ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"21" грудня 2020 р. справа № 300/2532/20
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Чуприни О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області про стягнення грошового забезпечення (зарплати) в розмірі 14 574,00 гривень за період з січня по березень 2020 року включно, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (надалі по тексту також - позивач, ОСОБА_1 ) 30.09.2020 звернувся в суд з адміністративним позовом до Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (надалі по тексту також - відповідач, Управління ДСНС України в Івано-Франківській області) про стягнення грошового забезпечення (зарплати) в розмірі 14 574,00 гривень за період з січня по березень 2020 року включно.
Дана позовна заява до суду надійшла засобами електронного зв`язку на електрону пошту із приміткою "Документ сформований в системі "Електронний суд" 29.09.2020" та підписана електронно-цифровим підписом ОСОБА_1 .
Позовні вимоги мотивовані тим, що Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області протиправно в порушення норм законодавства України про оплату праці, не проведено виплату йому при звільненні грошового забезпечення (зарплати) в розмірі 14 574,00 гривень відповідачем. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в період з 11.06.2013 по 13.04.2020 він проходив службу в органах та підрозділах Державної служба України з надзвичайних ситуацій (надалі по тексту також - ДСНС України). Відповідачем надіслано позивачу повідомлення від 12.02.2020 за №02-1118/15, згідно якого повідомлено ОСОБА_1 про припинення наказом ДСНС України від 11.02.2020 за №126 юридичної особи - 18 державної пожежно-рятувальної частини Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області. У зв`язку із вказаним 13.04.2020, згідно наказу відповідача №128 від 13.04.2020 позивача звільнено зі служби з посади рятувальника 18 державної пожежно-рятувальної частини Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області у відставку Збройних Сил. При цьому, відповідачем не проведено з ОСОБА_1 повного розрахунку при звільненні, а саме нараховано, але не виплачено грошове забезпечення у розмірі 14 574,00 за період з січня по березень 2020 року включно, а тому вказана сума коштів підлягає стягненню з відповідача на його користь позивача.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику сторін, а також витребувано у сторін письмові пояснення та докази, необхідні для розгляду даної адміністративної справи (а.с.15-18).
На виконання вимог ухвали суду про відкриття провадження у справі Управління ДСНС України в Івано-Франківській області подав в суд витребувані для розгляду письмові пояснення і докази (а.с.30-37).
Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 19.12.2020 із відповідними письмовими доказами (а.с.38-44). Як слідує із змісту коментованого відзиву представник відповідача щодо заявлених позовних вимог заперечив та в обґрунтування своєї правової позиції зазначив наступне. Так, відповідно до пункту 4 розділу 1 Інструкції про виплату грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженої наказом МВС України від 20.07.2018 за №623 (надалі по тексту також - Інструкція №623) грошове забезпечення виплачується особам рядового і начальницького складу, які займають посади осіб рядового і начальницького складу, передбачені штатами в апараті Державної служби України з надзвичайних ситуацій, її територіальних органах та підрозділах Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, навчальних закладах цивільного захисту, наукових установах та інших підрозділах, в яких особи рядового і начальницького складу проходять службу цивільного захисту. Згідно пункту 9 розділу 1 Інструкції №623 грошове забезпечення виплачується особам рядового і начальницького складу за місцем їх постійної служби. Тобто, виплати проводяться в підрозділі в якому проходили службу особи рядового і начальницького складу. Позивач проходив службу цивільного захисту в 18 Державній пожежно-рятувальній частині Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ПАТ «ДТЕК Західенерго» ), яка є окремою юридичною особою та яка нараховувала і виплачувала ОСОБА_2 грошове забезпечення. При цьому, 18 Державна пожежно-рятувальна частина Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області функціонувала на умовах договору №2370-ЗЭ-БуТЭС від 24.12.2018, так як була створена для охорони об`єктів відокремленого підрозділу «Бурштинська теплова електрична станція» Акціонерного товариства «ДТЕК Західенерго» , а тому утримання такого підрозділу здійснювалося на договірних засадах. Окрім того пунктом 10 Порядку організації та забезпечення охорони від пожеж підприємств, установ, організацій та інших об`єктів на підставі договорів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №716 від 14.08.2019 встановлено, що утримання та матеріальне-технічне забезпечення державних пожежно-рятувальних підрозділів здійснюється за рахунок коштів суб`єктів господарювання, яким відповідно до договору надаються послуги з охорони від пожеж. Тобто, за рахунок коштів суб`єкта господарювання при виконанні договірних зобов`язань, а не за рахунок коштів Державною бюджету чи коштів відповідача. За умовами договору №2370-ЗЭ-БуТЭС від 24.12.2018 фінансове (грошове) забезпечення особового складу ДПРЧ-18 прямо залежить від умов його виконання. Заборгованість по грошовому забезпеченню є наслідком невиконання АТ «ДТЕК Західенерго» умов вищевказаного договору. Відтак, звернення позивача з вимогами про стягнення грошового забезпечення з відповідача є необґрунтованими, оскільки він отримував заробітну плату у 18 державній пожежно-рятувальній частині Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області.
Позивач в свою чергу, 30.10.2020 подав відповідь на відзив (а.с.52-57), в якому зазначив, що наказом Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області №81 від 18.08.2003 його прийнято на службу в органи та підрозділи Державної служби України з надзвичайних ситуацій, а тому саме відповідач є його роботодавцем. Аналогічно звільнення у відставку Збройних Сил відбулося на підставі наказу Управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області № 128 від 13.04.2020. Отже прийняття та звільнення з роботи здійснювалося відповідачем, як роботодавцем, а не 18 державною пожежно-рятувальною частиною Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 27.11.2020 витребувано в Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області докази необхідні для розгляду даної справи (а.с.58-59).
Відповідач виконав вимоги коментованої ухвали суду, надавши суду 04.12.2020 витребувані докази (а.с.62-103).
Розглянувши матеріали адміністративної справи, вивчивши зміст позовної заяви і відзиву на позов, відповіді на відзив та додаткових письмових пояснень, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти них, дослідивши і оцінивши зібрані по справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд виходить із наступного.
У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин суд при вирішенні даної справи керується нормами законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення чи дії конкретної події, обставини і врегулювання відповідних правовідносин.
За змістом частини 1 статті 101 Кодексу цивільного захисту України служба цивільного захисту - це державна служба особливого характеру, покликана забезпечувати пожежну охорону, захист населення і територій від негативного впливу надзвичайних ситуацій, запобігання і реагування на надзвичайні ситуації, ліквідацію їх наслідків у мирний час та в особливий період.
Частиною 2 статті 101 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що порядок проходження громадянами України служби цивільного захисту визначається цим Кодексом та положенням про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
Так, постановою Кабінету Міністрів України №593 від 11.07.2013 затверджено Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу (надалі по тексту також - Положення №593).
У цьому Положенні визначається порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу та регулюються питання, пов`язані з перебуванням громадян України у добровільному порядку в резерві служби цивільного захисту (пункт 1 Положення №593).
Згідно пунктів 2-4 Положення №593 служба цивільного захисту є державною службою особливого характеру, яка забезпечує пожежну охорону, захист населення і територій від негативного впливу надзвичайних ситуацій, вживає заходів до запобігання і реагування на надзвичайні ситуації, ліквідації їх наслідків у мирний час та в особливий період.
Особами рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (надалі по тексту також - особи рядового і начальницького складу) є громадяни, які у добровільному порядку прийняті на службу цивільного захисту за контрактом і яким присвоєно відповідно до цього Положення спеціальні звання.
Особи рядового і начальницького складу належать до персоналу (кадрів) ДСНС. Статус особи рядового і начальницького складу підтверджується службовим посвідченням, форма та порядок видачі якого встановлюються ДСНС.
Окрім цього, частиною 1 статті 99 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до персоналу (кадрів) органів управління та сил цивільного захисту належать особи рядового і начальницького складу, які проходять службу цивільного захисту за контрактом, державні службовці та інші працівники, з якими укладається трудовий договір.
У відповідності до частини 5 статті 99 Кодексу цивільного захисту України трудові відносини працівників органів управління та сил цивільного захисту регулюються законодавством про працю, державну службу та укладеними трудовими договорами (контрактами).
Щодо проходження служби цивільного захисту може бути укладено контракт про проходження служби цивільного захисту - з особою, яка призначається на посаду рядового або начальницького складу служби цивільного захисту (пункт 1 частини 1 статті 103 Кодексу цивільного захисту України).
Аналогічні норми закріплені в підпункті 1 пункту 46 Положення № 593.
Як визначено частиною 4 статті 103 Кодексу цивільного захисту України форма, порядок і правила укладення контракту, припинення (розірвання) контракту та наслідки припинення (розірвання) контракту визначаються положенням про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу.
В свою чергу, пунктом 45 Положення №593 передбачено, що контракт про проходження служби цивільного захисту - це письмова угода, яка укладається на добровільній основі між громадянином та державою, від імені якої виступає ДСНС, для встановлення правових відносин між сторонами під час проходження такої служби.
Судом, згідно записів №11-13 трудової книжки ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 від 26.07.1996 (а.с.8-9), встановлено, що позивач з 18.08.2003 прийнятий на службу в підрозділи МНС України, 11.06.2013 виключений з кадрів МНС України та направлений для подальшого проходження служби до ДСНС України, а з 13.04.2020 позивач звільнений зі служби в підрозділах ДСНС України.
Так, наказом Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області від 11.06.2013 за №70 «Про призначення осіб рядового та начальницького складу ДПРЧ-18» сержанта служби цивільного захисту Регу Андрія Степановича, колишнього пожежного рятувальника ДПРЧ-18 ТУ МНС призначено з 12.06.2013 пожежним рятувальником 18 державної пожежно-рятувальної частини УДСНС в області з охорони об`єктів ВП Бурштинської ТЕС ПАТ «ДТЕК Західенерго» (м. Бурштин) з посадовим окладом 565,00 гривень (а.с.99).
Управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області 12.02.2020 повідомленням №02-1118/15 доведено до відома позивача, що наказом ДСНС України №126 від 11.02.2020 «Про припинення юридичної особи шляхом ліквідації» припинено юридичну особу - 18 державну пожежно-рятувальну частину Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ПАТ «ДТЕК Західенерго» (ідентифікаційний код 24521666)), шляхом ліквідації. Одночасно вказано, що ОСОБА_2 буде запропоновано іншу посаду для проходження служби в підрозділах УДСНС в області (у разі наявності). У разі відмови від запропонованої посади повідомлено про звільнення зі служби в підрозділах ДСНС України за пунктом 176 підпункт 4 (у зв`язку з скороченням штатів) Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу (а.с.10).
В подальшому, наказом Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області №128 від 13.04.2020 сержанта служби цивільного захисту ОСОБА_1 , колишнього пожежного рятувальника 18 державної пожежно-рятувальної частини Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ВП Бурштинської ТЕС ПАТ «ДТЕК Західенерго» ) з 13.04.2020 звільнено зі служби зі виключенням з кадрів ДСНС у відставку Збройних Сил, за підпунктом 3 пункту 176 (за станом здоров`я) Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу (а.с.11).
Згідно довідки 18 державної пожежно-рятувальної частини Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ВП Бурштинської ТЕС ПАТ «ДТЕК Західенерго» ) №32 про заробітну плату та інші доходи за 2020 рік (а.с.12), нараховане однак не виплачене грошове забезпечення ОСОБА_1 з січня по березень 2020 становило 14 574,00 гривень (4 858,00 гривень в місяць).
Факт не проведення остаточного розрахунку з позивачем при звільненні Управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області не заперечується.
Втім за доводами відповідача, наведеними у відзиві на позовну заяву, позивач не отримував грошового забезпечення в Управлінні державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, так як таке ОСОБА_1 перебував на повному забезпеченні в 18 державній пожежно-рятувальній частині, яка була окремою юридичною особою, утримання якої здійснювалося за рахунок коштів Бурштинської теплової електростанції ПАТ «ДТЕК Західенерго» .
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, та досліджуючи доводи позивача та відповідача з даного приводу, суд виходить із наступних підстав та мотивів.
Матеріалами справи підтверджено, що згідно пунктів 1.1-1.3 Розділу 1 Положення про 18 державну пожежно-рятувальну частину Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (надалі по тексту також - Положення) 18 державна пожежно-рятувальна частина Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ПАТ «ДТЕК Західенерго» ) є державним пожежно-рятувальним підрозділом, який утворено за рішенням голови ДСНС України на об`єктах ПАТ «ДТЕК Західенерго» відповідно до укладеного договору з метою запобігання, реагування та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру, гасіння пожеж, пожежно-, аварійно- та пошуково-рятувальних і інших невідкладних робіт на визначеній території. Вирішення покладених на ДПРЧ-18 завдань забезпечує його керівництво. 18 державна пожежно-рятувальна частина Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області належить до сфери управління ДСНС України та безпосередньо підпорядковується УДСНС України в Івано-Франківській області. Оперативне керівництво здійснює відповідний районний відділ територіального органу.
Пунктами 1.13-1.15 Розділу 1 Положення встановлено, що 18 державна пожежно-рятувальна частина Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області є юридичною особою, має самостійний баланс, реєстраційні рахунки в установах Державної казначейської служби України, рахунки в установах банків України, печатку із зображенням Державного Герба України з своїм найменуванням, іншу власну атрибутику й символіку, що реєструються відповідно до чинного законодавства. Утримується за рахунок коштів державного бюджету, має право укладати договори та угоди, набувати майнові та особисті немайнові права і обов`язки, бути позивачем і відповідачем у суді відповідно до вимог чинного законодавства України. Несе відповідальність за своїми зобов`язаннями згідно з чинним законодавством. Вказана пожежна частина не несе відповідальності за зобов`язаннями територіального органу, ДСНС України, відповідно територіальний орган та ДСНС України не несе відповідальності за зобов`язаннями 18 ДПРЧ.
Згідно пункту 5.5 Розділу 5 Положення джерелами фінансування 18 державної пожежно-рятувальної частини Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області є: кошти одержані в установленому порядку від плати за охорону від пожеж об`єктів суб`єктів господарювання; кошти, отримані за рахунок добровільних пожертвувань юридичних та фізичних осіб; інші джерела, не заборонені чинним законодавством.
Відповідно до пункту 7 частини 2 статті 17 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту організовує та забезпечує охорону від пожеж підприємств, установ, організацій та інших об`єктів на підставі договорів в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Частиною 4 статті 24 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що критерії утворення державних пожежно-рятувальних підрозділів (частини) Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту в адміністративно-територіальних одиницях та перелік суб`єктів господарювання, де утворюються такі підрозділи (частини), визначаються Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України №874 від 27.11.2013 затверджено Перелік суб`єктів господарювання, де утворюються державні пожежно-рятувальні підрозділи (частини) Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, в примітці якого зазначено, що Державні пожежно-рятувальні підрозділи (частини) Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту здійснюють охорону від пожеж суб`єктів господарювання на підставі договорів.
Акціонерним товариством «ДТЕК Західенерго» (Замовник) укладено з Управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (виконавець) договір про закупівлю послуг з охорони від пожеж №2370-ЗЭ-БуТЭС від 24.12.2018 (а.с.90 - 93).
Згідно положень пункту 1.2 вказаного Договору Замовник доручає Виконавцю, який зобов`язується протягом строку дії здійснювати охорону від пожеж безпосередньо об`єктів Замовника, що включає:
- організацію та проведення гасіння пожеж, рятування людей, надання допомоги в межах, визначених відповідними планами реагування, у ліквідації наслідків аварій, катастроф і стихійного лиха на об`єктах Замовника;
- проведення заходів, спрямованих на попередження виникненню пожеж, та інших профілактичних робіт у цьому напрямку;
- здійснення щоденного моніторингу протипожежного стану об`єктів.
Ціна цього Договору, згідно пункту 3.1, визначається Сторонами згідно з погодженим Кошторисом (додаток № 4 до Договору) і складає 13 763 000,00 гривень. Кошторис складається Виконавцем на підставі визначених актами чинного законодавства норм на утримання (оплата праці та інші види забезпечення), підготовку особового складу та працівників Виконавця, а також утримання 18 державної пожежно-рятувальної частини Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (пункт 3.2 договору). Пунктами 10.1 та 10.2 Договору передбачено, що він набуває чинності з 01.01.2019 та діє до 31.12.2019, а в частині розрахунків - до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань за Договором. Припинення дії Договору не звільняє Сторін від виконання покладених на них відповідно до умов цього Договору зобов`язань, які не були ними виконані в період його дії.
Додатковою угодою від 30.12.2019 продовжено термін дії Договору № 2370-ЗЭ-БуТЭС від 24.12.2018 до 31.03.2020 (а.с.96).
Судом з`ясовано, що відповідно до вимог Цивільного та Господарського кодексів України, Законів України «Про управління об`єктами державної власності» , «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» , наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 11.02.2020 за №126 припинено юридичну особу, 18 державну пожежно-рятувальну частину Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ПАТ «ДТЕК Західенерго» ).
Держава забезпечує соціальний та правовий захист осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, працівників органів управління та сил цивільного захисту і членів їхніх сімей відповідно до Конституції України, цього Кодексу та інших законодавчих актів (частина 1 статті 115 Кодексу цивільного захисту України).
Приписами статті 125 Кодексу цивільного захисту України визначено, що держава гарантує достатнє грошове забезпечення особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту з метою створення умов для належного та сумлінного виконання ними службових обов`язків.
Порядок та умови грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту встановлюються Кабінетом Міністрів України.
На виконання пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 за №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» наказом Міністерства внутрішніх справі від 20.07.2018 за №623 затверджено Інструкцію про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту.
Ця Інструкція визначає порядок, умови та розміри виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (надалі по тексту також - особи рядового і начальницького складу), а також порядок виплат одноразової грошової допомоги при звільненні осіб рядового і начальницького складу.
Пунктами 2-4 розділу І Інструкції № 623 встановлено, що грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу визначається залежно від посади, спеціального звання, тривалості та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання.
Грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення
Грошове забезпечення виплачується особам рядового і начальницького складу, які займають посади осіб рядового і начальницького складу, передбачені штатами в апараті Державної служби України з надзвичайних ситуацій, її територіальних органах та підрозділах Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, навчальних закладах цивільного захисту, наукових установах та інших підрозділах, в яких особи рядового і начальницького складу проходять службу цивільного захисту.
Як вже встановлено судом 18 державна пожежно-рятувальна частина Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (ПАТ «ДТЕК Західенерго» ) є державним пожежно-рятувальним підрозділом. Органом управління 18 ДПРЧ є Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області.
Пунктом 6 розділу І Інструкції №623 встановлено, що грошове забезпечення виплачується в межах асигнувань, визначених у кошторисі органу управління (підрозділу) на грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу.
Підставами для виплати грошового забезпечення, згідно пункту 8 Інструкції №643 є наказ: керівника органу управління (підрозділу) про призначення на штатну посаду, яка входить у його номенклатуру, та встановлення відповідних окладів, надбавок, доплат тощо; керівника навчального закладу про зарахування на навчання із встановленням відповідних окладів, надбавок, доплат тощо; керівника органу управління (підрозділу) про зарахування в розпорядження.
Грошове забезпечення виплачується особам рядового і начальницького складу за місцем їх постійної служби (пункт 9 розділу І Інструкції №623).
Виплата грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу відповідно до пункту 10 розділу І Інструкції № 623 здійснюється щомісяця у період із 20 по 25 число.
У той самий строк виплачується грошове забезпечення за перерахунками у зв`язку із присвоєнням чергового спеціального звання, призначенням на іншу посаду, зміною розміру відсотка надбавки за вислугу років тощо.
Суд враховує те, що 18 державна пожежно-рятувальна частина Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області була окремою юридичною особою.
Проте, пунктами 1.15 та 5.5 Положення про 18 державну пожежно-рятувальну частину Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області чітко встановлено, що 18 ДРПЧ є бюджетною установою, утримується за рахунок коштів державного бюджету, які одержані, крім іншого, в установленому порядку від плати за охорону від пожеж об`єктів суб`єктів господарювання.
Як наслідок, доводи відповідача про порушення ПАТ «ДТЕК Західенерго» договірних зобов`язань перед Управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій, в частині своєчасного та повного проведення розрахунків за договором №2370-ЗЭ-БуТЭС від 24.12.2018, кошти від якого є джерелом фінансування грошового забезпечення, зокрема 18 державної пожежно-рятувальної частини Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській, суд вважає необґрунтованими, оскільки відносини щодо проходження служби (трудові відносини) виникли безпосередньо між позивачем та відповідачем.
На підтвердження вказаного свідчать наказ від 11.06.2013 за №70, яким зараховано ОСОБА_1 до кадрів ДСНС України, контракт про проходження служби цивільного захисту №167/19 від 24.04.2019 та наказ від 13.04.2020 за №128 про виключення позивача з кадрів ДСНС у відставку Збройних Сил, прийнятий саме Управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, а не 18 державною пожежно-рятувальною частиною Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській.
Записи в трудовій книжці позивача про проходження ним служби в підрозділі ДСНС України з 11.06.2013 по 13.04.2020 вчинені та засвідчені посадовими особами Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській.
При вирішення спору по суті, окрім іншого, слід керуватися положеннями пункту 13 розділу І Інструкції № 623, за змістом якого грошове забезпечення, що належить особам рядового і начальницького складу і своєчасно їм не виплачено або виплачено в меншому, ніж належало, розмірі, виплачується за весь період, упродовж якого особи рядового і начальницького складу мали право на нього.
Статтею 116 Кодексу законів про працю України встановлено, що при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред`явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Про нараховані суми, належні працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган повинен письмово повідомити працівника перед виплатою зазначених сум.
В разі спору про розмір сум, належних працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган в усякому випадку повинен у зазначений в цій статті строк виплатити не оспорювану ним суму.
Відтак суд дійшов висновку, що відповідач як суб`єкт владних повноважень та юридична особа публічного права не може відмовляти у виплаті грошового забезпечення працівнику з підстави невиконання певного договірного зобов`язання іншою юридичною особою, позаяк обов`язок виплати такого грошового забезпечення в силу норм Кодексу цивільного захисту України та Інструкції №623 покладено саме на Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській.
Суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини (частини 1 і 2 статті 6 КАС України).
Згідно з положеннями статті 9 Конституції України та статті 17, частини п`ятої статті 19 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 за №3477-IV суди та органи державної влади повинні дотримуватися положень Європейської конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, застосовувати в своїй діяльності рішення Європейського суду з прав людини з питань застосування окремих положень цієї Конвенції.
Так, відповідно до статті 1 Протоколу №1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод «кожна фізична... особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений свого майна інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом або загальними принципами міжнародного права.»
Європейський суд з прав людини зауважив, що поняття «власності» , яке міститься в першій частині статті 1 Протоколу № 1, має автономне значення, яке не обмежене власністю на фізичні речі і не залежить від формальної класифікації в національному законодавстві: деякі інші права та інтереси, наприклад, борги, що становлять майно, можуть також розглядатися як «майнові права» , і, таким чином, як «власність» в цілях вказаного положення (справа Broniowski v. Poland № 31443/96).
Оцінюючи в сукупності встановлені обставини та виходячи з аналізу правових норм, суд дійшов висновку, що невиплата Управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області позивачу грошового забезпечення у період проходження ним служби в 18 державній пожежно-рятувальній частині Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області у сумі 14 574,00 гривень з січня по березень 2020 року включно призвела до порушення права позивача на своєчасну оплату праці у відносинах публічної служби.
Як наслідок, слід стягнути з Управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області на користь ОСОБА_1 невиплачене грошове забезпечення у сумі 14 574,00 гривень за період з січня по березень 2020 року включно.
Враховуючи вищенаведене, суд робить висновок про обґрунтованість адміністративного позову в цілому, а позовні вимоги такими, що підлягають до задоволення.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд зазначає, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивач звільнений від сплати судового збору за подання до суду адміністративного позову на підставі пункту 1 частини 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір".
Керуючись частиною 1, абзацу 2 частини 5 статті 139 КАС України слід виходити із того, що в даному випадку стягнення судового збору із суб`єкта владних повноважень процесуальними нормами не передбачено.
Сторонами справи не подано до суду будь-яких доказів про понесення ними інших витрат, пов`язаних з розглядом справи, відтак у суду відсутні підстави для вирішення питання щодо їх розподілу.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 241-246, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І ШИ В:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код юридичної особи 38555228) на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) невиплачене грошове забезпечення (зарплату) за період з січня по березень 2020 року в сумі 14 574,00 гривень (чотирнадцять тисяч п`ятсот сімдесят чотири гривні нуль копійок).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
позивач - ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ), АДРЕСА_1 ;
відповідач - Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код юридичної особи 38555228), вул. Франка, 6, м. Івано-Франківськ, 76018.
Суддя /підпис/ Чуприна О.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2020 |
Оприлюднено | 23.12.2020 |
Номер документу | 93703052 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Чуприна О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні