номер провадження справи 9/123/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03.12.2020 Справа № 908/2106/20
м. Запоріжжя
про стягнення 288796,57 грн.
Суддя Боєва О.С.
при секретарі судового засідання Бичківській О.О.
За участю представників:
від позивача: не з`явився;
від відповідача: Міняйло О.С., довіреність № 03.2-39/0924 від 01.09.2020
СУТЬ СПОРУ:
До Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Приватного підприємства «Курорти Приазов`я» про стягнення з відповідача: Департаменту соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації збитків в розмірі 288796,57грн.
Ухвалою суду від 19.08.2020 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі № 908/2106/20, присвоєний номер провадження 9/123/20, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 17.09.2020. Ухвалою суду від 17.09.2020 продовжено строк підготовчого провадження на п`ятнадцять днів - до 03.11.2020 включно, підготовче засідання відкладено на 03.11.2020. Ухвалою суду від 03.11.2020 продовжено строк підготовчого провадження на п`ятнадцять днів - до 18.11.2020 включно, підготовче засідання відкладено на 17.11.2020. Ухвалою суду від 17.11.2020 закрито підготовче провадження у справі, судове засідання з розгляду по суті призначено на 03.12.2020.
03.12.2020 справу розглянуто, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Предметом розгляду є позовні вимоги, викладені у позовній заяві, які мотивовані, зокрема, наступним. Департаментом соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації було оголошено процедуру публічної закупівлі путівок для дітей в дитячі заклади оздоровлення та відпочинку, яка складалася з 2-х лотів: лот № 1 - 208 путівок на III зміну на 18 днів для дітей пільгових категорій з очікуваною вартістю 1685254,00 грн.; лот № 2 - 222 путівок на IV зміну на 18 днів для дітей пільгових категорій з очікуваною вартістю 1798696,00 грн. За результатами торгів, згідно з протоколом № 48 засідання тендерного комітету Департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації від 24.06.2020 Приватне підприємство Курорти Приазов`я було визнано переможцем цієї процедури з такими тендерними пропозиціями: лот № 1 - 1535040,00 грн., лот № 2 - 1754244,00 грн. Відповідно до ч. 1 ст. 33 Закону України Про публічні закупівлі відповідач 24.06.2020 оприлюднив повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Згідно з пунктом 4.4 Тендерної документації строк поставки послуг - липень-серпень 2020 року. Згідно з рішенням Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій та рішенням регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій в Запорізькій області (протокол № 29 від 31.07.2020) Запорізька область була віднесена до так званого зеленого рівня епідемічної безпеки, який дозволяє діяльність з 01.08.2020 закладів оздоровлення та відпочинку дітей. Договір повинен був бути укладений не пізніше 14.07.2020, а діти повинні були прибути для оздоровлення не пізніше 13.08.2020. Договір не був укладений, список дітей для відпочинку не наданий, дата та час заїзду не узгоджені. У зв`язку з цим на адресу Департаменту соціального захисту населення Запорізької гласної державної адміністрації електронною поштою було направлено лист № 121/7 від 07.08.2020 з проханням повідомити невиконання своїх зобов`язань замовника тендерних торгів (вхідний №4067/03.2-29 від 10.08.2020), однак договір досі не підписаний без аргументованої відповіді. У зв`язку з перемогою у вищезазначеній процедурі закупівлі позивачем було найнято додатковий персонал, витрати на оплату праці якого понесе у серпні 2020 року. Персонал був найнятий з 03 по 11 серпня 2020 року. Загальна його кількість складає 91 осіб. Дані обставини підтверджуються двома списками працівників, прийнятих на структурний підрозділ ПП Курорти Приазов`я ДЗОВ Факел вул. Бахчисарайська, 8 та ДЗОВ СТ Факел вул. Бахчисарайська, 6. Згідно з розрахунковою відомістю за серпень 2020 витрати на фонд оплати праці за період нарахування 03.08.2020 - 12.08.2020 склали 133996,57 грн., з яких 109833,25 грн. - оплата праці та 24163,32 грн. - ЄСВ. Зазначена сума витрат складає реальні збитки. Відповідно до калькуляцій вартості послуг за 1 путівкою на 1 особу, які подавалися позивачем в рамках пакету документів тендерних пропозицій, рентабельність 1 путівки складає 360 грн., рентабельність 430 путівок обох лотів складає 154800 грн., що складає упущену вигоду позивача. Таким чином загальна сума спричинених збитків, за підрахунками позивача, становить 288796,57 грн. Позов обґрунтовано ст. 33 Закону України Про публічні закупівлі , ст.ст. 22, 1166, 1173, 1192 ЦК України.
Відповідач проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві, зазначивши, зокрема, про наступне. В п. 6 ст. 33 Закону України Про публічні закупівлі передбачено, що у випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 № 500 Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України , карантин з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторнрої хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, продовжено на строк до 31.07.2020. Пунктом 3 вказаної постанови на період дії карантину також заборонялася діяльність дитячих закладів оздоровлення відпочинку. З огляду на наведене, протоколом засідання тендерного комітету Департаменту від 10.07.2020 № 50 було прийнято рішення, у зв`язку обґрунтованою необхідністю, яка склалася внаслідок продовження дії карантинних обмежень в країні, продовжити строк для укладання договорів про закупівлю з переможцем відкритих торгів ПП Курорти Приазов`я до 60 днів. Відповідно до Закону України Про публічні закупівлі оприлюднення даного протоколу не передбачено. Таким чином, строк укладання договору був перенесений з 14.07.2020 на 21.08.2020, а отже відповідачем не були порушені умови тендерних закупівель, оскільки на момент отримання позову строк для укладення договору ще не сплив. Позивач звернення до суду з позовом 14.08.2020 здійснив передчасно, на момент звернення до суду підстави для такого звернення були відсутні. В подальшому Департаментом було відмінено торги з закупівлі послуг позивача на законних підставах. Відповідно до умов тендерної документації, згідно з графіком заїздів, за лотом № 1: III зміна мала відбутися в період з 17.07.2020 по 03.08.2020, за лотом № 2: ІV зміна - з 08.08.2020 по 25.08.2020. Стосовно лоту № 1 (III зміна) заявлений початок зміни припав на період дії постанови Кабінету Міністрів України від 20.05.2020 № 392 Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусомSARS-CoV-2 (в редакції постанови КМУ від 17.06.2020 №500), підпункт 6 пункту 3 якої забороняв діяльність дитячих закладів оздоровлення та відпочинку. Надалі, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 №641, з урахуванням рішень Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, Запорізька область з 01.08.2020 віднесена до зеленої зони . Разом з тим, фактична підстава для встановлення в межах Запорізької області рівня епідеміологічної безпеки зелений , з`явилася лише 03.08.2020 (дата оприлюднення рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій рішень від 31.07.2020), що уможливило виконання сторонами зобов`язань за лотом № 1, з урахуванням заявленої тривалості III зміни. Отже, стосовно лоту № 1 були наявні підстави для відміни тендеру або визнання його таким, що не відбувся, передбачені п. 1 ч. 1 ст. 32 Закону України Про публічні закупівлі та п. 1 ч. 5 ст. 32 цього Закону. За наявною в Департаменті інформацією, ДЗОВ санаторного типу Факел та ДЗОВ Факел , які належать позивачу, отримали акти приймання дитячого оздоровчого табору за формою 318/о, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров`я від 11.07.2000 № 160 та акти обстеження комісією міської ради, що дозволяє здійснювати діяльність з оздоровлення дітей, лише 06.08.2020 та 07.08.2020 (лист Бердянської міської ради від 07.08.2020 №01-3268). Сам позивач про наявність вказаних актів, а отже про можливість виконання ним зобов`язань, повідомив лише листом від 12.08.2020, без зазначення дати складання акту. 21.08.2020 Департаментом від позивача офіційно отримано підписаний проект договору, проте позивачем не надано акт обстеження, виданий Бердянською міською радою та акт відкриття табору за формою 318/о, виданий Держпродспоживслужбою. Навіть за умови своєчасного надання позивачем вказаних документів, для підбору та направлення дітей до вищезазначених закладів відповідно до вимог чинного законодавства необхідно не менше 7 днів, таким чином заїзд дітей по лоту № 2 міг розпочатися не раніше 16.08.2020 (неділя). У зв`язку з тим, що тривалість зміни повинна бути 18 днів, то заїзд дітей по лоту № 2 завершився б вже після початку навчального року (після 01.09.2020), що призвело б до порушення прав дітей на освіту та порушення заявлених на тендері умов щодо строку надання послуг до 31.08.2020. Протоколом № 53 від 21.08.2020 Департаментом було відмінено тендер за лотами № 1 (путівки на III зміну на 18 днів для дітей пільгових категорій 208 путівок) та № 2 (путівки на ІV зміну на 18 днів для дітей пільгових категорій, 222 путівки). Причини відміни вказані в протоколі, який оприлюднений в електронній системі публічних закупівель, як це передбачено законом. Обов`язковою передумовою задоволення вимог щодо відшкодування збитків є встановлення в діях відповідача складу цивільного правопорушення. Договір з позивачем не було укладено з об`єктивних причин, наведених вище, незалежних від волі відповідача (заборона на проведення заходів з оздоровлення дітей, яка діяла з 17.06.2020 до 01.08.2020). Позивачу про факт наявної на нормативному рівні заборони було відомо і до 03.08.2020, тобто до закінчення обмежень, він, за його ж власними даними, не набирав персонал. Однак позивач включає в розрахунок упущену вигоду (рентабельність) по всіх 430 путівках, хоча по лоту № 1 (III зміна, 208 дітей, з 17.07.2020 по 2020) послуги ним не могли б бути надані у зазначені строки в будь-якому випадку, оскільки існувала нормативна заборона на оздоровлення дітей. Щодо упущеної вигоди (рентабельності) по лоту № 2 (IV зміна, з 2020 по 25.08.2020, 222 дітей), то тендер було відмінено з об`єктивних причин, в межах повноважень, наданих законом Департаменту, як замовнику. З огляду на це, відсутня така обов`язкова умова для покладення на Відповідача обов`язку з відшкодування збитків, як протиправність поведінки. Також, позивач вважає збитками витрати, нібито понесені ним на оплату найманих працівників за період з 03.08.2020 по 12.08.2020 у сумі 133996,57 грн. В якості підтвердження понесених позивачем витрат до позову додано списки працівників, нібито прийнятих на ДЗОВ Факел та ДЗОВ СТ Факел та розрахункова відомість за серпень 2020. Складений в довільній формі список працівників не підтверджує факту наявності трудових відносин з 91 особою. Відомість про заробітну плату жодним чином не підтверджує її виплати. Інші документи, які б підтверджували факт трудових відносин і виплати заробітної плати, до позову не додані. Таким чином, сума збитків, яку позивач намагається стягнути з відповідача, не підтверджена і не обґрунтована документально. Крім цього, за даними Держспоживслужби, наявними в Департаменті, позивач здійснював протягом серпня 2020 року і здійснює оздоровлення дітей в ДЗОВ Факел і ДЗОВ СТ Факел , таким чином, нанятий ним на роботу персонал задіяний в діяльності позивача і його твердження про те, що прийом на роботу цього персоналу спричинений лише пропозицією про укладення договору від відповідача, є необґрунтованим. На підставі викладеного, відповідач просив у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
На заперечення відповідача, що викладені у відзиві, позивач 11.11.2020 подав до суду відповідь на відзив, яка була прийнята судом в якості пояснень, в яких в т.ч. викладено наступне. Не може вважатися відзивом наявний у справі документ за підписом заступника директора Ірини Разуваєвої (а. с. 78-84) з доданими до нього незасвідченими копіями документів, оскільки підписання заяви по суті справи цією особою не відповідає вимогам 4 ст. 56 ГПК України, адже ані матеріали справи, ані ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань не містять інформації про її повноваження. Думка відповідача, що позов подано передчасно з посиланням па протокол № 50 від 10.07.2020, є помилковою. Частина 6 ст. 33 Закону України Про публічні закупівлі містить імперативний обов`язок відповідача укласти договір до 14.07.2020. При цьому закон надає право укласти цей договір пізніше. Однак закон не наділяє таким правом одноосібно відповідача і не ставить в залежність продовження строку виключно від одноосібної волі відповідача. Жодна норма Закону не дозволяє замовнику власним протоколом змінювати строк, встановлений законом, до того ж не оприлюднюючи це рішення та не повідомляючи про це переможця процедури закупівлі. Відповідач не виступає в даних правовідносинах суб`єктом владних повноважень, не здійснює жодних управлінських функцій, а тому якщо інше прямо не передбачено законом, регулювання взаємовідносин повинно здійснюватися на засадах господарського та цивільного законодавства. У випадку обґрунтованої необхідності продовження строку укладення договору зміна визначеного законом моменту укладення договору повинна відбуватися за загальним порядком укладення господарських договорів, передбаченим статтею 181 ГК України. В протилежному випадку порушується принцип правомірного очікування, законного/легітимного сподівання позивача, який неодноразово був предметом розширеного тлумачення ЄСПЛ. Оскільки відповідач не вжив жодних заходів, спрямованих на спільне узгоджене продовження строку укладення договору, останнім днем такого укладення лишається 14.07.2020. Незалежно від аргументації, викладеної у протоколі № 53 від 21.08.2020, з моменту визначення переможця торгів неможливо відмінити процедуру закупівлі (Постанови КГС ВС від 03.04.2018 у справі №910/5798/17, від 06.02.2020 у справі № 904/4036/18 та інші). Всі доводи відповідача могли б мати сенс до моменту повідомлення про намір укласти договір. Щодо решти доводів, слід зазначити, що позивачем виконано обов`язок доказування, передбачений ч. 1 ст. 74 ГПК України, в частині документального підтвердження реальних збитків. Відповідач ставить під сумнів частину доказів щодо розміру реальних збитків, не підтверджуючи свої доводи документально, що не може вважатися належним виконанням обов`язку щодо доказування. Якщо відповідач вважає, що реальні збитки не завдані чи завдані в меншому розмірі, він міг би надати свої розрахунки з доказами, які б спростовували додані до позовної заяви первинні документи бухгалтерського обліку.
З огляду на доводи, викладені позивачем у відповіді на відзив, в судовому засіданні 17.11.2020 відповідачем надано документи на підтвердження повноважень заступника директора Разуваєвої І.В. щодо підписання відзиву на позовну заяву (копії посадової інструкції та наказу Про призначення на посади від 08.09.2018 № 20-0). 20.11.2020 до господарського суду від відповідача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи копії лікарняного листа директора Департаменту за період з 07.09.2020 по 16.09.2020.
Позивач в судове засідання 03.12.2020 не з`явився. 27.11.2020 до суду надійшла заява позивача про розгляд справи № 908/2106/20 без участі представника позивача за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника відповідача, суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно з Протоколом № 48 засідання тендерного комітету Департаменту соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації від 24.06.2020, за результатами проведення електронного аукціону, Приватне підприємство Курорти Приазов`я визначено переможцем відкритих торгів: Послуги центрів і будинків відпочинку, код 55240000-4 ДК 021:2015 (путівки для дітей в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку), а саме:
за Лотом № 1 - путівки на ІІІ зміну на 18 днів для дітей пільгових категорій - 208 штук, за найменшою приведеною ціною пропозиції - 1535040,00 грн. без ПДВ, та прийнято рішення про намір укласти договір;
за Лотом № 2 - путівки на ІV зміну на 18 днів для дітей пільгових категорій - 222 штуки, за найменшою приведеною ціною пропозиції - 1403395,20 грн. без ПДВ, та прийнято рішення про намір укласти договір.
Департаментом соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації відповідно до ч. 1 ст. 33 Закону України Про публічні закупівлі 24.06.2020 оприлюднено повідомлення про намір укласти договір з переможцем процедури закупівлі (відкритих торгів) - Приватним підприємством Курорти Приазов`я (позивач у справі) на послуги центрів і будинків відпочинку (путівки для дітей в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку): Лот № 1 - путівки на ІІІ зміну на 18 днів для дітей пільгових категорій - 208 штук, Лот № 2 - путівки на ІV зміну на 18 днів для дітей пільгових категорій - 222 штуки.
Відповідно до ч. 6 ст. 33 Закону України Про публічні закупівлі замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів.
Постановою Кабінету Міністрів України № 211 від 11.03.2020 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» з 12 березня на усій території України установлено карантин. На засіданні Уряду 25.03.2020, запроваджено режим надзвичайної ситуації по всій території України на 30 днів, всі карантинні обмеження також подовжені на 30 днів - до 24 квітня 2020. В подальшому дія карантину постійно продовжувалась.
Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2020 № 392 дію карантину, встановленого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211, продовжено на всій території України до 22.06.2020. Відповідно до підпункту 6 пункту 3 цієї Постанови в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 № 500 Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України (згідно з якою карантин продовжено на строк до 31.07.2020) на період дії карантину заборонялася діяльність дитячих закладів оздоровлення відпочинку.
Відповідно до Протоколу № 50 засідання тендерного комітету Департаменту соціального захисту населення Запорізької облдержадміністрації від 10.07.2020, враховуючи рішення Уряду (постанова КМУ від 17.06.2020 № 500), було прийнято рішення про продовження строку для укладання договорів з переможцем відкритих торгів ПП Курорти Приазов`я до 60 днів.
На засіданні Уряду 22 липня 2020 року постановлено продовжити дію карантину на всій території України до 31 серпня 2020 (постанова Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 641). З урахуванням рішень Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Запорізька область була віднесена до зеленої зони рівня епідемічної безпеки, який дозволяє діяльність з 01.08.2020 закладів оздоровлення та відпочинку дітей.
Згідно з протоколом регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Запорізької області № 29 від 31.07.2020 було, зокрема, вирішено відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 641: продовжити з 01 серпня 2020 року по 31 серпня 2020 року на території Запорізької області карантин; структурним підрозділам облдержадміністрації предписано забезпечити, зокрема: здійснення контролю за діяльність дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, в тому числі: отримання дозволів на роботу за формою № 318/О Акт приймання дитячого оздоровчого табору .
Приватне підприємство Курорти Приазов`я звернулося до Департаменту соціального захисту населення Запорізької гласної державної адміністрації з листом № 120/7 від 07.08.2020 (направлений електронною поштою) з вимогою про виконання зобов`язань замовника послуг по тендерній процедурі з надання послуг з оздоровлення та відпочинку дітей в кількості 430 путівок в ДОЗ СТ Факел та ДЗОВ Факел .
Листом від 12.08.2020 № 34/03 позивач повідомив Департамент соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації про здійснені ним заходи по підготовці матеріально-технічної бази ДЗОТ СТ Факел та ДЗОВ Факел та отримання дозволів для роботи по наданню послуг з оздоровлення та відпочинку дітей з серпня 2020. При цьому, позивачем в листі зазначено, що Запорізька область по розподілу карантинних зон знаходиться в так званій зеленій зоні, де надано дозвіл для відкриття та функціонування дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, та вимагав від відповідача, як Замовника послуг, негайного виконання зобов`язань по тендерній процедурі.
Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Статтею 15 ЦК України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Частиною 2 статті 16 ЦК України передбачено, що одним із способів захисту цивільних прав та інтересів може бути відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.
Статтею 22 ЦК України передбачено, що особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.
Збитками є: витрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 224 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Згідно з частиною 1 ст. 225 ГК України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.
За змістом ч.ч. 1, 2 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Згідно зі ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
З положень ч.ч. 1, 2 ст. 623 ЦК України слідує, що учасник господарських відносин, який порушив господарські зобов`язання або встановлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Розмір збитків, завданих порушенням зобов`язання, доказується кредитором.
Відповідно до ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Форми і розміри позадоговірної відповідальності визначаються лише законом. Підставою цивільно-правової відповідальності за заподіяння шкоди є правопорушення, що включає складові елементи - шкоду, протиправність поведінки заподіювача шкоди, причинний зв`язок та вину особи, яка заподіяла шкоду.
За таких обставин, притягнення до відповідальності можливо лише при наявності передбачених законом умов. Їх сукупність утворює склад правопорушення, який є підставою правової відповідальності. Склад правопорушення, визначений законом для настання відповідальності у формі відшкодування збитків, утворюють наступні елементи: суб`єкт, об`єкт, об`єктивна та суб`єктивна сторона.
Відсутність хоча б одного із вказаних елементів, що утворюють склад правопорушення, не дає підстави кваліфікувати поведінку боржника як правопорушення та, відповідно, не може бути підставою застосування відповідальності за порушення у сфері господарської діяльності.
Тобто відшкодуванню підлягають збитки, які знаходяться у причинному зв`язку з правопорушенням. Відшкодування збитків є видом відповідальності учасників цивільних правовідносин за шкоду, яка є негативним наслідком правопорушення.
Право на відшкодування завданих збитків виникає при наявності складу цивільного правопорушення: порушення цивільного права чи інтересу; завдання збитків, причинного зв`язку між порушенням права та збитками, наявності винної поведінки. Протиправна поведінка особи тільки тоді є причиною шкоди, коли вона прямо (безпосередньо) пов`язана зі збитками.
Протиправною є поведінка особи з порушенням норм законодавства. Якщо зобов`язання виникає з договору, то протиправною визнається поведінка боржника, що порушує умови договору та закону.
На кредитора покладений обов`язок доведення факту невиконання або неналежного виконання зобов`язання, прямого причинного зв`язку між порушенням зобов`язанням і завданими збитками і їх розмір, на боржника - відсутність вини.
Таким чином правильне вирішення спору у даній справі вимагає встановлення чи мав місце факт протиправної поведінки відповідача - Департаменту соціального захисту населення Запорізької облдержадміністрації відносно цивільних прав Приватного підприємства Курорти Приазов`я та спричинення позивачу збитків саме внаслідок винних та протиправних дій відповідача.
Статтею 193 Господарського кодексу України встановлено обов`язок суб`єктів господарювання та інших учасників господарських відносин виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться, до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Згідно з приписами ч. 3 ст. 13, ч. 1 ст. 74, ч. 2 ст. 76 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно зі ст. 14 ЦК України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства. Особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї. Виконання цивільних обов`язків забезпечується засобами заохочення та відповідальністю, які встановлені договором або актом цивільного законодавства. Особа може бути звільнена від цивільного обов`язку або його виконання у випадках, встановлених договором або актами цивільного законодавства.
Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
Основу цивільного законодавства України становить Конституція України. Основним актом цивільного законодавства України є Цивільний кодекс України. Актами цивільного законодавства є також інші закони України, які приймаються відповідно до Конституції України та цього Кодексу. Актами цивільного законодавства є також постанови Кабінету Міністрів України (ч.ч. 1, 2, 4 ст. 4 ЦК України).
Відповідно до ст.19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 6 ст. 33 Закону України Про публічні закупівлі встановлено, що замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів.
Строк для укладення договору з ПП Курорти Приазов`я , як з переможцем процедури закупівлі, визначений в ч. 6 ст. 33 Закону України Про публічні закупівлі закінчувався 14.07.2020.
Як встановлено судом вище, згідно з Протоколом № 50 засідання тендерного комітету Департаменту соціального захисту населення Запорізької облдержадміністрації від 10.07.2020, враховуючи Постанову КМУ від 17.06.2020 № 500, згідно з якою карантин, впроваджений для запобігання поширенню COVID-19, продовжено до 31.07.2020 та встановлено заборону діяльності дитячих закладів оздоровлення відпочинкуна період дії карантину, було прийнято рішення про продовження строку для укладання договорів з переможцем відкритих торгів ПП Курорти Приазов`я з 20 до 60 днів, що відповідає приписам ч. 6 ст. 33 Закону України Про публічні закупівлі .
Таким чином строк укладення договору був продовжений до 23.08.2020. Позивач звернувся до господарського суду з позовом (позов отриманий судом 14.08.2020), за яким відкрито провадження у даній справі ухвалою суду від 19.08.2020, тобто до закінчення цього строку.
В подальшому згідно з Протоколом засідання тендерного комітету Департаменту соціального захисту населення Запорізької облдержадміністрації № 53 від 21.08.2020 вирішено: відмінити тендер (Лот 1 - путівки на ІІІ зміну на 18 днів для дітей пільгових категорій - 208 путівок; Лот 2 - путівки на ІV зміну на 18 днів для дітей пільгових категорій - 222 путівки) процедури відкритих торгів Послуги центрів і будинків відпочинку, код 55240000-4 ДК 021:2015 (путівки для дітей в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку) на підставі п.1, ч. 1 ст. 32 Закону України Про закупівлі .
Зі змісту вказаного протоколу слідує наступне. На засіданні було заслухано т.в.о. секретаря тендерного комітету про те, що 23.08.2020 спливає термін підписання договорів з переможцем закупівлі UA-2020-05-15-00b (лот 1 - путівки на ІІІ зміну на 18 днів для дітей пільгових категорій, лот 2 - путівки на ІV зміну на 18 днів для дітей пільгових категорій) Приватним підприємством Курорти Приазов`я , з урахуванням продовження строку підписання договору, визначеного згідно з протоколом засідання тендерного комітету від 10.07.2020 №50.
Заступник голови тендерного комітету повідомив, зокрема, про те, що строк надання послуг за умовами закупівлі становить: липень - серпень 2020. Згідно з графіком заїздів, за лотом № 1: III зміна становить період часу з 17.07.2020 по 03.08.2020, за лотом №2: ІV зміна - з 08.08.2020 по 25.08.2020. Стосовно лоту № 1 (III зміна): заявлений початок зміни припав на період дії постанови Кабінету Міністрів України від 20.05.2020 № 392 , п.п. 6 п. 3 якої забороняв діяльність дитячих закладів оздоровлення та відпочинку. Надалі, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 641, з урахуванням рішень Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, Запорізька область з 01.08.2020 віднесена до зеленої зони . Проте фактична підстава для встановлення в межах Запорізької області рівня епідеміологічної безпеки зелений , з`явилася лише 03.08.2020 (дата оприлюднення рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій рішень від 31.07.2020), що уможливлює виконання сторонами зобов`язань за лотом № 1, з урахуванням заявленої тривалості III зміни. Отже стосовно лоту № 1 наявні підстави для відміни тендеру та/або визнання його таким, що не відбувся, передбачені п. 1 ч. 1 ст. 32 Закону України Про публічні закупівлі та п. 1 ч. 5 ст. 32 цього Закону - відповідно. 21.08.2020 Департаментом від ПП Курорти Приазов`я отримано пакет документів, а саме: листи від 07.08.2020 №120/70, від 22.08.2020 № 34/03 та чотири примірники договору, підписаного зі сторони переможця, але не надано звірену копію Акту приймання дитячого оздоровчого табору на 2020 рік (форма 318/о, затверджена наказом МОЗ України від 11.07.2000 № 160). З урахуванням часу, який потрібен для розподілу путівок по адміністративним територіальним одиницям області, походження дітьми медичного огляду, організації транспортування, за умови отримання ДЗОФ Факел ПП Курорти Приазов`я права на прийом дітей на оздоровлення лише 08.08.2020, заїзд дітей по лоту № 2 був можливим не раніше 16.08.2020. З огляду на тривалість заїзду у 18 днів, заїзд завершився б 02.09.2020, тобто після початку навчального року, порушивши паво дітей на освіту.
На підставі викладеного, у протоколі зазначено про об`єктивну неможливість виконання зобов`язань, передбачених умовами закупівлі і відсутність у Замовника потреби на отримання послуг та вирішено відмінити вищевказаний тендер на підставі п.1 ч. 1 ст. 32 Закону України Про публічні закупівлі , згідно з яким Замовник відміняє тендер у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Листом від 31.08.2020 вих. № 4067/03.2-29 Департамент повідомив ПП Курорти Приазов`я щодо відміни процедури торгів.
Статтею 617 Цивільного кодексу визначено що особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили. Аналогічний припис містить ч.2 ст. 218 Господарського кодексу України.
Враховуючи вищевикладене, суд, дослідивши докази, оцінивши обставини справи, дійшов до висновку, що з огляду на введення карантину та пов`язаних із цим обмежень, впроваджених в тому числі на місцевому рівні в межах Запорізької області, не укладення відповідачем договору про закупівлю з позивачем обумовлено об`єктивними причинами, які не залежали від волі відповідача, що виключає вину останнього. Факту вичиненого відповідачем правопорушення, який є підставою для правової відповідальності, судом не встановлено.
Таким чином суд вважає, що позивачем на підставах, вказаних вище, не доведено наявності складу правопорушення, який був би підставою для стягнення збитків.
Крім того, суд також вважає за необхідне зазначити, що недоведеним є й розмір заявленої до стягнення суми збитків, які в тому числі складаються з реальних збитків.
Цивільний кодекс України, надаючи визначення реальним збиткам, виходить з того, що такі збитки є наслідком прямих економічних втрат позивача, чиє майно знищилося або було пошкоджено, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права.
Збитки - це грошова оцінка (еквівалент) заподіяної матеріальної шкоди. Виходячи зі змісту поняття реальних збитків, це витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права, тому необхідним є також доведення наявності та необхідності таких витрат з огляду на їх реальний характер, а також розміру таких збитків.
Позивачем в тому числі заявлено до стягнення збитки у вигляді понесених витрат ним на оплату найманих працівників у сумі 133996,57 грн., з яких: 109833,25 грн. - оплата праці та 24163,32 грн. - ЄСВ.
На підтвердження розміру зазначеної суми збитків та понесених витрат в цій частині позивачем надані: списки працівників, прийнятих на структурні підрозділи ПП Курорти Приазов`я ДЗОВ СТ Факел (Бахчисарайська, 6) - 50 осіб і ДЗОВ Факел (Бахчисарайська, 8) - 41 особа, підписані директором ПП Курорти Приазов`я , та розрахункова відомість за серпень 2020 за період з 03.08.2020 по 12.08.2020.
Проте надані позивачем списки працівників не підтверджують факту наявності трудових відносин з особами, згідно наведеного у них переліку. Розрахункова відомість не підтверджує здійснення фактичної виплати позивачем вказаних у ній грошових коштів та відрахувань ЄСВ. Крім того, не доведено, що прийом на роботу цього персоналу мав місце саме у зв`язку з повідомленнями про намір укласти договір, оприлюдненими відповідачем за результатами процедури закупівлі.
Враховуючи усе вищевикладене, вимоги позивача про стягнення з відповідача збитків є необґрунтованими, недоведеними та такими, що не підлягають задоволенню у повному обсязі.
Згідно з положеннями статті 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Повний текст рішення складено та підписано 18.12.2020.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено впродовж двадцяти днів з дня складання повного судового рішення, у порядку встановленому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя О.С. Боєва
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2020 |
Оприлюднено | 21.12.2020 |
Номер документу | 93622926 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні