МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 лютого 2021 р. № 400/4955/20 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Устинова І.А., розглянув у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1
до відповідача:Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївської області, вул. Героїв Небесної Сотні, 38, м. Баштанка, Баштанський район, Миколаївська область, 56101
про:визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовом до Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївської області (далі - відповідач) з вимогами: визнати протиправним дії Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївській області щодо відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянку у власність, орієнтовною площею 2,00 га із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташовану в межах території Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївської області; зобов`язати Баштанську міську раду Баштанського району Миколаївській області надати дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянку у власність, орієнтовною площею 2,00 га із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташовану в межах території Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївської області.
Позивач мотивуючи свої вимоги зазначив в позові, що звернувшись до відповідача з заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га, отримав відповідь про відмову в задоволенні такої заяви з підстав того, що бажана земельна ділянка відноситься до переліку земель для продажу прав оренди на земельних торгах, затвердженим рішенням Баштанської міської ради від 10.03.2020р. № 2. Проте, позивач в позові вказує на те, що земельна ділянка, на яку він претендував в переліку земельних ділянок затверджених вказаним вище рішенням відповідача, - відсутня. Таким чином, відповідач виніс незаконне рішення, яке порушує його право на безоплатну приватизацію земельної ділянки, що врегульовано ст.118 Земельного кодексу України (далі - ЗК України).
Відповідач у відзиві проти позову заперечував. Вказав, що бажана земельна ділянка з кадастровим номером 4820610100:05:000:0401 площею 1,3га, яку позивач бажає отримати у власність, як об`єкт цивільних прав не сформована та тип власності не визначено, тому надати будь-який дозвіл на розробку документації Баштанська міська рада не має можливості. Прийняття позитивного рішення на даний час га на даному етапі не задовольнить інтереси позивача, а рішення міської ради буде суперечити чинному законодавству.
Крім того, вирішення питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою можливе після державної реєстрації зазначеної земельної ділянки у комунальну власність. Відповідач вказав в відзиві, що на даний час Баштанською міською радою проводиться робота в даному напрямку, збирається інформація про відповідні земельні ділянки, формуються пакети документів для подальшого направлення на державну реєстрацію та переоформлення у комунальну власність. Тому, вирішення порушеного позивачем питання потребує додаткового часу, а позивачу необхідно визначитися яку саме ділянку він хоче отримати у власність чи користування - площею 1,3 га з кадастровим номером 4820610100:05:000:0401 чи іншу ділянку розміром 2 га для ведення особистого селянського господарства.
Дослідив докази у справі, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 виявивши бажання отримати у власність земельну ділянку площею 2 га із земель сільськогосподарського призначення в межах території Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївської області, звернувся до 08.08.2020р. з відповідним клопотанням до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області, надавши до свого клопотання всі необхідні, на думку позивача, документи, в тому числі графічні матеріали бажаного місця розташування земельної ділянки.
31.08.2020р. Головне управління Держгеокадастру в Миколаївській області видало наказ за № 10844-СГ Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою з підстав того, що бажана земельні ділянка відноситься до земель комунальної власності (ст.122 ЗК України, п.21 розділу Х Перехідні положення ЗК України), (а.с. 9).
Як вказав позивач в позовній заяві, земельна ділянка, яку він бажав отримати у власність для ведення особистого селянського господарства належала СТОВ Дружба народів , правонаступнику колективного сільськогосподарського підприємства Дружба народів , яке на даний час припинило свою діяльність, тому на думку позивача така земельні ділянка є власністю територіальної громади Баштанської міської ради та є комунальною власністю.
02.09.2020 року позивач звернувся з аналогічним клопотанням до Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївської області.
30.09.2020 року рішенням Баштанської міської ради № 19 позивачу відмовлено в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею до 2,00 га, в зв`язку з прийнятими відповідно до повноважень міської ради нормативно-правовими актами (віднесено до переліку земель для продажу прав оренди на земельних торгах), (а.с. 11).
На звернення ОСОБА_1 від 06.10.2020 року. Баштанською міською радою позивачу надано перелік земель для продажу прав оренди на земельних торгах, затверджений рішенням Баштанської міської ради від 10.03.2020 року № 2.
Розглянувши такий перелік земельних ділянок, позивач вважає, що в даному переліку, земельна ділянка, на яку він претендував - відсутня.
Крім того, виходячи з матеріалів справи судом встановлено, а позивачем не заперечується, що на бажаній земельній ділянці, яку позивач бажає отримати у власність, знаходиться об`єкт нерухомого майна, що належить ОСОБА_1 на праві власності (заправка).
В позові позивач зазначив, що в супровідному листі, до якого додавався вказаний перелік, було також вказано про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 4820610100:05:000:0401 (на якій розташовано об`єкт нерухомості, придбаний позивачем у ТОВ Родючість ) в комунальну власність не передавалась, та згідно даних Державного земельного кадастру знаходиться в державній власності. Тому мені рекомендовано звернутись з даним питанням до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області, який є розпорядником земель державної форми власності.
Таким чином, позивач вважає, що рішення відповідача від 30.09.2020р. № 19 є таким, що порушує його права та інтереси як громадянина, який має право на безоплатну приватизацію земельної ділянки із земель державної або комунальної власності відповідно до вимог ст.118 ЗК України.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 50 Закону України Про землеустрій проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.
Суб`єктивне право на земельну ділянку виникає і реалізується на підставах і в порядку, визначених Конституцією України, Земельним Кодексом України та іншими законами України, що регулюють земельні відносини.
Так згідно з частиною першою статті 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі:
а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами;
б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності;
в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування;
г) прийняття спадщини;
ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Відповідно до частини першої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з положеннями частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної
документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки (частина сьома статті 118 ЗК України).
Відповідно до частини восьмої статті 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Статтею 12 ЗК України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу, організація землеустрою.
Положеннями пункту 34 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що питання регулювання земельних відносин, відповідно до закону, вирішується виключно на пленарних засіданнях сільських, селищних, міських рад.
Відповідно до частин першої, другої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Тобто, способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади, з регулювання земельних відносин, є прийняття рішення сесією. Відтак, приписами чинного законодавства встановлено, що розгляд клопотання заінтересованої особи у вирішенні зазначеного питання повинно прийматися у формі рішення, що є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування.
Виходячи з матеріалів справи, судом встановлено, що ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею до 2,00 га, в зв`язку з прийнятими відповідно до повноважень міської ради нормативно-правовими актами (віднесено до переліку земель для продажу прав оренди на земельних торгах). Таку підставу для відмови вказав відповідач у своєму рішенні від 30.09.2020р. за № 19.
Крім того, в матеріалах справи міститься рішення Баштанської міської ради від 10.03.2020р. № 2 позачергової XLIV сесії сьомого скликання, відповідно до якого затверджено перелік земельних ділянок комунальної власності та сільськогосподарського призначення для продажу прав оренди на земельних торгах. В рішенні від 30.09.2020р. № 19 відповідач підставою для відмови позивачу надати відповідний дозвіл зазначив те, що бажану земельні ділянку віднесено до переліку земель для продажу прав оренди на земельних торгах.
Проте, дослідив рішення Баштанської міської ради від 10.03.2020р. № 2 позачергової XLIV сесії сьомого скликання, суд не встановив, що земельну ділянку з кадастровим номером 4820610100:05:000:0401 віднесено до переліку земель для продажу прав оренди на земельних торгах.
Крім того, в листі Відділу у Баштанському районі Головного управління Держгеокадастру в Миколаївській області від 03.11.2020р. № 527/134-20 (а.с.26) зазначено, що за даними державного земельного кадастру та обліку земель земельна ділянка за межами населеного пункту на території Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївської області (відповідно до наданого позивачем викопіювання з Публічної кадастрової карти), яка розташована поруч із земельною ділянкою площею 1.3 га з кадастровим номером 4820610100:05:000:0401, дійсно належала до земель колишньої колективної власності КСП Дружба народів , які не підлягали паюванню відповідно до матеріалів Схеми поділу земель колективної власності КСІ1 Дружба народів (під господарськими будівлями і дворами).
Таким чином, відповідно до Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні від 10.07.2017 № 2498-VI1I та на підставі пункту 21 Перехідні положення Земельного кодексу України вказана земельна ділянка на території Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївської області відповідно до наданого викопіювання з Публічної кадастрової карти вважається власністю територіальної громади Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївської області та перейшла до комунальної власності. Вказаний Закон України від 10.07.2017 № 2498-VII1 є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на цю земельну ділянку. На даний час інформація у Державному земельному кадастрі про тип власності цієї земельної ділянки є не визначеною.
Отже, виходячи з вищезазначеного, суд приходить до висновку, ща бажана позивачем земельна ділянка належить територіальній громаді Баштанської міської ради Миколаївської області.
Таким чином, відповідач діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Земельним кодексом України та Законом України Про місцеве самоврядування , без дотримання вимог частини другої статті 2 КАС України, що свідчить про допущення відповідачем як суб`єктом владних повноважень не протиправних дій, а протиправної бездіяльності стосовно розгляду поданої позивачем заяви.
Частиною четвертою статті 245 КАС України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача, є саме зобов`язання відповідача надати дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянку у власність, орієнтовною площею 2,00 га із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташовану в межах території Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївської області.
З урахуванням вищезазначеного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Судовий збір розподіляється відповідно до вимог ст.139 КАС України.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) до Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївської області (вул. Героїв Небесної Сотні, 38, м. Баштанка, Баштанський район, Миколаївська область, 56101, код ЄДРПОУ 04376469) задовольнити.
2. Визнати протиправною бездіяльність Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївській області щодо відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянку у власність, орієнтовною площею 2,00 га із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташовану в межах території Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївської області.
3. Зобов`язати Баштанську міську раду Баштанського району Миколаївській області (код ЄДРПОУ 04376469) надати дозвіл ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянку у власність, орієнтовною площею 2,00 га із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташовану в межах території Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївської області.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївської області (вул. Героїв Небесної Сотні, 38, м. Баштанка, Баштанський район, Миколаївська область, 56101, код ЄДРПОУ 04376469) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) судовий збір в розмірі 840,80 грн., сплачений квитанцією від 05.11.2020р.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя І. А. Устинов
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.02.2021 |
Оприлюднено | 02.02.2021 |
Номер документу | 94520905 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Устинов І. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні