Постанова
від 24.12.2020 по справі 320/13639/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/13639/20 Суддя (судді) першої інстанції: Василенко Г.Ю.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 грудня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Земляної Г.В., Файдюка В.В., при секретарі Войтковській Ю.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2020 року у справі за адміністративним позовом Київської обласної організації Політичної партії "Сила і честь" до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області про визнання протиправною бездіяльності, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії щодо реєстрації кандидатів у депутати міської ради,

ВСТАНОВИВ :

Київська обласна організація Політичної партії "Сила і честь" звернулась до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області про:

- визнання протиправною бездіяльності та скасування рішення (протоколу) Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області щодо залишення без розгляду документів, поданих для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії "Сила і честь";

- зобов`язання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області розглянути питання та прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії "Сила і честь".

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2020 року адміністративний позов задоволено повністю.

В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи та неправильне застосування норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Сторони до судового засідання не з`явились, про дату, час та місце судового засідання були повідомлені належним чином.

Представником відповідача було надіслано до суду заяву про розгляд справи за відсутності представника відповідача, при цьому представник зазначив, що апеляційну скаргу підтримує в повному обсязі.

Відповідно до ч. 3 ст. 268 КАС України, неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

За наведеного, колегія суддів дійшла висновку щодо наявності підстав для розгляду справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наявні матеріали справи, перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Судом першої інстанції встановлено, що 15.07.2020 Верховною Радою України прийнято постанову № 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році", якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.

25.10.2020 відбулися перші місцеві вибори, зокрема, з виборів депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 09.11.2020 у №320/11152/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.11.2020, зокрема зобов`язано Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району повторно провести місцеві вибори голови Броварської об`єднаної територіальної громади (міського голови) і депутатів Броварської об`єднаної територіальної громади (міськради) відповідно до ст. 280 ВКУ (вибори визнані такими, що не відбулися).

Постановою Броварської міської Територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 23.11.2020 №1 "Про призначення повторних виборів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області" призначено на неділю 17 січня 2021 року повторні вибори депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області та Броварського міського голови Броварського району Київської області.

Київська обласна організація Політичної партії "Сила і честь" є суб`єктом виборчого процесу, яка прийняла рішення про висування кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області на повторних виборах 17 січня 2021 року.

15.12.2020 Київська обласна організація Політичної Партії "Сила і честь" подала до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області заяву та пакет документів, що передбачений частиною першою статті 222 Виборчого кодексу України, наявність якого необхідна для реєстрації кандидатів у депутати до Броварської міської ради Броварського району Київської області на повторних виборах 17.01.2021.

Водночас, до заяви позивач додав: належним чином засвідчену підписом керівника та печаткою організації заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної Партії "Сила і честь"; належним чином засвідчене печаткою організації, підписом керівника регіональної організації та печаткою і підписом центрального керівного органу Політичної Партії "Сила і честь" рішення конференції позивача щодо висунення кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області; єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської ради віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів; належним чином засвідчену печаткою організації, підписом керівника регіональної організації передвиборчу програму регіональної організації Партії в паперовому і електронному вигляді; заяви кандидатів в депутати про згоду балотуватися на відповідних місцевих виборах від Позивача та заяви про відсутність заборгованості зі сплати аліментів; квитанція про сплату грошової застави; автобіографія та фотокартки кандидатів у депутати в письмовому та електронному варіанті; копії паспортів кандидатів в депутати в паперовому вигляді; довіреність уповноваженого представника від регіональної організації партії подавати відповідні документи.

Факт отримання відповідачем зазначених документів підтверджується Довідкою про прийняття документів Броварською міською територіальною виборчою комісією від 15.12.2020.

Постановою Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області №20 від 16.12.2020 відмовлено позивачу в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Київською обласною організацією Політичної партії "Сила і честь".

Як вбачається із зазначеної постанови, рішення про відмову в реєстрації кандидатів було обґрунтовано тим, що серед документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області на повторних виборах депутатів Броварської міської ради 17.01.2021, платіжне доручення з внесеною грошовою заставою коштів у меншому розмірі, ніж визначено частинами першою, другою статті 225 Виборчого кодексу України, що прирівнюється до відсутності документу про внесення грошової застави.

Крім того, в постанові зазначено, що рішення конференції позивача щодо висунення кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області має назву "перші місцеві вибори", що свідчить про відсутність рішення конференції Київської обласної організації Політичної Партії "Сила і честь" про висування кандидатів у депутати на повторних виборах депутатів Броварської міської ради 17.01.2021.

17.12.2020 Київська обласна організація Політичної Партії "Сила і честь" подала до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області заяву та інші встановлені статтею 222 Виборчого кодексу України документи з проханням зареєструвати кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної Партії "Сила і честь".

До заяви позивачем було додано: належним чином засвідчену підписом керівника та печаткою організації заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної Партії "Сила і честь"; належним чином засвідчене печаткою організації, підписом керівника регіональної організації та печаткою і підписом центрального керівного органу Політичної Партії "Сила і честь" рішення конференції Позивача щодо висунення кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області; єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської ради віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів; належним чином засвідчену печаткою організації, підписом керівника регіональної організації передвиборчу програму регіональної організації Партії в паперовому та електронному вигляді; заяви кандидатів в депутати про згоду балотуватися на відповідних місцевих виборах від Позивача та заяви про відсутність заборгованості зі сплати аліментів; квитанція про сплату грошової застави; автобіографія та фотокартки кандидатів у депутати в письмовому та електронному варіанті; копії паспортів кандидатів в депутати в паперовому вигляді; довіреність уповноваженого представника від регіональної організації партії подавати відповідні документи.

Факт отримання відповідачем зазначених документів підтверджується Довідкою про прийняття документів Броварською міською територіальною виборчою комісією від 17.12.2020.

18.12.2020 о 20 год. 45 хв. на засіданні Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області прийнято рішення, яке оформлено протоколом №б/н, про залишення без розгляду поданих повторно документів Київської обласної організації Політичної партії "Сила і честь".

В обґрунтування підстав для прийняття такого рішення зазначено, що Виборчим кодексом України не передбачено можливості для виборчої комісії здійснювати повторний розгляд заяви за умови завершення розгляду раніше поданої заяви по суті та прийняття рішення виборчою комісією.

Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів (далі - ВК України).

Згідно з пунктом 4 частини 2 статті 206 ВК України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

Загальні засади висування кандидатів організацією партії встановлені статтею 217 ВК України.

Висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

Відповідна організація партії формує та затверджує єдиний та територіальні виборчі списки на виборах депутатів ВР АРК, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (10 тисяч виборців і більше).

Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом (ч. 1 ст. 219 ВК України).

Відповідно до частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Частиною другою та третьою вказаної статті встановлено, що територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.

Відповідно до частини першої та другої статті 227 ВК України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

При цьому, відповідно до частини шостої вказаної статті територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Згідно частини 1 статті 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини 1 статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини 1 статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Наведений список підстав для прийняття рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати є виключним.

Згідно положень частин третьої - четвертої статті 230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

З аналізу наведених норм вбачається, що територіальна виборча комісія після прийняття документів приймає рішення про реєстрацію таких кандидатів або про відмову у їх реєстрації.

Як було встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, 15.12.2020 позивачем було подано до Броварської ТВК заяву та визначені частиною 1 статті 222 ВК України документи для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області на повторних виборах 17.01.2021.

За результатом розгляду поданих документів, 16.12.2020 Броварською міською ТВК прийнято постанову №20, якою відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Київською обласною організацією Політичної партії "Сила і честь", на підставі відсутності документа про сплату застави та допущену описку в рішенні про участь у виборчій кампанії.

17.12.2020 Київська обласна організація Політичної Партії "Сила і честь" подала до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області заяву та інші встановлені статтею 222 Виборчого кодексу України документи з проханням зареєструвати кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної Партії "Сила і честь", однак 18.12.2020 Броварською міською ТВК прийнято рішення, яке оформлено протоколом №б/н, про залишення без розгляду поданих повторно документів Київської обласної організації Політичної партії "Сила і честь", у зв`язку з тим, що Виборчим кодексом України не передбачено можливості повторного звернення партій із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати, по яких вже прийнято рішення про відмову у реєстрації.

Так відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Разом з цим, суд звертає увагу на те, що положеннями Виборчого кодексу України не встановлено обмежень щодо можливості повторного подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати , при цьому на позивача розповсюджується загальнодозвільний принцип поведінки за частиною 1 статті 19 Конституції України, згідно якого дозволено все, що прямо не заборонено законом.

При цьому, факт повторного подання документів не є передбаченою законом підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати відповідно до приписів статті 230 ВК України.

Відповідно до частини тринадцятої статті 36 ВК України заяви, скарги та інші документи, що надійшли до виборчої комісії, мають право приймати члени відповідної виборчої комісії, уповноважені на це її рішенням. Усі заяви, скарги та інші документи приймаються та реєструються у виборчій комісії у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією. Заява, подана до виборчої комісії, розглядається протягом п`яти днів з дня її надходження, якщо інше не передбачено цим Кодексом.

Постановою ЦВК від 10.08.2020 № 173 затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (далі - Порядок № 173).

Відповідно до пункту 13.1 статті 13 Порядку № 173 під час реєстрації та розгляду документів і звернень, що надходять до виборчої комісії, комісія керується Кодексом, іншими актами законодавства України, постановами Центральної виборчої комісії та цим Порядком.

Водночас, пунктом 13.10 розділу 13 Порядку № 173 зазначено, що у разі повторного надходження документа, звернення після присвоєння чергового реєстраційного номера у правій верхній частині їх першого аркуша робиться напис "повторно". Вказане ще раз підкреслює фактичну можливість повторного звернення до відповідача з заявою щодо реєстрації кандидатів у депутати.

Суд звертає увагу, що відповідно до абзацу 3 частини першої статті 36 ВК України, основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії.

Відповідно до частини другої статті 37 ВК України, рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: найменування комісії; найменування постанови; дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; резолютивну частину. Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).

Згідно з частиною дванадцятою статті 36 ВК України, рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом, приймаються комісією з питань поточної діяльності (частина п`ята статті 37 ВК України).

З аналізу наведених положень вбачається, що рішення виборчої комісії стосовно реєстрації кандидатів у депутати не приймається та документи не розглядаються лише у випадку подачі останніх з порушенням строку, встановленого частиною другою статті 227 Виборчого кодексу України, про що повідомляється суб`єкту звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії (частина третя статті 222 ВК України). Разом з тим, за висновком суду, звернення позивача 17.12.2020 року з заявою щодо реєстрації кандидатів у депутати було подане у межах встановленого законом строку.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що протокольне рішення від 18.12.2020 року про залишення заяви позивача про реєстрацію кандидатів у депутати без розгляду, позбавляє права кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області висунутих Київською обласною організацією Політичної партії "Сила і честь" обиратися та бути обраними.

Крім того, суд звертає увагу на відсутність процесуальної можливості залишення заяви про реєстрацію кандидатів у депутати без розгляду, адже у Виборчому кодексі України відсутня відповідна правова норма, яка регулює вчинення таких процесуальних дій, що додатково свідчить на користь протиправності оскаржуваного рішення.

За наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що бездіяльність відповідача щодо нездійснення реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків висунутих Київською обласною організацією Політичної партії "Сила і честь" є протиправною, а рішення, оформлене протоколом від 18.12.2020 о 20 годині 45 хвилин, про залишення без розгляду документів, поданих позивачем для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області - є таким, що підлягає скасуванню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Броварської міської Територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області розглянути питання та прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії "Сила і честь", суд зазначає наступне.

За приписами частини шостої статті 227 ВК України до повноважень територіальної виборчої комісії після прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів належить прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Судом встановлено, що позивачем 17.12.2020 подано до територіальної виборчої комісії всі необхідні документи, які передбачені статтею 222 Виборчого кодексу України.

При цьому, виявлені при первинному поданні документів 15.12.2020 року недоліки, які стали підставою для відмови 16.12.2020 року у реєстрації кандидатів у депутати, станом на 17.12.2020 позивачем було усунуто, а підставою для залишення повторної заяви позивача без розгляду стала відсутність законодавчої норми, яка б передбачала можливість повторного звернення суб`єкта виборчого права із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати.

Згідно з частиною четвертою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Згідно судової практики Європейського суду з прав людини (рішення по справі "Олссон проти Швеції" від 24.03.1988) запорукою вірного застосування дискреційних повноважень є високий рівень правової культури державних службовців, водночас, суди повинні відновлювати порушене право шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень, у тому числі колегіальний орган, прийняти конкретне рішення про надання можливості, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається.

При цьому, судом враховується, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

За наведеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що належним та ефективним способом захисту порушеного права в даному випадку, є зобов`язання відповідача зареєструвати кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати висунутих Київською обласною організацією Політичної партії "Сила і честь".

Відповідно до частини 2 статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з частинами 1-3 статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Зважаючи на встановлені обставини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення адміністративного позову в межах заявленого предмету позову.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Посилання позивача на відсутність у Григорчука М.В. (керівника позивача) повноважень щодо підписання позовної заяви - є неспроможними з правової точки зору, оскільки вказана особа зазначена у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як керівник Київської обласної організації Політичної партії Сила та честь , тому в силу частини 1 статті 10 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань така інформація є достовірною.

Твердження відповідача про незаконність зазначення позивачем у документах, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати виду виборів (визначення перші вибори замість повторні вибори ), не може вважатися судом суттєвим порушенням, яке нівелює право на участь у виборах, та є наслідком формального підходу відповідача до процедури реєстрації кандидатів у депутати.

Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.

При цьому, колегія суддів зазначає, що згідно з пункту 30 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Однак, згідно з пунктом 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Ruiz Torija v. Spain" від 9 грудня 1994 р., статтю 6 пункт 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

За правилами статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За приписами статті 143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір", за подання до адміністративного суду заяви немайнового характеру юридичною особою, судовий збір становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

За подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду, сплачується 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви.

Згідно зі статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" установлено з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 2102 грн. Таким чином, з апелянта до спеціального фонду Державного бюджету України необхідно стягнути судовий збір у розмірі 3153 гривні.

Керуючись вищенаведеним, на підставі статей 273, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2020 року - без змін.

Стягнути з Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області (ідентифікаційний код 34198559, місцезнаходження: 07400, Київська обл., місто Бровари, вул.Київська, будинок 265/2) до спеціального фонду Державного бюджету України (рахунок - UA908999980313111256000026001, отримувач коштів - ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача - 37993783, код класифікації доходів - 22030106, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП)) судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 3153 грн. (три тисячі сто п`ятдесят три гривні).

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає відповідно до приписів статті 272 КАС України.

Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев

cуддя Г.В.Земляна

суддя В.В.Файдюк

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.12.2020
Оприлюднено28.12.2020
Номер документу93790635
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/13639/20

Постанова від 24.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 24.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 24.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Рішення від 21.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 21.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні