальна виборча комісія Кременчуцького району.
Аналогічно позивач сформулював дві окремі позовні вимоги: окремо про визнання протиправним і скасування протоколу про повторний підрахунок голосів та окремо про визнання протиправним і скасування протоколу про результати голосування.
Суд не вважає таке розподілення обґрунтованим. Предметом розгляду у цій справі став протокол № 1 від 08.12.2020 року, який є єдиним і за своєю формою не відповідає ні протоколу про повторний підрахунок голосів, ні протоколу про результати голосування.
Тому суд надає оцінку цьому протоколу як єдиному рішенню, вирішуючи таким чином одночасно позовні вимоги 4 та 5.
Таким чином, суд задовольняє позов у повному обсязі.
Судові витрати
Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно зі частиною третьою статті 6 Закону України "Про судовий збір" у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
З огляду на вищевикладені висновки щодо позовних вимог, суд вважає, що позивач повинен був сплатити за подання позовної заяви, в якій об`єднано фактично дві вимоги немайнового характеру, судовий збір у розмірі 1681 грн. 60 коп. (840,80 грн.*2).
При зверненні до суду з позовом у даній справі позивачем не сплачено судовий збір.
Відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Зважаючи на вищевикладене, суд вважає за необхідне стягнути з Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1681 грн. 60 коп. (одна тисяча шістсот вісімдесят одна гривня шістдесят копійок).
Керуючись статтями 2, 3, 5-10, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 262, 268-273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області (вул. Центральна, 46, с. Пришиб, Кременчуцький район, Полтавська область, 39750, код ЄДРПОУ 43798377), третя особа - ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , рнокпп НОМЕР_2 ) про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування протоколів - задовольнити.
Визнати протиправними дії Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району під час скликання та проведення засідання комісії 08 грудня 2020 року.
Визнати протиправним та скасувати протокол засідання Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району від 08 грудня 2020 року № 1.
Стягнути з Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1681 грн. 60 коп. (одна тисяча шістсот вісімдесят одна гривня шістдесят копійок), одержувач коштів - ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код ЄДРПОУ одержувача 37993783, банк одержувача - Казначейство України (ЕАП), рахунок одержувача UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету 22030106.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення шляхом подання апеляційної скарги відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України №2147-VIII від 03.10.2017.
Головуючий суддя І.С. Шевяков
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2020 |
Оприлюднено | 17.12.2020 |
Номер документу | 93536963 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.С. Шевяков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні