Рішення
від 14.12.2020 по справі 912/2625/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

вул.В`ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,

тел/факс: 32-05-11/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 грудня 2020 рокуСправа № 912/2625/20 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Глушкова М.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Виробничого сільськогосподарського кооперативу "Колос" (вул. Шевченка, 9А, смт. Компаніївка, Кіровоградської області, 28400)

до Компаніївської селищної ради Компаніївського району Кіровоградської області (вул. Садова 95, смт. Компаніївка, Кіровоградської області, 28400)

Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (вул. Академіка Корольова, 26, м. Кропивницький, 25030)

про визнання незаконним та скасування наказу, визнання права власності на земельну ділянку,

секретар судового засідання Кравченко О.В.

представники сторін:

від позивача - Євладенко Л.С., Ордер № 115007 від 17.11.20;

від відповідача 1 - участі не брали;

від відповідача 2 - участі не брали;

в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення

УСТАНОВИВ:

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Виробничого сільськогосподарського кооперативу "Колос" до Компаніївської селищної ради Компаніївського району Кіровоградської області та Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про:

- визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну" №11-2935/14-18-СГ від 01.06.2018 та акта приймання-передачі від 06.06.2018 в частині передачі земельної ділянки з кадастровим номером 3522855100:02:000:9157 загальною площею 25,0648 га, в результаті поділу якої було сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 3522855100:02:000:9238, загальною площею 18,2152 га з державної в комунальну власність;

- визнання права приватної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3522855100:02:000:9238, загальною площею 18,2152 га за Виробничим сільськогосподарським кооперативом "Колос", який є повним правонаступником Колективно-дольової селянської спілки "Колос" з покладенням на відповідачів судових витрат.

В обґрунтування позовних вимог Виробничий сільськогосподарський кооператив "Колос" зазначив, що оскільки власником земельної ділянки з кадастровим номером 3522855100:02:000:9238, загальною площею 18,2152 га є позивач, то наказ Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну" №11-6557/14-18-СГ від 11.10.2018 року та акт приймання-передачі від 11.10.2018 є незаконними і підлягають скасуванню, а позовні вимоги підлягають задоволенню.

Ухвалою від 17.08.2020 господарський суд залишив позовну заяву без руху та встановив позивачу строк для усунення недоліків.

Разом з позовною заявою Виробничим сільськогосподарським кооперативом "Колос" подано заяву про забезпечення позову, у якій позивач просить суд:

- заборонити Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області здійснювати будь-які дії спрямовані на зміну цільового призначення, поділ чи об`єднання, земельної ділянки, яка знаходиться на території Компаніївської селищної ради Компаніївського району Кіровоградської області, загальною площею 18,2152 га, кадастровий номер 3522855100:02:000:9238;

- заборонити Компаніївській селищній раді здійснювати будь-які дії спрямовані на розпорядження, передання у власність чи надання в оренду, в тому числі включення до переліку земельних ділянок, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (Аукціоні), земельної ділянки, яка знаходиться на території Компаніївської селищної ради Компаніївського району Кіровоградської області, загальною площею 18,2152 га, кадастровий номер 3522855100:02:000:9238.

Ухвалою від 17.08.2020 у задоволенні заяви Виробничого сільськогосподарського кооперативу "Колос" про забезпечення позову (вх. № 2626/20 від 14.08.2020) відмовлено.

25.08.2020 до суду надійшло клопотання позивача № 43 від 18.08.2020 про витребування доказів, яке представником позивача в судовому засіданні не підтримано, а тому суд його не розглядає.

Ухвалою від 31.08.2020 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та підготовче засідання призначено на 29.09.2020 о 10:30.

18.09.2020 від відповідача 1 надійшли заперечення №02-29/810/1 від 14.09.2020, у яких відповідач 1 просить суд відмовити в задоволенні позову.

21.09.2020 до суду від відповідача 2 надійшов відзив на позовну заяву №9-11-0.62-8573/2-20 від 14.09.2020, у якому відповідач 2 зазначає, що Компаніївська селищна рада Компаніївського району Кіровоградської області є неналежним відповідачем, права позивача ніяким чином не порушує, а тому просить суд відмовити в задоволенні позову.

21.09.2020 до суду від Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області надійшов відзив на позовну заяву, у якому зазначено, що землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені, вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані.

25.09.2020 до суду від позивача надійшли відповіді на відзиви, в яких зазначено, що спірна земельна ділянка належить до колективної власності Виробничого сільськогосподарського кооперативу "Колос", згідно з державним актом на право колективної власності на землю. Крім того, позивач зазначив, що в нього відсутні документи на підтвердження права власності на нерухоме майно, яке знаходиться на спірній земельній ділянці. На даний час позивач знаходить в процесі оформлення права власності на зазначене нерухоме майно.

Також, 25.09.2020 до суду від позивача надійшла заява №54 від 21.09.2020 про зміну предмета позову.

28.09.2020 від Компаніївської селищної ради Компаніївського району Кіровоградської області надійшло заперечення на відповідь на відзив №02-29/864/1 від 25.09.2020, у якому відповідач 1 просить суд відмовити в задоволенні позову.

Ухвалою від 29.09.2020 господарський суд повернув без розгляду заяву №34 від 21.09.2020 Виробничого сільськогосподарського кооперативу "Колос" про зміну предмету позову. Оголосив перерву в підготовчому засіданні у справі № 912/2625/20 до 12.10.2020.

09.10.2020 від позивача надійшла заява №54 від 02.10.2020 про зміну предмета позову.

12.10.2020 в підготовчому засіданні судом прийнято до розгляду заяву позивача про зміну предмету спору та оголошено перерву до 29.10.2020.

Ухвалою від 29.10.2020 господарський суд продовжив строк підготовчого провадження на 30 днів. Закрив підготовче провадження та призначив справу № 912/2625/20 до судового розгляду по суті на 17.11.2020.

17.11.2020 до суду від позивача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, яке не містить електронного цифрового підпису, а тому суд його не розглядає.

17.11.2020 та 03.12.2020 в судовому засіданні оголошено перерву до 14.12.2020.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити.

Представники відповідачів в судове засідання не з`явилися. Відповідачі повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, що підтверджується відміткою від 04.12.2020 №2093 про направлення ухвали-повідомлення від 03.12.2020 №2093 на електронну пошту та поштовим повідомлення № 04932290 від 07.12.2020, яке надійшло до суду 15.12.2020.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані учасниками справи докази, заслухавши представника позивача, суд встановив таке.

21.12.1995 Колективно-дольовій селянській спілці "Колос" видано Державний акт на право колективної власності на землю серія КР 000002 (а.с. 12, 13) на підставі рішення Компаніївської селищної Ради народних депутатів від 06 грудня 1995 року №188. Державний акт зареєстрований в книзі записів державних актів на право колективної власності за №2. Загальна площа земель у колективній власності КДСС "Колос" складала 6782,6 га, у тому числі землі під господарськими будівлями та дворами загальною площею 72,55 га, що підтверджується схемою поділу земель колективної власності КДСС "Колос".

У ході проведення реформи агропромислового комплексу розпорядженням Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 10.03.2000 року № 97-р Колективно-дольова селянська спілка "Колос" була реорганізована в виробничий сільськогосподарський кооператив "Колос" (Позивач) із тим самим ідентифікаційним кодом - 03757979. Внаслідок реорганізації правонаступником прав та обов`язків Колективно-дольової селянської спілки "Колос" став виробничий сільськогосподарський кооператив "Колос", що підтверджується статутом Позивача, та довідкою Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області №01.1-27/2/3 від 24.03.2020 року (а.с. 14-20, 21).

За твердженням позивача, з 10.03.2000 позивач набув право власності на все майно, яке було передано йому як правонаступнику КДСС "Колос". Також, у своє відання позивач отримав майно, яке призначалося для розподілу між членами КДСС "Колос" (майно пайового фонду). При цьому, до новоствореної юридичної особи (позивача) відійшли земельні ділянки несільськогосподарські угіддя, які знаходилися під господарськими будівлями та дворами, на підставі ст. 31 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" та ст. 30 Земельного кодексу України.

За період з 2012 року до липня 2020 року, позивач викупив, на підставі договорів купівлі-продажу, права на майнові паї членів КДСС "Колос" на загальну суму 3 591 834,48 грн від загальної вартості майна пайового фонду КДСС "Колос", що підтверджується Свідоцтвами про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства (а.с. 22-39).

Рішенням 38 сесії Компаніївської селищної ради восьмого скликання № 915 від 14.05.2020 "Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду об`єднанню громадян городників "Урожай" об`єднанню громадян "Урожай" (ідентифікаційний код юридичної особи 43584015) надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок комунальної власності в оренду, терміном 28 (двадцять вісім) років, орієнтовною загальною площею 9,3 га, - ріллі, для ведення городництва (код КВЦПЗ - 01.07), з них 3,3 га ріллі за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 3522855100:02:000:9198 та 6,0 га ріллі за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 3522855100:02:000:9238, які розташовані за межами населених пунктів та території Компаніївської селищної ради (а.с. 45).

Відповідно до заяви об`єднання громадян городників "Урожай" від 28.07.2020 на 41 сесії Компаніївської селищної ради восьмого скликання рішенням №1046 від 20.08.2020 скасовано рішення сесії Компаніївської селищної ради №915 від 14.05.2020 "Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду об`єднанню громадян городників "Урожай" (а.с. 162).

01.06.2018 Головним управління Держгеокадастру у Кіровоградській області було прийнято наказ № 11-2935/14-18-СГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність", яким було передано Компаніївській селищній раді земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, загальною площею 3606,9084 га, які розташовані на території Кіровоградської області Компаніївського району Компаніївської селищної ради (ОТГ) (а.с. 159).

В подальшому 06.06.2018 між Головним управлінням та Компаніївською сільською радою було складено акт приймання-передачі зазначених земельних ділянок, в тому числі земельна ділянка кадастровий № 3522855100:02:000:9157, в результаті поділу якої було сформовано спірну земельну ділянку кадастровий № 3522855100:02:000:9238 (а.с. 46-50).

У ч. 1, 4 ст. 11 Цивільного кодексу України передбачено, що цивільні права і обов`язки виникають як із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, так і з інших дій, які за аналогією, породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорення.

За приписами ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Способи захисту цивільних прав та інтересів визначені ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України, відповідно до якої одним з таких є визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

За приписами ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.

Судом встановлено, що на підставі рішення Компаніївської селищної Ради народних депутатів від 06.12.1995 №188 видано Державний акт на право колективної власності на землю серія КР 000002, який зареєстрований в книзі записів державних актів на право колективної власності за №2. Загальна площа земель у колективній власності КДСС "Колос" складала 6782,6 га, у тому числі землі під господарськими будівлями та дворами загальною площею 72,55 га, що підтверджується схемою поділу земель колективної власності КДСС "Колос".

За інформацією Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області розпорядженням Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 10.03.2000 року № 97-р Колективно-дольова селянська спілка "Колос" була реорганізована в виробничий сільськогосподарський кооператив "Колос" (Позивач) із тим самим ідентифікаційним кодом - 03757979. Внаслідок реорганізації правонаступником прав та обов`язків Колективно-дольової селянської спілки "Колос" став виробничий сільськогосподарський кооператив "Колос".

Припинення юридичної особи тягне за собою виключення юридичної особи з державного реєстру України. Перереєстрація ж юридичної особи не має наслідком її припинення, виключення її з державного реєстру України, і при цьому залишається незмінним її ідентифікаційний код.

Відповідно до інформації Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №1006433381 від 06.03.2020 виробничий сільськогосподарський кооператив "Колос" значиться в Реєстрі за тим самим ідентифікаційним кодом, що і Колективно-дольова селянська спілка "Колос" - 03757979, а дані про перереєстровану юридичну особу значаться ще з 10.03.2000.

Таким чином, виробничий сільськогосподарський кооператив "Колос" створився внаслідок реорганізації Колективно-дольової селянської спілки "Колос" та є повним правонаступником всіх її майнових/немайнових прав і обов`язків, зокрема і щодо спірної земельної ділянки відповідно до пункту 1.1 Статуту (а.с. 88).

Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, їх рівність перед законом, соціальну спрямованість економіки (ч. 4 ст. 13 Конституції України).

Основний Закон України гарантує кожному право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю відповідно до закону (ст. 41 Конституції України).

У ст. 22 Земельного кодексу України вказано, що право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Приступати до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється.

Відповідно до ст. 23 Земельного кодексу України, право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів. Державний акт на право колективної власності на землю видається колективному сільськогосподарському підприємству, сільськогосподарському кооперативу, сільськогосподарському акціонерному товариству із зазначенням розмірів земель, що перебувають у власності підприємства, кооперативу, товариства і у колективній власності громадян. До державного акта додається список цих громадян.

Колективно-дольова селянська спілка "Колос" отримала Державний акт на право колективної власності на землю площею 6782,6 га (до складу яких входить і спірна земельна ділянка).

Підстави припинення права власності на земельну ділянку визначені у ст. 28 Земельного кодексу України та у ст. 140 Земельного кодексу України. Перелік цих підстав є вичерпним.

Відповідно до ст. 28 Земельного кодексу України, право колективної та приватної власності на земельну ділянку чи її частину припиняється у разі: 1) добровільної відмови від земельної ділянки; 2) відчуження (продажу) земельної ділянки Раді народних депутатів; 3) викупу земельної ділянки для державних або громадських потреб; 4) припинення у випадках, передбачених пунктами 4, 6 - 8 статті 27 цього Кодексу. Право власності на землю може бути також припинено у випадках, зазначених у статті 114 цього Кодексу. Припинення права власності на земельну ділянку у випадках, передбачених пунктами 1 - 3 частини першої цієї статті, провадиться за рішенням відповідної Ради народних депутатів. В разі незгоди власника земельної ділянки у випадку, передбаченому пунктом 3, а також при вилученні земельної ділянки відповідно до пункту 4 частини першої цієї статті, припинення права власності на землю провадиться в судовому порядку.

Статтею 140 Земельного кодексу України визначено, що підставами припинення права власності на земельну ділянку визначались: а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника; г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; ґ) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; д) конфіскація за рішенням суду; е) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Документи, які б підтверджували підстави припинення права власності позивача на 6782,6 га земель сільськогосподарського використання, до яких входить земельна ділянка площею 18,2152 га з кадастровим номером 3522855100:02:000:9238 у матеріалах справи відсутні.

Відповідно до п. 7 Розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України від 25.10.2001, громадяни та юридичні особи, що одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки.

Про відсутність обов`язкових вимог приписів щодо переоформлення права власності на землю зазначалося у п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 02.04.2002 №449 "Про затвердження форм державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою", відповідно до якого раніше видані державні акти на право приватної власності на землю, державні акти на право власності на землю, державні акти на право власності на земельну ділянку та державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними і підлягають заміні у разі добровільного звернення громадян або юридичних осіб (постанова втратила чинність 03.06.2013).

Крім того, Законом України "Про Державний земельний кадастр" (чинний з 01.01.2013) встановлено, що документи, якими було посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, і котрі видані до набрання чинності цим Законом, є дійсними (п. 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону).

Положення п. 6 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України щодо зобов`язання переоформити право постійного користування земельною ділянкою на право власності або право оренди визнано неконституційним за рішенням Конституційного Суду України від 22.09.2005 №5-рп/2005.

Як зазначалося вище та вбачається з матеріалів справи позивач зберіг це право і після зміни законодавства.

А відтак, зміни в земельному законодавстві після видачі позивачу Державного акта на право колективної власності на землю серія КР 000002, відсутність у новому законодавстві колективної форми власності, не можуть бути підставою для припинення колективної власності на землю.

Також, згідно з приписами ч. 5 ст. 116 Земельного кодексу України, земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 Земельного кодексу України в редакції на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до ч. 1 ст. 117 Земельного кодексу України, передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні. На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

За змістом ст. 122 Земельного кодексу України вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

З аналізу вказаних норм у їх сукупності можна зробити висновок, що прийняття органом виконавчої влади ненормативного акта породжує виникнення правовідносин, що пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів у сфері земельних правовідносин. Тобто рішення органу виконавчої влади є підставою виникнення, зміни або припинення прав та обов`язків фізичних та юридичних осіб.

Відповідно до п. 1 Положення Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (затвердженого Постановою Кабінету Міністрів №15 від 14.01.2015 (надалі - Положення) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Згідно з п. 25-1 п. 4 Положення Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок.

Також, згідно з п. 31 п. 4 вказаного Положення, Держгеокадастр розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи.

Держгеокадастр в межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України та наказів Мінагрополітики видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання (п. 9 Положення).

Як зазначалось вище, належна сільськогосподарському підприємству земельна ділянка була віднесена відповідачем 2 до земель державної форми власності на підставі попередньої звітності та проведеної інвентаризації земель під час здійснення землеустрою, однак без врахування Державного акта на право колективної власності на землю серія КР 000002.

Відповідно до ст. 152, 155 Земельного кодексу України, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом, способів, у тому числі шляхом поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають у результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, в судовому порядку. Землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. У разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Судовий захист є одним із найефективніших правових засобів захисту інтересів фізичних та юридичних осіб. Неправомірні рішення, дії чи бездіяльність посадових осіб органів місцевого самоврядування, прийняті з порушенням прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, можуть бути оскаржені відповідно до ч. 2 ст. 55, ст. 124 Конституції України.

У такому разі вимога про визнання рішення незаконним може розглядатись як спосіб захисту порушеного цивільного права згідно зі ст. 16 Цивільного кодексу України, якщо фактично підставою пред`явлення позовної вимоги є оспорювання прав особи, що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.

Статтею 21 Цивільного кодексу України визначено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до ч. 1 ст. 393 цього Кодексу правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає закону і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Рішення органу виконавчої влади у сфері земельних відносин, яке має ознаки ненормативного акта та вичерпує свою дію після його реалізації, може оспорюватися з точки зору законності, а вимоги про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства.

Суд погоджується із твердженням позивача, що відповідачем 2 не було надано доказів припинення права колективної власності на земельну ділянку у Виробничого сільськогосподарського кооперативу "Колос" та підстав для прийняття рішення у вигляді наказу "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну" №11-2935/14-18-СГ від 01.06.2018 та акта приймання-передачі від 06.06.2018 року в частині передачі земельної ділянки з кадастровим номером 3522855100:02:000:9157 загальною площею 25,0648 га, в результаті поділу якої було сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 3522855100:02:000:9238, загальною площею 18,2152 га з державної в комунальну власність.

Крім того, в додатку до акта прийому-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення від 06.06.2018 року (а.с. 184-194) в графі "відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку" зазначено ВСК "Колос" та вказано про наявність нерухомого майна пайовиків (а.с. 191).

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги в частині визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну" №11-2935/14-18-СГ від 01.06.2018 та акта приймання-передачі від 06.06.2018 року в частині передачі земельної ділянки з кадастровим номером 3522855100:02:000:9157 загальною площею 25,0648 га, в результаті поділу якої було сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 3522855100:02:000:9238, загальною площею 18,2152 га з державної в комунальну власність підлягають задоволенню.

Статтею 120 Земельного кодексу України також визначено, що у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. У разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду кількома особами право на земельну ділянку визначається пропорційно до часток осіб у праві власності жилого будинку, будівлі або споруди.

Отже, наведені норми слід розуміти таким чином, що при виникненні в іншої особи права власності на жилий будинок, будівлю або споруду право попереднього власника або користувача припиняється автоматично, в силу закону, без оформлення припинення права будь-якими актами та документами. Варто наголосити, що ця норма є імперативною, відступ від неї на підставі договору не допускається.

Суд погоджується з доводами відповідачів про недоведеність позивачем наявності нерухомого майна на спірній земельній ділянці та відсутність доказів права власності на таке нерухоме майно за Виробничим сільськогосподарським кооперативом "Колос".

Позивач у поданих заявах по суті справи визнає відсутність оформленого належним чином прав власності на нерухоме майно, яке за твердженням позивача, знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 3522855100:02:000:9238.

Суд критично оцінює надані позивачем свідоцтва про право власності на майновий пай членів члена колективного сільськогосподарського (майновий сертифікат) як доказ наявності права власності на нерухоме майно, яке за твердженням позивача, знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 3522855100:02:000:9238, оскільки вказані докази підтверджують наявність права власності у позивача на частки у пайовому фонді Виробничого сільськогосподарського кооперативу "Колос" у відповідному розмірі та не дають можливості встановити право власності на конкретне нерухоме майно та визначити його місце розташування (а.с. 22-39).

Крім того, суд не може прийняти в якості доказу права власності позивача на нерухоме майно витяг з рішення правління ВСК "Колос", протокол №17 від 14.02.2020 (а.с. 41).

Враховуючи зазначене вище позовні вимоги про визнання права приватної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3522855100:02:000:9238, загальною площею 18,2152 га за Виробничим сільськогосподарським кооперативом "Колос" задоволенню не підлягають.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору за позовною вимогою про скасування наказу Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну" №11-2935/14-18-СГ від 11.06.2018 року та акта приймання-передачі від 11.10.2018 року в частині передачі земельної ділянки з кадастровим номером 3522855100:02:000:9157 загальною площею 25,0648 га в розмірі 2 102,00 грн покласти на відповідача 2, витрати по сплаті судового збору за позовною вимогою про визнання права приватної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3522855100:02:000:9238, загальною площею 18,2152 га покласти на позивача.

Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну" №11-2935/14-18-СГ від 01.06.2018 року та акт приймання-передачі від 06.06.2018 в частині передачі земельної ділянки з кадастровим номером 3522855100:02:000:9157 загальною площею 25,0648 га.

В решті позову відмовити.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (вул. Академіка Корольова, 26, м. Кропивницький, 25030, ідентифікаційний код 39767636) на користь Виробничого сільськогосподарського кооперативу "Колос" (вул. Шевченка, 9А, смт. Компаніївка, Кіровоградської області, 28400, ідентифікаційний код 03757979) 2 102,00 грн судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії рішення направити Виробничому сільськогосподарському кооперативу "Колос" (вул. Шевченка, 9А, смт. Компаніївка, Кіровоградської області, 28400), Компаніївській селищній раді Компаніївського району Кіровоградської області (вул. Садова 95, смт. Компаніївка, Кіровоградської області, 28400) та Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області (вул. Академіка Корольова, 26, м. Кропивницький, 25030).

Повне рішення складено 24.12.2020.

Суддя М.С. Глушков

Дата ухвалення рішення14.12.2020
Оприлюднено28.12.2020
Номер документу93782336
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання незаконним та скасування наказу, визнання права власності на земельну ділянку,

Судовий реєстр по справі —912/2625/20

Рішення від 14.12.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 03.12.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 17.11.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 29.10.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 12.10.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 29.09.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 31.08.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 17.08.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 17.08.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні