ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
УХВАЛА
"08" грудня 2020 р. Справа № 903/355/20
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючого судді Миханюк М.В.
судді Коломис В.В.
судді Дужич С.П.
секретар судового засідання Полюхович І.Г.
за участю представників сторін:
позивача: Пилипчук І.Л., адвоката за довіреністю від 07.12.2020,
відповідача : не з`явився
третіх осіб: не з`явилися
розглядаючи у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Луцьккомунбуд» на рішення господарського суду Волинської області, ухваленого 25.08.20р. суддею Костюк С. В. об 10:07 год. у м.Луцьку, повний текст складено 04.09.20р. у справі № 903/355/20
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Луцьккомунбуд»
до відповідача: Ратнівської районної ради
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача:
Ратнівська районна державна адміністрація,
Відділ освіти Ратнівської районної державної адміністрації,
Комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр»
про стягнення 147257,55 грн
ВСТАНОВИВ:
В проваджені Північно-західного апеляційного господарського суду перебуває апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю «Луцьккомунбуд» на рішення господарського суду Волинської області від 25.08.20 у справі № 903/355/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Луцьккомунбуд» до Ратнівської районної ради треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Ратнівська районна державна адміністрація, Відділ освіти Ратнівської районної державної адміністрації, Комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр» про стягнення 147257,55 грн.
На електронну адресу Північно-західного апеляційного господарського суду 23.11.2020 від Ратнівської районної ради надійшло клопотання про зміну відповідача у справі, у якому заявник зазначає, що відповідно пункту 29 статті 85 Конституції України (щодо утворення та ліквідації районів), Постанови Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів » від 17.07.2020 р. № 807-ІХ, Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій » від 17.11.2020 № 3651-д Ратнівський район Волинської області та Ратнівська районна рада, як юридична особа -ліквідовуються. Згідно із рішенням Ратнівської районної ради «Про передачу установ, закладів та майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ району у власність Ратнівської селищної ради» від 09.11.2020. № 39/2 слідує, що всі установи, заклади та майно спільної власності територіальних громад сіл, селищ району передані у власність Ратнівської селищної ради, в тому числі і комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр» Ратнівської районної ради.
Відповідно до цього рішення, вважає, що Ратнівська районна рада не може виступати в якості відповідача, відповідно до ухвали Північно-західного апеляційного господарського суду «Про відкриття апеляційного провадження» від 16 листопада 2020 року у справі №903/355/20.
До вказаного клопотання долучає рішення Ратнівської районної ради Про передачу установ, закладів та майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ району у власність Ратнівської селищної ради від 09.11.2020 №39/2.
В судовому засіданні представник скаржника залишила вирішення вказаного клопотання на розсуд суду.
Розглянувши клопотання Ратнівської районної ради про зміну відповідача у справі, суд зазначає наступне.
За приписами ст. 52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника у зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.
Згідно ч.4 ст.91 ЦК України цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Частиною 1 ст. 56 Господарського кодексу України передбачено, що суб`єкт господарювання (господарська організація) може бути утворений за рішенням власника (власників) майна або уповноваженого ним (ними) органу, а у випадках, спеціально передбачених законодавством, також за рішенням інших органів, організацій і фізичних осіб, шляхом заснування нової господарської організації, злиття, приєднання, виділу, поділу, перетворення діючої (діючих) господарської організації (господарських організацій) з додержанням вимог законодавства.
За загальним правилом, правонаступництво - це перехід прав і обов`язків від одного суб`єкта до іншого. Правонаступництво є самостійною підставою заміни кредитора у зобов`язанні, його слід розглядати як певний юридичний механізм похідного правонабуття, за яким до правонаступника переходять суб`єктивні права та обов`язки попередника. Правонаступництво для юридичних осіб може наставати в разі їх припинення з правонаступництвом. Припинення юридичної особи з правонаступництвом, тобто реорганізація юридичної особи, може проводитися у формі злиття, приєднання, поділу або перетворення.
Водночас, процесуальне правонаступництво - це перехід процесуальних прав і обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні. Процесуальне правонаступництво випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони матеріального правовідношення її правонаступником) і відображає зв`язок матеріального і процесуального права. Для вирішення судом питання про процесуальну заміну сторони у справі (у тому числі на стадії виконання судового рішення) необхідною умовою є наявність відповідних первинних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення та перехід її прав та обов`язків до іншої особи - правонаступника.
Відповідно до п.п.12, 14, 15 ч.3 ст. 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" в Єдиному державному реєстрі містяться, зокрема, такі відомості щодо юридичної особи: дані про перебування юридичної особи у процесі припинення, у тому числі дані про рішення щодо припинення юридичної особи, відомості про комісію з припинення (ліквідатора, ліквідаційну комісію тощо) та про строк, визначений органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, для заявлення кредиторами своїх вимог; дані про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа та дані про юридичних осіб - правонаступників.
Згідно із п. 6-2 Закону України Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій від 17.11.2020 державна реєстрація припинення юридичних осіб - районних рад здійснюється на підставі заяви, поданої суб`єкту державної реєстрації комісією з реорганізації або уповноваженою комісією особою; юридична особа - районна рада є такою, що припинилася, з дня внесення запису про її припинення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Отже, моментом переходу прав до правонаступника юридичної особи слід вважати дату внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру.
Таким чином, до внесення до Єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи, її цивільна правоздатність не припиняється. До правонаступника (у разі припинення шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення) переходять усі права та обов`язки припиненої юридичної особи лише з моменту внесення такого запису.
Проте, згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців, запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи - Ратнівська районна рада (код ЄДРПОУ 23251791) відсутній.
Разом з тим, як зазначалося вище, до клопотання про зміну відповідача правонаступником було додано лише рішення Ратнівської районної ради Про передачу установ, закладів та майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ району у власність Ратнівської селищної ради від 09.11.2020 №39/2. У рішенні вказано, що відповідно до пункту 20 частини 1 статті 43, статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» , Положення про порядок відчуження майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ району, затвердженого рішенням районної ради від 24.02.2012 № 13/10 «Про Положення про порядок відчуження майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ району» , районна рада вирішила передати зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ району у власність Ратнівської селищної ради наступні установи та заклади з належним їм балансовим майном, зокрема, Комунальну установу Інклюзивно-ресурсний центр Ратнівської районної ради.
При цьому, слід зазначити, з поданого рішення не убачається, що Ратнівська селищна рада є правонаступником прав та обов`язків Ратнівської районної ради.
Також, згідно з ст.107 ЦК України після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом. Порушення положень частин другої та третьої цієї статті є підставою для відмови у внесенні до єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи та державній реєстрації створюваних юридичних осіб - правонаступників.
Отже, питання моменту правонаступництва має вирішуватися з моменту передання майна, прав та обов`язків від право попередника до правонаступника. У вирішенні питань, пов`язаних з правонаступництвом слід здійснювати аналіз документів, що стосуються переходу прав і обов`язків на майно (майнові права) (постанова Верховного суду від 31.05.2018 у справі №910/1879/17, від 13.08.2018 у справі №910/25268/15, від 14.08.2019 у справі №910/17846/14).
Таким чином, на переконання колегії суддів при реорганізації юридичних осіб, перехід прав та обов`язків до новоутвореної юридичної особи відбувається на підставі передавального акту, в якому про це має бути чітко зазначено.
Крім того, районна рада, у рішенні від 09.11.2020 №39/2 зокрема, вирішила затвердити склад комісії з приймання-передачі установ, закладів та майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ району у власність Ратнівської селищної ради (додається). Вищевказаній комісії здійснити приймання - передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ району у власність Ратнівської селищної ради відповідно до норм чинного законодавства та надати акти приймання - передачі на затвердження голові районної ради.
Проте, суду апеляційної інстанції не було надано передавального акту (акту приймання - передачі) Ратнівської районної ради до Ратнівської селищної ради, який би підтверджував перехід прав та обов`язків при реорганізації. Разом з тим, в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців, запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи - Ратнівська районна рада (код ЄДРПОУ 23251791) взагалі відсутній.
Враховуючи вищевикладене, апеляційний господарський суд прийшов до висновку про відмову в задоволенні клопотання Ратнівської районної ради про заміну відповідача у справі, оскільки відповідачем не було надано належних доказів на підтвердження обставин правонаступництва.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 52, 234 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Відмовити Ратнівській районній раді в задоволенні клопотання про заміну відповідача у справі.
2. Ухвалу надіслати учасникам справи та Ратнівській районній раді.
3. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку та у строк відповідно до статей 287-291 Господарського процесуального кодексу України.
Головуючий суддя Миханюк М.В.
Суддя Коломис В.В.
Суддя Дужич С.П.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2020 |
Оприлюднено | 17.12.2020 |
Номер документу | 93557335 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Миханюк М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні