ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
27 січня 2021 рокуСєвєродонецькСправа № 360/4484/20
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Захарова О.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за позовом адвоката Мови Валерія Івановича в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю Автопорт С до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області про визнання протиправним та скасування припису,
ВСТАНОВИВ:
18 листопада 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява адвоката Мови Валерія Івановича в інтересах товариства з обмеженою відповідальністю Автопорт С (далі - позивач, ТОВ Автопорт С ) до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області (далі - відповідач), в якому представник позивача просить:
- визнати протиправним та скасувати припис від 02.11.2020 № 520-ДК/0205Пр/03/01/-20 Головного управління Держгеокадастру у Луганській області.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що 04.11.2020 відповідач вручив позивачу припис від 02.11.2020 № 520-ДК/0205Пр/03/01/-20, який було складено на основі акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 28.10.2020 № 520-ДК/392/АП/09/01/-20. Припис від 02.11.2020 № 520-ДК/0205Пр/03/01/-20 обґрунтований тим, що актом № 520-ДК/392/АП/09/01/-20 перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки, складеним 28.10.2020 за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів встановлено факт використання земельної ділянки комунальної форми власності площею 0,2691 га (кадастровий номер 4423155100:50:007:0016), цільове призначення 12.08. - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій для експлуатації автозаправної станції, яка розташована в межах населених пунктів на території Новоайдарської селищної ради Новоайдарського району Луганської області, з порушення умов договору оренди земельної ділянки від 30.10.2015 (земельну ділянку комунальної форми власності фактично передано у суборенду без укладання відповідного договору суборенди). Приписом від 02.11.2020 № 520-ДК/0205Пр/03/01/-20 було приписано директору ТОВ Aвтопорт С ОСОБА_1 усунути виявлене порушення земельного законодавства шляхом отримання згоди Орендодавця (Новоайдарської селищної ради Луганської області) на складання договору суборенди між TOB Aвтопорт С та ТОВ Мікс Маркет , та подальшого складання договору суборенди з обов`язковою державною реєстрацією договору суборенди земельної ділянки комунальної форми власності площею 0,2691 га (кадастровий номер 4423155100:50:007:0016), розташованої в межах населених пунктів на території Новоайдарської селищної ради Новоайдарського району Луганської області, у 30-ти денний термін з моменту отримання цього припису.
Представник позивача вважає, що вищезазначений припис не відповідає вимогам закону та підлягає скасуванню, оскільки зазначена земельна ділянка знаходиться в користуванні ТОВ Aвтопорт С на підставі договору оренди земельної ділянки від 30.10.2015, про що 30.10.2015 в державному реєстрі вчинено запис про інше речове право № 11827450.
Позивач вказує, що на зазначеній земельній ділянці розташована автозаправна станція, яка передана в оренду ТОВ Мікс Маркет на строк до 3-х років, без оформлення суборенди земельної ділянки, що не є порушенням діючого законодавства.
Ухвалою суду від 20.11.2020 позовну заяву залишено без руху (арк. спр. 15-16).
Ухвалою суду від 02.12.2020 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи визначено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (арк. спр. 21-22).
Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач заперечує проти позовних вимог з огляду на таке (арк. спр. 64-71).
28 жовтня 2020 року, на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 28.10.2020 № 520-ДК Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів , державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Луганської області - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Білокуракінському, Новоайдарському, Новопсковському, Старобільському районах Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Луганській області В. Тіліверком, на підставі звернення громадської організації Стоп свавіллю від 19.10.2020 № 2323 (вх. № 26-46500/0/1-20 від 22.10.2020), проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства використання земельної ділянки комунальної власності площею 0,2691 га кадастровий номер 4423155100:50:007:0016, розташованої в межах населених пунктів на території Новоайдарської селищної ради Новоайдарського району Луганській області.
28.10.2020 за результатами здійснення перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельна ділянка комунальної власності площею 0,2691 га, кадастровий номер 4423155100:50:007:0016, було складено акт перевірки від 28.10.2020 № 520-ДК/392/АП/09/01/-20. Перевіркою встановлено, шо земельна ділянка комунальної власності площею 0,2691 га, кадастровий номер 4423155100:50:007:0016, цільове призначення 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій для експлуатації автозаправної станції, яка розмішена в межах населених пунктів Новоайдарської селищної ради Новоайдарського району Луганської області за адресою: вул. Великий шлях, 28, смт. Новоайдар, Новоайдарський район, Луганська область, що належить на праві оренди землі ТОВ Автопорт С (договір оренди від 30.10.2015 між Новоайдарською селищною радою та TOB Aвтопорт С ) використовується в супереч вимог частини першої статті 8 Закону України Про оренду землі , а саме: фактично передана в оренду ТОВ Мікс Маркет без належного оформлення договору суборенди земельної ділянки.
02.11.2020 державним інспектором було винесено припис від 02.11.2020 № 520- ДК/0205Пр/03/01/-20 з вимогою усунути порушення вимог земельного законодавства, а саме частинами першої, п`ятої статті 8 Закону України Про оренду землі , частини першої статті 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та умов договору оренди від 30.10.2015 (п. 19.2). Приписом зобов`язано ТОВ Автопорт С в порядку встановленому законом, отримати згоду орендодавця (Новоайдарської селищної ради) на укладання договору суборенди земельної ділянки.
Відповідач звертає увагу, що згідно з частиною першою статті 795 Цивільного кодексу України, договір найму будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини) укладається у письмовій формі. При врученні державним інспектором акту перевірки та припису із зобов`язанням усунути порушення вимог земельною законодавства, директор ТОВ Автопорт С , не надавав жодним чином оформленого договору оренди автозаправки, укладеного з ТОВ Мікс Маркет . Оскільки договір оренди нежитлового приміщення відсутній, то відповідно земельна ділянка, що перебуває у користуванні ТОВ Мікс Маркет , використовується без належних правових підстав.
Відповідач зазначає, що у випадку передачі позивачем орендованої земельної ділянки у користування іншій особі, необхідно належним чином оформити права цієї особи на користування відповідною земельною ділянкою, зокрема, шляхом укладання договору суборенди та вчинення державної реєстрації відповідного права. На підставі інформації, отриманої з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, реєстрації права суборенди на земельну ділянку, кадастровий номер 4423155101:50:007:0016 за ТОВ Мікс Маркет позивачем не здійснювалось. Тобто, фактично відбувалась передача земельної ділянки кадастровий номер 4423155100:50:007:0016 у користування ТОВ Мікс Маркет без будь яких правових підстав.
На підставі викладеного, просить у задоволенні позовних вимог відмовити.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного суду України (далі - КАС України), судом встановлено таке.
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 18.01.2021 ТОВ Автопорт С , код за ЄДРПОУ 39833829, зареєстроване як юридична особа, основними видами діяльності якої є: 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (основний); 63.99 Надання інших інформаційних послуг; 69.10 Діяльність у сфері права; 69.20 Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту, консультування з питань оподаткування; 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування; 77.11. Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів (арк. спр. 89).
30 жовтня 2015 року б/н між Новоайдарською селищною радою (орендодавець) та ТОВ Автопорт С та (орендар) укладений договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 4423155100:50:007:0016 із земель населеного пункту, площею 0,2691 га, для експлуатації автозаправної станції відповідно до рішення Новоайдарської селищної ради від 15.10.2015 № 42/3-2 строком на 25 років (арк. спр. 72-73).
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна на підставі договору оренди землі б/н від 30.10.2015 та згідно з рішенням Новоайдарської селищної ради від 15.10.2015 № 42/3-2 здійснено державну реєстрацію права оренди на вказану вище земельну ділянку за ТОВ Автопорт С строком на 25 років, цільове призначення - для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій (арк. спр. 79).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 28.10.2020 № 520-ДК на підставі звернення громадської організації Стоп свавіллю від 19.10.2020 № 2323 визначено державним інспекторам здійснити державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок комунальної форми власності площею 0,2691 га (кадастровий номер 4423155100:50:007:0016), розташованої в межах населених пунктів на території Новоайдарської селищної ради Новоайдарського району Луганської області у термін з 28.10.2020 по 29.10.2020 (арк. спр. 54, 58).
Державним інспектором на виконання наказу від 28.10.2020 № 520-ДК проведено перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки комунальної власності площею 0,2691 га (кадастровий номер 4423155100:50:007:0016), розташованої в межах населених пунктів на території Новоайдарської селищної ради Новоайдарського району Луганської області, за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 28 жовтня 2020 року № 520-ДК/392/АП/09/01/-20 (арк. спр. 55).
З акту від 28 жовтня 2020 року № 520-ДК/392/АП/09/01/-20 слідує, що перевіркою фактичного використання земельної ділянки встановлено факт використання земельної ділянки комунальної форми власності площею 0,2691 га (кадастровий номер 4423155100:50:007:0016) цільове призначення 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій для експлуатації автозаправної станції, яка розташована в межах населених пунктів на території Новоайдарської селищної ради Новоайдарського району Луганської області, з порушенням умов договору оренди земельної ділянки від 30.10.2015 б/н (земельну ділянку комунальної форми власності фактично передано у суборенду без укладання відповідного договору суборенди) ТОВ Мікс Маркет (код ЄДРПОУ: 33432796 (93404, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Сметаніна, буд. 3-А), на якій товариство здійснює свою господарську діяльність, чим порушено вимоги частини 1 та частини 5 статті 8 Закону України Про оренду землі , частину 1 статті 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та умов пункту 19.2 Договору оренди земельної ділянки від 30.10.2015, за що передбачено відповідальність згідно частини 2 статті 211 Земельного кодексу України (арк. спр. 55-56).
За результатами проведеної перевірки державним інспектором 02 листопада 2020 року складений припис від 02.11.2020 № 520-ДК/0205Пр/03/01/-20, яким приписано директору ТОВ Автопорт С ОСОБА_1 усунути виявлені порушення земельного законодавства шляхом отримання згоди орендодавця (Новоайдарської селищної ради Луганської області) на складання договору суборенди між ТОВ Автопорт С та ТОВ Мікс Маркет , та подальшого укладення договору суборенди з обовязковою державною реєстрацією договору суборенди земельної ділянки комунальної форми власності площею 0,2691 га (кадастровий номер 4423155100:50:007:0016), розташованої в межах населених пунктів на території Новоайдарської селищної ради Новоайдарського району Луганської області, у тридцяти денний термін з моменту отримання цього припису (арк. спр. 57).
Не погодившись з приписом, позивач звернувся до суду.
Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частинами першою та другою статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Згідно зі статтею 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України від 19.06.2003 № 963-IV Про державний контроль за використанням та охороною земель (далі - Закон № 963-IV), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Відповідно до статті 4 Закону № 963-IV об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Згідно із статтею 6 Закону № 963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.
Змістом статті 9 Закону № 963-IV передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.
Частиною першою статті 10 Закону № 963-IV визначено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:
- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
- у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;
- викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;
- передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;
- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;
- звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
Так, згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 № 482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.
Відповідно до підпункту 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.
Підпунктом 30 пункту 4 Положення про ГУ Держгеокадастру у Луганській області, затвердженого наказом Держгеокадастром від 17 листопада 2016 року № 308 (у редакції наказу Держгеокадастру від 20 лютого 2020 року № 53), Головне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль), зокрема, за використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення.
Посадові особи Головного управління в межах своїх повноважень мають право:
складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків (підпункт 1 пункту 6 Положення);
безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель (підпункт 2 пункту 6 Положення);
викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для отримання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства (підпункт 4 пункту 6 Положення).
Системний аналіз вказаних положень земельного законодавства дає підстави дійти висновку про те, що ГУ Держгеокадастру у Луганській області області та його посадові особи (інспектори) наділені повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. При цьому, об`єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.
Також аналіз наведених норм права свідчить про те, що контроль за використанням та охороною земель є прямим обов`язком інспекторів; законодавством визначено перелік конкретних дій та заходів, на вчинення яких уповноважено державних інспекторів.
Надаючи правову оцінку твердженням позивача про відсутність в його діях порушення умов оренди земельної ділянки, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 80 Земельного кодексу України, суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Відповідно до статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цих прав.
Статтею 126 Земельного кодексу України, визначено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Матеріалами справи встановлено, що на підставі рішення Новоайдарської селищної ради від 15.10.2015 № 42/3-2 між Новоайдарською селищною радою (орендодавець) та ТОВ Автопорт С та (орендар) укладений договір оренди земельної ділянки від 30 жовтня 2015 року б/н, предметом якого є земельна ділянка з кадастровим номером 4423155100:50:007:0016 із земель населеного пункту за адресою: вул.Великий шлях, 28 смт Новоайдар, Новоайдарський район, Луганська область, площею 0,2691 га строком на 25 років, для експлуатації автозаправної станції (арк. спр. 72-73).
Державна реєстрація речового права на нерухоме майно на підставі договору оренди земельної ділянки від 30 жовтня 2015 року б/н проведена 30.10.2015, державний номер у Державному реєстрі прав 11826459 (арк. спр. 27).
Пунктом 4 розділу Об`єкт оренди вказаного вище договору від 30.10.2015 б/н визначено, що на момент укладання договору оренди на земельній ділянці розташований об`єкт нерухомого майна - автозаправна станція (арк. спр. 7-8).
Цільове призначення земельної ділянки: 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій (пункт 10 розділу Умови використання земельної ділянки договору).
Згідно з пунктом 11.1 розділу Умови використання земельної ділянки договору визначено, що земельна ділянка передається для експлуатації автозаправної станції.
Умовами договору (розділ Інші права та обов`язки сторін) визначено, що орендар має право:
19.1 Самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди з дотриманням умов договору оренди з дотриманням умов договору оренди;
19.2 Передавати земельну ділянку або її частину у суборенду без зміни цільового призначення за попередньою згодою орендодавця і у випадках, передбачених статтею 8 Закону України Про оренду землі . Договір суборенди підлягає державній реєстрації. Термін договору суборенди не може перевищувати терміну дії договору оренди.
Обов`язок орендаря, серед іншого: використовувати земельну ділянку відповідно до мети, визначеної в пункті 11.1 договору (арк. спр. 72-73).
Відповідно до статті 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Відповідно до статті 1 Закону України від 06 жовтня 1998 року № 161-XIV Про оренду землі (далі - Закон № 161-XIV) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (частина перша статті 2 Закону № 161-XIV).
Відповідно до статті 3 Закону № 161-XIV об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
Відповідно до статті 4 Закону № 161-XIV орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноважені ними особи. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
Орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою (стаття 5 Закону № 161-XIV).
Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі (частина перша статті 6 Закону № 161-XIV).
Частиною 2 статті 16 Закону № 161-XIV передбачено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Відповідно до статті 17 Закону № 161-XIV об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.
Порядок передання орендованої земельної ділянки у суборенду врегульований статтею 8 Закону № 161-XIV .
Відповідно до частини першої статті 8 Закону № 161-XIV орендована земельна ділянка або її частина може передаватися орендарем у суборенду без зміни цільового призначення, якщо це передбачено договором оренди або за письмовою згодою орендодавця (крім випадків, визначених законом). Якщо протягом одного місяця орендодавець не надішле письмового повідомлення щодо своєї згоди чи заперечення, орендована земельна ділянка або її частина може бути передана в суборенду.
Умови договору суборенди земельної ділянки повинні обмежуватися умовами договору оренди земельної ділянки і не суперечити йому (частина друга статті 8 Закону № 161-XIV).
Право суборенди земельної ділянки підлягає державній реєстрації (частина п`ята статті 8 Закону№ 161-XIV).
Висновок відповідача про порушення ТОВ Автопорт С вимог частини першої статті 8 Закону № 161-XIV та умов п.19.2 договору оренди від 30.10.2015 б/н ґрунтується на тому, що позивачем відбулась передача земельної ділянки у користування ТОВ Мікс Маркет без укладання договору суборенди земельної ділянки з ТОВ Мікс Маркет та державної реєстрації такого права та за відсутності попередньої згоди орендодавця-власника на передачу орендарем земельної ділянки у суборенду.
Проте, суд не погоджується з висновком відповідача з таких підстав.
Як вже зазначалося, згідно з договором оренди земельної ділянки від 30.10.2015 б/н позивачу передається в оренду земельна ділянка з кадастровим номером 4423155100:50:007:0016, площею 0,2691 га, на момент укладання договору оренди на земельній ділянці розташований об`єкт нерухомого майна - автозаправна станція.
Тобто земельна ділянка передана в оренду ТОВ Автопорт С вже з розміщеною на земельній ділянці автозаправною станцією.
Судом встановлено, що об`єкт нерухомого майна - автозаправна станція за адресою: Луганська область, Новоайдарський район, смт. Новоайдар, вул. Октябрська, буд. 28 Б (після перейменування назва вулиці - вул. Великий шлях) належить ТОВ Автопорт С на праві приватної власності, що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 20.08.2015 (арк.спр.92).
Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно - право власності на автозаправну станцію за адресою: Луганська область, Новоайдарський район, смт. Новоайдар, вул. Октябрська, буд. 28 Б зареєстроване за ТОВ Автопорт С 20.08.2015 (арк. спр. 93-94).
Відповідно до частини першої статті 316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Згідно з частиною першою статті 317 ЦК України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.
Приписами статті 319 ЦК України визначено, що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. При здійсненні своїх прав та виконанні обов`язків власник зобов`язаний додержуватися моральних засад суспільства. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав. Власність зобов`язує. Власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі. Держава не втручається у здійснення власником права власності. Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов`язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
Судом встановлено, що позивачем 01.08.2018 передано ТОВ Мікс Маркет в строкове платне користування цілісних майнових автозаправних станцій, належних позивачу на праві власності, в тому числі за об`єктом - автозаправна станція за адресою: Луганська область, Новоайдарський район, смт. Новоайдар, вул. Октябрська, буд. 28 Б із строком до 31.07.2021, про що укладений договір оренди № 01/08-01 (арк. спр. 96-98).
Відповідно до частини першої статті 796 ЦК України одночасно з правом найму будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремих частин) наймачеві надається право користування земельною ділянкою, на якій вони знаходяться, а також право користування земельною ділянкою, яка прилягає до будівлі або споруди, у розмірі, необхідному для досягнення мети найму.
У договорі найму сторони можуть визначити розмір земельної ділянки, яка передається наймачеві. Якщо розмір земельної ділянки у договорі не визначений, наймачеві надається право користування усією земельною ділянкою, якою володів наймодавець (частина друга статті 796 ЦК України).
Якщо наймодавець не є власником земельної ділянки, вважається, що власник земельної ділянки погоджується на надання наймачеві права користування земельною ділянкою, якщо інше не встановлено договором наймодавця з власником земельної ділянки (частина третя статті 796 ЦК України).
З договору оренди від 01.08.2018 № 01/08-01 вбачається, що ТОВ Мікс Маркет за умовами договору передається виключно нерухоме майно, розташоване на земельних ділянках, розмір якого вказано у додатках (автозаправні станції). При цьому, пунктом 1.5 визначено, що орендар має право, в межах чинного законодавства, безперешкодно користуватися земельною ділянкою, яка відповідає орендованому майну (арк. спр. 96-97).
Отже, передбачене статтею 796 ЦК України право користування наймача земельною ділянкою виникає з договору найму будівлі у межах правовідносин з наймодавцем. Наймач не набуває статусу суб`єкта земельних відносин в розумінні Земельного кодексу України, однак, його дії з використання земельної ділянки відповідно до договору найму передбачені законодавчо та є правомірними.
Відповідно до частини першої статті 8-1 Закону № 161-XIV право на оренду земельної ділянки державної або комунальної власності не може бути відчужено її орендарем іншим особам, внесено до статутного капіталу, передано у заставу, крім передбачених частиною другою цієї статті випадків.
Частиною другою статті 8-1 Закону № 161-XIV визначено, що право на оренду земельної ділянки державної або комунальної власності, наданої для будівництва житлового будинку, може бути відчужене орендарем за згодою орендодавця у разі, якщо таке будівництво розпочате, на строк та на умовах, визначених первинним договором оренди, або якщо таке відчуження передбачено первинним договором оренди.
За наслідками встановлених обставин справи та наданих сторонами доказів, суд вважає, що висновок відповідача про необхідність укладення договору суборенди у даному випадку міг бути прийнятним за умови відсутності у позивача права власності на автозаправну станцію та переданні ТОВ Мікс-Маркет автозаправної станції, розміщеної на земельній ділянці, без укладання відповідного договору.
Відтак, суд дійшов висновку, що відповідачем оскаржуваний припис було винесено без з`ясування умов передання земельної ділянки в оренду позивачу за наявності розміщення на земельній ділянці об`єкту - автозаправної станції, не встановлені обставини перебування на праві власності у позивача автозаправної станції, яка розміщена на земельній ділянці, та передання її в оренду на підставі відповідного договору ТОВ Мікс-Маркет .
Таким чином, оскаржуваний припис не відповідає критеріям правомірності, визначеним частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, тому у суду наявні підстави для визнання його протиправним та скасування.
Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Відтак, на підставі аналізу встановлених обставин та правовідносин, що їм відповідають, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, відповідають обставинам та матеріалам справи, підтверджені належними та допустимими доказами, та підлягають задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За наслідками розгляду справи підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача понесені ним судові витрати по оплаті судового збору в розмірі 2102,00 грн (арк. спр. 19).
Керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов адвоката Мови Валерія Івановича в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю Автопорт С (місцезнаходження: 93008, Луганська область, м. Рубіжне, вул. Набережна, буд. 1, код ЄДРПОУ 39833829) до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області (місцезнаходження: 93404, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, пр-т Центральний, буд. 17, корпус 2, код ЄДРПОУ 39771244) про визнання протиправним та скасування припису задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 02.11.2020 № 520-ДК/0205Пр/03/01/-20.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Автопорт С за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Луганській області судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2102,00 грн (дві тисячі сто дві гривні).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.В. Захарова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2021 |
Оприлюднено | 29.01.2021 |
Номер документу | 94454726 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
О.В. Захарова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні