Рішення
від 06.01.2021 по справі 384/465/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 січня 2021 року м. Кропивницький Справа № 384/465/20

провадження № 2-іс/340/68/20

Суддя Кіровоградського окружного адміністративного суду К.М. Притула, розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів - ОСОБА_16 , до Вільшанської селищної ради, про визнання рішення про відмову у наданні дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 звернулись до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Вільшанської селищної ради, в якому просять:

- визнати неправомірним рішення Вільшанської селищної ради Кіровоградської області про відмову у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою від 26.06,2020 року за № 710 щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2,00 га., у власність громадянам України: ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 ОСОБА_9 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_15 , для ведення господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 352430004000001;

- визнати неправомірним рішення Вільшанської селищної ради Кіровоградської області про відмову у надані, дозволу на розроблення проекту землеустрою від 26.06.2020 року за № 710 щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2,00 га., у власність громадянам України ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000003;

- визнати неправомірним рішення Вільшанської селищної ради Кіровоградської області про відмову у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою від 26.06.2020 року за № 710 щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2,00 га., у власність громадянам України ОСОБА_2 , ОСОБА_10 , для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 352430004000002;

- визнати неправомірним рішення Вільшанської селищної ради Кіровоградської області про відмову у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою від 26.06.2020 року за № 710 щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2,00 га., у власність громадянину України ОСОБА_6 , для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 352430004000005;

- визнати неправомірним рішення Вільшанської селищної ради Кіровоградської області про відмову у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою від 26.06.2020 року за № 710 щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2,00 га. у власність громадянину України ОСОБА_5 , для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 352430004000004;

- зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської області надати дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га, у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренда від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000001;

- зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської надати дозвіл ОСОБА_3 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 352430004000001;

- зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської надати дозвіл ОСОБА_4 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 35240004000001;

- зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської надати дозвіл ОСОБА_7 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000001;

- зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської надати дозвіл ОСОБА_8 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000001;

- зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської надати дозвіл ОСОБА_9 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства, в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 352430004000001;

- зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської надати дозвіл ОСОБА_11 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренда від 04.03.2011 року за реєстровим № 3 5243 0004000001;

- зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської надати дозвіл ОСОБА_12 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000001;

- зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської надати дозвіл ОСОБА_15 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 35243 0004000001;

- зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської надати дозвіл ОСОБА_13 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9017, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000003;

- зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської надати дозвіл ОСОБА_14 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9017, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000003;

- зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської надати дозвіл ОСОБА_2 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9015, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 352430004000002;

- зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської надати дозвіл ОСОБА_10 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9015, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000002;

- зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської надати дозвіл ОСОБА_6 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9016, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000005;

- зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської надати дозвіл ОСОБА_5 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9018, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000004;

- стягнути з Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, на користь: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 в рівних частках понесені судові витрати по вказаній справі.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивачі вказують, що відповідач відмовив у надані дозволу на розробку проекту землеустрою на підставах, не передбачених земельним кодексом України.

Ухвалою від 26 жовтня 2020 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та встановлено строк для виконання процесуальних дій.

У встановлений судом строк від відповідача відзиву на позовну заяву не надходило.

Дослідивши матеріли справи, суд встановив наступне.

29 травня 2020 року та 10 червня 2020 року позивачі звернулись до відповідача з клопотанням про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо безоплатного відведення у власність земельних ділянок, орієнтовною площею 2,00га із земель запасу комунальної власності які розташовані в межах території Вільшанської селищної ради для ведення особистого селянського господарства, що перебуває в користуванні третьої особи (а.с.84-98).

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_16 , в користуванні якого знаходиться спірні земельні ділянки, надав нотаріально посвідчену згоду на виготовлення технічних документацій щодо відповідних земельних ділянок (а.с.99-112).

Рішенням Вільшанської селищної ради Кіровоградської області №710 від 26 червня 2020 року позивачам відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою на підставі неможливості встановлення бажаного місця розташування ділянок, так як на поданому до заяви викопіюванні з кадастрової карти це місце не зазначене (а.с. 143-157).

Не погоджуючись із вказаними рішенням, позивачі звернулись із цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до частин 1, 2 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з частинами 3, 4, 5 статті 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, проводиться один раз по кожному виду використання.

Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами врегульовано статтею 118 ЗК України.

Відповідно до частини 6 статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною 7 статті 118 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Відповідно до частини 9 статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Частиною 10 статті 118 ЗК України унормовано, що відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування передбачені статтею 122 ЗК України.

Згідно з частиною 1 статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно з частиною 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: 34) вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Частинами 1 та 5 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Згідно з частиною 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

У відповідності до ч.15 ст.46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.

Отже, чинним законодавством чітко визначено, що орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Судом встановлено, що рішенням Вільшанської селищної ради Кіровоградської області №710 від 26 червня 2020 року позивачам відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою на підставі неможливості встановлення бажаного місця розташування ділянок, так як на поданому до заяви викопіюванні з кадастрової карти це місце не зазначене (а.с. 143-157).

Проте, зазначена підстава відмови у надані дозволу на розробку проекту землеустрою відсутня у чинному законодавстві.

Крім того слід зазначити, що наданні викопіювання виготовлені державним кадастровим реєстратором.

Отже, суд погоджується з доводами позивача, що відповідач за результатами розгляду заяви Позивача не встановив невідповідності місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до цих нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку, як це передбачено ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України.

Таким чином, підстава відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою зазначена в рішенні відповідача не передбачена нормами ст. 118 Земельного кодексу України.

Отже, відповідачем протиправно не надано позивачам відповідного дозволу, а тому рішення Вільшанської селищної ради Кіровоградської області №710 від 26 червня 2020 року підлягає скасування, а дана позовна вимога - задоволенню.

Щодо вимог про надання дозволу позивачам на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим ч. 2 ст. 2 КАС України критеріям, не може втручатися у дискрецію суб`єкта владних повноважень в межах такої перевірки.

У відповідності з Рекомендаціями № R (80) 2 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11.03.1980 р. під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади не допускає надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішень.

Надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності, відповідно до ст.122 Земельного кодексу України, відноситься до виключних повноважень відповідача.

Суд вважає, що в даному випадку зобов`язання відповідача надати дозвіл на розробку проекту землеустрою, свідчить про перебирання судом повноважень суб`єкта владних повноважень (відповідача у справі), до компетенції якого, віднесено розгляд клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою у порядку, визначеному законодавством, та право прийняти одне з кількох юридично допустимих рішень.

Щодо посилання позивача на практику Верховного Суду в обґрунтування того що надання дозволу відповідачем не є дискреційною функцією останнього, то суд зазначає, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 06.11.2019 у справі №509/1350/17.

Так, Велика Палата Верховного Суду оцінюючи ефективність обраного судом способу захисту (зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву) зазначила, що суд має право визнати бездіяльність суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язати вчинити певні дії. Суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. При цьому застосування такого способу захисту вимагає з`ясування судом, чи виконано позивачем усі визначені законом умови, необхідні для одержання дозволу на розробку проекту землеустрою. Разом з тим, наведених обставин судами не встановлено. Оцінка правомірності відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою стосувалася лише тих мотивів, які наведені відповідачем у оскаржуваному рішенні. Однак суди не досліджували у повній мірі, чи ці мотиви є вичерпними і чи дотримано позивачем усіх інших умов для отримання ним такого дозволу. Отже, як зазначила Велика Палата Верховного Суду, апеляційний суд дійшов правильного висновку про те, що належним способом захисту та відновлення прав позивача у цій справі буде зобов`язання відповідача повторно розглянути відповідну заяву позивача про надання йому дозволу на розробку проекту землеустрою (п. 36- 39).

Суд, визнаючи протиправним спірне рішення зазначає, що рішення є невмотивованим, оскільки відсутні чітка підстава для відмови із зазначенням конкретних недоліків, встановлених ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України.

Також, суд відповідно до положень ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України при прийнятті рішення по суті оцінює правомірність лише тих мотивів, які наведені відповідачем у оскаржуваному рішенні.

А тому, належним способом захисту та відновлення прав позивача у цій справі буде зобов`язання відповідача повторно розглянути відповідну заяву позивача про надання йому дозволу на розробку проекту землеустрою.

Відповідно до ч.2 ст.9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовної вимоги в частині зобов`язання відповідача прийняти рішення про надання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою.

Відповідно до частин 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на часткове задоволення та вихід за межі позовних вимог, сплачений судовий збір позивачами підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст.139, 143, 241-246, 255, 263 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_4 ), ОСОБА_5 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_5 ), ОСОБА_6 ( АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_6 ), ОСОБА_7 ( АДРЕСА_6 , РНОКПП НОМЕР_7 ), ОСОБА_8 ( АДРЕСА_7 , РНОКПП НОМЕР_8 ), ОСОБА_9 ( АДРЕСА_8 , РНОКПП НОМЕР_9 ), ОСОБА_10 ( АДРЕСА_9 , РНОКПП НОМЕР_10 ), ОСОБА_11 ( АДРЕСА_10 , РНОКПП НОМЕР_11 ), ОСОБА_12 ( АДРЕСА_11 , РНОКПП НОМЕР_12 ), ОСОБА_13 ( АДРЕСА_12 , РНОКПП НОМЕР_13 ), ОСОБА_14 ( АДРЕСА_13 , РНОКПП НОМЕР_14 ), ОСОБА_15 ( АДРЕСА_14 , РНОКПП НОМЕР_15 ), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів - ОСОБА_16 , до Вільшанської селищної ради (вул.Центральна,15,Вільшанка,Вільшанський район, Кіровоградська область,26600, ЄДРПОУ 04365595), про визнання рішення про відмову у наданні дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати неправомірним рішення Вільшанської селищної ради Кіровоградської області про відмову у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою від 26.06,2020 року за № 710 щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2,00 га., у власність громадянам України: ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 ОСОБА_9 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_15 , для ведення господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 352430004000001.

Визнати неправомірним рішення Вільшанської селищної ради Кіровоградської області про відмову у надані, дозволу на розроблення проекту землеустрою від 26.06.2020 року за № 710 щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2,00 га., у власність громадянам України ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000003.

Визнати неправомірним рішення Вільшанської селищної ради Кіровоградської області про відмову у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою від 26.06.2020 року за № 710 щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2,00 га., у власність громадянам України ОСОБА_2 , ОСОБА_10 , для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 352430004000002.

Визнати неправомірним рішення Вільшанської селищної ради Кіровоградської області про відмову у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою від 26.06.2020 року за № 710 щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2,00 га., у власність громадянину України ОСОБА_6 , для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 352430004000005.

Визнати неправомірним рішення Вільшанської селищної ради Кіровоградської області про відмову у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою від 26.06.2020 року за № 710 щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2,00 га. у власність громадянину України ОСОБА_5 , для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 352430004000004.

Зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га, у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000001.

Зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської області повторно розглянути заяву ОСОБА_3 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 352430004000001.

Зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської області повторно розглянути заяву ОСОБА_4 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 35240004000001.

Зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської області повторно розглянути заяву ОСОБА_7 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000001.

Зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської області повторно розглянути заяву ОСОБА_8 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000001.

Зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської області повторно розглянути заяву ОСОБА_9 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства, в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 352430004000001.

Зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської області повторно розглянути заяву ОСОБА_11 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренда від 04.03.2011 року за реєстровим № 3 5243 0004000001.

Зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської області повторно розглянути заяву ОСОБА_12 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000001.

Зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської області повторно розглянути заяву ОСОБА_15 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9019, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 35243 0004000001.

Зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської області повторно розглянути заяву ОСОБА_13 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9017, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000003.

Зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської області повторно розглянути заяву ОСОБА_14 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9017, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000003.

Зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської області повторно розглянути заяву ОСОБА_2 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9015, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим № 352430004000002.

Зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської області повторно розглянути заяву ОСОБА_10 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9015, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000002.

Зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської області повторно розглянути заяву ОСОБА_6 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9016, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000005.

Зобов`язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської області повторно розглянути заяву ОСОБА_5 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га., у власність для ведення особистого селянського господарства в межах території Вільшанської селищної ради Кіровоградської області за рахунок земельної ділянки із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим № 3524355000:02:000:9018, яка перебуває в оренді громадянина ОСОБА_16 , згідно договору оренди від 04.03.2011 року за реєстровим №352430004000004.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі ?840,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Вільшанської селищної ради Кіровоградської області.

Стягнути на користь ОСОБА_2 судовий збір у розмірі ?840,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Вільшанської селищної ради Кіровоградської області.

Стягнути на користь ОСОБА_3 судовий збір у розмірі ?840,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Вільшанської селищної ради Кіровоградської області.

Стягнути на користь ОСОБА_4 судовий збір у розмірі ?840,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Вільшанської селищної ради Кіровоградської області.

Стягнути на користь ОСОБА_5 судовий збір у розмірі ?840,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Вільшанської селищної ради Кіровоградської області.

Стягнути на користь ОСОБА_6 судовий збір у розмірі ?840,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Вільшанської селищної ради Кіровоградської області.

Стягнути на користь ОСОБА_7 судовий збір у розмірі ?840,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Вільшанської селищної ради Кіровоградської області.

Стягнути на користь ОСОБА_8 судовий збір у розмірі ?840,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Вільшанської селищної ради Кіровоградської області.

Стягнути на користь ОСОБА_9 судовий збір у розмірі ?840,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Вільшанської селищної ради Кіровоградської області.

Стягнути на користь ОСОБА_10 судовий збір у розмірі ?840,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Вільшанської селищної ради Кіровоградської області.

Стягнути на користь ОСОБА_11 судовий збір у розмірі ?840,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Вільшанської селищної ради Кіровоградської області.

Стягнути на користь ОСОБА_12 судовий збір у розмірі ?840,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Вільшанської селищної ради Кіровоградської області.

Стягнути на користь ОСОБА_13 судовий збір у розмірі ?840,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Вільшанської селищної ради Кіровоградської області.

Стягнути на користь ОСОБА_14 судовий збір у розмірі ?840,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Вільшанської селищної ради Кіровоградської області.

Стягнути на користь ОСОБА_15 судовий збір у розмірі ?840,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Вільшанської селищної ради Кіровоградської області.

В задоволені решти позовних вимог - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду К.М. Притула

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.01.2021
Оприлюднено06.01.2021
Номер документу94020348
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —384/465/20

Ухвала від 13.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 02.03.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 15.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 06.01.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

Ухвала від 26.10.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Вільшанський районний суд Кіровоградської області

Сорокіна О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні