ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 грудня 2020 р.Справа № 520/5946/2020 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: П`янової Я.В.,
Суддів: Спаскіна О.А. , Перцової Т.С. ,
за участю секретаря судового засідання Мироненко А.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Селянського (фермерського) господарства "Цилюрик" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21.07.2020 року, головуючий суддя І інстанції: Мороко А.С., м. Харків, повний текст складено 21.07.20 року по справі № 520/5946/2020
за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Золочівське"
до Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області
третя особа: Селянське (фермерське) господарство "Цилюрик"
про визнання незаконними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Золочівське" (далі за текстом також - позивач, СТОВ "Золочівське") звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області (надалі також - відповідач, Золочівська селищна рада), третя особа - селянське (фермерське) господарство "Цилюрик" (надалі також - СФГ Цилюрик ), в якому, з урахуванням уточнень, просило:
- визнати незаконним та скасувати рішення XXI сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про надання дозволу СФГ "Цилюрик" на розробку технічної документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток" від 14 листопада 2019 року № 3887;
- визнати незаконним та скасувати рішення XXIII сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду СФГ "Цилюрик" від 21 лютого 2020 року № 4623;
- визнати незаконним та скасувати рішення XXIII сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду СФГ "Цилюрик" від 21 лютого 2020 року № 4624;
- визнати незаконним та скасувати рішення XXIII сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду СФГ "Цилюрик" від 21 лютого 2020 року № 4625;
- визнати незаконним та скасувати рішення XXIII сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду СФГ "Цилюрик" від 21 лютого 2020 року № 4626;
- визнати незаконним та скасувати рішення XXIII сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду СФГ "Цилюрик" від 21 лютого 2020 року № 4627;
- визнати незаконним та скасувати рішення XXI сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про відмову у наданні дозволу СТОВ "Золочівське" на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток" від 14 листопада 2019 року № 3888;
- зобов`язати Золочівську селищну раду повторно розглянути та прийняти рішення за клопотанням СТОВ "Золочівське" від 01.07.2019 про надання дозволу на розробку технічної документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) не витребуваних земельних часток (паїв) на території реформованого КСП "Київська Русь" земельних ділянок № 148, площею 5,3667 га, № НОМЕР_1 , площами 2,0565 га та 3,6690 га, № НОМЕР_2 , площею 4,9222 га, № 110, площею 2,5473 га".
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 21 липня 2020 року позов задоволено.
Визнано незаконним та скасовано рішення XXI сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про надання дозволу СФГ "Цилюрик" на розробку технічної документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток" від 14 листопада 2019 року № 3887.
Визнано незаконним та скасовано рішення XXI сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про відмову у наданні дозволу СТОВ "Золочівське" на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток" від 14 листопада 2019 року № 3888.
Визнано незаконним та скасовано рішення XXIII сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду СФГ "Цилюрик" від 21 лютого 2020 року № 4623.
Визнано незаконним та скасовано рішення XXIII сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду СФГ "Цилюрик" від 21 лютого 2020 року № 4624.
Визнано незаконним та скасовано рішення XXIII сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду СФГ "Цилюрик" від 21 лютого 2020 року № 4625.
Визнано незаконним та скасовано рішення XXIII сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду СФГ "Цилюрик" від 21 лютого 2020 року № 4626.
Визнано незаконним та скасовано рішення XXIII сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду СФГ "Цилюрик" від 21 лютого 2020 року № 4627.
Зобов`язано Золочівську селищну раду Золочівського району Харківської області повторно розглянути та прийняти рішення за клопотанням СТОВ "Золочівське" від 01.07.2019 про надання дозволу на розробку технічної документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) не витребуваних земельних часток (паїв) на території реформованого КСП "Київська Русь" земельних ділянок № 148, площею 5,3667 га, № 149, площами 2,0565 га та 3,6690 га, № НОМЕР_2 , площею 4,9222 га, № НОМЕР_3 , площею 2,5473 га".
Стягнуто на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Золочівське" за рахунок бюджетних асигнувань Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області судовий збір у сумі 16816,00 грн.
Не погодившись із прийнятим рішенням суду першої інстанції, СФГ Цилюрик оскаржило його в апеляційному порядку, оскільки вважає, що суд першої інстанції при його ухваленні невірно застосував норми матеріального та порушив норми процесуального права, а викладені в оскаржуваному рішенні висновки не відповідають обставинам справи.
СФГ Цилюрик в апеляційній скарзі зазначає, що із оскаржуваного рішення вбачається, що спірними у цій справі є рішення відповідача щодо 5 земельних ділянок, стосовно яких заявою від 01.07.2019 позивач звертався до Золочівської селищної ради за дозволом на розробку технічної документації із землеустрою: № 148 площею 5,3667 га, № 149/1 площею 2,0565 га та №149/2 площею 3,6690 га, № НОМЕР_2 площею 4,9222 га, № НОМЕР_3 площею 2,5473 га. Водночас, оскаржуваним рішенням визнано незаконним та скасовано рішення XXI сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Про надання дозволу СФГ "Цилюрик" на розробку технічної документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток від 14.11.2019 за № 3887, з тексту якого вбачається, що ним Золочівська селищна рада надала СФГ Цилюрик дозвіл на розробку технічної документацій із землеустрою щодо 13 земельних ділянок: № № 60, НОМЕР_3 , 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 148, 149/1,149/2 і 174, відносно 8 із яких СТОВ Золочівське взагалі не заявляло жодних претензій.
Зазначає, що висновки суду першої інстанції про незаконність рішень Золочівської селищної ради з підстав голосування депутата ОСОБА_1 в умовах конфлікту інтересів є необґрунтованими та передчасними, оскільки судом першої інстанції не надавалася оцінка наявності заяви депутата ОСОБА_1 про конфлікт інтересів від 14.11.2019, а висновок про відсутність факту розгляду такої заяви та незаконність рішень Золочівської селищної ради від 14.11.2019 зроблено судом першої інстанції без дослідження питання того, чи здійснювалось оголошення про конфлікт інтересів під час здійснення ради до початку розгляду питання 52.13, яке об`єктивно могло не відобразитись у витязі з протоколу щодо питання 52.13.
За результатами апеляційного розгляду СФГ Цилюрик просить скасувати оскаржуване рішення суду та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
У поданому клопотанні відповідач підтримав позицію СФГ Цилюрик , викладену в апеляційній скарзі, просив її задовольнити.
Від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому він зазначає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, рішення ухвалене з додержанням норм матеріального та процесуального права, з дослідженням усіх доказів та встановленням усіх обставин у справі. Звертає увагу, що твердження відповідача, наведені в апеляційній скарзі, є хибними та спростовуються положеннями чинного законодавства України. Вказує, що з урахуванням висновків суду першої інстанції, наведених в оскаржуваному рішенні, рішення XXI сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Про надання дозволу СФГ "Цилюрик" на розробку технічної документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток від 14.11.2019 за № 3887 підлягало скасуванню в цілому.
Вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, а тому апеляційну скаргу просить залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
У додаткових пояснення до відзиву позивач зазначив, що із заявою від 01.07.2019 звертався до Золочівської селищної ради за дозволом на розробку технічної документації із землеустрою щодо таких земельних ділянок: № НОМЕР_4 площею 5,3667 га, № 149/1 площею 2,0565 га та №149/2 площею 3,6690 га, № НОМЕР_2 площею 4,9222 га, № НОМЕР_3 площею 2,5473 га.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку про наявність підстав для часткового задоволення апеляційної скарги.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що 21.05.2019 на адресу Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області надійшла заява від селянського (фермерського) господарства "Цилюрик" про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок, паїв на території сформованої "Київська Русь", земельні ділянки: № 130, № НОМЕР_5 , № НОМЕР_6 , № 133, № 149, № 136, № 110, № 60, № 17, № 174.
01.07.2019 ТОВ "Золочівське" подало до Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області заяву, в якій просило надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) не витребуваних земельних ділянок в натурі (на місцевості), не витребуваних земельних часток, паїв на території реформованої "Київська Русь" земельні ділянки № НОМЕР_4 площею 5,3667 га, № НОМЕР_1 площею 2,0565 га та 3,6690 га, № НОМЕР_2 площею 4,9222 га, № НОМЕР_3 площею 2,5473 га.
З витягу з протоколу № 23 засідання постійної комісії з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища, благоустрою та екології Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області, вбачається, що розглянувши вказані заяви, було вирішено звернутись до Відділу у Золочівському районі Головного управління Держгеокадастру в Харківській області з проханням надати інформацію щодо статусу земельних ділянок, вказаних у завах.
Листом № 544/112-19 від 30.10.2019 Відділ у Золочівському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області повідомив голову Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області про те, що земельні ділянки № НОМЕР_7 , № НОМЕР_3 , № НОМЕР_8 , № НОМЕР_5 , № НОМЕР_6 , № НОМЕР_9 , № НОМЕР_10 , № НОМЕР_11 , № НОМЕР_2 , № НОМЕР_4 , № НОМЕР_1 не внесені до Національної кадастрової системи, на теперішній час відносяться до невитребуваних земельних часток; на земельну ділянку № НОМЕР_12 площею 4,87 га оформлено право власності гр. ОСОБА_2 , підставою якого є державний акт на право власності на земельну ділянку серії ІІ-ХР № 016221.
11.11.2019 на засідання постійної комісії з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища, благоустрою та екології Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області прийнято рішення рекомендувати депутатському корпусу надати дозвіл заявнику, який звернувся першим, а саме, Селянському (фермерському) господарству "Цилюрик".
14.11.2019 на XXI сесії VIII скликання Золочівська селищна рада Золочівського району Харківської області прийняла рішення № 3887 "Про надання дозволу СФГ "Цилюрик" на розробку технічної документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток" та № 3888 "Про відмову у наданні дозволу СТОВ "Золочівське" на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток".
21.02.2020 на XXIII сесії VIII скликання Золочівська селищна рада Золочівського району Харківської області прийняла наступні рішення: № 4623 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду СФГ "Цилюрик" № 4623, яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваної частки (пая) № 148 відповідно до проекту організації території земельних часток (паїв) ТОВ "Золочівське" для ведення товарного сільськогосподарського призначення, розташовану за межами населених пунктів на території Золочівської селищної ради, виконану Комунальним підприємством "Земельно - кадастрове бюро Золочівської селищної ради" та передано СФГ "Цилюрик" в оренду терміном до моменту витребування, але не більше ніж на 49 років, земельну ділянку № НОМЕР_4 сільськогосподарських угідь (рілля), кадастровий номер 6322655100:05:002:1021 загальною площею 5,3668 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель сільськогосподарського призначення, реформованого ТОВ "Золочівське", розташованих за межами населених пунктів на території Золочівської селищної ради, Золочівського району, Харківської області; № 4624 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду СФГ "Цилюрик", яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваної частки (пая) № 149/1 відповідно до проекту організації території земельних часток (паїв) ТОВ "Золочівське" для ведення товарного сільськогосподарського призначення, розташовану за межами населених пунктів на території Золочівської селищної ради, виконану Комунальним підприємством "Земельно - кадастрове бюро Золочівської селищної ради" та передано СФГ "Цилюрик" в оренду терміном до моменту витребування, але не більше ніж на 49 років, земельну ділянку № НОМЕР_13 сільськогосподарських угідь (рілля), кадастровий номер 6322655100:05:002:1015 загальною площею 2,0566 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель сільськогосподарського призначення, реформованого ТОВ "Золочівське", розташованих за межами населених пунктів на території Золочівської селищної ради, Золочівського району, Харківської області; № 4625 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду СФГ "Цилюрик", яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваної частки (пая) № 149/2 відповідно до проекту організації території земельних часток (паїв) ТОВ "Золочівське" для ведення товарного сільськогосподарського призначення, розташовану за межами населених пунктів на території Золочівської селищної ради, виконану Комунальним підприємством "Земельно - кадастрове бюро Золочівської селищної ради" та передано СФГ "Цилюрик" в оренду терміном до моменту витребування, але не більше ніж на 49 років, земельну ділянку № НОМЕР_14 сільськогосподарських угідь (рілля), кадастровий номер 6322655100:05:002:1016 загальною площею 3,6690 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель сільськогосподарського призначення, реформованого ТОВ "Золочівське", розташованих за межами населених пунктів на території Золочівської селищної ради, Золочівського району, Харківської області; № 4626 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду СФГ "Цилюрик", яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваної частки (пая) № 136 відповідно до проекту організації території земельних часток (паїв) ТОВ "Золочівське" для ведення товарного сільськогосподарського призначення, розташовану за межами населених пунктів на території Золочівської селищної ради, виконану Комунальним підприємством "Земельно - кадастрове бюро Золочівської селищної ради" та передано СФГ "Цилюрик" в оренду терміном до моменту витребування, але не більше ніж на 49 років, земельну ділянку № НОМЕР_2 сільськогосподарських угідь (рілля), кадастровий номер 6322655100:05:002:1014 загальною площею 4,9223 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель сільськогосподарського призначення, реформованого ТОВ "Золочівське", розташованих за межами населених пунктів на території Золочівської селищної ради, Золочівського району, Харківської області; № 4627, яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваної частки (пая) № 110 відповідно до проекту організації території земельних часток (паїв) ТОВ "Золочівське" для ведення товарного сільськогосподарського призначення, розташовану за межами населених пунктів на території Золочівської селищної ради, виконану Комунальним підприємством "Земельно - кадастрове бюро Золочівської селищної ради" та передано СФГ "Цилюрик" в оренду терміном до моменту витребування, але не більше ніж на 49 років, земельну ділянку № НОМЕР_3 сільськогосподарських угідь (рілля), кадастровий номер 6322655100:05:002:1024 загальною площею 2,5473 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель сільськогосподарського призначення, реформованого ТОВ "Золочівське", розташованих за межами населених пунктів на території Золочівської селищної ради, Золочівського району, Харківської області.
Не погоджуючись із вказаними рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду з позовом.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, враховуючи те, що в спірних правовідносинах відповідач порушив норми Закону України "Про запобігання корупції", дійшов висновку, що рішення XXI сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області від 14.11.2019 за № 3888 "Про відмову у наданні дозволу СТОВ "Золочівське" на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток" та № 3887 "Про надання дозволу СФГ "Цилюрик" на розробку технічної документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток" є протиправними, а тому підлягають скасуванню. Водночас, оскільки підставою для винесення рішень, ухвалених 21.02.2020 на XXIII сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області, слугували рішення XXI сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області, які визнані протиправними, дійшов висновку про те, що рішення Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області від 21.02.2020 за № 4623, № 4624, № 4625, № 4626, № 4627 винесені з порушенням норм чинного законодавства України, а тому, підлягають скасуванню. Також, з метою захисту прав позивача, суд першої інстанції зобов`язав Золочівську селищну раду повторно розглянути та прийняти рішення за клопотанням Сільськогосподарського Товариства з обмеженою відповідальністю "Золочівське" від 01.07.2019 про надання дозволу на розробку технічної документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток (паїв) на території реформованого КСП "Київська Русь" земельних ділянок № 148, площею 5,3667 га, № НОМЕР_1 , площами 2,0565 га та 3,6690 га, № НОМЕР_2 , площею 4,9222 га, № 110, площею 2,5473 га".
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з такого.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Згідно із частинами 1 та 2 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Статтею 59-1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено те, що сільський, селищний, міський голова, секретар, депутат сільської, селищної, міської ради, голова, заступник голови, депутат районної, обласної, районної у місті ради бере участь у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідною радою за умови самостійного публічного оголошення про конфлікт інтересів під час засідання ради, на якому розглядається відповідне питання.
Статтею 1 Закону України "Про запобігання корупції" від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), визначено, що потенційний конфлікт інтересів - це наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об`єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
Під реальним конфліктом інтересів розуміється суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
Відповідно до частини 1 статті 28 Закону України "Про запобігання корупції" особи, зазначені у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 цього Закону, зобов`язані: 1) вживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів; 2) повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі - Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно; 3) не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів; 4) вжити заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.
Згідно з частиною 2 статті 35 Закону України "Про запобігання корупції" у разі виникнення реального чи потенційного конфлікту інтересів у особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняної до неї особи, яка входить до складу колегіального органу (комітету, комісії, колегії тощо), вона не має права брати участь у прийнятті рішення цим органом.
Отже, у разі виникнення реального чи потенційного конфлікту інтересів у особи, така особа не має права брати участь у прийнятті відповідного рішення органом.
Частина 1 статті 67 Закону України "Про запобігання корупції", встановлює, що нормативно-правові акти, рішення, видані (прийняті) з порушенням вимог цього Закону, підлягають скасуванню органом або посадовою особою, уповноваженою на прийняття чи скасування відповідних актів, рішень, або можуть бути визнані незаконними в судовому порядку за заявою заінтересованої фізичної особи, об`єднання громадян, юридичної особи, прокурора, органу державної влади, зокрема Національного агентства, органу місцевого самоврядування.
З матеріалів справи вбачається, що 14.11.2019 депутатом Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області Цилюриком О. В. подано до голови Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області заяву, в якій він зазначив, що вбачає ознаки конфлікту інтересів, оскільки вирішення земельного питання щодо ведення товарного сільськогосподарського виробництва стосується Селянського фермерського господарство "Цилюрик".
Водночас, судовим розглядом установлено та не заперечується сторонами у справі, що ОСОБА_1 є рідним братом голови Селянського (фермерського) господарства "Цилюрик" ОСОБА_3 .
В порушення вказаних правових норм заява депутата ОСОБА_1 на засіданні XXI сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області розглянута не була та ОСОБА_1 приймав участь у голосуванні, що підтверджується витягом з протоколу XXI сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області від 14.11.2019.
Щодо доводів СФГ "Цилюрик" про те, що судом першої інстанції не надавалася оцінка наявності заяви депутата ОСОБА_1 про конфлікт інтересів від 14.11.2019, а висновок про відсутність факту розгляду такої заяви та незаконність рішень Золочівської селищної ради від 14.11.2019 зроблено судом першої інстанції без дослідження питання, чи здійснювалось оголошення про конфлікт інтересів під час здійснення ради до початку розгляду питання 52.13, яке, на думку СФГ "Цилюрик" об`єктивно могло не відобразитись у витязі з протоколу щодо питання 52.13, колегія суддів зазначає таке.
Як убачається з матеріалів справи, ані у витягу з протоколу Постійної комісії від 11.11.2019, ані у витягу засідання сесії XXI сесії Золочівської селищної ради VIII скликання 14.11.2019 не включено питання щодо оголошення про наявний конфлікт інтересів у депутата ОСОБА_1 , що свідчить про те, що зазначене оголошення не здійснювалась та таке питання не вирішувалось під час засідання Постійної комісії та засідання сесії XXI сесії Золочівської селищної ради VIII скликання.
Доводи СФГ "Цилюрик" про те, що оголошення про конфлікт інтересів об`єктивно міг не відобразитись у витязі з протоколу щодо питання 52.13 є лише припущенням, належними та допустимими доказами відповідно до статей 73 та 74 КАС України не підтверджено.
На підтвердження своїх доводів СФГ "Цилюрик" до матеріалів справи не надано жодного належного та допустимого доказу щодо оголошення наявного конфлікту інтересів у депутата ОСОБА_1 , як під час засідання Постійної комісії, так і під час засідання сесії XXI сесії Золочівської селищної ради VIII скликання.
Водночас, у протоколі засідання сесії XXI сесії Золочівської селищної ради VIII скликання від 14.11.2019, наявному в матеріалах справи, зазначено про участь депутата ОСОБА_1 у голосуванні щодо вирішення вищевказаного питання, тобто надані відповідачем до суду першої інстанції докази на підтвердження своїх доводів спростовують його ж доводи про те, що депутат ОСОБА_1 під час засідання сесії XXI сесії Золочівської селищної ради VIII скликання 14.11.2019 не приймав участь у голосуванні з питання, яке стосується приватних інтересів його рідного брата - голови СФГ Цилюрик ОСОБА_3 , та про те, що в протоколі засідання сесії XXI сесії Золочівської селищної ради VIII скликання результати голосування депутата ОСОБА_1 внесено помилково.
Проте, під час розгляду справи у суді апеляційної інстанції зазначені твердження представниками апелянта та відповідача не спростовані.
Отже, враховуючи те, що у спірних правовідносинах відповідач порушив норми Закону України "Про запобігання корупції", суд першої інстанції дійшов висновку про те, що рішення XXI сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області від 14.11.2019 за № 3888 "Про відмову у наданні дозволу СТОВ "Золочівське" на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток" та № 3887 "Про надання дозволу СФГ "Цилюрик" на розробку технічної документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток" є протиправними, а тому підлягають скасуванню.
Проте, колегія суддів зазначає, що в силу правового висновку, сформованого Верховним Судом у постанові від 07.11.2019 у справі № 826/1647/16 (адміністративне провадження № К/9901/16112/18) обов`язковою умовою визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними є доведеність позивачем порушення його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями.
Статтею 55 Конституції України, встановлено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з пунктом 8 частини 1 статті 4 КАС України позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду.
Частиною першою статті 5 КАС України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Системний аналіз положень статей Конституції України, КАС України свідчать, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.
З огляду на зазначене, вирішуючи спір, суд повинен пересвідчитись у належності особі, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (чи є така особа належним позивачем у справі - наявність права на позов у матеріальному розумінні), встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення), а також визначити чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.
Тобто, обов`язковою умовою задоволення позову є доведеність позивачем порушення саме його прав та охоронюваних законом інтересів з боку відповідача, зокрема, наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.
Повідомлені СТОВ Золочівське у позовній заяві, відзиві, додаткових поясненнях до відзиву обставини не вказують на порушення його конкретних індивідуальних прав при прийнятті спірного рішення XXI сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про надання дозволу СФГ "Цилюрик" на розробку технічної документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток" від 14 листопада 2019 року № 3887 в частині надання СФГ Цилюрик дозволу на розробку технічної документацій із землеустрою щодо 8 земельних ділянок: № № 60, 130, 131, 132, 133, 134, 135 і 174 (щодо яких позивач взагалі не звертався з відповідними заявами), сама по собі незгода позивача із прийнятим рішенням в цій частині не може бути самостійною підставою для звернення до суду та задоволення позову, а тому суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про задоволення позову в цій частині. Відсутність об`єкту порушеного права позивача, не надає підстав для задоволення позову в цій частині.
Доводи апеляційної скарги щодо зазначених обставин приймаються колегією суддів у якості належних.
Стосовно рішень Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області, які прийняті 21.02.2020 на XXIII сесії VIII скликання, колегія суддів зазначає таке.
Відповідно до положень статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю). Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості). Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження. З моменту державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності. У разі якщо договір оренди невитребуваної (нерозподіленої) земельної ділянки, переданої в оренду в порядку, визначеному цією статтею, закінчився у зв`язку з набуттям права власності на неї до збирання врожаю, посіяного орендарем на земельній ділянці, орендар має право на збирання такого врожаю. Власник земельної ділянки має право на відшкодування збитків, пов`язаних із тимчасовим зайняттям земельної ділянки колишнім орендарем, у розмірі пропорційно до орендної плати з дня припинення договору до дня збирання врожаю.
Згідно з частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до частини 1 статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання). Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Положеннями частин 8, 10 статті 55 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що у разі якщо на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) передбачається здійснити передачу земельних ділянок державної чи комунальної власності у власність чи користування, така технічна документація розробляється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України (у випадках, передбачених законом). Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає, зокрема, рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою (у випадках, передбачених законом);
Враховуючи те, що підставою для винесення рішень, ухвалених 21.02.2020 на XXIII сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області, слугували рішення XXI сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області, які частково є протиправними, колегія суддів погоджується із судом першої інстанції, що рішення Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області від 21.02.2020 за № 4623, № 4624, № 4625, № 4626, № 4627 винесені з порушенням норм чинного законодавства України, а тому підлягають скасуванню.
Частиною четвертою статті 245 КАС України визначено, що у випадку, передбаченому пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Ураховуючи викладене, колегія суддів погоджується із судом першої інстанції, що належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача, є зобов`язання Золочівської селищної ради повторно розглянути та прийняти рішення за клопотанням Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Золочівське" від 01.07.2019 про надання дозволу на розробку технічної документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) не витребуваних земельних часток (паїв) на території реформованого КСП "Київська Русь" земельних ділянок № 148, площею 5,3667 га, № НОМЕР_1 , площами 2,0565 га та 3,6690 га, № НОМЕР_2 , площею 4,9222 га, № 110, площею 2,5473 га".
За приписами пункту другого частини першої статті 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно зі статтею 317 КАС України, суд апеляційної інстанції скасовує судове рішення суду першої інстанції та ухвалює нове, коли має місце неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність таких обставин, невідповідність висновків суду обставинам справи та неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи чи питання.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення з порушенням норм права, що призвело до частково неправильного вирішення справи, а тому оскаржуване рішення суду першої інстанції в частині визнання незаконним та скасування рішення XXI сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про надання дозволу СФГ "Цилюрик" на розробку технічної документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток" від 14 листопада 2019 року № 3887 слід скасувати з прийняттям в цій частині нового рішення про часткове задоволення позовних вимог.
В іншій частині оскаржуване рішення підлягає залишенню без змін.
З урахуванням приписів статті 139 КАС України та висновків суду апеляційної інстанції, питання розподілу судових витрат не вирішується.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Селянського (фермерського) господарства "Цилюрик" задовольнити частково.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21.07.2020 року по справі № 520/5946/2020 в частині визнання незаконним та скасування рішення XXI сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про надання дозволу СФГ "Цилюрик" на розробку технічної документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток" від 14 листопада 2019 року № 3887 - скасувати.
Прийняти в цій частині нове рішення, яким позовні вимоги Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Золочівське" задовольнити частково.
Визнати незаконним та скасувати рішення XXI сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про надання дозволу СФГ "Цилюрик" на розробку технічної документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток" від 14 листопада 2019 року № 3887 в частині надання дозволу СФГ "Цилюрик" на розробку технічної документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток (паїв): ділянки № 110 загальною площею 2, 5473 га, в тому числі ріллі 2, 54730 га; ділянки № 136 загальною площею 4, 9223 га, в тому числі ріллі 4, 9223 га; ділянки № 148 загальною площею 5, 3668 га, в тому числі ріллі 5, 3668 га; ділянки № 149/1 загальною площею 2, 0566 га, в тому числі ріллі 2, 0566 га; ділянки № 149/2 загальною площею 3, 6690 га, в тому числі ріллі 3, 6690 га.
В іншій частині в задоволенні позовних вимог Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Золочівське" про визнання незаконним та скасування рішення XXI сесії VIII скликання Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області "Про надання дозволу СФГ "Цилюрик" на розробку технічної документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток" від 14 листопада 2019 року № 3887 - відмовити.
В іншій частині рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21.07.2020 по справі № 520/5946/2020 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя Я.В. П`янова Судді О.А. Спаскін Т.С. Перцова Повний текст постанови складено 18.12.2020 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2020 |
Оприлюднено | 21.12.2020 |
Номер документу | 93628758 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
П’янова Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні