Ухвала
від 25.01.2021 по справі 620/641/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

25 січня 2021 року Чернігів Справа № 620/641/19

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Клопот С.Л.

при секретарі Шевченко А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду заяву головного державного виконавця відділу примусового виконання рішень у Чернігівській області Північно-Східного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Суми) Ленька Андрія Миколайовича про зміну способу і порядку виконання рішення по справі за позовом ОСОБА_1 до Борзнянського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Чернігівської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Головний державний виконавець відділу примусового виконання рішень у Чернігівській області Північно-Східного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Суми) Ленько Андрій Миколайович звернувся до суду із заявою, в якій просив суд змінити спосіб і порядок виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.06.2019 у справі № 620/641/19 та стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області на користь ОСОБА_1 недоотриману пенсію за період з 01.11.2016 по 31.10.2018 в сумі 67384.37 грн.

Заявник в судове засідання не з`явився, про день, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином, в заяві про зміну способу і порядку виконання рішення просить розглядати заяву без його участі.

Стягувач, представник боржника в судове засідання не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином. Причини неявки суду не повідомили.

За таких обставин суд вважає за можливе розглянути справу у відсутності сторін за наявними в матеріалах справи доказами.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу відповідно до ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснювалося.

Дослідивши матеріали справи, суд приходить висновку, що заява підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

На виконанні у відділі примусового виконання рішень перебуває виконавчий лист № 620/641/19 виданий 09.07.2019 Чернігівським окружним адміністративним судом про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області здійснити ОСОБА_1 виплату недоотриманої пенсії за період з 01.11.2016 по 31.10.2018.

Виконавчий лист видано на виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.06.2019, яке набрало законної сили, про що зазначено у виконавчому документі.

У зв`язку з відсутністю підстав для повернення виконавчого документу 28.08.2019 державним виконавцем було відкрито виконавче провадження № 59910118.

Відповідно до вимог ч. 6 ст. 26 Закону України "Про виконавче провадження", у постанові про відкриття виконавчого провадження зазначено про необхідність боржнику виконати рішення протягом 10 робочих днів.

Копії постанов про відкриття виконавчого провадження направлені сторонам виконавчого провадження, як це передбачено ст. 28 Закону України "Про виконавче провадження".

12.09.2019 здійснено перевірку виконання рішення суду та встановлено, що рішення боржником не виконано.

Згідно повідомлення Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, причиною невиконання рішення є невизначеність судовим рішенням порядку здійснення такої виплати.

29.10.2019 до відділу примусового виконання рішень надійшов лист Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області від 10.09.2019, яким повідомлялось, що 25.10.2018 управлінням було отримано рішення комісії Ічнянської РДА № 46 від 24.10.2018 про відновлення виплати пенсії з 01.11.2016. Згідно з п. 15 Порядку призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 № 365, орган, що здійснює соціальні виплати, на підставі рішення комісії призначає (відновлює) таку соціальну виплату з місяця, в якому надійшла заява внутрішньо переміщеної особи. Суми соціальних виплат, які не виплачені за минулий період, обліковуються в органі, що здійснює соціальні виплати, та виплачуються на умовах окремого порядку, визначеного Кабінетом Міністрів України. Сума пенсії, що підлягає виплаті ОСОБА_1 за період з 01.11.2016 по 31.10.2018 складає 67384,37 грн.

Оскільки вищезазначеним судовим рішенням не визначено порядку, в якому повинна здійснюватись виплата за минулий час, для пенсіонерів з числа внутрішньо переміщених осіб виплата коштів здійснюється відповідно до вимог постанови КМУ від 08.06.2016 № 365.

13.05.2020 Головному управлінню Пенсійного фонду України в Чернігівській області направлено вимогу державного виконавця, якою боржника зобов`язано негайно виконати рішення суду в повному обсязі, а у разі невиконання надати письмові пояснення щодо таких причини з обґрунтуванням їх поважності та наданням копій відповідних документів, а також повідомити про заходи, які були вжиті Головним управлінням Пенсійного фонду України в Чернігівській області на виконання судового рішення. Крім цього боржника попереджено про адміністративну та кримінальну відповідальність за невиконання судового рішення та законних вимог державного виконавця.

29.05.2020 від боржника надійшла відповідь на вимогу державного виконавця, якою повідомлялось, що виплату пенсії ОСОБА_1 поновлено 26.10.2018 Борзнянським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України в Чернігівській області в добровільному порядку. Щомісячно з листопада 2018 року по теперішній час управлінням здійснюється фінансування пенсії на розрахунковий рахунок AT "Ощадбанк". Нарахований борг за період з 01.11.2016 по 31.10.2017 обліковується як "відкладена" доплата за минулий період. Нарахований борг за період з 01.11.2017 по 31.10.2018 обліковується як "поточна" доплата та включено в додаткові відомості на виплату пенсії, проте не виплачений, оскільки в постанові Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 № 365 "Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам" передбачено, що суми соціальних виплат, які не виплачені за минулий період, обліковуються в органі, що здійснює соціальні виплати, та виплачуються на умовах окремого порядку, визначеного Кабінетом Міністрів України. Постанова № 365 такою, що не відповідає нормам Конституції України не визнавалась.

31.07.2020 повторно здійснено перевірку виконання рішення суду, за результатами якої складено акт державного виконавця про те, що виплата пенсії стягувану не здійснена і рішення суду боржником не виконано. Поважність причин невиконання рішення суду в повному обсязі та невиплати нарахованої суми боржником не доведена, жодного підтвердження вжиття заходів щодо виплати заборгованості боржником не надано.

У зв`язку з невиконанням рішення суду без поважних причин у встановлений строк, постановою від 31.07.2020 на Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області накладено штраф в розмірі 5100,00 грн., попереджено боржника про кримінальну відповідальність за умисне невиконання рішення та встановлено новий строк його виконання (10 робочих днів).

Постанова про накладення штрафу від 31.07.2020 оскаржена боржником до суду.

21.08.2020 здійснено перевірку виконання рішення суду, за результатами якої складено акт державного виконавця про те, що виплата недоотриманої пенсії за період з 01.11.2016 по 31.10.2018 стягувану не здійснена. Про конкретні заходи вжиті на виконання рішення суду боржник не повідомив. Причина невиплати нарахованої пенсії, що на думку боржника полягає у відсутності окремого порядку здійснення виплати, не являється поважною причиною невиконання судового рішення. Таким чином рішення суду без поважних причин боржником повторно не виконано.

У зв`язку з повторним невиконанням рішення суду без поважних причин у встановлений строк, постановою від 21.08.2020 на Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області накладено штраф в подвійному розмірі тобто 10200,00 грн., попереджено боржника про кримінальну відповідальність за умисне невиконання рішення та зобов`язано виконати рішення суду протягом 10 робочих днів.

Постанова про накладення штрафу від 21.08.2020 також була оскаржена до суду.

28.08.2020 до Чернігівського відділу поліції ГУНП в Чернігівській області направлено повідомлення про вчинення посадовими особами Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області кримінального правопорушення за ст. 382 КК України.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду № 620/3192/20 від 27.08.2020 в задоволенні позову Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про визнання протиправною та скасування постанови від 31.07.2020 відмовлено повністю.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.10.2020 апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 27.08.2020 повернуто особі, яка її подала.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду № 620/3765/20 від 19.10.2020 в задоволенні позову Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про визнання протиправною та скасування постанови від 21.08.2020 також відмовлено.

Незважаючи на вжиті заходи, всупереч вимогам чинного законодавства, станом на 31.12.2020 рішення суду боржником не виконано і виплата пенсії стягувану не здійснена.

Статтею 129 Конституції України встановлено, судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов`язковими для виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.

Умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку, визначає Закон України "Про виконавче провадження" (далі- Закон).

Згідно ст. 1 Закону, виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Статтею 2 Закону визначено, що виконавче провадження здійснюється з дотриманням таких засад: верховенства права; обов`язковості виконання рішень; законності; диспозитивності; справедливості, неупередженості та об`єктивності; гласності та відкритості виконавчого провадження: розумності строків виконавчого провадження; співмірності заходів примусового виконання рішень та обсягу вимог за рішеннями; забезпечення права на оскарження рішень, дій чи бездіяльності державних виконавців, приватних виконавців.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону, примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють судових рішень і рішень інших органів".

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 18 Закону, виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено. ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії. Здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, які встановлені виконавчим документом і цим Законом.

Виходячи з наведених положень Закону, державний виконавець зобов`язаний використовувати надані йому права відповідно до закону і не допускати у своїй діяльності порушення прав та законних інтересів учасників виконавчого провадження.

Відповідно до ч.І ст.378 Кодексу адміністративного судочинства України, за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувана чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.

Як і в цивільному судочинстві, поняття способів захисту прав, свобод та інтересів особи в адміністративному судочинстві охоплюється визначеним законом механізмом матеріально-правових засобів здійснення охорони цих прав, свобод та інтересів, що приводиться в дію за рішенням суду у разі їх порушення чи реальної небезпеки такого порушення. Стаття 378 КАС України містить не тільки механізм процесуальної процедури розгляду питань зміни чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення, а й підстави для розгляду цих питань. Оскільки ці підстави є матеріально-правовими, то їх слід розглядати у сукупності з визначенням змісту способів захисту порушеного права в адміністративному судочинстві. Такий правовий висновок наведено в постанові Верховного Суду України від 13.01.2015 (справа №21-604а14).

При цьому ч. 3 ст. 378 КАС України передбачено, що підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення, чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.

Під зміною способу і порядку виконання рішення слід розуміти прийняття судом нових заходів для реалізації рішення у разі неможливості його виконання у встановленими раніше порядку і способом. Змінюючи спосіб і порядок виконання судового рішення, суд не може змінювати останнє по суті.

На момент подачі даної заяви, рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.06.2019 щодо здійснення виплати позивачу пенсії Головним управлінням Пенсійного фонду України в Чернігівській області не виконано.

Згідно з ч.2 ст.6 Закону України "Про виконавче провадження", рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, як орган державної влади, зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч.2 ст.19 Конституції України).

Згідно з ч. 1 та ч.2 ст. 23 Бюджетного кодексу України, будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення.

Порядок виконання рішень судів про стягнення коштів з держаних органів регулюється Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" та постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 "Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників" (далі - Порядок).

Статтею 2 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" передбачено, що держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є державний орган.

Відповідно до ст. З вказаного Закону, виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється Державною казначейською службою України в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

Підпунктом 2 п. 25 Порядку передбачено, що у разі наявності у боржника окремої бюджетної програми для забезпечення виконання рішень суду, безспірне списання коштів з боржника (виконання рішень суду про стягнення коштів з боржника) здійснюється лише за цією бюджетною програмою. При цьому пункти 28 - 34 цього Порядку застосовуються лише щодо зазначеної бюджетної програми.

Виконання судових рішень здійснюється у порядку черговості згідно чинного законодавства за рахунок коштів у межах передбачених асигнувань на відповідний бюджетний період.

Так, в силу прямої дії ст. 129-1 Конституції України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання на всій території України. Невиконання судових рішень тягне за собою відповідальність, встановлену законом. Вказана правова норма повністю кореспондується із ст.14 КАС України.

З вищевикладеного вбачається, що виконання судового рішення у даній справі має здійснюватися за рахунок бюджетних асигнувань, передбачених в державному бюджеті у встановленому вище порядку, що унеможливлює виконання судового рішення способом, встановленим рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.06.2019. а саме шляхом зобов`язання здійснити виплату пенсії стягувану.

Оскільки рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.06.2019 має зобов`язальний характер, та не передбачає стягнення коштів на користь стягувана, такі обставини ускладнюють виконання даного судового рішення. Виконання даного рішення потребує списання коштів з державного органу на користь стягувана, а тому таке списання повинно здійснюватися з зазначеної вище програми Державною казначейською службою України.

Таким чином єдиним прийнятним, допустимим, необхідним та законним способом виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.06.2019 є списання коштів з зазначеної вище програми Державною казначейською службою України.

Вимога, викладена у заяві про встановлення способу і порядку виконання рішення суду, не спрямована на зміну судового рішення по суті в межах позовних вимог, а орієнтована на зміну способу виконання судового рішення, необхідну для захисту порушеного права позивача, та запобігання порушення бюджетного законодавства.

Розмір нарахованої, але не виплаченої пенсії ОСОБА_1 за період з 01.11.2016 по 31.10.2018 становить 67384,37 грн., що підтверджується повідомленням Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області від 10.09.2019.

Виходячи з вищевикладеного, суд приходить до висновку, що підстави, викладені у заяві про зміну способу і порядку виконання рішення суду, є обґрунтованими, а тому заява головного державного виконавця відділу примусового виконання рішень у Чернігівській області Північно-Східного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Суми) Ленька Андрія Миколайовича про зміну способу і порядку виконання рішення по справі за позовом ОСОБА_1 до Борзнянського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Чернігівської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 248, 378 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В:

Заяву головного державного виконавця відділу примусового виконання рішень у Чернігііській області Північно-Східного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Суми) Ленька Андрія Миколайовича про зміну способу і порядку виконання рішення по справі за позовом ОСОБА_1 до Борзнянського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Чернігівської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Змінити спосіб і порядок виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.06.2019 у справі № 620/641/19 та стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області на користь ОСОБА_1 недоотриману пенсію за період з 01.11.2016 по 31.10.2018 в сумі 67384.37 грн.

Ухвала набирає законної сили та може бути оскаржена до Шостого апеляційного адміністративного суду у порядок і строки, передбачені статтями 294-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя С.Л. Клопот

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.01.2021
Оприлюднено26.01.2021
Номер документу94354889
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/641/19

Постанова від 20.04.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 30.03.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 02.03.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 02.03.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 25.01.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

Постанова від 04.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Постанова від 04.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 15.05.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 15.05.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні