Постанова
від 12.01.2021 по справі 440/2054/20
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 січня 2021 р.Справа № 440/2054/20 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Жигилія С.П.,

Суддів: Русанової В.Б. , Перцової Т.С. ,

за участю: секретаря судового засідання - Губарєвої В.А.

представника позивача - Онищенко З.В.

представника відповідача - Лазурович С.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.06.2020 року (суддя Гіглава О.В.; м. Полтава; повний текст рішення складено 22.06.2020) по справі № 440/2054/20

за позовом Фермерського господарства "Дорошенко Микола Миколайович"

до Головного управління ДПС у Полтавській області

про скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

Фермерське господарство "Дорошенко Микола Миколайович" (надалі також - позивач, ФГ "Дорошенко М.М.") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі також - відповідач, ГУ ДПС у Полтавській області) про скасування податкових повідомлень-рішень від 08.11.2019 № 0003133306, № 0003063306, № 0003093306, № 0003053306, № 0003043306, № 0003073306, № 0003083306 та № 0003153306.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 17 червня 2020 року адміністративний позов Фермерського господарства "Дорошенко Микола Миколайович" - задоволено.

Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 08 листопада 2019 року №0003133306, №0003063306, №0003093306, №0003053306, №0003043306, №0003073306, №0003083306 та №0003153306.

Стягнуто на користь Фермерського господарства "Дорошенко Микола Миколайович" (вул. Прохорова, 4, м. Зіньків, Полтавська область, 38100, ідентифікаційний код 39775338) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 43142831) судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 2220,66 грн (дві тисячі двісті двадцять гривень шістдесят шість копійок).

Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції та подав апеляційну скаргу в якій, посилаючись на його прийняття з порушенням норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.06.2020 та постановити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ФГ "Дорошенко Микола Миколайович" відмовити повністю.

Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що в ході проведення перевірки контролюючим органом встановлено факт укладання договорів оренди землі, де Орендодавець - ГУ Держземагенства у Полтавській області, Орендар - ОСОБА_1 , які укладено з метою створення фермерського господарства. Земельні ділянки, що є предметом вказаних договорів оренди, передані в суборенду громадянином ОСОБА_1 (як Орендар) Фермерському господарству "Дорошенко Микола Миколайович" (як Суборендар) та на підставі актів приймання-передачі передано земельні ділянки позивачу. За даними бухгалтерського обліку господарства відповідно до договорів суборенди від 27.08.2018 нараховано орендну плату за землю гр. ОСОБА_1 , що відображено на рахунку 6856 "Розрахунки оренди землі та майна" (Д-т 2311 "Витрати поточного року" К-т 6856 "Розрахунки оренди землі та майна"), а отже, твердження позовної заяви про те, що договори суборенди є технічними не відповідає дійсності. Сума нарахованої орендної плати на користь ОСОБА_1 становить 559176,55 грн. При цьому, податок з доходів фізичних осіб з нарахованої суми орендної плати господарством не нараховувався, не утримувався та не перераховувався до бюджету. Вказане свідчить про порушення господарством п.54.2 ст.54, пп.168.1.1, пп.168.1.5 п.168.1 ст.168, пп.170.1.1 п.170.1 ст.170, абз. "а" п.176.2 ст.176 Податкового кодексу України в результаті чого контролюючим органом правомірно визначено позивачу суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб у розмірі 100651,78 грн та військового збору на 8387,65 грн., та нараховано штрафні санкції і пеню відповідно до положень п. 127.1 ст. 127, ст. 129 ПК України.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу в якому, наполягаючи на законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін. Обґрунтовуючи відзив позивач зазначає, що з моменту реєстрації фермерського господарства обов`язок сплати оренди землі переходить від громадянина засновника ФГ до ФГ, як юридичної особи. Крім того, обов`язок сплати орендної плати безпосередньо ФГ "Дорошенко М.М." передбачений договором суборенди землі. Також позивач зазначає, що плата оренди (суборенди) землі державної і комунальної власності є податком, а не орендною платою і не підлягає оподаткуванню податком з доходів фізичних осіб та військовим збором.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача та представника відповідача, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з таких підстав.

Судом встановлено, що ФГ "Дорошенко Микола Миколайович" (ідентифікаційний номер 39775338) зареєстроване в якості юридичної особи 30.04.2015, номер запису в ЄДР про проведення державної реєстрації 15641020000000626 (том 1 а.с. 111-116).

Відповідно до статуту ФГ "Дорошенко Микола Миколайович", затвердженого рішенням загальних зборів засновників (протокол №4 від 01.07.2016, рішення засновника господарства №4 від 01.07.2016) Фермерське господарство "Дорошенко Микола Миколайович" створене та діє на підставі цього Статуту, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України "Про фермерське господарство" та іншого чинного законодавства, господарство створюється без обмеження терміну діяльності. Засновниками господарства є громадяни України: ОСОБА_1 , паспорт серії НОМЕР_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 . Господарство засновується для задоволення суспільних потреб в його продукції, роботах, послугах, та для реалізації на основі одержаного прибутку соціальних та економічних інтересів членів господарства. Основним завданням підприємства є розвиток сільськогосподарського виробництва, раціональне використання сільськогосподарських угідь, формування ринку товарів та послуг, здійснення діяльності, спрямованої на виконання статутних завдань. Для досягнення своєї мети господарство здійснює, зокрема, такі види діяльності: - виробництво сільськогосподарської продукції; - розведення великої рогатої худоби; - розведення свиней; - розведення птиці; - змішане сільське господарство; - надання послуг у рослинництві та тваринництві; - реалізація продукції тваринництва і рослинництва та сировини; - переробка сільськогосподарської продукції як власного виробництва, так і придбаної, тощо /том 1 а.с. 51-64/.

ФГ " ОСОБА_1 " у період з 30.09.2019 по 08.10.2019 являвся платником податку на доходи фізичних осіб, військового збору, дані про взяття останнього на облік платника єдиного внеску - 30.04.2015, реєстраційний номер 10000000390506.

У період з 30.09.2019 по 08.10.2019 посадовими особами ГУ ДПС у Полтавській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ФГ "Дорошенко Микола Миколайович", ідентифікаційний код 39775338, з питань правильності, повноти нарахування, утримання та сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору з доходів фізичної особи ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_2 ) за період з 01.07.2018 по 31.03.2019.

За результатами перевірки складено акт від 16.10.2019 №1260/16-31-33-06-14/39775338 /том 1 а.с. 13-28/, відповідно до висновків якого зафіксовано порушення позивачем:

- п.54.2 ст.54, пп.168.1.1, пп.168.1.5 п.168.1 ст.168, пп.170.1.1 п.170.1 ст.170, абз. "а" п.176.2 ст.176 Податкового кодексу України, в результаті чого додатково визначено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб у сумі 100651,78 грн за серпень 2018 року;

- пп.1.4, пп.1.5, пп.1.6 п.16-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення", п.54.2 ст.54, пп.168.1.1, пп.168.1.5 п.168.1 ст.168, пп.170.1.1 п.170.1 ст.170, абз."а" п.176.2 ст.176 Податкового кодексу України в результаті чого додатково визначено суму грошового зобов`язання військового збору в сумі 8387,65 грн за серпень 2018 року;

- абз."ґ" п.176.2 ст.176 Податкового кодексу України та п.3.1 розділу ІІІ Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 №4, за 3 квартал 2018 року та 1 квартал 2019 року, які подані не в повному обсязі, що призвели до збільшення податкових зобов`язань платника податку.

Так, у вказаному акті зафіксовано, що в ході проведення перевірки встановлено факт укладення договорів оренди землі, де орендодавець - ГУ Держземагентства у Полтавській області, орендар - гр. ОСОБА_1 . Договори укладені з метою створення фермерського господарства для вироблення товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. Можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.

Реєстр догорів оренди землі від 12.08.2014 та від 23.09.2017 зазначений у таблиці 1 акту перевірки /том 1 а.с. 129-130/.

Копії завірених належним чином договорів оренди землі надавалися до перевірки та містяться в додатках до матеріалів перевірки.

Згідно укладених договорів суборенди землі між гр. ОСОБА_1 (орендар) та ФГ " ОСОБА_1 " (суборендар) та на підставі актів приймання-передачі передано орендовані у ГУ Держземагентства у Полтавській області земельні ділянки ФГ "Дорошенко Микола Миколайович" загальною площею 326,5067 га.

Реєстр договорів суборенди землі від 25.12.2015, 01.07.2016 та від 01.03.2017 зазначено у таблиці 2 акту перевірки.

Копії завірених належним чином договорів суборенди надавалися до перевірки та містяться в додатках до матеріалів перевірки.

Належним чином завірені копії договорів оренди землі від 12.08.2014 та від 23.09.2017, а також договорів суборенди землі від 25.12.2015, 01.07.2016 та від 01.03.2017 містяться й у матеріалах даної справи /том 1 а.с. 203-250, том 2 а.с. 1-250, том 3 а.с. 1-151/.

За даними бухгалтерського обліку ФГ "Дорошенко Микола Миколайович" відповідно договорів суборенди 27.08.2018 нараховано орендну плату за землю гр. ОСОБА_1 , що відображено на рахунку 6856 "Розрахунки оренди землі та майна" (Д-т 2311 "Витрати поточного року" К-т 6856 "Розрахунки оренди землі та майна").

Сума нарахованої орендної плати на користь ОСОБА_1 становить 559176,55 грн. При цьому, податок з доходів фізичних осіб з нарахованої суми орендної плати господарством не нараховувався, не утримувався та не перераховувався до бюджету.

Таким чином, у періоді, що перевірявся порушено п.54.2 ст.54, пп.168.1.1, пп.168.1.5 п.168.1 ст.168, пп.170.1.1 п.170.1 ст.170, абз."а" п.176.2 ст.176 ПК України, в результаті чого додатково визначено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб у розмірі 100651,78 грн за серпень 2018 року.

Перевіркою питань щодо повернення платниками податку отриманих сум поворотної фінансової допомоги (позик), а також оподаткування сум коштів, отриманих та неповернутих у встановлений строк за такими договорами встановлено, що відповідно до пп.14.1.257 п.14.1 ст.14 ПК України поворотна фінансова допомога - сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов`язковою до повернення.

У періоді, що перевірявся, ФГ "Дорошенко Микола Миколайович" фізичній особі ОСОБА_1 надано безвідсоткову фінансову позику згідно укладених договорів від 07.06.2018 №б/н та від 28.01.2019 №б/н.

Зведена інформація щодо перерахованих ФГ " ОСОБА_1 " сум в рахунок безвідсоткової поворотної фінансової позики шляхом зарахування коштів у сумі 579184,34 грн на рахунок отримувача УДКС України у Полтавській області наведено в таблиці на сторінці 12 акту перевірки.

Завірені належним чином копії документів, а саме: договори безвідсоткової поворотної фінансової позики з гр. ОСОБА_1 від 07.06.2018, від 28.01.2019; платіжні доручення щодо сплати орендної плати з фізичних осіб від 27.08.2018 за №311, 28.08.2018 за №313-319, 28.02.2019 за №511, 22.03.2019 за №515; оборотно-сальдові відомості по рахунку 3771 "Розрахунки з іншими дебіторами в національній валюті" містяться в додатках до матеріалів перевірки.

Згідно даних бухгалтерського обліку поворотна фінансова позика відображена на рах. 3771 "Розрахунки з іншими дебіторами в національній валюті".

Також перевіркою дотримання встановленого порядку заповнення Податкового розрахунку, достовірності, повноти відображення в ньому відповідних відомостей за формою 1-ДФ, встановлено порушення абз."ґ" п.176.2 ст.176 ПК України та п.3.1-п.3.6 розділу ІІІ Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 №4, встановлено, що:

- в податкових розрахунках за 3 квартал 2018 року та 1 квартал 2019 року не відображена інформація про суми безвідсоткової поворотної фінансової позики (ознака доходу "153"), що надана гр. ОСОБА_1 шляхом зарахування коштів для сплати орендної плати з фізичних осіб на рахунок отримувача УДКС України у Пирятинському районі Полтавської області в загальній сумі 579184,34 грн;

- в податковому розрахунку за 3 квартал 2018 року не відображена інформація про нарахований дохід фізичній особі у вигляді плати за суборенду земельних ділянок сільськогосподарського призначення, який відображено в бухгалтерському обліку в серпні 2018 року на рахунку 6856 "Розрахунки оренди землі та майна".

Таким чином, ФГ "Дорошенко Микола Миколайович" порушено абз."ґ" п.176.2 ст.176 ПК України та п.3.1 розділу ІІІ Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 №4, а саме, податкова звітність за 3 квартал 2018 року та 1 квартал 2019 року надана не в повному обсязі, що призвело до збільшення податкових зобов`язань платника податку.

Поряд з цим, перевіркою встановлено, що за даними бухгалтерського обліку ФГ "Дорошенко Микола Миколайович" відповідно договорів суборенди у серпні 2018 року нараховано орендну плату за землю, що відображено на рахунку 6856 "Розрахунки оренди землі та майна" (Д-т 2311 "Витрати поточного року" К-т 6856 "Розрахунки оренди землі та майна"). Сума нарахованої орендної плати на користь ОСОБА_1 становить 559176,55 грн. При цьому, військовий збір з нарахованої суми орендної плати господарством не нараховувався, не утримувався та не перераховувався до бюджету.

Таким чином, у періоді, що перевірявся, порушено пп.1.4, пп.1.5, пп.1.6 п.16-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення", п.54.2 ст.54, пп.168.1.1, пп.168.1.5 п.168.1 ст.168, пп.170.1.1 п.170.1 ст.170, абз. "а" п.176.2 ст.176 Податкового кодексу України, в результаті чого додатково визначено суму грошового зобов`язання військового збору в сумі 8387,65 грн за серпень 2018 року.

08.11.2019 на підставі висновків акту від 16.10.2019 №1260/16-31-33-06-14/39775338 ГУ ДПС у Полтавській області винесені податкові повідомлення-рішення:

- №0003133306, яким господарству збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, у тому числі з податку на доходи фізичних осіб, пені на 4185,41 грн, з яких 3082,71 грн - за податковим зобов`язанням, 770,68 грн - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами), 332,02 грн - сума пені /том 1 а.с. 29-30/;

- №0003063306, яким господарству збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, у тому числі з податку на доходи фізичних осіб, пені на 8370,87 грн, з яких 6165,46 грн - за податковим зобов`язанням, 1541,37 грн - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами), 664,04 грн - сума пені /том 1 а.с. 31-32/;

- №0003093306, яким господарству збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, у тому числі з податку на доходи фізичних осіб, пені на 10045,03 грн, з яких 7398,54 грн - за податковим зобов`язанням, 1849,64 грн - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами), 796,85 грн - сума пені /том 1 а.с. 33-34/;

- №0003053306, яким господарству збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, у тому числі з податку на доходи фізичних осіб, пені на 12556,30 грн, з яких 9248,18 грн - за податковим зобов`язанням, 2312,05 грн - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами), 996,07 грн - сума пені /том 1 а.с. 35-36/;

- №0003043306, яким господарству збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, у тому числі з податку на доходи фізичних осіб, пені на 21343,96 грн, з яких 15720,62 грн - за податковим зобов`язанням, 3930,16 грн - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами), 1693,18 грн - сума пені /том 1 а.с. 37-38/;

- №0003073306, яким господарству збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, у тому числі з податку на доходи фізичних осіб, пені на 33604,82 грн, з яких 24751,21 грн - за податковим зобов`язанням, 6187,80 грн - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами), 2665,81 грн - сума пені /том 1 а.с. 39-40/;

- №0003083306, яким господарству збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, у тому числі з податку на доходи фізичних осіб, пені на 46548,97 грн, з яких 34285,06 грн - за податковим зобов`язанням, 8571,27 грн - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами), 3692,64 грн - сума пені /том 1 а.с. 41-42/;

- №0003153306, яким господарству збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, у тому числі з військового збору, пені на 11387,94 грн, з яких 8387,65 грн - за податковим зобов`язанням, 2096,91 грн - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами), 903,38 грн - сума пені /том 1 а.с. 43-44/.

Із даними податковими повідомленнями-рішеннями позивач не погодився та оскаржив їх в адміністративному порядку до ДПС України /том 1 а.с. 45-50/.

Рішенням ДПС України про результати розгляду скарги від 24.01.2020 №3111/6/99-00-08-05-04-06 скаргу позивача на зазначені податкові повідомлення-рішення залишено без задоволення, а податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Полтавській області від 08.11.2019 №0003133306, №0003063306, №0003093306, №0003053306, №0003043306, №0003073306, №0003083306 та №0003153306 залишені без змін /том 1 а.с. 65-68/.

Позивач, не погоджуючись з прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями, звернувся до суду з вимогою про їх скасування.

Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що в серпні 2018 року ФГ "Дорошенко М.М." на користь ОСОБА_1 надано саме безвідсоткову поворотну фінансову допомогу, а не нараховано та виплачено дохід у вигляді суборендної плати, отже висновок акту перевірки щодо необхідності ФГ "Дорошенко М.М." як податковому агенту утримати в серпні 2018 року з нарахованого доходу громадянину ОСОБА_1 податок на доходи з фізичних осіб та військовий збір є безпідставним.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з такого.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України.

Відповідно до пункту 164.1 статті 164 ПК України базою оподаткування є загальний оподатковуваний дохід, з урахуванням особливостей, визначених цим розділом. Загальний оподатковуваний дохід - будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, нарахований (виплачений, наданий) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду.

Згідно з підпунктом 164.1.2 пункту 164.1 статті 164 ПК України загальний місячний оподатковуваний дохід складається із суми оподатковуваних доходів, нарахованих (виплачених, наданих) протягом такого звітного податкового місяця.

Відповідно до підпункту 164.2.5 пункту 164.2 статті 164 ПК України до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються: дохід від надання майна в лізинг, оренду або суборенду (строкове володіння та/або користування), визначений у порядку, встановленому пунктом 170.1 статті 170 цього Кодексу.

Податковим агентом платника податку - орендодавця щодо його доходу від надання в оренду (емфітевзис) земельної ділянки сільськогосподарського призначення, земельної частки (паю), майнового паю є орендар. Об`єкт оподаткування визначається виходячи з розміру орендної плати, зазначеної в договорі оренди, що передбачено підпунктом 170.1.1 пункту 170.1 статті 170 ПК України.

Підпунктом 170.1.4 пункту 170.1 статті 170 ПК України встановлено оподаткування доходу податковим агентом під час його нарахування (виплати) та відповідно до підпункту 168.1.1 пункту 168.1 статті 168 ПК України податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов`язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок за ставкою, визначеною пунктом 167.1 статті 167 ПК України, тобто 18 відсотків.

При цьому, підпунктом 168.1.5 пункту 168.1 статті 168 ПК України визначено, якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом у строки, встановлені цим Кодексом для місячного податкового періоду.

Згідно з підпунктом "а" пункту 171.2 статті 171 ПК України особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з інших доходів, є податковий агент - для оподатковуваних доходів з джерела їх походження в Україні.

Особи, які відповідно до цього Кодексу мають статус податкових агентів, зобов`язані своєчасно та повністю нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, що виплачується на користь платника податку та оподатковується до або під час такої виплати за її рахунок (підпункт "а" пункту 176.2 статті 176 ПК України).

Як встановлено перевіркою та підтверджено в ході розгляду справи, між ОСОБА_1 та ГУ Держземагентства у Полтавській області укладені договори оренди землі з метою створення фермерського господарства для вироблення товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства.

За приписами статті 8 Закону України "Про оренду землі" орендована земельна ділянка або її частина може передаватися орендарем у суборенду без зміни цільового призначення, якщо це передбачено договором оренди або за письмовою згодою орендодавця. Якщо протягом одного місяця орендодавець не надішле письмового повідомлення щодо своєї згоди чи заперечення, орендована земельна ділянка або її частина може бути передана в суборенду. Умови договору суборенди земельної ділянки повинні обмежуватися умовами договору оренди земельної ділянки і не суперечити йому. Строк суборенди не може перевищувати строку, визначеного договором оренди землі.

Згідно укладених договорів суборенди землі між громадянином ОСОБА_1 (орендар) та ФГ " ОСОБА_1 " (суборендар) на підставі актів приймання - передачі земельні ділянки загальною площею 326,5067 га передано в суборенду фермерському господарству.

Перевіркою встановлено нарахування в серпні 2018 року ФГ "Дорошенко Микола Миколайович" на користь громадянина ОСОБА_1 559176,55 грн орендної плати. При цьому, за висновком відповідача, в порушення вимог вищенаведених норм ПК України податок з доходів фізичних осіб та військовий збір з нарахованої суми орендної плати не нараховувався, не утримувався та не перераховувався позивачем до бюджету.

Колегія суддів вважає помилковим такий висновок контролюючого органу, з огляду на таке.

Як свідчать матеріали справи, 07.06.2018 між ФГ "Дорошенко Микола Миколайович" (Позикодавцем) та громадянином ОСОБА_1 (Позичальником) укладено договір безвідсоткової поворотної фінансової позики.

Розділом 1 вказаного договору позики визначено як погашення ФГ "Дорошенко Микола Миколайович" зобов`язання громадянина ОСОБА_1 по сплаті оренди землі шляхом сплати за нього нарахованої оренди на підставі отриманих податкових повідомлень-рішень. Зобов`язання оплати Позикодавцем оренди землі за Позичальника виникає після передачі Позичальником податкових повідомлень-рішень. Враховуючи зобов`язання Позикодавця перед Позичальником зі сплати суборенди землі, позика по цьому договору може вважатись погашенням зобов`язання зі сплати суборенди землі за умови покладення зобов`язання зі сплати оренди землі на суборендаря, які можуть бути обумовлені в договорі суборенди землі.

Відповідно до умов розділу 3 договору безвідсоткової поворотної фінансової позики позикодавець надає фінансову позику шляхом сплати зобов`язання зі сплати оренди землі на підставі отриманих від Позичальника ППР.

Строки та порядок повернення фінансові позики обумовлено розділом 4 договору.

Так, у разі зарахування позики по цьому договору у рахунок зобов`язання Позикодавця перед Позичальником по суборенді землі датою такого зарахування є дата реєстрації договору суборенди землі з зазначеним зобов`язанням Суборендаря сплатити нараховану орендну плату за землю.

У разі повернення фінансової позики - позика повинна бути повернута до 31.12.2018.

Як слідує з матеріалів справи та зазначено в акті перевірки (том 1 а.с. 137, сторінка акту 12), 27.08.2018 та 28.08.2018 відповідно до платіжних доручень (том 1 а.с. 82-88) ФГ "Дорошенко М.М." перераховано до бюджету шляхом зарахування коштів на рахунок отримувача УДКС України у Пирятинському районі орендну плату з фізичних осіб ОСОБА_1 в загальному розмірі 559176,55 грн в рахунок безвідсоткової поворотної фінансової позики.

Тобто, орендна плата за землю з фізичних осіб ОСОБА_1 за 2018 рік перерахована в якості наданої безвідсоткової поворотної фінансової позики на підставі податкових повідомлень-рішень ГУ ДФС у Полтавській області від 17.03.2018 (том 3 а.с. 184-204).

З викладеного слідує, що в серпні 2018 року ФГ "Дорошенко М.М." на користь ОСОБА_1 надано саме безвідсоткову поворотну фінансову позику, а не нараховано та виплачено дохід у вигляді суборендної плати.

В подальшому, між позивачем та ОСОБА_1 підписано Додаток №1 від 31.12.2018 до договору безвідсоткової поворотної фінансової позики б/н від 07.06.2018, яким на вимогу пунктів 1.3, 3.2, 4.1 надана безвідсоткова поворотна фінансова допомога шляхом сплати 579184,34 грн орендної плати за землю в 2018 році ФГ "Дорошенко М.М." за громадянина ОСОБА_1 зараховується в рахунок нарахованої в 2018 році суборенди в сумі 559176,55 грн (том 3 а.с. 181).

Таким чином, зарахування суборендної плати ФГ "Дорошенко М.М." на користь громадянина ОСОБА_1 відбулось саме в грудні 2018 року в рахунок погашення зобов`язання ОСОБА_1 перед фермерським господарством щодо наданої безвідсоткової поворотної фінансової допомоги.

Згідно картки рахунку 3771 за 2018 рік ФГ "Дорошенко М.М." саме в грудні 2018 року відображено взаємозалік фінансової допомоги і нарахованої суборендної плати ОСОБА_1 (том 3 а.с. 183).

Приписами підпункту 165.1.31 пункту 165.1 статті 165 ПК України визначено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються такі доходи як основна сума поворотної фінансової допомоги, наданої платником податку іншим особам, яка повертається йому, основна сума поворотної фінансової допомоги, що отримується платником податку.

Оскільки судовим розглядом встановлено, що в серпні 2018 року ФГ "Дорошенко М.М." на користь ОСОБА_1 надано саме безвідсоткову поворотну фінансову допомогу, а не нараховано та виплачено дохід у вигляді суборендної плати, колегія суддів вважає, що висновок акту перевірки щодо необхідності ФГ "Дорошенко М.М." як податковому агенту утримати в серпні 2018 року з нарахованого доходу громадянину ОСОБА_1 податок на доходи з фізичних осіб та військовий збір є безпідставним.

Крім того, судом враховано, що за змістом статті 8 Закону України "Про оренду землі" умови договору суборенди земельної ділянки повинні обмежуватися умовами договору оренди земельної ділянки і не суперечити йому.

Пунктом 288.6 статті 288 ПК України визначено, що плата за суборенду земельних ділянок не може перевищувати орендної плати.

З огляду на вказані норми, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що в серпні 2018 року громадянин ОСОБА_1 не отримав оподатковуваний дохід у вигляді суборендної плати, яка за своїм розміром є ідентичною розміру нарахованої орендної плати за користування земельними ділянками, наданими йому ГУ Держземагентства у Полтавській області для створення фермерського господарства. Відтак, в серпні 2018 року у позивача не виник обов`язок щодо утримання з суми наданої громадянину ОСОБА_1 поворотної фінансової допомоги в розмірі 559176,55 грн податку на доходи з фізичних осіб та військового збору, а також відображення цієї суми в податковому розрахунку.

Суд також звертає увагу на те, що громадянин ОСОБА_1 , отримавши суборендну плату, яка за приписами пункту 288.6 статті 288 ПК України не може перевищувати орендної плати, з якої податковим агентом (в цьому випадку ФГ "Дорошенко М.М.") було б утримано податок на доходи з фізичних осіб та військовий збір, фактично не отримавши дохід від надання землі в суборенду, повинен був понести додаткові витрати на сплату нарахованих зобов`язань по сплаті орендної плати з фізичних осіб до відповідного бюджету.

Відповідачем в ході судового розгляду справи належним чином не доведено правомірність прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень від 08 листопада 2019 року №0003133306, №0003063306, №0003093306, №0003053306, №0003043306, №0003073306, №0003083306, №0003153306.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позову ФГ "Дорошенко М.М.".

У відповідності до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

Доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи судом апеляційної інстанції, спростовані зібраними по справі доказами та встановленими обставинами, з наведених підстав висновків суду не спростовують.

Керуючись ст.ст. 229, 241, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327-329 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.06.2020 року по справі № 440/2054/20 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя (підпис)С.П. Жигилій Судді (підпис) (підпис) В.Б. Русанова Т.С. Перцова Повний текст постанови складено 19.01.2021 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.01.2021
Оприлюднено20.01.2021
Номер документу94234892
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/2054/20

Ухвала від 23.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 03.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 12.01.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Постанова від 12.01.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Рішення від 17.06.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Рішення від 17.06.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні