ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 грудня 2020 року
м. Харків
справа № 618/214/19
провадження № 22ц/818/4808/20
Харківський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого - Бурлака І.В. (суддя-доповідач),
суддів - Котелевець А.В., Яцини В.Б.
учасники справи:
позивач - заступник керівника Ізюмської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Кам`янської сільської ради Дворічанського району Харківської області,
відповідач - ОСОБА_1
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дворічанського районного суду Харківської області від 21 липня 2020 року в складі судді Буніна Є.О.
в с т а н о в и в:
У лютому 2019 року заступник керівника Ізюмської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Кам`янської сільської ради Дворічанського району Харківської області звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.
Позовна заява мотивована тим, що у провадженні слідчого відділу Дворічанського відділу поліції Куп`янського відділу поліції ГУНП в Харківській області перебувало кримінальне провадження №12018220740000152 від 24 травня 2018 року за ознаками кримінального правопорушення - злочину, передбаченого частиною 1 статті 197-1 КК України за фактом самовільного використання земельної ділянки сільськогосподарського призначення на території Кам`янської сільської ради Дворічанського району Харківської області.
Вказав, що до проведення слідчих дій в якості спеціаліста були залучені фахівці управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, та 03 липня 2018 року головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Дворічанському, Куп`янському, Шевченківському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Стадником Є.В. у присутності секретаря Кам`янської сільської ради Дворічанського району Харківської області складено акт обстеження земельної ділянки № 352-ДК/380/АО/10/01-18, яка розташована на території Кам`янської сільської ради Дворічанського району за межами населеного пункту с. Кам`янка, належить до земель сільськогосподарського призначення, загальною площею 15 га без номера, межує з земельною ділянкою з кадастровим номером 6321881500:07:000:0010, та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства №352-ДК/520/АП/09/01/-18 за об`єктом - земельної ділянки без номера, якими підтверджено факт самовільного використання відповідачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів.
Також, інспектором здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 15 га (за межами населеного пункту), який складає 21 625,94 грн.
Зазначив, що 03 липня 2018 року ОСОБА_1 Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області внесено припис №352-ДК/329/Пр/03/01/-18 щодо усунення порушень на об`єкті перевірки, а саме щодо земельної ділянки площею 15 гектарів, яка знаходиться поруч з земельною ділянкою з кадастровим номером 6321881500:07:000:0010, та зобов`язано усунути виявлені порушення до 03 серпня 2018 року. Вищевказаний припис ОСОБА_1 виконано в повному обсязі, та земельну ділянку площею 15 га, яка знаходиться поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 6321881500:07:000:0010, звільнено. Однак, відсутня будь-яка інформація щодо добровільного відшкодування ОСОБА_1 шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.
Вказав, що під час досудового розслідування ОСОБА_1 в ході допиту у якості свідка зазначив, що він дійсно навесні 2018 року використовував дві земельні ділянки площею 15 га та 10 га, які були оброблені та засіяні кормовою культурою - ячменем та соняшником відповідно, та підтвердив факт отримання поштою припису і акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 03 липня 2018 року, а також розрахунку шкоди на загальну суму близько 31 000,00 грн, яку не відшкодував.
Зазначив, що постановою слідчого від 18 вересня 2018 року кримінальне провадження №12018220740000152 в частині самовільного зайняття ОСОБА_1 земельних ділянок загальною площею 25 га на території Кам`янської сільської ради Дворічанського району Харківської області закрито на підставі пункту 2 частини 1 статті 284 КПК України.
Проте, заподіяна самовільним зайняттям земельної ділянки шкода у розмірі 21 625,94 грн ОСОБА_1 добровільно не відшкодована, у зв`язку з чим підлягає відшкодуванню у примусовому порядку.
Вказав, що внаслідок самовільного зайняття відповідачем земельної ділянки площею 15 га державі завдано збитків, стягнення яких здійснюється до бюджету територіальної громади, в адміністративних межах якої знаходиться самовільно зайнята земельна ділянка. Внаслідок ухилення відповідачем від відшкодування шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки, державний бюджет недоотримує кошти, які можуть бути використанні на потреби громади, що в свою чергу впливає на інтереси держави.
Зазначив, що чинним законодавством визначено органи, уповноважені державною здійснювати функції контролю за використанням та охороною земель, у тому числі, вживати заходи щодо відшкодування шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, однак у зв`язку з невжиттям ними відповідних заходів, прокурор пред`являє цей позов в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області та Кам`янської сільської ради Дворічанського району Харківської області.
Просив стягнути з ОСОБА_1 шкоду, завдану внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки у розмірі 21 625,94 грн на користь держави в особі Кам`янської сільської ради Дворічанського району Харківської області, вирішити питання щодо судових витрат.
Рішенням Дворічанського районного суду Харківської області від 21 липня 2020 року позовну заяву заступника керівника Ізюмської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Кам`янської сільської ради Дворічанського району Харківської області - задоволено повністю, стягнуто з ОСОБА_1 шкоду, завдану внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки у розмірі 21 625,94 грн на користь держави в особі Кам`янської сільської ради Дворічанського району Харківської області; стягнуто з ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1921,00 грн на користь прокуратури Харківської області.
Додатковим рішенням Дворічанського районного суду Харківської області від 04 серпня 2020 року стягнуто з ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 5763,00 на користь прокуратури Харківської області за подання апеляційних скарг у справі.
Не погоджуючись з рішенням суду ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення суду - скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції не враховано, що на підставі свідоцтв про право на спадщину від 30 травня 2004 року та 17 лютого 1999 року на земельні частки (паї) та договору дарування прав на земельну частку (пай) від 01 грудня 1999 року Дворічанською районною державною адміністрацією прийнято розпорядження від 01 листопада 2006 року щодо надання йому дозволу на розробку технічної документації землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки, як власнику сертифікатів. Зазначив, що під час складання акту від 03 липня 2018 року не проведено належним чином перевірку та не з`ясовано, на підставі яких документів він займав земельну ділянку. Вказав, що кримінальне провадження щодо нього закрито у зв`язку з відсутністю ознак злочину, та до адміністративної відповідальності він не притягувався. Зазначив, що він протягом року сплачував до бюджету земельний податок. Вказав, що на даний час проводиться робота щодо узгоджень земельних часток (паїв), пасовищ тощо, розташованих на території Кам`янської сільської ради.
26 жовтня 2020 року до суду апеляційної інстанції надійшов відзив першого заступника керівника Ізюмської місцевої прокуратури на апеляційну скаргу ОСОБА_1 , у якому він просив залишити її без задоволення. Вказав, що доводи апелянта є безпідставними, він виконав припис щодо звільнення земельної ділянки, та в ході допиту у кримінальному провадженні як свідка визнавав факт самовільного зайняття земельних ділянок площею 15 га та 10 га.
Частинами 1, 3 статті 369 ЦПК України передбачено, що справа розглядається судом апеляційної інстанції за правилами, встановленими для розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження, з особливостями, встановленими цією главою. Розгляд справ у суді апеляційної інстанції здійснюється в судовому засіданні з повідомленням учасників справи, крім випадків, передбачених статтею 369 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 369 ЦПК України передбачено, що апеляційні скарги на рішення суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.
Аналізуючи наведені норми права, судова колегія вважає за необхідне розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Судова колегія, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги вважає, що апеляційну скаргу ОСОБА_1 необхідно залишити без задоволення, рішення суду - залишити без змін.
Рішення суду першої інстанції, з висновком якого погоджується судова колегія, мотивовано тим, що ОСОБА_1 самовільно зайняв земельну ділянку, у зв`язку з чим має відшкодувати завдану шкоду.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 24 травня 2018 року до Єдиного реєстру досудових розслідувань на підставі усної заяви невідомої особи внесено відомості про вчинення кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 197-1 КК України (а. с. 122, том 1).
З інформації Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 25 червня 2018 року вбачається, що земельна ділянка орієнтовною площею 15 га (найближчий кадастровий номер 6321881500:07:000:0010), відноситься до земель сільськогосподарського призначення, інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня (а. с. 135, том 1).
З листа Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 05 липня 2018 року вбачається, що в результаті заходу державного контролю встановлено, що на земельних ділянках поруч з кадастровими номерами 6321881500:07:000:0010, 6321881500:01:001:0119 орієнтовною площею 15 га та 10 га, які знаходяться за межами населених пунктів на території Кам`янської сільської ради Дворічанського району Харківської області, відносяться до земель сільськогосподарського призначення (рілля), державної форми власності, встановлено факт самовільного зайняття земельних ділянок. Притягнути до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 неможливо, оскільки він уникає зустрічі, не з`являється на виклики державних інспекторів (а. с. 136-137, том 1).
З акту обстеження земельної ділянки від 03 липня 2018 року № 352-ДК/380/АО/10/01/-18, складеного головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Дворічанському, Куп`янському, Шевченківському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Стадником Є.В. вбачається, що земельна ділянка, яка розташована на території Кам`янської сільської ради Дворічанського району Харківської області за межами населених пунктів, державної форми власності, орієнтовною площею 15 га, поблизу з земельною ділянкою з кадастровим № 6321881500:07:000:0010, яка використовується громадянином ОСОБА_1 , на момент обстеження документів, що підтверджують право власності чи право користування, не надано. Станом на 03 липня 2018 року земельна ділянка використовується для вирощування сільськогосподарської культури, ячмінь (а. с. 127, том 1).
Як вбачається з акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельна ділянка від 03 липня 2018 року № 352-ДК/520/АП/09/01/-18, складеного головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Дворічанському, Куп`янському, Шевченківському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Стадником Є.В., вищевказана земельна ділянка використовується ОСОБА_1 без відповідного рішення (розпорядження) органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади про її передачу у власність або користування (а. с. 128, том 1).
03 липня 2018 року Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області видано ОСОБА_1 припис №352-ДК/329/Пр/03/01/-18 щодо усунення порушень на об`єкті перевірки, яким встановлено, що він використовує земельну ділянку, розташовану на території Кам`янської сільської ради Дворічанського району Харківської області за межами населених пунктів державної форми власності площею 15 га, поруч з земельною ділянкою з кадастровим номером 6321881500:07:000:0010 без документів, що підтверджують право власності чи право користування земельною ділянкою, без відповідного рішення органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади про її передачу у власність або користування, та зобов`язано усунути виявлені порушення за об`єктом земельної ділянки до 03 серпня 2018 року (а. с. 131, том 1).
Як вбачається з інформації Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 25 вересня 2018 року № 10-20-5-1989/90-18 вищевказаний припис ОСОБА_1 виконано в повному обсязі, та земельну ділянку площею 15 га, яка знаходиться поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 6321881500:07:000:0010 звільнено, що підтверджується актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 19 серпня 2018 року за №582-ДК/889/АИ/09/01/-18 (а. с. 129, 138, том 1).
З розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного заняття земельної ділянки, виконаного 05 липня 2018 року державним інспектором відділу контролю за використанням та охороною земель у Шевченківському, Куп`янському, Дворічанському районах Стадником Є. В., вбачається, що розмір заподіяної ОСОБА_1 внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 15 га шкоди становить 21 625,94 грн (а. с. 130, том 1).
З протоколу допиту свідка від 13 вересня 2018 року вбачається, що ОСОБА_1 пояснив, що він користується земельними ділянками, наданими йому та членам його родини на підставі розпоряджень Дворічанської районної державної адміністрації Харківської області від 13 червня 2003 року №131, 01 жовтня 2006 року № 305, рішення засідання виконавчого комітету Кам`янської сільської ради Дворічанського району Харківської області № 9 від 23 березня 2000 року, та інших документів, якими йому та членам його родини надано земельні ділянки у користування та для ведення особистих господарств, у тому числі, із земель резервного фонду. Також, раніше комісією, у тому числі, у складі землевпорядників, складено акт від 03 червня 1999 року, згідно якого встановлена загальна площа земельних ділянок. Таким чином, загальна площа земельних ділянок, які він обробляє згідно вищевказаних документів, складає приблизно 26 га, які знаходяться за межами населеного пункту, про що є відповідні квитанції про сплату земельного податку до Кам`янської сільської ради Дворічанського району Харківської області на його ім`я та ім`я членів його родини - дружину та матір. Приблизно з 1992 року вищевказані земельні ділянки він обробляв та платив регулярно земельний податок. Навесні 2018 року він як завжди засіяв вказані земельні ділянки. Одну з них площею 15 га він засіяв кормовою культурою, а іншу земельну ділянку площею 10 га засіяв соняшником. На час допиту кормову культуру ним було зібрано, а соняшник ще дозрівав на полі. На початку липня 2018 року він зустрівся з представниками Держгеокадастру, від яких дізнався, що порушив земельне законодавство і засіяв земельні ділянки, якими не має права користуватись. У середині липня 2018 року поштою він отримав з Держгеокадастру клопотання від 22 червня 2018 року про надання документів, необхідних для здійснення державного нагляду за використанням та охороною земель, а саме право власності чи користування на земельні ділянки, розташовані поруч з земельними ділянками з кадастровими номерами: 6321881500:07:000:0010, 6321881500:01:001:0119. Крім того, в серпні 2018 року отримав поштою приписи та акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства, складені Управлінням Держгеокадастру в Харківській області від 03 липня 2018 року про використання ним земельних ділянок без правовстановлюючих документів загальною площею 25 га, а також розрахунок шкоди на загальну суму близько 31 000,00 гривень. Шкоду, визначену у розрахунку, не сплачував (а. с. 132-134).
Постановою від 18 вересня 2018 року кримінальне провадження, внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12018220740000152 від 24 травня 2018 року, в частині самовільного зайняття земельних ділянок ОСОБА_1 , загальною площею 25 га, що розташовані на території Кам`янської сільської ради Дворічанського району Харківської області - закрито у зв`язку з відсутністю в його діянні складу кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 197-1 КК України (а. с. 123-126, том 1).
Як вбачається з вказаної постанови факт самовільного зайняття земельних ділянок ОСОБА_1 доведено в ході досудового розслідування, однак оскільки завдана ним шкода не є значною, тобто не перевищує у сто і більше разів неоподатковуваний мінімум доходів громадян, кримінальне провадження закрито.
На підтвердження своїх доводів щодо правомірності користування земельною ділянкою ОСОБА_1 надано копії свідоцтва про право на спадщину за законом від 13 квітня 2004 року на право на земельну частку (пай), посвідчене сертифікатом серії РН № 898052, виданим на підставі розпорядження Дворічанської райдержадміністрації від 11 березня 2002 року № 32 на частку землі, яка перебувала у колективній власності Колективного сільськогосподарського підприємства Кам`янське розміром 8,96 в умовних кадастрових гектарах без визначення межі цієї частки в натурі; свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 17 грудня 1999 року на сертифікат на земельну частку (пай), серія ХР № 0116460, виданого на підставі рішення Дворічанської райдержадміністрації від 20 квітня 1998 року № 126, на право на земельну частку (пай) у землі, яка перебуває у колективній власності Колективного сільськогосподарського підприємства Кам`янське розміром 10,12 в умовних кадастрових гектарах без визначення межі цієї частки в натурі; договору дарування права на земельну частку (пай) від 01 грудня 1999 року, на підставі якого він набув право на земельну частку (пай), розміщену на землях, розташованих у Колективному сільськогосподарському підприємстві Кам`янське розміром 10,12 в умовних кадастрових гектарах без визначення межі цієї частки в натурі, виданого на підставі рішення Дворічанської райдержадміністрації від 20 квітня 1998 року № 126 (а. с. 19-20, том 1).
Розпорядженням Дворічанської районної державної адміністрації від 01 листопада 2006 року № 305 дозволено розробку технічної документації із землеустрою щодо організації земельних часток (паїв) та складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки, власнику земельних сертифікатів Колективного сільськогосподарського підприємства Кам`янське ОСОБА_1 , за цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, у тому числі, ріллі в контурі № НОМЕР_1 - 4 пая площею 17,57 га, сіножатей - 0,84 га, пасовищ - 16,12 га. Вирішено заявнику технічну документацію із землеустрою щодо організації земельних часток (паїв) в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянку, подати на розгляд та затвердження до Дворічанської райдержадміністрації. Приступати до використання земельних ділянко після встановлення їх меж у натурі (на місцевості), одержання та державної реєстрації державних актів, що посвідчують права на них (а. с. 17, том 1).
З відповіді Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області від 06 серпня 2019 року вбачається, що ОСОБА_1 перебуває на обліку як платник земельного податку з земельних ділянок загальною площею 38,6 га, без зазначення кадастрових номерів, зокрема, для ведення особистого селянського господарства (пасовища) у розмірі 16,04 га. Станом на 05 серпня 2019 року заборгованість по сплаті земельного податку не значиться (а .с. 16, том 1).
Відповідно до статті 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Згідно статті 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Підстави для настання цивільно-правової відповідальності за порушення земельного законодавства встановлено, зокрема, ЗК України.
Статтею 156 ЗК України визначено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання; погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників; приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан; неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Відповідно до статті 211 ЗК України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельних ділянок.
Установлення факту самовільного зайняття та використання земельних ділянок здійснюється відповідно до Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель .
За змістом статті 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель самовільне зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
З аналізу зазначеної норми вбачається, що будь-які дії, направлені на фактичне використання земельної ділянки без оформлення права власності на земельну ділянку або права постійного користування чи права оренди земельної ділянки в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", є самовільним заняттям земельної ділянки.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2007 року № 963 затверджена Методика визначення розміру шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.
Визначення розміру шкоди внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок та їх використання без спеціального дозволу повинно проводитися територіальними органами Держземінспекції.
У відповідності до частини четвертої статті 122 ЗК України та підпункту 31 пункту 3 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, компетенцією з передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування наділені органи Держгеокадастру. Згідно пункту 5-1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру право звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно зайнятих чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився, належить посадовим особам Держгеокадастру та його територіальних органів.
Відшкодування шкоди у зв`язку із самовільним зайняттям земельних ділянок є видом цивільно-правової відповідальності, для застосування якої необхідна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки, дії чи бездіяльності, негативного результату такої поведінки (збитків), причинного зв`язку між протиправною поведінкою та збитками, вини правопорушника. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає. Отже, відшкодування збитків, заподіяної шкоди може бути покладено на відповідача лише за наявності передбачених законом умов, сукупність яких створює склад правопорушення, яке є підставою для цивільно-правової відповідальності. При цьому, пред`явлення вимоги про відшкодування шкоди покладає на позивача обов`язок довести, що вона не є абстрактною, а дійсно завдана у результаті протиправних дій відповідача.
Відповідне тлумачення надано у постанові Верховного Суду від 11 грудня 2019 року у справі № 542/1446/16-ц, провадження № 61-35209св18.
Отже, для застосування такого заходу відповідальності, як відшкодування збитків, слід встановити наявність у діях винної особи усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення.
При цьому, для наявності такого елементу цивільно-правової відповідальності, як протиправна поведінка, достатньо лише факту такої, без притягнення винної особи до адміністративної або кримінальної відповідальності.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з урахуванням вказаних норм матеріального права, встановивши фактичні обставини справи, які мають суттєве значення для її вирішення, правильно виходив із того, що матеріалами справи доведено факт самовільного зайняття спірної земельної ділянки.
Зокрема, цей факт підтверджується актом обстеження земельної ділянки від 03 липня 2018 року, актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельна ділянка від 03 липня 2018 року, приписом №352-ДК/329/Пр/03/01/-18 щодо усунення порушень на об`єкті перевірки, постановою про закриття кримінального провадження від 18 вересня 2018 року.
Самовільним зайняттям земельної ділянки державі спричинено шкоду через недоотримання бюджетом коштів. Стягнення шкоди здійснюється до бюджету територіальної громади, в межах якої розташована земельна ділянка.
Відповідач не надав належних доказів, які б підтверджували правомірність користування земельною ділянкою площею 15 га, та звільнив її, виконавши вимоги припису від 03 липня 2008 року.
Вказана земельна ділянка не відводилася та не надавалася у користування чи власність ОСОБА_1 , адже у матеріалах справи немає доказів належного оформлення його права користування чи власності щодо неї.
Посилання ОСОБА_1 на наявність у нього прав на земельні частки (паї) на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 13 квітня 2004 року, свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 17 грудня 1999 року та договору дарування права на земельну частку (пай) від 01 грудня 1999 року, не можуть бути взяті до уваги як докази наявності у нього правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 15 га, оскільки вказані документи посвідчують лише права на земельні частки (паї) в умовних кадастрових гектарах, без визначення меж в натурі, а не на земельну ділянку.
Твердження ОСОБА_1 щодо того, що розпорядженням Дворічанської районної державної адміністрації від 01 листопада 2006 року № 305 дозволено йому розробку технічної документації із землеустрою щодо організації земельних часток (паїв) та складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки, також не можуть бути враховані судом, оскільки вказаним розпорядженням лише надано дозвіл на розробку документації, що не є тотожним з наданням права власності на землю.
Виходячи з аналізу статті 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель не може вважатися самовільним зайняття земельної ділянки, якщо орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування прийняв рішення про її передачу у власність або надання у користування (оренду). Цей перелік рішень є вичерпним. У разі використання земельної ділянки за наявності будь-яких інших рішень зазначених органів (зокрема, про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки, про погодження місця розташування об`єкту тощо) такі дії слід кваліфікувати як самовільне зайняття земельної ділянки. Рішення про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою не може бути ототожнено із рішеннями про передачу земельної ділянки у власність або надання у користування (оренду).
При цьому, вищевказаним розпорядженням передбачено, що ОСОБА_1 має подати на розгляд та затвердження до Дворічанської райдержадміністрації технічну документацію із землеустрою щодо організації земельних часток (паїв) в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянку, та може приступати до використання земельних ділянок лише після встановлення їх меж у натурі (на місцевості), одержання та державної реєстрації державних актів, що посвідчують права на них.
Однак, ОСОБА_1 такі приписи розпорядження з 2006 року не виконані, він користувався земельною ділянкою без належного оформлення права власності.
Посилання ОСОБА_1 щодо того, що ним на даний час вчиняються дії щодо відведення земельної ділянки, є безпідставними, адже такі дії не породжують у нього права на використання земельної ділянки до прийняття відповідним органом рішення про надання зазначеної земельної ділянки у власність та подальшого її оформлення у порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 20 лютого 2020 року у справі № 1940/1655/18, адміністративне провадження N К/9901/6012/19.
Доводи ОСОБА_1 щодо того, що він тривалий час сплачував земельний податок, судова колегія відхиляє, оскільки з відповіді Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області від 06 серпня 2019 року (а. с. 16, том 1) не вбачається, за яку саме земельну ділянку ним сплачувався земельний податок, та чи входить до земельних ділянок, загальною площею 38,6 га, за які сплачувався земельний податок, спірна земельна ділянка розміром 15 га.
Аргументи ОСОБА_1 щодо того, що його не притягнуто до кримінальної чи адміністративної відповідальності, а кримінальне провадження щодо нього закрито, є необґрунтованими, оскільки як вбачається з постанови про закриття кримінального провадження від 18 вересня 2018 року, факт самовільного зайняття земельних ділянок ОСОБА_1 доведено в ході досудового розслідування, та кримінальне провадження закрито лише через те, що завдана шкода не є значною, тобто не перевищує у сто і більше разів неоподатковуваний мінімум доходів громадян. Не притягнення відповідача до кримінальної чи адміністративної відповідальності не свідчить безумовно про відсутність складу цивільного правопорушення.
Отже, доводи та вимоги апеляційної скарги, в межах яких суд апеляційної інстанції перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, не знайшли свого підтвердження та не дають підстав для висновку про неправильне застосування норм матеріального права та порушення судом норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Суд першої інстанції, вирішуючи спір, правильно визначився з характером спірних правовідносин та нормами матеріального права, які підлягають застосуванню, повно та всебічно дослідив обставини справи та наявні у справі докази, надав їм належну оцінку, у результаті чого ухвалив законне й обґрунтоване рішення, яке відповідає вимогам матеріального та процесуального права.
Відповідно до статті 141 ЦПК України, а також згідно із пунктом 35 постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України Про застосування судами законодавства про судові витрати у цивільних справах № 10 від 17 жовтня 2014 року із змінами зазначено, що вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд має враховувати положення статті 141 ЦПК України та керуватися тим, що судовий збір та інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, підстав для перерозподілу судового збору не вбачається.
Керуючись ст. ст. 367, 368, п. 1 ч. 1 ст.374, ст.375, ст. ст. 381 - 384, 389 ЦПК України
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Дворічанського районного суду Харківської області від 21 липня 2020 року - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, є остаточною, касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 3 статті 389 ЦПК України.
Головуючий І.В. Бурлака
Судді А.В. Котелевець
В.Б. Яцина
Повний текст постанови складено 21 грудня 2020 року.
Суд | Харківський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2020 |
Оприлюднено | 22.12.2020 |
Номер документу | 93689315 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Харківський апеляційний суд
Бурлака І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні