Рішення
від 08.12.2020 по справі 1.380.2019.006686
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 грудня 2020 року справа №1.380.2019.006686

14 год. 04 хв.

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Качур Р.П., за участю секретаря судового засідання Гулкевича В.О., позивача ОСОБА_1 , позивача ОСОБА_2 , представника відповідача Кохана О.І., представниці третьої особи Ковалевської Т.С. розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ) до виконавчого комітету Львівської міської ради (79004 м. Львів пл. Ринок 1), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 ), Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області (79044 м. Львів вул. Генерала Чупринки 71) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії -

УСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 та ОСОБА_2 (далі - позивачі, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ) звернулися до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до виконавчого комітету Львівської міської ради (далі - відповідач, виконавчий комітет), у якому просять:

- визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Львівської міської ради Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво гр. ОСОБА_3 багатоквартирного житлового будинку з вбудовано- прибудованим гаражем та приміщеннями громадського обслуговування зі знесенням існуючого будинку на АДРЕСА_4 № НОМЕР_1 від 14.06.2019;

- зобов`язати виконавчий комітет Львівської міської ради ухвалити рішення про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво гр. ОСОБА_3 багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим гаражем та приміщеннями громадського обслуговування зі знесенням існуючого будинку на АДРЕСА_4 відповідно до вимог містобудівної документації на місцевому рівні, чинного в Україні містобудівного законодавства та з урахуванням висновків суду.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради № 546 від 14.06.2019 затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва на будівництво громадянином ОСОБА_3 багатоквартирного житлового будинку з вбудованим гаражем та приміщеннями громадського обслуговування зі знесення існуючого будинку на АДРЕСА_4 .

ОСОБА_1 є жителем будинку АДРЕСА_5 , що знаходиться в безпосередній близькості до території, на якій заплановано будівництво ОСОБА_3 багатоквартирного будинку, як і ОСОБА_2 , тому вважають, що затвердження виконавчим комітетом Львівської міської ради містобудівних умов та обмежень на проектування вищезазначеного об`єкта будівництва безпосередньо впливає на їх права.

Також вказали про те, що об`єкт будівництва дозволено проектувати по межі червоної лінії АДРЕСА_5 із зблокуванням до існуючого будинку на АДРЕСА_5 , у якому проживає ОСОБА_1 . Мінімально допустимої відстані до червоних ліній та сусіднього будинку не визначено, хоча така відстань повинна бути визначена відповідно до п. 7 ч. 5 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності . Звернули увагу також на те, що дозволена висота будинку 21 метр порушить пропорційність та співвідношення архітектурного об`єму запланованого об`єкта будівництва з висотою існуючої забудови, яка не перевищує 15 метрів. Наголошують, що територія, на якій заплановане будівництво, відноситься до історичного ареалу.

Позивачі також вважають, що при затвердженні оскаржуваного Рішення порушено численні вимоги містобудівного законодавства та порушено порядок оприлюднення проекту Рішення. Вказали на порушення, на їх думку, оскаржуваним рішенням права мешканців будинку АДРЕСА_5 та АДРЕСА_5 на безпечне середовище для життя та здоров`я, санітарне та епідемічне благополуччя, право власності, оскільки вони володіють земельними ділянками у безпосередній близькості до об`єкта будівництва, займаються садівництвом. Просили позовні вимоги задовольнити.

Ухвалою від 17.12.2019 позовну заяву залишено без руху для усунення її недоліків.

Ухвалою від 10.01.2020 відкрито загальне позовне провадження у вказаній справі.

Ухвалою суду від 20.02.2020, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, залучено до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору ОСОБА_3 (далі - третя особа-1, ОСОБА_3 ) та Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області (далі - третя особа-2, Департамент ДАБІ у Львівській області).

Ухвалою суду від 23.07.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду; зазначено, що судом помилково призначено справу за правилами ст. 264 КАС України.

Відповідач позов не визнав з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву (Т. І. а.с. 99-102) та письмових поясненнях (Т. І а.с. 133-140). В обґрунтування зазначено, що оскаржуване Рішення виконавчого комітету Львівської міської ради № 546 від 14.06.2019 не порушує жодних прав чи законних інтересів позивачів, відтак у них відсутні підстави для звернення до адміністративного суду за захистом порушеного права. Вказав, що рішення лише визначає перелік дій, які повинен здійснити ОСОБА_3 для отримання права на будівництво за адресою: АДРЕСА_5 . Вказане рішення носить зобов`язуючий, а не дозвільний характер, оскільки визначає перелік дій, які ОСОБА_3 зобов`язаний вчинити перш, ніж питання про видачу дозволу на здійснення будівництва за вказаною адресою взагалі розглядатиметься. Щодо невідповідності намірів забудови вказав на те, що земельна ділянка, де планується будівництво, знаходиться у зоні Ж-2 - зона малоповерхової квартирної житлової забудови, де до допустимих видів забудови та іншого використання земельних ділянок належать багатоквартирні житлові будинки до 6-ти поверхів, відтак наміри забудови відповідають чинній містобудівній документації.

Щодо меж історичного ареалу м. Львова зазначено, що встановленню таких передує розробка науково-проектної документації під час розроблення історико-архітектурних опорних планів населених місць, яка повинна бути погоджена відповідним органом місцевого самоврядування та затверджена Міністерством культури України. Станом на дату розгляду справи Міністерство культури України не затвердило меж історичного ареалу міста Львова та не встановило режиму його використання.

Щодо порушення порядку оприлюднення оскаржуваного рішення за 20 робочих днів до дати розгляду відповідач зазначив про те, що строк надання інформаційної картки адміністративної послуги становить 10 робочих днів, що унеможливлює оприлюднення оскаржуваного рішення за 20 робочих днів до дати розгляду. Просив відмовити у задоволенні позову.

Третя особа - Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області, надіслала пояснення (Т. І а.с. 180-181), де вказала про те, що здійснювала перевірку законності видачі містобудівельних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим гаражем та приміщеннями громадського обслуговування зі знесенням існуючого будинку на АДРЕСА_4 . Просила розглядати справу за відсутності представника (Т. ІІ а.с. 1-8).

Третя особа - ОСОБА_3 , проти позову заперечив з підстав, викладених у поясненнях (вх. № 15163 від 19.03.2020). Зазначив, що публічно правові відносини у зв`язку з прийняттям виконавчим комітетом Львівської міської ради Рішення № 546 від 14.06.2019, яке є правовим актом індивідуальної дії, виникають між ОСОБА_3 та виконавчим комітетом Львівської міської ради, оскільки такий акт породжує певні права для ОСОБА_3 та встановлює вимоги, яких зазначена особа зобов`язана дотримуватись. Здійснення відповідачем як суб`єктом владних повноважень діяльності по прийняттю рішення № 546 від 14.06.2019 про затвердження містобудівних умов та обмежень не зачіпає прав, свобод чи інтересів позивачів у сфері публічно-правових відносин.

Щодо історичного ареалу населеного пункту та буферної зони ЮНЕСКО зазначив, що замовником будівництва погоджено історико-містобудівне обґрунтування забудови земельної ділянки на АДРЕСА_5 , що підтверджується витягом з протоколу № 113 від 20.02.2019 засідання консультативної ради з питань охорони культурної спадщини при управлінні охорони історичного середовища Львівської міської ради та листом Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради № 0004-475 від 04.03.2019 (Т. ІІ а.с. 19-20). Згідно з Порядком інформування Міжурядового комітету з охорони всесвітньої культурної і природної спадщини про наміри здійснити містобудівні перетворення на території об`єкта культурної спадщини, включеного до Списку всесвітньої спадщини, та/або в межах його буферної зони № 345 від 20.04.2018 буферна зона об`єкта всесвітньої спадщини - територія навколо об`єкта всесвітньої спадщини, призначена для охорони цілісності та автентичності видатної універсальної цінності об`єкта, у межах якої встановлюється відповідний режим використання. Територія по АДРЕСА_4 не має спеціального режиму використання, встановленого центральним органом виконавчої влади, та не є буферною зоною об`єкта всесвітньої спадщини, а отже не потребує погоджень у Міністерстві культури України.

Щодо поверховості об`єкта будівництва звернув увагу на те, що відповідно до плану зонування території Франківського району, затвердженого ухвалою Львівської міської ради № 3840 від 18.09.2014, ділянки з кадастровими номерами 4610136900:01:002:0097 та 46101366900:01:002:0098 розташовані в межах функціональної зони Ж-2. Ухвалою Львівської міської ради № 2914 від 25.01.2018 затверджено пояснювальну записку базового зонування м. Львова, у якій зазначено перелік переважних та супутніх видів забудови та іншого використання території в межах функціональної зони Ж-2. Зокрема Допустимі види забудови та іншого використання земельних ділянок - багатоквартирні житлові будинки до 6-ти поверхів включно (не вище 22 м в стінах (що визначається від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення конструктивної частини стін останнього поверху) і не вище 25 м до гребня даху). Отже, висотність об`єкта будівництва 21 м є в межах допустимих видів забудови для зони Ж-2.

Щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил вказав, що за наслідками перевірки головними інспекторами будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури і містобудування Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України Хар Мартою Іванівною та Блажківим Олегом Богдановичем проведено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил управління архітектури урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради. За результатами винесено припис і прийнято рішення про зупинення дії містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим гаражем та приміщеннями громадського обслуговування зі внесенням існуючого будинку на АДРЕСА_4 , які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 14.06.2019. За наслідками повторної перевірки прийнято рішення від 21.02.2020 про відновлення дії містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим гаражем та приміщеннями громадського обслуговування зі внесенням існуючого будинку на АДРЕСА_4 . Просив відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

У судовому засіданні позивачі позовні вимоги підтримали повністю, надали аналогічні усні пояснення.

Представник відповідача у судовому засіданні проти заявлених позовних вимог заперечив, надав аналогічні усні пояснення.

Представниця третьої особи-1 в судовому засіданні проти позову заперечила, надала аналогічні усні пояснення.

Суд заслухав вступне слово представників сторін, дослідив належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів в їх сукупності та встановив таке.

ОСОБА_3 14.05.2019 звернувся до Управління архітектури та урбаністики Львівської міської ради із заявою про надання містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на проектування та будівництво об`єктів архітектури та містобудування на АДРЕСА_5 (заява зареєстрована в центрі надання адміністративних послуг м. Львова 14.05.2019 за № 3-Б-54991/АП-н-2401).

Виконавчий комітет Львівської міської ради розглянув заяву ОСОБА_3 з долученими до неї документами та прийняв рішення Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво гр. ОСОБА_3 багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим гаражем та приміщеннями громадського обслуговування зі знесенням існуючого будинку на АДРЕСА_4 № 546 від 14.06.2019, яким затвердив містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва на будівництво громадянином ОСОБА_3 багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим гаражем та приміщеннями громадського обслуговування зі знесенням існуючого будинку на АДРЕСА_4 .

Позивачі не погоджуються з рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради № 546 від 14.06.2019 та стверджують, що оскаржуване рішення виконкому Львівської міської ради порушує їх право на безпечне середовище для життя та здоров`я, право володіння земельною ділянкою, приватність та вільний простір, з огляду на що звернулися до суду з цим позовом про визнання його протиправним і скасування.

При вирішенні спору по суті суд керується таким.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів визначає Закон України Про регулювання містобудівної діяльності № 3038-VI від 17.02.2011 (далі - Закон № 3038).

Відповідно до ч. 2 ст. 29 Закону № 3038 фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності чи користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження проектування об`єкта будівництва.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника. Вичерпний перелік документів, що додаються до заяви замовника, визначений ч. 3 ст. 29 Закону № 3038.

Надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову в їх наданні здійснюються відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня реєстрації заяви, затверджується наказом такого органу (ч. 6 ст. 29 Закону № 3038).

Виключний перелік документів, необхідних для подання у виконавчий комітет з метою отримання містобудівних умов та обмежень, передбачено ч. 3 ст. 29 Закону № 3038. Підстави для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень встановлені ч. 4 ст. 29 Закону № 3038.

Частиною 5 ст. 29 Закону № 3038 передбачено, що містобудівні умови та обмеження містять: назву об`єкта будівництва, що повинна відображати вид будівництва та місце розташування об`єкта: інформацію про замовника; відповідність на дату надання містобудівних умов і обмежень цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні; гранично допустиму висотність будинків, будівель та споруд у метрах; максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки; максимально допустиму щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону); мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до червоних ліній; ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд; планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару. В межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони); охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих мереж. Перелік зазначених умов є вичерпним.

Суд встановив, що на підставі поданих ОСОБА_3 документів Управлінням архітектури та урбаністики останньому видано містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва на будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим гаражем та приміщеннями громадського обслуговування зі знесенням існуючого будинку на АДРЕСА_4 , які затверджено рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради № 546 від 14.06.2019.

У вказаних містобудівних умовах вказано, що відповідність цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівної документації на місцевому рівні - цільове призначення земельних ділянок прощею 0,1000 га (кадастровий номер 4610136900:01:002:0097) та площею 0,0400 га (кадастровий номер 4610136900:01:002:0098) - 02.03 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку; категорія земель - землі житлової та громадської забудови.

Також в містобудівних умовах та обмеженнях зазначено, що вид використання - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку відповідно до витягів з Державного земельного кадастру від 09.11.2018 № НВ-4508059432018 та від 09.11.2018 № НВ-4608059612018; функціональне призначення земельних ділянок - зона Ж 2 - зона малоповерхової квартирної житлової забудови відповідно до плану зонування територій (зонінгу) Франківського району, затвердженого ухвалами міської ради від 18.09.2014 № 3840, від 25.01.2018 № 2914.

Крім цього, замовником будівництва погоджено історико-містобудівне обґрунтування забудови земельної ділянки на АДРЕСА_5 , що підтверджено витягом з протоколу № 113 від 20.02.2019 засідання консультативної ради з питань охорони культурної спадщини при Управлінні охорони історичного середовища Львівської міської ради та листом Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради № 0004-475 від 04.03.2019 (Т. ІІ а.с. 19. 20).

Рішенням головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури і містобудування Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України Хар Марти Іванівни та головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури і містобудування Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України Блажківа Олега Богдановича 12.09.2019 зупинено дію містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим гаражем та приміщеннями громадського обслуговування зі знесенням існуючого банку на вул. Героїв УПА 57-В, які затверджено рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради № 546 від 14.06.2019 (Т. ІІ а.с 16-18).

Після проведення повторної перевірки дію вказаних містобудівних умов та обмежень відновлено, про що прийнято рішення від 21.02.2020 (а.с. Т. ІІ а.с. 22-23).

У вказаному рішенні зазначено про те, що порушені вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності усунуто, а саме:

Для зони Ж-2 крім переважних і супутніх видів забудови земельних ділянок встановлено допустимі види забудови земельних ділянок, одним з яких є багатоквартирні житлові будинки до 6-ти поверхів. Згідно з п. 1.3.3 пояснювальної записки Плану зонування території м. Львова (зонінг) визначено, що параметри для допустимих видів забудови приймаються згідно погодженого містобудівною радою містобудівного розрахунку в рамках дозволених для даної зони значень.

Також згідно п. 3.3 пояснювальної записки Плану зонування території м. Львова (зонінг) встановлено, що в межах підзон ІА - 5, ІА - 4 висота забудови у вказаних зонах обмежується і встановлюється не більше 15 м. Відхилення можливе за процедурою допустимих видів забудови.

Наданий протокол засідання № 5 архітектурно-містобудівної ради від 19.04.2019 про погодження містобудівною радою містобудівного розрахунку будівництва житлового будинку на вул. Героїв УПА 57 м. Львова граничною висотою 21 м, як цього вимагає п. 1.3.3 пояснювальної записки Плану зонування території м. Львова (зонінг), натомість містить рекомендацію щодо розроблення детального плану території.

Також у вказаному рішенні вказано про те, що в п. 2.4 містобудівних умов та обмежень внесено уточнення, а саме: Мінімальні допустимі відстані від об`єкта, що проектується до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд - 28 м та частково блокується до існуючого житлового будинку АДРЕСА_5 , з північно-східної сторони - 11,5 . Крім цього, в п. 26 зазначено конкретні цифрові показники.

Щодо доводів позивачів про те, що при затвердженні містобудівних умов та обмежень не враховано особливий характер середовища та належність території до історичного ареалу суд зазначає таке.

Відповідно до Закону України Про охорону культурної спадщини № 1805-III від 08.06.2000 (далі - Закон № 1805)

- історичний ареал населеного місця - частина населеного місця, що зберегла об`єкти культурної спадщини і пов`язані з ними розпланування та форму забудови, які походять з попередніх періодів розвитку, типові для певних культур або періодів розвитку (стаття перша);

- з метою захисту традиційного характеру середовища населених місць вони заносяться до Списку історичних населених місць України. Список історичних населених місць України за поданням центрального органу виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини затверджується Кабінетом Міністрів України. Межі та режими використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на територіях історичних ареалів населених місць визначаються у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, відповідною науково-проектною документацією, яка затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини або уповноваженими ним органами охорони культурної спадщини (частина друга статті 32 в редакції, чинній на дату прийняття рішення Львівської міської ради Про затвердження меж історичного ареалу та зони регулювання забудови міста Львова № 1311 від 09.12.2005; ця норма є чинною на момент прийняття оскарженого рішення № 546 від 14.06.2019, змін зазнало лише формулювання назви центрального органу виконавчої влади, тепер - центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини або уповноваженими ним органами охорони культурної спадщини );

- на охоронюваних археологічних територіях, у межах зон охорони пам`яток, історичних ареалів населених місць, занесених до Списку історичних населених місць України, забороняються містобудівні, архітектурні чи ландшафтні перетворення, будівельні, меліоративні, шляхові, земляні роботи без дозволу відповідного органу охорони культурної спадщини (частина третя статті 32);

- визначення меж територій пам`яток національного значення та затвердження їх зон охорони, охоронюваних археологічних територій, історичних ареалів населених місць належить до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини (пункт 12 частини першої статті 5).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Списку історичних населених місць України № 878 від 26.07.2001 місто Львів включено до списку історичних населених місць України. Це є підставою для того, щоб Міністерство культури України розглянуло питання та прийняло рішення про визначення меж історичного ареалу та встановило режим його використання.

Порядок визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 318 від 13.03.2002 (зі змінами і доповненнями, далі - Порядок № 318), відповідно до якого відповідальними за визначення меж і режимів використання історичних ареалів є Мінкультури та уповноважені ним органи охорони культурної спадщини (пункт 4); межі історичних ареалів визначаються спеціальною науково-проектною документацією під час розроблення історико-архітектурних опорних планів цих населених місць (пункт 5); визначені науково-проектною документацією межі історичних ареалів погоджуються відповідним органом місцевого самоврядування та затверджуються Мінкультури (пункт 12); для кожного історичного ареалу визначаються режим використання та конкретні обмеження господарської діяльності на його території, які встановлюються правилами охорони та використання історичних ареалів населених місць (пункт 16).

Аналіз цих норм у їх взаємозв`язку дозволяє зробити висновок, що передумовою для встановлення меж історичного ареалу населеного місця є розробка науково-проектної документації під час розроблення історико-архітектурних опорних планів населених місць, яка повинна бути погоджена відповідним органом місцевого самоврядування та затверджена Міністерством культури України як центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини.

На офіційному сайті Міністерства культури України в підрозділі ІСТОРИЧНІ АРЕАЛИ (ПЕРЕЛІК) оприлюднено інформацію про затвердження меж та режимів використання історичних ареалів історичних населених місць станом на 31.12.2019 (Т. 2 а.с. 209-213). У вказаному переліку населених місць місто Львів відсутнє.

Щодо твердження позивачів про порушення поверховості будівництва суд зазначає таке.

Відповідно до загальної пояснювальної записки плану зонування, затвердженої ухвалою Львівської міської ради від 25.01.2018 № 2914 Про затвердження змін до містобудівної документації План зонування території м. Львова (зонінг) : Том І Частина І. Базове зонування. Загальна пояснювальна записка; Том І Частина 3. Зонування Франківського району (далі - план зонування) (розміщений на офіційному феб-порталі Львівської міської ради за посиланням: https://www8.cityadm.lviv.ua/inteam/uhvaly.nsf/(SearchForWeb)DEEAB5F3F256E686C225822E004B4C63?OpenDocunent) Ж-2 - зона малоповерхової квартирної житлової забудови.

Зона малоповерхової квартирної житлової забудови виділена для формування житлових районів середньої щільності з розміщенням окремо стоячих і багатоквартирних житлових будинків, блокованих багатоквартирних житлових будинків поверховістю не вище 4-х поверхів, об`єктів обслуговування місцевого значення, інших видів діяльності, скверів.

Переважні види забудови та іншого використання земельних ділянок:

- Багатоквартирні житлові будинки до 4-х поверхів;

- Супутні види забудови та іншого використання:

- Магазини товарів першої необхідності, вбудовані і окремостоячі;

- Заклади громадського харчування до 25 посадочних місць, вбудовані і окремостоячі;

- Аптеки;

- Пошивочні ательє, ремонтні майстерні побутової техніки, перукарні, інші об`єкти побутового обслуговування;

- Приміщення для фізкультурно-оздоровчих занять;

- Приміщення для фізкультурно-оздоровчих занять (вбудовані);

- Приміщення для культурно-масової роботи і аматорської діяльності (вбудовані);

- Майданчики дитячі, спортивні, відпочинкові, господарські;

- Сквери, алеї;

- Гостьові (тимчасові) автостоянки;

- Квітники, палісадніки;

- Об`єкти і будівлі інженерної інфраструктури.

Допустимі види забудови та іншого використання земельних ділянок:

- Багатоквартирні житлові будинки до 6-ти поверхів включно (не вище 22 м в стінах , що визначається від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення конструктивної частини стін останнього поверху) і не вище 25 м до гребня даху);

- Одноквартині житлові будинки окремо стоячі, з присадибною ділянкою;

- Одноквартирні житлові будинки зблоковані, з присадибною приквартирною ділянкою;

- Реконструкція садибних будинків в межах відведеної території;

- Будинки-інтернати для людей похилого віку та інвалідів;

- Готелі, хостели;

- Поліклініки, амбулаторії, диспансери без стаціонару;

- Спортивні зали, басейни, площинні спортивні споруди;

- Клубні установи, центри дозвілля, танцювальні зали;

- Позашкільні заклади;

- Культові споруди;

- Офісні приміщення (вбудовані);

- Відділення, дільничі пункти міліції;

- Поштові відділення, пункти телефонного та телеграфного зв`язку;

- Відділення банків;

- Житлово-експуатаційні і аварійно-диспечерські служби;

- Об`єкти пожежної охорони;

- Кіоски, ятки, тимчасові павільйони роздрібної торгівлі і обслуговуваннянаселення;

- Гаражі, вбудовані в житлові будинки;

- Гаражі окремостоячі, боксові;

- Гаражі манежного типу підземні;

- Гаражі манежного типу наземні;

- Майданчики для вигулу собак;

- Майданчики для сміттєзбірників.

Відповідно до вимог Закону № 3038 органи архітектури та містобудування здійснюють надання вихідних даних на проектування - містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва.

Рішення виконавчого комітету Львівської міської ради Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво гр. ОСОБА_3 багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим гаражем та приміщеннями громадського обслуговування зі знесенням існуючого будинку на АДРЕСА_4 № 546 від 14.06.2019 відповідає вимогам державних будівельних норм, правил та стандартів, чинного законодавства та затвердженої містобудівної документації.

Містобудівні умови та обмеження не дають права на виконання будівельних робіт та на їх підставі не ведуться будівельні роботи.

У частині висотності забудови (містобудівними умовами передбачено 21 м, зона Ж-2), а в пояснювальній записці до ухвали № 2162 від 29.06.2017 зона ІА-4 - зона історичного ареалу (не вища 15 м).

Ухвалою, рішенням Львівської міської ради не затверджено графічних матеріалів, в яких відображено межі зон (ІА-1, ІА-2, ІА-3, ІА-4, ІА-5) та місця їх знаходження. Відомості про вказані зони зазначено лише в пояснювальній записці до розроблених планів зонування п`яти районів м. Львова. Проте в планах зонування вказані зони не відображено.

Станом на момент розгляду справи розробляється архітектурно-опорний план м. Львова. У вказаному плані будуть відображені вимоги щодо забудови в межах історичного ареалу м. Львова (висотність, поверховість), межі зон (ІА-1, ІА-2, ІА-3, ІА-4, ІА-5) та місця їх розташування.

Відповідно до загальної пояснювальної записки плану зонування, затвердженої ухвалою Львівської міської ради від 25.01.2018 № 2914 Про затвердження змін до містобудівельної документації План зонування території м. Львова (зонінг) : Том І Частина І. Базове зонування. Загальна пояснювальна записка; Том І Частина 3. Зонування Франківського району (далі - План зонування) допустимі види забудови земельних ділянок здійснюються на основі і з дотриманням вихідних даних та визначених вимог, які видаються спеціальним уповноваженим органом в сфері архітектури та містобудування в термін до 10 робочих днів після отримання позитивних результатів архітектурно-містобудівної ради щодо матеріалів, які подаються замовником: містобудівного розрахунку.

Зона індивідуальної житлової забудови Ж-2 виділена для малоповерхової житлової забудови для формування житлових районів середньої щільності з розміщенням окремо стоячих і багатоквартирних житлових будинків, блокованих багатоквартирних житлових будинків поверховістю не вище 4-х поверхів, об`єктів обслуговування місцевого значення, інших видів діяльності, скверів.

Допустимі види забудови та іншого використання земельних ділянок: багатоквартирні житлові будинки до 6-ти поверхів включно (не вище 22 м в стінах (що визначається від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення конструктивної частини стін останнього поверху) і не вище 25 м до гребеня даху).

Відповідно до п. 3.2 Плану зонування до основних історико-культурних факторів, які створюють певні обмеження для містобудівної діяльності відносяться:

- підзона ІА - 1 - території пам`яток, територія Державного історико-архітектурного заповідника (ДІАЗ), територія під охороною ЮНЕСКО;

- підзона ІА - 2 - охоронні зони пам`яток;

- підзона ІА - 3 - комплексна охоронна зона;

- підзона ІА - 4 - територія історичного ареалу;

- підзона ІА - 5 - зона регулювання забудови;

- підзона ІА - 6 - зона охорони історичного ландшафту;

- підзона ІА - 7 - території з історичним культурним шаром.

Межі територій і зон вказаних факторів визначаються згідно з історико-архітектурним опорним планом і проектом зон охорони пам`яток, виконаними і погодженими в установленому порядку.

У період відсутності погодженої науково-проектної документації межі охоронних зон пам`яток (підзона ІА-2) приймаються за критерієм згідно з п. 3.3.6.1 ДБН Б.2.2-2-2008 - не менше двох горизонтальних або вертикальних розмірів пам`ятки.

У межах територій пам`яток, їх охоронних зон, ареалів і комплексних охоронних зон пам`яток культурної спадщини (підзони ІА-1, ІА-2, ІА-3, ІА-4) поширюється принцип регенерації середовища. У межах вказаних підзон для всіх видів містобудівної діяльності розробляються історико-містобудівні обґрунтування.

У межах підзон передбачається збереження історичного планування та забудови, історичного середовища і ландшафту, виведення промислових підприємств, майстерень, складів та інших дисгармонуючих споруд, які наносять фізичну та естетичну шкоду пам`яткам та їхньому середовищу.

У межах підзон не допускається:

- прокладання комунікацій для транзитного транспорту;

- підземних інженерних мереж загальноміського значення;

- улаштування повітряних ліній електропередачі;

- встановлення торгівельних кіосків, рекламних щитів та інших споруд, що порушують сприймання пам`яток і навколишнє історичне середовище.

Для існуючої забудови в межах підзон слід передбачати тільки відновлювально-реставраційні роботи, консерваційні та ремонтні заходи, роботи щодо використання пам`яток і навколишньої історичної забудови, благоустрій території, які відносяться до дозволених видів діяльності.

Нове будівництво може здійснюватись у межах завдань щодо доповнення характеру середовища, що склалося історично, у тісному планувальному, масштабному погодженні з оточенням, за процедурою для допустимих видів забудови згідно з п. 1.4.2 даної пояснювальної записки відповідно до історико-містобудівного обґрунтування, яке погоджується з Управлінням охорони історичного середовища Львівської міської ради, Львівською ОДА та містобудівною радою Управління архітектури Львівської міської ради у випадках, встановлених законодавством. У пізонах ІА-1, а також ІА-2 та ІА-3 для пам`яток національного значення ІМО погоджується відповідним органом міністерства культури.

Висота забудови регламентується не вище 15 м.

Відхилення можливе за процедурою для допустимих видів забудови (п. 1.4.2), допустима висота забудови визначається шляхом розроблення історико-містобудівного обґрунтування.

Відповідно до ст. 20 Закону № 3038 для професійного обговорення проектних рішень у сфері містобудування центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, уповноважені органи містобудування та архітектури можуть утворювати архітектурно-містобудівні ради як дорадчі органи, що діють на громадських засадах.

Як встановлено судом 19.04.2019 містобудівний розрахунок на будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим гаражем та приміщеннями громадського обслуговування зі знесенням існуючого будинку на вул. Героїв УПА 57-В розглядався на архітектурно-містобудівній раді при Управлінні архітектури та урбаністики. За результатами розгляду було погоджено будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим гаражем та приміщеннями громадського обслуговування з гранично допустимою висотою будинку АДРЕСА_6 . Гранично допустима висота будівлі у містобудівних умовах та обмеженнях вказана відповідно до протоколу архітектурно-містобудівної ради № 5 від 19.04.2019 (Т. І а.с. 61).

Виходячи з вищенаведеного, суд критично оцінює доводи позивачів щодо порушення поверховості будівництва.

Щодо доводів позивачів про невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні суд зазначає таке.

Як встановлено судом рішенням головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури і містобудування Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України Хар Марти Іванівни та головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури і містобудування Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Державної архітектурно-будівельної інспекції України Блажківа Олега Богдановича від 12.09.2019 було зупинено дію містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим гаражем та приміщеннями громадського обслуговування зі знесенням існуючого банку на вул. Героїв УПА 57-В, які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 14.06.2019 № 546.

Після проведення повторної перевірки дію вказаних містобудівних умов та обмежень відновлено, про що прийнято рішення від 21.02.2020 (а.с. Т. ІІ а.с. 22-23).

Тому вказані доводи не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи.

Щодо порушення порядку оприлюднення проекту рішення суд зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 46 Статуту територіальної громади міста Львова, затвердженого ухвалою Львівської міської ради № 2667 від 07.12.2017, Львівська міська рада, виконавчі комітети та інші органи Львівської міської ради у межах своїх повноважень приймають акти нормативного та іншого характеру. Вимоги щодо актів органів та посадових осіб Львівської міської ради встановлені законодавством України, Регламентом Львівської міської ради та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч. 2 ст. 46 цього Статуту офіційне оприлюднення актів Львівської міської ради, її виконавчого комітету та Львівського міського голови здійснюється на офіційному сайті Львівської міської ради із вказанням дати публікації та, за потребою, у місцевому друкованому засобі масової інформації. Проекти правових актів Львівської міської ради та її виконавчого комітету оприлюднюється не пізніше ніж за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Відповідно до ч. 3 ст. 15 Закону України Про доступ до публічної інформації № 2939-VI від 13.01.2011 проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування. Розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття

Як встановлено судом оскаржуване рішення виконавчого комітету Львівської міської ради № 546 від 14.06.2019 є актом індивідуальної дії, а не нормативно-правовим актом, дія якого поширюється на невизначене коло осіб.

Крім цього, суд звертає увагу, що надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на проектування та будівництво об`єктів архітектури та містобудування є адміністративною послугою, інформаційна картка якої затверджена рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради № 691 від 19.07.2019 та строк надання якої становить 10 робочих днів.

Ураховуючи наведене, суд критично оцінює доводи позивачів щодо порушення порядку оприлюднення проекту рішення виконавчого комітету.

Оцінюючи доводи учасників справи щодо наявності/відсутності факту порушення прав позивачів оскарженим рішенням відповідача, суд враховує таке.

Відповідно до положень ст.ст. 4, 160 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) позивач (особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду) в позовній заяві зазначає виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги та зазначає докази, що підтверджують вказані обставини. Отже, позивач не повинен скаржитися абстрактно та обґрунтовувати звернення до суду лише власним переконанням про вплив тих чи інших рішень суб`єкта владних повноважень на його правове становище. Для надання особі судового захисту суд повинен встановити, чи дійсно порушене право, свободу чи інтерес позивача, а якщо таке порушення дійсно відбулося, - пересвідчитися, що таке спричинене саме відповідачем. При цьому, обставину дійсного (фактичного) порушення прав, свобод чи інтересів позивача повинен довести належними та допустимими доказами саме позивач.

Доводи позивачів зводяться до того, що оскаржуваним рішенням порушено їхні приватні інтереси, безпечне середовище для життя та здоров`я та санітарно-епідеміологічне благополуччя.

Однак судом встановлено, що в матеріалах даної справи відсутні будь-які докази на підтвердження зазначених позивачами обставин.

Також суд вважає за необхідне зазначити таке.

Як встановив суд, оскаржуване рішення виконавчого комітету Львівської міської ради № 546 від 14.06.2019 є актом індивідуальної дії, яке породжує права та обов`язки для ОСОБА_3 щодо затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво гр. ОСОБА_3 багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим гаражем та приміщеннями громадського обслуговування зі знесенням існуючого будинку на АДРЕСА_4 , отримання у встановленому порядку технічних умов на інженерне забезпечення проекту, розроблення робочого проекту будівництва та його експертизи; звернення в інспекцію ДАБК для отримання дозвільних документів, які дають право на початок виконання будівельних робіт та прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів.

З огляду на вказане у правовідносинах із затвердження містобудівних умов та обмежень ОСОБА_3 позивачі не є їх учасниками, тому оскаржуване рішення відповідача не породжує для позивачів жодних прав та обов`язків, відтак право на захист у позивачів відсутнє.

Окрім цього, суд встановив, що по формі та змісту містобудівні умови та обмеження для проектування об`єктів будівництва, що затверджені рішенням виконкому Львівської міської ради № 546 від 14.06.2019 відповідають вимогам ч. 5 ст. 29 Закону № 3038, якою встановлено вичерпний перелік містобудівних умов та обмежень.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що виконавчий комітет Львівської міської ради станом на день затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво громадянином ОСОБА_3 багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим гаражем та приміщеннями громадського обслуговування зі знесенням існуючого будинку на АДРЕСА_4 діяв в порядку та в спосіб, що визначений чинним на той час законодавством, відтак відсутні підстави для визнання протиправним та скасування рішення виконкому про затвердження таких містобудівних умов та обмежень.

Суд також звертає увагу, що ані в позові, ані під час розгляду справи судом позивачами не наведено обґрунтованих мотивів щодо того, яким чином оскаржуване рішення відповідача порушує права позивачів, тобто породжує, змінює або припиняє їх права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Ураховуючи зазначене вище, оцінивши наявні в справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про правомірність прийнятого відповідачем оскаржуваного рішення. З огляду на це у задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю.

Судові витрати відповідно до ст. 139 КАС України розподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст. 9, 19-20, 22, 25-26, 90, 139, 229, 241-246, 250, 251, 255, 295, пп. 15.5 п. 15 розділу VII Перехідні положення КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ) до виконавчого комітету Львівської міської ради (79004 м. Львів пл. Ринок 1), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 ), Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області (79044 м. Львів вул. Генерала Чупринки 71) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії відмовити.

2. Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський окружний адміністративний суд до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

У судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 17.12.2020.

Суддя Качур Р.П.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.12.2020
Оприлюднено21.12.2020
Номер документу93625757
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.006686

Постанова від 31.05.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 15.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 08.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Рішення від 08.12.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 23.07.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 30.01.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 10.01.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 17.12.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні