Рішення
від 24.12.2020 по справі 140/3144/20
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 грудня 2020 року ЛуцькСправа № 140/3144/20

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Каленюк Ж.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Загальноосвітньої школи І-ІІ ступеня с. Заячиці Локачинського району Волинської області про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю),

ВСТАНОВИВ:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі - Управління ДСНС України у Волинській області, позивач) звернулося з позовом до Загальноосвітньої школи І-ІІ ступеня с. Заячиці Локачинського району Волинської області (далі - ЗОШ с. Заячиці, відповідач) про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель навчального корпусу та їдальні з майстернею за адресою: Волинська область, Локачинський район, село Заячиці, проспект Шкільний, 2, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що в період з 08 по 10 січня 2020 року головним інспектором Локачинського районного сектору Управління ДСНС України у Волинській області здійснено позапланову перевірку будівлі ЗОШ с. Заячиці щодо додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Актом позапланової перевірки від 10 січня 2020 року №3 встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417. У свою чергу, заперечень щодо проведеного позапланового заходу та складеного акту перевірки від суб`єкта господарювання не надходило.

Позивач зауважив, що після проведення попередньої перевірки у 2018 році стан пожежної та техногенної безпеки об`єкта не покращився.

Оскільки за результатами цієї перевірки було виявлено, що при експлуатації будівель навчального корпусу та їдальні з майстернею ЗОШ с. Заячиці грубо порушуються вимоги пожежної та техногенної безпеки, що може призвести до виникнення пожежі, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей, позивач просив застосувати заходи реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації будівлі навчального корпусу та їдальні з майстернею до повного усунення виявлених порушень.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного cуду від 12 березня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

У відзиві на позов відповідач позовні вимоги заперечив, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню (а.с.24-26). В обґрунтування цієї позиції вказав, що захід реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі школи до повного усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб є заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Також відповідач звернув увагу на ту обставину, що після встановлення порушень в акті позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 10 січня 2020 року №3, контролюючим органом не було вручено відповідачу припис про усунення виявлених порушень та не встановлено строку на таке усунення. Припис від 05 червня 2018 року №51 був виконаний частково: усунуто три порушення із шести виявлених. Відповідач вважає, що при обранні виключного заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі школи має враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які існують, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами. Також наголосив, що недостатнє фінансування впливає на можливість швидкого та оперативного усунення усіх виявлених недоліків.

З наведених підстав відповідач просив відмовити в задоволенні позову.

У відповіді на відзив Управління ДСНС України у Волинській області не погоджується з доводами відповідача (а.с.31). Позивач зауважив, що ним відповідно до норм статей 68, 69 Кодексу цивільного захисту України було видано відповідачу у 2018 році припис щодо ряду порушень, який позивачем не був виконаний, а тому єдиним дієвим заходом за таких умов є зобов`язання відповідача зупинити експлуатацію об`єкта, на якому виявлені порушення вимог пожежної безпеки. Такі заходи мають тимчасовий, проте спонукаючий до вчинення дій характер.

Відповідач правом подати заперечення на відповідь на відзив не скористався.

Ухвалою суду від 30 квітня 2020 року за клопотанням сторін провадження у справі було зупинене для надання їм часу для примирення до 01 вересня 2020 року, а ухвалою суду від 02 вересня 2020 року цей строк продовжено за клопотанням сторін до 01 грудня 2020 року. 10 грудня 2020 року провадження у справі поновлено, при цьому сторони не повідомили суд про врегулювання спору.

16 грудня 2020 року відповідачем подано до суду додаткові пояснення та документи (а.с.71-82).

Суд, перевіривши доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази, встановив такі обставини.

На підставі наказу Локачинського районного сектору Управління ДСНС України у Волинській області 02 січня 2020 року №1 «Про проведення перевірок» (а.с.7-8) та посвідчення від 02 січня 2020 року №3 (а.с.9) головним інспектором Локачинського районного сектору Управління ДСНС України у Волинській області в період з 08 по 20 січня 2020 року проведено позапланову перевірку щодо додержання суб`єктом господарювання ЗОШ с. Заячиці вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, за результатами якої складено акт перевірки від 10 січня 2020 року №3 (а.с.10-15). Перевіркою виявлено, зокрема, такі порушення: у навчальному корпусі, їдальні та майстерні дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, що є порушенням абзацу першого пункту 2.5 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні (ППБУ); приміщення навчального корпусу, їдальні та майстерні не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ); на шляхах евакуації навчального корпусу на стелі застосовуються матеріали з невизначеними показниками пожежної небезпеки, що є порушенням пункту 2.23 глави 2 розділу ІІІ ППБУ; не відокремлено прокладену відкрито по стінах в коридорі, кабінетах директора, інформатики, 6 класу, учительській та в коридорі їдальні електропроводку від горючої поверхні шаром негорючого матеріалу, який виступає з кожного боку проводу (кабелю) не менше ніж на 0,01 метра, що є порушенням пункту 1.12 глави 1 розділу IV ППБУ; допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (люк, що сполучає коридор з горищем), що є порушенням пункту 2.3 глави 2 розділу III ППБУ; не розміщено вогнегасники шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення, що є порушенням пункту 3.10 глави 3 розділу V ППБУ; не справний захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, що є порушенням пункту 1.21 глави 1 розділу IV ППБУ. Примірник акта перевірки 10 січня 2020 року отримав директор ЗОШ с. Заячиці.

За порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки на директора ЗОШ с. Заячиці ОСОБА_1 накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу (а.с.16).

У зв`язку з виявленими порушеннями вимог законодавства пожежної та техногенної безпеки Управління ДСНС України у Волинській області звернулось з даним адміністративним позовом про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення відповідачем експлуатації будівель навчального корпусу та їдальні з майстернею до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Вирішуючи питання наявності правових підстав для застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель навчального корпусу та їдальні з майстернею, суд керується такими нормативно-правовими актами.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року №5403-VI, Законом України від 05 квітня 2007 року №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон №877-V) та Правилами пожежної безпеки в Україні, затвердженими наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417 (зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за №252/26697).

Як встановлено статтею 1 Закону №877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом; спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Відповідно до частин першої, четвертої статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Згідно зі статтею 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Відповідно до пунктів 1, 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052 (далі - Положення №1052), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності. ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб (пункт 3 Положення №1052).

Відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно з частиною першою статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V також передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Статтею 68 Кодексу цивільного захисту України обумовлено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Таким чином, Управління ДСНС України у Волинській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та звертатись до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.

Згідно з частиною другою вказаної статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що звернення суб`єкта владних повноважень до адміністративного суду можливе у випадках визначених законом. Положення статті 70 Кодексу цивільного захисту України є одним з тих випадків, коли орган контролю може (якщо для цього є підстави) застосувати до підконтрольного суб`єкта заходи реагування тільки шляхом звернення до суду з відповідним позовом. З огляду на завдання адміністративного судочинства такий механізм реалізації владних повноважень покладає на адміністративний суд обов`язок, окрім іншого, запобігти неправомірному обмеженню прав та інтересів конкретних суб`єктів господарювання суб`єктами владних повноважень; з іншого боку суд повинен зважати на підстави, які змушують контролюючий орган звертатися з позовом про застосування заходів реагування, у даному випадку шляхом повного зупинення експлуатації будівлі навчального корпусу та їдальні з майстернею.

Повне зупинення роботи підприємства чи експлуатації будівель є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо виявлені порушення вимог пожежної чи техногенної безпеки окремо чи у сукупності реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Важливою умовою застосування запобіжних заходів є наявність обґрунтованих підстав для застосування саме конкретного заходу реагування та його адекватність виявленим порушенням.

Порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, Кодексом цивільного захисту України не визначено, отже, віднесення до зазначеної категорії є оцінкою суб`єкта владних повноважень, а тому, в кожному окремому випадку суб`єкт владних повноважень має визначати, чи створюють виявлені порушення загрозу життю та здоров`ю людей у взаємозв`язку із встановленими обставинами, що мають значення для вирішення даного питання. Враховуючи те, що заходи реагування застосовуються судом за позовом органу державного нагляду, останній повинен обґрунтувати та довести, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а також необхідність застосування конкретного заходу реагування залежно від характеру порушень та ступеню їх небезпеки. Відсутність доведеної загрози життю та здоров`ю людей є підставою для відмови в позові контролюючого органу про застосування запобіжного заходу.

Як визначено пунктами 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України, пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення.

Правила пожежної безпеки в Україні є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 розділу І ППБУ).

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що на виконання заходів пожежної та техногенної безпеки, що зазначені в акті позапланової перевірки від 10 січня 2020 року №3 ЗОШ с. Заячиці демонтовано горюче оздоблення на стелі шляхів евакуації навчального корпусу; оброблено засобами вогнезахисту (які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності) дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви та лати) у навчальному корпусі, їдальні та майстерні; відокремлено прокладену відкрито по стінах електромережу від горючої поверхні в коридорі, кабінеті директора, інформатики, 6 класу та учительської, в коридорі їдальні шаром негорючого матеріалу, який виступає з кожного боку проводу (кабелю) не менше ніж на 0,01 м; розміщено первинні засоби пожежогасіння (вогнегасники) на вертикальній конструкції висотою 1,5 м від рівня підлоги; реконструйовано та відремонтовано захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів. Докази про усунення порушень пожежної безпеки (акти прийняття в експлуатацію виконаних робіт з вогнезахисного обробляння дерев`яних конструкцій основної та допоміжної будівель ЗОШ с. Заячиці від 06 червня 2020 року та від 28 серпня 2020 року, фотоматеріали) наявні у справі (а.с.75-82) та аналізувалися позивачем, зокрема, перед зверненням до суду із спільним клопотанням сторін про надання їм часу для примирення та зупинення провадження у справі та клопотанням про продовження строку зупинення провадження у справі (а.с.33-34, 58-59). Позивач погоджувався, що станом на 28 серпня 2020 року відповідачем усунуто усі порушення пожежної безпеки, крім обладнання будівлі навчального закладу системою протипожежного захисту.

Матеріали справи вказують на те, що відповідачем вживаються заходи для повного усунення виявлених порушень. Дирекція ЗОШ с. Заячиці неодноразово зверталася до відділу освіти, молоді та спорту Локачинської районної державної адміністрації з проханням виділити кошти на усунення порушень законодавства у сфері пожежної безпеки, у тому числі, щодо виділення коштів на встановлення системи протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» у приміщенні школи та майстерні з їдальнею (а.с.73-74); Локачинська районна рада зобов`язувалася віднайти можливість виділити кошти для фінансування робіт на встановлення системи протипожежного захисту в ЗОШ с. Заячиці до 01 грудня 2020 року (а.с.60).

Судом взято до уваги, що законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню. Очевидно, що наявність або відсутність в приміщенні системи протипожежного захисту не є причиною займання та розповсюдження вогню. Система протипожежного захисту виконує функції виявлення ознак горіння, оповіщення про вже виниклу пожежу. Відсутність таких установок аж ніяк не свідчить про наявність ризику виникнення і розвитку пожежі. Суд не ставить під сумнів, що відповідач зобов`язаний обладнати приміщення системою протипожежного захисту. Разом з тим, зважаючи на усунення відповідачем порушень монтажу, експлуатації електромережі та електроустановок, розчищення шляхів евакуації з приміщення, поверху, обробку дерев`яних елементів горищних покриттів засобами вогнезахисту, ремонт системи блискавкозахисту, правильне розміщення вогнегасників, знижено потенційні ризики виникнення і поширення пожежі, створення загрози життю та здоров`ю людей. Відтак, усунення відповідачем основної частини порушень вказує на відсутність сукупності порушень, які стали підставою для застосування такого крайнього заходу реагування як повне зупинення експлуатації будівлі навчального корпусу та їдальні з майстернею.

Отже, при вирішенні питання щодо можливості обмеження роботи будівлі школи у спосіб, зазначений позивачем, оцінюванню підлягає питання, чи є захід реагування, який позивач просить застосувати до відповідача, з огляду на обставини на час розгляду справи судом, співмірним до мети його застосування. Метою застосування заходу реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель ЗОШ с. Заячиці є відвернення ймовірного настання для прав та інтересів невизначеного кола осіб негативних наслідків виявлених порушень. Такі негативні наслідки полягають у можливому завданні шкоди життю та здоров`ю людей, але їх настання є вірогідною подією.

Відповідач, враховуючи наявне фінансування, усунув більшість порушень, виявлених перевіркою у період з 02 по 10 січня 2020 року, та вжив усіх можливих від нього заходів щодо повного виконання вимог Управління ДСНС України у Волинській області. Встановлення відповідних судових заборон, як цього просить позивач, без встановлення умов та критеріїв для їх скасування чи зміни, може призвести до фактичного зупинення діяльності ЗОШ с. Заячиці, що у спірних правовідносинах не відповідає критеріям пропорційності. На думку суду, облаштування будівель системою протипожежного захисту не вимагає зупинення експлуатації будівель ЗОШ с. Заячиці та може бути забезпечено шляхом застосування інших заходів реагування з боку позивача як органу державного нагляду (контролю).

Відтак, суд дійшов висновку про відсутність беззаперечних підстав для застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель, а тому у задоволенні позову необхідно відмовити.

Керуючись статтями 72-77, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Електроапаратна, будинок 6, ідентифікаційний код юридичної особи 38592652) до Загальноосвітньої школи І-ІІ ступеня с. Заячиці Локачинського району Волинської області (45532, Волинська область, Локачинський район, село Заячиці, проспект Шкільний, будинок 2, ідентифікаційний код юридичної особи 23019628) про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд.

Суддя Ж.В. Каленюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.12.2020
Оприлюднено28.12.2020
Номер документу93828419
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/3144/20

Постанова від 30.04.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 04.03.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 04.03.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 15.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Рішення від 24.12.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 10.12.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 02.09.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 30.04.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 12.03.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні