Рішення
від 21.12.2020 по справі 380/2515/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 грудня 2020 року справа №380/2515/20

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М., за участі секретаря судового засідання Михалюк М.Ю., представника позивача Цукорник С.Г., представника відповідача-1 Кухар Н.М., розглянув у відкритому судовому засіданні в місті Львові адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Лабораторія електромагнітних інновацій до Головного управління ДПС у Львівській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Львівській області про стягнення суми бюджетного відшкодування та пені

ВСТАНОВИВ:

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю Лабораторія електромагнітних інновацій (79060, Львівська область, місто Львів, вул. Наукова, буд.5А, офіс 301; ідентифікаційний код 36026840; далі - ТОВ ЛЕМІ ) до Головного управління ДПС у Львівській області (79026, Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код 43143039; далі - ГУ ДПС), Головного управління Державної казначейської служби України у Львівській області (79005, Львівська область, місто Львів, вул. К.Левицького, буд. 18; ідентифікаційний код 38008294; далі - ГУ ДКСУ). Позивач просить суд:

- стягнути з Державного бюджету України через ГУ ДКСУ на користь ТОВ ЛЕМІ заборгованість бюджету із відшкодування податку на додану вартість, що підлягає бюджетному відшкодуванню за березень 2015 року у розмірі 40400 грн. згідно з податковою декларацією з податку на додану вартість за березень 2015 року;

- стягнути з Державного бюджету України через ГУ ДКСУ на користь ТОВ ЛЕМІ (код ЄДРПОУ36026840) пеню в розмірі 45409 грн. 39 коп., нараховану на суму такої заборгованості за період з 01.08.2016 по 25.03.2020.

Позивач вказує, що заявлена ТОВ ЛЕМІ до бюджетного відшкодування сума ПДВ за березень 2015 року на суму 40400 грн. узгоджена в судовому порядку відповідно до постанови Львівського апеляційного адміністративного суду від 16.06.2016 у справі №876/1218/16 та протягом визначеного статті 200 ПК України строку не відшкодована з незалежних від платника податків причин. У зв`язку цим утворилась заборгованість бюджету перед ТЗОВ ЛЕМІ з відшкодування ПДВ за березень 2015 року, відповідно, позивач набув право вимоги щодо виплати пені за прострочення бюджетного відшкодування, яка за період з 01.08.2016 по 25.03.2020 складає 45409,39 грн.

На стадії підготовчого провадження до цієї справи об`єднано аналогічні за змістом позовні вимоги в адміністративних справах № 380/2494/20 (суддя Потабенко В.А.), № 380/2495/20 (суддя Гулкевич І.З.) за участі тих самих сторін.

Після об`єднання цих вимог в одне провадження № 380/2515/20 ТОВ ЛЕМІ подав заяву від 08.09.2020 та уточнив так позовні вимоги:

1. стягнути з Державного бюджету України через ГУ ДКСУ на користь ТОВ ЛЕМІ заборгованість бюджету із відшкодування податку на додану вартість, що підлягає бюджетному відшкодуванню за лютий 2015 року у розмірі 54000 грн. згідно з податковою декларацією з податку на додану вартість за лютий 2015 року від 20 березня 2015 року;

2. стягнути з Державного бюджету України через ГУ ДКСУ на користь ТОВ ЛЕМІ пеню в розмірі 21277,70 грн., нараховану на суму такої заборгованості за період з 01.01.2019 року по 25.03.2020 рік;

3. стягнути з Державного бюджету України через ГУ ДКСУ на користь ТОВ ЛЕМІ заборгованість бюджету із відшкодування податку на додану вартість, що підлягає бюджетному відшкодуванню за лютий 2017 року у розмірі 83333,34 грн. згідно з податковою декларацією з податку на додану вартість за лютий 2017 року від 20 березня 2015 року;

4. стягнути з Державного бюджету України через ГУ ДКСУ на користь ТОВ ЛЕМІ пеню в розмірі 54529,81 грн., нараховану на суму такої заборгованості за період з 05.04.2018 року по 25.03.2020 рік.

Позовні вимоги обґрунтовано тим (том 2 а.с.120-136), що платник податку в поданих контролюючому органу деклараціях з податку на додану вартість (далі - ПДВ) за лютий 2015 року та за лютий 2017 року заявив до відшкодування суми ПДВ; контролюючий орган за наслідками проведених перевірок прийняв податкові повідомлення - рішення про зменшення ТОВ ЛЕМІ суми бюджетного відшкодування на 84000 грн. та 83333,34 грн. відповідно. Ці рішення контролюючого органу платник оскаржував до суду, в результаті узгодження в судовому порядку підлягає до відшкодування 54000 грн. за лютий 2015 року та 83333,34 грн. за лютий 2017 року. З 01.01.2017 запроваджено нові механізми автоматичного відшкодування ПДВ шляхом звернення платника податку про включення відповідних сум до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ. Фактичне відшкодування згаданих сум ТОВ ЛЕМІ не відбувається: - відшкодування ПДВ за лютий 2015 року не відбувається з огляду на законодавчу неврегульованість механізму відшкодування сум, включених до Тимчасового реєстру (до якого відповідно до Перехідних положень ПКУ мали бути включені суми відшкодування ПДВ подані за період до 01.02.2016); - відшкодування ПДВ за лютий 2017 року не відбувається через технічні проблеми у роботі програмного забезпечення, про які ГУ ДПС скеровано запит в ДПС України для виправлення помилок інформаційної системи Податковий блок . З огляду на тривале порушення його майнових прав платник податків на підставі статті 200 ПКУ нарахував пеню за несвоєчасне погашення заборгованості бюджету з відшкодування ПДВ, просить стягнути таку з бюджету.

Відповідач ГУ ДКС у відзивах (том 1 а.с.84-86, 186-188) виклав нормативно-правове регулювання механізмів відшкодування ПДВ, що діяло до та після 01.04.2017, вважає, що позивач безпідставно формулює позовну вимогу саме як стягнення коштів з державного бюджету України через ГУ ДКС, оскільки не потрібно уточнювати спосіб такого виконання, такий визначений Порядком №845.

Позивач надав суду письмові пояснення щодо заявленого ним способу захисту (том 1 а.с.177-178), вказує на те, що такий відповідає правовій позиції Великої Палати Верховного Суду, висловленій в постанові від 12.02.2019 щодо застосування статті 200 ПКУ: ефективним способом захисту, який забезпечить поновлення порушеного права платника податків, є стягнення з Державного бюджету України на користь суб`єкта господарювання заборгованості бюджету із відшкодування податку на додану вартість та пені, нарахованої на суму такої заборгованості.

Відповідач ГУ ДПС проти задоволення позову заперечує, його позиція узагальнена у відзиві на уточнені позовні вимоги (том 2 а.с.141-142). Позиція відповідача зводиться до такого: - бюджетне відшкодування за лютий 2015 року не проведене з причини відсутності в ГУ ДПС технічної можливості відшкодувати ТОВ ЛЕМІ заявлені ним суми ПДВ, оскільки станом на дату розгляду справи чинним законодавством не передбачено механізму відшкодування сум ПДВ, включених до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та структури такого реєстру; - бюджетне відшкодування за лютий 2017 року не проведене через технічні проблеми. Сума 83333,34 грн. внесена в ІТС Податковий блок , однак ця сума не відображається в графі Залишок та видає помилку Невірна сума підтвердження . В 2019 році поінформовано ДФС України про необхідність виправлення помилок інформаційної системи Податковий блок . Тому причиною неможливості відшкодувати ТОВ ЛЕМІ сум відшкодування ПДВ за ці періоди є проблеми технічного характеру та законодавча неврегульованість механізму відшкодування сум ПДВ, заявлених до 01 лютого 2016 року.

Суд заслухав пояснення учасників справи, дослідив аргументи заяв по суті спору, дослідив долучені до матеріалів справи копії письмових та електронних доказів та встановив такі фактичні обставини справи:

ТОВ ЛЕМІ 17.07.2008 зареєстроване платником податку на додану вартість, що підтверджується свідоцтвом №100128956 від 17.07.2008 (том 1 а.с.118).

20.03.2015 року ТОВ ЛЕМІ подало до ДПІ у Франківському районі м. Львова ГУ ДФС у Львівській області податкову декларацію з податку на додану вартість за лютий 2015 року разом із додатком №4 Заява про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника податку, що перевищує суму, яка підлягає перерахуванню до бюджету (то 1 а.с.119-134).

Контролюючий орган в період з 06.05.2015 по 13.05.2015 провів документальну виїзну перевірку правомірності нарахування ТОВ ЛЕМІ бюджетного відшкодування ПДВ на рахунок платника у банку за лютий 2015 року та дійшов висновку про порушення вимог п. 198.1, 198.3,198.6 ст. 198 Податкового Кодексу України, зокрема, зроблено висновок про завищення заявленої суми до бюджетного відшкодування суми ПДВ на рахунок платника в банку (рядок 30 декларація +рядок 23.2 декларації) за лютий 2015 року у сумі 84000 грн.; ці висновки зафіксовано в акті перевірки №350/15-01/36026840 від 19.05.2015 (том 1 а.с.135-142). ДПІ у Франківському районі Головного управління ДФС у Львівській області винесла податкове повідомлення-рішення (форма В1 ) №0005041501 від 15.06.2015 року, яким зменшено ТОВ ЛЕМІ суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у розмірі 84000 грн. (том 1 а.с.143). Не погодившись з цим рішенням, ТОВ ЛЕМІ оскаржило його в судовому порядку.

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 29.05.2018 у справі №813/4566/15 позов ТОВ ЛЕМІ до ДПІ у Франківському районі м. Львова ГУ ДФС у Львівській області про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення, задоволено частково: визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Франківському районі м. Львова ГУ ДФС у Львівській області №0005041501 від 15.06.2015 року в частині суми 81000 грн., зокрема, в частині зменшення суми бюджетного відшкодування у розмірі 54000 грн. та нарахування штрафної санкції у сумі 27000 грн. Це рішення залишено без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.12.2018 (том 1 а.с.144-160).

20.03.2017 ТОВ ЛЕМІ подало до ДПІ у Франківському районі м. Львова ГУ ДФС у Львівській області податкову декларацію з податку на додану вартість за лютий 2017 року разом із додатком №4 заява про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника податку, що перевищує суму, яка підлягає перерахуванню до бюджету (Д4) (том 231-242).

Контролюючий орган в період з 31.03.2017 по 18.04.2017 провів камеральну перевірку правомірності нарахування ТОВ ЛЕМІ бюджетного відшкодування за лютий 2017 року та дійшов висновку про порушення вимог п. 198.1, 198.3,198.6 ст. 198 Податкового Кодексу України, зокрема, зроблено висновок про завищення заявленої суми до бюджетного відшкодування суми ПДВ на рахунок платника в банку (рядок 20.2.1 декларації) за за лютий 2017 року у сумі 83333,34 грн.; ці висновки зафіксовано в акті перевірки №6/13-01-12-02/36026840 від 18.04.2017 року (том 1 а.с.243-252). Головние управління ДФС у Львівській області винесло податкове повідомлення-рішення (форма В1 ) №0001091201 від 19.04.2017 (том 1 а.с.253), яким зменшено ТОВ ЛЕМІ суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у розмірі 83333,34 грн. та застосовано штрафні санкції у сумі 20833,34 грн. Не погодившись з цим рішенням, ТОВ ЛЕМІ оскаржило його в судовому порядку.

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 05.12.2017 у справі №813/2519/17 позов ТОВ ЛЕМІ до ГУ ДФС у Львівській області про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення, задоволено частково: визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС у Львівській області №0001091201 від 19.04.2017 року, яким зменшено позивачу суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у розмірі 83333,34,00 грн. та нараховано штрафні санкції у сумі 20833,34 грн. Це рішення залишено без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 27.03.2018 (том 1 а.с.254-263).

13 квітня 2019 року листом за №13/04-1 (том 1 а.с.264-265) та 26 квітня 2019 року листом за №26/04-1 (том 1 а.с.270-272) ТзОВ ЛЕМІ звернулось до Франківського відділення Залізничної ОДПІ Головного управління ДФС у Львівській області із заявою щодо бюджетного відшкодування податку на додану вартість у зв`язку з узгодженням останньої. 03 липня 2019 року позивачем скеровано повторну заяву щодо бюджетного відшкодування (том 1 а.с.266-267).

Головне управління ДФС у Львівській області 14.05.2019 надіслало ТОВ ЛЕМІ лист №24962/10/12.2-13 (том 1 а.с.275-276), відповідно до змісту якого:

1) підтвердило наявність в інтегрованій картці платника податків переплати по деклараціях з податку на додану вартість №9044790561 від 20.03.2015 у сумі 54000 грн. та №9045156081 від 20.03.2017 року у сумі 83333,34 грн.;

2) повідомило про неможливість бюджетного відшкодування ПДВ у сумі 83333,34 грн., у зв`язку з наявністю технічних ускладнень у роботі програмного забезпечення та про те, що направлено запит до ДФС України для виправлення помилок інформаційної системи Податковий блок ;

2) повідомило, що по сумах ПДВ, заявлених до бюджетного відшкодування до 01 лютого 2016 року, за якими станом на 01.01.2017 року не проведено відшкодування з бюджету, формується Тимчасовий реєстр. Неможливість фактичного бюджетного відшкодування таких сум ПДВ пов`язана з тим, що чинним законодавством не передбачено механізму відшкодування сум ПДВ, включених до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та структури такого реєстру. Також повідомлено, що оскільки формування та ведення Тимчасового реєстру проводиться на центральному рівні, про фактичне включення ТзОВ ЛЕМІ в Тимчасовий реєстр та відшкодування ПДВ згідно Тимчасового реєстру необхідно звертатись до ДФС України.

ТОВ ЛЕМІ зверталося з приводу проблеми неможливості бюджетного невідшкодування до бізнес-омбудсмена. 16.08.2018 року Головне управління ДФС у Львівській області надало відповідь (том 1 а.с.273-274) на запит бізнес-омбудсмена та повідомило аналогічні до описаних вище обставин.

При прийнятті рішення суд керується такими нормами права та міркуваннями щодо їх застосування до спірних правовідносин:

відповідно до пп. 14.1.18 п. 14.1ст. 14 Податкового кодексу України (далі по тексту - ПКУ) бюджетне відшкодування - це відшкодування від`ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника, у тому числі автоматичне бюджетне відшкодування у порядку та за критеріями, визначеними у розділі V цього Кодексу.

Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків закріплено у статті 200 ПК України.

Відповідно до п. 200.1 ст. 200 ПК України (в редакції, яка була чинна на момент виникнення спірних правовідносин) сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

При від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті (п. 200.4 ст. 200 ПКУ) така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

І. Щодо бюджетного відшкодування сум ПДВ за заявою платника разом із податковою декларацією від 20.03.2015 за лютий 2015 року в сумі 54000 грн.:

Відповідно до п. 200.7 ст. 200 ПК України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Пунктом 200.10 ст. 200 ПК України встановлено, що протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном отримання податкової декларації, контролюючий орган проводить камеральну перевірку заявлених у ній даних.

Відповідно до п. 200.15 статті 200 ПК України, у разі якщо за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку або контролюючий орган розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний повідомити про це орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. Орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, тимчасово припиняє процедуру відшкодування в частині оскаржуваної суми до набрання законної сили судовим рішенням.

Після закінчення процедури адміністративного або судового оскарження контролюючий орган протягом п`яти робочих днів, що настали за днем отримання відповідного рішення, зобов`язаний подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету.

Відповідно до пп. 200.18.2., п.200.18 ст. 200 ПК України, орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, надає платнику податку суму автоматичного бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом трьох операційних днів після отримання висновку контролюючого органу.

Оскільки суд скасував податкове повідомлення-рішення №0005041501 від 15.06.2015 в частині зменшення суми бюджетного відшкодування ТОВ ЛЕМІ з ПДВ у сумі 54000 грн. та нарахування штрафних санкцій у розмірі 27000 грн, то 03.12.2018 було підтверджено право позивача на бюджетне відшкодування у розмірі 54000 грн.

Станом на час виникнення спірних правовідносин механізм взаємодії органів державної податкової служби та органів державної казначейської служби в процесі відшкодування податку на додану вартість був визначений Порядком взаємодії органів державної податкової служби та органів державної казначейської служби в процесі відшкодування податку на додану вартість, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 39 від 17.01.2011 (далі по тексту - Порядок №39).

Так, відповідно до п.6 Порядку № 39 у разі, коли за результатами проведення перевірок платника податку з урахуванням вимог статей 73 і 83 ПК України підтверджено достовірність нарахованої суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, орган державної податкової служби складає висновок про суми відшкодування податку на додану вартість (далі - висновок), в якому зазначає суму, що підлягає відшкодуванню з державного бюджету.

Згідно із п.7 Порядку №39 орган державної податкової служби за місцем реєстрації платника податку зобов`язаний подати органові державної казначейської служби висновок протягом: трьох робочих днів після закінчення камеральної перевірки податкової декларації платника податку, який має право на автоматичне бюджетне відшкодування податку на додану вартість; п`яти робочих днів після закінчення перевірки платника податку, який не має права на автоматичне відшкодування податку на додану вартість.

Пунктом 8 Порядку №39 визначено, що державна податкова служба надсилає на постійній основі до Державної казначейської служби узагальнену інформацію про обсяги сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, визначені у висновках. Порядок та строки надсилання такої інформації визначаються Державною податковою службою.

Відповідно до п. 9 Порядку № 39 на підставі висновку та узагальненої інформації про обсяги сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, визначені у висновках, орган державної казначейської служби перераховує платникові податку зазначену у висновку суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку, відкритий в обслуговуючому банку, протягом: трьох операційних днів після отримання висновку в разі, коли платник податку має право на автоматичне бюджетне відшкодування податку на додану вартість; п`яти операційних днів після отримання висновку в разі, коли платник податку не має права на автоматичне відшкодування податку на додану вартість.

Отже, за правилами Порядку №39 у разі підтвердження контролюючим органом достовірності нарахування платником податку суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, контролюючий орган зобов`язаний скласти та надіслати органу державної казначейської служби висновок про суму відшкодування податку на додану вартість.

21.12.2016 Верховною Радою України прийнято Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в України №1797-VIII (далі -по тексту Закон №1797-VIII), який набрав чинності з 01.01.2017.

Цим Законом №1797-VIII змінений порядок здійснення бюджетного відшкодування, такий більше не передбачає надання контролюючим органом висновку про відшкодування та його направлення до органу державного казначейства, оскільки таке відшкодування здійснюється в автоматичному порядку на підставі інформації, відображеної в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Згідно з п.п.200.7.1 п. 200.7 статті 200 ІП України (в редакції з 01.01.2017) формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову і митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

Відповідно до п.п. 200.7.2 п.200.7 ст.200 ПК України заяви про повернення сум бюджетного відшкодування автоматично вносяться до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку їх надходження.

Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Порядок узгодження зазначеної у заяві суми бюджетного відшкодування закріплений в пункті 200.12 статті 200 ПК України.

Так, вказана у заяві сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування з однієї із таких дат:

а) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення перевірки, в разі, якщо контролюючим органом внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про відсутність порушень під час такої перевірки;

б) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату початку та закінчення проведення перевірки даних, зазначених у податковій декларації або уточнюючому розрахунку, з обов`язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна);

в) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого цим Кодексом для складення акта перевірки, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату складення акта перевірки;

г) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого цим Кодексом для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату та номер податкового повідомлення-рішення;

ґ) з дня визнання протиправним та/або скасування податкового повідомлення-рішення.

У випадках, передбачених підпунктами "б" і "в" цього пункту, інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування в автоматичному режимі на наступний робочий день після виникнення такого випадку.

У випадках, передбачених підпунктами "а", "г" і "ґ" цього пункту, інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування контролюючим органом на наступний робочий день після виникнення такого випадку.

Згідно п. 200.15 ст. 200 ПК України, у разі коли за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний внести відповідні дані до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Після закінчення процедури адміністративного оскарження або набрання законної сили рішенням суду контролюючий орган на наступний робочий день після отримання відповідного рішення зобов`язаний внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника.

Пунктами 52 та 56 підрозділу 2 Розділу XX Перехідні положення ПК України, якими цей підрозділ був доповнений Законом №1797-VIII, визначено, що до 10 січня 2017 року центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, зобов`язаний на підставі реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування платникам податку, які відповідають та які не відповідають критеріям, визначеним пунктом 200.19 статті 200 цього Кодексу, в редакції, що діяла до 1 січня 2017 року, сформувати єдиний Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування у хронологічному порядку їх надходження.

Формування, ведення, бюджетне відшкодування та офіційне публікування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, зазначеного у цьому пункті, здійснюються у порядку, визначеному статтею 200 цього Кодексу.

До 1 лютого 2017 року центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, формує у хронологічному порядку надходження заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 1 лютого 2016 року, за якими станом на 1 січня 2017 року суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету.

Формування, ведення та офіційне публікування Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, зазначеного у цьому пункті, здійснюються у порядку, визначеному статтею 200 цього Кодексу.

Постановою Кабінету Міністрів України від 25.01.2017 № 26 був затверджений Порядок ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість (далі - Порядок №26), який, згідно з пунктом 3 Постанови, набирає чинності з 1 квітня 2017 року.

При цьому, Постановою встановлено, що до набрання чинності Порядком бюджетне відшкодування сум податку на додану вартість за заявами, включеними до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, сформованого згідно з пунктом 52 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України , здійснюється у порядку, що діяв до 1 січня 2017 року.

Згідно з пунктом 6 Порядку №26 інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі органом ДФС на наступний робочий день після виникнення такого випадку.

Пунктом 12 Порядку № 26 передбачено, що узгоджена сума бюджетного відшкодування стає доступною органу Казначейства для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі та перераховується органом Казначейства у строки, передбачені пунктом 200.13 статті 200 ПК України, на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

При цьому органу Казначейства стають доступними для виконання узгоджені суми бюджетного відшкодування, зазначені в Реєстрі, які підлягають поверненню.

Також, у зв`язку з набранням чинності Порядком № 26, з 01.04.2017 втратив чинність Порядок ведення реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2016 № 68, який передбачав, що реєстри формуються ДФС за даними: прийнятих територіальними органами ДФС податкових декларацій з податку на додану вартість (далі - податкові декларації) або уточнюючих розрахунків з податку на додану вартість (далі -уточнюючі розрахунки), передбачених абзацом четвертим пункту 50.1 статті 50 Кодексу, та заяв, поданих у складі податкових декларацій або уточнюючих розрахунків; податкової інформації, зібраної та отриманої органами доходів і зборів, відповідно до глави 7 Кодексу.

Пунктом 10 Порядку №68 було передбачено, що друга частина реєстрів містить інформацію, зокрема, про: зазначену у заяві суму податку, заявлену до бюджетного відшкодування на рахунок платника податку в банку; дату узгодження територіальним органом ДФС зазначеної у заяві суми податку, що підлягає бюджетному відшкодуванню.

Таким чином, Реєстри заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, які діяли як до 01.04.2017, так і після цієї дати, передбачають його інформаційне наповнення, зокрема, внесення інформації про узгоджену суму бюджетного відшкодування, яка підлягає перерахуванню платнику податків, саме контролюючими органами.

При цьому, у разі внесення заяви про бюджетне відшкодування до Реєстру відповідно до Порядку №68, який діяв до 01.04.2017, відповідна інформація мала бути включена у сформований до 10.01.2017 єдиний Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та у Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 1 лютого 2016 року, за якими станом на 1 січня 2017 року суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету. Бюджетне відшкодування за такими заявами до 01.04.2017 мало здійснюватися у раніше визначеному порядку, тобто зі складанням контролюючим органом відповідного висновку та його наданням територіальному органу Державної казначейської служби України.

Водночас, з 01.04.2017 передумовою для отримання платником податків належної йому суми бюджетного відшкодування є відображення органом ДФС в Реєстрі інформації про її узгодження.

Згідно п.п.19-1.1.9. п. 19-1.1. ст.19-1 ПК України, контролюючі органи виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу: формують та ведуть Державний реєстр фізичних осіб - платників податків, Єдиний банк даних про платників податків - юридичних осіб, реєстри, ведення яких покладено законодавством на контролюючі органи.

ГУ ДПС (чи контролюючі органи, щодо яких цей відповідач виступає правонаступником) не вчинили жодної із перелічених дій: - не направило висновку про повернення бюджетного відшкодування відповідно до ПК України в редакції, що діяла на момент виникнення правовідносин; - не внесло в Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування даних щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування ПДВ ТОВ ЛЕМІ . Відомості щодо суми бюджетного відшкодування, зазначеної у податковій декларації з податку на додану вартість за лютий 2015 року у розмірі 54000 грн. не відображені ні у Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, ні у Тимчасовому реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 1 лютого 2016 року, за якими станом на 1 січня 2017 року суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету, що оприлюднені на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики Державної фіскальної служби України (https://cabinet.sfs.gov.ua/cabinet/faces/public/reestr.jspx) та Міністерства фінансів України (https://www.minfin.gov.ua/reestr).

Відповідно до п. 200.15 ст.200 ПК України у разі якщо за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку або орган державної податкової служби розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, орган державної податкової служби не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний повідомити про це орган Державного казначейства України. Орган Державного казначейства України тимчасово припиняє процедуру відшкодування в частині оскаржуваної суми до набрання законної сили судовим рішенням. Після скінчення процедури адміністративного або судового оскарження орган державної податкової служби протягом п`яти робочих днів, що настали за днем отримання відповідного рішення, зобов`язаний подати органу Державного казначейства України висновок із зазначенням суми податку, що підлягає з відшкодуванню з бюджету.

Відповідно до п.200.17 ст.200 ПК України джерелом сплати бюджетного відшкодування (у тому числі заборгованості бюджету) є доходи бюджету, до якого сплачується податок. Забороняється обумовлювати або обмежувати виплату бюджетного відшкодування наявністю або відсутністю доходів, отриманих від цього податку в окремих регіонах України.

Відповідно до п.200.23 ст.200 ПК України суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування податку на додану вартість. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення.

Отже відповідно п. 200.23 ст. 200 ПК України пеня починає нараховуватися з моменту, коли бюджетне відшкодування набуває статусу заборгованості. З урахуванням вимог п.п.200.13, 200.15 ст.200 ПК України ця подія настає на наступний день після спливу встановлених податковим законодавством строків на направлення контролюючим органом висновку та перерахування органом, який здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, суми бюджетного відшкодування на розрахунковий рахунок платника податку у банку, що його обслуговує.

Відтак, заявлена ТОВ ЛЕМІ до бюджетного відшкодування сума ПДВ за лютий 2015 року в розмірі 54000 грн. узгоджена 03.12.2018 протягом визначеного ст.200 ПКУ строку не відшкодована з незалежних від платника податків причин, тому на підставі п.200.23 ст. 200 ПК України ця сума набула статусу заборгованості бюджету, а платник податку, відповідно, набув право вимоги щодо виплати йому пені за прострочення бюджетного відшкодування.

Рішення суду у справі у справі №813/4566/15 набрала законної сили 03.12.2018. З врахуванням строку відправлення/отримання поштової кореспонденції та строків перерахування органом казначейського обслуговування суми бюджетного відшкодування з 01.01.2019 настав строк нарахування пені. Відповідно до проведеного позивачем розрахунку (том 1 а.с. 117) сума пені за період з 01.01.2019 по 25.03.2020 становить 21277,70 грн. Відповідач не відреагував на пропозицію суду висловитися щодо правильності проведеного позивачем розрахунку чи надати власний варіант такого розрахунку.

ІІ) Щодо бюджетного відшкодування сум ПДВ за заявою платника разом із податковою декларацією від 20.03.2017 за лютий 2017 року в сумі 83333,34 грн.:

21.12.2016 прийнято Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в України № 1797-VIII (далі -по тексту Закон №1797-VIII), який набрав чинності з 01.01.2017. Цим Законом №1797-VIII змінений порядок здійснення бюджетного відшкодування, який не передбачає надання контролюючим органом висновку про відшкодування та його направлення до органу державного казначейства, оскільки таке відшкодування здійснюється в автоматичному порядку на підставі інформації, відображеної в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Згідно з п.п.200.7.1 п. 200.7 статті 200 ІП України (в редакції з 01.01.2017) формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову і митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

Відповідно до пп. 200.7.2 п.200.7 ст.200 ПК України заяви про повернення сум бюджетного відшкодування автоматично вносяться до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку їх надходження.

Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Зокрема, пункт 200.7 ст 200 ПКУ (в редакції на момент виникнення вказаних правовідносин) визначала, що платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Пункт 200.7.1 статті 200 ПКУ визначає, що формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову і митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

До такого Реєстру вносяться такі дані: 1) найменування платника податку та його індивідуальний податковий номер; 2) дата подання заяви про повернення суми бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку, поданої у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання); 3) сума податку, заявленого до бюджетного відшкодування, зазначена у кожній заяві, поданій у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання), у тому числі окремо, яка підлягає перерахуванню на рахунок платника податку у банку та/або в рахунок сплати грошових зобов`язань, та/або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету; 4) сума податку, заявленого до бюджетного відшкодування, зменшена на суму податкового боргу; 5) реквізити поточного рахунка платника податку для перерахування бюджетного відшкодування; 6) реквізити бюджетних рахунків для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету; 7) реквізити бюджетного рахунка, з якого здійснюється бюджетне відшкодування податку; 8) дата початку та закінчення проведення перевірки даних, зазначених у податковій декларації або уточнюючому розрахунку (в разі їх подання), в складі яких подана заява про повернення суми бюджетного відшкодування, з обов`язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна); 9) сума податку, заявленого до бюджетного відшкодування, та дата поданої до контролюючого органу заяви в разі виникнення у платника податку необхідності змінити напрям узгодженого бюджетного відшкодування; 10) дата складення та вручення платнику податків акта перевірки; 11) дата та номер податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування за кожною заявою з урахуванням (у разі подання) уточнюючого розрахунку, неузгоджена контролюючим органом; 12) дата початку оскарження податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування, що оскаржується; 13) дата закінчення оскарження податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування, узгоджена за результатами оскарження; 14) сума узгодженого контролюючим органом бюджетного відшкодування за кожною заявою та дата її узгодження; 15) дата та сума повернення бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку; 16) дата та сума зарахування (перерахування) в рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

Внесення даних до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування посадовими особами відповідних органів здійснюється з дотриманням вимог законів щодо електронного підпису та електронного документообігу.

Заяви про повернення сум бюджетного відшкодування автоматично вносяться до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку їх надходження.

Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Пункт 200.10 статті 200 ПКУ передбачає, що у строк, передбачений абзацом першим пункту 76.3 статті 76 цього Кодексу, контролюючий орган проводить камеральну перевірку даних податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання).

Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 цієї статті, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до цього Кодексу.

Стаття 200.12 вказує, що зазначена у заяві сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування з однієї із таких дат: а) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення перевірки, в разі, якщо контролюючим органом внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про відсутність порушень під час такої перевірки; б) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату початку та закінчення проведення перевірки даних, зазначених у податковій декларації або уточнюючому розрахунку, з обов`язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна); в) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого цим Кодексом для складення акта перевірки, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату складення акта перевірки; г) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого цим Кодексом для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату та номер податкового повідомлення-рішення; ґ) з дня визнання протиправним та/або скасування податкового повідомлення-рішення.

У випадках, передбачених підпунктами "б" і "в" цього пункту, інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування в автоматичному режимі на наступний робочий день після виникнення такого випадку.

У випадках, передбачених підпунктами "а", "г" і "ґ" цього пункту, інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування контролюючим органом на наступний робочий день після виникнення такого випадку.

Узгоджена сума бюджетного відшкодування стає доступною органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та перераховується органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у строки, передбачені пунктом 200.13 цієї статті, на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України".

На підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, після дня набуття статусу узгодженої суми бюджетного відшкодування перераховує таку суму з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, протягом п`яти операційних днів (п. 200.13 ст.200 ПКУ).

У разі коли за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний внести відповідні дані до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування (п. 200.15 ст.200 ПКУ).

Після закінчення процедури адміністративного оскарження або набрання законної сили рішенням суду контролюючий орган на наступний робочий день після отримання відповідного рішення зобов`язаний внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника.

У разі неузгодження контролюючим органом суми податку, заявленої до відшкодування, або її частини зобов`язання з бюджетного відшкодування податку в частині неузгодженої суми виникає з дня закінчення процедури адміністративного або судового оскарження, за результатами якої прийнято рішення на користь платника податків. Джерелом сплати бюджетного відшкодування (у тому числі заборгованості бюджету) є доходи бюджету, до якого сплачується податок. Забороняється обумовлювати або обмежувати виплату бюджетного відшкодування наявністю або відсутністю доходів, отриманих від цього податку в окремих регіонах України (п. 200.15 ст.200 ПКУ).

Приписи ст.200 Податкового кодексу України узгоджуються із п.п.6, 7, 11, 12 Порядку ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 січня 2017 року №26 (надалі по тексту - Порядок №26).

Рішення суду у справі №813/2519/17 набрало законної сили 27.03.2018, тому інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та суму відшкодування ТОВ ЛЕМІ податку на додану вартість за лютий 2017 року 28.03.2018 та бути доступною для органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів; цей орган відповідно до п.200.13 ст. 200 ПКУ зобов`язаний перерахувати суму відшкодування протягом п`яти операційних днів, тобто до 04.04.2018 року включно.

ГУ ДПС не внесло в Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування даних щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування ТОВ ЛЕМІ в розмірі 83333,34 грн. Отже, заявлена ТОВ ЛЕМІ до бюджетного відшкодування сума ПДВ за лютий 2017 року в розмірі 83333,34 грн. узгоджена 27.03.2018 та протягом визначеного ст.200 ПК України строку не відшкодована з незалежних від платника податків причин, тому відповідно до положень п. 200.23 ст. 200 ПК України утворилась заборгованість бюджету з відшкодування ПДВ, за несвоєчасну виплату якої позивач вправі нарахувати пеню.

Відповідно до проведеного позивачем розрахунку (том 1 а.с. 229) сума пені за період з 05.04.2018 по 25.03.2020 становить 54529,81 грн. Відповідач не відреагував на пропозицію суду висловитися щодо правильності проведеного позивачем розрахунку чи надати власний варіант такого розрахунку.

Оцінюючи аргументи сторін щодо належності обраного позивачем способу захисту суд на підставі частини п`ятої статті 242 КАС України враховує висновки, викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.02.2019 у справі № 826/7380/15 (провадження №11-778апп18):

- Велика Палата обґрунтувала необхідність відступу від висновку щодо застосування норми права у подібних відносинах, викладений в постановах Верховного Суду України від 16 вересня 2015 року у справі № 21-881а15, від 17 листопада 2015 року у справі № 21-4371а15, від 02 грудня 2015 року у справі № 21-2650а15, від 20 квітня 2016 року у справі № 21-452а16, від 07 березня 2017 року у справі № 820/19449/14, про те, що відшкодування ПДВ здійснюється органом Державної казначейської служби України з дотриманням процедури та на умовах, встановлених статтею 200 ПК України та Порядком № 39, оскільки на момент розгляду цієї справи Великою Палатою Верховного Суду вказаний спосіб захисту не є ефективним та не призводить до поновлення порушеного права платника податків;

- відсутність механізму реального відшкодування платнику податків узгодженої суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість означає, що такі способи захисту порушеного права як зобов`язання контролюючого органу надати висновок про підтвердження заявленої платником податків суми бюджетного відшкодування або внести заяву платника податків до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування не призведуть до ефективного відновлення права платника податків. Податкове законодавство передбачає право позивача на повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ протягом визначеного законодавством строку, а тому заявник (платник податку) має майновий інтерес щодо відшкодування з бюджету ПДВ, які охоплюються поняттям майно в аспекті частини першої статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція). Верховенство права, як основоположний принцип адміністративного судочинства, визначає спрямованість судочинства на досягнення справедливості та надання ефективного захисту. Податковий орган, не забезпечивши платнику податків відшкодування суми бюджетного відшкодування ПДВ на його рахунок, порушує його право мирно володіти майном, гарантоване статтею Першого протоколу до Конвенції;

- спосіб захисту порушеного права з точки зору статті 13 Конвенції повинен бути ефективним.

Відтак, Велика Палата Верховного Суду визнала правильним висновок апеляційного адміністративного суду про задоволення позовних вимог платника податків про стягнення з Державного бюджету України через ГУ ДКС заборгованості державного бюджету із відшкодування ПДВ та пені, нарахованої на суму такої заборгованості за період прострочення.

Застосовуючи описаний підхід до правозастосування у цій справі суд дійшов висновку, що доводи ТОВ ЛЕМІ щодо тривалого порушення контролюючим органом його майнових прав (отримання бюджетного відшкодування ПДВ у встановлені ПКУ строки) підтверджуються належними та допустимими доказами, а обраний позивачем спосіб захисту порушеного права є ефективним та відповідає усталеному підходу касаційного суду у цій категорії спорів. Щодо залучення до участі у справі як співвідповідача ГУ ДКСУ, то такий підхід відповідає наведеній вище практиці Великої Палати Верховного Суду та сприятиме ефективному відновленню майнових прав платника податків, за іншого підходу виконання рішення суду про стягнення коштів з державного бюджету буде суттєво утрудненим. Отже, позовні вимоги ТОВ ЛЕМІ слід задовольнити як обґрунтовані.

Понесені позивачем судові витрати на сплату судового збору відповідно до статті 139 КАС України слід покласти на ГУ ДПС, оскільки цей відповідач спричинився до виникнення спору та необхідності відновлення прав ТОВ ЛЕМІ в судовому порядку.

Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 25-26, 90, 139, 229, 241-246, 250, 251, 255, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII Перехідні положення КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Стягнути з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України у Львівській області (79005, Львівська область, місто Львів, вул. К.Левицького, буд.18; ідентифікаційний код 38008294) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Лабораторія електромагнітних інновацій (79060, Львівська область, місто Львів, вул. Наукова, буд.5А, офіс 301; ідентифікаційний код 36026840) заборгованість бюджету із відшкодування податку на додану вартість, що підлягає бюджетному відшкодуванню за лютий 2015 року у розмірі 54000 (п`ятдесят чотири тисячі) гривень 00 коп. відповідно до податкової декларації з податку на додану вартість за лютий 2015 року від 20.03.2015, а також нараховану за період з 01.01.2019 по 25.03.2020 пеню в розмірі 21277 (двадцять одна тисяча двісті сімдесят сім) гривень 70 коп.

Стягнути з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України у Львівській області (79005, Львівська область, місто Львів, вул. К.Левицького, буд.18; ідентифікаційний код 38008294) користь товариства з обмеженою відповідальністю Лабораторія електромагнітних інновацій (79060, Львівська область, місто Львів, вул. Наукова, буд.5А, офіс 301; ідентифікаційний код 36026840) заборгованість бюджету із відшкодування податку на додану вартість, що підлягає бюджетному відшкодуванню за лютий 2017 року у розмірі 83333,34 (вісімдесят три тисячі триста тридцять три) гривні 34 коп. відповідно до податкової декларації з податку на додану вартість за лютий 2017 року від 20.03.2015, а також нараховану за період з 05.04.2018 по 25.03.2020 пеню в розмірі 54529.81 (п`ятдесят чотири тисячі п`ятсот двадцять дев`ять) гривень 81 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (79026, Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд.35; ідентифікаційний код 43143039) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Лабораторія електромагнітних інновацій (79060, Львівська область, місто Львів, вул.Наукова, буд.5А, офіс 301; ідентифікаційний код 36026840) судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 4204 (чотири тисячі двісті чотири) гривні 00 коп.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня складення його повного тексту. Апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який постановив рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення виготовлене 31.12.2020.

Суддя Москаль Р.М.

Дата ухвалення рішення21.12.2020
Оприлюднено04.01.2021
Номер документу93964161
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/2515/20

Ухвала від 18.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 16.07.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 01.07.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 07.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Постанова від 14.04.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 04.03.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 04.03.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 12.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Рішення від 21.12.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Рішення від 21.12.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні