Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 грудня 2020 р. Справа№200/7653/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Христофорова А.Б.,
при секретарі Білоусовій К.С.,
за участю:
представник позивача не з`явилась,
представника відповідача Ковальова А.В.,
розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Востокагро до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області про визнання протиправною відмови, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю Востокагро звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, в якому просить суд:
- визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області у перенесенні відомостей про речові права на земельні ділянки, що перебувають в оренді ТОВ Востокагро та виникли до 01 січня 2013 року, до Державного земельного кадастру без подання заяви в автоматизованому порядку;
- зобов`язати Міськрайонне управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області внести відомості про речові права на земельні ділянки, що перебувають в оренді ТОВ Востокагро та виникли до 01 січня 2013 року, до Державного земельного кадастру без подання заяви, в автоматизованому порядку шляхом перенесення із Державного реєстру земель та документів, що відповідно до законодавства, яке діяло до 01 січня 2013 року, посвідчували право власності або право користування землею (земельними ділянками), а також книг записів (реєстрації) таких документів.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в порушення вимог ст. 21 Закону України Про Державний земельний кадастр від 07.07.2011 року № 3613-VI, та п. 4 Прикінцевих та перехідних положень цього ж Закону, до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, не були перенесені відомості про речові права ТОВ Востокагро на орендовані земельні ділянки, які виникли до 01 січня 2013 року, у зв`язку із чим ТОВ Востокагро позбавлене можливості здійснити необхідні дії щодо внесення відомостей про право оренди таких земельних ділянок до Державного реєстру прав на нерухоме майно з метою захисту своїх законних прав та інтересів.
У поданому до суду відзиві на позовну заяву, відповідач Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області, заперечило проти задоволення позовних вимог у повному обсязі, зазначивши, що будь-якого рішення щодо відмови у перенесенні відомостей про речові права на земельні ділянки, що перебувають в оренді ТОВ ВОСТОКАГРО та виникли до 01 січня 2013 року, до Державного земельного кадастру, відповідачем не приймалось. До Управління надійшов адвокатський запит, за наслідками розгляду якого була надана вичерпна відповідь, яка жодної відмови не містила.
Зазначено, що до 01.01.2013 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року № 1021 Про затвердження порядків ведення Поземельних книг і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі , мали доступ та вносили відомості до бази даних автоматизованої системи Державного земельного кадастру структурні підрозділи ДП Центр державного земельного кадастру .
Відповідно до частини восьмої статті 9 Закону №3613-VI від 07.07.2011 року, державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення).
Відповідно до п.116 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку, зазначених у пункті 24 цього Порядку (серед іншого, інформація про власників, користувачів земельної ділянки відповідно до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно) здійснюється шляхом внесення таких відомостей до відповідної Поземельної книги.
Зазначено, що особа, яка зацікавлена у внесенні до Поземельної книги додаткових відомостей, які стосуються оренди конкретної земельної ділянки, повинна попередньо звернутися до Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області за отриманням адміністративної послуги - витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку та подати повідомлення про виявлення технічної помилки за формою згідно з додатком 29 до Порядку. У повідомленні викладається суть виявлених помилок та до нього додаються документи, що містять зазначені у повідомленні технічні помилки, та документи, що підтверджують такі помилки і містять правильну редакцію відповідних відомостей.
Позивачем до суду подана відповідь на відзив, в якій зазначено про те, що чинне законодавство покладає на Міськрайонне управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області прямий обов`язок внести до Державного земельного кадастру відомості про зареєстроване до 01.01.2013 року речове право, у даному випадку право оренди ТОВ Востокагро на земельні ділянки сільськогосподарського призначення згідно укладених договорів оренди, що зареєстровані у Державному реєстрі земель, книгах записів (реєстрації) таких документів, шляхом перенесення відомостей в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.
Посилання відповідача на Порядок виправлення помилок, допущених при веденні Державного земельного кадастру та ініціювання позивачем отримання витягів та подання заяв про виправлення помилок (п. 138, 139, 143 Порядку затвердженого Постановою КМУ від 17.10.2012р. № 1051), є неприйнятним, оскільки оформлення договорів оренди земельних ділянок та їх державна реєстрація в Державному реєстрі земель були здійснені ТОВ Востокагро з дотриманням вимог чинного законодавства, що регулювало правовідносини з оренди землі до 2013 року. Документи не містять описок, помилок, друкарських, граматичних, арифметичних чи будь-яких інших помилок.
Відповідачем Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області, до суду подані додаткові пояснення в яких зазначено, про те, що дійсно, існують імперативні норми, які зобов`язують Держгеокадастр як належного суб`єкта здійснити внесення (або фактично йдеться про перенесення даних, які повинні міститися у документах на підставі яких набуте речове право (похідне речове право) до 01.01.2013 р.) до Державного земельного кадастру відомостей про речові права на земельні ділянки, що виникли до 01.01.2013 р., однак, окрім констатації необхідності здійснення цих дій, чинним законодавством, яке регламентує відносини у сфері ведення Державного земельного кадастру, не визначено процедури, яка б містила детальний порядок внесення таких відомостей. Враховуючи той факт, що функціонал автоматизованої системи Державного земельного кадастру не адаптований до змін у профільному Законі, державні кадастрові реєстратори територіальних органів Держгеокадастру (у тому числі Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області) вносять відомості, зокрема щодо оренди земельної ділянки по аналогії з процедурою виправлення помилок, допущених під час ведення Державного земельного кадастру, передбаченою п.п. 138-145 Порядку ведення Державного земельної о кадастру, затвердженого постановою КМУ № 1051.
Зазначено, що якщо факт невідповідності відомостей Державного земельною кадастру інформації, що міститься в документах, які є підставою для внесення таких відомостей, підтверджено, то Державний кадастровий реєстратор за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру складає в електронній та паперовій формі протокол виправлення помилки за формою згідно з додатком 30. Допущена помилка виправляється безоплатно, крім випадків, коли технічна помилка допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру.
Оскільки відсутність у Державному земельному кадастрі відомостей про договори оренди земельних ділянок, зареєстрованих у Державному реєстрі земель до 2013 р. не є помилкою відповідача, як органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, то адміністративна послуга виправлення технічної помилки у відомостях Державного земельного кадастру, допущеної не з вини органу, що здійснює його ведення , надається на платній основі, виключно через відповідні Центри надання адміністративних послуг.
Також зазначено, що до відділу Держкомзему/Держземагентства/Держгеокадастру в Артемівському районі Донецької області (правонаступником яких на сьогодні є Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області) органом, що мав повноваження з реєстрації договорів оренди земельних ділянок до 01.01.2013 р. примірники таких договорів не передавалися. Станом на дату подання позову у розпорядженні управління були лише книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею.
У поданих до суду запереченнях на додаткові пояснення відповідача до відзиву, позивачем зазначено про те, що в силу вимог законодавства, у розпорядженні відповідачів знаходяться як в електронному, так і в паперовому виді Поземельні книги та Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, що ведуться на кожну земельну ділянку починаючи з 2003 року, а також технічна документація, обмінні файли на земельні ділянки, що передані в оренду.
З огляду на те, що всі договори оренди земельних ділянок, укладені ТОВ Востокагро , містять реєстраційний номер та дату внесення запису про державну реєстрацію до Державного реєстру земель, печатку органу державної реєстрації, безпідставним є твердження про відсутність у відповідача повноважень з державної реєстрації договорів оренди землі, оскільки станом на дату звернення про перенесення відомостей, такі договори є зареєстрованими згідно із законодавством, що діяло до 1 січня 2013 р. Дані про зареєстровані договори оренди землі та документація, на підставі якої здійснена державна реєстрація договорів оренди землі, наявна у Міськрайонному управлінні у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, та міститься в Державному реєстрі земель.
Ухвалою суду від 21 серпня 2020 року позовна заява ТОВ Востокагро до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області в особі Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті про визнання протиправною відмову, зобов`язання вчинити певні дії, була залишена без руху, наданий строк в десять днів з дня вручення копії ували для усунення недоліків.
03 вересня 2020 року, на виконання ухвали про залишення позовної заяви без руху, позивачем поданий уточнений текст позовної заяви, із скорегованим складом учасників справи та змістом позовних вимог, згідно із яким, відповідачами у справі позивачем визначені Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області та Міськрайонне управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області.
Ухвалою суду від 08 вересня 2020 року позовну заяву було прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження. Проведення підготовчого засідання у справі призначено на 29 вересня 2020 року.
29 вересня 2020 року підготовче засідання відкладено на 13 жовтня 2020 року.
13 жовтня 2020 року підготовче засідання відкладено на 20 жовтня 2020 року.
20 жовтня 2020 року підготовче засідання відкладено на 03 листопада 2020 року.
Ухвалою суду від 03 листопада 2020 року підготовче засідання відкладено, строк проведення підготовчого провадження продовжений на 30 днів, та повідомлено учасників справи, що проведення підготовчого засідання у справі відбудеться 10 листопада 2020 року.
10 листопада 2020 року підготовче засідання відкладено на 18 листопада 2020 року.
18 листопада 2020 року підготовче засідання відкладено на 25 листопада 2020 року.
Ухвалою суду від 25 листопада 2020 року підготовче провадження у справі закрито, проведення судового засідання для розгляду справи по суті призначено на 09 грудня 2020 року.
09 грудня 2020 року розгляд справи відкладений у зв`язку із перебуванням судді Христофорова А.Б. з 30 листопада 2020 року на лікарняному.
Розгляд справи відкладений на22 грудня 2020 року.
18 грудня 2020 року від представника позивача адвоката Савченко С.І. до суду надійшла заява про проведення розгляду справи без її участі та участі позивача у письмовому провадженні.
Будучи належним чином повідомленими про місце, дату та час розгляду справи, позивач та його представник у судове засідання не з`явились.
Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області Ковальов А.В. у судовому засіданні заперечив проти задоволення позовних вимог у повному обсязі, надавши пояснення аналогічні наведеним у відзиві на позовну заяву та додаткових поясненнях.
Станом на час розгляду справи 22 грудня 2020 року, відзив на позовну заяву від відповідача Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, до суду не надходив.
Будь-яких заяв щодо продовження процесуальних строків з підстав, встановлених Законом № 731-IX, або заяв про поновлення процесуальних строків, встановлених нормами КАС України, у зв`язку із їх пропуском з поважних причин, та таких, що зумовлені обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином, або заяв про продовження процесуальних строків, встановлених судом, з причин неможливості вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк, що зумовлено обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином, - від учасників справи до суду не надходило.
З урахуванням положень ч. 1 ст. 205 КАС України, за якими неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею, суд приходить до висновку про проведення розгляду справи у відсутності сторони позивача та представника Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті ГУ Держгеокадастру у Донецькій області.
Заслухавши представника відповідача, з`ясовуючи те чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, судом встановлено наступне.
За відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Товариство з обмеженою відповідальністю Востокагро є юридичною особою, зареєстроване у Реєстрі за кодом ЄДРПОУ: 30569364, місцезнаходження юридичної особи: Донецька область, Бахмутський р-н., с. Новолуганське, вул. Первомайська, буд. 2. Дата запису: 24.11.2004 Номер запису: 12371200000000042. Види діяльності: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід; 01.46 Розведення свиней; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 01.62 Допоміжна діяльність у тваринництві; 10.13 Виробництво м`ясних продуктів; 10.61 Виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості; 10.71 Виробництво хліба та хлібобулочних виробів; виробництво борошняних кондитерських виробів, тортів і тістечок нетривалого зберігання; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.
Згідно із листом ТОВ Востокагро № 46/01 від 19.02.2020 року, позивач звернувся до Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області з листом, в якому просив внести інформацію про державну реєстрацію договорів оренди землі, укладених з фізичними особами до 2013 року на земельні ділянки розташовані на території Клиновського старостинського округу Бахмутського району, та які були зареєстровані у Артемівському відділі ДРФ ДП ЦДЗК , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис. У додатку до заяви зазначений реєстр орендодавців ТОВ Востокагро по Клиновському старостинському округу (Т. 1 а.с. 44).
Згідно із листом ТОВ Востокагро № 50/01 від 28.02.2020 року, позивач звернувся до Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області з листом, в якому з посиланням на положення ст. 21 Закону України Про Державний земельний кадастр від 07.07.2011 року № 3613-VI, та п. 4 Прикінцевих та перехідних положень цього Закону, просив перенести до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку відомості про зареєстроване речове право (оренди) ТОВ Востокагро на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, згідно доданого до цього листа реєстру (а.с. 45).
Згідно із листом ТОВ Востокагро № 70/01 від 16.03.2020 року, позивач звернувся до Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області з листом, в якому зазначив про те, що ТОВ Востокагро в межах своєї господарської діяльності орендує земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у Бахмутському районі Донецької області. Більшість договорів оренди укладені до 01 січня 2013 року та внесені до Державного реєстру земель на підставі документів, що відповідно до законодавства, яке діяло до 01 січня 2013 року, посвідчували право власності або право користування землею (земельними ділянками), а також внесено до книг записів (реєстрації) таких документів.
Земельні ділянки, що передані ТОВ Востокагро в оренду, є сформованими та належним чином зареєстровані в ДЗК, та ТОВ Востокагро має намір внести відомості про речове право - оренду земельних ділянок, до Державного реєстру прав на нерухоме майно.
Як стало відомо з публічно-кадастрової карти, права оренди земельних ділянок ТОВ Востокагро , що зареєстровані до 01.01.2013 року, не відображаються у ДЗК, у зв`язку із чим ТОВ Востокагро не має можливості здійснити необхідні дії щодо внесення відомостей про оренду земельних ділянок до Державного реєстру прав на нерухоме майно, крім того, у майбутньому можливі випадки подвійної реєстрації договорів оренди та недобросовісних дій третіх осіб.
У відповідності до положень статті 21 Закону Про Державний земельний кадастр в редакції від 05.12.2019 р., визначено підстави та основні вимоги щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру.
Згідно ч. 9 вказаної статті, відомості про речові права на земельні ділянки, що виникли до 01 січня 2013 року, вносяться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, до Державного земельного кадастру із Державного реєстру земель та документів, що відповідно до законодавства, яке діяло до 1 січня 2013 року, посвідчували право власності або право користування землею (земельними ділянками), а також книг записів (реєстрації) таких документів.
Крім того, згідно ч. 4 Перехідних положень зазначеного Закону, у разі, якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про не їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.
У відповідності до зазначеного вище, позивач просив внести до Державного земельного кадастру відомості про зареєстроване речове право (оренда) ТОВ Востокагро на земельні ділянки сільськогосподарського призначення згідно укладених договорів оренди, що зареєстровані в ДЗК, Державному реєстрі земель книгах записів (реєстрації) таких документів. У додатку до заяви зазначені договори оренди земельних ділянок, укладені та зареєстровані належним чином ТОВ Востокагро , згідно реєстру (Т. 1 а.с.47-48, 49-50).
Згідно із листом ТОВ Востокагро № 78/01 від 09.04.2020 року, позивач звернувся до Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області з листом, аналогічним вищевказаному листу № 70/01 від 16.03.2020 року, та просив внести до Державного земельного кадастру відомості про зареєстроване речове право (оренда) ТОВ Востокагро на земельні ділянки сільськогосподарського призначення згідно укладених договорів оренди, що зареєстровані в ДЗК, Державному реєстрі земель книгах записів (реєстрації) таких документів. У додатку до заяви зазначений реєстр договорів оренди з орендодавцями за земельні ділянки в межах території Зайцевського старостинського округу (Т. 1 а.с. 51-52, 53-63).
Згідно із листом ТОВ Востокагро № 87/01 від 21.04.2020 року, позивач звернувся до Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області з аналогічним листом, в якому також просив внести до Державного земельного кадастру відомості про зареєстроване речове право (оренда) ТОВ Востокагро на земельні ділянки сільськогосподарського призначення згідно укладених договорів оренди, що зареєстровані в ДЗК, Державному реєстрі земель книгах записів (реєстрації) таких документів. У додатку до заяви зазначений реєстр договорів оренди з орендодавцями за земельні ділянки в межах території Новолуганської сільської ради (Т. 1 а.с. 64-65, 66-68).
Згідно із листом ТОВ Востокагро № 88/01 від 22.04.2020 року, позивач звернувся до Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області з аналогічним листом, в якому також просив внести до Державного земельного кадастру відомості про зареєстроване речове право (оренда) ТОВ Востокагро на земельні ділянки сільськогосподарського призначення згідно укладених договорів оренди, що зареєстровані в ДЗК, Державному реєстрі земель книгах записів (реєстрації) таких документів. У додатку до заяви зазначений реєстр договорів оренди з орендодавцями за земельні ділянки в межах території Новолуганської сільської ради (Т. 1 а.с. 69-70, 71-101).
Згідно із листом ТОВ Востокагро № 42/01 від 14.02.2020 року, позивач звернувся до Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області з листом, в якому просив перевірити та письмово підтвердити інформацію про державну реєстрацію договорів оренди землі, укладених з фізичними особами до 2013року на земельні ділянки розташовані на території Клиновської сільської ради Бахмутського району, та які буди зареєстровані в Артемівському відділі ДРФ ДП ЦЦЗК , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис. У додатках до листа зазначені копії договорів оренди, додаткових угод, державних актів відносно ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , та ОСОБА_3 (Т. 1 а.с. 118).
Згідно із листом Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 18.02.2020 року, на лист позивача від 14.02.2020 року надано інформацію про те, що згідно записів Книг реєстрації договорів оренди землі, Книг записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі наявних у місцевому фонді документації із землеустрою, договори оренди та додаткові угоди (від 13.04.2004р., від 19.04.2004р., 11.05.2004 р., 28.08.2009 р.) з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , та ОСОБА_3 зареєстровані в Артемівському районному відділі Донецької регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам про що у Державному реєстрі земель вчинено відповідні записи від 11.05.2004 р, 28.08.2009 р., 19.04.2009 р. (Т. 1 а.с. 119-120).
29.04.2020 року за № 4, в інтересах позивача до Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області був поданий адвокатський запит щодо:
1. Повідомлення про стан розгляду та строки виконання законних вимог ТОВ Востокагро (згідно заяв вих.№46/01 від 19.02.2020р., вих. №50/01 від 28.02.2020р., вих.№70/01 від 16.03.2020р.).
2. Повідомлення про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про зареєстроване речове право (оренда) ТОВ Востокагро на земельні ділянки сільськогосподарського призначення згідно укладених договорів оренди, що зареєстровані в ДЗК, Державному реєстрі земель, книгах записів (реєстрації) таких документів (договори оренди землі, укладені ТОВ ТОВ Востокагро з фізичними особами до 2013 року на земельні ділянки, в тому числі розташовані на території Клиновської сільради Бахмутської ОТГ, та які були зареєстровані в Артемівському відділі ДРФ ДП ЦДЗК , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис, згідно заяв ТОВ Востокагро вих.№46/01 від 19.02.2020р., вих. №50/01 від 28.02.2020р., вих.№70/01 від 16.03.2020р. (Т. 1 а.с. 121-123).
З наслідками розгляду вищевказаного адвокатського запиту 13.05.2020 року за № 307/111-20, Міськрайонним управлінням у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області була надана відповідь про те, що відповідно до п. 116 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ від 17.10.2012 р. № 1051 внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку, зазначених у пункті 24 Порядку, здійснюється шляхом внесення таких відомостей до відповідної Поземельної книги.
Відомості (зміни до них) про зареєстровані земельні ділянки вносяться до Державного земельного кадастру в разі внесення в т.ч. нових (додаткових) відомостей про земельну ділянку, на яку відповідно до цього Порядку відкрито Поземельну книгу (пп. 2) п. 117 Порядку).
За змістом п. 118 Порядку, внесення до Поземельної книги відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку (крім випадків, зазначених у пункті 119 цього Порядку) здійснюється за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності відповідно до документації, що є підставою для внесення відповідних відомостей (змін до них) (крім випадків внесення відомостей про зміну виду використання).
Згідно із нормами ч. 9 ст. 21 Закону України від 07.07.2011 р. № 3613-УІ Про Державний земельний кадастр відомості про речові права на земельні ділянки, то виникли до 01 січня 2013 року, вносяться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, до Державного земельного кадастру із Державного реєстру земель та документів, що відповідно до законодавства, яке діяло до 1 січня 2013 року, посвідчували право власності або право користування землею (земельними ділянками), а також книг записів (реєстрації) таких документів.
Однак враховуючи ту обставину, що на поточний час не визначено механізм реалізації вищевказаних норм, а також з оглядом на особливості програмного забезпечення автоматизованої системи Державного земельного кадастру наголошуємо, що внесення відомостей щодо оренди земельних ділянок, які перебувають у користуванні ТОВ Востокагро до відповідних Поземельних книг можливе за аналогією у порядку, передбаченому п.п. 139, 140-144 Порядку.
Отже, особі, яка зацікавлена у внесенні до Поземельної книги додаткових відомостей, які стосуються оренди конкретної земельної ділянки необхідно попередньо звернутися до Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області через Центр падання адміністративних послуг (при Бахмутській міській раді Донецької області або при Бахмутській районній державній адміністрації Донецької області) за отриманням адміністративної послуги - витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку та згодом подати повідомлення про виявлення технічної помилки за формою згідно з додатком 29 до Порядку. У повідомленні викладається суть виявлених помилок га до нього додаються документи, що містять зазначені у повідомленні технічні помилки, та документи, що підтверджують такі помилки і містять правильну редакцію відповідних відомостей.
Окремо звернуто увагу на те, що згідно із п.п. 1.2. 1.3 Типового положення про районний (міський) відділ регіональної філії державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 31.10.2003 р. № 279, відповідний відділ є структурним підрозділом регіональної філії державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , нею створюється та їй підпорядковується. Відділ створюється згідно структури філії за наказом директора філії.
В свою чергу Відділи Держкомзему/Держземагентства/Держгеокадастру в Артемівському районі Донецької області в свій час були територіальними органами відповідних центральних органів виконавчої влади. На поточний час Міськрайонне управлінням у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області є територіальним структурним підрозділом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області без прав юридичною особою публічного права й відповідно не може бути правонаступником Артемівського районного відділу Донецької регіональної філії ДП Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах як про це зазначено в адвокатському запиті, а договори оренди земельних ділянок приватної власності, які перебувають в т.ч. у користуванні ТОВ Востокагро не передавалися ним до територіальних органів Держкомзему/Держземагентства/Держгеокадастру в Артемівському районі Донецької області (Т. 1 а.с. 124-125).
27.05.2020 року за № 5, в інтересах позивача до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області був поданий адвокатський запит щодо:
1. Надання підтвердження, чи передавались до ГУ Держгеокадастру у Донецькій області в порядку правонаступництва оригінали договорів оренди землі приватної власності (в паперовому вигляді), укладені між ТОВ Востокагро (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 30775444) та фізичними особами до 2013 року, які були зареєстровані в ДЗК, Державному реєстрі земель, Поземельних книгах і Книгах записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, та розташовані у Бахмутському районі Донецької області, зареєстровані у Артемівському районному відділі Донецької регіональної філії ДП ЦДЗК при Державному комітеті по земельних ресурсах.
2. Повідомлення, в якому територіальному органі Держгеокадастру знаходяться на зберіганні укладені ТОВ Востокагро (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 30775444) договори оренди землі приватної власності (оригінали в паперовому вигляді), що були зареєстровані до 2013 року в ДЗК, Державному реєстрі земель, Поземельних книгах і Книгах записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, та які розташовані у Бахмутському районі Донецької області (на території Кодемської сільради, Новолуганської сільради, Зайцевської сільради, Клиновської сільради), та які були зареєстровані у Артемівському районному відділі Донецької регіональної філії ДП ЦДЗК .
3. Які структурні підрозділи Держгеокадастру уповноважені в автоматизованому порядку вносити відомості про зареєстровані за ТОВ Востокагро (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 30775444) речові права на земельні ділянки, що виникли до 1 січня 2013 року, відповідно до ч. 9 ст. 21 та Перехідних положень Закону України Про Державний земельний кадастр (в редакції від 05.12.2019р.) (Т. 1 а.с. 126-129).
З наслідками розгляду вищевказаного адвокатського запиту 09.06.2020 року за № 29-5-0.2-2970/2-20, Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області була надана відповідь про те, що договори оренди землі, зареєстровані відповідно до наказу Держкомзему від 02.07.2003 №174 Про затвердження тимчасового порядку ведення державного реєстру земель структурним підрозділом ДП Центр державного земельного кадастру , який здійснював ведення Поземельних книг, видачу та державну реєстрацію правовстановлюючих Документів на землю. Крім того, до 01.01.2013 року, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 № 102 Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі структурні підрозділи ДП Центр державного земельного кадастру мали доступ та вносили відомості до бази даних, автоматизованої системи державного земельного кадастру.
Відповідно до Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03 2004 № 220 Про затвердження Типового договору оренди землі із змінами, внесеними згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 13.12.2006 № 1724, від 03.092008 № 780, передбачено, що договір укладається у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в орендодавця, другий - в орендаря, третій - в органі, який провів його державну реєстрацію.
Таким чином, запропоновано взяти до уваги інформацію, що викладена у листі Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління від 13.05.2020 №307/111-20.
Зазначено, що порядок виправлення помилок, допущених при веденні Державного земельного кадастру встановлений статтею 37 Закону України Про Державний земельний кадастр та пунктами 138-161 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051.Відповідно до пункту 139, 143 Порядку у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру. викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описки, друкарської, граматичної, арифметичної чи іншої помилки), заінтересована особа письмово повідомляє про це за формою, згідно з додатком 29 територіальному органові Держгеокадастру у районі (місті) за місцезнаходженням земельної ділянки. У повідомленні викладається суть виявлених помилок. До повідомлення додаються документи, що містять зазначені у повідомленні технічні помилки, та документи, що підтверджують такі помилки і містять правильну редакцію відповідних відомостей. Згідно частини четвертої статті 9 Закону України Про Державний земельний кадастр Державний кадастровий реєстратор здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі. Відповідно до частини восьмої статті 9 цього Закону державна реєстрація земельних ділянок обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення).
Згідно з пунктом 5 статті 37 Закону України Про Державний земельний кадастр виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.
Міськрайонному управлінню у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління вказано на безумовне дотримання законодавства під час виявлення та виправлення помилок Державного земельного кадастру (Т. 1 а.с. 130-131).
27.05.2020 року за № 6, в інтересах позивача до Донецької регіональної філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру був поданий адвокатський запит щодо:
1. Надання підтвердження про наявність в автоматизованій системі державного земельного кадастру Донецької регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру обмінних файлів, електронних (цифрових) документів, Поземельних книг і Книг записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, за договорами оренди землі приватної власності, укладеними ТОВ Востокагро (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 30775444) до 2013 року, на земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного с/г виробництва, які розташовані у Бахмутському районі Донецької області (на території Кодемської сільради, Новолуганської сільради, Зайцевської сільради, Клиновської сільради), та які були зареєстровані у Артемівському районному відділі Донецької регіональної філії ДП ЦДЗК , і передані від територіальних органів Держгеокадастру.
2. Які територіальні та структурні підрозділи ДП Центр Державного земельного кадастру уповноважені в автоматизованому порядку вносити відомості про зареєстровані за ТОВ Востокагро (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 30775444) речові права на земельні ділянки, що виникли до 1 січня 2013 року, відповідно до ч. 9 ст. 21 та Перехідних положень Закону України Про Державний земельний кадастр (в редакції від 05.12.2019р.) (Т. 1 а.с. 132-135).
З наслідками розгляду вищевказаного адвокатського запиту, 07.06.2020 року за № 1/97, Донецькою регіональною філією Державного підприємства Центр державного земельного кадастру була надана відповідь про те, що дійсно, відповідно до частини третьої статті 6 Закону України Про Державний земельний ка дастр , абзацу третього пункту 4 Порядку ведення Державного земельного кадастру та Наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 36 від 28 січня 2016 року Про визначення адміністратора Державного земельного кадастру , Державне підприємство Центр державного земельного кадастру визначено Адміністратором Державного земельного ка дастру.
Донецька регіональна філія Державне підприємство Центр державного земельного кадаст ру являється структурним підрозділом та не має доступу до автоматизованої системи державного земельного кадастру.
Враховуючи все вищенаведене, Донецька регіональна філія Державне підприємство Центр державного земельного кадастру не має можливості надати інформацію (Т. 1 а.с. 136).
Згідно із відповіддю наданою за наслідками розгляду аналогічного адвокатського запиту в інтересах позивача від 19.06.2020 року № 10 (Т. 1 а.с. 137-140), Державним підприємством Центр державного земельного кадастру повідомлено про те, що на виконання вимог Постанови КМУ від 09.09.2009р. №1021 Про затвердження порядків ведення поземельної книги і книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (втратила чинність згідно з постановою КМУ від 17.10.2012 р. № 1051), повноваження з реєстрації земельних ділянок і правовстановлюючих документів на них з 01.01.2011 р. були передані до Держкомзему ( на сьогодні Держгеокадастр).
З метою забезпечення реалізації вимог вищезазначеної постанови, на виконання вимог наказу Держкомзему від 13.12.2010 р. № 860 Про інвентаризацію та передачу документів та наказу Центру ДЗК від 15.12.2010 р. № 663 Про виконання наказу Держкомзему від 13.12.2010р. № 860 документи з ведення державного реєстру земель, у тому числі Поземельні книги, Книги записів реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, договори оренди землі були передані відділами філій Держкомзему до територіальних органів Держгеокадастру, за місцезнаходженням земельних ділянок.
Відповідно до частини 2 та 6 ст. 9 Закону, доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, прийняття рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій здійснює державний кадастровий реєстратор Держгеокадастру.
Центр ДЗК є адміністратором Державного земельного кадастру, який здійснює заходи із створення та супроводження програмного забезпечення Державного земельного кадастру, відповідає за технічне та технологічне забезпечення, збереження та захист відомостей, що містяться у Державному земельному кадастрі. Адміністратор має доступ до відомостей Державного земельного кадастру для: розробки, впровадження та забезпечення використання технологій, регламентів і методик щодо підготовки інформаційного наповнення Державного земельного кадастру та виправлення технічних помилок;підготовки статистичної звітності та надання технічної допомоги Державному кадастровому реєстратору під час внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про об`єкти Державного земельного кадастру (Т. 1 а.с. 141-142).
Згідно із повідомленням Державного підприємства Центр державного земельного кадастру від 12.11.2020 року за №5/3768, наданим за наслідками розгляду адвокатського запиту в інтересах позивача від 04.11.2020 року № 04/11, документи з ведення Державного реєстру земель, у тому числі поземельні книги, Книги записів реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, договори оренди землі були передані відділами філій Центру ДЗК до територіальних органів Держгеокадастру.
Відповідно до наказу Донецької регіональної філії Центру ДЗК від 22.03.2011р. № 194 Про затвердження та введення в дію організаційних структур та штатних розписів Донецької регіональної філії Центру ДЗК , архівні документи передані до Донецької регіональної філії Центру ДЗК, Артемівський районний виробничий відділ Філії був ліквідований, а архівні документи були передані до Філії, що знаходилася у м. Донецьк, вул. Щорса, 83-Б (на даний час тимчасово окупована територія).
Тому Філія не має можливості надати копії актів приймання-передачі для підтвердження передачі примірників договорів оренди землі до територіальних органів Держгеокадастру.
Поряд із цим зазначено, що у програмному забезпеченні Державного земельного кадастру існує технічна можливість щодо перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки, зареєстровані до 01 січня 2013 року у Державному реєстрі земель, в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення у разі наявності у відповідному програмному забезпеченні Державного земельного кадастру електронного документу формату In4 (Т. 3 а.с. 3, 3 з.б.).
Дослідивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Зазначені критерії є вимогами для суб`єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчиняє дії чи допускає бездіяльність.
Таким чином, суд з`ясовує, чи використане повноваження, надане суб`єкту владних повноважень, з належною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотивовані дії; безсторонньо, тобто без виявлення упередженості до особи, стосовно якої вчиняється дія; добросовісно, тобто щиро, правдиво, чесно; розсудливо, тобто доцільно з точки зору законів логіки і загальноприйнятих моральних стандартів; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорційно та адекватно; досягнення розумного балансу між публічними інтересами та інтересами конкретної особи.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про Державний земельний кадастр від 07.07.2011 року № 3613-VI (далі - Закон № 3613-VI) Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Відповідно до ст. 3 Закону № 3613-VI, Державний земельний кадастр базується на таких основних принципах: обов`язковості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про всі його об`єкти; єдності методології ведення Державного земельного кадастру; об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі; внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону; відкритості та доступності відомостей Державного земельного кадастру, законності їх одержання, поширення і зберігання; безперервності внесення до Державного земельного кадастру відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру, що змінюються; документування всіх відомостей Державного земельного кадастру.
Згідно із ч.ч. 3, 5 ст. 5 Закону № 3613-VI, порядок ведення Державного земельного кадастру визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог цього Закону.
Внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону. Забороняється вимагати для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених цим Законом.
За приписами ст. 6 Закону № 3613-VI, ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Адміністратором Державного земельного кадастру є державне підприємство, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, і здійснює заходи із створення та супроводження програмного забезпечення Державного земельного кадастру, відповідає за технічне і технологічне забезпечення, збереження та захист відомостей, що містяться у Державному земельному кадастрі.
За приписами ч. 1 ст. 9 Закону № 3613-VI, внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій (ч. 6 ст. 9 Закону № 3613-VI).
Згідно із ч. 8 ст. 9 Закону № 3613-VI, державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення).
Відповідно до ст. 19 Закону № 3613-VI, для ведення Державного земельного кадастру використовуються класифікатори, довідники та бази даних, які ведуться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а також державні та галузеві класифікатори, довідники та бази даних, які ведуться іншими центральними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим ( ч.2 ст. 20 Закону № 3613-VI).
За приписами ч.3 ст. 24 Закону № 3613-VI, державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи.
Відповідно до ч. 4 ст.24 Закону № 3613-VI, для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються:заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин;оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки;документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.
Згідно ч. 6 ст. 24 Закону № 3613-VI, підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є:розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі;невідповідність поданих документів вимогам законодавства;знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Частиною 9 ст. 21 Закону № 3613-VI, передбачено, що відомості про речові права на земельні ділянки, що виникли до 1 січня 2013 року, вносяться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, до Державного земельного кадастру із Державного реєстру земель та документів, що відповідно до законодавства, яке діяло до 1 січня 2013 року, посвідчували право власності або право користування землею (земельними ділянками), а також книг записів (реєстрації) таких документів.
Позивачем зазначено, а відповідачем не заперечується та не спростовано, що в оренді ТОВ Востокагро перебувають земельні ділянки сільськогосподарського призначення, у кількості 1159 ділянок,розташовані за місцем здійснення своєї діяльності Державним кадастровим реєстратором відповідача, речові права щодо яких, а саме право оренди, виникло у позивача до 1 січня 2013 року, шляхом укладання відповідних договорів оренди з їх власниками.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про оренду землі , оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст. 13 Закону України Про оренду землі , договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ч. 4 ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Підставою для укладення договору оренди може бути цивільно-правовий договір про відчуження права оренди.
Відповідно до положень ст. ст 125, 126 Земельного кодексу України, прийнятого у 2001 році, право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону. Аналогічні положення містить ст. 6 Закону України Про оренду землі .
Відповідно до п.1.1 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 2 липня 2003р. №174, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 липня 2003р. за №641/7962 (чинного до 20.08.2012 року), цей Тимчасовий порядок ведення державного реєстру земель розроблено відповідно до положень Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі" від 6 жовтня 1998року №161-XIV, на виконання Указу Президента України від 17 лютого 2003року №134 "Про заходи щодо створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру", наказу Державного комітету України по земельних ресурсах від 23 травня 2003року №135 "Про створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру та удосконалення структури державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.05.2003 за №408/7729.
Зокрема, означеним Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель, передбачено, що оператори державного реєстру земель - структурні підрозділи Центру ДЗК, що проводять приймання, перевірку та систематизацію реєстраційних карток земельних ділянок, здійснюють видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди (суборенди) землі, ведуть книгу реєстрації, формують Поземельну книгу та не мають прямого доступу до бази даних АС ДЗК. Реєстраційна картка земельної ділянки - це документ, який є складовою частиною Поземельної книги і містить відомості, що вносяться до бази даних АС ДЗК.
Згідно п.1.2 означеного Порядку, визначено поняття Державного реєстру земель, згідно із яким це складова частина державного земельного кадастру, який складається з книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку і формується за допомогою АС ДЗК.
Книга записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі (далі - книга реєстрації) - це документ суворого обліку, який є складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок.
Поземельна книга - це документ, який є складовою частиною державного реєстру земель, містить відомості про земельну ділянку, в тому числі кадастровий план, відомості про державний акт на право власності на землю, державний акт на право постійного користування землею, договір оренди землі та власника, користувача, орендаря (суборендаря) земельної ділянки і формується за допомогою АС ДЗК.
У свою чергу, Автоматизована система державного земельного кадастру (далі - АС ДЗК) - інформаційна система, що містить відомості про правовий режим земель, державну реєстрацію земельних ділянок, кадастрове зонування, кадастрові зйомки, бонітування ґрунтів, економічну оцінку земель, грошову оцінку земельних ділянок, облік кількості та якості земель.
Також, згідно з п.п.2.4, 2.5 вказаного Порядку, територіальний орган земельних ресурсів у 10-денний термін з дня отримання оформленого бланка державного акта на право власності на земельну ділянку (державного акта на право постійного користування земельною ділянкою) або договору оренди землі перевіряє наявність на титульному аркуші технічної документації відмітки про приймання обмінного файла, зміст реєстраційної картки, відповідність відомостей, що містить реєстраційна картка та оформлений бланк державного акта на право власності на земельну ділянку (державного акта на право постійного користування земельною ділянкою) або договору оренди землі до технічної документації (реєстраційної справи) та передає бланки державного акта на право власності на земельну ділянку (державного акта на право постійного користування земельною ділянкою) або договору оренди землі з реєстраційними картками оператору (реєстратору) за актом приймання-передавання. Територіальний орган земельних ресурсів за актом приймання-передавання передає реєстраційну картку оператору (реєстратору) разом з усіма примірниками державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі для їх видачі та державної реєстрації. Пунктом 2.7 Порядку передбачено, що у разі оформлення договору оренди (суборенди) землі територіальний орган земельних ресурсів надає за актом приймання-передавання оператору (реєстратору) реєстраційну справу для створення реєстраційної картки. Згідно з п.2.8 Порядку, оператор (реєстратор) здійснює видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та видачу договорів оренди (суборенди) землі. Видача державного акта на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договору оренди (суборенди) землі супроводжується внесенням запису про державну реєстрацію до відповідних розділів книги реєстрації. При цьому оператор (реєстратор) відображає дані державної реєстрації на всіх примірниках державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди (суборенди) землі. До реєстраційної картки оператором (реєстратором) вносяться відомості про державну реєстрацію згідно з пунктом 3.4 цього Порядку. Після внесення відомостей про державну реєстрацію до реєстраційної картки вона засвідчується підписом керівника з зазначенням прізвища та ініціалів та печаткою оператора (реєстратора). Другий примірник державного акта на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою, примірники договору оренди (суборенди) землі оператор (реєстратор) передає до територіальних органів земельних ресурсів за актом приймання-передавання.
Аналіз наведених приписів свідчить, що земельна ділянка вважається зареєстрованою в Державному реєстрі земель за умови внесення записів до книги реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок.
Відповідно до Постанови КМУ від 9 вересня 2009 р. № 1021 Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (набрала чинності 01.01.2011р., та втратила чинність 01.01.2013 року) і Поземельна книга, і Книга записів ведуться:територіальними органами Держкомзему - в паперовому вигляді (за місцем розташування земельної ділянки);операторами - структурними підрозділами ДП Центр державного земельного кадастру (далі - Центр кадастру) - в електронному вигляді.
У Книгу записів дані вносяться при видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку, якими є:а)державний акт на право власності на земельну ділянку;б)державний акт на право постійного користування земельною ділянкою; в)договір оренди землі;г)договір суборенди землі;д)договір про внесення змін до договорів оренди та суборенди землі.
Також вказаний Порядок визначає процедуру ведення за формою згідно з додатком Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі - документа, який є власністю держави і складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок.
Розділ 4 Книги записів містить записи державної реєстрації договорів оренди. Дата внесення запису до розділу Книги записів є датою державної реєстрації документа, що посвідчує право на земельну ділянку.
Територіальний орган Держземагентства забезпечує зберігання книг записів з метою запобігання їх викраденню, втраті, знищенню або пошкодженню. Відповідальність за організацію зберігання книг записів несе керівник територіального органу Держземагентства згідно із законодавством.
Книги записів зберігаються довічно, знищення або вилучення частини Книги записів забороняється. Організація виготовлення та постачання книг записів покладається на Держземагентство.
Відповідно до Постанов Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" та від 20.10.2011 № 1074 "Про затвердження Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади", територіальні органи Держземагентства реорганізовано шляхом приєднання до територіальних відділів Держгеокадастру.
Водночас, згідно з пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру є правонаступником Державного агентства земельних ресурсів України.
Відповідно до абз. 1 п. 4 розділу VII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про державний земельний кадастр від 07.07.2011 року № 3613-VI, закріплено, що у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.
Тобто, підставою перенесення відомостей про земельні ділянки до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку є факт реєстрації такої земельної ділянки до набрання чинності Законом України Про Державний земельний кадастр , тобто до 01 січня 2013 року, у Державному реєстрі земель. Аналогічний висновок наведений Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 02.07.2020 року у справі № 420/323/19, провадження № К/9901/30112/19.
Позивачем зазначено, а відповідачем не спростовано, що договори оренди земельних ділянок, укладені ТОВ Востокагро до 01.01.2013 року, були зареєстровані до 01.01.2013 року у Державному реєстрі земель за зверненнями ТОВ Востокагро , містять реєстраційний номер та дату внесення запису про державну реєстрацію до Державного реєстру земель.
Жодних доказів на спростування означеного факту відповідачем суду не представлено, та матеріали справи не містять.
Державна реєстрація земельних ділянок у складі державного реєстру земель була передбачена ч.1 ст.202 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-ІІІ, в редакції чинній до 01.01.2013р. Зазначеною статтею передбачалось, що Державний реєстр земель складався з двох частин: а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.
Крім того, згідно із відповіддю наданою за наслідками розгляду аналогічного адвокатського запиту в інтересах позивача від 19.06.2020 року № 10 (Т. 1 а.с. 137-140), Державним підприємством Центр державного земельного кадастру повідомлено про те, що на виконання вимог Постанови КМУ від 09.09.2009р. №1021 Про затвердження порядків ведення поземельної книги і книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (втратила чинність згідно з постановою КМУ від 17.10.2012 р. № 1051), повноваження з реєстрації земельних ділянок і правовстановлюючих документів на них з 01.01.2011 р. були передані до Держкомзему ( на сьогодні Держгеокадастр).
З метою забезпечення реалізації вимог вищезазначеної постанови, на виконання вимог наказу Держкомзему від 13.12.2010 р. № 860 Про інвентаризацію та передачу документів та наказу Центру ДЗК від 15.12.2010 р. № 663 Про виконання наказу Держкомзему від 13.12.2010р. № 860 документи з ведення державного реєстру земель, у тому числі Поземельні книги, Книги записів реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, договори оренди землі були передані відділами філій Держкомзему до територіальних органів Держгеокадастру, за місцезнаходженням земельних ділянок.
Крім того, як вбачається з наданих до суду додаткових пояснень ГУ Держгеокадастру у Донецькій області, відповідачем самостійно зазначено про те, що станом на дату подання позову у розпорядженні Управління були книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею.
Отже, з урахуванням обставин цієї справи, суд приходить до висновку, що речові права (оренди) на земельні ділянки, що перебувають в оренді ТОВ Востокагро та виникли до 01 січня 2013 року, підлягають внесенню до Державного земельного кадастру без подання заяви, в автоматизованому порядку шляхом перенесення із Державного реєстру земель та документів, що відповідно до законодавства, яке діяло до 1 січня 2013 року, посвідчували право власності або право користування землею (земельними ділянками), а також книг записів (реєстрації) таких документів.
При цьому судом також враховується повідомлення Державного підприємства Центр державного земельного кадастру від 12.11.2020 року за №5/3768, надане на адвокатський запит в інтересах позивача від 04.11.2020 року № 04/11, згідно із яким у програмному забезпеченні Державного земельного кадастру існує технічна можливість щодо перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки, зареєстровані до 01 січня 2013 року у Державному реєстрі земель, в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Згідно положень ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії/бездіяльність.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відтак, приймаючи до уваги вищевикладене та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Востокагро є обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. При цьому суд враховує, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат між сторонами суд виходить з правил частини першої статті 139 КАС України, відповідно до яких при задоволені позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем за подання до суду даного адміністративного позову сплачений судовий збір у сумі 4204,00 грн. (Т. 1 а.с. 150).
У зв`язку із наведеним, суд приходить до висновку, що вищевказана сума судового збору підлягає відшкодуванню позивачеві за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області.
Керуючись, ст.ст. 2-15, 19-21, 72-79, 90, 94, 122, 123, 132,159-161,164,192-194,224-228,241-247, 255,253-263,293-295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Востокагро (місцезнаходження: Донецька область, Бахмутський р-н., с. Новолуганське, вул. Первомайська, 2, ЄДРПОУ: 30569364) до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області (місцезнаходження: Донецька область, м. Краматорськ, б-р. Машинобудівників, буд. 16, ЄДРПОУ: 39767332), Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області (місцезнаходження: Донецька область, м. Бахмут, вул. В. Першина, 24) про визнання протиправною відмови, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області у перенесенні відомостей про речові права на земельні ділянки, що перебувають в оренді ТОВ Востокагро та виникли до 01 січня 2013 року, до Державного земельного кадастру без подання заяви в автоматизованому порядку.
Зобов`язати Міськрайонне управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області внести відомості про речові права на земельні ділянки, що перебувають в оренді ТОВ Востокагро та виникли до 01 січня 2013 року, до Державного земельного кадастру без подання заяви, в автоматизованому порядку шляхом перенесення із Державного реєстру земель та документів, що відповідно до законодавства, яке діяло до 1 січня 2013 року, посвідчували право власності або право користування землею (земельними ділянками), а також книг записів (реєстрації) таких документів.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області (місцезнаходження: Донецька область, м. Краматорськ, б-р. Машинобудівників, буд. 16, ЄДРПОУ: 39767332) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Востокагро (місцезнаходження: Донецька область, Бахмутський р-н., с. Новолуганське, вул. Первомайська, 2, ЄДРПОУ: 30569364) судовий збір у сумі - 4 204 (чотири тисячі двісті чотири) грн. 00 коп.
Вступна та резолютивна частини рішення прийняті у нарадчій кімнаті та проголошені у судовому засіданні 22 грудня 2020 року.
Рішення складене у повному обсязі та підписане 23 грудня 2020 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя А.Б. Христофоров
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2020 |
Оприлюднено | 24.12.2020 |
Номер документу | 93743731 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Христофоров А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні