Ухвала
від 17.12.2020 по справі 280/5026/20
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

УХВАЛА

ПРО ЗАКРИТТЯ ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВІ

17 грудня 2020 року Справа № 280/5026/20 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сіпаки А.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Селянського (Фермерського) господарства «Волга» (с. Новомиколаївка, Токмацький район, Запорізька область,71770, код ЄДРПОУ 22148660) до Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області (вул.Космічна, буд. 46/1, с. Новомиколаївка, Токмацький район, Запорізька область, 71771), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області (вул. Українська, буд. 50, м. Запоріжжя, 69095) про визнання протиправними та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Селянське (Фермерське) господарство «Волга» (далі - позивач) звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, в якому позивач просить суд визнати протиправними та скасувати рішення сьомого скликання шостої сесії Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області №101 від 17.06.2020 року «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо поділу та об`єднання земельної ділянки із числа нерозподілених ( не витребуваних) земельних часток ( паїв) колишнього КСП «Дружба» Новомиколаївської сільської ради для подальшої передачі у власність» гр. ОСОБА_1 та гр. ОСОБА_2 , як власникам сертифікату на земельну частку ( пай) серія ЗП №0095899, згідно рішення Токмацького районного суду Запорізької області від 23.12.2019 року №328/1918/19 та сертифікату на земельну частку (пай) серія ЗР №0013, виданого 23.05.2019 року №808 (дублікат сертифікату замість втраченого серія ЗП №0095948) згідно рішення Токмацького районного суду Запорізької області від 23.12.2019 року №328/1918/19.

Позовна заява обгрунтована тим, що розпорядженням голови Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області № 376 від 05.08.2009 позивачу було надано згоду на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки, орієнтовною площею 14,46 га (ріллі) із числа невитребуваних земельних часток (паїв) по колишньому КСП Дружба , що розташовані за межами населеного пункту Новомиколаївської сільської ради для ведення фермерського господарства. Згідно розпорядження № 376 від 05.08.2009 за замовленням СФГ Волга ТОВ Сервіор виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку та присвоєно кадастровий номер 2325282800:18:001:0165. Відповідно до висновку відділу Держкомзему у Токмацькому районі Запорізької області щодо надання земельної ділянки в оренду СФГ Волга погоджено надання в оренду земельну ділянку площею 17,0003 га із числа невитребуваних земельних часток (паїв) по колишньому КСП Дружба , що розташовані за межами населених пунктів Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до п. 1, 2, 3 Розпорядження голови Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області № 426 від 24.09.2010: затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку СФГ Волга для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області; затверджено список власників нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), які передаються в оренду СФГ Волга за межами населеного пункту Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області; надано СФГ Волга в оренду земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 17,0003 га (рілля), строком на 5 років із земель нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області.

Згідно затвердженого списку, власникам нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), які передаються в оренду СФГ Волга за межами населеного пункту Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області є ОСОБА_3 (сертифікат серії ЗП № 0096347) та ОСОБА_4 (сертифікат серії ЗП № 0095968).

01.11.2010 між СФГ Волга та Токмацькою районною державною адміністрацією Запорізької області було укладено Договір оренди землі № 426-р, а саме земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Новомиколаївської сільської ради, кадастровий номер 2325282800:18:001:0165 строком на 5 років, який відповідно до висновку відділу Держкомзему у Токмацькому районі Запорізької області відповідав чинному законодавству України з питань оренди землі, був зареєстрований у Новомиколаївській сільській раді, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.04.2011 за № 37.

Розпорядженням голови Токмацької РДА Запорізької області № 88 від 23.03.2016 продовжено термін дії вищевказаного договору строком на 5 років та укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 01.11.2010 № 426-р, строком до 01.04.2021 з правом пролонгації, яка зареєстрована у Новомиколаївській сільській раді, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.04.2016 за № 39.

30.06.2020 позивачу стало відомо про те, що Рішенням сьомого скликання шостої сесії Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області № 101 від 17.06.2020 Про надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо поділу та обєднання земельної ділянки із числа нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) колишнього КСП Дружба Новомиколаївської сільської ради для подальшої передачі у власність було надано дозвіл на виготовлення технічної документації щодо поділу та обєднання земельної ділянки, кадастровий номер 2325282800:18:001:0165, тобто земельної ділянки, яка знаходиться в оренді у позивача.

У відповідь на запит щодо копій документів, на підстав яких було прийнято вищезгадане рішення, відповідачем було надано документи, з яких вбачається, що дозвіл на виготовлення технічної документації щодо поділу та обєднання земельної ділянки кадастровий номер 2325282800:18:001:0165 із числа нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) - рілля колишнього КСП Дружба Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області було надано гр. ОСОБА_1 та гр. ОСОБА_2 , як власникам сертифікату на земельну частку (пай) серія ЗП № 0095899, згідно рішення Токмацького районного суду Запорізької області від 23.12.2019 № 328/1918/19 та сертифікату на земельну частку (пай) серія ЗР № 0013, виданого 23.05.2019 № 808 (дублікат сертифікату замість втраченого серія ЗП № 0095948) згідно рішення Токмацького районного суду Запорізької області від 23.12.2019 № 328/1918/19. Вищевказаний дозвіл виданий на підставі заяв від 03.03.2020. Вважає рішення від 17.06.2020 № 101 протиправним та ким, що підлягає скасуванню, оскільки спірна земельна ділянка на момент прийняття рішення перебувала в оренді у позивача, в свою чергу який орендує її у ОСОБА_3 та ОСОБА_4 і яка є розподіленою та виділеною цим громадянам. Просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 03.08.2020 позовну заяву у справі № 280/5026/20 залишено без руху та наданий позивачу строк 10 днів з моменту отримання цієї ухвали для усунення недоліків.

Ухвалою суду від 19.08.2020 відкрито провадження за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 14.09.2020.

Третьою особою 07.09.2020 на адресу суду надано пояснення по даній справі, в яких зазначено, що оскаржуване рішення відповідачем прийнято в межах повноважень та з урахуванням положень законодавства, чинного на момент прийняття такого рішення.

Ухвалою суду від 14.09.2020 підготовче засідання було відкладено на 19.10.2020.

Ухвалою суду від 19.10.2020 строк підготовчого провадження продовжено та відкладено підготовче судове засідання на 18.11.2020.

Протокольною ухвалою суду підготовче судове засідання відкладено до 17.12.2020.

В підготовче судове засідання представник позивача надав до суду клопотання про розгляд даної справи за його відсутності.

Представник відповідача та третьої особи в підготовче судове засідання не з`явились, про дату, час та місце слухання справи були повідомлені належним чином.

На підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено, що вимоги позивача не належить розглядати у порядку адміністративного судочинства з огляду на наступне.

Судом встановлено, розпорядженням голови Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області № 376 від 05.08.2009 СФГ Волга було надано згоду на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки, орієнтовною площею 14,46 га (ріллі) із числа невитребуваних земельних часток (паїв) по колишньому КСП Дружба , що розташовані за межами населеного пункту Новомиколаївської сільської ради для ведення фермерського господарства.

Згідно розпорядження № 376 від 05.08.2009 за замовленням СФГ Волга ТОВ Сервіор виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку та присвоєно кадастровий номер 2325282800:18:001:0165.

Відповідно до висновку відділу Держкомзему у Токмацькому районі Запорізької області щодо надання земельної ділянки в оренду СФГ Волга погоджено надання в оренду земельну ділянку площею 17,0003 га із числа невитребуваних земельних часток (паїв) по колишньому КСП Дружба , що розташовані за межами населених пунктів Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

24.09.2010 Токмацькою районною державною адміністрацією Запорізької області було прийнято Розпорядження № 426, відповідно до змісту якого: затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку СФГ Волга для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області; затверджено список власників нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), які передаються в оренду СФГ Волга за межами населеного пункту Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області; надано СФГ Волга в оренду земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 17,0003 га (рілля), строком на 5 років із земель нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області.

Згідно затвердженого списку, власниками нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), які передаються в оренду СФГ Волга за межами населеного пункту Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області є ОСОБА_3 (сертифікат серії ЗП № 0096347) та ОСОБА_4 (сертифікат серії ЗП № 0095968).

01.11.2010 між СФГ Волга та Токмацькою районною державною адміністрацією Запорізької області було укладено Договір оренди землі № 426-р, а саме земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Новомиколаївської сільської ради, кадастровий номер 2325282800:18:001:0165 строком на 5 років, площею 17,0003 га.

Відповідно до висновку відділу Держкомзему у Токмацькому районі Запорізької області укладений договір № 426-р від 01.11.2010 відповідає чинному законодавству України з питань оренди землі та зареєстрований у Новомиколаївській сільській раді, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.04.2011 за № 37.

Розпорядженням голови Токмацької РДА Запорізької області № 88 від 23.03.2016 продовжено термін дії Договору оренди землі № 426-р строком на 5 років та укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 01.11.2010 № 426-р, строком до 01.04.2021 з правом пролонгації, яка зареєстрована у Новомиколаївській сільській раді, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.04.2016 за № 39.

Рішенням сьомого скликання шостої сесії Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області № 101 від 17.06.2020 Про надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо поділу та обєднання земельної ділянки із числа нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) колишнього КСП Дружба Новомиколаївської сільської ради для подальшої передачі у власність було надано дозвіл гр. ОСОБА_1 та гр. ОСОБА_2 на виготовлення технічної документації щодо поділу та об`єднанню земельної ділянки кадастровий номер 2325282800:18:001:0165 із числа нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) - рілля колишнього КСП Дружба Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області, як власникам сертифікату на земельну частку (пай) серія ЗП № 0095899, згідно рішення Токмацького районного суду Запорізької області від 23.12.2019 № 328/1918/19 та сертифікату на земельну частку (пай) серія ЗР № 0013, виданого 23.05.2019 № 808 (дублікат сертифікату замість втраченого серія ЗП № 0095948) згідно рішення Токмацького районного суду Запорізької області від 23.12.2019 № 328/1918/19.

Оскаржуване рішення відповідачем було прийнято на підставі поданих заяв від 03.03.2020, після набрання рішення Токмацького районного суду Запорізької області у справі № 328/1918/19 законної сили 23.01.2020.

Так судом встановлено, що вищезгаданим рішенням суду позовні вимоги ОСОБА_1 та ОСОБА_2 були задоволені та в резолютивній частині рішення прописано наступне: визнати за ОСОБА_1 право на ? земельну частку (пай), розміром 8,09 умовних кадастрових гектарах, згідно з сертифікатом на право на земельну частку (пай) серія ЗР № 0013 від 23.04.2019, що виданий на підставі рішення Токмацької райдержадміністрації від 18.07.1996 № 377 у порядку спадкування за законом після смерті ОСОБА_5 ; визнати за ОСОБА_1 право на ? земельну частку (пай), розміром 8,09 умовних кадастрових гектарах, згідно з сертифікатом на право на земельну частку (пай) серія ЗП № 0095899 від 11.03.1997, що виданий на підставі рішення Токмацької райдержадміністрації від 18.07.1996 № 377 у порядку спадкування за законом після смерті ОСОБА_5 ; визнати за ОСОБА_2 право на ? земельну частку (пай), розміром 8,09 умовних кадастрових гектарах, згідно з сертифікатом на право на земельну частку (пай) серія ЗР № 0013 від 23.04.2019, що виданий на підставі рішення Токмацької райдержадміністрації від 18.07.1996 № 377 у порядку спадкування за законом після смерті ОСОБА_5 ; визнати за ОСОБА_2 право на ? земельну частку (пай), розміром 8,09 умовних кадастрових гектарах, згідно з сертифікатом на право на земельну частку (пай) серія ЗП № 0095899 від 11.03.1997, що виданий на підставі рішення Токмацької райдержадміністрації від 18.07.1996 № 377 у порядку спадкування за законом після смерті ОСОБА_5 .

Так, статтею 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.

Завданням адміністративного судочинства, відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), в редакції, чинній станом на час звернення Товариства до суду з цим позовом, є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За визначенням пунктів 1, 2, 3, 5, 7 частини першої статті 4 КАС України: адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір; публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи; адміністративний суд - суд, до компетенції якого цим Кодексом віднесено розгляд і вирішення адміністративних справ; адміністративне судочинство - діяльність адміністративних судів щодо розгляду і вирішення адміністративних справ у порядку, встановленому цим Кодексом; суб`єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

За змістом частини першої статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

В свою чергу, у відповідності з положеннями пункту 1 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

В той же час, неправильним є поширення юрисдикції адміністративних судів на той чи інший спір тільки тому, що відповідачем у справі є суб`єкт владних повноважень, а предметом перегляду - його акт індивідуальної дії або вчинена ним бездіяльність. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового, особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 20.06.2018 у справі № 727/10968/17.

Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Однак, сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції. Необхідно з`ясовувати у зв`язку з чим виник спір та за захистом яких прав особа звернулася до суду.

Враховуючи наведені вище нормативні положення, не є публічно-правовим спір між органом державної влади та/або органом місцевого самоврядування (суб`єктом владних повноважень) як суб`єктом публічного права та суб`єктом приватного права - фізичною особою чи юридичною особою, в якому управлінські дії суб`єкта владних повноважень спрямовані на виникнення, зміну або припинення цивільних прав фізичної чи юридичної особи. У такому випадку - це спір про право цивільне, незважаючи на те, що у спорі бере участь суб`єкт публічного права, а спірні правовідносини врегульовано нормами цивільного та адміністративного права.

За правилами пункту 1 частини першої статті 19 Цивільного процесуального кодексу України, суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

Таким чином, якщо порушення своїх прав особа вбачає в наслідках, спричинених рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язаний з реалізацією її майнових чи особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів.

Зазначена правова позиція висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постановах від 21.11.2018 у справі №804/8507/15, а також від 10.04.2019 у справі №350/793/16-а.

Як вбачається з встановлених судом обставин цієї справи, позовна заява СФГ Волга спрямована на захист його цивільних прав та інтересів, а саме - права користування спірною земельною ділянкою на правах орендаря, оскільки заявник вважає, що має переважне право перед третіми особами на укладення договору оренди чи його пролонгацію. Вимоги ж позовної заяви фактично зводяться до визнання за СФГ Волга переважного права оренди земельної ділянки та відсутності підстав для припинення договірних відносин і спонукання відповідача до вчинення дій, направлених на ненадання дозволу на виготовлення технічної документації щодо спірної земельної ділянки третім особам, тобто спрямовані на захист приватного інтересу СФГ Волга стосовно користування спірною земельною ділянкою шляхом збереження договірних відносин з орендодавцем, який має повноваження на розпорядження цією землею.

Водночас, відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються, окрім іншого, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, законами України, низкою нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до цих актів законодавства. У свою чергу, індивідуальні особливості врегулювання правовідносин між сторонами - договором оренди землі.

Відповідно до статті 1 Закону України від 06.10.1998 №161-XIV Про оренду землі (далі - Закон №161-XIV), оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 13 Закону №161-XIV встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з положеннями статті 17 цього ж Закону, об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.

В свою чергу, частина друга статті 4 Господарського процесуального кодексу України (чинна станом на день звернення до суду з цим позовом) передбачала право юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, фізичних осіб, які не є підприємцями, державних органів, органів місцевого самоврядування на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Господарський процесуальний кодекс України відносить до юрисдикції господарських судів: справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці; щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці; інші справи у спорах між суб`єктами господарювання (пункти 1, 6, 15 частини першої статті 20).

Суд враховує, що судовий захист є одним із найефективніших правових засобів захисту інтересів фізичних та юридичних осіб. Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Поняття суд, встановлений законом включає в себе, зокрема, таку складову, як дотримання усіх правил юрисдикції та підсудності.

До того ж, визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі з обов`язком суб`єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій, бездіяльності чи рішень, на відміну від визначального принципу цивільного судочинства, який полягає у змагальності сторін. Суд, який розглянув справу, не віднесену до його юрисдикції, не може вважатися судом, встановленим законом у розумінні пункту 1 статті 6 Конвенції.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Великої Палати Верховного Суду від 03.04.2018 у справі №761/33504/14-а, від 18.04.2018 у справі № 802/950/17-а та від 03.10.2018 у справі № 2-а-299/10.

Також, відповідно до статей 1 та 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

Зокрема, у рішенні Європейського суду з прав людини (далі - Суд) від 20.07.2006 у справі "Сокуренко і Стригун проти України" (заяви №29458/04 та №29465/04) зазначено, що відповідно до прецедентної практики цього Суду термін "встановленим законом" у статті 6 Конвенції спрямований на гарантування того, "що судова гілка влади у демократичному суспільстві не залежить від органів виконавчої влади, але керується законом, що приймається парламентом" [див. рішення у справі "Занд проти Австрії" (Zand v. Austria), заява № 7360/76]. У країнах з кодифікованим правом організація судової системи також не може бути віддана на розсуд судових органів, хоча це не означає, що суди не мають певної свободи для тлумачення відповідного національного законодавства. Фраза "встановленого законом" поширюється не лише на правову основу самого існування "суду", але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. У своїх оцінках цей Суд дійшов висновку, що не може вважатися судом, "встановленим законом", національний суд, що не мав юрисдикції судити деяких заявників, керуючись практикою, яка не мала регулювання законом.

Отже, поняття "суду, встановленого законом" зводиться не лише до правової основи самого існування "суду", але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність, тобто охоплює всю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів.

Беручи до уваги наведене і враховуючи суть спірних правовідносин, суб`єктний склад учасників справи, суд вважає, що даний спір не належить до юрисдикції адміністративних судів і повинен вирішуватись за правилами господарського судочинства.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України, суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Згідно з частиною 2 статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України, про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету.

Керуючись статтями 238, 243, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

Закрити провадження у справі №280/5026/20 за позовом Селянського (Фермерського) господарства «Волга» (с. Новомиколаївка, Токмацький район, Запорізька область,71770, код ЄДРПОУ 22148660) до Новомиколаївської сільської ради Токмацького району Запорізької області (вул.Космічна, буд. 46/1, с. Новомиколаївка, Токмацький район, Запорізька область, 71771), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області (вул. Українська, буд. 50, м. Запоріжжя, 69095) про визнання протиправними та скасування рішення.

Роз`яснити позивачу, що розгляд даної справи віднесено до суду господарської юрисдикції.

Роз`яснити позивачу, що на підставі ч. 2 ст. 239 КАС України у разі закриття провадження у справі повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення, якщо інше не передбачено КАС України, та може бути оскаржена до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного тексту ухвали. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Запорізький окружний адміністративний суд.

Повний текст ухвали складено 17.12.2020

Суддя А.В. Сіпака

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2020
Оприлюднено21.12.2020
Номер документу93625214
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/5026/20

Ухвала від 17.12.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 19.08.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 03.08.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні