Рішення
від 11.01.2021 по справі 500/2010/20
ЧОРТКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа №500/2010/20

11 січня 2021 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Мартиць О.І.

за участю:

секретаря судового засідання Куриляк М.Г.

представника позивача адвоката Сампари Н.М.

представника відповідача Шмігельської М.Я.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Улашківська сільська рада Чортківського району Тернопільської області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач звернулась до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області з письмовою заявою про надання дозволу на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтованою площею 2.000 га яка розташована за межами населеного пункту для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 6125588300:01:001:1178.

Однак, Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області, наказом від 27 травня 2020 року №19-3653/14-20-СГ, безпідставно та протиправно відмовило у наданні дозволу гр. ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 2.000 га у власність для ведення особистого селянського господарства на території Улашківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області, на підставі частини 7 статті 118 та частини 1 статті 122 Земельного кодексу України, так як масив, в якому знаходиться дана земельна ділянка розташований в межах населеного пункту (комунальна власність) села Улашківці сільської ради Чортківського району Тернопільської області.

На думку позивача таке рішення суб`єкта владних повноважень є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки на її переконання наказ не містить належного фактичного і юридичного обґрунтування, що і стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

На підставі статті 12 та глави 10 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) Тернопільським окружним адміністративним судом винесено ухвалу від 10 серпня 2020 року про відкриття провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідно до статей 162-164 КАС України встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

27.08.2020 через відділ документального забезпечення Тернопільського окружного адміністративного суду надійшов відзив на адміністративний позов.

Заперечуючи щодо позовних вимог представник відповідача серед іншого зазначає, що надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки у власність позивачу без припинення користування земельними ділянками інших громадян є порушенням вимог норм статей 116, 141, 149 Земельного кодексу України.

Ухвалою суду від 09.10.2020 визначено розгляд справи №500/2010/20 за позовною заявою ОСОБА_1 Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Призначено у справі судове засідання на 09.11.2020.

В судовому засіданні ухвалою суду, постановленою без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання задоволено клопотання представника відповідача і залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Улашківську сільську раду Чортківського району Тернопільської області. Розгляд справи відкладено до 03.12.2020.

03.12.2020 в судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала з підстав, викладених у позовній заяві та просила задовольнити.

Представник відповідача заперечила проти задоволення позову з мотивів, наведених у відзиві на позов. Оголошено перерву до 24.12.2020 для надання додаткових доказів.

24.12.2020 в судовому засіданні задоволено клопотання представника відповідача і долучено до матеріалів справи докази. У зв`язку з неявкою в судове засідання представника позивача оголошено перерву до 11.01.2021.

В судовому засіданні 11.01.2021 представник позивача позовні вимоги підтримала повністю з підстав, викладених у позовній заяві та просила позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечила з мотивів, наведених у відзиві на позовну заяву.

Представник третьої особи повторно в суд не з`явився, що не перешкоджає розгляду справи по суті за наявними в ній матеріалами.

Заслухавши в судовому засіданні пояснення учасників справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.

Позивач ОСОБА_1 05.05.2020 звернулась до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області з заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,000 га у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної форми власності, розташованої за межами населеного пункту на території Улашківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області.

За результатами розгляду поданої заяви наказом Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 27 травня 2020 року №19-3653/14-20-СГ позивачу відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населеного пункту на території Улашківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області, на підставі частини 7 статті 118 Земельного кодексу України, так як за відомостями Державного земельного кадастру згідно Державної статистичної звітності форми 6-зем станом на 01.01.2016 погодженої розпорядженням голови Чортківської районної державної адміністрації від 15.01.2016 №12-од "Про затвердження річних земельних звітів по формі 6-зем, 2-зем, 6 б-зем станом на 01.01.2016", масив, в якому знаходиться дана земельна ділянка, відноситься до особистих підсобних (селянських) господарств, тобто земельні ділянки, що були передані органами місцевого самоврядування громадянам у користування (власність) для ведення особистого підсобного селянського господарства, а відомості щодо припинення права користування відсутні.

Не погоджуючись з рішенням про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, позивач звернулася з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного:

За нормами частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно пункту "б" частини першої статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами врегульовано статтею 118 Земельного кодексу України.

Відповідно до частини четвертої статті 122 Земельного кодексу України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно з частинами шостою та сьомою статті 118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що надання відповідного дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є одним з етапів погодження і оформлення документів, які відповідно до вимог чинного законодавства є необхідними для прийняття компетентним органом рішення про набуття громадянами земель у власність.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 6 розділу VII Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про Державний земельний кадастр" до 2015 року облік кількості та якості земель здійснювався на підставі державної статистичної звітності в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

В Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженої наказом Державного комітету статистики України 05.11.1998 №377, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 грудня 1998 року за №788/3228 (наказ втратив чинність на підставі наказу Державної служби статистики №190 від 19.08.2015) (далі - Інструкція) передбачено, що у звітах вказувались площі земель, що перебувають у власності, постійному і тимчасовому користуванні юридичних та фізичних осіб, за винятком тих площ земель, які надані в тимчасове користування іншим власникам землі і землекористувачам із земель, що перебувають у власності або в постійному користуванні цих юридичних і фізичних осіб. У звітах також вказувались площі земель і розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності в межах територій, які входять до адміністративно-територіальних одиниць, у тому числі окремо - в межах населених пунктів, зрошувані та осушені землі, розподіл земель за формами власності.

Форма 6-зем - це звіт про наявність земель і розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності (далі - форма 6-зем). Так, зазначений облік здійснювався територіальними органами Держгеокадастру за допомогою програмного забезпечення "Земля", яке надавало змогу формувати статистичну звітність по району в цілому. Складовими звітів були відомості про розподіл земель за угіддями та формами власності на території відповідних сільських, селищних, міських рад. Первинний облік показників здійснювався на місцевому рівні сільськими, селищними, міськими радами, якими складався звіт та подавався до відповідного районного відділу земельних ресурсів (Держгеокадастру). Для складання звіту використовували звіт попереднього року. Звіти керівників підприємств, організацій, установ про стан землеволодінь, землекористувань повинні були показувати зміни у складі земель, рішення відповідних органів влади про відведення земельної ділянки та інше. Особлива увага зверталась на достовірність відомостей, які подавались. Зміни у загальних площах землеволодінь і землекористувань, а також у складі угідь повинні бути документально оформлені й обґрунтовані. їх відображали на планово - картографічному матеріалі відкоректованому в процесі графічного обліку земель (на черговому кадастровому плані). Форму 6-зем заповнювали на основі розроблених відомостей, які за своїм змістом відповідають цій формі. У розробленій відомості перелічують кожне землеволодіння, землекористування відповідної групи, а у вертикальних графах наводять площі їх земель за групами земельних угідь. Сума площ за вертикальними графами відображає площі земель за групами власників землі і землекористувачів.

Подана у звіті форми 6-зем інформація за рядками відображає стан існуючої або фактичної зайнятості земель, за графами - стан їх використання. Зокрема земельний масив, у якому бажає набути у власність земельну ділянку позивач станом на 01.01.2016 обліковується згідно форми 6-зем рядок 21 графа 05. Відповідно до Інструкції дані про особисті підсобні господарства враховуються у рядку 21; до них потрібно включати господарства громадян, яким передані радами земельні ділянки для ведення особистого підсобного господарства у відповідності зі статтею 56 Земельного кодексу України (в редакції 1992 року). У графі 5 вказуються дані про ріллю: землі, які систематично обробляють і використовують під посіви сільськогосподарських культур, включаючи посіви багаторічних трав, а також чисті пари (ТОСТ 26640-85), площі парників і теплиць. До ділянок ріллі не належать сіножаті і пасовища, що розорані з метою їх докорінного поліпшення і використовуються постійно під трав`яними кормовими культурами для сінокосіння та випасання худоби, а також міжряддя садів, які використовуються під посіви.

Отже, звіт форми 6-зем відображав, серед іншого, інформацію про наявність земель і розподіл їх за власниками землі, землекористувачами та дає можливість визначити земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, зокрема громадян, є первинним джерелом наповнення даних Державного земельного кадастру, набуття прав яких відбулось до 2016 року.

Отже, земельний масив, у якому бажає набути у власність земельну ділянку позивач, згідно форми 6-зем відноситься до особистих підсобних (селянських) господарств, тобто земельні ділянки, що були передані органами місцевого самоврядування громадянам у користування (власність) для ведення особистого селянського (підсобного) господарства.

Даний факт також підтверджено наданою копією рішення вісімнадцятої сесії третього скликання Улашківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області №102 від 13 жовтня 2001 року "Про виділення землі соціально - культурній сфері".

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера. У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності) або їхніх спадкоємців чи особи, яка подала заяву про визнання спадщини відумерлою, якщо така справа прийнята до провадження судом або іншої, визначеної законом особи.

Крім того, за нормами частини першої статті 118 Земельного кодексу України передбачено право громадян на безоплатну приватизацію земельної ділянки, яка перебуває у їх користуванні.

Відповідно до частини п`ятої статті 116 Земельного кодексу України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Враховуючи вищенаведене, суд погоджується з твердженням представника Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, що надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки у власність позивачу без припинення користування земельними ділянками інших громадян є порушенням норм Земельного кодексу України.

На думку суду, позивачем не надано належних та допустимих доказів на підтвердження протиправності наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 27 травня 2020 року №19-3653/14-20-СГ "Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою".

Таким чином суд вважає, що спірний наказ прийнятий відповідачем відповідно до вимог чинного законодавства України, в межах наданих повноважень та з врахуванням всіх обставин, а тому до скасування не підлягає.

Пунктом 23 частини першої статті 4 КАС України встановлено, що похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).

Таким чином, суд зазначає, що позовна вимога про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області надати дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею, 2,00 га. у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 6125588300:01:001:1178, розташованої за межами населеного пункту на території Улашківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області є похідною від позовної вимоги про визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 27 травня 2020 року №19-3653/14-20-СГ "Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою", а тому задоволенню не підлягає.

Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

При цьому суд вважає за можливе врахувати позицію Європейського суду з прав людини, яку він висловив у справі "Федорченко та Лозенко проти України" (заява №387/03, 20 вересня 2012 року, п.53), відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення "поза розумними сумнівом", тобто, аргументи сторони мають бути достатньо вагомими, чіткими та узгодженими.

Одночасно суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№4909/04), згідно з якою у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) №303-A, пункт 29).

Окрім того, відповідно до пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Закріплений у частині першій статті 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини другої статті 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За змістом частини першої статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Підстави для відшкодування судових витрат у справі відповідно до положень статті 139 КАС України відсутні.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Улашківська сільська рада Чортківського району Тернопільської області про визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Де ржгеокадастру у Тернопільській області від 27 травня 2020 року №19-3653/14-20-СГ "Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою" та зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області надати дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею, 2,00 га. у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 6125588300:01:001:1178, розташованої за межами населеного пункту на території Улашківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено і підписано 16 січня 2021 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 );

відповідач:

- Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Лисенка, 20а, м. Тернопіль, 46002, код ЄДРПОУ: 39766192);

третя особа:

- Улашківська сільська рада Чортківського району Тернопільської області (місцезнаходження: с. Улашківці, Чортківський район, Тернопільська область, 48562, код ЄДРПОУ: 23588160)

Головуючий суддя Мартиць О.І.

СудЧортківський районний суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення11.01.2021
Оприлюднено18.01.2021
Номер документу94177792
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/2010/20

Постанова від 17.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 22.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 23.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 10.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Рішення від 11.01.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Рішення від 11.01.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні