ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 грудня 2020 року м. Житомир справа № 240/16630/20
категорія 111030600
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
судді Семенюка М.М.,
з участю секретаря судового засідання Маленької Ю.О.,
представника позивача Приходько С.В., представника відповідача Жмуцької О.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Крилівське" до Головного управління ДПС у Житомирській області, Державної податкової служби України, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Житомирській області № 1755814/36928687 від 22.07.2020;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства "КРИЛІВСЬКЕ" від 03.06.2020 № 11 датою її фактичного надходження -18.06.2020.
В обґрунтування позову зазначає, що Відповідачем-1 не було зазначено вичерпного переліку документів, які він вважав необхідними для підтвердження реальності господарської операції, а також для прийняття позитивного рішення; ФГ "КРИЛІВСЬКЕ" надав Відповідачу-1 усі наявні в нього первинні документи по операціям із постачання товару, а саме: документи, що підтверджували придбання паливно-мастильних матеріалів; документи, що підтверджували придбання посівного матеріалу; документи, що підтверджували наявність орендованої землі для здійснення власне господарської діяльності, а також документи, що підтверджували той факт, що господарство у 2019 році здійснювало вирощування такої культури, як соя, урожай якої був частково поставлений ТОВ "Попільнянський комбікормовий завод".
Ухвалою від 15.10.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, яка розглядається за правилами загального позовного провадження.
Головне управління ДПС у Житомирській області подало відзив на позовну заяву (а.с. 145-146), в якому просило відмовити в задоволенні позовних вимог з тих підстав, що з первинних документів щодо наявності залишків сої вбачалося перевищення обсягів реалізації сої, тобто підприємством не надано повний пакет відповідних документів, що підтверджують здійснення господарських операцій; платник не скористався правом подачі додаткових документів.
Позивач подав відповідь на відзив (а.с. 153-155), в якому просив задовольнити позов в повному обсязі з тих підстав, що у ФГ "Крилівське" відсутня конкретна інформація про будь-які недоліки податкової накладної та наданих пояснень.
Державна податкова служба України відзиву на позов не подала, явку свого представника в підготовче та судове засідання не забезпечила.
В судовому засіданні:
- представник позивача просив позов задовольнити в повному обсязі;
- представник Головного управління ДПС у Житомирській області просила відмовити в задоволенні позовних вимог.
Проаналізувавши наявні у справі матеріали, суд приходить до висновку про часткове задоволення позову з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, ФГ "Крилівське" ("Постачальник") уклало з ТОВ "Попільнянський комбікормовий завод" ("Покупець") Договір поставки № 48\2-17/10-/19 від 11.10.2019 (а.с. 107-108), згідно додаткової угоди № 4 від 01.06.2020 до якого постачальник зобов`язується поставити і передати у власність Покупця сільськогосподарську продукцію українського походження врожаю 2019 року (20т+-10% сої) за ціною 10416,67 грн. без ПДВ за тону.
На виконання вказаних вимог договору ФГ "Крилівське" поставило ТОВ "Попільнянський комбікормовий завод" 21т товару на суму 218750,07 грн. без ПДВ, що підтверджується товарно-транспортною накладною № 1/2020 від 03.06.2020 (а.с.110) та видатковою накладною №7 від 03.06.2020 (а.с.111), після чого позивачем була виписана податкова накладна № 11 від 03.06.2020 (а.с. 87) та подана податковому органу для реєстрації.
Проте, згідно квитанції контролюючого органу від 18.06.2020 (а.с. 88) податкову декларації прийнято, а реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ. Зазначено: " Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1201, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".
17.07.2020 позивачем направлено контролюючому органу пояснення з додатками (а.с. 89-92).
22.07.2020 комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Житомирській області було прийнято рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1755814/36928687 (а.с. 93) про відмову у реєстрації податкової накладної з підстав не надання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних тилових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити).
Суд звертає увагу, що в спірному рішенні не підкреслено жодного з перерахованих документів.
Не погоджуючись з вказаним рішенням позивач 24.07.2020 подав на нього скаргу (а.с.94-95), в якій просив скасувати рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 24-26).
За результатами розгляду скарги було прийнято рішення від 31.07.2020 № 39381/36928687/2 (а.с. 96), яким скаргу позивача залишено без задоволення.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою; підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня; якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин; Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
В силу п. 12 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених п. 192.1 ст. 192 та п. 201.10 ст. 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п. 201.1 ст. 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до п.п. 200-1.3 і 200-1.9 ст. 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до п. 201.16 ст. 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За змістом п. 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених п. 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні норми містить п. 201.16 ст. 201 ПК України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 (додаток 3) критеріями ризиковості здійснення операцій є наступні:
1. Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 і 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення.
3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.
4. Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів), за умови відсутності такого/такої товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування, поданому для реєстрації в Реєстрі, у таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (надається).
5. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017 р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 р., зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.
6. Складення розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, та подання для реєстрації в Реєстрі у строк, що перевищує 14 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом.
Відповідно до п. 6, 10, 11 даного Порядку, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Як зазначалось вище, в квитанції контролюючого органу від 18.06.2020 зазначено, що податкову декларації прийнято, а реєстрацію зупинено оскільки коди "УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1201, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання".
Суд звертає увагу, що відповідно до п. 12 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, платник податку має право, а не зобов`язаний, подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).
Суд звертає увагу, що така таблиця позивачем не подавалась, а тому реєстрація податкової накладної була зупинена правомірно.
Подаючи пояснення щодо зупинення податкової накладної, позивач додав до них документи, які свідчать, що соя, вирощується позивачем самостійно, позивач мав необхідні ресурси для її вирощення, а посилання відповідача на наявність залишків сої є хибним, так як матеріалами справи доведено, що обсяг її вирощення відповідає обсягу реалізації (а.с. 98-128). З вказаних документів вбачається, що у 2019 році обсяг виробництва сої позивачем склав 1302 ц (а.с.102), в той час як податкова накладна № 11 від 03.06.2020 була виписана на продаж 210 ц (21 т) сої, тобто об`єм реалізації не перевищував залишків і відповідачем іншого не доказано.
Крім того, суд зазначає, що рішення повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, як то передбачено додатком до п. 10 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520.
Зі спірного рішення вбачається, що воно прийнято з підстав не надання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. При цьому документи, які не надано, в спірному рішенні не підкреслені, як того вимагає форма додатку до п. 10 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520.
Тобто відповідачем в оскаржуваному рішенні не зазначено, які саме документи не надано та не вистачає для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної.
Беручи до уваги вищенаведене, суд вважає, що Головне управління ДПС у Житомирській області не доказало, як то передбачено ч. 2 ст. 77 КАС України, правомірність спірного рішення, а тому його належить скасувати.
В Порядку №1246 зазначено:
"19. Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування."
Враховуючи вказані норми, правомірність зупинення реєстрації податкової накладної, її реєстрація в даному випадку можлива з дати прийняття протиправного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, а не з дати подання до реєстрації податкової накладної.
Беручи до уваги зазначену норму, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства "КРИЛІВСЬКЕ" від 03.06.2020 № 11 датою 22.07.2020, а не датою її фактичного надходження 18.06.2020, як просить позивач.
Враховуючи часткове задоволення позову та приписи ст. 139 КАС України, на користь позивача належить стягнути понесені ним судові витрати в сумі 2102 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Житомирській області та 1051 грн. за рахунок бюджетних асигнувань ДПС України.
На підставі викладеного, керуючись статтями 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позовом Фермерського господарства "Крилівське" (вул. Миру, 14, с. Крилівка, Ружинський р-н, Житомирська обл., 13623, код 36928687) до Головного управління ДПС у Житомирській області (вул. Тютюнника, 7, м. Житомир, 10003, код 43142501), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код 43005393) задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Житомирській області № 1755814/36928687 від 22.07.2020.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства "КРИЛІВСЬКЕ" від 03.06.2020 № 11 датою 22.07.2020.
В частині позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну датою її фактичного надходження - відмовити.
Стягнути на користь Фермерського господарства "Крилівське" судовий збір в сумі 2102 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Житомирській області.
Стягнути на користь Фермерського господарства "Крилівське" судовий збір в сумі 1051 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М. Семенюк
Повне судове рішення складене 21 грудня 2020 року
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2020 |
Оприлюднено | 23.12.2020 |
Номер документу | 93662690 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні