Рішення
від 22.08.2007 по справі 11/219-07-5378
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

11/219-07-5378

          

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"22" серпня 2007 р.Справа  № 11/219-07-5378

За позовом: Акціонерне товариство закритого типу „Виробниче об'єднання „Облпаливо”;

До Відповідача: Дитячого санаторію „Хаджібей”;

про визнання недійсними актів та зобов'язання вчинити певні дії.

                                                                                                                  Суддя     Власова С.Г.

Представники:

Від позивача:  Пекарська Т.Л., Жолудєва М.С., Маковецький С.В. (за довіреністю);

Від відповідача: Чекмаєва Ж.Б., Чернобай С.М. (за довіреністю);

В засіданні приймали участь:

Від позивача: Маковецький С.В. (за довіреністю);

Від відповідача: Чекмаєва Ж.Б., Чернобай С.М. (за довіреністю);

СУТЬ СПОРУ: 27.06.2007 р. за вх. № 6972 Акціонерне товариство закритого типу „Виробниче об'єднання „Облпаливо” (далі –Позивач) звернулось до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Дитячого санаторію „Хаджібей” про визнання недійсним нормативно-правового акту індивідуальної дії - абз. 2 п. 1.3, абз. 8 п. 24.1, п. 3.6 додатку 2 тендерної документації на закупівлю вугілля дитячого санаторію „Хаджибей", затвердженої головою тендерного комітету  Пруссом  С.В.   10.05.2007  р.  (щодо обов'язковості  включення учасника торгів в Тематичний каталог учасників процедур закупівель та відхилення тендерної пропозиції в разі відсутності інформації про учасника в каталозі), визнання недійсним нормативно-правового акту індивідуальної дії - рішення   тендерного   комітету   дитячого   санаторію    „Хаджибей"    про відхилення   тендерної  пропозиції АТЗТ   „ВО   „Облпаливо",   оформлене протоколом № 24 про розкриття тендерних пропозицій від 19.06.2007 р, визнання недійсним нормативно-правового акту індивідуальної дії - рішення   тендерного   комітету   дитячого   санаторію   „Хаджибей"   про визнання відкритих торгів із зменшенням ціни із закупівлі вугілля марок ГР,   ТС,   які   проводились   відповідно   до   оголошення   №   23042807,  розміщеного в „Інформаційному бюлетені Тендерної палати України" № 23 (94) від 04.06.2007 р., такими, що не відбулися, оформлене протоколом № 24 про розкриття тендерних пропозицій від 19.06.2007 р. та про зобов'язання відповідача здійснити оцінку тендерних пропозицій учасників відкритих торгів із зменшенням ціни із закупівлі вугілля марок ГР, ТС, які проводились відповідно до оголошення № 23042807, розміщеного в „Інформаційному бюлетені Тендерної палати України" № 23 (94) від 04.06.2007 р., відповідно до протоколу № 24 про розкриття тендерних пропозицій від 19.06.2007 р., згідно з вимогами Закону України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" і критеріями та методикою, встановленими тендерною документацією.

Відповідач проти позовних вимог заперечує з підстав викладених у відзиві на позовну заяву (вх. № 16818 від 23.07.2007 р.) та запереченнях до позовної заяви (вх. № 18421 від 08.08.2007 р.).

Позивач на позовних вимогах наполягає, в судовому засіданні від 22.08.2007 р. за вих. № 1302 від 21.08.2007 р. надав заперечення на відзив відповідача.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне:

19.06.2007 р. тендерним комітетом Дитячого санаторію „Хаджибей” відповідно до оголошення № 23042807, розміщеного в „Інформаційному бюлетені Тендерної палати України” № 23 (94) від 04.06.2007 р., було здійснено розкриття тендерних пропозицій учасників відкритих торгів із зменшенням ціни із закупівлі вугілля марок ГР, ТС - АТЗТ „ВО „Облпаливо” (Позивач), ТОВ „Актив”, ТОВ „МКВ-Україна”, ТОВ „Люко”. За результатами розкриття було складено протокол № 24 про розкриття тендерних пропозицій від 19.06.2007 р.

В додатку № 1 до протоколу розкриття тендерних пропозицій, в якому відображалась інформація про наявність та правильність оформлення всіх необхідних документів, передбачених тендерною документацією, було зазначено, що в двох (з чотирьох) учасників торгів - АТЗТ „ВО „Облпаливо” та ТОВ „Люко” - відсутній витяг із Тематичного каталогу учасників процедур закупівель, виданий учаснику на зазначені торги Тендерною палатою України, вимоги щодо надання якого встановлені п. 3.6 додатку № 2 до тендерної документації та п. п. 1.3, 24.1 тендерної документації замовника торгів (Відповідача), затвердженої головою тендерного комітету Пруссом С.В. 10.05.2007 р.

Позивач наполягає на тому, що решта документів у всіх учасників торгів в наявності та оформлені правильно. За цих підстав тендерний комітет замовника (Відповідача) рішенням, відображеним в протоколі № 24 про розкриття тендерних пропозицій від 19.06.2007 р., відхилив тендерні пропозиції АТЗТ „ВО „Облпаливо” та ТОВ „Люко” з посиланням на набз. 10 ч. 1 ст. 27 Закону України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти” та абз. 8 п. 24.1 тендерної документації, відповідно до яких „замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, якщо інформація про учасника, який подав тендерну пропозицію, відсутня в каталозі”.

Позивач зазначив, що зважаючи на неможливість допущення до оцінки принаймні трьох тендерних пропозицій внаслідок відхилення двох з чотирьох поданих, відповідно до абз. 1 ч. 7 ст. 26 Закону, тендерний комітет прийняв рішення, оформлене протоколом № 24 про розкриття тендерних пропозицій від 19.06.2007 р. та повідомленням про результати торгів вих. № К 1-01/1103 від 19.06.2007 р. повідомив Позивача про визнання торгів такими, що не відбулися.

Позивач вважає, що включення Відповідачем в тендерну документацію положень щодо обов'язковості надання документів, не передбачених Законом, та їх відсутності, як підстави для відхилення тендерної пропозиції, спричинило прийняття неправильних, необґрунтованих та незаконних рішень про відхилення тендерної пропозиції АТЗТ „ВО „Облпаливо” та визнання торгів такими, що не відбулися.

Відповідач проти позовних вимог заперечує з підстав викладених у відзиві на позовну заяву (вх. № 16818 від 23.07.2007 р.) та запереченнях до позовної заяви (вх. № 18421 від 08.08.2007 р.), та вважає позовні вимоги необґрунтованими, безпідставними, з огляду на те, що, Дитячий Головний клінічний санаторій „Хаджибей” є санаторно-курортним закладом для лікування дітей, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, віком від 2 до 18 років з органічними ураженнями центральної нервової системи і порушенням психіки та дітей, віком від 6 до 14 років, хворих на туберкульоз очей. Санаторій є Українським центром санаторно-курортної реабілітації та соціальної адаптації дітей з органічним ураженням нервової системи. Санаторій працює цілий рік. Санаторій засновано на державній власності і підпорядковується Міністерству охорони здоров'я України.

Згідно розділу 3 Статуту Дитячого Головного клінічного санаторію „Хаджибей” джерелом формування майна Санаторію є асигнування з бюджету.

Згідно Закону України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти", Санаторій, як бюджетний заклад кожен рік проводить тендер на закупівлю вугілля.

Відповідач зазначив, що керуючись та на виконання Законом України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти” від 22.02.2000 р. № 1490 - 01.06.2005 р. уклав з  Товариством з обмеженою відповідальністю „Центр тендерних процедур-регіони” договір № 26/05 про надання комплексних консалтингових та юридичних послуг, а саме: розробка проектів тендерної документації на закупівлю товарів, робіт і послуг з пролонгованим строком дії.

Відповідач також зазначив, що відповідно до Закону України „Про закупівлю товарів, робіт та послуг за державні кошти” з березня 2007 року, як стверджує ТОВ „Центр тендерних процедур-регіони”, всі учасники мають право брати участь у процедурах закупівель тільки за умови, якщо вони включені до Тематичного каталогу учасників процедур закупівель для чого подається заявка на включення до Тематичного каталогу учасників процедур закупівель.

19.06.2007 р. тендерним комітетом Санаторію відповідно до оголошення № 23042807, розміщеного в „Інформаційному бюлетені Тендерної палати України” №23 (94) від 04.06.07р. було здійснено розкриття тендерних пропозицій учасників відкритих торгів із зменшенням ціни із закупівлі вугілля. Рішенням, відображеним в протоколі №24 про розкриття тендерних пропозицій від 19.06.2007 р. було відхилено тендерні пропозиції АТЗТ „Облпаливо” та ТОВ „Люко” на підставі ст. ст. 18,27 Закону України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти” та згідно р.25 тендерної документації.

Відповідач стверджує, що згідно до ст. 18 Закону України „Про закупівлю товарів, робіт та послуг за державні кошти” (із змінами, внесеними згідно Закону України від 01.12.2006р. № 424-V) „під час проведення відкритих торгів із зменшенням ціни тендерні пропозиції мають право надавати всі заінтересовані учасники, інформацію про яких включено до каталогу,... На підставі цієї статті Тендерним комітетом Санаторію було зроблено висновок про результати торгів, що відкриті торги зі зменшенням ціни на вугілля визнані такими, що не відбулися.

Щодо визнання недійсним нормативно-правового акту індивідуальної дії абзаци тендерної документації щодо зобов'язання включення учасника торгів в Тематичний каталог учасників процедур закупівель та відхилення тендерної пропозиції в разі відсутності інформації про учасника в каталозі Відповідач зазначив, що розробка проектів тендерної документації на закупівлю товарів, робіт і послуг здійснює ТОВ „Центр тендерних процедур- регіони”, з яким ним було укладено договір №26/05 від 01.06.2005 р.

Досліджуючи матеріали справи, аналізуючи  норми чинного законодавства, що стосується суті спору, суд дійшов наступних висновків.

          

Відповідно до ст. 36 Закону України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 22.02.2000 р. № 1490 встановлено право учасника торгів або іншої особи на оскарження рішень, дій або бездіяльності замовника до суду.

Підпунктом 17 п. 1 розділу І Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти” від 01.12.2006 року № 424 ч. 10 ст. 173 Закону України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 22.02.2000 р. № 1490 була доповнена абзацами четвертим-сьомим наступного змісту:

„З метою вивчення ринку продукції та сприяння створенню конкурентного середовища у сфері державних закупівель Тендерна палата України видає тематичний каталог учасників процедур закупівель (далі - каталог) із загальнодержавною сферою розповсюдження, в якому публікується, у тому числі, інформація щодо учасників, ринків та цін товарів, робіт і послуг у сфері державних закупівель, інформація, передбачена статтями 16, 161, інша інформація щодо здійснення державних закупівель. Каталог видається у друкованому та електронному вигляді.

До каталогу включаються фізичні та юридичні особи на підставі їх звернення. У зверненні зазначаються такі відомості: повне найменування, юридична та фактична адреса, прізвище, ім'я, по батькові керівника, телефон, ідентифікаційний код за Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (для юридичних осіб) або прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання, телефон, ідентифікаційний номер за Державним реєстром фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів (для фізичних осіб); свідоцтво про державну реєстрацію; дозвіл та/або ліцензія на провадження відповідної діяльності у випадках, передбачених законодавством; інші документи, що підтверджують реєстрацію (для нерезидентів);   досвід (за винятком   новостворених суб'єктів); види товарів, робіт чи

послуг, які поставляє (виконує) фізична чи юридична особа; інша інформація. Відповідальність за достовірність інформації несе особа, що звертається.

Інформація про фізичну чи юридичну особу включається до каталогу протягом п'яти робочих днів з дати надходження звернення. Тендерна палата України має право звернутися до контролюючих, правоохоронних та інших державних органів для перевірки інформації, зазначеної у зверненні. У такому разі строк включення інформації про фізичну чи юридичну особу до каталогу подовжується до ЗО робочих днів. Виявлення фактів надання фізичною чи юридичною особою будь-якої недостовірної інформації є підставою для невключення інформації до каталогу. Рішення про відмову у включенні до каталогу може бути оскаржене фізичною чи юридичною особою до Комісії або до суду. Інформація, зазначена в каталозі, оновлюється щорічно. Інформація про фізичну чи юридичну особу включається до каталогу строком на один рік, із завершенням якого підлягає оновленню.

Інформація, зазначена в каталозі, використовується замовником в порядку, визначеному цим Законом, під час організації та проведення процедур закупівель”.

Відповідно до п. 1 Прикінцевих положень Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти” цей Закон набирає чинності через 60 днів з дня його опублікування, крім абзаців тридцять другого - тридцять п'ятого підпункту 17 пункту 1 розділу І щодо доповнення частини десятої статті 173 Закону України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти” (1490-14 ), які набирають чинності з 1 вересня 2007 року.

19.06.2007 р. тендерним комітетом Дитячого санаторію „Хаджибей” відповідно до оголошення № 23042807, розміщеного в „Інформаційному бюлетені Тендерної палати України” № 23 (94) від 04.06.2007 р., було здійснено розкриття тендерних пропозицій учасників відкритих торгів із зменшенням ціни із закупівлі вугілля марок ГР, ТС - АТЗТ „ВО „Облпаливо” (Позивач), ТОВ „Актив”, ТОВ „МКВ-Україна”, ТОВ „Люко”. За результатами розкриття було складено протокол № 24 про розкриття тендерних пропозицій від 19.06.2007 р.

В додатку № 1 до протоколу розкриття тендерних пропозицій, в якому відображалась інформація про наявність та правильність оформлення всіх необхідних документів, передбачених тендерною документацією, зазначено, що в двох (з чотирьох) учасників торгів - АТЗТ „ВО „Облпаливо” та ТОВ „Люко” - відсутній витяг із Тематичного каталогу учасників процедур закупівель, виданий учаснику на зазначені торги Тендерною палатою України, вимоги щодо надання якого встановлені п. 3.6 додатку № 2 до тендерної документації та п. п. 1.3, 24.1 тендерної документації замовника торгів (Відповідача), затвердженої головою тендерного комітету Пруссом С.В. 10.05.2007 р.

За цих підстав рішенням тендерного комітету Відповідача, відображеним в протоколі № 24 про розкриття тендерних пропозицій від 19.06.2007 р., було відхилено тендерні пропозиції АТЗТ „ВО „Облпаливо” та ТОВ „Люко”

Але, враховуючи вищевикладене, права та обов'язки у учасників процедур закупівель щодо включення в зазначений Каталог, та відповідні функції Тендерної палати виникають лише з 01.09.2007 р., та право використовувати інформацію, зазначену в Каталозі, під час організації та проведення процедур закупівель Замовник набуває також лише з 01.09.2007р.

Згідно зі ст.ст. 1, 21, 27 Закону тендерна документація - документація, що готується замовником та передається учасникам для підготовки ними тендерних пропозицій щодо предмету закупівлі, визначеного замовником. Тендерна документація повинна містити: інструкцію щодо підготовки тендерних пропозицій; інформацію про необхідність документального підтвердження відповідності учасників встановленим кваліфікаційним вимогам; перелік критеріїв та методику їх оцінки для визначення найкращої тендерної пропозиції; інформацію про додаткові умови, необхідні для акцепту тендерної пропозиції; тощо. Замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, якщо тендерна пропозиція не відповідає умовам тендерної документації.

Отже, тендерна документація складається з загальнообов'язкових, формально-визначених приписів (правил) щодо порядку, способу складання та оформлення тендерних пропозицій для визначеного кола осіб, яки мають намір прийняти участь у торгах по закупці бюджетними установами за державні кошти певного предмету закупівлі. Таким чином, тендерна документація - це правовий акт індивідуальної дії, що регулює суспільні відносини в сфері закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти, який має завдання у передбачений законом спосіб довести до відома учасників торгів обов'язкові для виконання правила участі у торгах. Згідно із Законом невиконання умов тендерної документації спричиняє відхилення тендерної пропозиції учасника, тендерна документація розробляється відповідно до вимог Закону і не повинна суперечити йому.

Враховуючи вищезазначене, на момент затвердження тендерної документації -  10.05.2007 р. Відповідач не мав права включати до неї положення, що впливають на права та обов'язки учасників торгів щодо включення в Каталог, а також не мав права застосовувати 19.06.07 р. положення документації про відхилення тендерних пропозицій, які не супроводжувались витягом з Каталогу, якого на той час не існувало.

Згідно до Роз'яснення Вищого господарського суду України „Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів” від 26.01.2000 р. № 02-5/35, нормативно-правовий акт, що відповідає зазначеним ознакам, визнається недійсним у випадку його невідповідності вимогам чинного законодавства. Окрім цього, обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації-позивача у справі.

Відповідно до Конституції України ніхто не може бути примушений вчиняти дії, які суперечать законам України.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги Акціонерного товариства закритого типу „Виробниче об'єднання „Облпаливо” обгрунтовані, підтверджені належними доказами та наявними матеріалами справи, а:

- правовий акт індивідуальної дії - абз. 2 п. 1.3, абз. 8 п. 24.1, п. 3.6 додатку 2 тендерної документації дитячого санаторію „Хаджибей" (щодо обов'язковості включення учасника торгів в Тематичний каталог учасників процедур закупівель та відхилення тендерної пропозиції в разі відсутності інформації про учасника в каталозі) - незаконний, та підлягає визнанню недійсним;

- правовий акт індивідуальної дії - рішення про відхилення тендерної пропозиції АТЗТ „ВО „Облпаливо”, яке оформлене протоколом № 24 про розкриття тендерних пропозицій від 19.06.2007 р. -  незаконне, та за підлягає визнанню недійсним;

- правовий акт індивідуальної дії - рішення про визнання торгів такими, що не відбулися, оформлене протоколом № 24 про розкриття тендерних пропозицій від 19.06.2007 р.,  - незаконне, та підлягає визнанню недійсним.

Витрати по сплаті державного мита та  інформаційно-технічного забезпечення судового процесу віднести за рахунок Відповідача, згідно ст. ст. 44, 49 ГПК України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд,  -

ВИРІШИВ:

1.          Позов задовольнити.

2.          Визнати недійсним нормативно-правовий акт індивідуальної дії - абз. 2 п. 1.3, абз. 8 п. 24.1, п. 3.6 додатку 2 тендерної документації на закупівлю вугілля дитячого санаторію „Хаджибей", затвердженої головою тендерного комітету  Пруссом  С.В.   10.05.2007  р.  (щодо обов'язковості  включення учасника торгів в Тематичний каталог учасників процедур закупівель та відхилення тендерної пропозиції в разі відсутності інформації про учасника в каталозі).

3.          Визнати  недійсним нормативно-правовий акт індивідуальної дії - рішення   тендерного   комітету   дитячого   санаторію    „Хаджибей"    про відхилення   тендерної  пропозиції АТЗТ   „ВО   „Облпаливо",   оформлене протоколом № 24 про розкриття тендерних пропозицій від 19.06.2007 р.

4.          Визнати недійсним нормативно-правовий акт індивідуальної дії - рішення   тендерного   комітету   дитячого   санаторію   „Хаджибей"   про визнання відкритих торгів із зменшенням ціни із закупівлі вугілля марок  ГР,   ТС,   які   проводились   відповідно   до   оголошення   №   23042807,  розміщеного в „Інформаційному бюлетені Тендерної палати України" № 23 (94) від 04.06.2007 р., такими, що не відбулися, оформлене протоколом № 24 про розкриття тендерних пропозицій від 19.06.2007 р.

5.          Зобов'язати відповідача здійснити оцінку тендерних пропозицій учасників відкритих торгів із зменшенням ціни із закупівлі вугілля марок ГР, ТС, які проводились відповідно до оголошення № 23042807, розміщеного в „Інформаційному бюлетені Тендерної палати України" № 23 (94) від 04.06.2007 р., відповідно до протоколу № 24 про розкриття тендерних пропозицій від 19.06.2007 р., згідно з вимогами Закону України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" і критеріями та методикою, встановленими тендерною документацією.

6.          Стягнути з Дитячого санаторію „Хаджибей” (67663, Одеська область, Біляївський район, с. Усатове, вул. Вернидуба, 1, код 01982028) на користь Акціонерного товариства закритого типа “Виробниче об`єднання “Облпаливо” (65003, м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 70/1, п/р 26000340 в ТОВ КБ „СКБ”, МФО 388313, код  ЄДРПОУ 30514975) –85 грн. держмита,  118 грн. –витрати на ІТЗ судового процесу.

7.          Скасувати заходи забезпечення позову, вжиті ухвалою суду від 06.07.2007 р.

Рішення суду набуває законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його підписання.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя                                                                                                           Власова С.Г.

Рішення підписане 27.08.2007 р. в порядку статті 85 ГПК України.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення22.08.2007
Оприлюднено13.09.2007
Номер документу936943
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/219-07-5378

Постанова від 19.03.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Михайлюк М.В.

Ухвала від 01.02.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Михайлюк М.В.

Ухвала від 01.02.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Михайлюк М.В.

Постанова від 27.11.2007

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бойко Л.І.

Рішення від 22.08.2007

Господарське

Господарський суд Одеської області

Власова С.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні