Рішення
від 09.12.2020 по справі 200/7122/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 грудня 2020 р. Справа№200/7122/20

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючої судді Буряк І.В.,

секретаря судового засідання Соколової С.О.,

за участю:

представника позивача не з`явився

представник відповідача Голуб М.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Євротрейдінг ЛТД» до Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області про скасування податкового повідомлення-рішення, -

УСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Євротрейдінг ЛТД (далі - позивач, ТОВ Євротрейдінг ЛТД) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області (далі - відповідач, ГУ ДПС у Донецькій області) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 02.04.2020 № 0064535404, від 28.05.2020 № 0087965404, від 07.07.2020 № 0102785404.

В обґрунтування позову зазначено таке.

Пунктом 52.2-2 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України установлено мораторій на проведення перевірок, а тому, на думку позивача, відповідач приймаючи податкові повідомлення рішення від 28.05.2020 № 0087965404 та від 07.07.2020 № 0102785404 діяв не на підставі та у спосіб, що передбачені законодавством, оскільки камеральні перевірки проведено у період дії карантину.

Крім того, стверджує позивач, ним, на виконання п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, здійснено реєстрацію податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, однак у ході реєстрації ключ електронного цифрового підпису працював зі збоями, у зв`язку із чим виникла несвоєчасна реєстрація податкових накладних. Оскільки у даному випадку вина позивача відсутня, то, відповідно, немає підстав для застосування до платника штрафних санкцій.

Правильність такої позиції підтверджується практикою Верховного Суду у даній категорії справ, що наведена у позові.

ГУ ДПС у Донецькій області надано відзив на адміністративний позов, за змістом якого відповідач просить відмовити ТОВ Євротрейдінг ЛТД у задоволенні позовних вимог, мотивуючи це нижчевикладеним.

Камеральні перевірки податковим органом проведено відповідно вимог пп. 75.1.1 п. 75.1 ст . 75 Податкового кодексу України.

Податковим кодексом України визначено виключний перелік випадків, коли за порушення термінів реєстрації податкових накладних штрафні санкції не застосовуються, а тому податкова накладна складена відповідно до п. 198.5 ст. 198 ПК України підлягає реєстрації у порядку та у строки встановлені Податковим кодексом України. Наслідком невчинення відповідних дій є застосування штрафних санкцій, визначених п. 1201.1 або 1202.2 ст. 120 Податкового кодексу України.

Водночас, з жовтня 2015 року по теперішній час чинним законодавством не передбачено інших винятків щодо незастосування штрафних санкцій, окрім визначених п. 35 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення ПК України.

Позивач має відповідний сертифікат з терміном дії з 06.12.2019 по 05.12.2020.

Крім того, відповідач звертає увагу суду, що позивачем до Єдиного вікна подання електронної звітності підсистеми Архів електронної звітності за період січень-травень 2020 року подано на реєстрацію 410 документів, сформовано 165 запитів щодо отримання відомостей з Єдиного реєстру податкових накладних та щодо сум податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні. За період січня - травня 2020 року позивачем подано та зареєстровано 385 податкових накладних/розрахунків коригування.

ГУ ДПС у Донецькій області подано додаткові пояснення до відзиву, де зазначено, що саме квитанція № 1 є повідомленням про отримання податкової накладної контролюючим органом та технічним способом інформування платника податків щодо реєстрації чи не реєстрації податкової накладної із зазначенням причини такого неприйняття, про що вказано у постанові Верховного Суду від 22.05.2019 у справі № 815/2457/18.

Також відповідачем надано доповнення до відзиву, за змістом яких податковий орган звертає увагу суду, що спірні податкові повідомлення-рішення прийняті без порушення норм ПК України, враховуючи зміни внесені Законом № 533-ІХ, оскільки позивачем на момент вступу в законну силу Закону № 533-ІХ вже порушено терміни реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування у ЄРПН.

Протокольною ухвалою суду від 28.09.2020 продовжено строк підготовчого провадження у справі.

Ухвалою суду від 26.10.2020 підготовче провадження у справі закрито, призначено справу до судового розгляду по суті.

17 листопада 2020 року до суду надійшло клопотання ТОВ Євротрейдінг ЛТД про зупинення провадження у справі до моменту закінчення строку карантину.

Протокольною ухвалою суду від 17.11.2020 розгляд справи відкладено за клопотання представника відповідача.

У судове засідання від 09.12.2020 представник позивача не з`явився, належним чином повідомлений про час та дату розгляду справи, натомість надіслав чергове клопотання про зупинення провадження у справі до моменту закінчення строку дії карантину.

Вказане клопотання мотивовано необхідністю захисту здоров`я представників сторін у справі, які є фізичними особами та мають з`являтись до зали судового засідання й приміщення суду (що є місцями загального доступу). Позивач вважає за можливе, у даному випадку, застосувати аналогію положення закону, а саме п. 1 ч. 2 ст. 236 КАС України.

Суд заслухавши думку представника відповідача, протокольною ухвалою відмовив у задоволенні вказаного клопотання.

Вказана ухвала мотивована відсутністю нормативних підстав для застосування за аналогією закону п. 1 ч. 2 ст. 236 КАС України та обов`язком сторін дотримуватися вимог ст. 44 КАС України у частині добросовісного користування належними їм процесуальними правами і неухильного виконання процесуальних обов`язків.

Крім того ухвалою суду від 26.10.2020 позивачу роз`яснено, що оголошення карантину не зупиняє роботи суду, процесуальними нормами встановлено відповідні строки розгляду справ в судах першої інстанції. Позивач та/або його представник не був позбавлений можливості брати участь у підготовчих судових засіданнях у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду відповідно до частини 3 статті 195 КАС України, проте не скористався своїм правом, у клопотанні про відкладення розгляду або зупинення провадження у справі не зазначив причин, які безпосередньо перешкоджають йому взяти участь у підготовчих судових засіданнях.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 15.10.2020 у справі № 922/2575/19.

Водночас, небажання сторони реалізувати її процесуальні права не позбавляє суд обов`язку здійснити справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільної справи з метою захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави. (постанова Великої Палати Верховного Суду від 15.09.2020 справа № 469/1044/17)

Європейський суд з прав людини у рішенні від 07.07.1989, справа Юніон Аліментаріа Сандерс С. А. проти Іспанії зазначив, що заявник зобов`язаний демонструвати готовність брати участь на всіх етапах розгляду, що стосуються безпосередньо його, утримуватися від використання прийомів, які пов`язані із зволіканням у розгляді справи, а також максимально використовувати всі засоби внутрішнього законодавства для прискорення процедури слухання.

Також, суд звертає увагу, що явка представника позивача судом обов`язковою не визнавалась.

У судовому засіданні від 09.12.2020 представник відповідача проти вимог адміністративного позову заперечував, просив у задоволенні такого відмовити.

Суд, керуючись ч. 5 ст. 205 КАС України та у зв`язку із тим, що не явка представника позивача розгляду справи не перешкоджає, вважає за можливе розглянути справу за відсутності належним чином повідомленого представника позивача.

У постанові Верховного Суду від 01.10.2020 справа № 361/8331/18 вказано, що якщо представники сторін чи інших учасників судового процесу не з`явилися в судове засідання, а суд вважає, що наявних у справі матеріалів достатньо для розгляду справи та ухвалення законного і обґрунтованого рішення, не відкладаючи розгляду справи, він може вирішити спір по суті. Основною умовою відкладення розгляду справи є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

Фактичні обставини встановлені судом такі.

ТОВ Євротрейдінг ЛТД , зареєстроване у якості юридичної особи, код ЄДРПОУ 42089437, місцезнаходження: Україна, 87500, Донецька обл., місто Маріуполь, Запорізьке шосе, будинок 9, офіс 2, з 01.01.2020, перебуває на обліку Маріупольської ОДПІ ГУ ДПС у Донецькій області, код КВЕД 46.34 Оптова торгівля напоями (основний) згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

ГУ ДПС у Донецькій області проведено камеральну перевірку ТОВ Євротрейдінг ЛТД з питань дотримання граничних термінів реєстрації ПН/РК з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних з періодом складання січень 2020 року, за результатами якої складено акт від 12.02.2020 № 699/05-99-54-04/42089437 (далі - акт перевірки від 12.02.2020).

Вказаним актом встановлено, що за даними ЄРПН ТОВ Євротрейдінг ЛТД зареєстровано ПН від 31.12.2019 № № : 12, 16, 13, 14, 9, 20, 18, 19, 15, 10, 11, 17, 8, 7, 6, 2, 3, 4, 5, 1 з порушенням граничних строків реєстрації у тому числі із затримкою терміну реєстрації до 15 календарних днів на загальну суму ПДВ 4 504 913,71 грн., чим порушено вимоги п. 201.10 ст. 201 ПК України.

Відповідальність платника передбачена п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України.

На підставі висновків вказаного акта перевірки ГУ ДПС у Донецькій області прийнято податкове повідомлення-рішення форма Н від 02.04.2020 № 0064535404, яким згідно з пп. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54 ПК України встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, визначених ст. 201 ПК України та згідно зі ст. 120-1 ПК України за затримку реєстрації податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 4 504 913,71 грн., застосовано штраф у розмірі 10% у сумі 450 491,37 грн.

До вказаного ППР додано додаток Розрахунок штрафу за порушення термінів реєстрації ПН/РК в ЄРПН ТОВ Євротрейдінг ЛТД відповідно до якого датою виписки ПН є 31.12.2020, датою фактичної реєстрації: ПН № 12 зареєстрована 27.01.2020, протермінування - 12; ПН № 16 зареєстрована 28.01.2020, протермінування - 13; ПН № 13 зареєстрована 27.01.2020, протермінування - 12; ПН № 14 зареєстрована 28.01.2020, протермінування - 13; ПН № 9 зареєстрована 24.01.2020, протермінування - 9; ПН № 20 зареєстрована 29.01.2020, протермінування - 14; ПН № 18 зареєстрована 27.01.2020, протермінування - 14; ПН № 19 зареєстрована 27.01.2020, протермінування - 14; ПН № 15 зареєстрована 28.01.2020, протермінування - 13; ПН № 10 зареєстрована 27.01.2020, протермінування - 12; ПН № 11 зареєстрована 27.01.2020, протермінування - 12; ПН № 17 зареєстрована 28.01.2020, протермінування - 13; ПН № 8 зареєстрована 23.01.2020, протермінування - 8; ПН № 7 зареєстрована 22.01.2020, протермінування - 7; ПН № 6 зареєстрована 22.01.2020, протермінування - 7; ПН № 2 зареєстрована 22.01.2020, протермінування - 7; ПН № 3 зареєстрована 22.01.2020, протермінування - 7; ПН № 4 зареєстрована 22.01.2020, протермінування - 7; ПН № 5 зареєстрована 22.01.2020, протермінування - 7; ПН № 1 зареєстрована 22.01.2020, протермінування - 7.

ГУ ДПС у Донецькій області проведено камеральну перевірку ТОВ Євротрейдінг ЛТД з питань дотримання граничних термінів реєстрації ПН/РК з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних з періодом складання січень 2020 року, за результатами якої складено акт від 13.05.2020 № 2970/05-99-54-04/42089437 (далі - акт перевірки від 13.05.2020).

Вказаним актом встановлено, що за даними ЄРПН ТОВ Євротрейдінг ЛТД зареєстровано ПН з порушенням граничних строків реєстрації у тому числі із затримкою терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів, чим порушено вимоги п. 201.10 ст. 201 ПК України, а саме: від 31.01.2020 № 40, від 31.01.2020 № 42, від 31.01.2020 № 38, від 31.01.2020 № 39, від 31.01.2020 № 43, від 31.01.2020 № 41 на загальну суму ПДВ 2 040 000,00 грн.

Відповідальність платника передбачена п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України.

На підставі висновків вказаного акта перевірки ГУ ДПС у Донецькій області прийнято податкове повідомлення-рішення форма Н від 28.05.2020 № 0087965404, яким згідно з пп. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54 ПК України встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, визначених ст. 201 ПК України та згідно зі ст. 120-1 ПК України за затримку реєстрації податкових накладних на 61 і більше календарних днів на суму ПДВ 2 040 000,00 грн., застосовано штраф у розмірі 40% у сумі 816 000,00 грн.

До вказаного ППР додано додаток Розрахунок штрафу за порушення термінів реєстрації ПН/РК в ЄРПН ТОВ Євротрейдінг ЛТД відповідно до якого датою виписки ПН є 31.01.2020, датою фактичної реєстрації - 08.05.2020.

ГУ ДПС у Донецькій області проведено камеральну перевірку ТОВ Євротрейдінг ЛТД з питань дотримання граничних термінів реєстрації ПН/РК з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних з періодом складання січень 2020 року, за результатами якої складено акт від 10.06.2020 № 3310/05-99-54-04/42089437 (далі - акт перевірки від 10.06.2020).

Вказаним актом встановлено, що за даними ЄРПН ТОВ Євротрейдінг ЛТД у травні 2020 року зареєстровано ПН з порушенням граничних строків реєстрації у тому числі із затримкою терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів, чим порушено вимоги п. 201.10 ст. 201 ПК України на загальну суму ПДВ 23 749 849,78 грн.

Відповідальність платника передбачена п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України.

На підставі висновків вказаного акта перевірки ГУ ДПС у Донецькій області прийнято податкове повідомлення-рішення форма Н від 07.07.2020 № 0102785404, яким згідно з пп. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54 ПК України встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, визначених ст. 201 ПК України та згідно зі ст. 1201 ПК України за затримку реєстрації податкових накладних на 61 і більше календарних днів на суму ПДВ 23 749 849,78 грн., застосовано штраф у розмірі 40% у сумі 9 503 939,85 грн.

До вказаного ППР додано додаток Розрахунок штрафу за порушення термінів реєстрації ПН/РК в ЄРПН ТОВ Євротрейдінг ЛТД відповідно до якого відображено дату складання ПН та дату фактичної реєстрації таких, а саме: від 31.12.2019 № 21, дата реєстрації 01.06.2020, протермінування - 138 днів; від 31.01.2020 № 169, дата реєстрації 29.05.2020, протермінування - 104 дні; ПН № № 109, 108, 113, 115, 110, 118, 114, 116, 117, 122, 120, 119, 112, 123, 111, 121, 107 складені 31.01.2020, дата реєстрації 18.05.2020, протермінування - 93 дні; ПН № № 124, 125, 127, 126 складені 31.01.2020, дата реєстрації 20.05.2020, протермінування - 95 дні; ПН № № 129, 136, 143, 147, 139, 146, 135, 142, 137, 145, 133, 138, 132, 131, 130, 134, 140, 148, 141, 144 складені 31.01.2020, дата реєстрації 22.05.2020, протермінування - 97 днів; ПН № № 87, 103, 48, 56, 60, 92, 54, 96, 51, 99, 64, 45, 104, 102, 98, 106, 93, 44, 47, 52, 57, 97, 50, 53, 46, 86, 89, 100, 101, 105, 94, 95, 55, 65, 88, 49, 90, 62, 61, 63, 91 складені 31.01.2020, дата реєстрації 13.05.2020, протермінування - 88 днів; ПН від 31.01.2020 № 128 дата реєстрації 21.05.2020, протермінування - 96 днів; ПН № № 158, 168, 152, 155, 156, 159, 162, 163, 150, 165, 149, 157, 160, 166, 151, 153, 161, 167, 164 154 складені 31.01.2020, дата реєстрації 26.05.2020, протермінування - 101 день; ПН № № 75, 73, 69, 72, 78, 83, 70, 77, 82, 79, 80, 66, 74, 67, 76, 81, 85, 84, 71, 68 складені 31.01.2020, дата реєстрації 14.05.2020, протермінування - 89 днів;

У матеріалах справи наявні ПН та відповідні їм квитанції про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН:

ПН від 31.12.2019 № 1 квитанція від 22.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 2 квитанція від 22.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 3 квитанція від 22.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 4 квитанція від 22.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 5 квитанція від 22.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 6 квитанція від 22.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 7 квитанція від 22.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 8 квитанція від 23.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 9 квитанція від 24.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 10 квитанція від 27.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 11 квитанція від 27.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 12 квитанція від 27.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 13 квитанція від 27.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 14 квитанція від 28.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 15 квитанція від 28.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 16 квитанція від 28.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 17 квитанція від 28.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 18 квитанція від 29.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 19 квитанція від 29.01.2020;

ПН від 31.12.2019 № 20 квитанція від 29.01.2020;

ПН від 31.01.2020 № 38, квитанція від 08.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 39, квитанція від 08.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 40, квитанція від 08.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 41, квитанція від 08.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 42, квитанція від 08.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 43, квитанція від 08.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 44, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 45, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 46, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 47, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 48, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 49, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 50, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 51, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 52, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 53, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 54, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 55, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 56, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 57, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 60, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 61, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 62, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 63, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 64, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 65, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 66, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 67, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 68, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 69, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 70, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 71, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 72, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 73, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 74, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 75, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 76, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 77, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 78, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 79, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 80, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 81, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 82, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 83, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 84, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 85, квитанція від 14.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 86, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 87, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 88, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 89, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 90, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 91, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 92, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 93, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 94, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 95, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 96, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 97, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 98, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 99, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 100, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 101, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 102, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 103, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 104, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 105, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 106, квитанція від 13.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 107, квитанція від 18.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 108, квитанція від 18.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 109, квитанція від 18.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 110, квитанція від 18.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 111, квитанція від 18.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 112, квитанція від 18.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 113, квитанція від 18.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 114, квитанція від 18.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 115, квитанція від 18.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 116, квитанція від 18.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 117, квитанція від 18.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 118, квитанція від 18.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 119, квитанція від 18.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 120, квитанція від 18.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 121, квитанція від 18.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 122, квитанція від 18.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 123, квитанція від 18.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 124, квитанція від 20.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 125, квитанція від 20.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 126, квитанція від 20.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 127, квитанція від 20.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 128, квитанція від 21.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 129, квитанція від 22.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 130, квитанція від 22.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 131, квитанція від 22.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 132, квитанція від 22.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 133, квитанція від 22.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 134, квитанція від 22.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 135, квитанція від 22.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 136, квитанція від 22.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 137, квитанція від 22.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 138, квитанція від 22.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 139, квитанція від 22.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 140, квитанція від 22.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 141, квитанція від 22.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 142, квитанція від 22.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 143, квитанція від 22.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 144, квитанція від 22.05.2020;

ПН від 31.01.2020 № 145, квитанція від 22.05.2020;

Починаючи з 2020 року ТОВ Євротрейдінг ЛТД перебуває на обліку у ГУ ДПС у Донецькій області.

Заперечень щодо чинності договору про визнання електронних документів сторонами у ході розгляду справи не висловлено.

За поданими відповідачем відомостями - скриншот з сайту АЦСК України позивач має Сертифікат № 01000000000000000000000000000000071с4036, видавець: UA-36865753-0117 АЦСК ТОВ Центр сертифікації ключів Україна , найменування ОСОБА_1 терміном дії з 06.12.2019 по 05.12.2020.

Надані податковим органом витяги з Єдиного вікна подання електронної звітності підсистеми Архів електронної звітності по ТОВ Євротрейдінг за період січень-травень 2020 року свідчать, що позивачем протягом вказаного періоду направлялись на реєстрацію документи податкової звітності та запити у електронній формі.

Наявні у справі письмові докази досліджені судом у порядку ст. 211 КАС України.

Правова позиція суду обґрунтована таким.

Щодо права податкового органу проводити камеральну перевірку з питання граничних термінів реєстрації податкових накладних

Податковий кодекс України. (далі - ПК України)

Стаття 75. Види перевірок

75.1. Контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

75.1.1. Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Підпункт 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 доповнено абзацом другим згідно із Законом № 1797-VIII від 21.12.2016 та викладено у такій редакції:

Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

Стаття 76. Порядок проведення камеральної перевірки

76.1. Камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення.

Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.

Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.

76.2. Порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог статті 86 цього Кодексу.

76.3. Камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.

Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.

З викладеного вбачаються такі висновки: предметом дослідження камеральної перевірки може бути своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, (абз. 2 п. п. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75); строк перевірки з даного питання складає 1095 днів (абз. 2 п. 76.3 ст. 76)

Аналогічне викладено у постанові Верховного Суду від 19.04.2019 справа № 804/558/17.

Водночас у підрозділі 10 розділу XX Перехідні положення у редакції Закону № 540-IX від 30.03.2020; із змінами, внесеними згідно із Законом № 591-IX від 13.05.2020 передбачено таке.

Пункт 52-2. Установити мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім:

документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків;

документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу;

фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині:

обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;

обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу.

Отже запроваджений вказаним Законом мораторій на проведення перевірок стосується виключно документальних та фактичних перевірок. Камеральна перевірка є окремим видом перевірок, а тому мораторій на проведення таких не поширюється. Відповідні посилання позивача є хибними.

Щодо наявності підстав для застосування відповідальності за п. 120-1.1. ст. 120-1 ПК України.

Стаття 201. Податкова накладна

201.1. На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

201.10 Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Стаття 109. Загальні положення

109.1. Податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

109.2. Вчинення платниками податків, їх посадовими особами та посадовими особами контролюючих органів порушень законів з питань оподаткування та порушень вимог, встановлених іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, тягне за собою відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.

Стаття 110. Особи, які притягаються до відповідальності за вчинення правопорушень

110.1. Платники податків, податкові агенти та/або їх посадові особи несуть відповідальність у разі вчинення порушень, визначених законами з питань оподаткування та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Стаття 111. Види відповідальності за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи

111.1. За порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються такі види юридичної відповідальності:

111.1.1. фінансова;

111.2. Фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з цим Кодексом та іншими законами. Фінансова відповідальність застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені.

Стаття 115. Застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у разі вчинення кількох порушень

115.1. У разі вчинення платником податків двох або більше порушень законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, штрафні (фінансові) санкції (штрафи) застосовуються за кожне вчинене разове та триваюче порушення окремо.

Стаття 116. Рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів)

116.1. У разі застосування контролюючими органами до платника податків штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, такому платнику податків надсилаються (вручаються) податкові повідомлення - рішення.

Стаття 120-1 (у редакції чинній на момент спірних правовідносин)

Порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної

120-1.1. Порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України (Підрозділ 10 розділу XX доповнено пунктом 52-1 згідно із Законом № 533-IX від 17.03.2020, зі змінами внесеними Законами №540-IX від 30.03.2020 та № 591-IX від 13.05.2020) передбачено таке.

За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;

відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246).

Пункт 5. Податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Пункт 10. Після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця) у такому порядку: електронний цифровий підпис головного бухгалтера (бухгалтера) або електронний цифровий підпис керівника (у разі відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера); електронний цифровий підпис, який за правовим статусом прирівнюється до печатки (у разі наявності).

Для делегування права підпису податкової накладної та/або розрахунку коригування іншій посадовій особі платник податку отримує засоби електронного цифрового підпису в акредитованих центрах сертифікації ключів для такої особи та подає органу ДФС за основним місцем обліку (або за неосновним місцем обліку - для платників податку, які змінили місцезнаходження та для яких сплата визначених законодавством податків і зборів після такої реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду) посилені сертифікати електронного цифрового підпису зазначеної особи. У такому разі електронні цифрові підписи посадових осіб платника податку накладаються у такому порядку: електронний цифровий підпис посадової особи, якій делеговано право підпису податкової накладної та/або розрахунку коригування; електронний цифровий підпис, який за правовим статусом прирівнюється до печатки платника податку (у разі наявності).

Пункт 11. Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Пункт 12. Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

13. За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

14. Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557 затверджено Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами (далі - Порядок № 557)

Пункт 1. Цей Порядок, розроблений відповідно до Податкового кодексу України, Цивільного кодексу України, Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги , Про інформацію , Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах , Про телекомунікації , визначає основні організаційно-правові засади обміну електронними документами між суб`єктами електронного документообігу.

Пункт 2. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:

електронний документообіг - сукупність процесів створення, подання, приймання, ідентифікації, оброблення, зберігання, використання електронних документів, які виконуються із застосуванням перевірки цілісності та (у разі необхідності) з підтвердженням факту одержання таких документів;

кваліфікований електронний підпис - удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа;

електронні документи - документи (у тому числі податкова звітність, звітність зі сплати єдиного внеску, фінансова та статистична звітність, податкові та акцизні накладні, розрахунки коригування до податкових та акцизних накладних, заяви, довідки, сервісні запити, витяги, договори, повідомлення, рішення, інші документи), які створені в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронних довірчих послуг, складення, та/або подання, та/або надіслання яких передбачається Податковим кодексом України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання Кодексу, та/або пов`язане з реалізацією прав та обов`язків платника та/або контролюючих органів згідно із нормами Кодексу, та подаються у форматі (стандарті), затвердженому в установленому законодавством порядку;

Розділ II. Загальні вимоги щодо електронного документообігу

Пункт 1. Електронний документообіг здійснюється відповідно до законодавства та на підставі Договору, що визначає взаємовідносини суб`єктів електронного документообігу.

Пункт 3. Автор створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов`язкових реквізитів та з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису чи печатки, керуючись цим Порядком, а також Договором (крім фізичних осіб, які не є самозайнятими особами).

Обов`язкові реквізити електронних документів визначаються законодавством.

Контроль за введенням даних, їх повнотою та достовірністю при створенні електронного документа покладається на його автора.

Пункт 5. Автор здійснює надсилання електронних документів з урахуванням встановлених законодавством граничних строків для подання таких документів.

Пункт 8. У разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка.

Пункт 9. Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня або за 1 годину до його закінчення.

Пункт 10. Автоматизована перевірка електронного документа включає:

перевірку правового статусу кваліфікованого електронного підпису чи печатки відповідно до частини другої статті 18 Закону України Про електронні довірчі послуги ;

перевірку обов`язковості та послідовності накладення на електронний документ кваліфікованого електронного підпису чи печатки підписувачів у встановленому порядку;

перевірку відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту);

перевірку наявності обов`язкових реквізитів;

перевірку наявності Заяви про приєднання до Договору;

перевірку дії Договору.

Висновки суду.

Верховний Суд у постанові від 28.10.2020 справа № 620/817/19 зазначив: Системний аналіз норм податкового законодавства дає підстави для висновку, що реєстрація податкової накладної в ЄРПН у строки, встановлені пунктом 201.10 статті 201 ПК України є одним із елементів податкового обов`язку, який закріплений для усіх платників податків (продавців), незалежно від форм власності або специфіки діяльності. Тим самим у правовій державі закріплюється принцип рівності обов`язків таких суб`єктів господарювання перед державою та передбачуваності дій контролюючих органів за їх невиконання (неналежне або несвоєчасне виконання). Невиконання (неналежне або несвоєчасне виконання) такого обов`язку утворює склад податкового правопорушення. .

Отже, суттю спірних правовідносин є встановлення наявності податкового правопорушення у розумінні ст. 109 ПК України, яке полягає у протиправній бездіяльності платника податків щодо нереєстрації ним податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у визначені законодавством строки. Саме наявність вини (умисної або з необережності) з боку платника податків, протиправний характер діяння має бути оцінені судом, з врахуванням об`єктивних обставин, які призвели до неможливості виконати Товариством передбачений ПК України обов`язок щодо своєчасної реєстрації податкових накладних, про що вказано Верховним Судом у постанові від 02.07.2019 справа № 826/10414/16.

Факт несвоєчасної реєстрації податкових накладних позивачем не заперечується, тобто не є спірним питанням у цій справі.

Наведені вище нормативні положення дають підстави для висновку, що у процедурі внесення інформації (відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування) до ЄРПН є дві окремі стадії: 1) надання платником податку на додану вартість податкової накладної (розрахунку коригування); 2) прийняття/неприйняття податкової накладної (розрахунку коригування) та внесення відомостей щодо неї (нього) безпосередньо до ЄРПН.

Перша із цих стадій залежить від платника податку на додану вартість і є результатом його дій, тоді як друга - це результат виконання роботи програмного забезпечення, що контролюється ДПС, та/або безпосередніх дій працівників ДПС, на яку (які) платник податку не має впливу.

У цьому контексті, встановлена нормою пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися у разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) органу ДПС у строк, встановлений цією статтею.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 10.06.2019 у справі № 802/1825/16-а, від 12.07.2019 у справі № 0940/1600/18 та від 03.04.2020 справа №160/5380/19, від 28.10.2020 справа №620/817/19.

Наявні у справі докази свідчать, що протягом встановленого законом періоду позивачем не вчинено жодних дій спрямованих на забезпечення своєчасної реєстрації спірних ПН.

Посилання позивача на збої у роботі ключа електронного цифрового підпису судом визнаються необґрунтованими та недоведеними. Про що, зокрема, свідчить невиконання товариством вимог ухвали суду від 05.08.2020.

Натомість податковим органом дотримано вимоги ч. 2 ст. 77 КАС України та з наданих доказів (витяг з Єдиного вікна подання електронної звітності підсистеми Архів електронної звітності по ТОВ Євротрейдінг ЛТД за період січень-травень 2020) судом установлено, що підприємством протягом спірного періоду направлено на реєстрацію 410 документів, сформовано 165 запитів щодо отримання відомостей з Єдиного реєстру податкових накладних та щодо сум податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні. За період січня - травня 2020 року позивачем подано та зареєстровано 385 податкових накладних/розрахунків коригування.

Отже, у межах спірних правовідносин суд установив, що неналежне виконання вимог податкового законодавства стосовно своєчасної реєстрації податкових накладних відбулось з вини платника, що виключає можливість посилання на постанови Верховного Суду, згідно переліку, наведеного у позовній заяві.

Невчинення таких дій, потрібно кваліфікувати як бездіяльність, наслідком якої стала несвоєчасна реєстрація податкових накладних, що у свою чергу є податковим порушенням, за вчинення якого передбачена відповідальність згідно пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Суд також погоджується із доводами податкового органу щодо відсутності підстав стверджувати про застосовність п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, оскільки необхідної умовою застосування такої норми є факт вчинення податкового порушення протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Факт порушення строків реєстрації ПН у даній справі мав місце у січні-лютому 2020 року, тоді як відповідні зміни до ПК України набрали чинності 18.03.2020.

При цьому, суд звертає увагу, що правове значення у контексті застосування п. 52-1 має саме факт вчинення відповідного порушення (як доконаної дії), складом, якого є нереєстрація у гранично визначені терміни податкової накладної, тобто вже наступного дня після граничної дати (у даному випадку - 16 січня та 16 лютого 2020 року відповідно). Обставини, щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не у цілях встановлення застосовності вказаної норми закону у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

Водночас, суд бере до уваги висновок Конституційного Суд України, висловлений у рішенні від 09.02.1999 справа № 1-7/99 у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів), де Суд дійшов висновку: …. положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб.

Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті. .

Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування - з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Отже правові підстави для задоволення позову - відсутні

Судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись пп. 15.5 Розділу VII Перехідних положень, статями 9, 19, 72-79, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 295, Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Євротрейдінг ЛТД» до Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області про скасування податкових повідомлень-рішень - відмовити повністю.

Рішення прийнято у нарадчій кімнаті, вступну та резолютивну частини рішення проголошено у судовому засіданні 09 грудня 2020 року, повний текст рішення виготовлений 15 грудня 2020 року.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя І.В. Буряк

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.12.2020
Оприлюднено17.12.2020
Номер документу93559501
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/7122/20-а

Постанова від 17.11.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Постанова від 17.11.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 17.11.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 07.04.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 10.02.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 10.02.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 27.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 09.12.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 26.10.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 05.08.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні