ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 грудня 2020 рокуЛьвівСправа № 460/538/20 пров. № А/857/5770/20
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Довгополова О.М.,
суддів Гудима Л.Я., Святецького В.В.,
з участю секретаря судового засідання Копанишин Х.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Товариства з додатковою відповідальністю "Плодорозсадник" на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 03 березня 2020 року у справі за адміністративним позовом Товариства з додатковою відповідальністю "Плодорозсадник" до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним і скасування рішення, -
суддя (судді) в суді першої інстанції - Друзенко Н.В.,
час ухвалення рішення: 10:27:12,
місце ухвалення рішення - м. Рівне,
дата складання повного тексту рішення: 10.03.2020 р.,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з додатковою відповідальністю "Плодорозсадник" звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області, в якому просило суд про визнання протиправним та скасування рішення від 20.01.2020 р. №0001955005 про застосування штрафних санкцій за період з 22.10.2019 по 25.11.2019 в розмірі 17013,29 грн та нарахування пені в розмірі 1435,77 грн за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 03 березня 2020 року у задоволенні позову відмовлено.
Рішення мотивоване тим, що у зв`язку допущеною позивачем помилкою щодо рахунку платежу, сплачені ним кошти у день їх списання з його рахунку не були відображені в інтегрованій картці, за допомогою якої орган доходів і зборів здійснює оперативний облік ЄСВ. Вказує, що позивач сплатив єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за вересень-жовтень 2019 року у розмірі 56746,31 грн. на рахунок отримувача - Головного управління ДПС у Рівненській області (м. Рівне) № НОМЕР_1 (символ рахунку 202).
Не погодившись із ухваленим судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, у якій, з посиланням на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким позов задовольнити.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що при перерахуванні коштів єдиного соціального внеску ТДВ Плодорозсадник було допущено помилку, зумовлену недавніми змінами рахунку для сплати коштів єдиного внеску за стандартами IBAN. Проте у призначенні платежу було вірно зазначено, що перераховувані кошти явлються ЄСВ 22% на заробітну плату за відповідний період. Скаржник наголошує на тому факті, що ним вживались заходи для своєчасної та повної сплати єдиного соціального внеску.
Відповідач подав до суду відзив на апеляційну скаргу, в якому покликається на законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції та просить залишити його без змін.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у зв`язку з неявкою у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (частина перша статті 308 КАС України).
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги і відзиву на неї в їх сукупності, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, Товариство з додатковою відповідальністю "Плодорозсадник" зареєстроване як юридична особа 17.06.1994 (а.с.10) та є платником єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в розумінні Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування".
Відповідно до платіжних доручень № 405 від 07.10.2019 на суму 8200,00 грн., № 418 від 17.10.2019 на суму 30000,00 грн., № 419 від 21.10.2019 на суму 4906,31 грн., № 454 від 29.10.2019 на суму 8184,00 грн., № 465 від 05.11.2019 на суму 5456,00 грн. Товариство з обмеженою відповідальністю "Плодорозсадник" перерахувало єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за вересень-жовтень 2019 року у розмірі 56746,31 грн. на рахунок отримувача - Головного управління ДПС у Рівненській області (м. Рівне) № НОМЕР_1 (символ рахунку 202) (а.с.12-15).
Виявивши помилку у визначенні рахунку для зарахування суми єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, 07.11.2019 позивач звернувся до начальника ДПІ у м. Рівному ГУ ДФС у Рівненській області про зарахування коштів загальною сумою 56746,31грн. з рахунку НОМЕР_1 на рахунок НОМЕР_2 (а.с.17).
Товариство з обмеженою відповідальністю "Плодорозсадник" 12.11.2020 подало до Головного управління ДПС у Рівненській області заяву №58, в якій у зв`язку з помилковою сплатою на інший рахунок просить перерахувати кошти в сумі 56746,31грн. з рахунку НОМЕР_1 на рахунок НОМЕР_2 (а.с.18).
За даними облікової картки платника єдиного внеску Товариства з обмеженою відповідальністю "Плодорозсадник" кошти в сумі 56746,31грн. були перераховані з рахунку НОМЕР_1 на рахунок НОМЕР_2 - 25.11.2019 (а.с.36-38).
20.01.2020 Головним управлінням ДПС у Рівненській області прийнято рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 20.01.2020 №0001955005, яким на підставі частини десятої та пункту 2 частини одинадцятої статті 25 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування застосовано до Товариства з обмеженою відповідальністю "Плодорозсадник" штраф в розмірі 17013,29 грн за період з 22.10.2019 по 25.11.2019 та нараховано пеню 0,1% в розмірі 1435,77 грн (а.с.9).
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції керувався тим, що на момент сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за вересень-жовтень 2019 року позивачу було відомо про нові небюджетні рахунки, відкриті на ім`я територіальних органів Державної податкової служби України для сплати коштів єдиного внеску і сплата здійснювалася вже на новий рахунок, який передбачений для сплати єдиного внеску нарахованого на суми грошового забезпечення військовослужбовців (символ рахунку 202), а не на рахунок для сплати єдиного внеску, нарахованого роботодавцями на суми заробітної плати (символ рахунку 202).
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції і вважає його таким, що не відповідає правильно застосованим нормам матеріального та процесуального права з огляду на наступне.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із того, що відносини, що виникають з приводу забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, регулюються Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування .
Відповідно до п.2 ч.1 ст.1 цього Закону єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб та членів їхніх сімей на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно із п.1 ч.1 ст.4 вказаного Закону платниками єдиного внеску є, в тому числі, роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою-підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
Пунктом 1 ч.2 ст.6 зазначеного Закону визначено, що платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.
Абзацом 1 ч.8 ст.9 цього Закону передбачено, що платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.
Днем сплати єдиного внеску вважається: 1) у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів; 2) у разі сплати єдиного внеску готівкою - день прийняття до виконання банком або іншою установою - членом платіжної системи документа на переказ готівки разом із сумою коштів у готівковій формі; 3) у разі сплати єдиного внеску в іноземній валюті - день надходження коштів на відповідні рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів (п.10 ст.9 цього Закону).
Згідно зч.11 ст.9 вказаного Закону у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом.
Під час судового розгляду з`ясовано, що з 01.10.2019 вступили в дію нові небюджетні рахунки, відкриті на ім`я територіальних органів Державної податкової служби України для сплати коштів єдиного внеску/фінансових санкцій за стандартом IBAN (29 літерно-цифрових символів). Зокрема, сплата єдиного внеску мала відбуватись на рахунки за символами рахунків 201 - єдиний внесок, нарахований роботодавцями на суми: заробітної плати; винагороди за договорами ЦПХ; допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами та 202 - єдиний внесок, нарахований на суми грошового забезпечення військовослужбовців.
Із матеріалів справи слідує, що позивач сплатив єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за вересень-жовтень 2019 року у розмірі 56746,31 грн. на рахунок отримувача - Головного управління ДПС у Рівненській області (м. Рівне) № НОМЕР_1 (символ рахунку 202).
Доказами помилковості нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на інший рахунок є те, що виявивши помилку у визначенні рахунку для зарахування суми єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, 07.11.2019 позивач звернувся до начальника ДПІ у м. Рівному ГУ ДФС у Рівненській області про зарахування коштів загальною сумою 56746,31грн. з рахунку НОМЕР_1 на рахунок НОМЕР_2 (а.с.17).
Товариство з обмеженою відповідальністю "Плодорозсадник" 12.11.2020 подало до Головного управління ДПС у Рівненській області заяву №58, в якій у зв`язку з помилковою сплатою на інший рахунок просить перерахувати кошти в сумі 56746,31грн. з рахунку НОМЕР_1 на рахунок НОМЕР_2 (а.с.18).
Надаючи правову оцінку такій помилці, враховуючи активні дії платника податків для усунення недоліків поданої звітності, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до ч.10 ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
За приписами п.2 ч.11 ст.25 цього Закону за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.
З наведеного слідує, що для визначення правильності нарахування штрафу та пені слід встановити факт невиконання платником єдиного соціального внеску обов`язку по сплаті сум внеску, а також розмір недоїмки, на який нараховано штраф та пеню.
При цьому, законодавцем визначено правопорушення, за вчинення яких до правопорушника застосовуються штрафні санкції. Зокрема, таким порушенням є несплата (неперерахування) або несвоєчасна сплата (несвоєчасне перерахування) єдиного соціального внеску.
Для підтвердження факту несплати єдиного соціального внеску, як узгодженої суми грошового зобов`язання, необхідно встановити, що платник єдиного соціального внеску не вчиняв дій, спрямованих на перерахування ЄСВ до державного бюджету. Дії, які не містять ознак бездіяльності платника єдиного соціального внеску при його сплаті, не можуть бути підставою для застосування штрафів, передбачених п.2 ч.11 ст.25 вказаного Закону.
Колегія суддів враховує той факт, що призначеннями платежів у платіжних дорученнях, що стали підставою виникнення спірних правовідносин (а.с. 11-15), призначенням платежу було вірно зазначено ЄСВ 22% на заробітну плату за відповідні періоди
В контексті наведеного колегія суддів зазначає, що об`єктом правопорушення, визначеного п.2 ч.11 ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , є правовідносини щодо несплати (неперерахування) або несвоєчасної сплати (несвоєчасного перерахування) єдиного внеску.
Об`єктивна сторона даного правопорушення сформульована як бездіяльність - несплата грошових зобов`язань у передбачених Законом розмірах.
Відповідальність за приписами п.2 ч.11 ст.25 цього Закону настає, якщо платник податків не сплатить або несвоєчасно сплатить передбачені Законом суми. В цьому випадку сума штрафу становитиме 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Підсумовуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку про те, що у відповідача були відсутні правові підстави для винесення оскаржуваного рішення, оскільки позивачем зобов`язання зі сплати єдиного внеску виконані вчасно, у встановлені законом терміни для такої сплати. Технічна помилка, допущена у звіті з єдиного внеску, не є правопорушенням у розумінні п.2 ч.11 ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , оскільки визначена позивачем сума грошового зобов`язання перерахована до бюджету у визначений законом строк та у повному обсязі. Помилка, яка виникла при зазначенні рахунку, що призвело до автоматичного неправильного розрахунку по єдиному соціальному внеску, яка в подальшому була виправлена позивачем, не може слугувати підставою для застосування до позивача штрафних санкцій та нарахування пені за несвоєчасне перерахування ЄСВ.
Отже, підставами для застосування штрафу та нарахування пені є невиконання платником єдиного внеску обов`язку щодо несплати (несвоєчасної) сплати єдиного внеску. Об`єктом застосування фінансових санкцій є сума несплаченого або несвоєчасно сплаченого єдиного внеску, відсутність у межах спірних відносин обов`язку сплати виключає застосування санкцій.
Позивачем доведено неспростованими доказами те, що ним вживалися заходи для своєчасної та повної сплати єдиного соціального внеску. За таких умов твердження відповідача про те, що помилка платника єдиного соціального внеску не може бути достатньою підставою для звільнення від застосування штрафних санкцій та пені за несвоєчасну сплату, не ґрунтуються на вимогах закону.
Із урахуванням непідтвердження обставин, якими податковий орган обґрунтував свої твердження про порушення позивачем вимог Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , а відтак й покладених в основу оскаржуваного рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, заявлений позивачем позов є обґрунтованим та підставним, через що підлягає до задоволення.
Колегія суддів, керуючись статтею 317 Кодексу адміністративного судочинства України, якою неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, а також неправильне застосування норм матеріального права встановлено підставою для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення, вважає за необхідне скасувати рішення суду першої інстанції.
Керуючись статтями 310, 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з додатковою відповідальністю "Плодорозсадник" задовольнити.
Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 03 березня 2020 року у справі № 460/538/20. скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Рівненській області від 20.01.2020 №0001955005 про застосування до Товариства з додатковою відповідальністю "Плодорозсадник" штрафних санкцій за період з 22.10.2019 по 25.11.2019 р. в розмірі 17013,29 грн та нарахування пені в розмірі 1435,77 грн за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.
Присудити за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області на користь Товариства з додатковою відповідальністю "Плодорозсадник" судовий збір за подання позовної заяви та апеляційної скарги в загальному розмірі 5255 (п`ять тисяч двісті п`ятдесят п`ять) грн 00 коп.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя О. М. Довгополов судді Л. Я. Гудим В. В. Святецький Повне судове рішення складено 21.12.2020 року
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.12.2020 |
Оприлюднено | 23.12.2020 |
Номер документу | 93708010 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні