Рішення
від 17.12.2020 по справі 826/6973/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

17 грудня 2020 року 14:23 № 826/6973/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючої судді Кузьменко А.І., за участю секретаря судового засідання Прокопенко О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Міжнародний виставковий центр",

Товариства з обмеженою відповідальністю "Інститут сучасного проектування"

до Державної архітектурно - будівельної інспекції України

про визнання протиправними дій та скасування постанов

за участі представників сторін:

від позивача 1 - Терновська Ю.М.,

від позивача 2 - не з`явився,

від відповідача - не з`явився

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю "Міжнародний виставковий центр" (далі по тексту - позивач 1, ТОВ "Міжнародний виставковий центр") та Товариство з обмеженою відповідальністю "Інститут сучасного проектування" (далі по тексту - позивач 2, ТОВ "Інститут сучасного проектування") звернулись до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної архітектурно - будівельної інспекції України (далі по тексту відповідач, ДАБІ), в якому просять:

- визнати протиправними дії Департаменту архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві щодо проведення в період 22 березня 2018 року по 04 квітня 2018 року позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті: "Будівництво комплексу будівель і споруд Міжнародного виставкового центру на Броварському проспекті, 15 (територія Лівобережного громадського центру) у Дніпровському районі міста Києва, ІІІ черга будівництва";

- визнати протиправною та скасувати постанову від 17 квітня 2018 року №42/18/10/26-1/1704/02/2 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, видану Товариству з обмеженою відповідальністю "Міжнародний виставковий центр";

- визнати протиправною та скасувати постанову від 17 квітня 2018 року №43/18/10/26-2/1704/02/2 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, видану Товариству з обмеженою відповідальністю "Інститут сучасного проектування".

В обґрунтування позовних вимог позивачі вказують на порушення відповідачем процедури проведення перевірки, визначеної Порядком здійснення державного архітектурного - будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553, а саме перевірку проведення за відсутності представника позивача.

Крім того, представник позивачів зазначає, що приписи від 20 лютого 2018 року оскаржено в судовому порядку, про що станом на час прийняття постанов від 17 квітня 2018 року №42/18/10/26-1/1704/02/2, №43/18/10/26-2/1704/02/2 було відомо відповідачу.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 травня 2018 року відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання.

Заперечуючи проти задоволення позову з підстав, викладених у відзиві на позов, представник відповідача зазначає, що позивачами не спростовано наявність порушень норм містобудівного законодавства та зауважує, що оскаржувані постанови від 17 квітня 2018 року №42/18/10/26-1/1704/02/2, №43/18/10/26-2/1704/02/2 прийнято, оскільки позивачами не виконано у визначений строк вимоги приписів від 20 лютого 2018 року, а оскарження приписів не зупиняє їх виконання.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 червня 2018 року зупинено провадження у справі №826/6973/18 до набрання законної сили рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва у справі №826/4288/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Міжнародний виставковий центр" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Інститут сучасного проектування" до Державної архітектурно - будівельної інспекції України про визнання протиправними дій та скасування приписів і постанов.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 вересня 2020 року поновлено провадження у справі №640/9673/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Міжнародний виставковий центр", Товариства з обмеженою відповідальністю "Інститут сучасного проектування" до Державної архітектурно - будівельної інспекції України про визнання дій протиправними та скасування постанов.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києві від 13 жовтня 2020 року закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті.

В судовому засіданні представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Міжнародний виставковий центр" наполягала на задоволенні позову.

Інші сторони явку уповноважених представників не забезпечили, хоча були належним чином повідомлені про час, дату та місце судового розгляду справи.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.

Департаментом Держаної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві на підставі наказу від 20 березня 2018 року №76 та посвідчення (направлення) від 20 березня 2018 року у період з 22 березня 2018 року по 04 квітня 2018 року проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами господарювання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт, за результатом якої складений акт від 04 квітня 2018 року (далі - акт перевірки).

Так з акту перевірки вбачається, що під час перевірки відповідачем виявлено наступні порушення, зокрема:

-замовником будівництва ТОВ "Міжнародний виставковий центр" не виконано вимоги припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 20 лютого 2017 року, а саме: під час перевірки 22 березня 2018 року на об`єкті будівництва частково було виконано будівельні роботи із влаштування елементів колон та перекриття підвалу;

-генпідрядною організацією Товариством з обмеженою відповідальністю АК Інжиніринг не виконано вимоги припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 20 лютого 2017 року, а саме: під час перевірки 22 березня 2018 року на об`єкті будівництва частково було виконано будівельні роботи із влаштування елементів колон та перекриття підвалу;

- проектною організацією ТОВ "Інститут сучасного проектування" не виконано вимоги припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 20 лютого 2018 року, а саме: не надано документів, що підтверджують виконання вимог відповідного припису.

На підставі акту перевірки відповідачем складені протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 04 квітня 2018 року.

За результатом розгляду матеріалів справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності відповідачем складено постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 17 квітня 2018 року:

№42/18/10/26-1/1704/02/2, якою визнано ТОВ "Міжнародний виставковий центр" винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом 3 пункту 1 частини 6 статті 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності на накладено штраф у розмірі 176 200,0 грн;

№43/18/10/26-2/1704/02/2, якою визнано ТОВ "Інститут сучасного проектування" винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом 2 пункту 1 частини 6 статті 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності на накладено штраф у розмірі 52 860,0 грн.

Незгода позивачів із вказаними вище постановами зумовила їх звернення до суду з даним позовом, при вирішенні якого суд виходить з наступного.

За змістом статті 41 Закону України №3038-VI від 17 лютого 2011 року "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон № 3038-VI), державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Державний архітектурно-будівельний нагляд - сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.

Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право, зокрема: 1) безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню; 2) складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; 3) видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; б) зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт; 4) проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, державних стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомки, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації;

У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об`єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право: видавати обов`язкові до виконання об`єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; притягати посадових осіб об`єктів нагляду до відповідальності за вчинені правопорушення відповідно до закону.

Відповідно до пункту 1 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 553 від 23 травня 2011 року (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) (далі по тексту - Порядок), державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється в тому числі Держархбудінспекцією.

Пунктом 2 Порядку передбачено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за дотриманням: 1) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, державних стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції; 2) порядку здійснення авторського і технічного нагляду, ведення загального та (або) спеціальних журналів обліку виконання робіт (далі - загальні та (або) спеціальні журнали), виконавчої документації, складення актів на виконані будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи; 3) інших вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, правилами та проектною документацією, щодо створення об`єкта будівництва.

Крім того, вказаним Порядком визначено процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Так, відповідно до пункту 5 Порядку, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Згідно з пунктами 6, 7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю, який затверджується керівником відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю. Позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Підставами для проведення позапланової перевірки є, зокрема, перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю.

Так, з матеріалів справи вбачається, що перевірку позивачів призначено з метою перевірки виконання вимог приписів від 20 лютого 2018 року.

Пунктом 16 зазначеного Порядку встановлено, що за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою інспекції складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.

Відповідно до пункту 17 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.

Згідно з пунктом 9 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.

Так, з акту перевірки вбачається, що перевірку проведено у присутності представника Товариства з обмеженою відповідальністю АК Інжиніринг відповідального виконавця робіт.

Виходячи з системного аналізу наведених правових положень, суд приходить до висновку про те, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у формі планових і позапланових перевірок, за його результатами посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки, а у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.

Так, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 квітня 2020 року у справі №826/4288/18, яке набрало законної сили 07 серпня 2020 року, задоволено позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Міжнародний виставковий центр" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Інститут сучасного проектування" до Державної архітектурно - будівельної інспекції України: визнано протиправними дії Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві щодо проведення позапланової перевірки в період з 07 лютого 2018 року по 20 лютого 2018 року щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті: Будівництво комплексу будівель і споруд Міжнародного виставкового центру на Броварському проспекті, 15 (територія Лівобережного громадського центру) у Дніпровському районі міста Києва, III черга будівництва ; визнано протиправним та скасовано припис Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 20 лютого 2018 року, виданий товариству з обмеженою відповідальністю Міжнародний виставковий центр ; визнано протиправним та скасовано припис Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 20 лютого 2018 року, виданий товариству з обмеженою відповідальністю Інститут сучасного проектування ; визнано протиправними та скасовано постанови від 01 березня 2018 року №10/18/10/26-3/0103/02/2 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, видану товариству з обмеженою відповідальністю Міжнародний виставковий центр та від 01 березня 2018 року №12/18/10/26-5/0103/02/2 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, видану товариству з обмеженою відповідальністю Інститут сучасного проектування .

З урахуванням того, що підставою для прийняття постанови від 17 квітня 2018 року №42/18/10/26-1/1704/02/2 фактично слугувало невиконання Товариством з обмеженою відповідальністю Міжнародний виставковий центр припису від 20 лютого 2018 року про зупинення підготовчих та будівельних робіт, а підставою для прийняття постанови від 17 квітня 2018 року №43/18/10/26-2/1704/02/2 фактично слугувало невиконання Товариством з обмеженою відповідальністю Інститут сучасного проектування вимог припису від 20 лютого 2018 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, які скасовано вказаним вище рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 квітня 2020 року у справі №826/4288/18, отже суд вбачає наявними підстави для скасування оскаржуваних постанов.

Щодо позову в частині визнання протиправними дій Департаменту архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві щодо проведення в період 22 березня 2018 року по 04 квітня 2018 року позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті: "Будівництво комплексу будівель і споруд Міжнародного виставкового центру на Броварському проспекті, 15 (територія Лівобережного громадського центру) у Дніпровському районі міста Києва, ІІІ черга будівництва", суд зазначає, що наслідком таких дій є прийняття оскаржуваних постанов, а тому суд дійшов висновку, що належним способом захисту прав позивачів є саме визнання протиправними та скасування таких постанов, отже позов у вказівній частині задоволенню не підлягає.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

У відповідності до частини 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість оскаржуваних постанов з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов підлягає частковому задоволенню.

Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-243, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Міжнародний виставковий центр" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Інститут сучасного проектування" задовольнити частково.

2. Визнати протиправними та скасувати постанови від 17 квітня 2018 року №42/18/10/26-1/1704/02/2 та від 17 квітня 2018 року №43/18/10/26-2/1704/02/2.

3. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

4. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Міжнародний виставковий центр" (02660, місто Київ, проспект Броварський, 15, код ЄДРПОУ 30212731) за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно - будівельної інспекції України (01133, місто Київ, бульвар Лесі Українки, 26) судовий збір в сумі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн 00 коп.

5. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Інститут сучасного проектування" (04119, місто Київ, вулиця Мельникова, 83-Д, код ЄДРПОУ 32421689) за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно - будівельної інспекції України (01133, місто Київ, бульвар Лесі Українки, 26) судовий збір в сумі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн 00 коп.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя А.І. Кузьменко

Повний текст рішення виготовлено 22 грудня 2020 року

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення17.12.2020
Оприлюднено28.12.2020
Номер документу93747017
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/6973/18

Ухвала від 23.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 19.03.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 22.02.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Рішення від 17.12.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко А.І.

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко А.І.

Ухвала від 12.06.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко А.І.

Ухвала від 16.05.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко А.І.

Ухвала від 07.05.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні