ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 грудня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/4548/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Канигіної Т.С., розглянувши за правилами загального позовного провадження (у письмовому провадженні) справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "НАФТОСНАБ" до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
21.08.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю "НАФТОСНАБ" (далі - ТОВ "НАФТОСНАБ", позивач) звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач-1), Головного управління ДПС у Полтавській області (далі - ГУ ДПС у Полтавській області, відповідач-2) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить: визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації:
- №1435406/42178301, №1435414/42178301, №1435427/42178301, №1435428/42178301, №1435429/42178301, №1435430/42178301, №1435432/42178301, №1435426/42178301, №1435433/42178301 від 08.01.2020; №1435998/42178301 від 09.01.2020; №1470822/42178301, № 1470824/42178301, №1470817/42178301, №1470826/42178301 від 28.02.2020; №1475017/42178301, №1475019/42178301, №1475021/42178301, №1475022/42178301, №1475024/42178301 від 03.03.2020; №1514755/42178301, № 1514886/42178301 від 06.04.2020; №1516616/42178301 від 07.04.2020; №1528905/42178301 від 16.04.2020; №1541319/42178301 від 28.04.2020; №1775405/42178301 від 28.07.2020; №1567896/42178301 від 15.05.2020; №1607902/42178301, №1607911/42178301; №1607920/42178301 від 03.06.2020;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 52, 54, 55, 67, 68, 75 від 13.12.2019; № 57, 58, 59, 60, 61 від 14.12.2019; №72, 98 від 19.12.2019; № 91, 92, 95 від 26.12.2019; № 93 від 27.12.2019; № 94 від 23.12.2019; № 96 від 16.12.2019; № 97 від 17.12.2019; № 99 від 20.12.2019; № 1 від 31.03.2020; № 1 від 07.04.2020; №2 від 16.04.2020; №1 від 01.07.2020; №1 від 08.05.2020; № 3 від 27.04.2020; № 4 від 28.04.2020; № 5 від 29.04.2020.
Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на невідповідність спірних рішень вимогам чинного законодавства. За твердженням позивача, на вимогу податкового органу після зупинення реєстрації податкових накладних ТОВ "НАФТОСНАБ" були надані всі наявні документи на підтвердження реальності здійснення господарської операції, проте, відповідні документи не були прийняті контролюючим органом до уваги, з огляду на що ухвалені рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі ЄРПН).
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 26.08.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №440/4548/20; вирішено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 16.09.2020 /а.с. 71, том 6/.
16.09.2020 до суду надано відзив, у якому представник відповідача-2 позов не визнав. Свою позицію мотивував посиланням на відповідність спірних рішень вимогам чинного законодавства, зокрема, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165. Зазначив, що реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено, оскільки платником податків не надано первинних документів, які підтверджують реалізацію товару, на підставі яких складено податкові накладні /а.с. 78-86, том 6/.
16.09.2020 від представника позивача надійшло клопотання про відкладення підготовчого засідання з огляду на необхідність надання відповіді на відзив /а.с. 166, том 9/.
Протокольною ухвалою суду від 16.09.2020 відкладено підготовче засідання на 13.10.2020 з огляду на задоволення клопотання представника позивача /а.с. 170, том 9/.
25.09.2020 надійшла відповідь на відзив, у якій представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги /а.с. 173, том 9/.
Протокольною ухвалою суду від 13.10.2020 оголошено перерву у підготовчому засіданні до 04.11.2020 з огляду на необхідність надання додаткових доказів у справі /а.с. 78, том 10/.
04.11.2020 від представника позивача надійшло клопотання про проведення підготовчого засідання за відсутності представника ТОВ "НАФТОСНАБ" /а.с. 82, том 10/.
Протокольною ухвалою суду від 04.11.2020 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті на 02.12.2020 /а.с. 83, том 10/.
Протокольною ухвалою суду від 02.12.2020 оголошено перерву у розгляді справи до 23.12.2020 з огляду на необхідність надання додаткових пояснень у справі /а.с. 90, том 10/.
11.12.2020 від представника позивача надійшли додаткові пояснення у справі, в яких представник ТОВ "НАФТОСНАБ" наполягав на дотримання строку для звернення до суду з цим позовом /а.с. 94, том 10/.
22.12.2020 від представника відповідача-2 надійшли додаткові прояснення у справі, в яких представник ГУ ДПС у Полтавській області зазначив, що відповідно до постанови Верховного Суду від 11.10.2019 у справі №640/20468/18 ТОВ "НАФТОСНАБ" пропущений строк для звернення до суду з цим позовом в частині позовних вимог /а.с. 98, том 10/.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 клопотання представника відповідача-2 про часткове залишення позовної заяви без розгляду задоволено; позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "НАФТОСНАБ" до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії залишено без розгляду в частині позовних вимог щодо визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1435406/42178301, №1435414/42178301, №1435427/42178301, №1435428/42178301, №1435429/42178301, №1435430/42178301, №1435432/42178301, №1435426/42178301, №1435433/42178301 від 08.01.2020; №1435998/42178301 від 09.01.2020; №1470822/42178301, №1470824/42178301, №1470817/42178301, №1470826/42178301 від 28.02.2020; №1475017/42178301, №1475019/42178301, №1475021/42178301, №1475022/42178301, №1475024/42178301 від 03.03.2020; №1514755/42178301, №1514886/42178301 від 06.04.2020; №1516616/42178301 від 07.04.2020; №1528905/42178301 від 16.04.2020; №1541319/42178301 від 28.04.2020 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №52, 54, 55, 67, 68, 75 від 13.12.2019; №57, 58, 59, 60, 61 від 14.12.2019; №72, 98 від 19.12.2019; №91, 92, 95 від 26.12.2019; №93 від 27.12.2019; №94 від 23.12.2019; №96 від 16.12.2019; №97 від 17.12.2019; №99 від 20.12.2019; №1 від 31.03.2020; №1 від 07.04.2020; №2 від 16.04.2020.
Відповідач-1 не скористався своїм правом надати відзив на позовну заяву.
Отже, позовні вимоги розглядаються судом по суті щодо визнання протиправними та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1775405/42178301 від 28.07.2020; №1567896/42178301 від 15.05.2020; №1607902/42178301, №1607911/42178301; №1607920/42178301 від 03.06.2020, а також щодо зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "НАФТОСНАБ" податкові накладні №1 від 01.07.2020; №1 від 08.05.2020; № 3 від 27.04.2020; № 4 від 28.04.2020; № 5 від 29.04.2020.
У судовому засіданні 23.12.2020 представник позивача підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити; представник відповідача-2 заперечував проти задоволення позову.
Згідно з протокольною ухвалою суду від 23.12.2020 вирішено перейти до розгляду справи по суті в порядку письмового провадження.
З огляду на положення пункту 10 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд адміністративної справи здійснено у порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
З матеріалів справи вбачається, що 01.04.2020 між ТОВ "НАФТОСНАБ" (постачальник) та ТОВ "СТАНДАРТ ОІЛ КОМПАНІ" (покупець) було укладено договір поставки №01/04-2020 щодо поставки покупцю товару - сировини вуглеводневої, абсорбенту газоконденсатного, багатоцільового розчинника, конденсату газового стабільного, розчинника іржі.
На виконання умов договору, після отримання оплат за товар, по видатковим накладним №46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 72, 73 від 01.07.2020 на адресу ТОВ "СТАНДАРТ ОІЛ КОМПАНІ" було поставлено наступний товар: сировина вуглеводнева, абсорбент газоконденсатний, багатоцільовий розчинник, конденсат газовий стабільний, розчинник іржі на загальну суму 11014147,61 грн, з урахуванням ПДВ.
ТОВ "НАФТОСНАБ" було складено податкову накладну №1 від 01.07.2020 та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с. 92, том 6/.
Згідно з квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 15.07.2020 по накладній №1 від 01.07.2020 за результатами обробки даних реєстрація податкової накладної зупинена, на підставі того, що платник податку яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про ресстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН /а.с. 2, том 8/.
Позивачем подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Зокрема: договори поставки нафтопродуктів, як з покупцем так і з постачальниками, договір зберігання, договір надання транспортних послуг, рахунки на оплату, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, банківські виписки, документи відповідності якості товару, акти прийняття на зберігання та акти надання транспортних послуг що свідчать про придбання товару у ТОВ "АСТРЕЙДИНГ", ТОВ "НАФТОТЕХ" і ТОВ "ПРОФІТ НАФТ" та продажу його ТОВ "СТАНДАРТ ОІЛ КОМПАНІ".
Водночас, 28.07.2020 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №1775405/42178301, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 01.07.2020 №1 з підстав ненадання платником податку копій документів - зокрема: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Також, зазначено додаткову інформацію - "не надано розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків з контрагентом - покупцем, як це передбачено підпунктом 4.1. пунктом 4 договору поставки №01/04-2020 від 01.04.2020"/а.с. 48, том 5/.
30.07.2020 ТОВ "НАФТОСНАБ" було подано скаргу на рішення від 28.07.2020 №1775405/42178301 в якій, зокрема вказано, що разом з письмовими поясненнями було надано весь необхідний пакет документів, які безпосередньо підтверджують реальність здійснення операцій по податковій накладній. Серед доданих документів, зокрема були копії договорів, рахунків, банківських виписок, сертифікатів відповідності та інше.
05.08.2020 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення за результатами розгляду скарги, яким залишено скаргу без задоволення з підстави ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі: рахунки - фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних /а.с. 56, том 5/.
01.04.2020 між ТОВ "НАФТОСНАБ" (постачальник) та ТОВ "СТАНДАРТ ОІЛ КОМПАНІ" (покупець) було укладено договір поставки №01/04-2020 щодо поставки покупцю сировини вуглеводневої.
На виконання умов договору ТОВ "СТАНДАРТ ОІЛ КОМПАНІ" на рахунок ТОВ "НАФТОСНАБ" було перераховано попередню оплату за товар в сумі 2118480,00 грн з ПДВ, що підтверджується банківською випискою.
ТОВ "НАФТОСНАБ" було складено податкову накладну №1 від 08.05.2020 та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с. 57, том 5/.
Згідно з квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 12.05.2020 по накладній №1 від 08.05.2020 реєстрація податкової накладної зупинена на підставі того, що платник податку яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН /а.с. 71, том 7/.
Позивачем подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Зокрема: договори поставки нафтопродуктів, як з покупцем так і з постачальниками, рахунки на оплату, банківська виписка, специфікація, що свідчать про придбання товару у ТОВ "АЛЬТЕРНАТІВ ЕНЕРДЖИ СОРСЕС КОМПАНІ" та продажу його ТОВ "СТАНДАРТ ОІЛ КОМПАНІ".
Водночас, 15.05.2020 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №1567896/42178301, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 08.05.2020 №1 з підстав ненадання платником податку копій документів - зокрема: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Також, зазначено додаткову інформацію: "не надано первинні документи, які підтверджують оплату продукції контрагенту постачальнику". Крім того, за результатами аналізу СЕАРП встановлено, що платником (на платника) протягом 2020 року не здійснювалася реєстрація акцизних накладних, тобто відсутнє фактичне переміщення пального, що може свідчити про безтоварність здійснених операцій та формування ризикового податкового кредиту" /а.с. 69, том 7/.
29.05.2020 ТОВ "НАФТОСНАБ" було подано скаргу на рішення від 15.05.2020 №1567896/42178301 в якій, зокрема вказано, що разом з письмовими поясненнями було надано весь необхідний пакет документів, які безпосередньо підтверджують реальність здійснення операцій по податковій накладній. Серед доданих документів, зокрема, були копії договорів, рахунків, банківських виписок, специфікацій та інше.
10.06.202 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення за результатами розгляду скарги, яким залишено скаргу без задоволення з підстави ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних /а.с. 80, том 5/.
01.04.2020 між ТОВ "НАФТОСНАБ" (постачальник) та ТОВ "СТАНДАРТ ОІЛ КОМПАНІ" (покупець) - було укладено договір поставки №01/04-2020 щодо поставки останньому товару - сировини вуглеводневої, абсорбенту газоконденсатного.
На виконання умов договору, після отримання оплат за товар, по видатковим накладним № 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 від 27.04.2020; № 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 від 27.04.2020; №38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 від 27.04.2020 на адресу ТОВ "СТАНДАРТ ОІЛ КОМПАНІ" було поставлено наступний товар: сировина вуглеводнева, абсорбент газоконденсатний на загальну суму 17529122,69 грн, з урахуванням ПДВ.
ТОВ "НАФТОСНАБ" було складено податкові накладні №3 від 27.04.2020, №4 від 28.04.2020, №5 від 29.04.2020 та направлено 07.05.2020 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с. 81-83, том 5/.
Згідно квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податковим накладним в ЄРПН від 07.05.2020 по накладним №3 від 27.04.2020, №4 від 28.04.2020, №5 від 29.04.2020 реєстрація податкових накладних зупинена. Зазначено, що платник податку яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН /а.с. 155-157, том 7/.
Позивачем подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Зокрема: договори поставки нафтопродуктів, як з покупцем так і з постачальниками, договір зберігання, договір надання транспортних послуг, рахунки на оплату, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, банківські виписки, документи відповідності якості товару, акти прийняття на зберігання та акти надання транспортних послуг що свідчать про придбання товару у ТОВ "АЛЬТЕРНАТІВ ЕНЕРДЖИ СОРСЕС КОМПАНІ" та продажу його ТОВ "СТАНДАРТ ОІЛ КОМПАНІ".
Водночас, 03.06.2020 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних по накладним №3 від 27.04.2020, №4 від 28.04.2020, №5 від 29.04.2020 були прийняті рішенням про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1607902/42178301; № 1607911/42178301; № 1607920/42178301, яким було відмовлено у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів, зокрема, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків /а.с. 104, 108, 112, том 7/.
Також, зазначено додаткову інформацію: "не надано розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків з контрагентом - покупцем, як це передбачено підпунктом 4.1. пункту 4 договору поставки №01/04-2020 від 01.04.2020".
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (пункт 1.1 статті 1 Податкового кодексу України).
За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Також абзацом першим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із подій виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Абзацом другим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Таким чином, достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, є зареєстрована у ЄРПН податкова накладна.
Водночас згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, яка набрала чинності 01.02.2020 ( надалі Порядок № 1165).
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до абзацу другого пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі комісія регіонального рівня).
Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з абзацом другим пункту 6 Порядку №520 платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП).
Пунктами 9, 10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Аналіз вище наведених норм законодавства свідчить, що контролюючий орган після надходження податкової накладної/розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних в автоматизованому режимі здійснює відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.
Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1165). Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1165).
У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція. У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної також зупиняється.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Надаючи правову оцінку підставам для зупинення реєстрації податкових накладних ТОВ "НАФТОСНАБ" у ЄРПН, суд зазначає таке.
Порядок №1165 не містить вимоги про прийняття контролюючим органом окремого рішення з питання зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Водночас, виходячи з вищенаведених положень пунктів 10, 11 Порядку №1165, зміст такого рішення наводиться податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
При цьому, пунктом 11 Порядку №1165 передбачено вимоги до змісту такої квитанції. Проте, дослідивши залучені до матеріалів справи копії квитанцій, суд встановив, що у них не зазначено вимог до платника податків у частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації податкової накладної у ЄРПН.
При цьому, Порядок №1165 не передбачає можливості проведення контролюючим органом консультацій, листування з платником податку на етапі прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН чи залучення платника податку до процесу прийняття цього рішення в інший спосіб.
Таким чином, у цьому випадку платник податку фактично позбавлений можливості на участь у процесі прийняття суб`єктом владних повноважень відповідного рішення. Як наслідок, визначальне значення для дотримання законності цієї процедури і забезпечення прав платника податку під час її проведення має конкретизація контролюючим органом підстав для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН та зазначення у квитанції про зупинення чітких і зрозумілих вказівок такому платнику щодо того, які саме пояснення та копії документів має надати цей платник задля розгляду питання про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН.
Однак, у цих випадках надіслані позивачу квитанції містить лише загальне посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без зазначення їх конкретного переліку.
Крім того, у ході розгляду справи відповідачами не надано пояснень разом з їх документальним підтвердженням щодо підстав встановлення відповідності надісланих ТОВ "НАФТОСНАБ" податкових накладних положенням пункту 8 критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Суд враховує, що позивачем після отримання квитанцій надіслані контролюючому органу письмові пояснення разом з копіями документів на підтвердження обґрунтованості складення податкових накладних.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічний висновок наведено у постановах Верховного Суду від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 02.04.2019 у справі №822/1878/18.
Натомість, оспорювані у цій справі рішення суб`єкта владних повноважень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не містять чіткого визначення підстав та мотивів для його прийняття, що свідчить про необґрунтованість таких рішень.
Відповідачами у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для зупинення та відмови у реєстрації податкових накладних №1 від 01.07.2020; №1 від 08.05.2020; № 3 від 27.04.2020; № 4 від 28.04.2020; № 5 від 29.04.2020 у ЄРПН.
З огляду на встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази, суд вважає, що Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних при прийнятті рішень №1775405/42178301 від 28.07.2020; №1567896/42178301 від 15.05.2020; №1607902/42178301, №1607911/42178301; №1607920/42178301 від 03.06.2020 про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних діяла необґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мали значення для прийняття таких рішень, не на підставі та не у спосіб, що передбачені Податковим кодексом України, без дотримання вимог частини другої статті 2 КАС України, у зв`язку з чим наявні підстави для визнання протиправними та скасування цих рішень.
Зважаючи на те, що підставами для відмови в реєстрації податкових накладних контролюючим органом обрано лише їх відповідність критеріям ризиковості платника податку, а обґрунтованість цих підстав не знайшли свого підтвердження у ході судового розгляду справи, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні №1 від 01.07.2020; №1 від 08.05.2020; № 3 від 27.04.2020; № 4 від 28.04.2020; № 5 від 29.04.2020 у Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання.
На підставі встановлених в ході судового розгляду фактичних обставин справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими врегульовані спірні правовідносини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки у спірних правовідносинах права позивача порушені прийняттям протиправних рішень Головним управлінням ДПС України в Полтавській області в особі створеної нею Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (п`ять рішень), зважаючи на задоволення адміністративного позову, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Полтавській області на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 10510,00 грн.
Керуючись статтями 2, 6, 8, 9, 77, 132, 139, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "НАФТОСНАБ" (вул. Горького, 11-А, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, код ЄДРПОУ 42178301) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ 43142831) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1775405/42178301 від 28.07.2020; №1567896/42178301 від 15.05.2020; №1607902/42178301, №1607911/42178301; №1607920/42178301 від 03.06.2020.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "НАФТОСНАБ" податкові накладні №1 від 01.07.2020; №1 від 08.05.2020; № 3 від 27.04.2020; № 4 від 28.04.2020; № 5 від 29.04.2020.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби України у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "НАФТОСНАБ" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 10510 (десять тисяч п`ятсот десять) грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються відповідно до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Т.С. Канигіна
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.12.2020 |
Оприлюднено | 30.12.2020 |
Номер документу | 93847419 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні