СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 грудня 2020 року Справа № 480/6629/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Шаповала М.М.,
за участю секретаря судового засідання - І,С. Іуткіної,
представника позивача - В.В. Боброва,
представника відповідача - О.І. Лепишка,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу № 480/6629/20 за позовом Управління Державної праці у Сумській області до Комунального підприємства "Водоканал-Улянівка" про застосування заходів реагування,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач з урахуванням зменшення розміру позовних вимог просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до комунального підприємства "Водоканал-Улянівка", а саме до усунення порушень зупинити:
- виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме; роботи в колодязях (порушення зазначене в пунктах 7, 12, розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в діючих електроустановках (порушення зазначене в пунктах 13, 14, 17, 22, 40 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- виконання робіт по експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць (порушення зазначене в пунктах 12, 40 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- експлуатацію кабелів-подовжувачів у кількості 4 одиниці, які розташовані в адміністративній будівлі та електромайстерні (порушення зазначене в пункті 16 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020).
Позовні вимоги мотивовані тим, що у період з 27 серпня по 02 вересня 2020 року Управлінням Держпраці у Сумській області проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки комунального підприємства "Водоканал-Улянівка", за результатами якої складено акт перевірки від 02.09.2020 № 02-04/383. Вказаною перевіркою були виявлені численні порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, деякі з них становлять загрозу для життя та здоров`я людей. Тому просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду.
Ухвалою суду від 09.10.2020 вказану позовну заяву було залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви. Позивачем усунено недоліки позовної заяви у встановлений строк.
Ухвалою суду від 22.10.2020 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження по справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, встановлені строки для подання відзиву, відповіді на відзив та заперечень.
Ухвалою суду від 30.10.2020 розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.
Ухвалою суду від 11.11.2020 вирішено перейти до розгляду справи за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 08.12.2020 закрито підготовче провадження по справі, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів - Улянівську сільську раду.
Представник позивача в судовому засіданні зменшені позовні вимоги підтримав, просив задовольнити їх у повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні підтримав доводи викладені у відзиві на позов, проти наявності порушень не заперечував, однак просив заходи реагування до комунального підприємства "Водоканал-Улянівка" не застосовувати, оскільки зазначені порушення відповідачем поступово усуваються.
Суд, вислухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, встановив наступне.
Управлінням Держпраці у Сумській області було проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки комунального підприємства "Водоканал-Улянівка" у період з 27.08.2020 по 02.09.2020, за результатами якої складено акт перевірки суб`єкта господарювання від 02.09.2020 № 02-04/383 (а.с. 6-12).
Вказаний акт перевірки містить 55 пунктів порушень нормативно-правових актів з охорони праці, серед яких є 11 порушень, що становлять загрозу для життя та здоров`я людей, а саме:
- суб`єктом господарювання виконуються роботи підвищеної небезпеки без подання до територіального органу Держпраці декларації відповідності його матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, а саме: роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра, що є порушенням вимог статті 21 Закону України "Про охорону праці", пункту 21 "Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 № 330), пункту 6 Додатку 6 до даного Порядку (пункт 1 розділу V Акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- суб`єктом господарювання виконуються роботи підвищеної небезпеки без подання до територіального органу Держпраці декларації відповідності його матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, а саме: експлуатація свердловин під час розробки родовищ корисних копалин - 6 одиниць, що є порушенням вимог статті 21 Закону України "Про охорону праці", пункту 21 "Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 № 330), пункту 20 Додатку 6 до даного Порядку (пункт 2 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- працівники підприємства не забезпечені запобіжними поясами з лямками та мотузками для виконання робіт в колодязях, що є порушенням вимог підпункту 1.5.6 розділу 4 НПАОП 41.0-1.01-79 "Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць" (пункт 7 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- працівники підприємства не забезпечені спецодягом, спецвзуттям і запобіжними пристосуваннями відповідно до діючих норм, а також засобами індивідуального захисту: запобіжні пояси, акумуляторні ліхтарі, огорожі, знаки безпеки, гачки та ломи для відкривання кришок колодязів, захисні каски, сигнальні жилети, штанга-вилка для відкривання засувок в колодязях, переносні драбини, капронові мотузки з карабіном, захисні жилети, аптечки, що є порушенням вимог підпункту 1.3.9 розділу 3 НПАОП 41.0-1.01-79 "Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць" (пункт 12 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- електромонтер не забезпечений засобами захисту відповідно до "норм комплектування" засобами захисту" в частині напругою до 1000В, а саме: ізолювальна штанга, покажчик напруги (2 одиниці), ізолювальні кліщі (1 одиниця), діелектричні рукавички (2 пари), діелектричні калоші (2 пари), захисні окуляри, комплект інструмента з ізолювальним покриттям (викрутки, бокорізи, пасатижі та інше), переносні заземлення, запобіжні пояси та страхувальні канати, ізолювальні підставки (для сирих приміщень), що є порушенням вимог підпункту 1.1.4 пункту 1.1 розділу 1 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів", підпункту 4.1.5, підпункту 4.1.6 пункту 4.1, підпункту 4.2.5, підпункту 4.2.6, підпункту 4.2.8, підпункту 4.2.8 пункту 4.2 розділу 4, підпункту 17.2.6 пункту 17.2, підпункту 17.3.1, підпункту 17.3.4 пункту 17.3, підпункту 17.4.1 пункту 17.4 розділу 17 НПАОП 40.1-1.07-01 "Правила експлуатації електрозахисних засобів", додаток 2 (пункт 13 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- не забезпечене випробування та вимірювання електроустановок згідно з вимогами та нормами, що є порушенням вимог підпункту 1.1.6 пункту 1.1 розділу 1 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів" (пункт 14 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- не проведено періодичну перевірку кабелів-подовжувачів не рідше 1 разу на 6 місяців, у кількості 4 одиниць (в адміністративній будівлі та електромайстерні), що використовуються для виконанні робіт з використанням електроінструменту, що є порушенням вимог підпункту 1.3.1 пункту 1.3 розділу 1, підпункту 6.7.24, підпункту 6.7.36 пункту 6.7 розділу 6 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів" (пункт 16 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- не проведено періодичний огляд засобів захисту 1 раз на 6 місяців працівником, який відповідає за їх стан, із записом результатів огляду в журнал, що є порушенням вимог підпункту 4.4.2 пункту 4 розділу 4, підпункту 27.3.1 пункту 27 розділу 27 НПАОП 40.1-1.07- 01 "Правила експлуатації електрозахисних засобів" (пункт 17 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- не призначено відповідального за справний стан та безпечну експлуатацію електрогосподарства, що є порушенням вимог підпункту 1.3.1 пункту 1.3 розділу 1 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів" (пункт 18 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- не надані акти опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів, що є порушенням вимог пункту 8.2 розділу 8 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів" (пункт 22 розділу V Акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- працівники, які виконують роботи підвищеної небезпеки, не пройшли чергове щорічне спеціальне навчання та перевірку знань з питань охорони праці, а саме: електромонтер - НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів";
- слюсарі аварійно-відновлювальних робіт, контролер водопровідного господарства - НПАОП 41.0-1.01-79 "Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць";
- слюсарі аварійно-відновлювальних робіт - НПАОП 0.00-1.71-13 "Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями", що є порушенням вимог пункту 3.1 розділу 3, пункту 4.1 розділу 4 НПАОП 0.00-4.12-05 "Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з охорони праці" (пункт 40 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020).
З метою усунення виявлених під час перевірки порушень, Управлінням Держпраці у Сумській області складений припис від 02.09.2020 № 02-05/240 про усунення порушень, виявлених під час проведення перевірки (а.с.13-18). Зазначений припис отриманий представником відповідача (а.с.19).
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Статтею 4 Закону України "Про охорону праці" передбачено, що державна політика в галузі охорони праці спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих (частина перша статті 39 Закону України "Про охорону праці").
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно пункту 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.
Відповідно пункту 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
З матеріалів справи встановлено, що під час проведення планової перевірки позивачем зафіксовано в акті перевірки порушення нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей та у подальшому можуть призвести до тяжких наслідків.
Суд зазначає, що на момент розгляду справи відповідачем не надано суду доказів на підтвердження усунення усіх порушень, наведених в акті перевірки від 02.09.2020 № 02-04/383.
Отже вимоги позивача щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду є обґрунтованими, оскільки на момент розгляду цієї справи відповідачем не надано доказів усунення виявлених перевіркою порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги Управління Держпраці у Сумській області про застосування до комунального підприємства "Водоканал-Улянівка" заходів реагування, а саме до усунення порушень зупинити:
- виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме; роботи в колодязях (порушення зазначене в пунктах 7, 12, розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в діючих електроустановках (порушення зазначене в пунктах 13, 14, 17, 22, 40 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- виконання робіт по експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць (порушення зазначене в пунктах 12, 40 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- експлуатацію кабелів-подовжувачів у кількості 4 одиниці, які розташовані в адміністративній будівлі та електромайстерні (порушення зазначене в пункті 16 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020).
Водночас, суд зазначає, що такий захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень, носить превентивний характер, що спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Крім того, такий захід реагування не є санкцією за виявлені порушення, а має спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Управління Державної праці у Сумській області до Комунального підприємства "Водоканал-Улянівка" про застосування заходів реагування - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Комунального підприємства "Водоканал-Улянівка", а саме до усунення порушень зупинити:
- виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме; роботи в колодязях (порушення зазначене в пунктах 7, 12, розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в діючих електроустановках (порушення зазначене в пунктах 13, 14, 17, 22, 40 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- виконання робіт по експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць (порушення зазначене в пунктах 12, 40 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020);
- експлуатацію кабелів-подовжувачів у кількості 4 одиниці, які розташовані в адміністративній будівлі та електромайстерні (порушення зазначене в пункті 16 розділу V акту перевірки № 02-04/383 від 02.09.2020).
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 24.12.2020.
Суддя М.М. Шаповал
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2020 |
Оприлюднено | 28.12.2020 |
Номер документу | 93828861 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
М.М. Шаповал
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні