Постанова
від 16.12.2020 по справі 240/2141/20
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 240/2141/20

Головуючий у 1-й інстанції: Горовенко А.В.

Суддя-доповідач: Матохнюк Д.Б.

16 грудня 2020 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Матохнюка Д.Б.

суддів: Шидловського В.Б. Франовської К.С.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2020 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Поліграфпак НТ" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДПС у Харківській області, Головного управління ДФС у Харківській області про скасування наказу,

В С Т А Н О В И В :

у лютому 2020 року товариство з обмеженою відповідальністю Поліграфпак НТ (ТОВ Поліграфпак НТ ) звернулось до суду з позовом до Державної фіскальної служби України (ДФС України), Головного управління ДПС у Харківській області (ГУ ДПС у Харківській області), Головного управління ДФС у Харківській області (ГУ ДФС у Харківській області) в якому просило:

-скасувати наказ ГУ ДПС у Харківській області від 04.02.2020 року №714 «Про внесення змін до наказу Головного управління ДФС у Харківській області від 19.07.2019 №5105;

- скасувати наказ ГУ ДФС у Харківській області від 19.07.2019 №5105 «Про проведення документальної планової перевірки ТОВ «Поліграфпак НТ» ;

- визнати неправомірними дії ДФС України щодо включення ТОВ «Поліграфпак НТ» до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2019 рік.

Відповідно до ухвали Житомирського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2020 року адміністративний позов в частині позовних вимог про скасування наказу ГУ ДФС у Харківській області від 19.07.2019 №5105 «Про проведення документальної планової перевірки ТОВ «Поліграфпак НТ» та визнання неправомірними дій ДФС України щодо включення ТОВ «Поліграфпак НТ» до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2019 рік, - залишено без розгляду.

11 серпня 2020 року Житомирський окружний адміністративний суд прийняв рішення про задоволення решти позовних вимог.

Не погоджуючись з судовим рішенням ГУ ДПС у Харківській області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.

Заслухавши, суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги наявними в матеріалах справи письмовими доказами, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено те, що ДФС України включено до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2019 рік - ТОВ Поліграфпак НТ , який оприлюднений на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Так, 19.07.2019 ГУ ДФС у Харківській області винесено наказ №5105 «Про проведення документальної планової перевірки ТОВ «Поліграфпак НТ» з 14 серпня 2019 року тривалістю 20 робочих днів, з метою контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати передбачених Податковим кодексом України податків і зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи за період з 01 липня 2016 року по 30 червня 2019 року.

Згідно із затвердженим ДФС України планом-графіком проведення документальних планових перевірок платників податків на 2019 рік та на підставі ст. 77 Податкового кодексу України ГУ ДФС у Харківській області сформовано повідомлення №728 від 19.07.2019 про проведення з 14.08.2019 документальної планової перевірки ТОВ «Поліграфпак НТ» за адресою: вул.Залютинська, буд.4, м.Харків.

19 липня 2019 року ТОВ «Поліграфпак НТ» направило до ГУ ДФС у Харківській області лист №47792/10/, у яким повідомлено про втрату бухгалтерських та інших документів. Також, зазначено про те, що на підставі наказу №18-07/1-нт від 18.07.2019 проведено інвентаризацію первинних документів та встановлено їх відсутність за період з 2016 року по червень 2019 року внаслідок ненавмисних дій працівників підприємства, які помилково прийняли ці документи в якості сировини та затюкували макулатуру, яка в подальшому відправлена на адресу ПАТ «Київський КПК» де була прийнята у переробку.

За таких обставин, ГУ ДФС у Харківській області було складено акт №4841/20-40-14-02-07/39232997 від 26.07.2019 «Щодо неможливості розпочати документальну планову перевірку ТОВ «Поліграфпак НТ» у зв`язку з втратою первинних документів та видано наказ №5268 від 26.07.2019 «Про перенесення терміну проведення документальної планової перевірки ТОВ «Поліграфпак НТ» , яким перенесено термін початку проведення перевірки до дати відновлення втрачених первинних документів, в межах строків, визначених в п. 44.5 ст. 44 ПК України.

18 жовтня 2019 року у зв`язку із закінченням визначеного п. 44.5 ст. 44 ПК України 90-денного строку для відновлення документів, ГУ ДПС у Харківській області здійснено вихід за податковою адресою позивача, а саме: вул. Залютинська, 4, м. Харків, з метою проведення контрольно-перевірочних заходів в результаті чого складено акт від 18.10.2019 №852/20-40-05-02-08/39232997 «Про відсутність ТОВ «Поліграфпак НТ» за місцезнаходженням (податковою адресою) та неможливості розпочати документальну планову перевірку» .

Листом від 11.10.2019 за вх.№7468/10 позивач повідомив контролюючий орган про те, що первинні бухгалтерські документи за період 01.01.2016 по 30.06.2019 були знищені під час пожежі, яка сталася 26.08.2019 у складському приміщенні ТОВ «АСС-Харківпласт» , якому було передано на зберігання в серпні 2019 року всю первинну та бухгалтерську документацію, яка підлягає плановій перевірці, про що свідчить акт про пожежу від 26.08.2019.

Крім того, ТОВ «Поліграфпак НТ» змінив адресу місцезнаходження на іншу, а саме: вул. Паперова, буд. 31, м. Коростишів, Житомирська область, у зв`язку з чим, подальший вихід посадових осіб контролюючого органу здійснювався посадовими особами ГУ ДПС у Житомирській області.

За таких обставин, ГУ ДПС у Харківській області прийнято наказ «Про перенесення терміну проведення документальної планової перевірки ТОВ «Поліграфпак НТ» від 05.12.2019 №2757 за адресою: вул. Паперова, буд. 31, м. Коростишів, Житомирська область до дати відновлення пошкоджених первинних документів та можливості надання документів для проведення перевірки в межах строків, визначених п. 44.5 ст. 44 ПК України.

Після спливу встановлених п. 44.5 ст. 44 ПК України строків на відновлення документів, посадовими особами контролюючого органу 11.01.2020 та 13.01.2020 здійснено вихід за новою податковою адресою ТОВ «Поліграфпак НТ» в м. Коростишів, за результатами якого ГУ ДПС у Житомирській області складено акти від 11.01.2020 № 9/06-30-05-01/39232997 «Про відсутність за місцезнаходженням посадових осіб ТОВ «Поліграфпак НТ» та неможливість підпису направлень на проведення документальної планової перевірки та подальшого проведення планової виїзної документальної перевірки ТОВ «Поліграфпак НТ» та акт від 13.01.2020 № 12/06-30-05-01/39232997 «Про відсутність за місцезнаходженням посадових осіб ТОВ «Поліграфпак НТ» та неможливість підпису направлень на проведення документальної планової перевірки та подальшого проведення планової виїзної документальної перевірки ТОВ «Поліграфпак НТ» .

04 лютого 2020 року ГУ ДПС у Харківській області на підставі п.п.20.1.4 п.20.1 ст. 20, п.41.1 ст.41, п.61.1 та п.61.02 ст.61, п.п.62.1.3 п.62 ст.62, п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75, ст.77, ст.82 Податкового кодексу України прийнято наказ №714 «Про внесення змін до наказу ГУ ДФС у Харківській області від 19.07.2019 №5105", яким вирішено внести зміни до першого абзацу розпорядчої частини наказу ГУ ДФС у Харківській області від 19.07.2019 №5105 «Про проведення документальної планової перевірки ТОВ «Поліграфпак НТ» , а саме викласти його у такій редакції: «Працівникам Головного управління ДПС у Харківській області провести документальну планову перевірку ТОВ «Поліграфпак НТ» з 04.03.2020 тривалістю 10 робочих днів» .

Не погоджуючись із вказаним наказом, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач при прийнятті оскаржуваного наказу діяв не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Так, відповідно до п.1.1. ст.1 Податкового кодексу України (ПК України) відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства з 01.01.2011 року врегульовано положеннями Податкового кодексу України.

Згідно із ст. 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у стаття 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом.

При цьому, ст. 62 ПК України встановлено, що податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Відповідно до п. 75.1 ст. 75 ПК України, органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки, що кореспондує також з приписами пп.20.1.3 п.20.1 ст.20 Кодексу.

Згідно із п.п.75.1.2 п.75 ст.75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, а також отриманих в установленому законодавством порядку органом державної податкової служби документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Пунктом 77.1 ст. 77 ПК України визначено, що документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок. План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.

Порядок формування та затвердження плану-графіка, перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно з п. 77.4 ст. 77 ПК України про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки вручено під розписку або надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

Пунктом 77.2 ст. 77 ПК України визначено, що до плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.

Згідно з абз. 3 п. 77.2 ст. 77 ПК України порядок формування та затвердження плану-графіка, перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до п. 44.5 ст. 44 ПК України у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації.

Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.

У разі неможливості проведення перевірки платника податків у випадках, передбачених цим підпунктом, терміни проведення таких перевірок переносяться до дати відновлення та надання документів до перевірки в межах визначених цим підпунктом строків.

Таким чином, із аналізу наведених вище норм слідує, що необхідними умовами для призначення планової документальної перевірки платника податків є включення останнього до плану-графіку перевірок та видача наказу про її проведення. При цьому, втрата первинних бухгалтерських документів є підставою для перенесення термінів проведення перевірки на 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення платника до контролюючого органу про втрату документів.

Із матеріалів справи встановлено, що ТОВ Поліграфпак НТ було включено до плану-графіку проведення планових документальних перевірок на 2019 рік і наказом ГУ ДФС у Харківській області від 19.07.2019 №5105 призначено проведення документальної планової виїзної перевірки з 14.08.2019 тривалістю 20 робочих днів, яка не була проведена у зв`язку із перенесенням термінів її проведення через повідомлення позивача про втрату первинних документів.

Проте, після надання позивачу строку для відновлення первинних бухгалтерських документів перевірка не відбулася з ініціативи позивача, тобто з незалежних від контролюючого органу обставин, про що складено відповідний акт. При цьому позивач, не повідомивши контролюючий орган про те, чи відновив він первинні бухгалтерські документи, знову повідомив податковий орган про те, що первинні бухгалтерські документи за період 01.01.2016 по 30.06.2019 були знищені під час пожежі, про що свідчить акт про пожежу від 26.08.2019.

За таких обставин, податковим органом прийнято наказ про перенесенням термінів проведення перевірки до дати відновлення пошкоджених первинних документів та можливості надання документів для проведення перевірки в межах строків, визначених п. 44.5 ст. 44 ПК України.

Однак, позивачем в порушення вимог п. 44.5 ст. 44 ПК України не повідомив контролюючий орган про те, чи відновив він первинні бухгалтерські документи.

У подальшому податковим органом неодноразово складались акти відсутності платника податків за місцезнаходженням та неможливості підпису направлень на проведення документальної планової перевірки.

За таких обставин, наказом №714 від 04.02.2020 року ГУ ДПС у Харківській області внесено зміни до наказу від 19.07.2019 №5105, який прийнятий на підставі плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2019 рік, встановивши дату початку перевірки 04.03.2020.

Тобто, податковим органом фактично змінено період проведення планової виїзної перевірки з 2019 року (як передбачалось планом-графіком) на 2020 рік.

Враховуючи те, що позивачем вчинялися дії, спрямовані на перенесення термінів проведення перевірки, призначеної у 2019 році відповідно до плану-графіка, не було ним повідомлено контролюючий орган про відновлення втрачених первинних бухгалтерських документів та не забезпечено доступу до первинних бухгалтерських документів після надання строку для їх відновлення, колегія суддів дійшла висновку про відсутність необхідності повторного включення позивача до плану-графіку проведення перевірок у 2020 році, оскільки у 2019 році перевірка не відбулася внаслідок дій платника податків, а податковим законодавством не передбачено обов`язку податкового органу вносити зміни у плани-графіки проведення планових перевірок.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.05.2019 року справа №823/1665/16.

Враховуючи викладене вище, колегія суддів дійшла висновку про те, що при прийнятті оскаржуваного наказу відповідач діяв в межах повноважень та у спосіб, що передбаченні Конституцією та законами України, а тому відсутні підстави для його скасування.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що висновки суду першої інстанції не відповідають встановленим обставинам по справі, доводи апеляційної скарги спростовують висновки рішення суду, допущені судом першої інстанції порушення норм матеріального права призвели до неправильного вирішення справи, а тому оскаржуване рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення.

Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Одночасно слід зазначити, що в контексті положень п.6 ч.6 ст.12 КАС України дана справа відноситься до категорій справ незначної складності, а тому відповідно до п.2 ч.5 ст.328 цього Кодексу судове рішення за результатами її розгляду судом апеляційної інстанції в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області задовольнити.

Рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2020 року, - скасувати.

Прийняти нову постанову.

У задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю "Поліграфпак НТ" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДПС у Харківській області, Головного управління ДФС у Харківській області про скасування наказу, - відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з моменту підписання суддями та оскарженню не підлягає.

Головуючий Матохнюк Д.Б. Судді Шидловський В.Б. Франовська К.С.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2020
Оприлюднено18.12.2020
Номер документу93563766
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/2141/20

Постанова від 16.12.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 24.09.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 11.08.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Рішення від 11.08.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 10.06.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 16.04.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 04.03.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні