Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 грудня 2020 р. Справа№200/6567/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Чекменьова Г.А.,
за участі:
секретаря судового засідання Перерви Д.В.,
позивача ОСОБА_1 ,
представника відповідача Вєдь А.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Торецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначила, що в період з 01 грудня 2009 року по 11 березня 2020 року перебувала у трудових відносинах з ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ та в період з 16 січня 2017 року по 04 червня 2017 року перебувала на лікарняному згідно з листками непрацездатності серії АГУ № 809917, серії АГТ № 454904. Проведеним підприємством розрахунком позивачу нарахована суму до виплати в розмірі 136 816,40 грн., проте виплата здійснена частково в сумі 29345,00 грн. в зв`язку з недофінансуванням відповідачем підприємства на підставі не сплати єдиного соціального внеску.
З наведених підстав позивач просила:
визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо фінансування для надання матеріального забезпечення по вагітності та пологах на підставі листків непрацездатності серії АГУ № 809917, серії АГТ № 454904 і заяви-розрахунку від 25.06.2020 року в сумі її залишку 107 381,40 грн. від загального розміру допомоги 136 816,40 грн.;
зобов`язати відповідача здійснити фінансування ПРАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ для надання матеріального забезпечення по вагітності та пологах в сумі її залишку 107 381,40 грн. від загального розміру допомоги 136 816,40 грн. за вирахуванням вже сплаченої частини допомоги в сумі 29 345,00 грн. за листками непрацездатності серії АГУ № 809917, серії АГТ № 454904 і заяви-розрахунку від 25.06.2020 року.
Ухвалою від 20 липня 2020 року позовна заява прийнята до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження по справі.
Відповідно до ухвали суду від 05 жовтня 2020 року розгляд справи здійснюється за правилами загального позовного провадження, від відповідача та ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ витребувані письмові докази.
Відповідно до ухвали суду від 30 жовтня 2020 року замінено первісного відповідача у справі Торецьке міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області на належного - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, розгляд справи розпочатий спочатку.
Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог, зазначивши, що страхувальником ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ до Торецького міського відділення Фонду було надано заяву-розрахунок № 317 від 14.05.2018 року на суму 29435,00 грн. по застрахованій особі ОСОБА_1 . До заяви включені листки непрацездатності по вагітності та пологам № 809917 на 126 календарних днів за період непрацездатності з 16.01.2017 року по 21.05.2017 року на суму 26491,50 грн. та № 454904 на 14 календарних днів за період з 22.05.2017 року по 04.06.2017 року на суму 2943,50 грн. Згідно з даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування виявлено, що страхувальником ПАТ НВП СПЕЦВУЕЛЕМАШ не було сплачено єдиний соціальний внесок за застраховану особу ОСОБА_1 .
У зв`язку з відсутністю сплати єдиного соціального внеску розмір допомоги по вагітності та пологам позивачу обчислений не із нарахованої заробітної плати, а із двократного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку, оскільки страховий стаж позивача складає менше шести місяців. Фінансування для виплати допомоги застрахованій особі від Торецького міського відділення Фонду отримано страхувальником 23.05.2018 року. В заяві-розрахунку ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ , наданої до Торецького міського відділення Фонду 30.06.2020 року зазначено суму до виплати 107 381,40 грн., проте законних підстав для здійснення вказаної виплати немає.
В судовому засіданні позивач підтримала заявлені вимоги, зазначила, що на звернення до підприємства їй повідомлено, що ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ за спірний період було звільнено від сплати єдиного внеску у зв`язку з проведенням антитерористичної операції. На питання суду також повідомила, що підприємство перереєстроване на підконтрольній Україні території, проте фактично продовжує здійснювати діяльність на тимчасово непідконтрольній України території у місті Горлівка. Позовні вимоги просила задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
Заслухавши учасників судового розгляду, дослідивши матеріали справи суд встановив такі фактичні обставини.
Позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), є громадянкою України, що підтверджується копією паспорта громадянина України запис № 19810521-08362, та зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 6, 7).
Відповідно до довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи № 144345183 від 03.09.2018 року, місцем проживання позивача є: АДРЕСА_2 (а.с.8).
Згідно з відомостями трудової книжки серії НОМЕР_2 від 25.03.1999 року, позивач перебувала у трудових відносинах з ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ в період з 01 грудня 2009 року по 11 березня 2020 року (а.с.89-93).
Відповідно до листків непрацездатності серії АГУ № 809917, серії АГТ № 454904 ОСОБА_1 в період з 16.01.2017 року по 21.05.2017 року та з 22.05.2017 року по 04.06.2017 року, відповідно, перебувала у стані непрацездатності з вагітності та пологів (а.с.12, 13).
Учасниками справи не заперечується, що страхувальником ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ до Торецького міського відділення Фонду було надано заяву-розрахунок № 317 від 14.05.2018 року на суму 29 435,00 грн. по застрахованій особі ОСОБА_1 . До заяви включені листки непрацездатності по вагітності та пологам № 809917 на 126 календарних днів за період непрацездатності з 16.01.2017 року по 21.05.2017 року на суму 26491,50 грн. та № 454904 на 14 календарних днів за період з 22.05.2017 року по 04.06.2017 року на суму 2943,50 грн.
Вказана сума матеріального забезпечення по вагітності і пологам ОСОБА_1 29435,00 грн. перерахована Торецьким міським відділенням Фонду та фактично отримана позивачем 30 травня 2018 року, про що свідчить банківська виписка, надана страхувальником ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ (а.с.17).
Заявою-розрахунком ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ від 25.06.2020 року щодо здійснення матеріального забезпечення застрахованої особи ОСОБА_1 встановлено виплату допомоги у розмірі 107 381,40 грн. за той самий період тимчасової непрацездатності з 16.01.2017 року по 21.05.2017 року та з 22.05.2017 року по 04.06.2017 року (а.с.18, 19).
Листом від 02.07.2020 року заява-розрахунок ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ від 25.06.2020 року повернутий без оплати через несплату підприємством єдиного соціального внеску за застраховану особу (а.с.20).
Вказані обставини учасниками справи не заперечуються та приймаються судом відповідно до частини 1 статті 78 КАС України.
Крім того, судом досліджена додана позивачем до позовної заяви довідка ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ від 25.06.2020 року, яка має назву (мовою оригіналу): Справка о средней заработной плате (доходе) (для назначения пособия по временной нетрудоспособности и беременности и родам (а.с.14).
Вказаний документ, наданий позивачем, містить посилання: Приложение 2 к Временному порядку исчисления средней заработной плати (дохода) для расчета выплат по общеобязательному государственному социальному страхованию на случай временной нетрудоспособности и в связи с материнством (пункт 5.3) .
Мова та стилістика наданого позивачем документу, а також відсутність в законодавстві України зазначених у документі формулювань вказують, що він складений за формою, передбаченою так званим указом так званої донецької народної республіки від 04.07.2016 року №207, розповсюдженим в мережі Інтернет (https://gb-dnr.com/normativno-pravovye-akty/2670/5148/), тобто за формою, встановленою окупаційною владою на тимчасово непідконтрольній Україні території.
Відповідно, сума заробітної плати позивача відображена із зазначенням грошової одиниці рублей .
З наведених підстав ухвалою суду від 02 жовтня 2020 року витребувані у ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ довідка про заробітну плату позивача за період з 2016 по 2020 роки включно, із зазначенням сум нарахованої заробітної плати, утриманих податків, довідка про суми виплат за листками непрацездатності у зв`язку з вагітністю та пологами, а також відомості про сплату єдиного соціального внеску за вказаний період.
Також вказаною ухвалою витребувані у відповідача відомості Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування щодо сплати страхувальником ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ (ЄДРПОУ 25101423) єдиного соціального внеску.
На виконання ухвали суду з боку відповідача наданий витяг з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (а.с.50), з якого випливає, що за період липень - грудень 2016 року за ОСОБА_1 не сплачений єдиний внесок.
При цьому, вказані у витязі суми оплати праці позивачу у гривнях співпадають з сумами, вказаними в оформленій за формою днр довідки від 25.06.2020 року у рублях.
З боку ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ до суду надіслані довідки, в тому числі довідка від 20.10.2020 року про заробітну плату позивача та суму сплаченого ЄСВ.
Проте, суми оплати праці ОСОБА_1 у вказаній довідці за період липень-грудень 2016 року значно перевищують показники, як раніше наданої довідки за формою днр від 25.06.2020 року, так і вказані у витягу з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Зокрема, у даних Державного реєстру за липень-листопад 2016 року заробітна плата позивача складає - 36 250 грн. щомісячно, за грудень 2016 року - 40 000 грн.
Всупереч даним Державного реєстру та раніше наданої позивачу довідки від 25.06.2020 року у довідці від 20.10.2020 року вказана істотно більша заробітна плата, а саме за липень, вересень та листопад 2016 року у розмірі 70 000 грн., за серпень - 51 181,04 грн., жовтень 46 454,97 грн., грудень 70 068,80 грн.
Пояснень щодо причин вказаних розбіжностей ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ не надало, як і пояснень щодо причин складання двох різних за сумами нарахувань заяв-розрахунків від 14.05.2018 року та від 25.06.2020 року з тих самих підстав стосовно однієї особи за один і той самий період.
Надаючи правову оцінку зібраним у справі доказам та спірним відносинам з урахуванням встановлених обставин справи, суд зазначає про таке.
За приписами статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частинами 1, 2 статті 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
За змістом статті 17 Закону України Про відпустки від 15 листопада 1996 року № 504/96-ВР на підставі медичного висновку жінкам надається оплачувана відпустка у зв`язку з вагітністю та пологами тривалістю: до пологів - 70 календарних днів; після пологів - 56 календарних днів (70 календарних днів - у разі народження двох і більше дітей та у разі ускладнення пологів), починаючи з дня пологів.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначено Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 1105-XIV від 23 вересня 1999 року (далі - Закон №1105-XIV).
Статтею 1 Закону № 1105-XIV окреслено, що загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - соціальне страхування) - система прав, обов`язків і гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення, страхові виплати та надання соціальних послуг застрахованим особам за рахунок коштів Фонду соціального страхування України.
Приписами частин першої та четвертої статті 4 Закону № 1105-XIV встановлено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Кошти Фонду не включаються до складу Державного бюджету України та використовуються тільки за цільовим призначенням.
За нормами статті 18 Закону №1105-ХІV страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання [...].
Право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України (частина 1 статті 19 Закону № 1105-ХІV).
Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.
За положеннями статті 25 Закону № 1105-ХІV допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами.
Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1-3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.
Підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах за приписами частини першої статті 31 Закону № 1105-XIV є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров`я, яка його видає. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.
Статтею 26 Закону № 1105-ХІV встановлено, що допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страхового стажу.
Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою за розмір допомоги, обчислений із мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.
Водночас суд зауважує, що частиною 4 статті 19 Закону № 1105-ХІV в редакції Закону № 2148-VIII від 03.10.2017 року передбачено, що застраховані особи, які протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування мають страховий стаж менше шести місяців, мають право на матеріальне забезпечення відповідно до цього Закону в таких розмірах: [...]
2) допомога по вагітності та пологах - виходячи з нарахованої заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, але не більше за розмір допомоги, обчислений із двократного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.
Пунктом 3 частини 1 статті 1 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 8 липня 2010 року № 2464-VI визначено, що застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок.
Відповідно до частини першої статті 30 Закону № 1105-XIV матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності).
Допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (у тому числі тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) надається за основним місцем роботи (діяльності) та за сумісництвом (наймом) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Статтею 33 Закону № 1105-ХІV обумовлено, що при обчисленні середньої заробітної плати (доходу) для забезпечення допомогою по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах враховуються всі види заробітної плати (доходу) в межах граничної суми місячної заробітної плати (доходу), на яку нараховуються страхові внески на страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності.
Порядок обчислення середньої заробітної плати для надання допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах визначається Кабінетом Міністрів України.
Так, відповідно до пункту 3 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 року № 1266, середньоденна заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або страхові внески на відповідні види загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - єдиний внесок та/або страхові внески), на кількість календарних днів зайнятості (відповідно до видів страхування - період перебування у трудових відносинах, виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими договорами, проходження служби, провадження підприємницької або іншої діяльності, пов`язаної з отриманням доходу безпосередньо від такої діяльності) у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин, - тимчасова непрацездатність, відпустка у зв`язку з вагітністю та пологами, відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та шестирічного віку за медичним висновком, відпустка без збереження заробітної плати (далі - поважні причини). Місяці розрахункового періоду (з першого до першого числа), в яких застрахована особа не працювала з поважних причин, виключаються з розрахункового періоду.
Відповідно до пунктів 4, 6-7 Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19 липня 2018 року №12 (далі - Порядок №12) фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам та окремих виплат потерпілим на виробництві здійснюється робочими органами виконавчої дирекції Фонду або їх відділеннями.
Підставою для фінансування страхувальників робочими органами виконавчої дирекції Фонду або їх відділеннями є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення та окремих виплат потерпілим на виробництві за їх видами. Форма заяви-розрахунку наведена у додатку 1 до цього Порядку.
Заява-розрахунок надається страхувальником в паперовому вигляді особисто до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення, або надсилається в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису.
Заява-розрахунок готується у двох примірниках, один з яких разом із наданими застрахованими особами документами, на підставі яких призначається матеріальне забезпечення та окремі виплати потерпілим на виробництві (членам їх сімей), зберігається у страхувальника, а другий подається до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення.
Інформація, внесена страхувальником до заяви-розрахунку, повинна повністю відповідати документам, на підставі яких здійснено призначення матеріального забезпечення та окремі виплати потерпілим на виробництві (членам їх сімей), та бути відображена в реєстрах бухгалтерського обліку. Відповідальність за достовірність даних, наведених у заяві-розрахунку, несе страхувальник.
Фонд зобов`язаний забезпечувати фінансування та виплачувати матеріальне забезпечення, страхові виплати і надавати соціальні послуги, передбачені цим Законом та контролювати правильність витрат за соціальним страхуванням, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань соціального страхування (пункти 1 та 4 частини 2 статті 10 Закону № 1105-XIV).
Разом з тим, Фонду надано право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду (пункт 3 частини першої статті 10 Закону № 1105-XIV).
Зазначеним положенням Закону відповідають пункти 8-9 Порядку № 12, якими врегульовано, що робочий орган виконавчої дирекції Фонду або його відділення після надходження заяви-розрахунку здійснює перевірку інформації, наведеної у ній, перевіряє правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, наявність у Фонді зареєстрованого нещасного випадку або профзахворювання (у разі проведення виплат потерпілим на виробництві (членам їх сімей), правильності нарахування виплат, та у разі відсутності зауважень протягом десяти робочих днів здійснює фінансування сум, зазначених у заяві-розрахунку.
Робочий орган виконавчої дирекції Фонду або його відділення у разі потреби має право здійснювати обмін інформацією зі страхувальником шляхом направлення запиту щодо уточнення інформації, наведеної у заяві-розрахунку.
У разі виявлення помилок та/або недостовірних відомостей заява-розрахунок повертається страхувальнику з відповідними рекомендаціями щодо їх усунення.
Перевірка заяви-розрахунку, надання рекомендацій за її результатами, фінансування заяви-розрахунку або надання обґрунтованої відмови у її прийнятті здійснюється робочими органами Фонду або їх відділеннями протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку.
Після надходження коштів, зазначених у заяві-розрахунку, на рахунок страхувальника, останній зобов`язаний здійснити виплату відповідного матеріального забезпечення не пізніше, ніж у строки, визначені у частині другій статті 32 Закону.
При розгляді справи встановлено і не заперечується сторонами, що страхувальником - ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ до Торецького міського відділення Фонду було надано заяву-розрахунок № 317 від 14.05.2018 року на суму 29 435,00 грн. по застрахованій особі ОСОБА_1 .
До заяви включені листки непрацездатності по вагітності та пологам № 809917 на 126 календарних днів за період непрацездатності з 16.01.2017 року по 21.05.2017 року на суму 26491,50 грн. та № 454904 на 14 календарних днів за період з 22.05.2017 року по 04.06.2017 року на суму 2943,50 грн., загалом 29 435 грн.
Вказана сума матеріального забезпечення по вагітності і пологам 29 435 грн. перерахована Торецьким міським відділенням Фонду та фактично отримана позивачем 30 травня 2018 року.
Таким чином, сума матеріального забезпечення по вагітності і пологам відповідно до листків непрацездатності № 809917 та № 454904 перерахована та виплачена позивачеві в сумі 29435,00 грн. відповідно до заяви-розрахунку ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ № 317 від 14.05.2018 року у повному обсязі.
Згідно з пунктом 10 Порядку № 12 після проведення виплат за рахунок коштів Фонду страхувальник надсилає повідомлення про проведення виплат за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку. Повідомлення може бути надіслано в електронному вигляді з використанням електронного цифрового підпису або надіслано листом з повідомленням, або надано безпосередньо до робочого органу виконавчої дирекції Фонду чи його відділення. Повідомлення надсилається страхувальником протягом місяця з дня проведення виплат.
При цьому суд зауважує, що позивачем не оскаржується правомірність дій відповідача щодо фінансування та виплати матеріального забезпечення відповідно до заяви-розрахунку ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ № 317 від 14.05.2018 року.
Отже, відповідачем забезпечено фінансування матеріального забезпечення ОСОБА_1 за листками непрацездатності по вагітності та пологам № 809917 з 16.01.2017 року по 21.05.2017 року та № 454904 за період з 22.05.2017 року по 04.06.2017 року в розмірі та порядку, передбачених Законом № 1105-XIV та іншими нормативно-правовими актами з питань соціального страхування.
З урахуванням наведеного, стосовно заявлених вимог суд зазначає, що з боку ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ не надано відомостей щодо причин повторного направлення через більш ніж 2 роки нової заяви-розрахунку від 25.06.2020 року щодо здійснення матеріального забезпечення застрахованої особи ОСОБА_1 у розмірі 107 381,40 грн. за той самий період тимчасової непрацездатності з 16.01.2017 року по 21.05.2017 року та з 22.05.2017 року по 04.06.2017 року, а також щодо причин не включення вказаної суми до заяви-розрахунку від 14.05.2018 року.
При цьому, заява-розрахунок від 14.05.2018 року підприємством-страхувальником не відкликана, а Порядком № 12 не передбачено надання страхувальником повторної заяви-розрахунку з тих самих підстав.
Крім того, зі змісту адміністративного позову випливає, що заявлені вимоги спрямовані на вчинення відповідачем дій на користь іншої особи, а саме підприємства-страхувальника, що передбачено лише у випадках, встановлених статтею 53 КАС України.
За таких обставин суд погоджується з доводами відповідача про обрання позивачем неналежного способу захисту свого права чи інтересу, оскільки розрахунок та складення документів для виплат сум матеріального забезпечення по вагітності і пологам відповідно до листків непрацездатності здійснюється підприємством-страхувальником.
Виплату відповідних сум також здійснює страхувальник, з яким позивач перебувала у трудових відносинах.
Отже, у разі порушення прав позивача таким підприємством при розрахунку чи виплаті сум матеріального забезпечення, вимоги позивача підлягають розгляду в порядку вирішення трудового спору.
Стосовно наданих ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ відомостей щодо більшого розміру оплати праці позивача суд вказує, що такі відомості суперечать як раніше виданій позивачу довідки від 25.06.2020 року, так і витягу з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, який містить офіційні дані поданої підприємством-страхувальником звітності.
За приписами статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Тому, враховуючи пояснення сторін, істотні розбіжності у наданих страхувальником ПрАТ НВП СПЕЦВУГЛЕМАШ відомостях під час розгляду справи, суд критично ставиться до наданої останнім довідки, та не вважає доведеною обґрунтованість складеної страхувальником заяви-розрахунку від 25.06.2020 року.
З наведених підстав суд дійшов висновку про відмову у задоволенні заявленого позову у повному обсязі.
Відповідно до статті 139 КАС України, через відмову у задоволенні позову відсутні підстави для розподілу понесених позивачем судових витрат.
Керуючись статтями 2, 139, 241-246, 255, 287, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.
Вступна та резолютивна частина рішення виготовлена та проголошена 14 грудня 2020 року. Рішення складено у повному обсязі 24 грудня 2020 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення
Суддя Г.А. Чекменьов
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2020 |
Оприлюднено | 11.01.2021 |
Номер документу | 94039819 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Чекменьов Г.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні