Рішення
від 23.12.2020 по справі 420/5503/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/5503/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 грудня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі :

головуючого судді Потоцької Н.В.

за участі секретаря Захарчук О.В.

представника позивача Пономаренко К.В.

представника відповідача Троянського О.В.

розглянувши в порядку загального позовного провадження (у відкритому судовому засіданні по суті в режимі відеоконференції в системі EASYCON ) справу за адміністративним позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Корольова 3 про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходиться справа за позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Корольова 3 в якому позивач, з урахуванням заяви про відмову від частини позовних вимог, просить:

-застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до ОБ`ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ КОРОЛЬОВА 3 (вул. Академіка Корольова, буд. 3, м. Одеса, 65101; код ЄДРПОУ: 40552870) шляхом зобов`язання ОСББ КОРОЛЬОВА 3 негайно зупинити роботи з експлуатації ліфту пасажирського, зав. № 1549, 1973 року випуску, виробництва Київського Ліфтобудівного заводу, облік. № 943, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 3; ліфту пасажирського, зав. № 1547, 1973 року випуску, виробництва Київського Ліфтобудівного заводу, облік. № 944, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 3; ліфту пасажирського, зав. № 1552, 1973 року випуску, виробництва Київського Ліфтобудівного заводу, облік. № 945, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 3; розподільчого устаткування (РУ) 0,4 кВ будинку за адресою: місто Одеса, Академіка Корольова, 3, з метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей.

Позов вмотивовано наступним.

Відповідно до наказу Головного управління Держпраці в Одеській області (далі - Головне управління) № 643 від 02.06.2020 та направлення № 15/01-29-1103 від 02.06.2020, посадовими особами Головного управління в особі головного державного інспектора відділу нагляду в будівництві та котлонагляді Царелунга Сергія Сергійовича та головного державного інспектора відділу нагляду в енергетиці, машинобудуванні та житлово-комунальному господарстві Ідесіс Ігора Олександровича у період з 04 по 05 червня 2020 року проведено позапланову перевірку ОБ`ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ КОРОЛЬОВА 3 (вул. Академіка Корольова, буд. 3, м. Одеса, 65101; код ЄДРПОУ: 40552870) (далі - ОСББ КОРОЛЬОВА 3 ) в частині перевірки усунення керівництвом ОСББ КОРОЛЬОВА 3 порушень, вказаних у приписах від 20.11.2018 № 15/14.1/06-1268-2012 та № 15/14.3/09-1268-2013.

В ході проведення позапланової перевірки ОСББ КОРОЛЬОВА 3 встановлено невиконання пунктів 3, 5, 6, 7, 8 припису від 20.11.2018 № 15/14.1/06- 1268-2012 та пунктів 13, 15, 17, 19, 20, 23 припису від 20.11.2018 № 15/14.3/09-1268- 2013, що зафіксовано Актом перевірки суб`єкта господарювання № 15/14.1/06-367 від 05 червня 2020 року.

При цьому, порушення, які відображені у рядках 1-10 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 05 червня 2020 року № 15/14.1/06-367 створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що стало підставою для звернення з відповідним позовом до суду про застосування заходів реагування до ОСББ КОРОЛЬОВА 3 .

Враховуючи не усунення Відповідачем порушень, відображених у рядках 1-10 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 05 червня 2020 року № 15/14.1/06-367, є підстави для негайного зупинення робіт з експлуатації ліфту пасажирського, зав. №1549, 1973 року випуску, виробництва Київського Ліфтобудівного заводу, облік. № 943, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 3; ліфту пасажирського, зав. № 1547, 1973 року випуску, виробництва Київського Ліфтобудівного заводу, облік. № 944, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 3; ліфту пасажирського, зав. № 1552, 1973року випуску, виробництва Київського Ліфтобудівного заводу, облік. № 945, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 3; розподільчого устаткування (РУ) 0,4 кВ будинку за адресою: місто Одеса, Академіка Корольова, 3, з метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей.

Під час знаходження справи у суді ОСББ Корольова 3 здійснено роботи по усуненню виявлених порушень (частково), які стали підставою для звернення до суду про застосування заходів реагування до ОСББ Корольова 3 .

При цьому, не усуненими залишились порушення зазначені у п.1,2,5, а саме:

1. ст. 43 Закону України № 2694 - Не надані документи, які підтверджують виконання п. 3 припису від 20.11.2018 №15/14.1/06-1268-2012, а саме: ліфтам (облік. №№ 943, 944, 945) не проведено позачергові повні технічні огляди, силами уповноваженої організації (рекомендації з експлуатації ліфтів, які вказані у експертних висновках не виконані), у зв`язку з закінченням граничного строку експлуатації, чим порушено п. 9.5.1. НПАОП 0.00-1.02-08 Правила будови та безпечної експлуатації ліфтів (Далі - Правила). Відповідно до вимог п.9.7.15. Правил, робота ліфта не дозволяється, якщо йому не проведено технічний огляд або не виконані приписи посадових осіб спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової безпеки та охорони праці.

2. ст. 43 Закону України № 2694 - Не виконано п.5 припису від 20.11.2018 №15/14.1/06-1268-2012, а саме: на ліфтах не функціонує двосторонній зв`язок з диспетчерським пунктом. Порушено п.9.8.1 НПАОП 0.00-1.02-08.

5. ст. 43 Закону України № 2694 - Не виконано п.8 припису від 20.11.2018 №15/14.1/06-1268-2012, а саме: прокладення, з`єднання і відгалуження дротів та кабелів в машинних приміщеннях ліфтів облік.№№ 943, 944, 945 не відповідають вимогам нормативних документів (дроті та кабелі не закріплені, прокладені без використання тросової підвіски або лотків). Порушено п. 1.1.7 НПАОП 40.1-1.21-98.

Процесуальні дії

Ухвалою суду від 26.06.2020 року відкрито провадження по справі в порядку загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 23.07.2020 року.

Відповідно ст. 162 КАС України відповідачу встановлено п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження для подання відзиву на позовну заяву.

Ухвалу про відкриття провадження по справі отримано представником ОСББ Корольова - 3 03.07.2020 року, що підтверджується розпискою у матеріалах справи (а/с. 42).

Ухвалою суду від 23.07.2020 року продовжено на тридцять днів строк для проведення підготовчого провадження по адміністративній справі. Підготовче засідання призначено на 09.09.2020 року.

Підготовче засідання призначене на 09.09.2020 року перенесено на 18.09.2020 року

Підготовче засідання призначене на 18.09.2020 року перенесено на 24.09.2020 року.

Ухвалою суду від 24.09.2020 року закрито підготовче провадження по адміністративній справі №420/5503/20 та призначено розгляд справи до судового розгляду по суті.

Ухвалою суду від 20.10.2020 року зупинено провадження по справі до прийняття Державною комісією з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій рішення щодо послаблення помаранчевого рівня епідемічної небезпеки.

Ухвалою суду від 23.12.2020 року, занесеною до протоколу судового засідання, поновлено провадження по справі, у зв`язку із надходженням заяв учасників справи про розгляд справи в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

Ухвалою суду від 23.12.2020 року задоволено клопотання про відмову від частини позовних вимог за вхід. № ЕП/24181/20 та закрито провадження в частині позовних вимог щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до ОСББ Корольова 3 (вул. Академіка Корольова, буд. 3, м. Одеса, 65101; код ЄДРПОУ: 40552870) шляхом зобов`язання ОСББ Корольова 3 негайно зупинити роботи з експлуатації розподільчого устаткування (РУ) 0,4 кВ будинку за адресою: місто Одеса, Академіка Корольова, 3, у зв`язку із самостійним усуненням ОСББ Корольова 3 порушень, зафіксованих у рядках 6-10 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 05 червня 2020 року № 15/14.1/06-367, що створювали загрозу життю та здоров`ю людей при експлуатації розподільчого устаткування (РУ) 0,4 кВ будинку за адресою: місто Одеса, Академіка Корольова, 3.

17.07.2020 року за вхід. № 27931/20 через канцелярію суду представником відповідача О.В. Троянським надано відзив на адміністративний позов.

Відзив обґрунтовано наступним.

1. Багатоквартирний будинок за адресою: м. Одеса, вул. Ак. Корольова, 3 рішенням сесії міської ради від 21.09.2016 року передано в управління ОСББ Корольова 3 . Попередній управитель ЖКС Вузівський передав зазначений будинок в управління ОСББ Корольова 3 з 01.01.2017г., згідно акту прийому-передачі від 30.12.2016р. ОСББ Корольова 3 отримало в управління будинок у жахливому стані

2. Пасажирські ліфти облік. №№ 943-946, встановлені в зазначеному будинку, були поставлені ОСББ Корольова 3 на облік у Головному управлінні Держпраці в Одеській області у січні 2017 р.

За результатами експертизи ліфтів №№ 06-18/458, 06-18/459, 06-18/460, 06-18/461 від 27 червня 2018 року щодо технічного стану ліфтів реєстр. №№ 943-946, які встановлені за адресою: м.Одеса, вул. Ак. Корольова, 3, будинок було включено до Міської цільової програми заміни, модернізації та диспетчеризації ліфтів у м. Одесі на 2016 - 2020 роки №454-VІІ від 16.03.2016р.

За 2018-2019рр. Департамент ЖКГ Одеської міської ради провів повну заміну ліфта облік. № 946, по іншим ліфтам підготовлено проектно - кошторисну документацію на проведення робіт.

3. ОСББ Корольова 3 має діючі договори з філією Одесліфт ПАТ Виробниче об`єднання Стальканат - Сілур № 59 від 01.01.2020 р. про надання послуг з повного технічного обслуговування ліфтів та № 815 від 01.12.2018 р. про надання послуг з експлуатації ліфтів. Особу, відповідальну за експлуатацію зазначених ліфтів, призначило обслуговуюче підприємство.

4. Ліфтам реєстр. №№ 943-945, які встановлені у будинку за адресою: м. Одеса, вул. Ак. Корольова, 3 у 2006р. проведено модернізацію з продовженням терміну експлуатації, про що повідомлено Головне управління Держпраці в Одеській області.

На теперішній час ліфтам реєстр. №№ 943-945, які встановлені у будинку за адресою: м. Одеса, вул. Ак. Корольова, 3 проведено позачергові повні технічні огляди та вони визнані гідними до експлуатації згідно паспортних характеристик до 27.06.2022р., про що повідомлено Головне управління Держпраці в Одеській області.

На момент позапланової перевірки 04.06.2020-05.06.2020 паспорти зазначених ліфтів перебували у представника компанії Портал-П , яка призначена Департаментом ЖКГ Одеської міської ради виконавцем робіт по заміні ліфтів реєстр. №№ 943-945, тому зазначені паспорти ліфтів не були надані перевіряючому інспектору.

5. Розподільче устаткування (РУ) 0,4 кВ будинку за адресою: м. Одеса, вул. Ак. Корольова, 3 фактично ОСББ Корольова 3 попереднім управителем будинку ЖКС Вузівський не передавалось. ОСББ Корольова 3 власними силами та коштом провело ремонтні роботи електричних стояків у парадних будинку, електричних лежаків у підвалі будинку та безпосередньо розподільчого устаткування (РУ) 0,4 кВ будинку.

6. Зазначені вище роботи проводились згідно договору № 83 від 19.07.2018р. про виконання робіт по ремонту електрообладнання між ОСББ Корольова 3 та ФОП ОСОБА_1 . Матеріали для виконання робіт ОСББ Корольова 3 отримало згідно договору постачання від ТОВ Торговий дім Одеського кабельного заводу Одескабель . Роботи були розпочаті з осені 2018р. та остаточно закінчені у травні 2019р. Таким чином, електричне обладнання будинку нещодавно відремонтовано фаховими спеціалістами з використанням якісних кабелів та пристроїв розподілу електроенергії.

7. ОСББ Корольова 3 має діючий договір з акціонерним товариством Одесаобленерго № 8716 від 14.02.2020р. про надання послуг з розподілу електричної енергії. Згідно цього договору розподільче устаткування (РУ) 0,4 кВ будинку за адресою: м. Одеса, вул. Ак. Корольова, 3 використовується для підключення до електроживлення безпосередньо ОСББ Корольова 3 , побутових споживачів, які мешкають в зазначеному будинку, а також ще 5 субспоживачів, розташованих у нежитлових приміщеннях нашого будинку та на зупинці міського транспорту, розташованій неподалік від нашого будинку. Таким чином, розподільче устаткування (РУ) 0,4 кВ будинку за адресою: м. Одеса, вул. Ак.Корольова, 3 використовується спільно ОСББ Корольова 3 та Південним РЕМ акціонерного товариства Одесаобленерго .

8. Підвальне приміщення будинку, де розташоване розподільче устаткування (РУ) 0,4 кВ, має обмежений доступ та не становить загрози життю людей. Особа, відповідальна за електрогосподарство в ОСББ Корольова 3 , призначена наказом голови правління ОСББ, має відповідний фах та відповідає всім вимогам.

Роботи по ремонту та обслуговуванню електрообладнання проводяться з залученням фахівців Південного РЕМ акціонерного товариства Одесаобленерго та сторонніх організації, що надають відповідні послуги на договірній основі.

17.07.2020 року за вхід. № 27948/20 ГУ Держпраці в Одеській області надані додаткові пояснення в яких зокрема зазначено, для належного виконання обов`язків учасника по справі № 420/5503/20 повідомляємо, що на адресу Головного управління 30 червня 2020 року за вхід. № 7362/01-32 від Голови правління ОСББ Корольова 3 Троянського О.В. надійшов лист (за вих. № 13 від 26.06.2020) та додані до нього копії документів, розглянувши які, Головне управління зазначає наступне.

Жодних доказів на усунення порушень, зафіксованих у рядках 2, 3, 4, 5 Акту перевірки суб`єкта № 15/14.1/06-367 від 05.06.2020 стосовно ліфтів за реєстраційними №№ 943, 944, 945 з боку ОСББ КОРОЛЬОВА 3 не надано. Відповідний лист також не містить будь-якої інформації стосовно порушень щодо електрообладнання.

Щодо порушень, зафіксованих у рядку 1 Акту перевірки суб`єкта № 15/14.1/06-367 від 05.06.2020. надані ОСББ КОРОЛЬОВА 3 копії витягів з паспортів ліфтів за реєстраційними №№ 943, 944, 945 не підтверджують з боку ОСББ КОРОЛЬОВА З проведення ліфтам за обліковими №№ 943-945 позачергових повних технічних оглядів, у зв`язку із закінченням граничного строку експлуатації, відповідно до рекомендацій, які вказані у експертних висновках.

З урахуванням викладеного, Головне управління підтримує свої позовні вимоги до ОСББ КОРОЛЬОВА 3 у повному обсязі (а/с. 102).

07.08.2020 року за вхід. № 30947/20 ГУ Держпраці в Одеській області надано відповідь на відзив в якому, зокрема, зазначено:

Щодо порушення, зафіксованого у рядку 1 розділу V Акту перевірки суб`єкта №15/14.1/06-367 від 05.06.2020 - доказів проведення ліфтам за обліковими №№943-945 позачергових повних технічних оглядів ОСББ Корольова 3 не надало, відмітки у технічних паспортах свідчать про проведення відповідним ліфтам експертних обстежень, однак не технічних оглядів.

Ліфти пасажирські, заводські №№ 1549,1547, 1552, 1973 року випуску, виробництва Київського Ліфтобудівного заводу, облік. № 943, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 3; були обліковані за №№ 943, 944, 945 у Одеській державній інспекції котлонагляду та охорони праці у будівництві Держнаглядохоронпраці ще 10 вересня 1973 року, тобто більше 46 років назад.

Відповідно до п. 2.2 Положення про систему технічного обслуговування та ремонту ліфтів в Україні, затвердженого наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України № 73 від 10.04.2000, строк дієздатності ліфта визначається в 25 років за умов, що його експлуатація і технічне обслуговування відповідає вимогам нормативних документів.

Відповідно до п. 7 Порядку проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 687 від 26.05.2004, технічний огляд проводиться з метою визначення якості виготовлення, монтажу, ремонту, реконструкції і модернізації, умов та строку подальшої безпечної експлуатації устатковання, оцінки технічного стану складових частин, деталей або їх елементів, перевірки їх на відповідність технічним вимогам тощо.

Пункт 9.5.1. Правила будови і безпечної експлуатації ліфтів , затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 01.09.2008 № 190 чітко встановлює вимогу проведення позачергового технічного огляду ліфта, зокрема, у разі закінчення граничного строку експлуатації (із застосуванням видів робіт, що не використовувались під час експертного обстеження).

Отже, ОСББ Корольова 3 не усунуло порушення пункту 9.5.1. НПАОП 0.00-1.02- 08, зафіксоване у рядку 1 розділу V Акту перевірки суб`єкта № 15/14.1/06-367 від 05.06.2020.

Щодо порушення, зафіксованого у рядку 2 розділу V Акту перевірки суб`єкта №15/14.1/06-367 від 05.06.2020 - доказів усунення порушення пункту 9.8.1. НПАОП 0.00- 1.02-08 з боку ОСББ Корольова 3 не надано.

Пункт 9.8.1. Правила будови і безпечної експлуатації ліфтів чітко встановлює обов`язок обладнання пасажирських, вантажопасажирських ліфтів, встановлених в житлових будинках, двостороннім зв`язком з диспетчерським пунктом або пунктом розміщення обслуговуючого персоналу на весь строк їх експлуатації.

Щодо мобільного зв`язку, про який надає пояснення ОСББ Корольова 3 , як про систему, доступ до якої мають всі мешканці нашого міста та за допомогою якої забезпечується двосторонній зв`язок з диспетчерським пунктом з кабін ліфтів, зазначаємо, що по-перше, у кабіні ліфта не завжди наявний мобільний зв`язок, тобто, покриття не завжди є стабільним, по-друге, мобільний апарат не завжди є при людині, коли вона знаходиться у кабіні ліфта, в ньому не завжди підряджена батарея, або ж людина взагалі може не мати мобільного телефону.

При цьому, у розділі V Правила будови і безпечної експлуатації ліфтів наглядно перелічені основні види небезпек, небезпечних ситуацій та небезпечних випадків, що можуть виникнути під час нормальної експлуатації ліфтів і які становлять небезпеку для користувачів та обслуговуючого персоналу: защемлення; здавлювання; падіння; несанкціонована зупинка кабіни ліфта між поверхами; пожежа; електрошок; вібрація; ушкодження матеріалу з причин механічного ушкодження, зносу, корозії.

Тобто, людина повинна мати завжди можливість оперативно зв`язатися із диспетчерським пунктом для сповіщення про кризову ситуацію у замкнутому просторі, однак, доказів функціонування двостороннього зв`язку з диспетчерським пунктом у ліфтах за обліковими №№ 943-945 немає.

Отже, ОСББ Корольова 3 не усунуло порушення пункту 9.8.1. НПАОП 0.00-1.02- 08, зафіксоване у рядку 2 розділу V Акту перевірки суб`єкта № 15/14.1/06-367 від 05.06.2020;

Щодо порушень, зафіксованих у рядках 3,4,5,6,7,9,10 розділу V Акту перевірки суб`єкта № 15/14.1/06-367 від 05.06.2020 - жодних доказів на їх усунення з боку ОСББ Корольова 3 не надано. Лише на підставі слів суб`єкта господарювання про наявність табличок з необхідною інформацією на площадці кожного ліфта, про проведення робіт по освітленню підходів до машинних приміщень ліфтів, про відгалуження дротів і кабелів у машинних приміщеннях ліфтів та про облаштування електропроводки у підвалі будинку відповідно до норм, про облаштованість дверей електрощитової, Головне управління не має права встановлювати факт усунення порушень, так само, як і без доказів від Відповідача про проведення опосвідчення стану безпеки електроустановок ОСББ Корольова 3 та профілактичних випробувань і вимірювань електрообладнання та електромереж.

Щодо порушення, зафіксованого у рядку 8 розділу V Акту перевірки суб`єкта №15/14.1/06-367 від 05.06.2020 - ОСББ Корольова 3 надало копію однолінійної схеми електропостачання споживача, як додаток до Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії № 8716 від 14.02.2020 - порушення усунуто (а/с. 145-146).

14.08.2020 року за вхід. № 32031/20 ОСББ Корольова 3 надано заперечення на відповідь на відзив в якій зазначено:

22.07.2020р. ОСББ Корольова 3 надало додаткові пояснення, в яких детально розглянуто відсутність порушень вимог законодавства, зазначених в Акті перевірки суб`єкта господарювання від 05 червня 2020 року № 15/14.1/06- 367 та причини помилкового внесення 7 з 11 порушень до зазначеного вище Акту перевірки суб`єкта господарювання.

Листом від 12.08.2020р. №17 ОСББ Корольова 3 повідомило Головному державному інспектору відділу нагляду у будівництві та котлонагляду Головного управління Держпраці в Одеській області ОСОБА_2 про відсутність більшості порушень вимог законодавства, зазначених в Акті перевірки суб`єкта господарювання від 05 червня 2020 року № 15/14.1/06-367, та процедуру та строки усунення кількох останніх, усунення яких потребує залучення сторонніх уповноважених організацій. Вимоги позивача, викладені в позовній заяві, нами не визнаються повністю.

08.09.2020 року за вхід. № 35594/20 ОСББ Корольова 3 надано додаткові пояснення в яких, зокрема, зазначається, листом вих. №17 від 12.08.2020 ОСББ Корольова 3 повідомило Головне управління Держпраці в Одеській області про усунення більшості порушень, які відображені у рядках 1-10 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 05 червня 2020 року № 15/14.1/06-367 та відповідно зазначені у позовній заяві, а також висунуло вимогу Головному управлінню Держпраці в Одеській області письмово повідомити ОСББ Корольова 3 , яким чином та в якому вигляді ОСББ Корольова 3 має надати Головному управлінню Держпраці в Одеській області докази усунення порушень вимог законодавства. Нажаль, така вимога ОСББ Корольова З залишилась без відповіді з боку Головного управління Держпраці в Одеській області. Копія листа ОСББ Корольова 3 вих. №17 від 12.08.2020 надана суду раніше та міститься в матеріалах справи.

Щодо порушень, зафіксованих у рядку 1 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 05 червня 2020 року № 15/14.1/06-367 повідомляємо наступне: паспорти зазначених ліфтів перебувають у представника компанії Портал-ГІ , яка призначена Департаментом ЖКГ Одеської міської ради виконавцем робіт по заміні ліфтів реєстр. №№943-945, тому зазначені паспорти ліфтів не були надані перевіряючому інспектору.

Щодо порушень, зафіксованих у рядку 3 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 05 червня 2020 року № 15/14.1/06-367 надаємо фотофіксацію наявності на основній посадочній площадці кожного з зазначених вище ліфтів таблички з зазначенням найменування ліфта (його призначення), вантажопідйомності (з зазначенням допустимого числа пасажирів), та телефону для зв`язку з обслуговуючим персоналом або з аварійною службою.

Щодо порушень, зафіксованих у рядку 4 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 05 червня 2020 року № 15/14.1/06-367 надаємо фотофіксацію підходів до машинних приміщень ліфтів та системи освітлення з використанням природного та штучного освітлення.

Щодо порушень, зафіксованих у рядках 9-10 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 05 червня 2020 року № 15/14.1/06-367 надаємо фотофіксацію дверей електрощитової будинку, забезпечення заборонними та попереджуючими знаками і плакатами на дверях, належного улаштування у підвалі будинку електропроводки, що належить ОСББ Корольова 3 , що не погіршує експлуатаційних характеристик конструкцій і пожежну безпеку (а/с. 165- 166).

11.09.2020 року за вхід. № 36561/20 ГУ Держпраці в Одеській області надано додаткові пояснення в яких зокрема зазначається, на адресу Головного управління 08 вересня 2020 року за вхід. № 10603/01-32 від Голови правління ОСББ Корольова 3 Троянського О.В. надійшли додаткові пояснення (за вих. № 20 від 08.09.2020) із додатками у вигляді фотофіксації, розглянувши які, Головне управління зазначає про наступний стан усунення порушень, які стали підставою для застосування заходів реагування у судовому порядку до ОСББ Корольова 3 , зафіксованих у рядках 1-10 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 05 червня 2020 року № 15/14.1/06-367:

Щодо порушень, зафіксованих у рядку 3 розділу V Акту перевірки суб`єкта №15/14.1/06- 367 від 05.06.2020 - ОСББ Корольова 3 надало фотофіксацію наявності табличок на кожен з ліфтів за обліковими №№ 943-945 із зазначеннями найменування ліфтів (їх призначення), вантажопідйомності, допустимого числа пасажирів, номера телефону для зв`язку з аварійною службою - порушення усунуто;

Щодо порушень, зафіксованих у рядку 4 розділу V Акту перевірки суб`єкта № 15/14.1/06- 367 від 05.06.2020 - ОСББ Корольова 3 надало фотофіксацію наявності освітлення підходів до машинних приміщень ліфтів - порушення усунуто;

Щодо порушення, зафіксованого у рядку 7 розділу V Акту перевірки суб`єкта № 15/14.1/06- 367 від 05.06.2020 - ОСББ Корольова 3 вже надавало копію акту опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів від 23.06.2020 № 1, затвердженого Головою ОСББ Корольова 3 О.В. Троянським 25.06.2020 - порушення усунуто;

Щодо порушення, зафіксованого у рядку 8 розділу V Акту перевірки суб`єкта № 15/14.1/06- 367 від 05.06.2020 - ОСББ Корольова 3 вже надавало копію однолінійної схеми електропостачання споживача, як додаток до Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії № 8716 від 14.02.2020 - порушення усунуто;

Щодо порушення, зафіксованого у рядку 9 розділу V Акту перевірки суб`єкта№ 15/14.1/06- 367 від 05.06.2020 - ОСББ Корольова 3 надало фотофіксацію (додаток 3) наявності заборонних плакатів і знаків, що попереджають на дверній решітці із замком електрощитової будинку - порушення усунуто;

Щодо порушення, зафіксованого у рядку 10 розділу V Акту перевірки суб`єкта № 15/14.1/06- 367 від 05.06.2020 - ОСББ Корольова 3 надало фотофіксацію (додаток 3) належного улаштування у підвалі будинку електропроводки, щоб не погіршувати експлуатаційні характеристики конструкцій і пожежну безпеку - порушення усунуто.

Щодо порушень, зафіксованих у рядках 1, 2, 5, 6 розділу V Акту перевірки суб`єкта № 15/14.1/06-367 від 05.06.2020 - доказів на проведення профілактичних випробувань і вимірювань електрообладнання та електромереж, та на проведення ліфтам за обліковими №№ 943-945 позачергових повних технічних оглядів з боку Відповідача не надано, також відсутні докази функціонування двостороннього зв`язку з диспетчерським пунктом у ліфтах за обліковими №№ 943- 945, та відгалуження і закріплення дротів та кабелів у машинних приміщеннях ліфтів - порушення не усунуті (а/с. 172 ).

19.10.2020 року за вхід. № 36561/20 ГУ Держпраці в Одеській області надано додаткові пояснення, в яких зазначено, що 13 жовтня 2020 року за вхідним № 12514/01 -32 на адресу Головного управління надійшов лист від Голови правління ОСББ Корольова 3 Троянського О.В. за вихідним № 22 від 09.09.2020 щодо здійснення певних робіт по усуненню виявлених порушень, які стали підставою для звернення Головним управлінням до суду про застосування заходів реагування до ОСББ Корольова 3 , Позивач вважає за доцільне надати наступні пояснення.

Після ознайомлення посадовими особами Головного управління із листом ОСББ Корольова 3 за вих. № 22 від 09.09.2020 та доданими до нього додатками, Позивач повідомляє про те, що копія технічного звіту електротехнічної лабораторії ТОВ Консультаційно-навчальний центр охорони праці № Л-2124 випробування електроустаткування, повинна бути належним чином завірена, або надано оригінал відповідного технічного звіту до контролюючого інспектора на огляд, для встановлення документальної відповідності копії звіту до його оригіналу. Наразі контролюючий інспектор не може прийняти незавірену копію технічного звіту електротехнічної лабораторії ТОВ Консультаційно-навчальний центр охорони праці № Л-2124, як доказ на усунення порушення, зафіксованого у рядку 6 розділу V Акту перевірки суб`єкта № 15/14.1/06-367 від 05.06.2020.

Щодо порушень зафіксованих у рядках 1, 2, 5 розділу V Акту перевірки суб`єкта № 15/14.1/06-367 від 05.06.2020, з боку ОСББ Корольова 3 досі не надано жодного доказу на проведення ліфтам за обліковими №№ 943-945 позачергових повних технічних оглядів (проведення періодичного технічного огляду ліфту не рідше одного разу на 24 місяці є обов`язком балансоутримувача ліфта, і це не є доказом усунення порушення, зафіксованого у рядку 1, адже проведення саме позачергового технічного огляду є обов`язковим у разі закінчення граничного строку експлуатації ліфта ліфти №№ 943, 944, 945 були обліковані у Одеській державній інспекції котлонагляду та охорони праці у будівництві Держнаглядохоронпраці ще 10 вересня 1973 року, тобто більше 46 років назад, при цьому, строк дієздатності ліфта за умов, що його експлуатація і технічне обслуговування відповідає вимогам нормативних документів визначається в 25 років), також відсутні докази функціонування двостороннього зв`язку з диспетчерським пунктом у ліфтах за обліковими №№ 943-945, та відгалуження і закріплення дротів та кабелів у машинних приміщеннях ліфтів (а/с. 182-183).

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.

На підставі наказу Головного управління Держпраці в Одеській області (далі - Головне управління) № 643 від 02.06.2020 та направлення № 15/01-29-1103 від 02.06.2020, посадовими особами Головного управління в особі головного державного інспектора відділу нагляду в будівництві та котлонагляді Царелунга Сергія Сергійовича та головного державного інспектора відділу нагляду в енергетиці, машинобудуванні та житлово-комунальному господарстві Ідесіс Ігора Олександровича у період з 04 по 05 червня 2020 року проведено позапланову перевірку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Корольова 3" (вул. Академіка Корольова, буд. 3, м. Одеса, 65101; код ЄДРПОУ: 40552870) (далі - ОСББ КОРОЛЬОВА 3 ) в частині перевірки усунення керівництвом ОСББ КОРОЛЬОВА 3 порушень, вказаних у приписах від 20.11.2018 № 15/14.1/06-1268-2012 та № 15/14.3/09-1268-2013.

В ході проведення позапланової перевірки ОСББ КОРОЛЬОВА 3 встановлено невиконання пунктів 3, 5, 6, 7, 8 припису від 20.11.2018 № 15/14.1/06- 1268-2012 та пунктів 13, 15, 17, 19, 20, 23 припису від 20.11.2018 № 15/14.3/09-1268- 2013, що зафіксовано Актом перевірки суб`єкта господарювання № 15/14.1/06-367 від 05 червня 2020 року.

Порушення, які відображені у рядках 1-10 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 05 червня 2020 року № 15/14.1/06-367 створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

20.11.2018 року прийнятий припис № 15/14.1/06-1268-2012.

20.11.2018 року прийнятий припис № 15/14.3/09-1268-2013.

Вказані приписи не оскаржувались.

Не усуненими залишились порушення зазначені у п.1,2,5, а саме:

ст. 43 Закону України № 2694 - Не надані документи, які підтверджують виконання п. 3 припису від 20.11.2018 №15/14.1/06-1268-2012, а саме: ліфтам (облік. №№ 943, 944, 945) не проведено позачергові повні технічні огляди, силами уповноваженої організації (рекомендації з експлуатації ліфтів, які вказані у експертних висновках не виконані), у зв`язку з закінченням граничного строку експлуатації, чим порушено п. 9.5.1. НПАОП 0.00-1.02-08 Правила будови та безпечної експлуатації ліфтів (Далі - Правила). Відповідно до вимог п.9.7.15. Правил, робота ліфта не дозволяється, якщо йому не проведено технічний огляд або не виконані приписи посадових осіб спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової безпеки та охорони праці;

ст. 43 Закону України № 2694 - Не виконано п.5 припису від 20.11.2018 №15/14.1/06-1268-2012, а саме: на ліфтах не функціонує двосторонній зв`язок з диспетчерським пунктом. Порушено п.9.8.1 НПАОП 0.00-1.02-08;

ст. 43 Закону України № 2694 - Не виконано п.8 припису від 20.11.2018 №15/14.1/06-1268-2012, а саме: прокладення, з`єднання і відгалуження дротів та кабелів в машинних приміщеннях ліфтів облік. №№943, 944, 945 не відповідають вимогам нормативних документів (дроті та кабелі не закріплені, прокладені без використання тросової підвіски або лотків). Порушено п. 1.1.7 НПАОП 40.1-1.21-98.

Згідно Договору № 59 від 01.01.2020 року про надання послуг з повного технічного обслуговування ліфтів, між філією Одесліфт ПАТ Виробниче об`єднання Стальканат - Сілур (Виконавець) та ОСББ Корольова 3 (Замовник) укладено договір за яким Виконавець приймає на себе обов`язки надавати послуги з повного технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації, що знаходяться на балансі ОСББ Корольова 3 (а/с. 67-70).

Додаток № 1 до договору № 59 від 01.01.2020 р., специфікація на повне технічне обслуговування ліфтів реєстраційний №№ 0943, 0944, 0945, 0946 - всього до сплати 5200,00 грн. (а/с. 71).

Згідно Договору № 83 від 19.07.2018 року про виконання робіт по ремонту електрообладнання, між ОСББ Корольова 3 (Замовник) та ОСОБА_1 (Підрядник) укладено договір за яким Підрядник зобов`язується виконати роботи по ремонту електрообладнання згідно з Додатками до договору, на об`єкті Замовника ОСББ Корольова 3 (а/с. 72-74).

Додаток № 1

- поточний ремонт поверхневих шаф (під`їзд № 1 поверх 1);

- поточний ремонт місць з`єднання силового кабелю (під`їзд № 1 поверх № 2-9) (а/с. 75).

Додаток № 2

- поточний ремонт магістральних кабелів (під`їзд № 1 поверх 1-7) (а/с. 76).

Додаток № 3

- поточний ремонт поверхневих шаф (під`їзд № 2 поверх 1);

- поточний ремонт поверхневих шаф (під`їзд № 2 поверх 2-9);

- поточний ремонт магістральних кабелів (під`їзд № 2 поверх 0-7);

- поточний ремонт магістральних кабелів (під`їзд № 1 поверх 0-1) (а/с. 77).

Додаток № 4

- поточний ремонт поверхневих шаф (під`їзд № 3 поверх 1);

- поточний ремонт поверхневих шаф (під`їзд № 3 поверх 2-9);

- поточний ремонт магістральних кабелів (під`їзд № 3 поверх 0-7) (а/с. 78).

Додаток № 5

- поточний ремонт електрообладнання (а/с. 79).

Додаток № 6

- поточний ремонт кабельних ліній в підвалі (а/с. 80).

Додаток № 7

- поточний ремонт кабельних ліній в підвалі (а/с. 81).

Акти приймання - передачі виконаних робіт до Договору № 83 про виконання робіт по ремонту електрообладнання від 01.08.2018 року (а/с. 82 -88), за вказаними Актами сторони засвідчують факт прийому робіт, здійснення Замовником перевірки робот, та зазначення про відсутність претензій до Підрядника у Замовника.

Згідно Договору № 815 від 01.12.2018 року про надання послуг з експлуатації ліфтів, між філією Одесліфт ПАТ Виробниче об`єднання Стальканат - Сілур (Виконавець) та ОСББ Корольова 3 (Замовник) укладено договір за яким Виконавець приймає на себе обов`язки з організації експлуатації ліфтів, що знаходяться на балансі ОСББ Корольова 3 (а/с. 98-99).

Додаток № 1 до договору № 815 від 01.12.2018р., специфікація на послуги з організації експлуатації ліфтів реєстраційний №№ 0943, 0944, 0945, 0946 - всього до сплати 800,00 грн. (а/с. 100).

РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ.

Статтями 1 і 8 Конституції України проголошено, що Україна є правовою державою, де діє верховенство права.

У ч. 2 ст. 19 Конституції України згадано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При цьому, у ч.1 ст.68 Конституції України також згадано, що кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Отже, усі без виключення суб`єкти права на території України зобов`язані дотримуватись існуючого у Державі правового порядку, а суб`єкти владних повноважень (органи публічної адміністрації) додатково обтяжені ще й обов`язком виконувати доведені законом завдання виключно за наявності приводів та способом, чітко обумовленими законом.

Мета застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) полягає в убезпеченні людей від можливої небезпеки. Разом з тим, форма такого захисту повинна бути розумною, не порушувати прав відповідача і не повинна перешкоджати власнику (користувачу) вживати заходів до усунення виявлених порушень.

При цьому, захід реагування у вигляді повного зупинення виконання робіт (виробництва) є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96 (далі - Положення № 96), Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Відповідно до пункту 7 Положення № 96 Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.

Відповідно до статті 4 Закону України від 14 жовтня 1992 року №2694-XII Про охорону праці (далі - Закон №2694-XII) державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя та здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Відповідно до вимог статті 38 Закону № 2694-XII державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Згідно зі статтею 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Наказом Державної служби України з питань праці від 30 квітня 2015 року №8 затверджено положення про ГУ Держпраці в Одеській області (далі - Положення №8), за пунктом 1 якого головне управління є територіальним органом Держпраці України та здійснює свої повноваження на території Одеської області.

Згідно з підпунктом 7 пункту 4 Положення № 8 територіальне управління відповідно до покладених на нього завдань:

- здійснює у визначеному порядку державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю, у тому числі з питань:

- будівництва, реконструкції та експлуатації об`єктів підвищеної небезпеки, потенційно небезпечних об`єктів і виробництв;

- видобування вуглеводнів, їх транспортування, переробки та використання на підприємствах, в установах та організаціях;

- застосування технологій, технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва;

- забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту;

- виготовлення, монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження, випробування і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва;

- облаштування системами автоматичного контролю і управління технологічними процесами та станом виробничого середовища;

- проведення робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, а також утилізації зброї, звичайних видів боєприпасів, виробів ракетної техніки та палива, вибухових матеріалів військового призначення, окрім вибухових матеріалів, призначених для військового та спеціального використання.

Положенням про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11 серпня 2011 року № 826 (далі - Положення № 826) установлено, що загроза життю та здоров`ю працівників - це виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатації об`єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.

Відповідно до пункту 2.26 зазначеного вище Положення право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; непроведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки.

У разі виявлення факту перевищення допустимих норм технологічного навантаження виробничого об`єкта (окремого виробництва, машин і механізмів) або, якщо дійсний рівень технологічного навантаження створює загрозу життю працівників, уникнути чого можливо за рахунок його зниження, роботи такого об`єкта (виробництво, експлуатація машин і механізмів) можуть бути обмежені до допустимого безпечного рівня.

Згідно пункту1 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів, затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 01.09.2008 р. № 190 (далі - Правила), чітко регламентовано, що ці правила поширюються на всіх суб`єктів господарювання незалежно від форм власності, які здійснюють виготовлення, монтаж, експлуатацію, ремонт, реконструкцію та модернізацію ліфтів, підйомників та їх складових частин.

Відповідно до пункту 9.5.1 Правил позачерговий технічний огляд ліфта проводять у разі: введення його в експлуатацію після ремонту, реконструкції або модернізації; перерви в експлуатації більше як на 12 місяців; демонтажу та встановлення на новому місці; закінчення граничного строку експлуатації (із застосуванням видів робіт, що не використовувались під час експертного обстеження); експлуатаційної чи деградаційної відмови, виявлення зносу (механічного або корозійного), залишкової деформації, тріщин, інших пошкоджень складових частин, деталей або їх елементів; аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру.

Згідно з пункту 9.5.4. Правил після закінчення технічного огляду фахівець, який його провів, робить відповідний запис у паспорті устаткування про результати технічного огляду, дозволені параметри експлуатації і строк наступного технічного огляду, скріплюючи запис підписом і печаткою.

Відповідно до підпункту 9.6.1 пункту 9.6 Правил № 190 експертне обстеження проводиться у разі: закінчення граничного строку експлуатації; реконструкції (перебудови) або модернізації, якщо це обумовлено нормативно-правовими актами з охорони праці; аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру, з метою визначення можливості відновлення; виявлення під час проведення технічного огляду зносу (механічного або корозійного), залишкової деформації, тріщин, інших пошкоджень складових частин, деталей або їх елементів, що перевищують допустимі значення.

За положеннями пункту 9.7.15 Правил робота ліфта не дозволяється, якщо, зокрема, не проведено технічний огляд або експертне обстеження ліфта.

Відповідно до пункту 9.7.16 Правил суб`єкт господарювання, який експлуатує ліфти, може укласти договір на технічне обслуговування і ремонт ліфтів з організацією, яка має дозвіл на виконання цих робіт.

Судом встановлено, що багатоквартирний будинок № 3 за адресою Корольова, 3 м. Одеса, є на балансі ОСББ Корольова 3 , на даний час здійснює управління пасажирськими ліфтами в цьому будинку, оскільки будинок переданий по акту приймання-передачі разом із ліфами і таке узгоджується з ст.1 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку відповідно до якої, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна (а/с. 60-66).

Представником ОСББ Корольова 3 в судовому засіданні підтверджено, що згідно Договору № 815 від 01.12.2018 року про надання послуг з експлуатації ліфтів, укладено договір за яким Виконавець приймає на себе обов`язки з організації експлуатації ліфтів, що знаходяться на балансі ОСББ Корольова 3 , що включає технічне обслуговування та ремонт ліфтів і диспетчерських систем.

При цьому, судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що останнім не проведено ані експертного дослідження, ані технічного огляду ліфта № 943, 944, 945.

Під час експлуатації ліфти підлягають технічним оглядам та експертному обстеженню. Передбачені : первинний, періодичний ( черговий ), та позачерговий технічні огляди.

У визначені терміни мають бути проведені вимірювання опору ізоляції електроустановок, апаратів, вторинних кіл керування захисту, вимірювання, автоматики, сигналізації, телемеханіки та електропроводки, а також вимірювання опору заземлюючого пристрою та перевірка наявності кола заземлення металевих елементів ліфтової електроустановки . За результатами вимірів складається протокол виміру опору ізоляції (ГСТУ 36.1-001-97 ). Також мають бути розроблені графіки технічного обслуговування та ремонту ліфтового обладнання.

Повний технічний огляд проводиться поетапно:

Вивчення експлуатаційних, конструкторських (проектних) ремонтних документів/у разі наявності;

Аналіз умов та режимів експлуатації;

Проведення огляду;

Проведення випробовування, неруйнівного контролю, якщо це передбачено нормативно - правовими актами з охорони праці, організаційно - методичними та експлуатаційними документами;

Оцінка технічного стану;

Визначення умов та строку подальшої експлуатації (п.9.2.2.Правил №190).

Під час проведення технічного огляду ( крім первинного ) мають бути присутні:

Суб`єкт господарювання або уповноважена ним особа;

Особа, відповідальна за організацію робіт з технічного обслуговування і ремонту ліфтів;

Електромеханік, відповідальний за справний стан ліфта (п.9.2.6 Правил №190).

Під час проведення первинного технічного огляду, крім зазначених вище осіб, мають бути присутні також представник будівельної організації , яка побудувала будівельну частину ліфта, та представник монтажної організації, яка змонтувала ліфт.

Технічний огляд ліфта проводить спеціалізована організація (крім первинного та позачергового, який проводить уповноважена організація (п.9.2.3.Правил №190).

Після закінчення технічного огляду фахівець, який його проводив, робить відповідний запис у паспорті ліфта про результати технічного огляду, дозволені параметри експлуатації та строк наступного технічного огляду, скріплюючи запис підписом і печаткою (п.9.2.7. п.9.5.4 Правил № 190). У разі, коли через несправність або з інших причин неможливо провести технічний огляд устаткування в зазначений строк, роботодавець зобов`язаний зробити це достроково або припинити експлуатацію устаткування (п.9.2.5 Правил №190).

Первинний технічний огляд має бути проведений після встановлення ліфта перед пуском його в експлуатацію та має бути передбачено повний технічний огляд (п.9.3.1 правил № 190). Порядок випробовування ліфта визначає розділ 9.3 Правил № 190.

Періодичний технічний огляд ліфта проводять не рідше 1 раз на 24 місяці протягом установленого строку служби, якщо інше не встановлено експлуатаційними документами виробника з реєстрацією його результатів у паспорті ліфта (п.9.4.1, п.9.5.4 Правил № 190). Під час періодичного технічного огляду ліфт підлягає лише огляду.

Позачерговий технічний огляд проводять у разі:

Введення його в експлуатацію після ремонту, реконструкції або модернізації;

Перерви в експлуатації більше як на 12 місяців;

Демонтажу та встановлення на новому місці;

Закінчення граничного строку експлуатації ( із застосуванням видів робіт , що не використовувались під час експертного обстеження );

Експлуатаційної або деградаційної відмови, виявлення зносу ( механічного або корозійного ), залишкової деформації, тріщин, інших пошкоджень складових частин, деталей або елементів;

Аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру (п.9.5.1 Правил №190).

Під час позачергового технічного огляду проводять перевіряння і випробовування аналогічні первинному технічному огляду (крім випробовування буферів) п.9.5.1 Правил №190.

Проведення огляду ліфтів є одним із етапів проведення технічного огляду відповідно до п.9.2.2 Правил №190. Під час огляду ліфта має бути перевірено:

Стан устаткування і його кріплень, канатів, ланцюгів, електропроводки, огорожі шахти, огорожі машинного і блочного приміщень, а також дотримання нормативних відстаней і розмірів;

Наявність і стан заводських табличок і графічних символів;

Наявність і стан технічної документації;

Наявність дозволу на експлуатацію (технічне обслуговування) і ремонт ліфтів;

Відповідність установлення ліфта установчому кресленню і наявність в ньому і в принциповій електричній схемі записів відповідальної особи про відповідність виконаних монтажних робіт кресленням (п.9.3.2 Правил №190).

Диспетчеризовані ліфти підлягають огляду з періодичністю, визначеною організаціями, які його проводять (п.9.7.9 Правил №190). Результати огляду мають бути занесені до журналу оглядів ліфтів.

Огляд ліфтів може проводити ліфтер або може бути доручений електромеханіку, який здійснює технічне обслуговування і ремонт ліфтів. Записи підписує відповідальна особа , що виконала огляд або технічне обслуговування.

До системи технічного обслуговування та ремонту ліфтів належать регламентні роботи , місячні та квартальні ремонти. Передбачено такі форми технічного обслуговування як: повне технічне обслуговування, часткове технічне обслуговування, та технічне обслуговування за індивідуальними калькуляціями (п.2.5, 3.1 Положення №73). Відповідно до п.3.3 Положення №73.

Вся інформація про виконаний ремонт ліфта (вид ремонту, дата виконання, прізвище та підпис виконавця роботи) та відмітки про усунення несправностей заносяться виконавцем у журнал технічного огляду, який має зберігатися у машинному приміщенні ліфта. Електромеханіки зобов`язані записувати у цьому журналі дату, перелік виконаних робіт, прізвище та підпис виконавця (п.9.7.10 Правил №190). Для обліку заявок про несправності ліфтів створюють спеціальний журнал.

У відповідності до пункту 9.8.1 Правил пасажирські, вантажопасажирські ліфти, встановлені в житлових будинках, повинні обладнуватись двостороннім зв`язком з диспетчерським пунктом або пунктом розміщення обслуговуючого персоналу на весь строк їх експлуатації.

Пунктами 9.8.2, 9.8.3 Правил визначено, що диспетчерський контроль за роботою ліфтів повинен відповідати таким вимогам:

- для всіх ліфтів, крім вантажних малих, між диспетчерським пунктом і кабіною ліфта обладнується двосторонній переговорний зв`язок;

- для пасажирських ліфтів з обертально-розкривними дверима, крім двостороннього переговорного зв`язку, на диспетчерському пункті повинна забезпечуватись сигналізація зачинення всіх дверей шахти і в разі наявності пасажира в кабіні.

Доказів обладнання ліфтів двостороннім зв`язком з диспетчерським пунктом відповідачем до суду не надано.

Судом встановлено, що Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Корольова 3 є юридичною особою, основним видом діяльності якого є комплексне обслуговування об`єктів (основний)(КВЕД 81.10).

Між філією Одесліфт ПАТ Виробниче об`єднання Стальканат - Сілур (Виконавець) та ОСББ Корольова 3 (Замовник) укладено договір за яким Виконавець приймає на себе обов`язки надавати послуги з повного технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації, що знаходяться на балансі ОСББ Корольова 3 визначених у додатку № 1, який є невід`ємною частиною договору, а замовник зобов`язується приймати належним чином надані послуги та оплачувати їх відповідно до умов договору.

Пунктом 4.2.1 вказаного договору визначено, що при виконанні умов договору сторони керуються: Правилами будови і безпечної експлуатації ліфтів (ПББЕЛ), Правилами будови електроустановок (ПБЕ), Правилами технічної експлуатації електроустановок споживачів (ПТЕ), Правилами техніки безпеки (ПТБ), Законом України "Про охорону праці" та іншими нормативно - правовими актами, а також положеннями Інструкції з експлуатації від виробника.

Підрядник забезпечує проведення періодичного, позачергового і часткового технічного огляду згідно Порядку проведення огляду, випробування та експертного обстеження машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 року №687.

Пунктом 14 частини 1 статті 1 Закону України "Про житлово - комунальні послуги" визначено, що управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.

Відповідно до частини 1 статті 6 Закону України "Про житлово - комунальні послуги" учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є:

1) споживачі (індивідуальні та колективні);

2) управитель;

3) виконавці комунальних послуг.

Частинами 3 та 4 статті 8 Закону України "Про житлово - комунальні послуги" визначено, що управитель багатоквартирного будинку має право:

1) вимагати від споживача дотримання вимог правил експлуатації жилих приміщень та прибудинкової території, санітарно-гігієнічних правил і правил пожежної безпеки, інших нормативно-правових актів у сфері комунальних послуг;

2) вимагати від споживача своєчасного проведення робіт з усунення виявлених неполадок, пов`язаних з експлуатацією спільного майна, що виникли з вини споживача, або відшкодування вартості таких робіт;

3) отримувати компенсацію за надані відповідно до закону окремим категоріям громадян пільги та нараховані субсидії з оплати житлових послуг;

4) отримувати інформацію від споживачів про зміну власника житла (іншого об`єкта нерухомого майна) та фактичної кількості осіб, які постійно проживають у житлі споживача, у випадках та порядку, передбачених договором;

5) за рішенням співвласників багатоквартирного будинку надавати в оренду, встановлювати сервітут щодо спільного майна багатоквартирного будинку;

6) доступу до приміщень, будинків і споруд для ліквідації аварій, усунення неполадок, що виникли у санітарно-технічному та інженерному обладнанні, його встановлення і заміни, проведення технічних і профілактичних оглядів у порядку, визначеному законодавством і договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком;

7) вести претензійно-позовну роботу у разі виникнення заборгованості за надані послуги в порядку і строки, встановлені законом та/або договором;

8) утворювати системи управління якістю та проводити їх сертифікацію відповідно до національних або міжнародних стандартів акредитованими органами із сертифікації;

9) у випадках та порядку, передбачених договором, припинити/призупинити надання послуг у разі їх не оплати або оплати не в повному обсязі.

Управитель багатоквартирного будинку зобов`язаний:

1) забезпечувати належне утримання спільного майна багатоквартирного будинку та прибудинкової території відповідно до нормативних вимог і договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, від власного імені укладати з підрядниками необхідні договори про виконання окремих робіт та послуг;

2) від імені співвласників багатоквартирного будинку вживати заходів для забезпечення захисту спільного майна багатоквартирного будинку від протиправних посягань та стягнення з осіб, винних у знищенні, пошкодженні або викраденні спільного майна, відшкодування завданих збитків;

3) вести і зберігати технічну та іншу встановлену законом та/або договором документацію багатоквартирного будинку;

4) інформувати співвласників багатоквартирного будинку про необхідність капітального ремонту (заміни) спільного майна багатоквартирного будинку;

5) у разі прийняття співвласниками багатоквартирного будинку відповідного рішення від імені, в інтересах та за рахунок співвласників укладати з виконавцями комунальних послуг договори про надання таких послуг, забезпечувати виконання умов договорів та контроль якості цих послуг;

6) укласти з виконавцем послуги з постачання електричної енергії договір про постачання електричної енергії для освітлення місць загального користування, живлення ліфтів та забезпечення функціонування іншого спільного майна багатоквартирного будинку, забезпечувати виконання умов цього договору та контроль якості цих послуг;

7) за рішенням співвласників багатоквартирного будинку та в межах виділених ними коштів організовувати виконання та виступати замовником робіт з капітального ремонту (заміни) спільного майна багатоквартирного будинку;

8) у разі прийняття відповідного рішення співвласниками багатоквартирного будинку приймати на банківський рахунок, відкритий для розрахунків за окремим багатоквартирним будинком для цієї мети, внески на проведення капітального ремонту спільного майна багатоквартирного будинку, орендну плату і плату за сервітути та забезпечувати проведення відповідних розрахунків, а також на запит будь-якого співвласника багатоквартирного будинку, який перебуває в його управлінні, надавати інформацію про рух коштів на відповідному рахунку;

9) вести окремий облік доходів і витрат за кожним багатоквартирним будинком, що перебуває в його управлінні, та забезпечувати співвласникам багатоквартирного будинку вільний доступ до такої інформації щодо їхнього будинку у порядку, визначеному договором;

10) щороку звітувати перед споживачами про виконання кошторису витрат та подавати кошторис витрат на поточний рік споживачам на погодження.

Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що саме відповідач, як управляюча компанія утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну і іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного ремонту та утримання, забезпечує відповідне утримання, а тому саме відповідач несе відповідальність за безпечну експлуатацію та технічне обслуговування ліфтів згідно з вимогами чинного законодавства та повинен вживати заходи для їх своєчасного ремонту та огляду.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 29 серпня 2019 року у справі № 815/7070/15 та від 24 січня 2020 року у справі № 815/6104/15.

Крім того, відповідачем не усунуті порушення щодо не виконання п.8 припису від 20.11.2018 №15/14.1/06-1268-2012, а саме: прокладення, з`єднання і відгалуження дротів та кабелів в машинних приміщеннях ліфтів облік.№№943, 944, 945 не відповідають вимогам нормативних документів (дроті та кабелі не закріплені, прокладені без використання тросової підвіски або лотків). Порушено п. 1.1.7 НПАОП 40.1-1.21-98.

Крім того, відповідно до частини першої статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема: перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Тобто аналіз вказаної норми свідчить про те, що факт виконання/невиконання суб`єктом господарювання порушень, встановлених, зокрема в Акті, за результатами проведення попереднього заходу (перевірки) органом державного нагляду (контролю), шляхом винесення припису, може бути встановлено лише за результатами проведення таким органом позапланових заходів (перевірки).

Отже, факт підтвердження відсутності порушень на час розгляду справи має бути доведений не тільки наданими письмовими доказами наявності необхідних документів та проведених заходів, а і актом перевірки стану усунення виявлених порушень.

Таких документів сторонами суду надано не було, у зв`язку із чим надані відповідачем письмові пояснення не можуть бути визнані такими, що підтверджують факт відсутності порушень в його діяльності.

Поряд з цим, суд звертає увагу, що законодавством не визначено право адміністративного суду переймати на себе функції та повноваження інших органів державної влади, які реалізуються відповідними суб`єктами владних повноважень в межах закону на власний розсуд (дискреційні повноваження), без необхідності узгодження у будь-якій формі своїх дій з іншими суб`єктами.

Також суд звертає увагу, що часткове усунення порушень чинного законодавства у сфері державного нагляду не може бути безумовною ознакою відсутності правових підстав для вжиття заходів реагування, оскільки згідно приписів частини першої статті 3 Конституції України, згідно якої людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

На переконання суду, перелік не усунутих порушень відповідачем є достатньою підставою для твердження про існування загрози життю та здоров`ю людей.

Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення робіт, а саме: зупинення роботи ліфтів обліковий (реєстраційний) № 943, 944, 945 м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 3, є саме тим заходом, що направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

При цьому, суд враховує, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявленого порушення.

Крім того, застосований до відповідача захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення відповідачем виконання вимог законодавства.

Відповідно до положень частин першої та другої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно положень статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Зі змісту частин 1-4 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Керуючись ст. ст. 139, 241,242-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Корольова 3 про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до ОБ`ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ КОРОЛЬОВА 3 шляхом зобов`язання ОСББ КОРОЛЬОВА 3 негайно зупинити роботи з експлуатації ліфту пасажирського, зав. № 1549, 1973 року випуску, виробництва Київського Ліфтобудівного заводу, облік. № 943, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 3; ліфту пасажирського, зав. №1547, 1973 року випуску, виробництва Київського Ліфтобудівного заводу, облік. № 944, м.Одеса, вул. Академіка Корольова, 3; ліфту пасажирського, зав. № 1552, 1973 року випуску, виробництва Київського Ліфтобудівного заводу, облік. № 945, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 3, з метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Пунктом 15.5 розділу VII Перехідні положення КАС України від 03 жовтня 2017 року визначено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи зберігаються порядок подачі апеляційних скарг та направлення їх до суду апеляційної інстанції, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України від 06 липня 2005 року.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Головне управління Держпраці в Одеській області - адреса: 65044, м. Одеса, проспект Шевченка, 2, код ЄДРПОУ 39781624, телефон: (048) 705 40 88, електронна пошта: 15od@dsp.gov.ua

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Корольова 3 - адреса: 65101, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 3, код ЄДРПОУ 40552870, телефон: (096) 415-12-63

Головуючий суддя Потоцька Н.В.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2020
Оприлюднено05.01.2021
Номер документу93984312
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/5503/20

Рішення від 23.12.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Рішення від 23.12.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 23.12.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 24.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 23.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 26.06.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні