Рішення
від 25.01.2021 по справі 540/3387/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 січня 2021 р.м. ХерсонСправа № 540/3387/20

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Хом`якової В.В.,

при секретарі: Перебийніс Н.Ю., за участю представника позивача Мурашкіна А.В., представника відповідача Кобець А.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Херсонський області про визнання протиправним та скасування припису Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 30 вересня 2020 року №835-ДК-0305Пр/03/01/-20 про усунення порушень вимог земельного законодавства та приведення використання земельних ділянок у попередній стан,

встановив:

ОСОБА_1 (позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області , в якому з урахуванням нової редакції позову просив: визнати протиправним та скасувати припис, виданий посадовою особою Головного управління Держгеокадастру у Херснській області 30.09.2020 № 835-ДК-0305Пр/03/01/-20, про усунення в 30-денний термін порушення вимог земельного законодавства, а саме: привести використання земельних ділянок в попередній стан відповідно до ст. 212 Земельного кодексу України. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в приписі не конкретизовано, які саме дії позивач має виконати для усунення встановлених перевіркою порушень. СФГ "Вєтров" орендує земельну ділянку 234,2834 га за договором оренди, укладеним з ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, кадастровий номер 6525483800:03:001:0031. Позивач зазначає, що на Публічній кадастровій карті дійсно позначені кургани, проте, жодна із земельних ділянок, яка позначена як курган, не віднесена до земель кадастрової картки, відсутні відомості щодо їх площі. Кургани являються лише об`єктами культурної спадщини, а землі під ними не являються землями історико-культурного призначення, тому що проектна документація на ці зелі не розроблялась. Також позивач вважає, що площа земель державної власності (кургани) 12,5278 га в межах земель фермерського господарства "Вєтров", яка вказана в приписі як самовільно зайнята позивачем, значно завищена, за підрахунками позивача загальна площа курганів складає 0,4 га, також заперечує факт самовільного зайняття земельних ділянок під курганами.

Ухвалою від 24.11.2020 відкрито спрощене провадження у справі, призначено судове засідання на 14.12.2020.

21.12.2020 відповідачем поданий відзив на позовну заяву, в якому вказує, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 01.09.2020 № 835-ДК старшому державному інспектору у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - головному спеціалісту відділу контролю за використанням та охороною земель у м. Новій Каховці, Каховському, Горностаївському, Великолепетиському, Верхньорогачицькому, Нижньосірогозькому районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області Миколі Хохулі доручено проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства під час використання земель з регіональною особливістю на території Скадовської сільської ради Чаплинської селищної об`єднаної територіальної громади Чаплинського району Херсонської області, а саме - земельної ділянки з кадастровим номером 6525483800:03:001:0031. При здійсненні відповідних заходів державного контролю, старшим державним інспектором встановлено, що в межах земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної форми власності з кадастровим номером 6525483800:03:001:0031 площею 234,2834 га, у тому числі: 231,5289 га - рілля, 2,7545 га - пасовища, знаходяться землі державної форми власності історико-культурного призначення (кургани) площею 12,5278 га, які самовільно зайняті та залучені до товарного сільськогосподарського виробництва шляхом агротехнічного обробітку ґрунту та вирощування сільськогосподарських культур (зернові культури) та здійснено розорювання пасовищ площею 2,7545 га, чим порушено вимоги ст.ст. 54, 125, 126 Земельного кодексу України, ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", ст. 37 Закону України " Про охорону земель", ст. 32 Закону України "Про охорону культурної спадщини". Вказана земельна ділянка надана в користування СФГ "Вєтров" на умовах оренди для ведення товарного сільськогосподарського виробництва , що підтверджує факт самовільного зайняття земельної ділянки історико-культурного призначення кургани площею 12,5278 га саме позивачем. Земельна ділянка сільськогосподарського призначення комунальної форми власності з кадастровим номером 6525483800:03:001:0031 площею 234,2834 га сформована під час проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Чаплинського району Херсонської області на підставі розпорядження голови Чаплинської районної державної адміністрації від 31.07.2013 № 259, наказу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 05.08.2013 № 14 "Про проведення інвентаризації земель", договору від 24.09.2013 № 344/129 та технічного завдання на виконання робіт. Відповідна технічна документація містить акт про встановлення та погодження меж земельної ділянки з кадастровим номером 6525483800:03:001:0031, де на абрисі земельної ділянки чітко вказано місце розташування земель історико-культурного призначення (курганів). Земельна ділянка державної власності (курган) не входить в склад земельної ділянки, що передано СФГ "Вєтров" в оренду. За таких обставин, у СФГ "Вєтров" в особі ОСОБА_1 " не було будь-яких підстав використовувати земельну ділянку власності (курган) площею 0,03 га. За результатами проведеного заходу державного контролю державним інспектором складено акт обстеження земельної ділянки від 15.09.2020 № 835-ДК/438/АО/10/01/-20 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 15.09.2020 № 835-ДК/781/АП/09/01/-20.

Судове засідання було відкладено на 18.01.2021, в подальшому на 25.01.2021 за клопотанням відповідача.

25.01.2021 в судове засідання прибув представник позивача, просить задовольнити позов. Представник відповідача просить відмовити в задоволенні позову за його необгрунтованістю.

Вступна та резолютивна частини судового рішення оголошені 25.01.2021.

Розглянувши надані сторонами документи, заслухавши представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд дійшов наступних висновків.

Згідно з договором оренди від 12.09.2016 селянське фермерське господарство "Вєтров" орендувало земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 234,2834 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6525483800:03:001:0031.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 01.09.2020 № 835-ДК старшому державному інспектору у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель було доручено проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства під час використання земель з регіональною особливістю на території Скадовської сільської ради Чаплинської селищної об`єднаної територіальної громади Чаплинського району Херсонської області, а саме - земельної ділянки з кадастровим номером 6525483800:03:001:0031. При здійсненні заходів державного контролю, старшим державним інспектором встановлено, що в межах земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної форми власності з кадастровим номером 6525483800:03:001:0031 знаходяться землі державної форми власності історико-культурного призначення (кургани) площею 12,5278 га, які самовільно зайняті та залучені до товарного сільськогосподарського виробництва шляхом агротехнічного обробітку ґрунту та вирощування сільськогосподарських культур (зернові культури) та здійснено розорювання пасовищ площею 2,7545 га, чим порушено вимоги ст.ст. 54, 125, 126 Земельного кодексу України, ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", ст. 37 Закону України " Про охорону земель", ст. 32 Закону України "Про охорону культурної спадщини".

За результатами проведеного заходу державного контролю державним інспектором складено акт обстеження земельної ділянки від 15.09.2020 № 835-ДК/438/АО/10/01/-20 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 15.09.2020 № 835-ДК/781/АП/09/01/-20.

За висновками перевірки на адресу СФГ "Вєтров" в особі голови був сформований та надісланий припис головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 30.09.2020 № 835-ДК-0305Пр/03/01/-20 щодо усунення в 30-денний термін порушення земельного законодавства, а саме привести використання земельних ділянок у попередній стан відповідно до вимог ст. 212 ЗКУ.

Вважаючи припис необґрунтованим, ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне

Згідно з частинами першою та другою статті 2 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до статті 187 ЗК України, контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно зі статтею 188 ЗК України, державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Відповідно до підпункту 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України від 19.06.2003 №963-IV "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (далі - Закон №963-IV), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля. Відповідно до статті 4 Закону №963-IV, об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно з статтею 6 Закону №963-IV, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням. За змістом статті 9 Закону №963-IV, державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) має право протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) скласти припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Зокрема, припис - це обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання, видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку. У приписі має бути чітко вказано на порушення законодавства суб`єктом господарювання, що виявлені в процесі перевірки, вимоги про усунення виявлених порушень та строки виконання, передбачені законодавством.

В свою чергу, суб`єкт господарювання має право оскаржити припис до органу вищого рівня чи до суду, оскільки з огляду на правову природу припису, такий породжує правові наслідки (зокрема обов`язки) для свого адресата, а відтак наділений рисами правового акта індивідуальної дії (з урахуванням його змістовної складової, незалежно від форми документа, в якому вона міститься), і такий акт може бути предметом судового контролю в порядку адміністративного судочинства у разі звернення із відповідним позовом. Додатково про обов`язковий характер припису свідчить застереження в ньому про те, що його невиконання є підставою для притягнення до адміністративної відповідальності.

У даному випадку зміст спірного припису, який є індивідуально-правовим актом, а відтак породжує права і обов`язки для особи, яка в ньому зазначена - а це селянське фермерське господарство "Вєтров", яке є юридичною оосбою.

Індивідуальний акт - це акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк (п. 19 ч. 1 ст. 4 КАС України).

Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Згідно із частиною першою статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист у спосіб, визначений у цій статті. За пунктом 1 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема у спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом установлено інший порядок судового провадження.

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що право на оскарження рішення (індивідуального акта) суб`єкта владних повноважень надано особі, щодо якої воно прийняте або яке безпосередньо стосується прав, свобод та інтересів цієї особи.

Оскільки припис був прийняти відносно юридичної особи, яка орендує земельну ділянку, а це селянське фермерське господарство "Вєтров", то суд вважає, що доводи позивача ОСОБА_1 про порушення його прав, свобод чи інтересів спірним приписом є абстрактними, не містять жодного обґрунтування негативного впливу спірного припису на його конкретні реальні індивідуально виражені права, свободи чи інтереси та свідчать про незгоду позивача з указаним приписом, що не є тотожним порушенню права, свободи чи інтересу. Припис має персональний характер та є актом індивідуальної дії, оскільки породжує певні правові наслідки, впливає на права і свободи лише особи, щодо якої такий винесений. Оскаржити цей припис може лише особи (юридична або фізична), щодо якої він прийнятий.

Відсутність порушеного права є підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові.

У рішенні № 7-рп/2009 від 16.04.2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) Конституційний Суд України зазначив: Зі змісту частини другої статті 144 Конституції України та частини десятої статті 59 Закону вбачається, що рішення органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з мотивів невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними з ініціативи заінтересованих осіб судом загальної юрисдикції, тобто в судовому порядку. Отже, умовою звернення до суду з позовом про визнання незаконним (протиправним) рішення органу місцевого самоврядування є заінтересованість позивача. Заінтересованість повинна мати правовий характер, який виявляється в тому, що рішення суду повинно мати правові наслідки саме для позивача. Заінтересованість повинна мати об`єктивну основу. Юридична заінтересованість не випливає з факту звернення до суду, а повинна передувати йому.

Суд дійшли висновку, що оскаржуваний припис не порушує прав позивача. З огляду на вимоги статей 2, 5 КАС України, об`єктом судового захисту в адміністративному судочинстві є не будь-який законний інтерес, а порушений суб`єктом владних повноважень.

Суд відмовляє в задоволені позову.

Керуючись ст.ст. 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив :

Відмовити ОСОБА_1 в задоволенні позову.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому, апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 01 лютого 2021 р.

Суддя В.В. Хом`якова

кат. 109020100

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.01.2021
Оприлюднено02.02.2021
Номер документу94522197
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/3387/20

Рішення від 25.01.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні