ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 грудня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2645/20
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Ковбій О.В.,
при секретарі: Калівошко В.В.,
за участі: представника позивача - Кулік В.М., представника відповідача - Бондар І.П.,
розглянувши за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Елвін" до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Елвін" (далі - позивач, ТОВ "Елвін") звернулось до суду з вказаним адміністративним позовом, у якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 26.09.2019 № 1291219/24119906 про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних № 13 від 31.08.2019р. та рішення комісії Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - відповідач-1, ГУ ДПС) з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.02.2020 № 1458911/24119906, від 27 березня 2020 року №1503111/24119906 про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно № 6 від 30.09.2019р. та № 1 від 31.10.2019р.;
- зобов`язати Державну податкову службу України (далі - ДПС України, відповідач-2) зареєструвати податкові накладні № 13 від 31.08.2019, № 6 від 30.09.2019 та № 1 від 31.10.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання для реєстрації в ЄРПН.
Вказані вимоги позивач обґрунтовує тим, що оскаржені рішення відповідача про відмову у реєстрації податкових накладних № 13 від 31.08.2019, № 6 від 30.09.2019 та № 1 від 31.10.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято з порушенням вимог податкового законодавства, оскільки підприємством надано усі необхідні документи, які, на його думку, беззаперечно підтверджують реальність здійснення операції по заблокованим податковим накладним, а тому рішення про відмову у їх реєстрації є необґрунтованим як нормативно, так і документально, що є підставою для їх скасування та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати вказану податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою їх подання для реєстрації в ЄРПН.
Ухвалою суду від 22.09.2020 року вказана заява була залишена без руху, позивачу надано строк на усунення недоліків - 10 днів з моменту одержання ухвали.
На усунення недоліків, вказаних в зазначеній ухвалі суду, підприємством надано додаткові докази та виправлену позовну заяву.
Ухвалою суду від 12.10.2020 року провадження у справі відкрито, визначено розглядати її за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 29.10.2020 року.
27.10.2020 року представником ДПС України та представником ГУ ДПС подано до суду аналогічні за змістом відзиви на позовну заяву. В наведених відзивах відповідачі заперечують проти задоволення позовних вимог, вважаючи оскаржені рішення правомірним та таким, що скасуванню не підлягають. Відповідачі зазначають, що передумовою для прийняття оскаржених рішень було зупинення реєстрації поданих ТОВ "Елвін" податкових накладних від 31.08.2019, № 6 від 30.09.2019 та № 1 від 31.10.2019, яке відбулося відповідно до пп. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Підставою для внесення позивача до переліку підприємств, які відповідають критеріям ризиковості стала наявна інформація, що була зібрана контролюючим органом. Про зупинення реєстрації податкових накладних позивача повідомлено квитанціями №1 та запропоновано надати пояснення та копії підтверджуючих документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. Однак, як зазначають відповідачі, наданих ТОВ "Елвін" документів та пояснень виявилось недостатньо для прийняття рішення на користь підприємства. Як наслідок, ГУ ДПС прийнято оскаржені рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, які відповідачі вважають правомірними.
Також, 27.10.2020 року представником ГУ ДПС подано клопотання про залишення без розгляду позовної заяви в частині рішень про відмову в реєстрації податкових накладних №1291219/24119906 від 26.09.2019 року та №1458911/24119906 від 18.02.2020 року у зв`язку з пропуском строку звернення до суду.
В підготовче засідання призначене на 29.10.2020 року з`явились представники сторін. У зв`язку з ненаданням запитаних судом документів, підготовче засідання відкладено на 17.11.2020 року.
В підготовче засідання на вказану дату представники сторін з`явились.
Ухвалою суду від 17.11.2020 року відмовлено в задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Елвін" про поновлення пропущеного строку звернення до суду.
Задоволено частково клопотання Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про залишення позовної заяви без розгляду в частині оскарження рішень про відмову в реєстрації податкових накладних №1291219/24119906 від 26.09.2019 року, №1458911/24119906 від 18.02.2020 року.
Залишено позовну заяву без розгляду в частині позовних вимог щодо:
- визнання протиправним та скасування рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 26.09.2019 № 1291219/24119906 про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних № 13 від 31.08.2019 року;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну № 13 від 31.08.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання для реєстрації в ЄРПН.
Враховуючи, що під час підготовчого засідання у даній справі судом завершено проведення всіх підготовчих дій, необхідних для забезпечення правильного, своєчасного і безперешкодного розгляду справи по суті, протокольною ухвалою суду від 17.11.2020 року підготовче провадження у даній справі закрито, та призначено її до розгляду по суті в судовому засіданні на 17.12.2020 року.
В судове засідання на вказану дату представники сторін з`явились. Представник позивача на задоволенні позовних вимог наполягала, з підстав викладених у позові, представник відповідача проти задоволення позову заперечувала, покликаючись на доводи викладені нею в відзиві на позов.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, відзиви відповідачів, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Так, судом встановлено, що ТОВ "Елвін" зареєстровано юридичною особою, 15.02.1993 року, 02.12.2008 року відповідний запис внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за №1 499 120 0000 010407.
Відповідно свідоцтва №30563274 є платником податку на додану вартість.
03.10.2019 року позивачем для реєстрації в ЄРПН направлено податкову накладну №6 від 30.09.2019 року, складену в рамках договірних правовідносин з контрагентом - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТРЦ Фабрика".
08.11.2019 року позивачем для реєстрації в ЄРПН направлено податкову накладну №1 від 31.10.2019 року, складену в рамках договірних правовідносин з контрагентом - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТРЦ Фабрика".
Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН №9227848283 від 03.10.2019 року та від 08.11.2019 року №9262559120 реєстрація податкової накладної зупинена. Зазначено, що ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".
ТОВ "Елвін" надала до контролюючого органу додаткові документи та пояснювальні записки №1/14/02/2020 та №26/03/2020 від 26.03.2020 року.
За результатом розгляду наданих документів, ГУ ДПС прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.02.2020 року № 1458911/241119906 та № від 27.03.2020 року №1503111/24119906, якими позивачу відмовлено в реєстрації податкових накладних №6 від 30.09.2019 року та №1 від 31.10.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач вважає прийняті рішення протиправними, просить їх скасувати та поновити порушені права шляхом зобов`язання ДФС України зареєструвати в ЄРПН накладні №4 від 19.04.2019 року, №5 від 26.04.2019 року.
Вирішуючи спір суд виходить з наступного.
Положеннями ст.201 ПК України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити:
а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду; й) індивідуальний податковий номер.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (п.201.10 ст.201 ПК України).
Відповідно до п. 201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Слід звернути увагу, що редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України змінена на підставі Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII (далі - Закон № 2245-VIII).
Пунктом сьомим Прикінцевих та перехідних положень Закону №2245-VIII Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом;
у тримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом:
прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону;
привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
21 лютого 2018 року на виконання вимог Закону № 2245-VIII Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №117), який діяв станом на дату зупинення спірних податкових накладних.
Відповідно до пунктів 5-11 Порядку №117 Податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
ДФС формує і веде у відкритому доступі окремий Реєстр податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, за формою згідно з додатком 1 та щодня оприлюднює його на своєму офіційному веб-сайті.
Протягом місяця з дня набрання чинності цим Порядком окремий Реєстр податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, функціонує в тестовому режимі.
Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.
Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.
ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
ДФС розраховує показники для визначення позитивної податкової історії платника податку щомісяця до 10 числа місяця, що настає за звітним. Розраховані показники стають доступними для платника податку в електронному кабінеті.
Отже, вказаними положеннями Порядку №117 визначено як підстави для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН (результати моніторингу податкових накладних на предмет критеріям ризиковості платника податку) так і порядок визначення критеріїв ризиковості платника податку.
Відповідно до положень пунктів 12-14 Порядку №117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
При цьому слід звернути увагу, що окремими положеннями Порядку №117 не визначено конкретних критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, натомість на підставі пункту 10 цього Порядку зобов`язано Державну фіскальну службу України визначити такі критерії та погодити їх з Міністерством фінансів України.
Цією ж нормою визначено, що ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Критерії ризиковості здійснення операцій станом на дату зупинення реєстрації податкових накладних були визначені листом Державної фіскальної служби України № 1962/99-99-29-01-01 від 07.08.2019 року, який станом на день розгляду даної справи розміщений на офіційному веб-сайті ДФС України (http://sfs.gov.ua/baneryi/zupinennya-reestratsii-pn/388196.html). Критерії погоджено за умови, що вони будуть переглянуті протягом місяця.
Отже, на час виникнення спірних правовідносин та прийняття спірного рішення, хоча й набула чинності змінена редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України у відповідності до вимог якої прийнято Порядок №117, проте реалізація механізму зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних поставлена у залежність від наявності критеріїв ризиковості господарських операцій. Відповідні критерії у період, що аналізується, визначалися листом ДФС № 1962/99-99-29-01-01 від 07.08.2019 року.
Відповідно до квитанцій №1 про зупинення податкових накладних №1 від 31.10.2019, №6 від 30.09.2019 року підставою зупинення кожної податкової накладної є те, що податкова накладна відповідає критеріям п.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку.
Вирішуючи питання щодо законності рішень відповідача про відмову у реєстрації податкових накладних, суд надає оцінку рішенням (діям) щодо зупинення реєстрації цих податкових накладних, які за своїм змістом є передумовою для прийняття відповідачем оскаржуваних у даній справі рішень про відмову у реєстрації податкових накладних.
Так, надаючи оцінку підставам зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 31.10.2019, №6 від 30.09.2019 року, суд враховує, що акти, які затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством. Листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, не є джерелом права відповідно до статті 7 КАС України.
Отже, зупинення реєстрації податкових накладних на підставі критеріїв ризиковості, встановлених листом ДФС, порушує принцип правової визначеності та передбачуваності, а, відтак, є неправомірним.
Аналогічні правові висновки Верховного Суду викладено, зокрема, у постановах від 02.04.2019р. у справі №822/1878/18, від 30.07.2019р. у справі №320/6312/18, 21.05.2019р., у справі № 815/2791/18, 09.07.2019р. у справі №140/2093/18, від 02.06.2020 року по справі № 640/962/19, від 21.05.2020 по справі № 560/391/19.
При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду (ч.5 ст.242 КАС України).
Крім того, суд вважає за необхідне звернути увагу на невідповідність спірного рішення відповідача вимогам статті 2 КАС України щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості.
Так, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення вимог фіскальним органом.
У даному випадку у квитанції №1 про зупинення реєстрації податкової накладної, фіскальним органом запропоновано позивачу "надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН." З наведеного убачається, що контролюючим органом не визначено чітких вимог до позивача, натомість використано загальні фрази положень Порядку №117, тобто викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної.
Враховуючи, що зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 31.10.2019, №6 від 30.09.2019 року, як передумови для вчинення подальших дій відносно них було вчинено ДПС не у спосіб та в порядку не передбаченому законом, з суттєвим порушенням наведених приписів законодавства суд вважає, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.02.2020 № 1458911/24119906, від 27 березня 2020 року №1503111/24119906 про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних як наслідок недотримання визначеного законом порядку підлягають скасуванню.
Додатково з приводу оскаржених рішень податкового органу суд зазначає наступне.
Відповідно до частини четвертої статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті (визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії), суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Отже, предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну (у разі скасування рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної) мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації. Крім того, обов`язок суду встановити дійсні обставини справи при розгляді адміністративного позову безвідносно до позиції сторін випливає з офіційного з`ясування обставин справи як принципу адміністративного судочинства, закріпленого нормами КАС України.
Так, в процесі взаємовідносин сторін з приводу питання реєстрації спірних податкових накладних змінилось нормативно-правове регулювання відповідних правовідносин.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (зареєстрований в Мін`юсті України 13.12.2019р. за №1245/34216) (далі - Порядок № 520).
Відповідно до п.2, 3, 4-7, 11 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності ( УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку № 520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Аналіз наведених правових норм свідчить на користь висновку, що у рішенні про відмову у реєстрації податкової накладної повинна бути зазначена чітка підстава відмови.
Натомість, зі змісту оскаржуваних рішення відповідача-1 взагалі неможливо встановити, ненадання яких конкретно документів стало підставою для його прийняття, оскільки в ньому проставлено позначки у відповідних пунктах стосовно підстав для відмови у реєстрації податкової накладної, а саме в пункті: ненадання платником податку копій документів, а також в пунктах, що містять загальний перелік документів, що не були надані, а саме: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції (документи, які не надано підкреслити); первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Однак, вказані рішення не містять жодних підкреслень, що свідчить про не надання комісією належної оцінки, які ж саме документи платником податку не було подано, і яким чином це унеможливило реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Встановлені обставини свідчать на користь висновку, що рішення відповідача про відмову у реєстрації податкової накладної не відповідає вимогам обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, встановлених частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Разом з поясненнями ТОВ "Елвін" надано всі документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №1 від 31.10.2019, №6 від 30.09.2019 року.
Судом встановлено, що зазначені податкові накладні складені в межах договірних відносин позивача з контрагентом - ТОВ "ТРЦ Фабрика" згідно договору №01-02/2016 від 01.02.2016 року. Предметом договору є проведення позивачем професійної і якісної рекламної кампанії для замовника на території України на узгоджених сторонами у додатках до договору поверхнях спеціальних конструкцій (а.с.35-40). В подальшому, додатковими угодами до наведеного договору його чинність продовжувалась, зокрема він був актуальний станом на період, що є предметом дослідження в даній справі.
Додатками до договору (а.с.45-47) визначено місця розташування рекламоносіїв, період та вартість послуг з розміщення на них реклами, що відповідають переліку наданих послуг, зазначених в спірних податкових накладних.
Факт надання послуг передбачених договором підтверджується наданими позивачем актами здавання-прийому виконаних робіт (а.с.48-52), складеними ТОВ "Елвін" рахунками на оплату. Оплата контрагентом наданих послуг підтверджується платіжними дорученнями №3084 від 20.09.2019 року, №3255 від 23.10.2019 року, №3408 від 20.11.2019 року та виписками по рахунку позивача за ці самі періоди.
Додатково до наведеного, позивачем надано оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за 2019 рік по контрагенту "ТРЦ Фабрика", акт звірки з контрагентом.
На підтвердження можливості здійснення господарської діяльності, передбаченою договором, позивач надав докази сплати за комунальні послуги, дозволи на розміщення дозвільної реклами (щодо місць її розміщення), яка використовувалась з метою виконання договору, договір оренди місць розміщення реклами з іншою юридичною особою, документи на підтвердження витрат щодо широкоформатного друку, фото звіти по договору між ТОВ "Елвін" та ТОВ "ТРЦ Фабрика" №01-02/2016 від 01.02.2016 року.
З аналізу викладеного, суд вважає, що усі первинні документи надані позивачем, оформлені в межах договору №01-02/2016 від 01.02.2016 року відповідають нормам Податкового кодексу України та Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність". Доказів та зазначень про протилежне відповідачами не надано.
Суд вважає, що позивач на момент здійснення господарської операції, на підставі якої було оформлено податкові накладні №1 від 31.10.2019, №6 від 30.09.2019 року мав достатні технічні, людські та матеріальні ресурси для її здійснення.
В ході розгляду справи представник відповідача не зміг спростувати законність первинної документації наявної у ТОВ "Елвін" по господарським операціям за договором №01-02/2016 на проведення рекламної (их) кампанії (й), укладеним з ТОВ "ТРЦ Фабрика".
Стосовно відомостей зазначених ГУ ДПС в розділах "Додаткова інформація" рішень відповідача №1458911/24119906 та №1503111/24119906 відносно податкової накладної №6 від 30.09.2019 року орган ДПС вказав на відсутність документів, що підтверджують право власності на бігборди (рекламні щити). До договору оренди рекламних щитів, укладеного з ТОВ "Херсон-Енерго-сервіс" не надано додаток 2 (передбачений п.3.1 договору); відсутні акти виконаних робіт та документи, що підтверджують сплату оренди, наявності ознак підробки в документі дозволу №1489/4 суд зазначає наступне.
Щодо відсутності документів, які підтверджують право власності на рекламні щити, суд зазначає, що позивачем надано дозволи на розміщення зовнішньої реклами щодо всіх рекламних щитів. Згідно п.2 Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2003 р. № 2067 дозвіл - це документ установленої форми, виданий розповсюджувачу зовнішньої реклами на підставі рішення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, який дає право на розміщення зовнішньої реклами на певний строк та у певному місці;
Тобто, розміщенню конструкції для реклами передує надання відповідного дозволу. Отже, надані позивачем дозволи на розміщення зовнішньої реклами (щодо нього), в даному конкретному випадку є достатнім підтвердженням наявності в ТОВ "Елвін" засобів для виконання договірних зобов`язань. Вимог щодо переліку конкретних документів, що мають бути надані позивачем на підтвердження спірної операції контролюючим органом не формувалось.
Щодо відсутності додатку до договору оренди рекламних щитів, укладеного з ТОВ "Херсон-Енерго-сервіс", актів виконаних робіт та документів, що підтверджують сплату оренди суд зазначає, що вказані документи стосуються господарських відносин між позивачем та ТОВ "Херсон-Енерго-сервіс". Позивач (за відсутності відповідного волевиявлення суб`єкта владних повноважень) не може передбачити усього переліку документів, що буде достатнім для визнання контролюючим органом господарської операції такою, що відбулась.
Разом з тим, позивач для підтвердження відносин щодо оренди місць для розміщення зовнішньої реклами між ним та ТОВ "Херсон-Енерго-сервіс" надав договір №03/01 про надання місць для розміщення зовнішньої реклами від 03.01.2019 року. Відповідно п.6.1 наведеного договору він набирає чинності з моменту його підписання сторонами. Додаток №1 до згаданого договору містить перелік місць для розміщення зовнішньої реклами, які надано в оренду.
Тобто, договірні відносини між сторонами договору розпочались з дати його підписання та не ставились його умовами в залежність від акту виконаних робіт чи оплати. Отже, необхідність витребування від ТОВ "Елвін" додаткових документів для підтвердження договірних відносин між ним та орендодавцем - відсутня.
Твердження відповідача про наявність ознак підробки в одному з наданих ТОВ "Елвін" дозволів на розміщення зовнішньої реклами жодним чином не обґрунтовано. Доказів звернення відповідача з вказаного приводу до правоохоронних органів або видавника цього дозволу відповідачем не надано.
Згідно ч.3 ст.245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Враховуючи, що судом встановлено відсутність у контролюючого органу правових підстав для відмови у реєстрації податкових накладних шляхом прийняття відповідного рішення, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного прав позивача є зобов`язання відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 31.10.2019, №6 від 30.09.2019 року.
Задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 31.10.2019, №6 від 30.09.2019 року є дотриманням судом гарантій на те, що права позивача, за захистом яких він звернувся до суду, будуть відновлені.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовна заява ТОВ "Елвін" підлягає задоволенню, оскільки оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних прийняті із порушенням норм чинного законодавства.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).
Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позовну заяву ТОВ "Елвін" такою, що підлягає задоволенню у повному обсязі.
Приписами ч.1 ст.139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки суд за результатами справи задовольнив позовні вимоги ТОВ "Елвін" у повному обсязі (з урахуванням ухвали про залишення частини позовних вимог без розгляду), то сплачений позивачем у відповідній частині судовий збір у сумі 8408,00 грн. підлягає стягненню на його користь з Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі за рахунок її бюджетних асигнувань.
Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 139, 242-246, 250, 255, 162 КАС України, суд -
вирішив :
Позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.02.2020 № 1458911/24119906 про відмову в реєстрації податкової накладної від 30.09.2019 року № 6 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.03.2020 № 1503111/24119906 про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.10.2019 року № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, Код ЄДРПОУ:43005393) зареєструвати податкові накладні № 6 від 30.09.2019 року та № 1 від 31.10.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання для реєстрації до Єдиного реєстру податкових накладних.
Стягнути з Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі (73026, м.Херсон, просп.Ушакова, 75, код ЄДРПОУ 43143201) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Елвін" (73000, м. Херсон, вул. Московська, 3-а, код ЄДРПОУ 24119906) судовий збір у сумі 8408,00 (вісім тисяч чотириста вісім) грн 00 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 04 січня 2021 р.
Суддя О.В. Ковбій
кат. 111010000
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2020 |
Оприлюднено | 05.01.2021 |
Номер документу | 93984780 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні