Рішення
від 29.12.2020 по справі 620/4600/20
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 грудня 2020 року Чернігів Справа № 620/4600/20

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Баргаміної Н.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами справу за позовом Головного управління ДПС у Чернігівській області до Приватного акціонерного товариства Семенівське хлібоприймальне підприємство , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Управління Державної казначейської служби України в Семенівському районі Чернігівської області про стягнення простроченої заборгованості,

В С Т А Н О В И В:

Головне управління ДПС у Чернігівській області звернулось до суду з позовом до Приватного акціонерного товариства Семенівське хлібоприймальне підприємство , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Управління Державної казначейської служби України в Семенівському районі Чернігівської області про стягнення з Приватного акціонерного товариства Семенівське хлібоприймальне підприємство (код ЄДРПОУ 00957100) простроченої заборгованості перед державою за бюджетну позичку, надану на закупівлю сільськогосподарської продукції за держконтрактом 1996 року у сумі 119794,00 грн. на р/р UA908999980313301452000025454, одержувач - УК у Семен.р-ні./Семенівс.р-н/01201173, код ЄДРПОУ - 37972758, банк одержувача Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, з відкритих рахунків відповідача у банках.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що відповідачем не повернуто бюджету позичку в сумі 119794,00 грн., надану на закупівлю сільськогосподарської продукції за держконтрактом 1996 року.

Відповідачем відзив на позов подано не було.

Про відкриття провадження у справі відповідач був повідомлений належним чином за адресою місцезнаходження, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

Третьою особою було надано пояснення, в яких просила позов задовольнити та заначила, що станом на 07.12.2020 в Управлінні Державної казначейської служби України в Семенівському районі Чернігівської області за відповідачем обліковується заборгованість за бюджетною позичкою, наданою на закупівлю сільськогосподарської продукції за держконтрактом 1996 року в сумі 119794, 00 грн., яка надавалась відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.03.1996 № 323 та наказу Міністерства фінансів України та Міністерства сільського господарства і продовольства України від 11.04.1996 № 72/113.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Приватне акціонерне товариство Семенівське хлібоприймальне підприємство зареєстроване в якості юридичної особи у встановленому законом порядку, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 7-10).

Згідно ідентифікаційних даних позивач перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Чернігівській області (а.с. 11-13).

Відповідно до підпункту 20.1.19 пункту 20.1.19 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; стягувати суми недоїмки із сплати єдиного внеску; стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.

Пунктом 1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового Кодексу України встановлено, що погашення простроченої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) здійснюється у порядку, визначеному главою 9 розділу II цього Кодексу.

Таким, чином законодавець поширив процедуру погашення податкового боргу на порядок стягнення заборгованості за бюджетними позичками (фінансовими допомогами), наділивши у такий спосіб правовідносини позики, що виникли між державою як позикодавцем та господарюючим суб`єктом як позичальником, ознаками публічно-правових.

При цьому органами стягнення є органи доходів та зборів, які під час вжиття заходів, спрямованих на погашення відповідної заборгованості, діють на виконання своїх владних повноважень щодо погашення податкового боргу, визначених Податковим кодексом України.

Отже, з огляду на тотожність порядку погашення податкового боргу та погашення простроченої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню), справи за позовами щодо стягнення заборгованості перед державою, зазначеної в пункті 1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, підлягають розгляду адміністративними судами.

Така позиція висловлена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.09.2019 у справі № 2а-3974/10/0770.

Відповідно до пункту 95.1 статті 95 Податкового кодексу України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини (абзац перший пункту 95.3 статті 95 Податкового кодексу України).

Згідно абзацу першого частини дев`ятої статті 17 Бюджетного кодексу України прострочена заборгованість суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) стягується з такого суб`єкта господарювання податковими органами, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб`єкта господарювання.

Відповідно до абзацу другого частини дев`ятої статті 17 Бюджетного кодексу України позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) не поширюється.

Таким чином, позовна давність не поширюється на вимоги щодо погашення заборгованості суб`єкта господарювання перед державою за кредитом, залученим під державну гарантію.

Згідно пункту 10 Порядку обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 № 174, з метою примусового стягнення в установленому законодавством порядку простроченої заборгованості з боржника територіальні органи Державної казначейської служби до кінця місяця, що настає за звітним періодом інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за кредитами на суму нарахованої на неї пені; нараховують пеню та інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за бюджетними позичками/фінансовою допомогою та суму нарахованої на неї пені.

Пунктом 15 вказаного Порядку передбачено, що прострочена заборгованість за кредитами, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, яка не погашена боржником протягом 30 календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом, бюджетною позичкою/фінансовою допомогою пеня стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби, яке подається у строки, визначені пунктом 10 цього Порядку.

Так, Управління Державної казначейської служби України у Семенівському районі звернулось до Головного управління ДПС у Чернігівській області з поданням № 1 від 29.04.2020 про здійснення заходів щодо стягнення з відповідача простроченої заборгованості за бюджетною позичкою, наданою на закупівлю сільськогосподарської продукції за держконтрактом 1996 року в сумі 119794,00 грн. (а.с.14).

Тобто, саме по собі подання носить лише обліковий, інформативний характер щодо наявності суми простроченої заборгованості за кредитами, бюджетними позичками / фінансовою допомогою перед державою.

Законом України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні визначаються правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні.

В частині 1 статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні закріплено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкуванням оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Статтею 1 вказаного Закону визначено поняття первинного документу - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

Відтак, належними доказами, які підтверджують наявність чи відсутність заборгованості, а також встановлюють розмір заборгованості за бюджетною позичкою, можуть бути виключно первинні документи, оформлені у відповідності до вимог статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , оскільки тільки первинні документи, які підтверджують факти здійснення господарських операцій і складені під час здійснення господарської операції, є правовою підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій.

Так, суду надані акти прийому-передачі заборгованості по бюджетній позичці за державним замовленням 1996 року, які підтверджують отримання відповідачем бюджетної позички (а.с. 53-64).

Згідно зведеного реєстру заборгованості за бюджетними позичками, наданими на закупівлю сільськогосподарської продукції за державним замовленням (контрактом) 1994-1997 років по Семенівському району Чернігівської області, станом на 01.01.2009 відповідач мав заборгованість, зокрема, за бюджетною позичкою, яка надавалась відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.03.1996 № 323, залишок заборгованості складав 120900,00 грн. (а.с. 48).

Відповідно до довідки щодо надання та повернення бюджетної позички, наданої на закупівлю зерна, елітного і сортового насіння за державним замовленням 1996 року, заборгованість станом на 01.12.2020 складає 119794,00 грн. (а.с. 52).

Враховуючи вищевикладене, суд приходить висновку, що вимоги позивача про стягнення з Приватного акціонерного товариства Семенівське хлібоприймальне підприємство простроченої заборгованості є обґрунтованими, а позов таким, що підлягає задоволенню.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Головного управління ДПС у Чернігівській області (вул. Реміснича, буд. 11, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 43143966) до Приватного акціонерного товариства Семенівське хлібоприймальне підприємство (вул. Привокзальна, буд. 14, м. Семенівка, Семенівський район, Чернігівська область, 15400, код ЄДРПОУ 00957100), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Управління Державної казначейської служби України в Семенівському районі Чернігівської області (вул. Самойловича, 47, м. Семенівка, Семенівський район, Чернігівська область, 15400, код ЄДРПОУ 37972758) про стягнення простроченої заборгованості задовольнити повністю.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства Семенівське хлібоприймальне підприємство прострочену заборгованість перед державою за бюджетну позичку, надану на закупівлю сільськогосподарської продукції за держконтрактом 1996 року у сумі 119794,00 грн. на р/р UA908999980313301452000025454, одержувач - УК у Семен.р-ні./Семенівс.р-н/01201173, код ЄДРПОУ - 37972758, банк одержувача Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, з відкритих рахунків відповідача у банках.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 29.12.2020.

Суддя Н.М. Баргаміна

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.12.2020
Оприлюднено31.12.2020
Номер документу93877182
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/4600/20

Рішення від 29.12.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні