Господарський суд полтавської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
про зупинення провадження у справі
26.01.2021 року Справа № 917/1409/20
Суддя господарського суду Полтавської області Білоусов С.М. при секретарі судового засідання Мацко О.В., розглянувши матеріали
за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Полтавагаз збут", вул. Козака, 2-А, м. Полтава, 36000, код ЄДРПОУ 39813404
до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Полтавагаз", вул. Козака, 2-а; м. Полтава, 36000, код ЄДРПОУ 03351912
про 1. визнання дії відповідача в нараховані обсягів природного газу за період з 01.12.2015 р. по 31.12.2019 р. з приведенням їх до стандартних умов відповідно до Методики приведення об`ємів природного газу до стандартних умов за показниками побутових лічильників у разі відсутності приладів для вимірювання температури та тиску газу, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики від 26.02.2004 року № 116 неправомірними та здійснити перерахунок обсягів спожитого природного газу за період з 01.12.2015 р. по 31.12.2019 р. відповідно до робочих об`ємів лічильників природного газу побутових споживачів.
2. визнання дії відповідача в нараховані обсяги природного газу за період з 01.02.2016 р. по 31.12.2019 р. за нормами споживання в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 619 від 08.06.1996 р. неправомірними та здійснити перерахунок обсягів спожитого природного газу побутовим споживачам м. Полтава та Полтавської області (в межах зони ліцензійної діяльності Відповідача) за період з 01.02.2016 р. по 31.12.2019 р. за нормами передбаченими постановами КМУ: № 409 від 06.08.2014 р., № 237 від 29.04.2015 р., № 203 від 23.03.2016 р., № 316 від 27.04.2016 р., № 204 від 23.03.2016 р., № 609 від 18.08.2017 р., № 143 від 27.02.2019 року
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою господарського суду Полтавської області від 04.09.2020 року прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Полтавагаз збут" до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Полтавагаз" про визнання дії відповідача в нараховані обсягів природного газу за період з 01.12.2015 р. по 31.12.2019 р. з приведенням їх до стандартних умов відповідно до Методики приведення об`ємів природного газу до стандартних умов за показниками побутових лічильників у разі відсутності приладів для вимірювання температури та тиску газу, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики від 26.02.2004 року № 116 неправомірними та здійснити перерахунок обсягів спожитого природного газу за період з 01.12.2015 р. по 31.12.2019 р. відповідно до робочих об`ємів лічильників природного газу побутових споживачів; визнання дії відповідача в нараховані обсяги природного газу за період з 01.02.2016 р. по 31.12.2019 р. за нормами споживання в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 619 від 08.06.1996 р. неправомірними та здійснити перерахунок обсягів спожитого природного газу побутовим споживачам м. Полтава та Полтавської області (в межах зони ліцензійної діяльності Відповідача) за період з 01.02.2016 р. по 31.12.2019 р. за нормами передбаченими постановами КМУ: № 409 від 06.08.2014 р., № 237 від 29.04.2015 р., № 203 від 23.03.2016 р., № 316 від 27.04.2016 р., № 204 від 23.03.2016 р., № 609 від 18.08.2017 р., № 143 від 27.02.2019 року.
Ухвалою суду від 03.12.2020 року продовжено строк підготовчого провадження у даній справі на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 26.01.2021 року на 10:15.
Від позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Полтавагаз збут" 26.01.2021 року надійшло клопотання від 29.10.2020 року № 05/3672 (вх. № 936) про призначення експертизи, в якому він просить суд призначити у даній справі судово-економічну експертизу, проведення якої доручити Харківському науково-дослідному інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса Міністерства юстиції України.
Крім того, 26.01.2021 року позивач надав суду заяву від 26.01.2021 року № 05/540 (вх. № 939), у якій просить розглядати справу без участі представника, при цьому, клопотання про призначення експертизи у даній справі підтримує в повному обсязі.
Від відповідача 26.01.2021 року надійшла заява від 26.01.2021 року № 06.2/896 (вх. № 940), у якій він просить суд розглядати справу без участі представника та не заперечує проти задоволення клопотання про призначення експертизи у даній справі.
Клопотання учасників справи про проведення судового засідання за їх відсутності не суперечать чинному законодавству, отже, судом задовольняються.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши клопотання про призначення експертизи суд встановив:
Визначення поняття "судова експертиза" наводиться у ст. 1 Закону України "Про судову експертизу": судова експертиза - це дослідження експертом на основі спеціальних знань матеріальних об`єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, що перебуває у провадженні органів дізнання, досудового та судового слідства.
Спеціальні знання - це професійні знання, отримані в результаті навчання, а також навички, отримані обізнаною особою в процесі практичної діяльності в різноманітних галузях науки, техніки та інших суспільно корисних галузях людської діяльності, які використовуються разом з науково-технічними засобами під час проведення експертизи. Змістом спеціальних знань є теоретично обґрунтовані і перевірені практикою положення і правила, які можуть відноситися до будь-якої галузі науки, техніки, мистецтва тощо.
Необхідність судової експертизи в господарському судочинстві викликана тим, що в процесі здійснення правосуддя суд стикається з необхідністю встановлення таких фактів (обставин), дані про які вимагають спеціальних досліджень. Експертиза - це науковий, дослідницький шлях до висновків, які формулюються у висновку експерта, про фактичні обставини справи.
В Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Дульський проти України" (Заява N 61679/00) від 01.06.2006 року, зазначено, що експертиза, призначена судом, є одним із засобів встановлення або оцінки фактичних обставин справи і тому складає невід`ємну частину судової процедури. Більше того, суд вирішує питання щодо отримання додаткових доказів та встановлює строк для їх отримання.
Відповідно до ст. 12 Закону України "Про судову експертизу", судовий експерт зобов`язаний провести повне дослідження і дати обґрунтований та об`єктивний письмовий висновок.
Наказом Міністерства юстиції України № 1950/5 від 26.12.2012 року "Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 08 жовтня 1998 р. № 53/5 "Про затвердження Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень" визначено, що проведення експертиз, експертних досліджень з оцінки здійснюється на умовах і в порядку, передбачених Законом України "Про судову експертизу".
Відповідно до частин 1 та 2 статті 98 Господарського процесуального кодексу України висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права.
Згідно ч. 1 ст. 99 ГПК України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: 1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; 2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.
Відповідно до частини 1 статті 100 Господарського процесуального кодексу України про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи.
В ухвалі про призначення експертизи суд попереджає експерта про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків (ч. 5 ст. 100 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до частин 1, 5 статті 101 Господарського процесуального кодексу України учасник справи має право подати до суду висновок експерта, складений на його замовлення. У висновку експерта зазначається, що висновок підготовлено для подання до суду та що експерт обізнаний про кримінальну відповідальністю за завідомо неправдивий висновок.
За приписами частини 2 статті 110 Господарського процесуального кодексу України призначення експертизи у справі є способом забезпечення доказів у справі, що здійснюється судом за заявою учасника справи.
При цьому, судова експертиза призначається лише в разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування. Якщо наявні у справі докази є взаємно суперечливими, їх оцінку в разі необхідності може бути здійснено господарським судом з призначенням відповідної судової експертизи. Питання про призначення судової експертизи повинно вирішуватися лише після ґрунтовного вивчення обставин справи і доводів сторін щодо необхідності такого призначення.
Відповідно до п. 4.2 ст. 679 ЦК України якщо продавцем надані гарантії щодо якості товару, продавець відповідає за його недоліки, якщо він не доведе, що вони виникли після його передання покупцеві внаслідок порушення покупцем правил користування чи зберігання товару, дій третіх осіб, випадку або не переборної сили. Відповідно до ч. 6. ст. 269 Господарського Кодексу України постачальник (виробник) зобов`язаний за свій рахунок усунути дефекти виробу, виявлені протягом гарантійного строку, або замінити товари, якщо не доведе, що дефекти виникли внаслідок порушення покупцем (споживачем) правил експлуатації або зберігання виробу.
Так, зі змісту позовної заяви вбачається, що предметом розгляду у даній справі є визнання дії відповідача в нараховані обсягів природного газу за період з 01.12.2015 р. по 31.12.2019 р. з приведенням їх до стандартних умов відповідно до Методики приведення об`ємів природного газу до стандартних умов за показниками побутових лічильників у разі відсутності приладів для вимірювання температури та тиску газу, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики від 26.02.2004 року № 116 неправомірними та здійснення перерахунку обсягів спожитого природного газу за період з 01.12.2015 р. по 31.12.2019 р. відповідно до робочих об`ємів лічильників природного газу побутових споживачів.
Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Полтавагаз" позовні вимоги не визнає, свої дії вважає правомірними, обсяг природного газу приведений до стандартних умов розрахований з урахуванням наказу Міністерства палива та енергетики від 26.02.2004 року № 116 достовірний та нараховані обсяги природного газу за період з 01.02.2016 року по 31.12.2019 рік за нормами споживання в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 619 від 08.06.1996 року правомірними.
В свою чергу, позивач позовні вимоги підтримує в повному обсязі та вважає, що відповідачем незаконно та необгрунтовано визначено обсяги природного газу до стандартних умов та за завищеними нормами споживання.
Суттєвим у даній справі є визначення саме обсягів природного газу приведеного до стандартних умов та обсяги природного газу за нормами споживання в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 619 від 08.06.1996 року.
Від позивача надійшло клопотання про призначення судово-економічної експертизи, з відповідним переліком питань, проведення якої просить доручити Харківському науково-дослідному інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса Міністерства юстиції України (м. Харків, вул. Золочівська, 8-А), оплату за проведення експертизи гарантує.
Відповідач не заперечує проти призначення у даній справі експертизи, надав суду відповідну заяву від 26.01.2021 року № 06.2/896 (вх. № 940).
Досліджуючи матеріали справи та подані клопотання сторін суд зазначає наступне.
Предметом розгляду даного спору є визнання дії відповідача в нараховані обсягів природного газу за період з 01.12.2015 р. по 31.12.2019 р. з приведенням їх до стандартних умов відповідно до Методики приведення об`ємів природного газу до стандартних умов за показниками побутових лічильників у разі відсутності приладів для вимірювання температури та тиску газу, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики від 26.02.2004 року № 116 неправомірними та здійснити перерахунок обсягів спожитого природного газу за період з 01.12.2015 р. по 31.12.2019 р. відповідно до робочих об`ємів лічильників природного газу побутових споживачів; визнання дії відповідача в нараховані обсяги природного газу за період з 01.02.2016 р. по 31.12.2019 р. за нормами споживання в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 619 від 08.06.1996 р. неправомірними та здійснити перерахунок обсягів спожитого природного газу побутовим споживачам м. Полтава та Полтавської області (в межах зони ліцензійної діяльності Відповідача) за період з 01.02.2016 р. по 31.12.2019 р. за нормами передбаченими постановами КМУ: № 409 від 06.08.2014 р., № 237 від 29.04.2015 р., № 203 від 23.03.2016 р., № 316 від 27.04.2016 р., № 204 від 23.03.2016 р., № 609 від 18.08.2017 р., № 143 від 27.02.2019 року.
Враховуючи, що для визначення обсягів природного газу приведеного до стандартних умов та обсяги природного газу за нормами споживання в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 619 від 08.06.1996 року, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання та зважаючи на клопотання позивача, суд приходить до висновку, про необхідність призначення у даній справі судово-економічної експертизи, проведення якої доручити Харківському науково-дослідному інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса Міністерства юстиції України (м. Харків, вул. Золочівська,8-А).
Витрати по оплаті судово-економічної експертизи слід покласти на позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Полтавагаз збут".
Відповідно до ч. 1 п. 2 ст. 228 ГПК України господарський суд має право зупинити провадження у справі за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи у випадку призначення судом експертизи.
Оскільки, для проведення експертизи матеріали справи № 917/1409/20 направляються до відповідної установи у цей період часу неможливо проводити процесуальні дії, тому провадження у даній справі підлягає зупиненню в порядку п. 2 ч. 1 ст. 228 ГПК України.
Керуючись статтями ст. ст. 99, 100, 228, 232-235 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
УХВАЛИВ:
1. Клопотання позивача від 29.10.2020 року № 05/3672 (вх. № 938) про призначення судово-економічної експертизи - задовольнити.
2. Призначити по справі № 917/1409/20 судово-економічну експертизу, проведення якої доручити Харківському науково-дослідному інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса Міністерства юстиції України (м. Харків, вул. Золочівська, 8-А).
3. Поставити на вирішення експерта наступні запитання:
3.1. Чи співпадає об`єм природного газу визначений АТ "Полтавагаз" за період з 01.12.2015 року по 31.12.2019 рік з фактичним об`ємом спожитого природного газу населенням, об`єм якого обліковується індивідуальними лічильниками газу за період з 01.12.2015 року по 31.12.2019 рік?
3.2. Яка розбіжність між об`ємом природного газу визначеним АТ "Полтавагз" за період з 01.12.2015 року по 31.12.2019 рік з фактичним об`ємом спожитого природного газу населенням, об`єм якого обліковується індивідуальними лічильниками газу за період з 01.12.2015 року по 31.12.2019 рік?
3.3. Який фактичний об`єм природного газу спожито населенням в період з 01.12.2015 року по 31.12.2019 рік об`єм якого обліковується індивідуальними лічильниками газу?
3.4. Чи застосовувались при визначенні фактичного об`єму природного газу спожитого населенням в період з 01.12.2015 року по 31.12.2019 рік об`єм якого обліковується індивідуальними лічильниками газу Методика приведення об`єму природного газу до стандартних умов за показами побутових лічильників у разі відсутності приладів для вимірювання температури та тиску газу?
3.5. Чи підтверджується документально та за даними бухгалтерського обліку нарахування обсягів спожитого природною газу побутовим споживачам м. Полтава та Полтавської області (крім міст Кременчук, Лубни, Горішні Плавні, Лубенського, Пирятинського, Оржицького, Гребінківського, Гадяцького, Семенівського, Кременчуцького районів та села Радянське Кобеляцького району Полтавської області) з 01.02.2016 року по 31.12.2019 рік та нормами передбаченими постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 року № 409 "Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування" з врахуванням постанови Окружного адміністративного суду м. Києва від 30.05.2018 року по справі 826/2507/18. якою визнано протиправною та нечинною постанову Кабінету Міністрів України від 23.03.2016 року № 203 "Про норми споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників" та з врахуванням строку дії постанови Кабінету Міністрів України № 63 від 30.01.2019року?
3.6. Чи підтверджується документально та за даними бухгалтерського обліку нарахування обсягів спожитого газу побутовим споживачам м. Полтава та Полтавської області (крім міст Кременчук, Лубни, Горішні Плавні, Лубенського, Пирятинського, Оржицького, Гребінківського, Гадяцького, Семенівського, Кременчуцького районів та села Радянське Кобеляцького району Полтавської області) в межах норм, визначених постановою Кабінету Міністрів України № 143 від 27.02.2019 року та за який період?
4. Зобов`язати експерта у разі виявлення під час проведення експертизи фактів та обставин, які мають значення для справи, але стосовно яких не були поставлені питання, висвітлити їх у висновку експерта.
5. Зобов`язати сторони надати необхідні документи для проведення експертизи.
6. Відповідно до п. 5 ст. 100 ГПК України попередити сторони про відповідальність за ухилення від вчинення дій, покладених господарським судом на сторону.
7. Витрати по оплаті експертизи слід покласти на позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Полтавагаз збут".
8. Провадження у справі № 917/1409/20 зупинити до закінчення проведення експертизи та надання експертною установою висновку.
9. Справу № 917/1409/20 направити Харківському науково-дослідному інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса Міністерства юстиції України (м. Харків, вул. Золочівська, 8-А).
10. Копію ухвали направити учасникам справи та Харківському науково-дослідному інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса Міністерства юстиції України.
Ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення (у разі неявки всіх учасників справи - з моменту її підписання суддею (суддями) та може бути оскаржена протягом 10 днів з моменту оголошення (підписання) (ст. ст. 235, 255 ГПК України). Згідно ст. 257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до п. 17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя Білоусов С. М.
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 26.01.2021 |
Оприлюднено | 02.02.2021 |
Номер документу | 94511389 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Білоусов С. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні