Ухвала
від 25.01.2021 по справі 925/1214/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

25 січня 2021 року справа № 925/1214/19

м. Черкаси

Господарський суд Черкаської області в складі судді Дорошенка М.В. за участю прокурора відділу Черкаської обласної прокуратури Синецької О.Ю., представниці фермерського господарства "В`язовська" та ОСОБА_1 адвоката Литвиненко Я.С. та представника товариства з обмеженою відповідальністю "Придніпровський край" адвоката Бойка Є.Г. із секретарем судового засідання Швидкою О.В., розглянувши в судовому засіданні у м. Черкаси справу за позовом керівника Золотоніської місцевої прокуратури в інтересах держави як самостійного позивача, а також в особі Плешканівської сільської ради і Черкаської обласної державної адміністрації до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, фермерського господарства "В`язовська" та ОСОБА_1 за участю третьої особи без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Придніпровський край" про визнання незаконними та скасування наказів, визнання недійсними договорів оренди землі,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Золотоніської місцевої прокуратури (далі також - прокурор) звернувся до Господарського суду Черкаської області в інтересах держави як самостійний позивач, а також в особі в особі Плешканівської сільської ради і Черкаської обласної державної адміністрації з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, фермерського господарства "В`язовська", ОСОБА_1 про:

1) визнання незаконними та скасування:

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3321/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання ОСОБА_1 в оренду земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:005:0506 площею 2,2505 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3333/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:006:0501 площею 1,7506 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3335/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:006:0502 площею 1,5521 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3334/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:004:0501 площею 1,8509 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3316/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:005:0504 площею 1,8509 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3318/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:005:0503 площею 1,8508 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3325/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:06:001:0503 площею 1,8508 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3323/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:06:002:0505 площею 1,8508 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3322/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:06:002:0506 площею 1,8508 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3328/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:004:0503 площею 1,8509 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3326/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:05:001:0499 площею 4,6502 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3319/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:005:0502 площею 1,6503 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3327/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:06:001:0505 площею 1,8509 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3331/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:06:001:0506 площею 1,6510 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3317/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:004:0502 площею 1,8508 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3332/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:005:0505 площею 1,8508 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3329/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:005:0507 площею 1,7517 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3330/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:06:002:0507 площею 1,8503 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3324/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:06:001:0504 площею 2,3779 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3320/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:005:0501 площею 1,6505 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 05.06.2014 №23-1455/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:09:002:0501 площею 5,2121 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 05.06.2014 №23-1453/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:09:002:0504 площею 3,7446 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 05.06.2014 №23-1446/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:09:002:0502 площею 6,7044 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 05.06.2014 №23-1449/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:002:0501 площею 18,8840 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 05.06.2014 №23-1448/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:12:001:0511 площею 18,2948 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 05.06.2014 №23-1451/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:09:002:0503 площею 9,4214 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 05.06.2014 №23-1454/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121586600:04:006:0501 площею 2,4495 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 23.07.2014 №23-2269/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121586600:08:001:0504 площею 5,1326 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 23.07.2014 №23-2266/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121586600:06:001:0003 площею 26,6201 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 23.07.2014 №23-2271/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121586600:07:001:0502 площею 19,3920 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 23.07.2014 №23-2270/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121586600:07:001:0003 площею 5,3799 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 23.07.2014 №23-2267/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121586600:06:001:0501 площею 18,9754 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 23.07.2014 №23-2268/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121586600:08:001:0502 площею 13,0463 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 05.06.2014 №23-1442/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121586600:08:001:0503 площею 7,2181 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 05.06.2014 №23-1456/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121585500:05:001:0051 площею 25,0000 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 23.07.2014 №23-2262/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121585500:05:001:0053 площею 9,0023 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3337/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121585500:05:002:0502 площею 3,5501 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3336/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121585500:05:002:0174 площею 1,8500 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3338/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121585500:05:002:0175 площею 1,8501 га ;

2) визнання недійсними:

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 2,2505 га з кадастровим номером 7121583500:07:005:0506

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,7506 га, з кадастровим номером 7121583500:07:006:0501

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,5521 га з кадастровим номером 7121583500:07:006:0502;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8509 га з кадастровим номером 7121583500:07:004:0501;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8509 га з кадастровим номером 7121583500:07:005:0504;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8508 га з кадастровим номером 7121583500:07:005:0503;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8508 га з кадастровим номером 7121583500:06:001:0503;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8508 га з кадастровим номером 7121583500:06:002:0505;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8508 га з кадастровим номером 7121583500:06:002:0506;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8509 га з кадастровим номером 7121583500:07:004:0503;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 4,6502 га з кадастровим номером 7121583500:05:001:0499;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,6503 га з кадастровим номером 7121583500:07:005:0502;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8509 га з кадастровим номером 7121583500:06:001:0505;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,6510 га з кадастровим номером 7121583500:06:001:0506;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8508 га з кадастровим номером 7121583500:07:004:0502;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,7517 га з кадастровим номером 7121583500:07:005:0507;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8503 га з кадастровим номером 7121583500:06:002:0507;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 2,3779 га з кадастровим номером 7121583500:06:001:0504;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,6505 га з кадастровим номером 7121583500:07:005:0501;

договору оренди від 05.06.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 9,4214 га з кадастровим номером 7121583500:09:002:0503;

договору оренди від 05.06.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 18,2948 га з кадастровим номером 7121583500:12:001:0511;

договору оренди від 05.06.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 4,884 га з кадастровим номером 7121583500:07:002:0510, зі змінами, що внесені додатковою угодою до договору оренди № 442/57-17-ДО від 13.12.2017;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8508 га з кадастровим номером 7121583500:07:005:0505;

договору оренди від 05.06.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 6,7044 га, з кадастровим номером 7121583500:09:002:0502;

договору оренди від 05.06.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 3,7446 га з кадастровим номером 7121583500:09:002:0504;

договору оренди від 05.06.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 5,2121 га з кадастровим номером 7121583500:09:002:0501;

договору оренди від 05.06.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Кропивнянської сільської ради Золотоніського району площею 2,4495 га з кадастровим номером 7121586600:04:006:0501;

договору оренди від 23.07.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Кропивнянської сільської ради Золотоніського району площею 5,1326 га з кадастровим номером 7121586600:08:001:0504;

договору оренди від 23.07.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Кропивнянської сільської ради Золотоніського району площею 26,6201 га з кадастровим номером 7121586600:06:001:0003;

договору оренди від 23.07.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Кропивнянської сільської ради Золотоніського району площею 19,3920 га з кадастровим номером 7121586600:07:001:0502;

договору оренди від 23.07.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Кропивнянської сільської ради Золотоніського району площею 5,3799 га з кадастровим номером 7121586600:07:001:0003;

договору оренди від 23.07.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Кропивнянської сільської ради Золотоніського району площею 18,9754 га з кадастровим номером 7121586600:06:001:0501;

договору оренди від 23.07.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Кропивнянської сільської ради Золотоніського району площею 13,0463 га з кадастровим номером 7121586600:08:001:0502;

договору оренди від 05.06.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Кропивнянської сільської ради Золотоніського району площею 5,9181 га з кадастровим номером 7121586600:08:001:0510, зі змінами, що внесені на підставі додаткової угоди № 282/57-17-ДО від 21.08.2017;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Коврайської сільської ради Золотоніського району площею 1, 8501 га з кадастровим номером 7121585500:05:002:0175 та скасування державної реєстрації вказаного договору оренди;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Коврайської сільської ради Золотоніського району площею 1, 8500 га з кадастровим номером 7121585500:05:002:0174 та скасування державної реєстрації вказаного договору оренди;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Коврайської сільської ради Золотоніського району площею 3,5501 га з кадастровим номером 7121585500:05:002:0502 та скасування державної реєстрації вказаного договору оренди;

договору оренди від 23.07.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Коврайської сільської ради Золотоніського району площею 9,0023 га з кадастровим номером 7121585500:05:001:0053 та скасування державної реєстрації вказаного договору оренди;

договору оренди від 05.06.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Коврайської сільської ради Золотоніського району площею 25,0000 га, з кадастровим номером 7121585500:05:001:0051 та скасування державної реєстрації вказаного договору оренди.

Ухвалою від 15.10.2019 Господарський суд Черкаської області прийняв позовну заяву прокурора до розгляду, відкрив провадження у справі №925/1214/19, вирішив розглядати її за правилами загального позовного провадження, призначив у ній підготовче засідання.

Ухвалою від 12.12.2019 Господарський суд Черкаської області за клопотанням сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Придніпровський край" зупинив провадження у справі №925/1214/19 до закінчення перегляду в касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду справи №912/2385/18.

Ухвалою від 25.08.2020 Господарський суд Черкаської області поновив провадження у справі №925/1214/19 і призначив у ній підготовче засідання.

Ухвалою від 16.09.2020 Господарський суд Черкаської області закрив підготовче провадження у справі №925/1214/19 і призначив її до розгляду по суті на 10 год. 00 хв. 15 жовтня 2020 року.

15 жовтня 2020 року до Господарського суду Черкаської області надійшло клопотання представниці фермерського господарства "В`язовська" адвоката Литвиненко Я.С. від 15.10.2020 про залишення позовної заяви прокурора у справі №925/1214/19 без розгляду.

Ухвалою від 15.10.2020 Господарський суд Черкаської області відклав розгляд справи №925/1214/19 на 10 год. 00 хв. 17 листопада 2020 року.

4 листопада 2020 року до Господарського суду Черкаської області надійшло клопотання третьої особи - товариства з обмеженою відповідальністю "Придніпровський край" від 03.11.2020 про залишення позовної заяви прокурора у справі №925/1214/19 без розгляду.

У судовому засіданні, яке відбулося 17.11.2020 у справі №925/1214/19, Господарський суд Черкаської області оголосив перерву до 10 год. 00 хв. 30 листопада 2020 року.

25 листопада 2020 року до Господарського суду Черкаської області надійшло письмове пояснення Черкаської обласної державної адміністрації у справі №925/1214/19 від 24.11.2020.

30 листопада 2020 року до Господарського суду Черкаської області надійшла відповідь прокурора від 25.11.202 на клопотання представниці фермерського господарства "В`язовська" адвоката Литвиненко Я.С. від 15.10.2020 і товариства з обмеженою відповідальністю "Придніпровський край" від 03.11.2020 про залишення позовної заяви прокурора у справі №925/1214/19 без розгляду

Ухвалою від 30.11.2020 Господарський суд Черкаської області відклав розгляд справи №925/1214/19 на 10 год. 30 хв. 23 грудня 2020 року.

Ухвалою від 23.12.2020 Господарський суд Черкаської області відклав розгляд справи №925/1214/19 на 11 год. 00 хв. 21 січня 2021 року.

У судовому засіданні, яке відбулося 21.01.2021 у справі №925/1214/19, Господарський суд Черкаської області розглянув клопотання представниці фермерського господарства "В`язовська" адвоката Литвиненко Я.С. від 15.10.2020 і товариства з обмеженою відповідальністю "Придніпровський край" від 03.11.2020 про залишення позовної заяви прокурора у справі №925/1214/19 без розгляду і вийшов до нарадчої кімнати для постановлення ухвали до 10 год. 00 хв. 25 січня 2021 року.

25 січня 2021 року Господарський суд Черкаської області оголосив вступну і резолютивну частини постановленої ним у нарадчій кімнаті цієї ухвали від 25.01.2021 у справі №925/1214/19.

Представниця фермерського господарства "В`язовська" адвокат Литвиненко Я.С. у клопотанні від 15.10.2020 і товариства з обмеженою відповідальністю "Придніпровський край" у клопотанні від 03.11.2020 просять суд залишити позов прокурора у справі №925/1214/19 без розгляду з підстави, передбаченої п. 2 ч. 1 ст. 226 ГПК України.

В обґрунтування цих клопотань представниця фермерського господарства "В`язовська" адвокат Литвиненко Я.С. і товариство з обмеженою відповідальністю "Придніпровський край" вказали на таке:

- прокурор помилково визначив Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області відповідачем, оскільки останнє як орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, має бути позивачем, в інтересах якого прокурор міг подати позовну заяву;

- предметом спору за позовом прокурора є 39 земельних ділянок, з яких лише 2 є власністю Плешканівської сільської ради, а 23 є землями історико-культурного призначення, розпорядження якими здійснює Черкаська обласна державна адміністрація. Щодо решти 14 земельних ділянок Плешканівська сільська рада і Черкаська обласна державна адміністрація не уповноважені державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах;

- відсутні докази на підтвердження належності 23-х спірних земельних ділянок до земель історико-культурного призначення через відсутність доказів включення розміщених на цих земельних ділянках курганів до Державного реєстру нерухомих пам`яток України національного культурного надбання та рішення відповідних органів про надання цим об`єктам та землям статусу історико-культурного призначення, тому прокурор безпідставно визначив у своєму позові Черкаську обласну державну адміністрацію позивачем, оскільки вона не мала повноважень розпоряджатися цими 23-ма земельними ділянками;

- прокурором не доведено невиконання або неналежне виконання Черкаською обласною адміністрацією і Плешканівською сільською радою своїх функцій щодо захисту майнових інтересів держави, оскільки матеріали справи не містять належних і допустимих доказів того, що ці позивачі не можуть і не бажають здійснювати захист інтересів держави та звертатися до суду з відповідним позовом, а прокурор не надав їм можливості у розумні строки відреагувати на порушення інтересів держави, зокрема, шляхом подання позову або аргументованого повідомлення про відсутність такого порушення.

Прокурор заперечив проти клопотань представниці фермерського господарства "В`язовська" адвоката Литвиненко Я.С. від 15.10.2020 і товариства з обмеженою відповідальністю "Придніпровський край" від 03.11.2020 про залишення позовної заяви прокурора у справі №925/1214/19 без розгляду і вказав при цьому на таке:

- Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області як орган, уповноважений державою розпоряджатися 14-тю спірними земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності, позбавлене можливості самостійно скасувати свої спірні рішення про надання таких земельних ділянок в оренду, інші органи, уповноважені державою здійснювати захист інтересів держави у спірних правовідносинах, відсутні, тому саме прокурор самостійно представляє інтереси держави та звертається до суду з позовом як позивач;

- Плешканівська сільська рада як власник 2-х спірних земельних ділянок уповноважена державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, тому враховуючи, що вона не перевіряла законність надання в 2014 році цих земельних ділянок в оренду ОСОБА_1 , не ініціювала питання щодо визнання недійсними наказів та договорів оренди землі у прокурора виникла необхідність у зверненні до суду в інтересах держави в особі цієї сільської ради. При цьому прокурор звертався до Плешканівської сільської ради з відповідними запитами від 11.03.2019 та від 30.09.2019, проте згідно з інформацією Плешканівської сільської ради від 21.03.2019 та від встановлено, що заходи з визнання недійсними наказів та договорів оренди землі об`єднаною територіальною громадою не здійснювалися, оскільки у сільській раді вкрай обмежені фінансові можливості для сплати судового збору та відсутня посада юриста, що унеможливлює звернення до суду з вказаним позовом;

- приналежність 23-х спірних земельних ділянок до земель історико-культурного призначення підтверджується матеріалами роздержавлення КСГП "Більшовик" Дмитрівської сільської ради народних депутатів Золотоніського району Черкаської області, розробленими Інститутом землеустрою Української академії аграрних наук в 1995 році і затвердженими рішенням Дмитрівської сільської ради народних депутатів від 31.01.1995 №3 та матеріалами роздержавлення КСГП "Слава" Золотоніського району Черкаської області, розробленими Госпрозрахунковим бюро при відділі земельних ресурсів райдержадміністрації у 1995 році і затвердженими розпорядженням Золотоніської районної державної адміністрації від 08.12.1995 №93, а також іншими поданими з позовом документами. Зміна цільового призначення цих земельних ділянок не змінювалася. Відповідно до ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України повноваження розпоряджатися такими земельними ділянками маю Черкаська обласна державна адміністрація а не Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області. З метою встановлення підстав для здійснення представництва інтересів держави в суді прокурор 11.03.2019 року направив до Черкаської обласної державної адміністрації запит №32-163-1086вих.19 щодо вжитих нею заходів на захист порушених прав держави. З наданої Черкаською обласною державною адміністрацією інформації від 02.04.2019 встановлено, що заходи із захисту інтересів держави нею не здійснювалися, що й стало підставою для подання прокурором позову в інтересах держави в особі Черкаської обласної державної адміністрації.

Як вбачається з позову прокурора та його відповіді від 25.11.202 на клопотання про залишення позовної заяви без розгляду за частиною позовних вимог, які стосуються 14 земельних ділянок: з кадастровим номером 7121583500:09:002:0501 площею 5,2121 га, з кадастровим номером 7121583500:09:002:0504 площею 3,7446 га, з кадастровим номером 7121583500:09:002:0502 площею 6,7044 га, з кадастровим номером 7121583500:07:002:0501 площею 18,8840 га (після поділу з кадастровим номером 7121583500:07:002:0510 площею 4,884 га), з кадастровим номером 7121583500:12:001:0511 площею 18,2948 га, з кадастровим номером 7121583500:09:002:0503 площею 9,4214 га, з кадастровим номером 7121586600:04:006:0501 площею 2,4495 га, з кадастровим номером 7121586600:08:001:0504 площею 5,1326 га, з кадастровим номером 7121586600:06:001:0003 площею 26,6201 га, з кадастровим номером 7121586600:07:001:0502 площею 19,3920 га, з кадастровим номером 7121586600:07:001:0003 площею 5,3799 га, з кадастровим номером 7121586600:06:001:0501 площею 18,9754 га, з кадастровим номером 7121586600:08:001:0502 площею 13,0463 га і з кадастровим номером 7121586600:08:001:0503 площею 7,2181 га (після поділу з кадастровим номером 7121586600:08:001:0510 площею 5,9181 га) прокурор самостійно представляє інтереси держави як позивач через відсутність органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

За вимогами, які стосуються 23 земельних ділянок: з кадастровим номером 7121583500:07:005:0506 площею 2,2505 га, з кадастровим номером 7121583500:07:006:0501 площею 1,7506 га, з кадастровим номером 7121583500:07:006:0502 площею 1,5521 га, з кадастровим номером 7121583500:07:004:0501 площею 1,8509 га, з кадастровим номером 7121583500:07:005:0504 площею 1,8509 га, з кадастровим номером 7121583500:07:005:0503 площею 1,8508 га, з кадастровим номером 7121583500:06:001:0503 площею 1,8508 га, з кадастровим номером 7121583500:06:002:0505 площею 1,8508 га, з кадастровим номером 7121583500:06:002:0506 площею 1,8508 га, з кадастровим номером 7121583500:07:004:0503 площею 1,8509 га, з кадастровим номером 7121583500:05:001:0499 площею 4,6502 га з кадастровим номером 7121583500:07:005:0502 площею 1,6503 га, з кадастровим номером 7121583500:06:001:0505 площею 1,8509 га, з кадастровим номером 7121583500:06:001:0506 площею 1,6510 га, з кадастровим номером 7121583500:07:004:0502 площею 1,8508 га, з кадастровим номером 7121583500:07:005:0505 площею 1,8508 га, з кадастровим номером 7121583500:07:005:0507 площею 1,7517 га, з кадастровим номером 7121583500:06:002:0507 площею 1,8503 га, з кадастровим номером 7121583500:06:001:0504 площею 2,3779 га, з кадастровим номером 7121583500:07:005:0501 площею 1,6505 га, з кадастровим номером 7121585500:05:002:0502 площею 3,5501 га, з кадастровим номером 7121585500:05:002:0174 площею 1,8500 га і з кадастровим номером 7121585500:05:002:0175 площею 1,8501 га прокурор визначив Черкаську обласну державну адміністрацію як орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, яка є позивачем у справі №925/1214/19 за цими вимогами.

За вимогами, які стосуються 2 земельних ділянок: з кадастровим номером 7121585500:05:001:0051 площею 25,0000 га та з кадастровим номером 7121585500:05:001:0053 площею 9,0023 га, прокурор визначив Плешканівську сільську раду як орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, яка є позивачем у справі №925/1214/19 за цими вимогами.

Статтею 6 Конституції України передбачено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 131 1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Частинами 1, 3 ст. 4 ГПК України визначено, що право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. До господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Відповідно до ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Водночас, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

З наведених вище правових норм випливає, що виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. При цьому, в кожному конкретному випадку прокурор при зверненні до суду з позовом повинен довести існування обставин порушення або загрози порушення інтересів держави.

Так, Конституційний Суд України у своєму рішенні від 08.04.1999 № 3-рп/99 з`ясовуючи поняття "інтереси держави" визначив, що державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорони землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.

З урахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (ч. 4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України).

Наведене Конституційним Судом України розуміння поняття "інтереси держави" має самостійне значення і може застосовуватися для тлумачення цього ж поняття, вжитого у ст. 131 1 Конституції України та ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".

З огляду на викладене, з урахуванням ролі прокуратури у демократичному суспільстві та необхідності дотримання справедливого балансу у питанні рівноправності сторін судового провадження, зміст п. 3 ч. 1 ст. 131 1 Конституції України щодо підстав представництва прокурора інтересів держави в судах не може тлумачитися розширено.

Таким чином, прокурор може представляти інтереси держави в суді у виключних випадках, які прямо передбачені законом. Розширене тлумачення випадків (підстав) для представництва прокурором інтересів держави в суді не відповідає принципу змагальності, який є однією з засад правосуддя (п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України).

Враховуючи зазначене, наявність інтересів держави повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 07.12.2018 у справі № 924/1256/17 та від 15.05.2019 у справі № 911/1497/18.

За позовом прокурора, порушення інтересів держави у спірних правовідносинах полягає в недотриманні Головним управлінням Держземагентства у Черкаській області вимог законодавства при передачі спірних земельних ділянок в оренду ОСОБА_1 , в протиправному набутті останньою права оренди на спірні земельні ділянки, що призвело до порушення економічних (майнових) інтересів місцевого самоврядування і в цілому держави.

Представниця фермерського господарства "В`язовська" адвокат Литвиненко Я.С. та товариство з обмеженою відповідальністю "Придніпровський край" у своїх клопотаннях про залишення позову прокурора у справі №925/1214/19 без розгляду не спростували доводи прокурора, приведені ним в обґрунтування наявності порушення інтересів держави у спірних правовідносинах.

Господарський суд вважає, що прокурор належним чином обґрунтував в чому полягає порушення інтересів у спірних правовідносинах.

Разом з тим, участь прокурора в судовому процесі можлива за умови, крім іншого, обґрунтування підстав для звернення до суду, а саме має бути доведено нездійснення або неналежне здійснення захисту інтересів держави у спірних правовідносинах суб`єктом влади, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, або підтверджено відсутність такого органу (ч. ч. 3, 4 ст. 53 ГПК України, ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру").

Перший "виключний випадок" передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Однак підстави представництва інтересів держави прокурором у цих двох випадках істотно відрізняються.

У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту або здійснює неналежно.

"Нездійснення захисту" виявляється в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.

"Здійснення захисту неналежним чином" виявляється в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.

"Неналежність" захисту може бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який серед іншого включає досудове з`ясування обставин порушення інтересів держави, обрання способу їх захисту та ефективне здійснення процесуальних прав позивача.

Так, захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимог закону не здійснює захисту або робить це неналежно. У кожному такому випадку прокурор повинен навести причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом, і які є підставами для звернення прокурора до суду.

При цьому прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень для захисту інтересів держави.

У кожному такому випадку прокурор повинен навести, а суд перевірити причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом і які є підставами для звернення прокурора до суду.

У Рекомендаціях Парламентської Асамблеї Ради Європи від 27.05.2003 № 1604 (2003) "Про роль прокуратури в демократичному суспільстві, заснованому на верховенстві права" передбачено важливість забезпечити, щоб повноваження і функції прокурорів обмежувалися сферою переслідування осіб, винних у скоєнні кримінальних правопорушень, і вирішення загальних завдань щодо захисту інтересів держави через систему відправлення кримінального правосуддя, а для виконання будь-яких інших функцій були засновані окремі, належним чином розміщені і ефективні органи.

При цьому, на сьогодні однозначною є практика ЄСПЛ, яка відстоює позицію про можливість участі прокурора у справі тільки за наявності на це підстав.

В свою чергу, Велика Палата Верховного Суду у пункті 70 постанови від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц звернулаувагу на те, що якщо підставою для представництва інтересів держави прокурор зазначив відсутність органу, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах, цей довід прокурора суд повинен перевірити незалежно від того, чи надав прокурор докази вчинення ним дій, спрямованих на встановлення відповідного органу. Тобто, суд самостійно перевіряє, чи справді відсутній орган, що мав би для захисту інтересів держави звернутися до суду з таким позовом як заявив прокурор. Процедура, передбачена абзацами третім і четвертим частини четвертої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" застосовується тільки до встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження з такого захисту. Іншими словами, прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта лише тоді, коли той має повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах, але не здійснює чи неналежно їх здійснює.

Представниця фермерського господарства "В`язовська" адвокат Литвиненко Я.С. та товариство з обмеженою відповідальністю "Придніпровський край" у своїх клопотаннях про залишення позову прокурора у справі №925/1214/19 без розгляду зазначили, що уповноваженим органом здійснювати функції держави у спірних правовідносинах є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) в особі його територіального органу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (правонаступник Головного управління Держземагенства у Черкаській області), яке наділено повноваженнями щодо розпорядження спірними земельними ділянками та щодо нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності і є самостійною юридичною особою з відповідною процесуальною дієздатністю, тому самостійно має право звертатися до суду з метою здійснення захисту прав та охоронюваних законом інтересів держави.

Верховний Суд у своїй постанові від 07.09.2020 у справі № 917/468/19 дійшов таких висновків: "... органи Держгеокадастру можуть виконувати, зокрема, дві абсолютно різні функції, а саме:

- функції розпорядника земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності від імені власника, яким є держава Україна, з усіма повноваженнями власника на захист права власності;

- функції органу державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Поряд із цим, відповідно до пункту 7 Положення про державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

На території Черкаської області таким територіальним органом є Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області.

Відповідно до ч. 2 та ч. 3 ст. 45 ГПК України позивачами є особи, які подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного, невизнаного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу. Відповідачами ж є особи, яким пред`явлено позовну вимогу.

При цьому відповідно до п. 2 ч. 3 ст. 162 ГПК України відповідачів у позові визначає позивач або особа, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, у даному випадку - прокурор.

Згідно з ст. 48 ГПК України залучити до участі у справі співвідповідача та/або замінити неналежного відповідача належним суд може лише за клопотанням позивача (прокурора).

ГПК України не передбачає можливості поєднання сторін судового процесу в одній особі, залучення або заміни судом позивача.

У даній справі за позовними вимогами, які стосуються 14 земельних ділянок: з кадастровим номером 7121583500:09:002:0501 площею 5,2121 га, з кадастровим номером 7121583500:09:002:0504 площею 3,7446 га, з кадастровим номером 7121583500:09:002:0502 площею 6,7044 га, з кадастровим номером 7121583500:07:002:0501 площею 18,8840 га (після поділу з кадастровим номером 7121583500:07:002:0510 площею 4,884 га), з кадастровим номером 7121583500:12:001:0511 площею 18,2948 га, з кадастровим номером 7121583500:09:002:0503 площею 9,4214 га, з кадастровим номером 7121586600:04:006:0501 площею 2,4495 га, з кадастровим номером 7121586600:08:001:0504 площею 5,1326 га, з кадастровим номером 7121586600:06:001:0003 площею 26,6201 га, з кадастровим номером 7121586600:07:001:0502 площею 19,3920 га, з кадастровим номером 7121586600:07:001:0003 площею 5,3799 га, з кадастровим номером 7121586600:06:001:0501 площею 18,9754 га, з кадастровим номером 7121586600:08:001:0502 площею 13,0463 га і з кадастровим номером 7121586600:08:001:0503 площею 7,2181 га (після поділу з кадастровим номером 7121586600:08:001:0510 площею 5,9181 га) прокурор самостійно представляє інтереси держави як позивач через те, що Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області є одним із співвідповідачів, накази якого оскаржуються. Цим прокурор обґрунтовував відсутність органу, уповноваженого державою здійснювати функції захисту її інтересів у спірних правовідносинах, тобто, навів підставу для представництва інтересів держави.

З огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, визначив Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області одним зі співвідповідачів у справі та заявив вимоги про визнання незаконним і скасування його спірних наказів, господарський суд вважає що прокурор підстави для представництва інтересів держави у цій справі та правомірно звернувся до суду як самостійний позивач за вимогами, які стосуються вказаних вище 14 земельних ділянок.

Подібного висновку дійшли Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15.01.2020 у справі № 698/119/18 та Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у постанові від 12.01.2021 у справі №922/526/19.

Згідно з актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення від 16.06.2019 та наказом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 18.06.2019 №23-1862/14-19-СГ дві спірні земельні ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами 7121585500:05:001:0051 площею 25,0000 га та 7121585500:05:001:0053 площею 9,0023 га були передані із державної власності в комунальну власність Плешканівської сільської територіальної громади в особі Плешканівської сільської ради, у зв`язку з чим до останньої перейшли функції розпорядника цими двома земельними ділянками з усіма повноваженнями власника на захист права власності.

Отож прокурор станом на день подання позову правильно визначив Плешканівську сільську раду органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, стосовно двох земельних ділянок з кадастровими номерами 7121585500:05:001:0051 площею 25,0000 га та 7121585500:05:001:0053 площею 9,0023 га.

Як випливає із положень статті 23 Закону України "Про прокуратуру" бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк. Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.

Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Аналогічних висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові від 26.05.2020 у справі №912/2385/18.

Разом з позовом прокурор подав до Господарського суду Черкаської області адресований Плешканівській об`єднаній територіальній громаді, яку представляє Плешканівська сільська рада, лист Золотоніської місцевої прокуратури від 30.09.2019 №32-3728вих19 яким прокурор просив Плешканівську об`єднану територіальну громаду в строк до 01.10.2019 року повідомити про вжиті заходи реагування щодо скасування наказів Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області та визнання договорів оренди недійсними стосовно переданих Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області цій територіальній громаді земельних ділянок.

Плешканівська сільська рада листом від 30.09.2019 №476 повідомила прокурора про те, що нею заходи реагування щодо скасування наказів Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області та визнання договорів оренди недійсними не вживалися і, що звернення її до суду з таким позовом унеможливлено обмеженими фінансовими можливостями для сплати судового збору і відсутністю посади юриста. При цьому Плешканівська сільська рада зазначила, що не заперечує проти подання позову в її інтересах прокурором з метою усунення вказаних у листі останнього порушень.

Наданий Плешканівській об`єднаній територіальній громаді листом Золотоніської місцевої прокуратури від 30.09.2019 №32-3728вих19 строк - до 01.10.2019 для відповідного реагування на стверджувані прокурором порушення інтересів держави не був би розумним у разі, коли б не було відповіді Плешканівської сільської рада на цей лист прокурора. А враховуючи, що така відповідь є і зміст останньої господарський суд вважає, що прокурор належним чином довів бездіяльність (нездійснення захисту інтересів держави) Плешканівської сільської ради як компетентного органу у спірних правовідносинах стосовно двох земельних ділянок з кадастровими номерами 7121585500:05:001:0051 площею 25,0000 га та 7121585500:05:001:0053 площею 9,0023 га.

Господарський суд погоджується з твердженнями представниці фермерського господарства "В`язовська" адвоката Литвиненко Я.С. та товариства з обмеженою відповідальністю "Придніпровський край" про те, що 23 земельні ділянки з кадастровими номерами: 7121583500:07:005:0506 площею 2,2505 га, 7121583500:07:006:0501 площею 1,7506 га, 7121583500:07:006:0502 площею 1,5521 га, з 7121583500:07:004:0501 площею 1,8509 га, 7121583500:07:005:0504 площею 1,8509 га, 7121583500:07:005:0503 площею 1,8508 га, 7121583500:06:001:0503 площею 1,8508 га, 7121583500:06:002:0505 площею 1,8508 га, 7121583500:06:002:0506 площею 1,8508 га, 7121583500:07:004:0503 площею 1,8509 га, 7121583500:05:001:0499 площею 4,6502 га 7121583500:07:005:0502 площею 1,6503 га, з кадастровим номером 7121583500:06:001:0505 площею 1,8509 га, 7121583500:06:001:0506 площею 1,6510 га, 7121583500:07:004:0502 площею 1,8508 га, 7121583500:07:005:0505 площею 1,8508 га, 7121583500:07:005:0507 площею 1,7517 га, 7121583500:06:002:0507 площею 1,8503 га, 7121583500:06:001:0504 площею 2,3779 га, 7121583500:07:005:0501 площею 1,6505 га, 7121585500:05:002:0502 площею 3,5501 га, 7121585500:05:002:0174 площею 1,8500 га і 7121585500:05:002:0175 площею 1,8501 га не відносяться до земель історико-культурного призначення з огляду на таке.

Усі ці 23 земельні ділянки були сформовані як земельні ділянки сільськогосподарського призначення відповідно до вимог ст. 79 1 Земельного кодексу України і Закону України "Про Державний земельний кадастр" в 2014 році в ході розроблення проектів землеустрою щодо їх відведення в оренду, затверджених спірними наказами Головного Управління Держгеокадастру у Черкаській області.

Відповідно до ст. 53 Земельного кодексу України до земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані пам`ятки культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби.

Згідно з ч. 2 та 3 ст. 54 Земельного кодексу України навколо історико-культурних заповідників, історико-культурних заповідних територій, музеїв просто неба, меморіальних музеїв-садиб, пам`яток культурної спадщини, їх комплексів (ансамблів) встановлюються зони охорони пам`яток із забороною діяльності, що шкідливо впливає або може вплинути на додержання режиму використання таких земель. Порядок використання земель історико-культурного призначення визначається законом.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України "Про охорону культурної спадщини" кургани відносяться до археологічних об`єктів культурної спадщини.

Статтею 34 Закону України "Про охорону культурної спадщини" встановлено, що землі, на яких розташовані пам`ятки, історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, належать до земель історико-культурного призначення, включаються до державних земельних кадастрів, планів землекористування, проектів землеустрою, іншої проектно-планувальної та містобудівної документації. Встановлення зон охорони пам`яток та затвердження меж історичних ареалів населених місць не може бути підставою для примусового вилучення з володіння (користування) земельних ділянок у юридичних та фізичних осіб за умов дотримання землевласниками та землекористувачами правил використання земель історико-культурного призначення.

Таким чином, стосовно даного спору до земель історико-культурного призначення можуть належати землі, на яких розташовані кургани, в межах їх розташування (під курганами). Землі зон охорони курганів та інші землі поза межами курганів до земель історико-культурного не належать.

З поданої з позовом документації із землеустрою 23 вказаних вище спірних земельних ділянок убачається, що до цих земельних ділянок не входять (виключені з них) земельні ділянки, на яких розташовані кургани.

Отож помилковими є доводи прокурора про приналежність 23-х земельних ділянок з кадастровими номерами: 7121583500:07:005:0506 площею 2,2505 га, 7121583500:07:006:0501 площею 1,7506 га, 7121583500:07:006:0502 площею 1,5521 га, з 7121583500:07:004:0501 площею 1,8509 га, 7121583500:07:005:0504 площею 1,8509 га, 7121583500:07:005:0503 площею 1,8508 га, 7121583500:06:001:0503 площею 1,8508 га, 7121583500:06:002:0505 площею 1,8508 га, 7121583500:06:002:0506 площею 1,8508 га, 7121583500:07:004:0503 площею 1,8509 га, 7121583500:05:001:0499 площею 4,6502 га 7121583500:07:005:0502 площею 1,6503 га, з кадастровим номером 7121583500:06:001:0505 площею 1,8509 га, 7121583500:06:001:0506 площею 1,6510 га, 7121583500:07:004:0502 площею 1,8508 га, 7121583500:07:005:0505 площею 1,8508 га, 7121583500:07:005:0507 площею 1,7517 га, 7121583500:06:002:0507 площею 1,8503 га, 7121583500:06:001:0504 площею 2,3779 га, 7121583500:07:005:0501 площею 1,6505 га, 7121585500:05:002:0502 площею 3,5501 га, 7121585500:05:002:0174 площею 1,8500 га і 7121585500:05:002:0175 площею 1,8501 га до земель історико-культурного призначення і що Черкаська обласна державна адміністрація є органом, уповноваженим державою розпоряджатися цими земельними ділянками.

Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України повноваження щодо розпорядження цими 23-ма земельними ділянками належить центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам, тобто наразі Держгеокадастру і Головному управлінню Держгеокадастру у Черкаськіі області.

Отже, Черкаська обласна державна адміністраціє не є належним органом уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах стосовно23-х земельних ділянок з кадастровими номерами: 7121583500:07:005:0506 площею 2,2505 га, 7121583500:07:006:0501 площею 1,7506 га, 7121583500:07:006:0502 площею 1,5521 га, з 7121583500:07:004:0501 площею 1,8509 га, 7121583500:07:005:0504 площею 1,8509 га, 7121583500:07:005:0503 площею 1,8508 га, 7121583500:06:001:0503 площею 1,8508 га, 7121583500:06:002:0505 площею 1,8508 га, 7121583500:06:002:0506 площею 1,8508 га, 7121583500:07:004:0503 площею 1,8509 га, 7121583500:05:001:0499 площею 4,6502 га 7121583500:07:005:0502 площею 1,6503 га, з кадастровим номером 7121583500:06:001:0505 площею 1,8509 га, 7121583500:06:001:0506 площею 1,6510 га, 7121583500:07:004:0502 площею 1,8508 га, 7121583500:07:005:0505 площею 1,8508 га, 7121583500:07:005:0507 площею 1,7517 га, 7121583500:06:002:0507 площею 1,8503 га, 7121583500:06:001:0504 площею 2,3779 га, 7121583500:07:005:0501 площею 1,6505 га, 7121585500:05:002:0502 площею 3,5501 га, 7121585500:05:002:0174 площею 1,8500 га і 7121585500:05:002:0175 площею 1,8501 га, тому позов прокурора в інтересах держави в особі Черкаської обласної державної прокуратури за вимогами, які стосуються цих земельних ділянок, підлягає залишенню без розгляду на підставі п. 2 ч. 1 ст. 226 ГПК України.

На підставі викладеного, керуючись пунктом 2 частини першої статті 226, статтями 233, 234 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

УХВАЛИВ:

Клопотання представниці фермерського господарства "В`язовська" адвоката Литвиненко Я.С. від 15.10.2020 про залишення позовної заяви прокурора у справі №925/1214/19 задовольнити частково.

Клопотання товариства з обмеженою відповідальністю "Придніпровський край" від 03.11.2020 про залишення позовної заяви прокурора у справі №925/1214/19 без розгляду задовольнити частково.

Залишити без розгляду позов керівника Золотоніської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Черкаської обласної державної адміністрації до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, фермерського господарства "В`язовська" та ОСОБА_1 про:

1) визнання незаконними та скасування:

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3321/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання ОСОБА_1 в оренду земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:005:0506 площею 2,2505 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3333/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:006:0501 площею 1,7506 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3335/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:006:0502 площею 1,5521 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3334/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:004:0501 площею 1,8509 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3316/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:005:0504 площею 1,8509 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3318/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:005:0503 площею 1,8508 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3325/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:06:001:0503 площею 1,8508 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3323/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:06:002:0505 площею 1,8508 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3322/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:06:002:0506 площею 1,8508 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3328/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:004:0503 площею 1,8509 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3326/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:05:001:0499 площею 4,6502 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3319/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:005:0502 площею 1,6503 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3327/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:06:001:0505 площею 1,8509 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3331/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:06:001:0506 площею 1,6510 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3317/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:004:0502 площею 1,8508 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3332/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:005:0505 площею 1,8508 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3329/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:005:0507 площею 1,7517 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3330/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:06:002:0507 площею 1,8503 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3324/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:06:001:0504 площею 2,3779 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3320/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121583500:07:005:0501 площею 1,6505 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3337/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121585500:05:002:0502 площею 3,5501 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3336/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121585500:05:002:0174 площею 1,8500 га ;

наказу Головного управління Держземагентства у Черкаській області від 12.09.2014 №23-3338/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 7121585500:05:002:0175 площею 1,8501 га ;

2) визнання недійсними:

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 2,2505 га з кадастровим номером 7121583500:07:005:0506

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,7506 га, з кадастровим номером 7121583500:07:006:0501

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,5521 га з кадастровим номером 7121583500:07:006:0502;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8509 га з кадастровим номером 7121583500:07:004:0501;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8509 га з кадастровим номером 7121583500:07:005:0504;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8508 га з кадастровим номером 7121583500:07:005:0503;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8508 га з кадастровим номером 7121583500:06:001:0503;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8508 га з кадастровим номером 7121583500:06:002:0505;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8508 га з кадастровим номером 7121583500:06:002:0506;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8509 га з кадастровим номером 7121583500:07:004:0503;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 4,6502 га з кадастровим номером 7121583500:05:001:0499;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,6503 га з кадастровим номером 7121583500:07:005:0502;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8509 га з кадастровим номером 7121583500:06:001:0505;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,6510 га з кадастровим номером 7121583500:06:001:0506;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8508 га з кадастровим номером 7121583500:07:004:0502;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,7517 га з кадастровим номером 7121583500:07:005:0507;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8503 га з кадастровим номером 7121583500:06:002:0507;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 2,3779 га з кадастровим номером 7121583500:06:001:0504;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,6505 га з кадастровим номером 7121583500:07:005:0501;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Золотоніського району площею 1,8508 га з кадастровим номером 7121583500:07:005:0505;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Коврайської сільської ради Золотоніського району площею 1, 8501 га з кадастровим номером 7121585500:05:002:0175 та скасування державної реєстрації вказаного договору оренди;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Коврайської сільської ради Золотоніського району площею 1, 8500 га з кадастровим номером 7121585500:05:002:0174 та скасування державної реєстрації вказаного договору оренди;

договору оренди від 12.09.2014 земельної ділянки в адміністративних межах Коврайської сільської ради Золотоніського району площею 3,5501 га з кадастровим номером 7121585500:05:002:0502 та скасування державної реєстрації вказаного договору оренди.

За рештою позовних вимог керівника Золотоніської місцевої прокуратури в інтересах держави як самостійного позивача, а також в особі Плешканівської сільської ради продовжити розгляд справи №925/1214/19 по суті.

Ця ухвала набирає законної сили після її оголошення і протягом десяти днів може бути оскаржена в апеляційному порядку до Північного апеляційного господарського суду.

Повний текст ухвали складено 27 січня 2021 року.

Суддя Дорошенко М.В.

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення25.01.2021
Оприлюднено27.01.2021
Номер документу94417368
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/1214/19

Ухвала від 15.03.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 15.02.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 08.02.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 17.01.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 28.12.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 03.12.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 08.11.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Постанова від 05.10.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 21.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 08.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні