П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/416/21-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Мультян М.Б.
Суддя-доповідач - Полотнянко Ю.П.
24 січня 2021 року м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Полотнянка Ю.П.
суддів: Ватаманюка Р.В. Драчук Т. О. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Стаднік Л. В.,
позивача: ОСОБА_1 ,
представника позивача:Грушко Ж.В.,
представника позивача:Слізяка Н.Р.,
представника відповідача: Александрової С.О.,
третьої особи: ОСОБА_2 ,
представника третьої особи: Якименко О.О.,
представника третьої особи: Ліскова А.І.,
представника третьої особи: Приленського І.Г.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана, Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: кандидата на посаду Уланівської сільського голови Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_3 , кандидата на посаду Уланівської сільського голови Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_2 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 22 січня 2021 року у справі за адміністративним позовом Кандидата на посаду Уланівського сільського голови Загребельного Олега Дмитровича, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача кандидата на посаду Уланівської сільського голови Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_4 до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: кандидата на посаду Уланівської сільського голови Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_3 , кандидата на посаду Уланівської сільського голови Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_2 , Вінницької обласної організації політичної партії "Європейська партія України", Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", Вінницької обласної організації політичної партії "Батьківщина", Вінницької обласної організації політичної партії "Слуга народу", Вінницької обласної організації політичної партії "Європейська солідарність про визнання протиправними та скасування постанов,
В С Т А Н О В И В :
20 січня 2021 року кандидат на посаду Уланівської сільського голови Хмільницького району 3 ОСОБА_5 звернувся до суду з позовом до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, треті особи - кандидати на посаду Уланівського сільського голови: ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 та Вінницькі обласні організації політичних партій: "Європейська партія України", "Українська стратегія Гройсмана", "Батьківщина", "Слуга народу", "Європейська солідарність", в якому просив визнати протиправними та скасувати постанови Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області:
№53 від 18.01.2021 року Про затвердження текстів виборчих бюлетенів з виборів депутатів Уланівської сільської ради у територіальних виборчих округах ;
№54 від 18.01.2021 року Про встановлення ступенів захисту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Уланівської сільської ради ;
№55 від 18.01.2021 року Про затвердження тексту виборчого бюлетеня з виборів голови Уланівської сільської ради ;
№56 від 18.01.2021 року Про встановлення ступенів захисту виборчого бюлетеня з виборів голови Уланівської сільської ради ;
№ 57 від 18.01.2021 року Про укладення договору щодо друку виборчих бюлетенів з виборів депутатів Уланівської сільської ради за результатами застосування переговорної процедури ;
№ 58 від 18.01.2021 року Про укладення договору щодо друку виборчих бюлетенів з виборів голови Уланівської сільської ради та іншої виборчої документації за результатами застосування переговорної процедури ;
№ 59 від 18.01.2021 року Про утворення контрольної комісії, що здійснює контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах, дотриманням вимог щодо знищення друкарських форм, технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених бюлетенів .
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 22.01.2021 позов задоволено повністю.
Із таким судовим рішенням не погодились відповідач - Уланівська сільська територіальна виборча комісія Хмільницького району Вінницької області, кандидати на посаду Уланівського сільського голови ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , Вінницька обласна організація політичної партії "Українська стратегія Гройсмана - треті особи у справі, та подали апеляційні скарги, в яких, просять скасувати рішення і постановити нове про відмову у позові.
Так, доводи апеляційних скарг сторін щодо строків прийняття рішення ТВК та законності таких дій, порушення порядку прийняття постанов, у тому числі у зв`язку з не обговоренням ступенів захисту виборчих бюлетенів, є тотожними та зводяться до одних і тих підстав, які на їх думку, свідчать про правомірність оскаржуваних постанов та формалізму під час прийняття судом першої інстанції оскаржуваного рішення.
Заслухавши суддю-доповідача, учасників справи, перевіривши в межах доводів апеляційних скарг законність та обґрунтованість судового рішення, повноту встановлення обставин справи, застосування норм матеріального і процесуального права, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Як встановлено судом першої інстанції, Постановою Верховної ради України від 15.07.2020 року Ж795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" було призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25.10.2020 року.
08.08.2020 року постановою Центральної виборчої комісії № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року", у зв`язку з прийняттям Верховною Радою України постанови від 17.07.2020 року № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів", призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020 року.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 08.11.2020 року в адміністративній справі №120/6423/20-а визнано протиправною та скасовано постанову Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області Про визнання ОСОБА_4 обраним Уланівським сільським головою №70 від 4 листопада 2020 року. Зобов`язано Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти рішення про визнання виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області від 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 11.11.2020 року в адміністративній справі №120/6494/20-а визнано протиправною та скасовано постанову Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області "Про визнання депутатів обраними у єдиному багатомандатному виборчому окрузі" №71 від 04.11.2020 року. Зобов`язано Уланівську СТВК прийняти рішення про визнання виборів депутатів Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від 25.10.2020 року такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори.
Постановою Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області від 29.11.2020 року № 73 призначено повторні вибори депутатів Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області та повторні вибори Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області на неділю, 24 січня 2021 року.
18.01.2021 відбулося засідання Уланівської СТВК, оформлене протоколом № 12, до порядку денного якого були, зокрема включені питання:
1. Про прийняття присяги новим членом Уланівської СТВК - ОСОБА_6 .
2 Про затвердження тексту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Уланівської сільської ради у територіальних виборчих округах.
3.Про встановлення ступенів захисту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Уланівської сільської ради.
4.Про затвердження тексту виборчого бюлетеня з виборів голови Уланівської сільської
ради.
5.Про встановлення ступенів захисту виборчого бюлетеня з виборів голови Уланівської сільської ради.
6.Про укладення Договору щодо друку виборчих бюлетенів з виборів депутатів Уланівської сільської ради за результатами застосування переговорної процедури.
7.Про укладення Договору щодо друку виборчих бюлетенів з виборів голови Уланівської сільської ради та іншої виборчої документації за результатами застосування переговорної процедури.
8.Про утворення контрольної комісії, що здійснює контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах, дотриманням вимог щодо знищення друкарських форм, технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених виборчих бюлетенів.
9.Різне.
За результатами розгляду вказаних питань Уланівською сільською територіальною виборчою комісією Хмільницького району Вінницької області 18.01.2021 року прийнято постанови:
-№ 52 від 18.01.2021 Про прийняття присяги новим членом Уланівської СТВК - ОСОБА_6 ;
-№ 53 від 18.01.2021 року Про затвердження текстів виборчих бюлетенів з виборів депутатів Уланівської сільської ради у територіальних виборчих округах ;
-№ 54 від 18.01.2021 року Про встановлення ступенів захисту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Уланівської сільської ради ;
-№ 55 від 18.01.2021 року Про затвердження тексту виборчого бюлетеня з виборів голови Уланівської сільської ради ;
-№ 56 від 18.01.2021 року Про встановлення ступенів захисту виборчого бюлетеня з виборів голови Уланівської сільської ради ;
-№ 57 від 18.01.2021 року Про укладення договору щодо друку виборчих бюлетенів з виборів депутатів Уланівської сільської ради за результатами застосування переговорної процедури ;
-№ 58 від 18.01.2021 року Про укладення договору щодо друку виборчих бюлетенів з виборів голови Уланівської сільської ради та іншої виборчої документації за результатами застосування переговорної процедури ;
-№ 59 від 18.01.2021 року Про утворення контрольної комісії, що здійснює контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах, дотриманням вимог щодо знищення друкарських форм, технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених бюлетенів .
Не погоджуючись із вказаними постановами відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Суд першої інстанції задовольнив позов у даній справі з тих підстав, що позивачем під час розгляду справи доведено порушення відповідачем положень чинного законодавства під час прийняття спірних рішень.
Відповідачем, в свою чергу, за висновком суду, не доведено дотримання вимог ВК України під час прийняття постанов від 18.01.2021 №53, 54, 55, 56, 57, 58, 59. На переконання суду, спірні рішення було прийнято відповідачем нерозсудливо, непропорційно, без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, без урахування необхідності дотримання балансу інтересів усіх суб`єктів виборчого процесу.
Колегія суддів рахує, що такі висновки суду першої інстанції відповідають нормам матеріального права, фактичним обставинам справи і є правильними з огляду на таке.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Особливості судового провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені статтею 273 КАС України.
Відповідно до частини 1 статті 273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Згідно з ч.1, ч. 2 ст. 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Враховуючи вимоги частини 2 статті 19 Конституції України та частини 2 статті 2 КАС України, законодавцем визначено критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейських країн.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Так, згідно з частиною 1 статті 1 Виборчого кодексу України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
Відповідно до частини 1 статті 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів (частина 4 статті 33 Виборчого кодексу України).
Відповідно до частини 3 статті 37 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови. Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).
Постанови №№53, 54, 55, 56, 57, 58, 59 є предметом оскарження у даній справі.
Так, колегія суддів зазначає, що в обґрунтування позовних вимог позивач вказує на порушення Уланівською сільською територіальною виборчою комісією Хмільницького району Вінницької області виборчого законодавства під час прийняття 18.01.2021 року спірних постанов.
Щодо строків прийняття рішення територіальною виборчою комісією та законності таких дій, колегія суддів вважає за необхідне зазначити таке.
Так, за приписами частини 2 статті 240 Виборчого кодексу України текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за сімнадцять днів до дня голосування.
Крім того, відповідно до пункту 1.2. Порядку виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 02.10.2020 року № 330, територіальні виборчі комісії, зазначені в пункті 1.1 цього Порядку, не пізніш як за сімнадцять днів до дня голосування на місцевих виборах затверджують текст виборчого бюлетеня з відповідних місцевих виборів згідно з формою, затвердженою постановою Центральної виборчої комісії від 24.09.2020 року № 295, та встановлюють ступені його захисту.
Інших норм, які б регулювали встановлення строків для затвердження текстів виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах, Виборчий кодекс України не передбачає.
Згідно з календарним планом основних організаційних заходів з підготовки та проведення місцевих виборів 24.01.2021 року, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії, затвердження тексту виборчого бюлетеня з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) та сільського, селищного, міського голови для голосування у відповідному виборчому окрузі та встановлення його ступеня захисту припадає на 06.01.2021 року включно.
06.01.2021 року відбулося засідання Уланівської СТВК, оформлене протоколом № 8, на порядку денному якого вирішувались організаційні питання порядкових номерів політичних партій, затверджувався склад комісій, серед іншого також було вирішено питання "Про затвердження Виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови та виборів депутатів Уланівської сільської ради по 1, 2, 3 ТВО".
За результатами розгляду вказаних питань відповідачем 06.01.2021 року прийнято постанову № 42 "Про затвердження Виборчого бюлетеня з виборів Уланівського сільського голови, і виборів депутатів Уланівської сільської ради по 1, 2, 3 ТВО".
Зазначену постанову позивачем оскаржено до Вінницького окружного адміністративного суду у справі № 120/144/21-а та за результатами розгляду справи рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 13.01.2021 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16.01.2021 року визнано протиправною та скасовано постанову Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області від 06.01.2021 № 42 "Про затвердження Виборчого бюлетеня з виборів Уланівського сільського голови, і виборів депутатів Уланівської сільської ради по 1, 2, 3 ТВО".
В подальшому, відповідачем встановлено, що оприлюднена постанова Уланівської СТВК № 42 від 06.01.2021 не містить відомостей за які проголосовано на засіданні комісії, а саме про затвердження Виборчого бюлетеня з виборів депутатів Уланівської сільської ради по 1, 2, 3 ТВО.
Таким чином 12.01.2021 року о 10 годині 40 хвилин, відповідачем, на усунення вказаних порушень, прийнято Постанову № 44 «Про внесення уточнень (виправлень) до постанови Уланівської СТВК № 42 від 06.01.2021 року «Про затвердження Виборчого бюлетеня з виборів Уланівського сільського голови, і виборів депутатів Уланівської сільської ради по 1, 2, 3 ТВО» .
Вказану постанову також було оскаржено до Вінницького окружного адміністративного суду у справі № 120/223/21-а, за результатами розгляду якої визнано протиправною та скасовано постанову Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області № 44 від 12.01.2021 року «Про внесення уточнень (виправлень) до Постанови Уланівської СТВК № 42 від 06.01.2021 року «Про затвердження Виборчого бюлетеня з виборів Уланівського сільського голови і виборів депутатів Уланівської сільської ради по 1, 2 ,3 ТВО» .
Як встановлено матеріалами справи, Уланівською СТВК 18.01.2021 року на засіданні комісії поставлено на розгляд питання щодо затвердження текстів виборчих бюлетенів з виборів депутатів Уланівської сільської ради та виборів голови Уланівської сільської ради та за результатами їх розгляду прийнято оскаржувані постанови № 53, 55.
Відповідно до частин 1, 4 статті 4 Виборчого кодексу строки, визначені у цьому Кодексі, обчислюються в календарних днях. Останнім днем обчисленого у днях строку, який відповідно до цього Кодексу має закінчитися у зв`язку з настанням певної події, є день, що передує дню вказаної події.
Таким чином, з наведеного слідує, що відповідач діяв поза межами наданих законом повноважень, порушивши встановлений ст.240 ВК України та п.1.2 постанови ЦВК №330 від 02.10.2020 строк для прийняття таких рішень.
Суд апеляційної інстанції відхиляє доводи апелянтів щодо формальності порушення 17-ти денного строку встановленого ч.2 ст.240 ВК України, так як наявність судового рішення по справі №120/144/21-а не скасовує імперативність строку встановленого даною статтею.
Крім того, сторони не були позбавлені можливості звернутись до суду за роз`ясненням чи встановленням порядку і способу виконання рішення у справі №120/144/21-а.
Щодо ненадання члену Уланівської СТВК ОСОБА_7 проєкту додатків до проєкту оскаржуваної постанови за №53 від 18.01.2021, колегія суддів зазначає таке.
Так, судом першої інстанції із дослідженого відеодоказу засідання комісії Уланівської СТВК, яке відбулося 18.01.2021 року було встановлено, що перед засіданням члену Уланівської СТВК ОСОБА_6 було надано лише проєкти порядку денного засідання 18,01.2021 року та проєкту оскаржуваної постанови без додатків 1-3. Про що також останнім складено Акт про виявлення ним порушення виборчого процесу України, в частині організації роботи виборчої комісії від 18.01.20221 о 17 год. 05 хв.
Водночас, відповідачем з даного приводу доказів на спростування зазначених вище обставин до суду не надано.
Зокрема, апелянт у апеляційній скарзі посилається на те, що такі проєкти були надані для ознайомлення всім бажаючим членам ТВК та всі необхідні матеріали ( у тому числі додатки) були на столі у голови ТВК.
Однак, колегія суддів зазначає, що організація роботи виборчих комісій визначена абзацом 1, 2 частини 1 статті 36 Виборчого кодексу України, згідно якої Центральна виборча комісія організовує свою роботу відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та Регламенту Центральної виборчої комісії.
Порядок організації роботи виборчих комісій нижчого рівня визначається Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу.
Абзацом 3 частини 1 зазначеної статті визначено, що основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.
Засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.
Членам виборчої комісії надаються проекти рішень комісії та необхідні матеріали, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання комісії, але не пізніш як до початку засідання (частини 5, 6 статті 36 ВК України).
Аналогічні норми закріплені Постановою Центральної виборчої комісії № 173 від 10.08.2020 року «Про Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів» - п.4.1-4.10.
Посилання апелянтів на те, що ОСОБА_6 не є членом ТВК, так як не прийняв присягу, суд апеляційної інстанції відхиляє, оскільки вказана обставина не була підставою для ненадання йому документів та в силу ч.1 ст.38 ВК України він є членом виборчої комісії, а тому йому мали бути надані проекти рішень комісії не пізніш як за день до дня проведення засідання (ч.6 ст.36 ВК України).
Більше того, під час проведення засідання відповідачем не оголошувався текст виборчих бюлетенів для голосування у територіальних виборчих округах № 1, 2, 3 з виборів депутатів Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області та виборів голови Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області на повторних виборах 24.01.2021 року.
Суд апеляційної інстанції погоджується із твердженням позивача щодо недотримання ч.6 ст.64 ВК України, так як ТВК не мала права прийняти рішення, яке по суті повторює скасовані рішення, що було предметом розгляду по справі №120/144/21-а.
Суд апеляційної інстанції відхиляє доводи апелянтів щодо відсутності порушеного права чи інтересу позивача, так як спірні рішення ТВК були прийняті на виконання рішення по справі №120/144/21-а, позивачем у якій був ОСОБА_1 , які в порушення ч.6 ст.64 ВК України фактично по суті повторюють скасовані рішення, крім того, вибори депутатів сільської ради та вибори голови Уланівської сільської ради нерозривно пов`язані спільними процедурними процесами, зокрема утворенням контрольної комісії, яка здійснює контроль за виготовленням виборчих бюлетенів, дотриманням строків передбачених ч.1 ст.240 ВК України, наданням проектів рішень комісії не пізніше як за день до початку засідання, укладенням договорів щодо друку виборчих бюлетенів.
Щодо постанов Уланівської СТВК № 54, 56 про встановлення ступенів захисту виборчих бюлетенів з виборів депутатів Уланівської сільської ради та виборів голови Уланівської сільської ради, то в суді апеляційної інстанції знайшло своє підтвердження доводи позивача про те, що приймаючи оскаржувані постанови № 54, 56, відповідач діяв поза межами наданих законом повноважень, порушивши встановлений статтею 240 Виборчого кодексу України та пунктом 1.2 постанови ЦВК № 330 від 02.10.2020 року строк для прийняття таких рішень.
Разом з тим, встановлено, що обговорення щодо обрання ступенів захисту не проводилося, дане також підтверджується протоколом засідання комісії, де було вирішено встановити ступінь захисту: нанесення кольору на бюлетень повинно здійснюватися водяним способом , однак інших ступенів захисту головою комісії не озвучувалося та не пропонувалося.
Отже, з урахуванням наведеного суд зазначає про порушення порядку прийняття оскаржуваних постанов № 54, 56 на засіданні 18.01.2021 року.
Щодо скасування постанови Уланівської СТВК № 59 від 18.01.2021 року «Про утворення контрольної комісії, що здійснює контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах, дотриманням вимог щодо знищення друкарських форм, технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених виборчих бюлетенів» , суд зазначає наступне, що винесення на розгляд питання щодо затвердження складу контрольної комісії повинно відбуватися відповідно частини 3 статті 242 Виборчого кодексу України, це також стосується строку розгляду даного питання, так контрольна комісія утворюється не пізніш як у день затвердження тексту та встановлення ступеня захисту виборчого бюлетеня. В свою чергу, як уже було зазначено судом вище, рішення про затвердження тексту та встановлення ступеня захисту виборчого бюлетеня приймається ТВК не пізніш як за сімнадцять днів до дня голосування на місцевих виборах.
18.01.2021 року Уланівською СТВК поставлено на розгляд питання про утворення контрольної комісії, що здійснює контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах.
Постановою Уланівської СТВК № 59 від 18.01.2021 року «Про утворення контрольної комісії, що здійснює контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах, дотриманням вимог щодо знищення друкарських форм, технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених виборчих бюлетенів» визначено відповідальних осіб членів ТВК - ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 та за пропозицією ВООППВО «Батьківщина» - ОСОБА_12 та наділено повноваженнями здійснювати контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах, дотриманням вимог щодо знищення друкарських форм, технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених виборчих бюлетенів, що є грубим порушенням ВК України, який не передбачає визначення комісією таких відповідальних осіб, а лише створення контрольної комісії, що зроблено не було.
Щодо висновку суду першої інстанції про протиправність прийнятих постанов відповідача щодо укладення договорів стосовно друку бюлетенів за результатами застосування переговорної процедури, слід зазначити наступне.
Як зазначалось, порядок виготовлення виборчих бюлетенів та їх передачі виборчим комісіям врегульовано ст. 242 ВК України, відповідно до п. 1 ч. 1 якої територіальна виборча комісія, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, на підставі договору, укладеного між нею і поліграфічним підприємством, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів для голосування на місцевих виборах відповідно: виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, міська (міст з районним поділом) виборча комісія - не пізніш як за десять днів до дня голосування та отримує виготовлені виборчі бюлетені не пізніш як за дев`ять днів до дня голосування в упаковці підприємства-виготовлювача на підставі акта приймання-передачі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Колегія суддів зазначає, що процедурі укладання договору між відповідною територіальною виборчою комісією та поліграфічним підприємством має передувати визначення територіальною виборчою комісією підприємства-виготовлювача виборчих бюлетенів.
За переконанням суду, оскільки питання щодо визначення підприємства-виготовлювача виборчих бюлетенів стосується забезпечення організації підготовки та проведення місцевих виборів, наведене питання не належить до поточної діяльності виборчої комісії, а тому результати його розгляду мають письмово оформлюватись у формі постанови відповідної територіальної виборчої комісії.
Між тим, як встановлено судом, рішення про визначення відповідачем підприємства-виготовлювача виборчих бюлетенів не прийнято, а рішення про надіслання копії постанов певному поліграфічному підприємству не є рішенням в розумінні Виборчого кодексу з обумовленого питання.
При цьому, у оскаржуваних постановах №57, 58 зазначено про укладення договору за результатами переговорної процедури, однак жодного доказу на підтвердження її проведення відповідачем надано не було.
Водночас, під час розгляду справи знайшли своє підтвердження доводи позивача, що питання стосовно визначення підприємства-виготовлювача виборчих бюлетенів не розглядалося на засіданні на комісії, всі наявні пропозиції, які надійшли на адресу комісії не озвучувалися. При цьому, підтверджено, що голова комісії, так і секретар відмовились озвучити істотні умови договору, як і надати його проєкт на вимогу членів комісії.
Отже, обгрунтованим є висновок суду першої інстанції про те, що Уланівською СТВК при прийнятті рішень про укладення договорів, було порушено вимоги закону щодо визначення територіальною виборчою комісією підприємства-виготовлювача виборчих бюлетенів, яке буде надавати відповідні послуги.
Суд апеляційної інстанції відхиляє доводи апелянтів щодо застосування до даних правовідносин висновків інших судів, що містяться у їх рішеннях (зокрема рішення Шостого апеляційного адміністративного суду у справі №640/24836/20, у справі №640/21488/20), на яке вони посилаються у апеляційних скаргах, оскільки обставини справ не є тотожними.
Представники апелянтів у своїх доводах фактично спонукають суд до узаконення їх рішень, які прийняті без дотримання вимог ВК України, посилаючись виключно на формалізм таких порушень, але їх кількість і характер свідчить про те, що ТВК грубо проігноровано ст.2 ВК України в частині виборчих процедур, повязаних з підготовкою виборів.
Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводами апеляційних скарг висновки, викладені в судовому рішенні, не спростовуються і підстав для його скасування не вбачається.
Приведені в апеляційних скаргах доводи, висновку суду не спростовують, а зводяться до переоцінки доказів, незгоди з ними та трактуванні їх на власний розсуд.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційні скарги Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана, Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: кандидата на посаду Уланівської сільського голови Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_3 , кандидата на посаду Уланівської сільського голови Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_2 залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 22 січня 2021 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Постанова суду складена в повному обсязі 24 січня 2021 року.
Головуючий Полотнянко Ю.П. Судді Ватаманюк Р.В. Драчук Т. О.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2021 |
Оприлюднено | 25.01.2021 |
Номер документу | 94345453 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Полотнянко Ю.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні