Постанова
від 14.12.2020 по справі 611/507/18
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 грудня 2020 року

м. Харків

справа № 611/507/18-ц

провадження № 22ц/818/2056/20

Харківський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого - Бурлака І.В., (суддя-доповідач),

суддів - Котелевець А.В., Хорошевського О.М.,

за участю секретаря - Дмитренко А.Ю.,

учасники справи:

позивач - заступник керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави, представниця позивача - Пєскова Ю. В.,

відповідачі - Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, ОСОБА_1 , представник відповідача - ОСОБА_2 , Відділ з питань економічного розвитку, містобудування та архітектури, адміністративних послуг та цивільного захисту Барвінківської районної державної адміністрації,

третя особа - Фермерське господарство Дарій 2018

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Барвінківського районного суду Харківської області від 11 березня 2019 року в складі судді Андросова О.М.

в с т а н о в и в:

У травні 2018 року заступник керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, ОСОБА_1 , Відділу з питань економічного розвитку, містобудування та архітектури, адміністративних послуг та цивільного захисту Барвінківської районної державної адміністрації, третя особа: Фермерське господарство Дарій 2018 , про визнання незаконними наказів та їх скасування, визнання договорів оренди землі недійсними, скасування їх реєстрації та повернення земель.

Позовна заява мотивована тим, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 18 вересня 2015 року № 1834-СГ ОСОБА_1 надано в оренду для ведення фермерського господарства земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення площею 12,3547 га, кадастровий номер 6320483600:04:000:0366, що розташована за межами населених пунктів на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області. На підставі цього наказу між ними укладено договір оренди земельної ділянки строком на 49 років, який 23 жовтня 2015 року зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 11774012.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 26 жовтня 2015 року № 2869-СГ ОСОБА_1 надано в оренду для ведення фермерського господарства земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення площею 20,0930 га, кадастровий номер 6320483600:04:000:0351, що розташована за межами населених пунктів на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області. На підставі цього наказу між ними укладено договір оренди земельної ділянки строком на 49 років, який 18 листопада 2015 року зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 12163739.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 01 лютого 2016 року № 570-СГ ОСОБА_1 надано в оренду для ведення фермерського господарства земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення площею 22,6266 га, кадастровий номер 6320483600:04:000:0374, що розташована за межами населених пунктів на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області. На підставі цього наказу 13 квітня 2016 року між ними укладено договір оренди земельної ділянки строком на 7 років, який 14 квітня 2016 року зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 14206787.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 01 лютого 2016 року № 571-СГ ОСОБА_1 надано в оренду для ведення фермерського господарства земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення площею 32,3353 га, кадастровий номер 6320483600:01:000:0467, що розташована за межами населених пунктів на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області. На підставі цього наказу 13 квітня 2016 року між ними укладено договір оренди земельної ділянки строком на 7 років, який 14 квітня 2016 року зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 14206944.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 01 лютого 2016 року № 573-СГ ОСОБА_1 надано в оренду для ведення фермерського господарства земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення площею 23,3144 га, кадастровий номер 6320483600:02:000:0883, що розташована за межами населених пунктів на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області. На підставі цього наказу 13 квітня 2016 року між ними укладено договір оренди земельної ділянки строком на 7 років, який 14 квітня 2016 року зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 14206519.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 03 березня 2016 року № 1477-СГ ОСОБА_1 надано в оренду для ведення фермерського господарства земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення площею 15,2135 га, кадастровий номер 6320483600:05:000:0238, що розташована за межами населених пунктів на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області. На підставі цього наказу 13 квітня 2016 року між ними укладено договір оренди земельної ділянки строком на 7 років, який 14 квітня 2016 року зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 14205436.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 03 березня 2016 року № 1476-СГ ОСОБА_1 надано в оренду для ведення фермерського господарства земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення площею 38,8490 га, кадастровий номер 6320483600:04:000:0376, що розташована за межами населених пунктів на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області. На підставі цього наказу 13 квітня 2016 року між ними укладено договір оренди земельної ділянки строком на 7 років, який 14 квітня 2016 року зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 14205177.

Зазначив, що згідно листа Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 08 грудня 2017 року № 10-20-14-16689/0/19-17 земельні торги з продажу права оренди даних земельних ділянок не проводились.

Вказав, що з моменту укладення спірних договорів оренди землі ОСОБА_1 не вжито будь-яких дії щодо переоформлення (переукладення) правовстановлюючих документів на спірні земельні ділянки за фермерським господарством.

Посилався на те, що згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ОСОБА_1 є засновником Фермерського господарства Антонайтус , державна реєстрація якого проведена 13 жовтня 2011 року. Основним видом діяльності господарства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Крім цього, ОСОБА_1 з 27 лютого 2007 року має статус фізичної особи-підприємця, видом діяльності якого також є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Зазначив, що у власності ОСОБА_1 на час передачі спірних земель в оренду перебувала земельна ділянка для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 7,5779 га з кадастровим номером 6320483600:05:000:0116, а в користуванні - чотири земельні ділянки загальною площею 42,1159 га з кадастровими номерами 6320483600:04:000:0042, 6320483600:05:000:0039, 6320483600:05:000:0040, 6320483600:05:000:0099.

Таким чином, ОСОБА_1 від Управління отримав земельні ділянки не для ведення фермерського господарства, а для іншої підприємницької діяльності, оскільки він вже був засновником фермерського господарства, а також фізичною особою-підприємцем, та мав у власності та користуванні земельні ділянки, які міг використовувати для ведення фермерського господарства.

Вважав, що ОСОБА_1 фактично отримав землю не для створення нового фермерського господарства, а для існування наявних, тобто іншої підприємницької діяльності, оскільки він є засновником сільськогосподарського підприємства, а земельні ділянки отримав поза конкурсом в абсолютно необґрунтованих розмірах.

З моменту укладення оспорюваних договорів оренди землі ОСОБА_1 не створив фермерське господарство, для діяльності якого він і отримував земельні ділянки.

Зазначив, що спірні земельні ділянки загальною площею 152,4318 га, що знаходяться за межами населених пунктів на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району, не становлять єдиного масиву та розташовані окремо одна від одної (поодиноко) по всій території сільської ради. При цьому, ОСОБА_1 при зверненні із заявами про надання в оренду даних земель не підтверджено наявності в нього необхідної матеріально-технічної бази для обробітку такої площі землі, а також не додано відомостей щодо наявної у нього відповідної аграрної освіти.

Вказав, що про порушення вимог чинного законодавства стало відомо лише в грудні 2017 року, після надходження листа з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 08 грудня 2017 року № 10-20-14-16689/0/19-17, а тому строк давності звернення із цим позовом не пропущено.

Просив визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 2869-СГ від 26 жовтня 2015 року;

визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 1476-СГ від 03 березня 2016 року;

визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 1477-СГ від 03 березня 2016 року;

визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 573-СГ від 01 лютого 2016 року;

визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 571-СГ від 01 лютого 2016 року;

визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 570-СГ від 01 лютого 2016 року;

визнати недійсним, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 договір оренди землі від 16 листопада 2015 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6320483600:04:000:0351 площею 20,0930 га, що зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18 листопада 2015 року за № 12163739, скасувавши його державну реєстрацію;

визнати недійсним, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 договір оренди землі від 13 квітня 2016 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6320483600:04:000:0376 площею 38,8490 га, що зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 14 квітня 2016 року за № 14205177, скасувавши його державну реєстрацію;

визнати недійсним, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 договір оренди землі від 13 квітня 2016 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6320483600:05:000:0238 площею 15,2135 га, що зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 14 квітня 2016 року за № 14205436, скасувавши його державну реєстрацію;

визнати недійсним, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 договір оренди землі від 13 квітня 2016 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6320483600:02:000:0883 площею 23,3144 га, що зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 14 квітня 2016 року за № 14206519, скасувавши його державну реєстрацію;

визнати недійсним, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 договір оренди землі від 13 квітня 2016 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6320483600:01:000:0467 площею 32,3353 га, що зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 14 квітня 2016 року за № 14206944, скасувавши його державну реєстрацію;

визнати недійсним, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 договір оренди землі від 13 квітня 2016 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6320483600:04:000:0374 площею 22,6266 га, що зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 14 квітня 2016 року за № 14206787, скасувавши його державну реєстрацію;

зобов`язати ОСОБА_1 повернути у відання держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області земельні ділянки з кадастровими номерами 6320483600:04:000:0351 площею 20,0930 га, 6320483600:04:000:0374 площею 22,6266 га, 6320483600:01:000:0467 площею 32,3353 га, 6320483600:02:000:0883 площею 23,3144 га, 6320483600:05:000:0238 площею 15,2135 га, 6320483600:04:000:0376 площею 38,8490 га;

судові витрати покласти на відповідачів.

Рішенням Барвінківського районного суду Харківської області від 11 березня 2019 року позов заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави - задоволено; визнано незаконними та скасовано накази Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Про надання в оренду земельної ділянки від 26 жовтня 2015 року № 2869-СГ, від 03 березня 2016 року № 1476-СГ, від 03 березня 2016 року № 1477-СГ, від 01 лютого 2016 року № 573-СГ, від 01 лютого 2016 року № 571-СГ, від 01 лютого 2016 року № 570-СГ; визнано недійсними укладені між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 договори оренди землі: від 16 листопада 2015 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6320483600:04:000:0351 площею 20,0930 га, що зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18 листопада 2015 року за № 12163739; від 13 квітня 2016 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6320483600:04:000:0376 площею 38,8490 га, що зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 14 квітня 2016 року за № 14205177; від 13 квітня 2016 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6320483600:05:000:0238 площею 15,2135 га, що зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 14 квітня 2016 року за № 14205436; від 13 квітня 2016 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6320483600:02:000:0883 площею 23,3144 га, що зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 14 квітня 2016 року за № 14206519; від 13 квітня 2016 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6320483600:01:000:0467 площею 32,3353 га, що зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 14 квітня 2016 року за № 14206944; від 13 квітня 2016 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6320483600:04:000:0374 площею 22,6266 га, що зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 14 квітня 2016 року за № 14206787 та скасовано їх державну реєстрацію; зобов`язано ОСОБА_1 повернути у віддання держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області земельні ділянки з кадастровими номерами 6320483600:04:000:0351 площею 20,0930 га, 6320483600:04:000:0374 площею 22,6266 га, 6320483600:01:000:0467 площею 32,3353 га, 6320483600:02:000:0883 площею 23,3144 га, 6320483600:05:000:0238 площею 15,2135 га, 6320483600:04:000:0376 площею 38,8490 га; стягнуто на користь прокуратури Харківської області сплачений судовий збір в сумі 85 597,69 грн: з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області - в сумі 15 858,00 грн, з ОСОБА_1 - в сумі 69 739,69 грн.

Не погоджуючись з рішенням суду ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Апеляційна скарга мотивована тим, що суд першої інстанції, ухвалюючи судове рішення не врахував, що, звертаючись до суду з позовом, прокурор не визначив орган уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, а також не довів суду, що даний орган не здійснює або неналежним чином здійснює свої повноваження щодо захисту інтересів держави, відсутність такого органу також жодним чином не доводилося. Вказав, що в матеріалах справи відсутні будь-які відомості щодо направлення прокурором повідомлення суб`єктам владних повноважень з приводу необхідності звернення до суду в інтересах держави з метою скасування наказів. Зазначив, що прокурор не вказує, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, або ж в чому саме полягає інтерес держави в охороні землі, в той час матеріали додані до позову свідчать про отримання державою прибутку у вигляді податків та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою та використання земельної ділянки за цільовим призначенням з додержанням вимог чинного законодавства. Вказав, що чинне законодавство вимог щодо обмеження отримання в оренду земельних ділянок, їх кількості та подання будь-яких доказів стосовно обґрунтування розміру земельної ділянки - не має. Надання земельних ділянок єдиним масивом має місце лише в тому випадку, коли орган, уповноважений розпоряджатися землями, приймає рішення про надання в оренду громадянину земельних ділянок сільськогосподарського призначення, лісового та водного фондів єдиним масивом, а не окремо по кожній категорії земель для ведення фермерського господарства. Вважав, що не підлягають продажу на конкурсних засад (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства. Жодним нормативно-правовим актом не встановлено обмежень стосовно отримання громадянином земельної ділянки для ведення фермерського господарства одноразово. Вказав, що земельні ділянки надаються не для створення фермерського господарства, а для ведення фермерського господарства. Законодавством не передбачено обмеження у кількості земельних ділянок, переданих громадянину для ведення фермерського господарства, у їх площі та строках отримання таких ділянок.

07 травня 2019 року та 03 березня 2020 року до суду апеляційної інстанції від Головного управління Держгеокадастру у Харківській області надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому вважав апеляційну скаргу обґрунтованою, доводи якої є аналогічними доводам апеляційної скарги.

14 травня 2019 року та 02 березня 2020 року до суду апеляційної інстанції надійшов відзив від заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області, в якому вважав рішення суду законним, а апеляційну скаргу такою, що не підлягає задоволенню. При цьому зазначив, що факт створення ОСОБА_1 Фермерського господарства Дарій 2018 24 жовтня 2018 року, тобто через 2 тижні після відкриття провадження у даній справі, свідчить про його намагання уникнути визнання судом незаконними та скасування спірних наказів, визнання недійсними укладених на їх підставі договорів оренди землі. Створення та використання земель фермерським господарством на момент розгляду справи судом не усуває порушення вимог земельного законодавства, що були допущені відповідачем при передачі земель в користування.

Постановою Харківського апеляційного суду від 18 червня 2019 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задоволено частково; рішення Барвінківського районного суду Харківської області від 11 березня 2019 року - скасовано та провадження у справі закрито.

Додатковою постановою Харківського апеляційного суду від 30 липня 2019 року повернуто ОСОБА_1 сплачений судовий збір у розмірі 128 395,50 грн.

Постановою Великої Палати Верховного Суду від 15 січня 2020 року касаційну скаргу заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області - задоволено; постанову Харківського апеляційного суду від 18 червня 2019 року - скасовано, справу направлено до Харківського апеляційного суду для продовження розгляду. Підставою скасування постанови Харківського апеляційного суду від 18 червня 2019 року стало те, що суд апеляційної інстанції помилково вважав, що справа повинна розглядатися в порядку господарського провадження, оскільки земельні ділянки передавалися ОСОБА_1 як фізичній особі.

Ухвалою Харківського апеляційного суду від 18 лютого 2020 року у складі колегії суддів: Сащенка І.С., Коваленко І.П., Овсяннікової А.І. відкрито апеляційне провадження у справі.

Ухвалою Харківського апеляційного суду від 10 березня 2020 року у складі колегії суддів: Сащенка І.С., Коваленко І.П., Овсяннікової А.І. призначено справу до розгляду з повідомленням учасників справи.

23 квітня 2020 року протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями на суддю судової палати з розгляду цивільних справ Бровченка І.О. розподілено цивільну справу № 611/507/18 (провадження № 22ц/818/2056/20).

Ухвалою Харківського апеляційного суду від 29 квітня 2020 року у складі колегії суддів: Бровченка І.О., Хорошевського О.М., Яцини В.Б. призначено справу до розгляду з повідомленням учасників справи.

07 липня 2020 року протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями на суддю судової палати з розгляду цивільних справ Бурлака І.В. розподілено цивільну справу № 611/507/18 (провадження № 22ц/818/2056/20).

12 травня 2020 року та 27 жовтня 2020 року до суду апеляційної інстанції від представника відповідача надійшли клопотання про зупинення провадження у справі та залишення позову без розгляду відповідно, які в суді апеляційної інстанції не розглядалися, оскільки представник відповідача не наполягав на їх розгляді та оформив їх як пояснення до апеляційної скарги.

14 грудня 2020 року до суду апеляційної інстанції від Головного управління Держгеокадастру у Харківській області надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з запровадженням карантину через спалах у світі коронавірусу, яке залишено без задоволення, оскільки по - перше, представник відповідача надавав пояснення в суді апеляційної інстанції, висловлював свою позицію щодо апеляційної скарги ОСОБА_1 , якою підтримав її, а по - друге, розгляд справи перебуває на стадії дебатів.

Судова колегія, заслухавши суддю-доповідача, пояснення з`явившихся учасників справи, дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги вважає, що апеляційну скаргу ОСОБА_1 необхідно задовольнити, рішення суду - скасувати.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що у ОСОБА_1 не було волевиявлення, наміру займатися веденням фермерського господарства на отриманих земельних ділянках та його дії спрямовані на штучне збільшення земельного банку вже існуючого фермерського господарства Антонайтус за спрощеним, пільговим порядком одержання іншими приватними особами в користування земель державної власності поза передбаченою законом обов`язковою процедурою без проведення земельних торгів.

Проте, з таким висновком суду погодитися не можна, виходячи з наступного.

Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 15 вересня 2015 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області з заявою про надання йому в оренду для ведення фермерського господарства строком на 49 років земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення площею 12,3547 га з кадастровим номером 6320483600:04:000:0366, яка розташована за межами населених пунктів Іванівської Другої сільської ради на території Барвінківського району Харківської області та в додатках надав довідку 6-зем, копії паспорту, ідентифікаційного коду, трудової книжки; бізнес-план та схему розташування земельної ділянки (а.с.16 том 1).

16 жовтня 2015 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області з заявою про надання йому в оренду земельної ділянки площею 20,0930 га, кадастровий номер 6320483600:04:000:0351, для ведення фермерського господарства за рахунок земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення, сільськогосподарські угіддя (рілля), яка розташована за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області та в додатках надав довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (форма 6-зем) станом на 01 січня 2014 року; схему розташування земельної ділянки, копії паспорту, ідентифікаційного коду, трудової книжки та бізнес-план (а.с.24 том 1).

26 січня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області з заявою про надання йому в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 22,6266 га з кадастровим номером 6320483600:04:000:0374, яка розташована за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області для ведення фермерського господарства строком на 7 років та в додатках надав копії паспорту, ідентифікаційного коду, витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, виписку з трудової книжки із записами, які підтверджують стаж роботи в сільському господарстві, копію витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, схему розташування земельної ділянки та бізнес-план (а.с.26 том 1).

26 січня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області з заявою про надання йому в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 32,3353 га з кадастровим номером 6320483600:01:000:0467, яка розташована за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області для ведення фермерського господарства строком на 7 років та в додатках надав копії паспорту, ідентифікаційного коду, витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, виписку з трудової книжки із записами, які підтверджують стаж роботи в сільському господарстві, копію витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, схему розташування земельної ділянки та бізнес-план (а.с.28 том 1).

26 січня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області з заявою про надання йому в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 23,3144 га з кадастровим номером 6320483600:02:000:0883, яка розташована за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області для ведення фермерського господарства строком на 7 років та в додатках надав копії паспорту, ідентифікаційного коду, витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, виписку з трудової книжки із записами, які підтверджують стаж роботи в сільському господарстві, копію витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, схему розташування земельної ділянки та бізнес-план (а.с.30 том 1).

26 лютого 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області з заявою про надання йому в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 38,8490 га з кадастровим номером 6320483600:04:000:0376, яка розташована за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області для ведення фермерського господарства строком на 7 років та в додатках надав копії паспорту, ідентифікаційного коду, виписку з трудової книжки із записами, які підтверджують стаж роботи в сільському господарстві, схему розташування земельної ділянки, бізнес-план, копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку та інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с.32 том 1).

26 лютого 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області з заявою про надання йому в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 15,2135 га з кадастровим номером 6320483600:05:000:0238, яка розташована за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області для ведення фермерського господарства строком на 7 років та в додатках надав копії паспорту, ідентифікаційного коду, виписку з трудової книжки із записами, які підтверджують стаж роботи в сільському господарстві, схему розташування земельної ділянки, бізнес-план, копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку та інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с.34 том 1).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 1834-СГ від 18 вересня 2015 року про надання земельної ділянки в оренду, надано ОСОБА_1 в оренду строком на 49 років земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення площею 12,3547 га із кадастровим номером 6320483600:04:000:0366, зареєстровану у Державному реєстрі речових прав 11 вересня 2015 року (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 725184563204), яка розташована за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області, для ведення фермерського господарства (а.с.36 том 1).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 2869-СГ від 26 жовтня 2015 року про надання земельної ділянки в оренду, надано ОСОБА_1 в оренду земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 20,0930 га із кадастровим номером 6320483600:04:000:0351, зареєстровану у Державному реєстрі речових прав 29 вересня 2015 року (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 739124763204), яка розташована за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області, для ведення фермерського господарства строком на 49 років (а.с.37 том 1).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 570-СГ від 01 лютого 2016 року про надання земельної ділянки в оренду, надано ОСОБА_1 в оренду земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення площею 22,6266 га із кадастровим номером 6320483600:04:000:0374, зареєстровану у Державному реєстрі речових прав 27 грудня 2015 року (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 820160163204), яка розташована за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області, для ведення фермерського господарства строком на 7 років (а.с.38 том 1).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 571-СГ від 01 лютого 2016 року про надання земельної ділянки в оренду, надано ОСОБА_1 в оренду земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення площею 32,3353 га із кадастровим номером 6320483600:01:000:0467, зареєстровану у Державному реєстрі речових прав 27 грудня 2015 року (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 820162763204), яка розташована за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області, для ведення фермерського господарства строком на 7 років (а.с.39 том 1).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 573-СГ від 01 лютого 2016 року про надання земельної ділянки в оренду, надано ОСОБА_1 в оренду земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення площею 23,3144 га із кадастровим номером 6320483600:02:000:0883, зареєстровану у Державному реєстрі речових прав 27 грудня 2015 року (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 820165563204), яка розташована за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області, для ведення фермерського господарства строком на 7 років (а.с.40 том 1).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 1476-СГ від 03 березня 2016 року про надання земельної ділянки в оренду, надано ОСОБА_1 в оренду земельну ділянку площею 38,8490 га, в тому числі, рілля площею 38,8490 га, (кадастровий номер 6320483600:04:000:0376), зареєстровану у Державному реєстрі речових прав 25 лютого 2016 року (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 860588263204) із земель сільськогосподарського призначення державної власності без зміни цільового призначення для ведення фермерського господарства, розташовану за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області, строком на 7 років (а.с.41 том 1).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 1477-СГ від 03 березня 2016 року про надання земельної ділянки в оренду, надано ОСОБА_1 в оренду земельну ділянку площею 15,2135 га, в тому числі, рілля площею 15,2135 га, (кадастровий номер 6320483600:05:000:0238), зареєстровану у Державному реєстрі речових прав 25 лютого 2016 року (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 860541263204) із земель сільськогосподарського призначення державної власності без зміни цільового призначення для ведення фермерського господарства, розташовану за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області, строком на 7 років (а.с.42 том 1).

05 жовтня 2015 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 12,3547 га, кадастровий номер 6320483600:04:000:0366, державної власності сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області зі строком на 49 років (а.с.43-45 том 1).

16 листопада 2015 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 20,0930 га, кадастровий номер 6320483600:04:000:0351, державної власності сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області зі строком на 49 років (а.с.48-50 том 1).

13 квітня 2016 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 22,6266 га, кадастровий номер 6320483600:04:000:0374, державної власності сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області зі строком на 7 років (а.с.53-55 том 1).

13 квітня 2016 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 32,3353 га, кадастровий номер 6320483600:01:000:0467, державної власності сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області зі строком на 7 років (а.с.58-60 том 1).

13 квітня 2016 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 23,3144 га, кадастровий номер 6320483600:02:000:0883, державної власності сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області зі строком на 7 років (а.с.64-66 том 1).

13 квітня 2016 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 15,2135 га, кадастровий номер 6320483600:05:000:0238, державної власності сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області зі строком на 7 років (а.с.70-72 том 1).

13 квітня 2016 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 38,8490 га, кадастровий номер 6320483600:04:000:0376, державної власності сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іванівської Другої сільської ради Барвінківського району Харківської області зі строком на 7 років (а.с.76-78 том 1).

Як вбачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 1003849225 від 11 квітня 2018 року, засновником фермерського господарства Антонайтус з 13 жовтня 2011 року є ОСОБА_1 , основними видами діяльності якого є, зокрема, вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (а.с.105-106 том 1).

Із витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 1003993894 від 18 травня 2018 року вбачається, що ОСОБА_1 є фізичною особою-підприємцем з 27 лютого 2007 року з видом діяльності - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (а.с.107-108 том 1).

Як вбачається з листів Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 10-20-14-16689/0/19-17 від 08 грудня 2017 року та № 10-20-6-3140/0/19-18 від 18 квітня 2018 року, земельні торги з продажу права оренди земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення не проводились (а.с.109, 110 том 1).

З грудня 2014 року ОСОБА_1 на праві оренди належать земельні ділянки площею 7,4914 га кадастровий номер 6320483600:05:000:009, площею 7,8265 га кадастровий номер 6320483600:05:000:0040, площею 10,9339 га кадастровий номер 6320483600:04:000:0042, площею 15,8641 га кадастровий номер 6320483600:05:000:0039 (а.с.168-187 том 1).

З виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що ОСОБА_1 24 жовтня 2018 року створив фермерське господарство Дарій 2018 та є його засновником (а.с.210 том 1).

Із розділу 6 Статуту фермерського господарства Дарій 2018 вбачається, що до земель, які використовуються господарством, належать, зокрема, землі, які надані у користування на умовах оренди, а саме договір оренди від 13 квітня 2016 року, кадастровий номер 6320483600:05:000:0238, договір оренди від 05 жовтня 2015 року, кадастровий номер 6320483600:04:000:0366, договір оренди від 13 квітня 2016 року, кадастровий номер 6320483600:01:000:0467, договір оренди від 16 листопада 2015 року, кадастровий номер 6320483600:04:000:0351, договір оренди від 13 квітня 2016 року, кадастровий номер 6320483600:04:000:0376, договір оренди від 13 квітня 2016 року, кадастровий номер 6320483600:02:000:0883, договір оренди від 13 квітня 2016 року, кадастровий номер 6320483600:04:000:0374 (а.с.198-209 том 1).

ОСОБА_1 на праві власності належать трактор колісний, марка Беларус-892 , 2008 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1 ; трактор колісний, марка Беларус-892 , 2011 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_2 ; трактор, марка Т-150 км , 2001 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_3 тн, самоскид-С, марка САЗ , модель 3507, 1989 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_4 (а.с.211-214 том 1).

Матеріали справи містять копії квитанцій про сплату ОСОБА_1 орендної плати за договорами оренди від 25 серпня 2016 року в розмірі 153 895,09 грн, від 14 серпня 2017 року в розмірі 325590,37 грн, від 2018 року в розмірі 60 899,50 грн, від 22 серпня 2018 року в розмірі 14 019,45 грн, в розмірі 25 488,79 грн, в розмірі 78 009,17 грн, в розмірі 39 289,21 грн, в розмірі 28 300,14 грн, в розмірі 83 466,04 грн (а.с.2015-219 том 1), а також копії платіжного доручення № 2 від 20 лютого 2019 року на суму 52 495,38 грн, квитанції від 20 лютого 2019 року на суму 50 000,00 грн, від 31 січня 2019 року на суму 104 000,00 грн, від 06 грудня 2018 року на суму 200 000,00 грн, від 05 грудня 2018 року на суму 299 999,99 грн, платіжні доручення від 12 грудня 2018 року на суму 288 961,68 грн від 13 грудня 2018 року на суму 110 030,00 грн (а.с.37-41, 44, 45 том 2), копію податкової декларації, поданої Фермерським господарством Дарій 2018 з плати за землю (а.с.32-36 том 2).

Також, матеріали справи містять документи (копія ухвали Барвінківського районного суду Харківської області від 02 червня 2016 року, відповіді Лозівської місцевої прокуратури від 07 липня 2016 року, 11 липня 2016 року), з яких вбачається, що відповідач неодноразово звертався до правоохоронних органів щодо захисту його порушених прав особами ( ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 ), які незаконно зайняли земельні ділянки, які надані йому в оренду для створення фермерського господарства.

За змістом статті 22 ЗК України, у редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин, землями сільськогосподарського призначення визнавалися землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі, інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

Статтею 31 ЗК України передбачено, що землі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

Частинами першої та другої статті 93 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

За змістом статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Статтею 123 ЗК України врегульований загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначені вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; заборонено компетентним органам вимагати не передбачені цією статтею матеріали та документи; установлені загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу.

Відповідно до частини другої, третьої статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Відносини, пов`язані зі створенням, діяльністю та припиненням фермерських господарств, крім ЗК України, врегульовані спеціальним нормативно-правовим актом - Законом України від 19 червня 2003 року № 973-IV Про фермерське господарство (далі - Закон від 19 червня 2003 року № 973-IV) та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2 цього Закону).

Відповідно до частин першої, другої статті 1 Закону України Про фермерське господарство у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім`ї, відповідно до закону.

Можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства (стаття 8 Закону № 973-IV).

Згідно з частиною першою статті 7 Закону № 973-IV для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.

У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.

Заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону. У разі відмови органів державної влади та органів місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки для ведення фермерського господарства питання вирішується судом (частини друга, четверта статті 7 Закону № 973-IV).

Таким чином, спеціальний Закон № 973-IV визначає обов`язкові вимоги до змісту заяви про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства, які відрізняються від загальних вимог, передбачених статтею 123 ЗК України до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Зокрема, у заяві про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства потрібно зазначити не лише бажаний розмір і місце розташування ділянки, але й обґрунтувати розміри земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.

Після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб (стаття 8 Закону України Про фермерське господарство у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Отже, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з одержанням ним державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства, що є передумовою для державної реєстрації останнього.

Відповідно до статті 12 Закону України Про фермерське господарство земельні ділянки, які використовуються фермерським господарством на умовах оренди, входять до складу земель фермерського господарства.

За змістом статей 1, 5, 7, 8 і 12 Закону України Про фермерське господарство після укладення договору оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства та проведення державної реєстрації такого господарства обов`язки орендаря цієї земельної ділянки виконує фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.

Спеціальний Закон України Про фермерське господарство визначає обов`язкові вимоги до змісту заяви про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства, які відрізняються від загальних вимог, передбачених статтею 123 ЗК України до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Зокрема, у заяві про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства потрібно зазначити не лише бажаний розмір і місце розташування земельної ділянки, але й обґрунтувати розміри земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.

Зазначені вимоги відповідають загальним принципам земельного законодавства (стаття 5 ЗК України) та меті регулювання земельних відносин у сфері діяльності фермерських господарств, яка полягає у створенні умов для реалізації ініціативи громадян щодо виробництва товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації на внутрішньому і зовнішньому ринках, а також для забезпечення раціонального використання й охорони земель фермерських господарств, правового та соціального захисту фермерів України (преамбула Закону України Про фермерське господарство ).

Отже, при вирішенні вимог про законність рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства застосуванню підлягає порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства, визначений статтею 7 Закону Закон України Про фермерське господарство як спеціального по відношенню до статті 123 ЗК України.

Таким чином, за змістом статей 1, 7, 8 Закону України Про фермерське господарство заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна містити сукупність передбачених частиною першою статті 7 цього Закону відомостей і обставин. У свою чергу, розглядаючи заяву громадянина по суті, орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування (а в разі переданого на судовий розгляд спору - суд) повинен дати оцінку обставинам і відомостям, зазначеним у заяві, перевірити доводи заявника наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, у тому числі, щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.

За наслідками зазначеної перевірки орган державної виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування повинен пересвідчитися в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого типу - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. Разом з тим відсутність належної перевірки, формальний підхід до вирішення заяви громадянина створює передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб`єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов`язковою процедурою - без проведення земельних торгів.

Такі правові висновки викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 24 квітня 2019 року у справі № 525/1225/15-ц (провадження № 14-6цс19).

Матеріали справи свідчать про те, що зазначені земельні ділянки надані відповідачу для створення фермерського господарства, яке було створено 24 жовтня 2018 року. Доказів порушень порядку, процедури та в переліку документів, необхідних для його створення, матеріали справи не містять. Таких доказів не надано позивачем і в суді апеляційної інстанції.

Відповідач навів обгрунтування розмірів земельних ділянок, перспективи діяльності фермерського господарства, наявності трудових і матеріальних ресурсів. Доказів невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб`єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов`язковою процедурою не надано.

Аналізуючи наведені норми права та обставини справи, слід зазначити, що ані обмежень в наданні земельних ділянок з урахуванням обгрунтованості, доцільності їх надання для створення фермерського господарства, ані строку для створення фермерського господарства, чинним законодавством не передбачено.

Як вбачається з матеріалів справи, починаючи з 2016 року відповідач здійснював заходи щодо звільнення наданих йому в оренду земельних ділянок від їх незаконного використання сторонніми особами, тому, як пояснив в суді апеляційної інстанції представник відповідача і була затримка у створенні фермерського господарства, для створення якого і були надані земельні ділянки.

Доводи Головного управління Держгеокадастру у Харківській області щодо того, що прокурор не мав права на звернення до суду з таким позовом, оскільки не обгрунтував наявність підстав для представництва судова колегія відхиляє, оскільки, виходячи з правової позивції, викладеної в постанові Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 16 вересня 2020 року (справа № 922/708/19) прокурор діяв як самостійний позивач.

Враховуючи зміст позову, надані матеріали справи, судова колегія вважає, що суд першої інстанції, неповно з`ясувавши обставини, що мають значення для справи, неправильно застосувавши норми матеріального права ухвалив судове рішення, яке підлягає скасуванню з відмовою в задоволенні позову позивачу

У зв`язку зі складністю справи повний текст судового рішення складено відповідно до частини 6 статті 259 ЦПК України.

Керуючись ст. ст. 367, 368, п. 2 ч. 1 ст.374, ст.376, ст. ст. 381 - 384, 389 ЦПК України

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити.

Рішення Барвінківського районного суду Харківської області від 11 березня 2019 року - скасувати та ухвалити нове судове рішення.

Позов заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, ОСОБА_1 , Відділу з питань економічного розвитку, містобудування та архітектури, адміністративних послуг та цивільного захисту Барвінківської районної державної адміністрації, третя особа: Фермерське господарство Дарій 2018 , про визнання незаконними наказів та їх скасування, визнання договорів оренди землі недійсними, скасування їх реєстрації та повернення земель - залишити без задоволення.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом 30 днів з дня набрання законної сили.

Головуючий І.В. Бурлака

Судді А.В. Котелевець

О.М. Хорошевський

Повний текст постанови складено 24 грудня 2020 року.

СудХарківський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення14.12.2020
Оприлюднено29.12.2020
Номер документу93867616
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —611/507/18

Постанова від 14.12.2020

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Постанова від 14.12.2020

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Ухвала від 08.07.2020

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Ухвала від 23.04.2020

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бровченко І. О.

Ухвала від 10.03.2020

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Сащенко І. С.

Ухвала від 18.02.2020

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Сащенко І. С.

Постанова від 15.01.2020

Цивільне

Велика палата Верховного Суду

Ткачук Олег Степанович

Ухвала від 09.10.2019

Цивільне

Велика палата Верховного Суду

Ткачук Олег Степанович

Ухвала від 18.09.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Бурлаков Сергій Юрійович

Ухвала від 09.09.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Бурлаков Сергій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні