Ухвала
від 28.12.2020 по справі 600/2912/20-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

29 грудня 2020 р. м. Чернівці Справа № 600/2912/20-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лелюка О.П., розглянувши матеріали адміністративного позову ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Заставнівської районної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Заставнівської районної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії.

Позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Заставнівської районної державної адміністрації щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі семи мінімальних пенсій за віком;

- зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Заставнівської районної державної адміністрації нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі семи мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.

Позов обґрунтовано тим, що на момент нарахування і виплати у 2020 році позивачу одноразової грошової допомоги та на дату звернення позивача із заявою до відповідача про перерахунок допомоги діяла стаття 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у редакції Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25 грудня 1998 року, яка передбачала розмір допомоги до 5 травня для осіб з інвалідністю 3 групи - 7 мінімальних пенсій за віком. Рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року №3-р/2020 (справа №1-247/2018 (3393/18), визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) окремі положення пункту 26 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України. З урахуванням наведеного позивач зазначив, що з 27 лютого 2020 року він набув право на соціальне забезпечення у порядку редакції Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25 грудня 1998 року «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», яка передбачала розмір допомоги до 5 травня для осіб з інвалідністю 3 групи внаслідок війни - 7 мінімальних пенсій за віком. Розмір грошової допомоги саме у вказаному розмірі позивач обґрунтував тим, що станом на 05 травня 2020 року та на день звернення із заявою до відповідача 21 жовтня 2020 року, у позивача III група інвалідності, а II групу інвалідності йому встановлено з 30 листопада 2020 року. Разом з цим, у 2020 році позивачу було проведено виплату щорічної грошової допомоги до 5 травня у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року №112 «Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» у розмірі 3160,00 грн. У свою чергу відповідач повідомив позивача про неможливість задоволення його заяви через відсутність правових підстав для проведення перерахунку та виплати грошової допомоги до 5 травня в розмірі семи мінімальних пенсій. Позивач вважає, що відповідач фактично ухиляється від виконання положень Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», чим допущено протиправну бездіяльність.

Ухвалою суду від 29 грудня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше; встановлено строк для подання заяв по суті справи.

Відповідно до частини третьої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Враховуючи викладене, суд вважає за можливе вирішити питання про зупинення провадження у даній справі, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що на офіційному веб-порталі судової влади України та у Єдиному державному реєстрі судових рішень опубліковано ухвалу Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 17 червня 2020 року по справі №440/2722/20, якою відкрито провадження у зразковій адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області, Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Зі змісту даної ухвали вбачається, що на адресу Верховного Суду надійшло подання судді Полтавського окружного адміністративного суду від 11 червня 2020 року про розгляд типової справи №440/2722/20, в якому зазначено, що у провадженні Полтавського окружного адміністративного суду перебувають справи №№ 440/2372/20, 440/2436/20, 440/2533/20, 440/2583/20, 440/2633/20, 440/2649/20, 440/2676/20, 440/2684/20, 440/2722/20, 440/2723/20, 440/2724/20, 440/2726/20, 440/2764/20, 440/2780/20, 440/2781/20, 440/2782/20, 440/2860/20, 440/2910/20, 440/2911/20, 440/2912/20, 440/2913/20, 440/2914/20, 440/2915/20, позовні вимоги у яких є тотожними вимогам ОСОБА_1, а саме - стосуються виплати особі з інвалідністю внаслідок війни у 2020 році разової грошової допомоги до 5 травня. У поданні також йдеться про те, що за даними Єдиного державного реєстру судових рішень аналогічні справи перебувають у провадженні Дніпропетровського окружного адміністративного суду (справа №160/5378/20); Івано-Франківського окружного адміністративного суду (справа №300/1230/20); Одеського окружного адміністративного суду (справа №420/4341/20); Харківського окружного адміністративного суду (справи №520/5536/20, 520/6537/2020, 520/6538/2020, 520/6785/2020, 520/6927/2020); Хмельницького окружного адміністративного суду (справа №560/2724/20); Чернігівського окружного адміністративного суду (справи №620/1715/20, 620/1815/20, 620/1825/20).

Розглянувши матеріали типових справ у поєднанні зі справою, за якою надійшло подання про її розгляд як зразкової, Верховний Суд дійшов висновку, що ці справи відповідають ознакам типових, визначених пунктом 21 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки у всіх вищевказаних адміністративних справах:

1) позивачами є особи з інвалідністю внаслідок війни та мають право на отримання разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік;

2) позовні вимоги заявлені до органу, уповноваженого здійснювати виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня (Управління соціального захисту населення за місцем проживання позивача та/або Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області);

3) спірні відносини стосуються визначення розміру разової грошової допомоги до 5 травня у 2020 році та урегульовані одними й тими самими нормами права, а саме: статтею 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", Постановою Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 N 112 "Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань", Рішенням Конституційного Суду України від 27.02.2020 N 3-р/2020 у справі N 1-247/2018 (3393/18);

4) позивачами у даних справах заявлено аналогічні позовні вимоги (визнати протиправними дії (бездіяльність) відповідача щодо нарахування та виплати у 2020 році разової щорічної грошової допомоги до 5 травня у розмірі, визначеному Постановою Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 N 112 "Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" та зобов`язати відповідача нарахувати і виплатити разову щорічну грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі, визначеному Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту").

З матеріалів адміністративної справи №600/2912/20-а встановлено, що позивач є учасником бойових дій згідно з посвідченням серії НОМЕР_1 , виданого Управлінням персоналу штабу військової частини НОМЕР_2 27 січня 2016 року.

Крім цього, ОСОБА_1 є інвалідом 2 групи і має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни інвалідів війни, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_3 , виданого Управлінням праці та соціального захисту населення Заставнівської РДА 01 грудня 2020 року.

В прохальній частині позову позивач просить суд визнати протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Заставнівської районної державної адміністрації щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі семи мінімальних пенсій за віком; зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Заставнівської районної державної адміністрації нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі семи мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.

Відповідно до статті 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.

Згідно зі статтею 13 вказаного Закону, щорічно до 5 травня особам з інвалідністю внаслідок війни виплачується разова грошова допомога у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.

Тобто, як учасникам бойових дій (стаття 12), так і особам з інвалідністю внаслідок війни (стаття 13) передбачена разова грошова допомога у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів України та яка виплачується щорічно до 5 травня.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 р. №112 Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань (далі Постанова №112) установлено, що у 2020 році виплату до 5 травня разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань (далі - грошова допомога), проводить Міністерство соціальної політики шляхом перерахування коштів на зазначені цілі структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення), які розподіляють їх між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - районні органи соціального захисту населення), центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, що відповідають вимогам пункту 47 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України (далі - центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат).

У вказаному пункті також зазначено, що районні органи соціального захисту населення, центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) у встановлених розмірах.

Також, підпунктом 4 пункту 1 Постанови №112 передбачено, що особи, які не отримали грошової допомоги, зокрема ті, що набули згідно із статтями 6, 7, 9, 10 і 11 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту відповідний статус до 5 травня 2020 р. включно, мають право звернутися за нею до районного органу соціального захисту населення за місцем реєстрації та отримати її до 30 вересня 2020 року.

В свою чергу, статтею 6 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 22 жовтня 1993 року №3551-XII (далі Закон №3551-XII) встановлено перелік осіб, які належать до учасників бойових дій, а статтею 7 вказаного Закону визначено осіб, які належать до осіб з інвалідністю внаслідок війни.

Тобто, фактично одне й те саме законодавство регулює спірні правовідносини та встановлює порядок виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, як учасникам бойових дій, так і особам з інвалідністю внаслідок війни: Закон №3551-XII та Постанова №112. Різниця полягає лише в тому, що пільги учасникам бойових дій та особам, прирівняним до них встановлені статтею 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, а пільги особам з інвалідністю внаслідок війни - статтею 13 вказаного Закону. При цьому, розміри для вказаних осіб встановлені однією Постановою №112. Різною може бути лише сума виплат. Зокрема, як в зразковій, так і в цій справі спір стосується визначення у 2020 році розміру разової грошової допомоги до 5 травня, а також правомірність його визначення.

Варто зазначити, що статус позивача (учасник бойових дій чи особа з інвалідністю внаслідок війни) не є визначальним у вирішенні спору та не свідчить про наявність значних розбіжностей у фактичних обставинах справ, що унеможливлювали б урахування висновків Верховного Суду, викладених у рішенні за результатами розгляду зразкової справи №440/2722/20, у ході розгляду цієї справи.

Суд також зауважує, що ухвалою Верховного Суду від 23 червня 2020 року по справі №440/2546/20 (адміністративне провадження №Пз/9901/15/20) відмовлено у відкритті провадження у зразковій справі за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії з підстав того, що справа №440/2546/20 та надані разом з нею копії інших справ, мають ознаки типових справ, визначених ухвалою Верховного Суду від 17 червня 2020 року у справі №440/2722/20 про відкриття провадження у зразковій справі, оскільки відповідачем у таких справах є один і той самий суб`єкт владних повноважень (його відокремлені структурні підрозділи), спір виник з аналогічних підстав, у відносинах, що регулюються одними нормами права, та позивачами заявлено аналогічні вимоги.

Зі змісту вказаної ухвали встановлено, що у поданні судді Полтавського окружного адміністративного суду Кукоби О.О. про розгляд справи №440/2546/20 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії Верховним Судом як зразкової вказано, що у провадженні Полтавського окружного адміністративного суду перебувають інші адміністративні справи, позовні вимоги у яких є тотожними вимогам ОСОБА_1, а саме стосуються виплати учаснику бойових дій у 2020 році разової грошової допомоги до 5 травня.

В ухвалі від 23 червня 2020 року по справі №440/2546/20, досліджуючи зміст подання, визначено, що у всіх справах, зокрема, №440/2546/20: 1) позивачі є учасниками бойових дій та мають право на отримання разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік; 2) позовні вимоги заявлені до органу, уповноваженого здійснювати виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня; 3) спірні відносини стосуються визначення розміру разової грошової допомоги до 5 травня у 2020 році та урегульовані одними й тими самими нормами права; 4) позивачами у даних справах заявлено аналогічні позовні вимоги (визнати протиправними дії (бездіяльність) відповідача щодо нарахування та виплати у 2020 році разової щорічної грошової допомоги до 5 травня.

Беручи до уваги наведене, Верховний Суд відмовив у відкритті провадження у зразковій справі №440/2546/20, в якій позивач є учасником бойових дій, оскільки ухвалою Верховного Суду від 17 червня 2020 року за цими підставами вже відкрито провадження у зразковій у справі №440/2722/20, в якій позивачем є особа з інвалідністю внаслідок війни.

Відповідно до пункту 21 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України, типові адміністративні справи - адміністративні справи, відповідачем у яких є один і той самий суб`єкт владних повноважень (його відокремлені структурні підрозділи), спір у яких виник з аналогічних підстав, у відносинах, що регулюються одними нормами права, та у яких позивачами заявлено аналогічні вимоги.

Згідно з пунктом 22 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України, зразкова адміністративна справа - типова адміністративна справа, прийнята до провадження Верховним Судом як судом першої інстанції для постановлення зразкового рішення.

Відповідно до частини першої статті 290 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо у провадженні одного або декількох адміністративних судів перебувають типові адміністративні справи, кількість яких визначає доцільність ухвалення зразкового рішення, суд, який розглядає одну чи більше таких справ, може звернутися до Верховного Суду з поданням про розгляд однієї з них Верховним Судом як судом першої інстанції.

Ухвала про відкриття Верховним Судом провадження у зразковій справі публікується на офіційному веб-порталі судової влади України, а також в одному із загальнодержавних друкованих засобів масової інформації не пізніше ніж за десять днів до дати судового засідання для розгляду зразкової справи (частина сьома статті 290 Кодексу адміністративного судочинства України).

З моменту опублікування оголошення вважається, що всі заінтересовані особи належним чином повідомлені про розгляд зразкової справи (частина дев`ята статті 290 Кодексу адміністративного судочинства України).

Згідно частини одинадцятої статті 290 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення Верховного Суду у зразковій справі підлягає перегляду Великою Палатою Верховного Суду за правилами перегляду рішень в апеляційному порядку, визначеному цим Кодексом.

Дослідивши матеріали даної справи, з огляду на її суб`єктний склад та аналогічність підстав виникнення цього спору, враховуючи норми, якими врегульовано спірні відносини, та зважаючи на зміст заявлених вимог, суд приходить до висновку, що справа №600/2912/20-а відповідає вказаним вище ознакам типової справи.

Отже, зразковою для цієї справи є справа №440/2722/20, по якій Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду 29 вересня 2020 року прийнято рішення.

Поряд з цим, як вбачається з відомостей з Єдиного державного реєстру судових рішень, ухвалою Великої Палати Верховного Суду від 02 листопада 2020 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області на рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року у зразковій справі №440/2722/20 (Пз/9901/14/20) за позовом ОСОБА_1 до Центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області та Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Таким чином, станом на 29 грудня 2020 року рішення суду у зразковій справі №440/2722/20 не набрало чинності.

Особливості провадження у типовій справі визначені статтею 291 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини першої статті 291 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який розглядає типову справу, має право зупинити провадження за клопотанням учасника справи або за власною ініціативою у випадку, якщо Верховним Судом відкрито провадження у відповідній зразковій справі.

Частиною третьою статті статтею 291 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що при ухваленні рішення у типовій справі, яка відповідає ознакам, викладеним у рішенні Верховного Суду за результатами розгляду зразкової справи, суд має враховувати правові висновки Верховного Суду, викладені у рішенні за результатами розгляду зразкової справи

Відповідно до пункту 9 частини другої статті 236 Кодексу адміністративного судочинства України суд має право зупинити провадження у справі в разі розгляду типової справи і оприлюднення повідомлення Верховного Суду про відкриття провадження у зразковій справі - до набрання чинності рішенням Верховного Суду у зразковій справі.

Враховуючи відповідність даної справи ознакам типової адміністративної справи, зважаючи на обов`язковість висновків Верховного Суду, викладених у рішенні за результатами розгляду зразкової справи, для суду, який розглядає типову справу, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для зупинення провадження у цій справі до набрання чинності судовим рішенням Верховного Суду у зразковій адміністративній справі №440/2722/20.

Керуючись статтями 236, 248, 262, 290, 291 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В :

Зупинити провадження у адміністративній справі №600/2912/20-а за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Заставнівської районної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії до набрання чинності рішенням Верховного Суду у зразковій адміністративній справі №440/2722/20 за позовом ОСОБА_1 до Центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області, Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання. Апеляційну скаргу на дану ухвалу може бути подано до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом п`ятнадцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Суддя О.П. Лелюк

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.12.2020
Оприлюднено08.09.2022
Номер документу93877077
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —600/2912/20-а

Ухвала від 05.11.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 28.10.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 15.03.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Рішення від 10.02.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 10.02.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 28.12.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 29.12.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні