ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"31" грудня 2020 р. м. Київ Справа № 911/3235/20
Суддя О.В. Конюх, при секретарі судового засідання Манілець А.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу
за позовом фізичної особи - підприємця Перевєрзєва Олександра Миколайовича , м Харків,
до відповідача товариства з обмеженою відповідальністю Дженерал Транс Альянс Логістик , м. Яготин Київської області,
про стягнення 20 491,49 грн.
без виклику представників сторін;
СУТЬ СПОРУ:
позивач - фізична особа - підприємець Перевєрзєв Олександр Миколайович, м. Харків (далі - ФОП Перевєрзєв О.М.), звернувся до господарського суду Київської області з позовом від 06.11.2020 до відповідача - товариства з обмеженою відповідальністю Дженерал Транс Альянс Логістик , м. Яготин Київської області (далі - ТОВ Дженерал Транс Альянс Логістик ), в якому просить суд стягнути з останнього заборгованість у розмірі 20 491,49 грн., з яких: 19 000,00 грн. основного боргу, 1 185,57 грн. пені, 279,92 грн. три проценти річних, 26,00 грн. інфляційних втрат, а також покласти на відповідача витрати по сплаті судового збору у розмірі 2 102,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем умов Договору про надання транспортних послуг від 24.03.2020 № 24/03/2020-1, укладеного між ТОВ Дженерал Транс Альянс Логістик та ФОП Перевєрзєвим О.М., та умов заявок від 02.04.2020 № 17251/00578146 та від 02.04.2020 № 17275/00578085. Позивач твердить, що у відповідача утворилась заборгованість у розмірі 19000,00 грн., за прострочення якої позивачем нараховано пеню в сумі 1 185,57 грн. згідно з п. 6.19. договору та на підставі ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу України 279,92 грн. три проценти річних і 26,00 грн. інфляційних втрат.
Ухвалою господарського суду Київської області від 13.11.2020 позовну заяву ФОП Перевєрзєва О.М. прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі № 911/3235/20 та постановлено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання (без виклику учасників справи).
30.11.2020 до господарського суду Київської області надійшло клопотання ФОП Перевєрзєва О.М. від 25.11.2020 про доручення до матеріалів справи додаткових доказів та документів.
30.11.2020 до господарського суду Київської області надійшло клопотання ТОВ Дженерал Транс Альянс Логістик від 26.11.2020 № 26.11.2020/1 про перехід розгляду справи зі спрощеного у загальне провадження, оскільки дана справа потребує детального розгляду спору по суті та з`ясування всіх обставин, зокрема, у представлених позивачем документах (договір та замовлення на перевезення) відсутні підписи представника відповідача, отже, за доводами відповідача, виникають сумніви про укладання договору про надання послуг з вантажоперевезень.
30.11.2020 до господарського суду Київської області надійшов відзив ТОВ Дженерал Транс Альянс Логістик від 26.11.2020 № 26.11.2020/2, в якому останній просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. В обґрунтування своїх заперечень відповідач зазначає, що у представлених позивачем товарно-транспортних накладних від 02.04.2020 № Z-91101 у рядку Здав водій/експедитор відсутні підписи водія. Таким чином, за доводами відповідача, не доречно стверджувати, що товарно-транспортні накладні оформлені належним чином у відповідності до Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом України, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363. Крім того, відповідач просив суд взяти до уваги, що у рядку Відомості про вантаж спірних товарно-транспортних накладних вказано, що вантаж, який перевозився, зазначений у видаткових накладних. Разом із тим, за доводами відповідача, оскільки позивачем не представлено відповідні видаткові накладні, відповідно не можна вважати, що спірні товарно-транспортні накладні є дійсними та такими, що можуть використовуватись як підстава для розрахунку із замовником.
В прохальній частині відзиву відповідач також просить суд розглянути справу за правилами загального позовного провадження.
08.12.2020 до господарського суду Київської області надійшла письмова відповідь ФОП Перевєрзєва О.М. від 04.12.2020 на відзив, в якому останній просив суд задовольнити з підстав, викладених у цій відповіді. Зокрема, позивач зазначає, що відповідачем висловлені необґрунтовані сумніви про укладання даних транспортних перевезень , разом із цим претензій до позивача з приводу доставки вантажу відправником та вантажоодержувачем не пред`являлись, жодних доказів на підтвердження невиконання позивачем своїх обов`язків стосовно перевезень відповідачем не надано.
Ухвалою господарського суду Київської області від 09.12.2020 заяву ТОВ Дженерал Транс Альянс Логістик про розгляд справи № 911/3235/20 у порядку загального позовного провадження залишено без задоволення та продовжено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без виклику представників (без проведення судового засідання).
Розглянувши позов ФОП Перевєрзєва О.М. до ТОВ Дженерал Транс Альянс Логістик про стягнення 20 491,49 грн., дослідивши наявні в матеріалах справи докази та оцінивши їх в сукупності, перевіривши розрахунки, суд
УСТАНОВИВ:
відповідно до частини 1 статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, зокрема, з правочинів.
Згідно з частиною 1 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Майново-господарські зобов`язання між суб`єктами господарювання виникають на підставі договорів (ст. 179 Господарського кодексу України) й сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору (ст. 627 Цивільного кодексу України).
24.03.2020 між ФОП Перевєрзєвим О.М. (виконавець) та ТОВ Дженерал Транс Альянс Логістик (замовник) було укладено Договір про надання транспортних послуг № 24/03/2020-1 (далі - Договір), відповідно до якого замовник доручає виконавцю, а виконавець приймає на себе зобов`язання надати послуги з перевезення вантажів автомобільним транспортом та надавати інші допоміжні послуги, пов`язані з перевезення вантажів автомобільним транспортом та надавати послуги з перевезення вантажів автомобільним транспортом та надавати інші допоміжні послуги, пов`язані з перевезенням (далі - послуги), а замовник зобов`язується приймати та сплачувати послуги, надані виконавцем, на умовах, визначених даним Договором.
За умовами цього Договору:
- перевезення здійснюються на підставі погоджених з виконавцем письмових заявок замовника (п. 3.1. Договору);
- заявка на перевезення вантажу направляється замовником виконавцю засобами електронного або факсимільного зв`язку напередодні дня завантаження, на який замовляється транспортний засіб. Виконавець зобов`язаний протягом 1 (однієї) години від моменту отримання такої заявки направити замовнику засобами електронного або факсимільного зв`язку заявку з підписом уповноваженої посадової особи виконавця про її прийняття , скріплену печаткою або штампом виконавця (п. 3.4. Договору);
- виконавець подає транспортні засоби для завантаження у строки, вказані у заявці (п. 3.5. Договору);
- фактична кількість вантажу визначається у товарно-транспортних накладних (п. 3.10. Договору);
- перевезення вважається завершеним після підписання товарно-транспортних документів на вантаж (п. 3.14. Договору);
- здача-приймання послуг та належне виконання виконавцем умов даного Договору підтверджується пакетом документів, передбачених та оформлених згідно п. 5.2. даного Договору (п. 3.15. Договору);
- вартість послуг за даним Договором встановлюється в гривнях і визначається в заявці та вказується в рахунку на оплату та акті наданих послуг (п. 5.1. Договору);
- даний Договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами та діє до 31.12.2020 або до моменту розірвання його за згодою сторін, або на вимогу однієї зі сторін (п. 9.1. Договору).
Згідно з умовами Договору позивач надав відповідачу послуги по перевезенню вантажу автомобільним транспортом у межах України за визначеними маршрутами, по узгоджених цінах, зазначених у заявках на кожне окреме перевезення на загальну суму 19 000,00 грн., а саме:
- заявка № 17251/00578146 на перевезення продукції (кондитерська продукція, спеції) вагою 21 000 кг по маршруту м. Яготин, вул. Філатова, 112 (Київська область) - м. Мукачево, вул. Івана Франка (Закарпатська область) автомобільним транспортом Volvo, номерний знак НОМЕР_1 , причіп Schmitz, номерний знак НОМЕР_2 ; дата та час завантаження 02.04.2020, дата та час розвантаження 03.04.2020; вартість перевезення 13 000,00 грн. (без ПДВ); термін оплати - 20 календарних дня після отримання оригіналів документів;
- заявка № 17251/00578085 на перевезення продукції (кондитерська продукція, спеції) вагою 21 000 кг по маршруту м. Яготин, вул. Філатова, 112 (Київська область) - м. Харків, вул. Григорівське шосе, 88 (Харківська область) автомобільним транспортом Renault, номерний знак НОМЕР_3 , причіп Groenewegen, номерний знак НОМЕР_4 ; дата та час завантаження 02.04.2020, дата та час розвантаження 03.04.2020; вартість перевезення 6 000,00 грн. (без ПДВ); термін оплати - 20 календарних дня після отримання оригіналів документів.
За своїм змістом укладений між сторонами Договір відповідає ознакам договору перевезення. Крім того, згідно представлених заявок до Договору, які містяться в матеріалах справи, вбачається, що ТОВ Дженерал Транс Альянс Логістик є замовником, а ФОП Перевєрзєв О.М. є перевізником, тобто між сторонами склалися відносини із перевезення вантажу.
Правовідносини, пов`язані з перевезенням вантажу регулюються статтями 908-924 Цивільного кодексу України, статтями 306-314 Господарського кодексу України, Законом України Про автомобільний транспорт , Правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні (далі - Правила), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20.02.1998 за № 128/2568 (з подальшими змінами і доповненнями), які визначають права, обов`язки і відповідальність власників автомобільного транспорту - Перевізників та вантажовідправників і вантажоодержувачів - Замовників.
Відповідно до частин 1, 2 статті 307 Господарського кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.
Аналогічні приписи містяться в нормах статей 909, 919 Цивільного кодексу України.
Пунктом 10.1. Правил встановлено, що перевізники приймають вантажі для перевезення на підставі укладених Договорів із Замовниками згідно з заявками або за разовими договорами.
Так, за умовами заявок, які містить всі істотні умови, необхідні для чинності договору, позивач взяв на себе зобов`язання здійснити транспортне замовлення відповідача на перевезення продукції, а відповідач - оплатити перевізнику надані транспортні послуги. В заявці на перевезення зазначено дату та час завантаження, номер автомобіля, водія, маршрут перевезення, місце навантаження вантажу, місце розвантаження вантажу, місце розмитнення, рід вантажу, його кількість, масу брутто, строк доставки вантажу, вартість перевезення, форму оплати, строк оплати.
Відповідно до статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Статтями 525, 526 Цивільного кодексу України визначено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Позивачем на підтвердження виконання своїх зобов`язань по Договору згідно заявок № 17251/00578146 та № 17251/00578085 надано товарно-транспортні накладні (ТТН) від 02.04.2020 № Z-91091 та № Z-91101, якими підтверджується факт доставки позивачем вантажоодержувачу вантажу згідно вищевказаних транспортних заявок і зазначені товарно-транспортні накладні містять відмітки вантажоодержувача про отримання вантажу без зауважень.
За пунктом 11.1. Правил основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.
Товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами (розділ 1 Правил).
Таким чином, в системному тлумаченні норм чинного законодавства, з огляду на визначені сторонами умови Договору та тип перевезення, основним документом на підтвердження факту організації позивачем виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом є товарно-транспортна накладна.
Положеннями статті 311 Господарського кодексу України передбачено, що плата за перевезення вантажів та виконання інших робіт, пов`язаних з перевезенням, визначається за цінами, встановленими відповідно до законодавства.
Згідно із частиною 1 статті 903 Цивільного кодексу України якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
За перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти стягується провізна плата у розмірі, що визначається за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено законом або іншими нормативно-правовими актами (ч. 1 ст. 916 Цивільного кодексу України).
За положеннями пункту 14.1. Правил форма і порядок розрахунків, а також випадки зміни розміру оплати за перевезення вантажів і надання інших послуг, пов`язаних з цим, визначаються Перевізником з вантажовідправником або вантажоодержувачем - Замовником при укладенні ними Договору на перевезення вантажів.
Остаточний розрахунок за перевезення вантажів провадиться Замовником на підставі рахунку Перевізника, який має бути виписаний не пізніше трьох днів після виконання перевезень з доданням товарно-транспортних накладних. Рахунок за виконані перевезення виписується на підставі належним чином оформлених товарно-транспортних накладних (п.14.4.Правил).
Пунктом 5.2. Договору сторони погодили, що замовник здійснює оплату послуг виконавця протягом 14 (чотирнадцяти) банківських днів, якщо інший строк не вказаний у заявці. Строк оплати розпочинається з моменту отримання від виконавця наступного повного комплекту належним чином оформлених документів: договір про надання транспортних послуг, рахунок на оплату, акт наданих послуг, електронна податкова накладна, товарно-транспортна накладна (CMR) з відмітками (підписом уповноваженої особи, засвідченої печаткою або штампом) про прийняття вантажу вантажоодержувачем. Вказані документи мають відповідати наступним вимогам, зокрема:
рахунок на оплату, акт наданих послуг, електронна податкова накладна мають містити відомості про маршрут перевезення, номерні знаки транспортних засобів, номер товарно-транспортної накладної (CMR) (5.2.1.);
до акта наданих послуг має бути додано 2 (два) екземпляри оригіналу товарно-транспортної накладної (CMR), 1 (один) з яких завіряється печаткою виконавця, а 1 (один) печаткою не завіряється. Допускається 1 (один) оригінал товарно-транспортної накладної (CMR) без печатки виконавця та 1 (одна) копія товарно-транспортної накладної (CMR), завірена печаткою виконавця (5.2.2.);
в акті наданих послуг обов`язково вказується прізвище, ім`я та по-батькові, а також посада відповідальної за здійснення господарської операції особи, як зі сторони виконавця, так і зі сторони замовника (5.2.3.);
акт наданих послуг оформлюється, підписується й направляється виконавцем замовнику, який зі своєї сторони підписує і відправляє зворотно виконавцю акт наданих послуг протягом 15 (п`ятнадцяти) календарних днів з моменту його отримання або, при виявленні недоліків, направляє виконавцю відповідний лист (5.2.4.);
виконавець зобов`язаний скласти податкову накладну за датою виникнення податкових зобов`язань, відповідно до положень чинного Податкового кодексу України (5.2.6.);
виконавець зобов`язаний зареєструвати податкову накладну та/або розрахунок коригування до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до положень чинного Податкового кодексу України (5.2.6.);
повний комплекту належним чином оформлених документів надається виконавцем замовнику не пізніше 15 (п`ятнадцяти) календарних днів з дати розвантаження (5.2.9.);
у всіх супровідних товарно-транспортних документах (акти, накладні, довіреності та інші) та на всіх екземплярах товарно-транспортної накладеної (CMR) (в графі Отримав водій , Прийняв водій , Здав водій ) повинен обов`язково бути підпис водія. В разі відсутності вказаних підписів водія, комплект супровідних товарно-транспортних документів по перевезенню вважатиметься неповним та неналежним чином оформленим, а вантаж не прийнятим та не зданим. Рахунок по такому перевезенню буде оплачений лише після повного усунення наявних недоліків (5.2.10.);
Крім того, відповідно до пункту 5.3. Договору оплата послуг виконавця за даним Договором можлива не раніше дати реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних.
У випадку ненадання виконавцем повного комплекту перелічених документів, оформлених відповідно до вищевказаних вимог, строк оплати послуг зупиняється й поновлюється після надання виконавцем усіх необхідних документів. Відстрочка платежу при цьому починає розраховуватись від дати отримання від виконавця останнього документу повного комплекту належним чином оформлених документів (п. 5.4. Договору).
Судом встановлено, що на виконання умов Договору позивачем до матеріалів справи надано копії Договору, а також товарно-транспортних накладних від 02.04.2020 № Z-91091 (за заявкою № 17251/00578146) та від 02.04.2020 № Z-91101 (за заявкою № 17251/00578085), які відображають шлях прямування вантажу від пункту його відправлення до пункту його призначення та підтверджують факт надання позивачем послуг перевізника при перевезенні вантажів автомобільним транспортом.
Крім того, позивачем складено акти здачі-прийняття робіт (наданих послуг) №№ ОУ-0000119, ОУ-0000118 та виставлено відповідачу рахунки-фактури від 03.04.2020 №№ СФ-0000119, СФ-0000118 відповідно на оплату послуг.
Також, позивачем після складання актів здачі-прийняття робіт (наданих послуг) та виставлення рахунків зареєстрував в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 03.04.2020 №№ 119, 118, із яких вбачається, що контрагенту з податковим номером 39174532, що відповідає податковому номеру ТОВ Дженерал Транс Альянс Логістик надані послуги на загальну суму 19 000,00 грн., в тому числі ПДВ 20% - 3 166,67 грн., що підтверджується копіями відповідних податкових накладних та квитанцій про реєстрацію.
Як стверджує позивач, вище перелічені товарно-транспортні документи (товарно-транспортні накладні, акти здачі-прийняття робіт (наданих послуг) та рахунки-фактури) за заявкою № 17251/00578146 були отримані відповідачем 14.04.2020, а документи за заявкою № 17251/00578085 - 07.04.2020.
Факт надсилання пакету документів, передбачених та оформлених згідно п. 5.2. даного Договору, за заявкою № 17251/00578146 підтверджується фіскальним чеком АТ Укрпошта від 08.04.2020 та рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 6105809622973 (з відміткою про отримання 14.04.2020), а за заявкою № 17251/00578085 - фіскальним чеком від 03.04.2020 та рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 6105809651671 (з відміткою про отримання від 07.04.2020).
Проте, за твердженням позивача, вище перелічені супровідні товарно-транспортні документи відповідачем не підписані, зобов`язання у встановлений строк не виконані та оплата за надані послуги позивачу не здійснена.
При цьому, факт отримання документів, передбачених та оформлених згідно п. 5.2. Договору, за спірними заявками відповідачем не заперечується.
В даному випадку суд зазначає про хибність заперечення відповідача з приводу відсутності на Договорі та спірних заявках підпису уповноваженої особи замовника автомобільного вантажоперевезення, оскільки відповідно умов пункту 10.7. Договору документи, що підписані та передані сторонами засобами електронного та факсимільного зв`язку, у тому числі даний Договір, будуть вважатись дійсними до моменту обміну оригінали. Такі документи вважатимуться достатніми та належними доказами у випадку звернення до суду.
Крім того, судом враховано зауваження відповідача щодо відсутності у товарно-транспортній накладній від 02.04.2020 № Z-91101 у рядку Здав водій/експедитор підпису водія, разом із тим суд зазначає, що спірна накладна відображає шлях прямування вантажу від пункту його відправлення до пункту його призначення, містить відмітку вантажоодержувача про отримання вантажу (кондитерські вироби та спеції) без жодних зауважень щодо кількості та якості, про що свідчить штамп та підпис уповноваженої особи у зазначеній CMR, відповідно підтверджує факт надання позивачем послуг перевізника при перевезенні вантажу автомобільним транспортом.
Тобто, позиція відповідача, яка викладена у відзиві на позов, спростовується матеріалами справи та не відповідає дійсності.
Отже, позивач виконав зобов`язання з надання послуг перевезення вантажу, згідно до умов заявок №№ 17251/00578146, 17251/00578085 до договору №24/03/2020-1 від 24.03.2020.
З метою досудового врегулювання спору позивач неодноразово звертався до відповідача з письмовими претензіями від 03.08.2020, в яких просив останнього провести звірку взаєморозрахунків та підписати акт звірки взаєморозрахунків та здійснити погашення заборгованості. Факт надсилання зазначених вимог позивача разом з доданими до них документами підтверджується копіями претензій від 06.07.2020 за вих. № 36/2020, рекомендованих повідомлень про вручення поштових відправлень №№ 6105809784183, 6105809784175, претензії від 22.09.2020 № 2, рекомендованих повідомлень про вручення поштових відправлень №№ 6105809895562, 6105809895554, відповідних описів вкладення у цінні листи від 22.09.2020, фіскальних чеків АТ Укрпошта та накладних від 22.09.2020 №№ 6105809895562, 6105809895554, а також претензії від 22.09.2020 № 1, опису вкладення у цінний лист від 22.09.2020, накладної та фіскального чеку АТ Укрпошта від 22.09.2020 № 6105809895554.
Зазначені претензії були отримані відповідачем, що підтверджується вищезазначеними рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень.
Доказів того, що відповідач задовольнив вимоги позивача або надав обґрунтовану відповідь на претензії суду не подано.
Як зазначає позивач, відповідач встановлений Договором обов`язок зі сплати грошових зобов`язань у передбачений Договором та спірними заявками строк не виконав, внаслідок чого ФОП Перевєрзєвим О.М. заявлено вимоги, зокрема, про стягнення боргу у розмірі 19 000,00 грн.
Згідно зі статтею 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події. Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
Так, строк оплати наданих позивачем послуг з перевезення вантажу за товарно-транспортними накладеними (CMR) на підставі вищенаведених заявок визначено - 20 календарних дня з дати отримання оригіналів документів.
Враховуючи отримання відповідачем оригіналів документів стосовно наданих послуг з перевезення вантажу по вказаним заявкам, кінцевий строк оплати наданих послуг з перевезення вантажу становить 04.05.2020 за заявкою № 17251/00578146 та 27.04.2020 за заявкою № 17251/00578085.
Таким чином, з наявних у справі доказів, суд дійшов висновку, що строк оплати є таким, що настав.
Відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Згідно з частиною 1 статті 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Відповідно до частини 2 статті 614 Цивільного кодексу України відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання. Відповідно до частини 3 та 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.
Відповідачем не надано суду належних та допустимих доказів на спростування наведених вище висновків, як і не надано належним доказів на підтвердження вчасної оплати наданої послуги з перевезення вантажу у строки, які обумовлені сторонами в договорі. За таких обставин, оскільки відповідач отримав визначену послугу, однак не оплатив позивачу її вартість, суд дійшов висновку про те, що відповідачем були порушені права та законні інтереси позивача, за захистом яких він звернувся до суду, а тому позовні вимоги в частині стягнення основного боргу в сумі 19 000,00 грн. підлягають задоволенню в повному обсязі.
Суд враховуючи, що відповідач у встановлений договором строк свого обов`язку по перерахуванню коштів не виконав, допустивши прострочення виконання грошового зобов`язання (у період, який вказано позивачем), дії відповідача є порушенням договірних зобов`язань (стаття 610 Цивільного кодексу України), і він вважається таким, що прострочив (стаття 612 Цивільного кодексу України), відповідно є підстави для застосування встановленої законом відповідальності.
У зв`язку із простроченням грошового зобов`язання позивач нарахував та просить суд стягнути відповідача 1 185,57 грн. пені, 279,92 грн. процентів річних, 26,00 грн. інфляційних втрат.
Щодо вимоги позивача про стягнення пені в розмірі 1 185,57 грн. за загальний період 04.05.2020-06.11.2020, суд зазначає таке.
Пунктом 6.19. Договору передбачено, що за несвоєчасне проведення розрахунків, що виникають на підставі даного Договору, винна сторона сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від суми заборгованості за кожен день прострочення оплати.
Відповідно до статей 546, 549 Цивільного кодексу України виконання зобов`язань за договором можуть забезпечуватися неустойкою (штрафом, пенею). Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Згідно із частиною 1 статті 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання зобов`язання.
Частиною 2 статті 343 Господарського кодексу України платник грошових коштів сплачує на користь одержувача цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін, але не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.
Розрахунок пені позивачем здійснено невірно.
Позивачем хибно визначено початок періоду нарахування. Строк виконання обов`язку відповідача з оплати наданих послуг з перевезення вантажу становить 20 календарних днів з моменту отримання документів. Як свідчать матеріали справи, відповідач отримав пакет документів, передбачених та оформлених згідно п. 5.2. Договору, 14.04.2020 (за заявкою № 17251/00578146) та 07.04.2020 (заявкою № 17251/00578085), тобто відповідач повинен був оплатити послуги з перевезення вантажу:
до 04.05.2020 включно за заявкою № 17251/00578146, а з 05.05.2020 настало прострочення;
до 27.04.2020 включно за заявкою № 17251/00578085, а з 28.04.2020 настало прострочення.
Відповідно до частини 6 статті 232 Господарського кодексу України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язань припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано, якщо інше не встановлено законом або договором.
Інше встановлено сторонами у пункті 6.20 Договору, відповідно до якого сторони дійшли взаємної згоди у тому, що нарахування штрафних санкцій не припиняється через шість місяців і штрафні санкції продовжують нараховуватись до дати повного виконання винною стороною прострочених зобов`язань.
Здійснивши правильний розрахунок пені, за кожною з прострочених заявок окремо, з наступного дня після спливу строку виконання грошового зобов`язання і по дату розрахунку 06.11.2020, не виходячи при цьому за межі заявленого позивачем періоду, суд встановив, що з відповідача на користь позивача належить до стягнення пеня в сумі 1 179,89 грн., відтак вимогу про стягнення з відповідача пені слід задовольнити частково у розмірі 1 179,89 грн.
Щодо вимог про стягнення з відповідача 3% річних у сумі 279,92 грн. та 26,00 грн. інфляційних втрат, суд зазначає таке.
Відповідно до частини 2 статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлено договором або законом.
Формулювання статті 625 Цивільного кодексу України, коли нарахування процентів тісно пов`язується із застосуванням індексу інфляції, орієнтує на компенсаційний, а не штрафний характер відповідних процентів, а тому 3 % річних та інфляційні не є неустойкою у розумінні положень ст. 549 Цивільного кодексу України та ст. 230 Господарського кодексу України, відтак, обмеження нарахування шістьма місяцями відповідно до ст. 232 Господарського кодексу України до 3% річних та інфляційних втрат не застосовується.
За змістом наведеної норми закону нарахування інфляційних втрат на суму боргу та 3% річних входять до складу грошового зобов`язання і вважаються особливою мірою відповідальності боржника за прострочення грошового зобов`язання, оскільки виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів унаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування останнім утримуваними грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.
Суд звертає увагу учасників справи на те, що індекс інфляції це показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купуються населенням для невиробничого споживання, і його найменший період визначення складає місяць .
Розмір боргу з урахуванням індексу інфляції визначається виходячи з суми боргу, що існувала на останній день місяця, в якому платіж мав бути здійснений, помноженої на індекс інфляції, визначений названою Державною службою, за період прострочення починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому мав бути здійснений платіж, і за будь-який місяць (місяці), у якому (яких) мала місце інфляція. При цьому, в розрахунок мають включатися й періоди часу, в які індекс інфляції становив менше одиниці (тобто мала місце дефляція).
Відтак, здійснивши власний розрахунок 3% річних та інфляційних втрат за кожною із прострочених заявок окремо, не виходячи при цьому за межі заявленого позивачем періоду, суд встановив, що належні до стягнення з відповідача 3% річних становлять 278,86 грн., відтак вимогу про стягнення з відповідача 3% річних слід задовольнити частково у сумі 278,86 грн.
Належні до стягнення з відповідача інфляційні втрати (за період травень - жовтень 2020) становлять 209,50 грн. Суд при ухваленні рішення не може виходити у рішенні за межі позовних вимог (ч. 2 ст. 237 Господарського процесуального кодексу України), відтак вимогу про стягнення з відповідача інфляційні втрати слід задовольнити повністю у заявленій сумі 26,00 грн.
За таких обставин, повно та ґрунтовно дослідивши матеріали справи, перевіривши на відповідність закону та дійсним обставинам справи розрахунки заборгованості, надані позивачем, суд задовольняє позов ФОП Перевєрзєва О.М. частково, приймає рішення про стягнення з ТОВ Дженерал Транс Альянс Логістик 19 000,00 грн. основного боргу, 1 179,89 грн. пені, 278,86 грн. 3% річних та 26,00 грн. інфляційних втрат.
З огляду на те, що спір виник в результаті неправильних дій відповідача, які призвели до необхідності позивачу звертатися до суду за захистом своїх порушених прав та нести додаткові витрати по сплаті судового збору, суд, відповідно до свого права, передбаченого ч. 9 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладає на відповідача відшкодування позивачу судового збору у мінімальному законом встановленому розмірі 2102,00 грн. повністю.
Керуючись ст. ст. 4, 12, 73-92, 129, 233, 236-238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов фізичної особи - підприємця Перевєрзєва Олександра Миколайовича задовольнити частково.
2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю Дженерал Транс Альянс Логістик (07700, Київська обл., м. Яготин, вул. Філатова, буд. 112, ідентифікаційний код 39174532)
на користь фізичної особи - підприємця Перевєрзєва Олександра Миколайовича ( АДРЕСА_1 , індивідуальний податковий номер НОМЕР_5 )
19 000,00 грн. (дев`ятнадцять тисяч гривень нуль копійок) основного боргу,
1 179,89 грн. (одна тисяча сто сімдесят дев`ять гривень вісімдесят дев`ять копійок) пені,
278,86 грн. (двісті сімдесят вісім гривень вісімдесят шість копійок) 3% річних,
26,00 грн. (двадцять шість гривень нуль копійок) інфляційних втрат,
2 102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні нуль копійок) судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
3. В іншій частині вимог відмовити.
Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст. ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення підписано 31.12.2020.
Суддя О.В. Конюх
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 31.12.2020 |
Оприлюднено | 04.01.2021 |
Номер документу | 93962412 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Конюх О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні