СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 грудня 2020 року Справа № 480/6664/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Діски А.Б., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/6664/20 за позовом Керівника Конотопської місцевої прокуратури в інтересах держави до Мачулищанської сільської ради Путивльського району Сумської області про зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Керівник Конотопської місцевої прокуратури в інтересах держави звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Мачулищанської сільської ради Путивльського району Сумської області, в якому просить зобов`язати Мачулищанську сільську раду Путивльського району Сумської області вчинити дії по розробленню та затвердженню планів технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячого майданчика, що розташований на території Мачулищанської сільської ради в с. Мачулища Путивльського району Сумської області, а також вирішити питання про проведення інвентаризації та паспортизації вказаного об`єкту благоустрою.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами вивчення стану законності з питань дотримання законодавства України щодо благоустрою населених пунктів позивачем виявлено ряд недоліків щодо проведення відповідачем технічної інвентаризації та паспортизації благоустрою населених пунктів, а саме: дитячих майданчиків, які негативно впливають на організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель та інженерних споруд, та можуть привести, у разі їх не усунення, до настання тяжких наслідків.
Ухвалою суду від 12.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
03.11.2020 на адресу суду надійшов лист від Мачулищанської сільської ради Путивльського району Сумської області №35 від 28.10.2020, у якому сільська рада зазначила, що позовні вимоги підтримує у повному обсязі (а.с. 18).
Суд, перевіривши матеріали справи, повно та об`єктивно оцінивши докази в їх сукупності, дійшов висновку про задоволення позовних вимог, виходячи із наступного.
Із матеріалів справи судом встановлено, що Конотопською місцевою прокуратурою проведено вивчення стану законності з питань дотримання законодавства України щодо благоустрою населених пунктів.
За результатами вивчення виявлено ряд недоліків щодо проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів, а саме: позивачем встановлено, що на території Мачулищанської сільської ради Путивльського району розташований дитячий майданчик, який придбаний сільською радою на підставі договору поставки товару № 6 від 25.04.2016 (а.с.9).
Вказаний дитячий майданчик встановлено біля приміщення сільської ради по вул. Набережна 30, в с. Мачулища Путивльського району. Загальна вартість всього дитячого майданчика згідно накладної "№2 від 25.04.2016 становить 41264 грн (а.с. 10).
Відповідно до листа Мачулищанської сільської ради Путивльського району, що адресрований позивачу за № 23 від 09.09.2020, дитячий майданчик перебуває на балансі сільської ради з квітня 2016 року. Загальна кількість складових частин дитячого майданчика - 10, його вартість становить 41264 грн. і він був придбаний за кошти сільської ради. Також відповідачем повідомлено позивача про відсутність планів паспортизації та інвентаризації дитячого майданчика (а.с. 8).
На думку позивача, бездіяльність Мачулищанської сільської ради Путивльського району з питань затвердження планів технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячого майданчику, який розташований на території сільської ради, ставить під загрозу закріплені ст.ст. 3, 27 Конституції України права дітей на життя, охорону здоров`я, грубо порушує вимоги Закону України "Про благоустрій населених пунктів", у зв`язку з чим, Конотопська місцева прокуратура звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що склалися, суд зазначає наступне.
Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
Відповідно до рішення Конституційного суду України від 08.04.1999 прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві в чому полягає порушення інтересів чи в чому існує загроза інтересам держави. Поняття "інтереси держави" є оціночним у кожному конкретному випадку, прокурор самостійно визначає, в чому саме відбулося або може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність її захисту.
Даний позов заявлено керівником Конотопської місцевої прокуратури з метою захисту інтересів держави, оскільки в даному випадку бездіяльність Мачулищанської сільської ради Путивльського району з питань затвердження планів технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячого майданчику, який розташований на території сільської ради, ставить під загрозу закріплені ст.ст. 3, 27 Конституції України права дітей на життя, охорону здоров`я, грубо порушує вимоги Закону України "Про благоустрій населених пунктів". Також відсутній державний орган, який міг би представляти зазначені інтереси в суді.
Відповідно до п. 44 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.
Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів визначені в Законі України "Про благоустрій населених пунктів", який спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
Згідно з ч. 1 ст. 1 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" благоустрій населених пунктів комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля; заходи з благоустрою населених пунктів роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
За приписами ч.ч. 1, 2 ст. 20 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).
За змістом п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" об`єктами благоустрою населених пунктів, серед іншого, є території загального користування, майданчики та прибудинкові території.
Елементами (частинами) об`єктів благоустрою є обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків (п. 8 ч. 1 ст. 21 Закону).
На підставі п. 5 ч. 2 ст. 18 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об`єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Так, порядок проведення робіт з технічної інвентаризації та паспортизації, зокрема, парків, рекреаційних зон, садів, скверів та майданчиків, інших територій загального користування, прибудинкових територій, а також інших об`єктів благоустрою в межах населеного пункту (крім земельних ділянок, на яких розташовано вказані об`єкти), визначено в Інструкції з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів, затвердженій наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 29.10.2012 № 550 та зареєстрованій в Міністерстві юстиції України 19.11.2012 № 1937/22249 (далі - Інструкція).
Відповідно до п.п. 1.4, 1.5 Інструкції технічна інвентаризація та паспортизація об`єктів благоустрою проводяться власником, балансоутримувачем або виконавцем на підставі договору із замовником або самостійно.
Технічна інвентаризація об`єктів благоустрою може бути плановою або позаплановою. Планова технічна інвентаризація повинна проводитись згідно з планами, затвердженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування. Позапланова технічна інвентаризація проводиться, серед іншого, у разі зміни власника (балансоутримувача) об`єкта благоустрою.
Отже, організацію та проведення відповідних робіт з вказаних питань по об`єктам благоустрою, розташованих на території сільської ради, повинна забезпечувати виключно Мачулищанська сільська рада Путивльського району (у тому числі як балансоутримувач), до компетенції якої віднесено, зокрема, і затвердження правил і заходів з благоустрою населеного пункту.
Відповідно до наданої Мачулищанською сільською радою Путивльського району інформації, у порушення вимог Закону України "Про благоустрій населених пунктів" та Інструкції з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів, плани паспортизації та інвентаризації закріпленого об`єкту благоустрою дитячого майданчика, розташованого біля приміщення сільської ради по вул. Набережна 30, в с. Мачулища Путивльського району Сумської області, сільською радою не затверджувалися, технічна інвентаризація та паспортизація не проводилася.
Відповідно до ч.ч. 2, 3 ст. 15 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" підприємство та балансоутримувач забезпечують належне утримання і своєчасний ремонт об`єкта благоустрою власними силами або можуть на конкурсних засадах залучати для цього інші підприємства, установи та організації. Орган державної влади або орган місцевого самоврядування за поданням підприємства чи балансоутримувача щорічно затверджує заходи з утримання та ремонту об`єкта благоустрою державної або комунальної власності на наступний рік та передбачає кошти на виконання цих заходів. Орган державної влади та орган місцевого самоврядування, підприємство та балансоутримувач несуть відповідальність за виконання затверджених заходів у повному обсязі.
Таким чином, відсутність затверджених планових заходів щодо технічної інвентаризації об`єктів благоустрою (дитячих майданчиків) свідчить про протиправну бездіяльність відповідача. Зважаючи на цільове призначення такого об`єкту благоустрою як дитячий майданчик, невиконання суб`єктом благоустрою своїх обов`язків у цій сфері призводить до порушення права користувачів цих об`єктів на безпечні умови для їх використання, життя, розвитку та здоров`я неповнолітніх дітей.
Враховуючи викладене, Мачулищанська сільська рада Путивльського району зобов`язана вчинити дії по розробленню та затвердженню планів технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячого майданчика, що розташований біля приміщення сільської ради по вул. Набережна 30, в с. Мачулища Путивльського району Сумської області, а також вирішити питання про проведення інвентаризації та паспортизації вказаного об`єкту благоустрою.
Відповідно до ч. 4 ст. 189 Кодексу адміністративного судочинства України у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Враховуючи вищезазначене, а також визнання відповідачем позову, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Мачулищанську сільську раду Путивльського району Сумської області вчинити дії по розробленню та затвердженню планів технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячого майданчика, що розташований на території Мачулищанської сільської ради, в с. Мачулища Путивльського району Сумської області, а також вирішити питання про проведення інвентаризації та паспортизації вказаного об`єкту благоустрою.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Керівник Конотопської місцевої прокуратури в інтересах держави до Мачулищанської сільської ради Путивльського району Сумської області про зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Зобов`язати Мачулищанську сільську раду Путивльського району Сумської області (вул. Набережна, 30, с. Мачулища, Путивльського району, Сумської області, код ЄДРПОУ 04388716) вчинити дії по розробленню та затвердженню планів технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячого майданчика, що розташований на території Мачулищанської сільської ради в с. Мачулища Путивльського району Сумської області, а також вирішити питання про проведення інвентаризації та паспортизації вказаного об`єкту благоустрою.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя А.Б. Діска
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.12.2020 |
Оприлюднено | 31.12.2020 |
Номер документу | 93876002 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
А.Б. Діска
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні