Рішення
від 21.12.2020 по справі 320/13639/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 грудня 2020 року № 320/13639/20

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Василенко Г.Ю., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Київської обласної організації Політичної партії "Сила і честь" до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області про визнання протиправною бездіяльність, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

20 грудня 2020 року о 12 год. 05 хв. Київська обласна організація Політичної партії "Сила і честь" звернулась до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність та скасувати рішення (протокол) Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області щодо залишення без розгляду документів, поданих для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії "Сила і честь";

- зобов`язати Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області розглянути питання та прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії "Сила і честь".

Оскаржуваним рішенням (протокол) виборча комісія залишила без розгляду подані повторно Київською обласною організацією Політичної партії "Сила і честь" документи для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області у зв`язку з відсутністю правових підстав для повторного розгляду заяви та прийняття відповідного рішення.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що бездіяльність відповідача, яка полягає у неприйнятті будь-якого рішення, передбаченого частиною 6 статті 227 Виборчого кодексу України, позбавляє позивача права на реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутих останнім, та участі у відповідних місцевих виборах.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 21.12.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, визначених у статтях 268-276, 278, 279 Кодексу адміністративного судочинства України, призначено судове засідання на 21.12.2020 о 16:00 год.

Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній просив суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що постановою комісії від 16.12.2020 вже відмовлено позивачу у реєстрації кандидатів у депутати, а у відповідності до норм виборчого законодавства не передбачено можливості повторного звернення партій із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати.

Разом з відзивом, відповідачем до суду було надіслано клопотання про залишення позову без розгляду, мотивуючи тим, що позов підписаний головою Київської обласної організації Політична партія "Сила і честь" Григорчуком М.В., проте на підтвердження повноважень, позивач не надав жодного документу.

Суд вважає дане клопотання необгрунтованим з огляду на те, що до позовної заяви позивачем було додано Виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, в якій зазначено, що керівником Київської обласної організації Політична партія "Сила і честь" є ОСОБА_1 , яку суд приймає в якості підтвердження повноважень позивача.

У призначений для розгляду справи день і час сторони до суду не з`явились: позивач надав до суду клопотання про розгляд справи за відсутності його представника в порядку письмового провадження; відповідач про причини неприбуття суд не повідомив.

Беручи до уваги неявку в судове засідання сторін, повідомлених належним чином про дату час та місце розгляду справи, обмежені строки розгляду адміністративних справ, визначених статтею 273 Кодексу адміністративного судочинства України, судом прийнято рішення про розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, враховуючи принцип рівності сторін, та забезпечення права на судовий захист, судом встановлено наступне.

15.07.2020 Верховною Радою України прийнято постанову № 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році", якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25.10.2020

Постановою Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24

25.10.2020 відбулися перші місцеві вибори, зокрема, з виборів депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 09.11.2020 у №320/11152/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.11.2020, зокрема зобов`язано Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району повторно провести місцеві вибори голови Броварської об`єднаної територіальної громади (міського голови) і депутатів Броварської об`єднаної територіальної громади (міськради) відповідно до ст. 280 ВКУ (вибори визнані такими, що не відбулися).

Постановою Броварської міської Територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 23.11.2020 №1 Про призначення повторних виборів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області призначено на неділю 17 січня 2021 року повторні вибори депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області.

Київська обласна організація Політичної партії "Сила і честь" є суб`єктом виборчого процесу, яка прийняла рішення про висування кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області на повторних виборах 17 січня 2021 року.

15.12.2020 Київська обласна організація Політичної Партії Сила і честь подала до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області заяву та пакет документів, що передбачений частиною першою статті 222 Виборчого кодексу України, та необхідний для реєстрації кандидатів у депутати до Броварської міської ради Броварського району Київської області на повторних виборах 17.01.2021.

Судом встановлено, що до заяви позивач додав: належним чином засвідчену підписом керівника та печаткою організації заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної Партії Сила і честь ; належним чином засвідчене печаткою організації, підписом керівника регіональної організації та печаткою і підписом центрального керівного органу Політичної Партії Сила і честь рішення конференції позивача щодо висунення кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області; єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської ради віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів; належним чином засвідчену печаткою організації, підписом керівника регіональної організації передвиборчу програму регіональної організації Партії в паперовому і електронному вигляді; заяви кандидатів в депутати про згоду балотуватися на відповідних місцевих виборах від Позивача та заяви про відсутність заборгованості зі сплати аліментів; квитанція про сплату грошової застави; автобіографія та фотокартки кандидатів у депутати в письмовому та електронному варіанті; копії паспортів кандидатів в депутати в паперовому вигляді; довіреність уповноваженого представника від регіональної організації партії подавати відповідні документи.

Факт отримання відповідачем зазначених документів підтверджується Довідкою про прийняття документів Броварською міською територіальною виборчою комісією від 15.12.2020.

Постановою Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області №20 від 16.12.2020 відмовлено позивачу в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Київською обласною організацією Політичної партії Сила і честь .

Як убачається із зазначеної постанови, рішення про відмову в реєстрації кандидатів було обґрунтовано тим, що серед документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області на повторних виборах депутатів Броварської міської ради 17.01.2021, платіжне доручення з внесеною грошовою заставою коштів у меншому розмірі, ніж визначено частинами першою, другою статті 225 Виборчого кодексу України, що прирівнюється до відсутності документу про внесення грошової застави.

Крім того, в постанові зазначено, що рішення конференції позивача щодо висунення кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області має назву перші місцеві вибори , що свідчить про відсутність рішення конференції Київської обласної організації Політичної Партії Сила і честь про висування кандидатів у депутати на повторних виборах депутатів Броварської міської ради 17.01.2021.

17.12.2020 Київська обласна організація Політичної Партії Сила і честь подала до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області заяву та інші встановлені статтею 222 Виборчого кодексу України документи з проханням зареєструвати кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної Партії Сила і честь .

До заяви позивачем було додано: належним чином засвідчену підписом керівника та печаткою організації заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної Партії Сила і честь ; належним чином засвідчене печаткою організації, підписом керівника регіональної організації та печаткою і підписом центрального керівного органу Політичної Партії Сила і честь рішення конференції Позивача щодо висунення кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області; єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської ради віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів; належним чином засвідчену печаткою організації, підписом керівника регіональної організації передвиборчу програму регіональної організації Партії в паперовому та електронному вигляді; заяви кандидатів в депутати про згоду балотуватися на відповідних місцевих виборах від Позивача та заяви про відсутність заборгованості зі сплати аліментів; квитанція про сплату грошової застави; автобіографія та фотокартки кандидатів у депутати в письмовому та електронному варіанті; копії паспортів кандидатів в депутати в паперовому вигляді; довіреність уповноваженого представника від регіональної організації партії подавати відповідні документи.

Факт отримання відповідачем зазначених документів підтверджується Довідкою про прийняття документів Броварською міською територіальною виборчою комісією від 17.12.2020.

18.12.2020 о 20 год. 45 хв. на засіданні Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області прийнято рішення, яке оформлено протоколом №б/н, про залишення без розгляду поданих повторно документів Київської обласної організації Політичної партії "Сила і честь".

В обґрунтування підстав для прийняття такого рішення зазначено, що Виборчим кодексом України не передбачено можливості для виборчої комісії здійснювати повторний розгляд заяви за умови завершення розгляду раніше поданої заяви по суті та прийняття рішення виборчою комісією.

Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Основним нормативно-правовим актом, що визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України у редакції на час виникнення спірних правовідносин (далі - ВК України).

Згідно з пунктом 4 частини 2 статті 206 ВК України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

Загальні засади висування кандидатів організацією партії встановлені статтею 217 ВК України.

Висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

Відповідна організація партії формує та затверджує єдиний та територіальні виборчі списки на виборах депутатів ВР АРК, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (10 тисяч виборців і більше).

Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом (ч. 1 ст. 219 ВК України).

Відповідно до частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Частиною другою та третьою вказаної статті встановлено, що територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.

Відповідно до частини першої та другої статті 227 ВК України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

При цьому, відповідно до частини шостої вказаної статті територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації

Згідно частини 1 статті 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини 1 статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини 1 статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .

Наведений список підстав для прийняття рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати є виключним.

Згідно положень частин третьої - четвертої статті 230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

З аналізу наведених норм у їх сукупності вбачається, що територіальна виборча комісія після прийняття документів від, зокрема, кандидатів у депутати приймає рішення про реєстрацію таких кандидатів або про відмову у їх реєстрації.

Як було встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, 15.12.2020 позивачем було подано до Броварської ТВК заяву та визначені частиною 1 статті 222 ВК України документи для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області на повторних виборах 17.01.2021.

За результатом розгляду поданих документів, 16.12.2020 Броварською міською ТВК прийнято постанову №20, якою відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Київською обласною організацією Політичної партії Сила і честь , на підставі відсутності документа про сплату застави та допущену описку в рішенні про участь у виборчій кампанії.

17.12.2020 Київська обласна організація Політичної Партії Сила і честь подала до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області заяву та інші встановлені статтею 222 Виборчого кодексу України документи з проханням зареєструвати кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної Партії Сила і честь , однак 18.12.2020 Броварською міською ТВК прийнято рішення, яке оформлено протоколом №б/н, про залишення без розгляду поданих повторно документів Київської обласної організації Політичної партії "Сила і честь", у зв`язку з тим, що Виборчим кодексом України не передбачено можливості повторного звернення партій із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати, по яких вже прийнято рішення про відмову у реєстрації.

Суд не погоджується з твердженням відповідача про те, що ВК України не передбачено можливості повторного звернення партії із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати, щодо яких вже прийнято рішення про відмову у реєстрації, з огляду на наступне.

Так відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Разом з цим, суд звертає увагу на те, що положеннями Виборчого кодексу України не встановлено обмежень щодо повторного подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати.

При цьому, повторне подання документів не є підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати відповідно до приписів статті 230 ВК України.

Відповідно до частини тринадцятої статті 36 ВК України заяви, скарги та інші документи, що надійшли до виборчої комісії, мають право приймати члени відповідної виборчої комісії, уповноважені на це її рішенням. Усі заяви, скарги та інші документи приймаються та реєструються у виборчій комісії у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією. Заява, подана до виборчої комісії, розглядається протягом п`яти днів з дня її надходження, якщо інше не передбачено цим Кодексом.

Постановою ЦВК від 10.08.2020 № 173 затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (далі - Порядок № 173).

Відповідно до пункту 13.1 статті 13 Порядку № 173 під час реєстрації та розгляду документів і звернень, що надходять до виборчої комісії, комісія керується Кодексом, іншими актами законодавства України, постановами Центральної виборчої комісії та цим Порядком.

Водночас, пунктом 13.10 розділу 13 Порядку № 173 зазначено, що у разі повторного надходження документа, звернення після присвоєння чергового реєстраційного номера у правій верхній частині їх першого аркуша робиться напис "повторно".

Суд, також звертає увагу, що відповідно до абзацу 3 частини першої статті 36 ВК України, основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії.

Відповідно до частини другої статті 37 ВК України, рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: найменування комісії; найменування постанови; дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; резолютивну частину. Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).

Згідно з частиною дванадцятою статті 36 ВК України, рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом, приймаються комісією з питань поточної діяльності (частина п`ята статті 37 ВК України).

Аналізуючи вищенаведені положення чинного законодавства суд зазначає, що рішення виборчої комісії стосовно реєстрації кандидатів у депутати не приймається та документи не розглядаються лише у випадку подачі останніх з порушенням строку, встановленого частиною другою статті 227 Виборчого кодексу України, про що повідомляється суб`єкту звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії (частина третя статті 222 ВК України).

Таким чином, суд дійшов висновку, що протокольне рішення про залишення заяви позивача про реєстрацію кандидатів у депутати без розгляду, позбавляє права кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області висунутих Київською обласною організацією Політичної партії "Сила і честь" обиратися та бути обраними.

Водночас, судом встановлено, що норми, яка б вказувала на можливість залишення заяви про реєстрацію кандидатів у депутати без розгляду у виборчому законодавстві немає, що жодним чином не було спростовано відповідачем.

Ураховуючи викладене, суд дійшов висновку, що бездіяльність відповідача щодо нездійснення реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків висунутих Київською обласною організацією Політичної партії "Сила і честь" є протиправною.

Таким чином, на думку суду, відповідачем безпідставно прийнято рішення, оформлене постановою від 18.12.2020 №б/н, про залишення без розгляду документів, поданих позивачем для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Броварську міську Територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області розглянути питання та прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії "Сила і честь", суд зазначає наступне.

За приписами частини шостої статті 227 ВК України до повноважень територіальної виборчої комісії після прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів належить прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Судом встановлено, що позивачем 17.12.2020 подано до територіальної виборчої комісії всі документи передбачені статтею 222 Виборчого кодексу України.

Вказане підтверджується документами наявними в матеріалах справи та не спростовано відповідачем у відзиві на позов.

При цьому, з відзиву на позов вбачається, що виявлені при первинному поданні документів недоліки, які стали підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати, станом на 17.12.2020 позивачем було усунуто, а підставою для залишення повторної заяви позивача без розгляду стала відсутність законодавчої норми, яка б передбачала можливість повторного звернення суб`єкта виборчого права із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати.

Суд зазначає, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Тобто, дискреційними є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом такого права є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова "може".

Так, Верховний Суд у постанові від 24.12.2019 у справі № 823/59/17 зробив правовий висновок, згідно якого повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

Таким чином, відповідно до норм Виборчого кодексу України існують два законних способи поведінки суб`єкта владних повноважень - прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або відмову у їх реєстрації, за наявності визначених законом підстав.

Натомість, відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд, тобто відсутній вибір між декількома можливими правомірними рішеннями. Тому зазначені повноваження не є дискреційними.

Ураховуючи вищевикладене, з метою ефективного захисту порушеного права позивача, та беручи до уваги те, що реєстрація кандидатів у депутати сільських, селищних, міських рад закінчилася, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання відповідача зареєструвати кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати висунутих Київською обласною організацією Політичної партії "Сила і честь .

Отже, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

Статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) №303-A, пункт 29).

Наведена позиція ЄСПЛ також застосовується у практиці Верховним Судом, що, як приклад, відображено у постанові від 28.08.2018 по справі № 802/2236/17-а.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

В силу приписів частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

У свою чергу відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Частиною другою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Так, згідно з приписами частини першої статті 4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 № 3674-VI судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 № 3674-VI за подання адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Враховуючи, що позивачем за даний позов судовий збір сплачено не було, з огляду на положення частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України та Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 № 3674-VI, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з відповідача до Державного бюджету України суми несплаченого позивачем судового збору у розмірі 2102,00 грн.

Керуючись статтями 9, 14, 72-77, 90, 139, 143, 194, 205, 242-246, 250, 255, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Позовні вимоги задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність та скасувати рішення (протокол) Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області щодо залишення без розгляду документів, поданих 17 грудня 2020 року для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії "Сила і честь".

Зобов`язати Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області розглянути питання та прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії "Сила і честь".

Стягнути з Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області (код ЄДРПОУ 43757461) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів - ГУК у Київ. обл./м.Київ/22030101, код отримувача - (код за ЄДРПОУ) 37955989, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок отримувача UA718999980313151206084010001, код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у розмір 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Василенко Г.Ю.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.12.2020
Оприлюднено23.12.2020
Номер документу93703152
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/13639/20

Постанова від 24.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 24.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 24.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Рішення від 21.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 21.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні