ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
01 лютого 2021 р. м. ХерсонСправа № 540/2140/19
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді: Кисильової О.Й.,
розглянувши у порядку письмового провадження заяву про заміну боржника у виконавчому провадженні в адміністративній справі за позовом приватного підприємства "Укрпродукт-СК" до Державної фіскальної служби України, Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
встановив:
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 28.11.2019 у справі №540/2140/19 позов приватного підприємства "Укрпродукт-СК" задоволений повністю.
Визнані протиправними та скасовані рішення Головного управління Державної фіскальної служби України в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі та Державної фіскальної служби України про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Державну фіскальну службу України (код ЄДРПОУ 39292197, 04053, м. Київ-53, Львівська площа 8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: від 18.06.2019 № 79, від 21.06.2019 № 87, від 31.05.2019 № 32, від 11.06.2019 № 62, від 18.06.2019 № 80, від 25.06.2019 № 102, від 04.07.2019 № 122, від 04.07.2019 № 124, від 12.07.2019 № 149.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197, 04053, м. Київ-53, Львівська площа 8) на користь приватного підприємства "Укрпродукт-СК" (код ЄДРПОУ 39131724, 75730, Херсонська область, Скадовський район, с. Широке, вул. 40 років Перемоги, 13) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 13447 (тринадцять тисяч чотириста сорок сім) грн.
25.01.2021 Державна фіскальна служба України (далі-заявник) надіслала до суду клопотання про процесуальне правонаступництво, в якому просить суд замінити Державну фіскальну службу України на Державну податкову службу України в порядку процесуального правонаступництва та про заміну боржника у виконавчому листі про стягнення судового збору в сумі 13447,00 грн.
Розглядаючи заявлене клопотання, суд враховує наступне.
За приписами ст. 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Таким чином, виходячи зі змісту наведеної вище норми, процесуальне правонаступництво передбачено не лише у зв`язку зі смертю (оголошенням померлою) фізичної особи та реорганізацією суб`єкта господарювання, а й в інших передбачених законом випадках, у тому числі в разі заміни кредитора або боржника в зобов`язанні. Процесуальне правонаступництво в розумінні статті 52 КАС України допускається на будь-якій стадії судового процесу, включаючи стадію виконання судового рішення.
Отже, ухвала про здійснення процесуального правонаступництва на стадії виконання судового рішення є документом, що забезпечує виконання рішення та фактично є його невід`ємною частиною, а тому заміна сторони в зобов`язанні (правонаступництво) на стадії виконавчого провадження є зміною судового рішення, передбаченою чинним законодавством, що оформлюється ухвалою (стаття 52 КАС України).
Питання правонаступництва в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) було предметом розгляду Верховним Судом, який у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду ухвалив постанову від 11.10.2019 у справі №812/1408/16.
Так, Верховний Суд у цій постанові здійснив системне тлумачення норм Закону України "Про виконавче провадження" від 02.06.2016 № 1404-VIII (далі - Закон № 1404-VIII) у взаємозв`язку зі статтями 52 і 379 КАС України і сформулював висновок, відповідно до якого публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувались ліквідованим органом, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим державним органам, за виключенням того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Отже, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
Процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво - це унормована можливість заміни адміністративним судом (на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанції (окрім випадків перегляду справи за винятковими чи нововиявленими обставинами) сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони (в адміністративній справі) до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити у судовий процес як сторона чи третя особа.
Таким чином, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.
Постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 № 1200 (зі змінами і доповненнями, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25.09.2019 №846) утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу.
Державна податкова служба та Державна митна служба є правонаступниками майна, прав та обов`язків реорганізованої Державної фіскальної служби у відповідних сферах діяльності.
Постановою Кабінету Міністрів України "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби" від 19.06.2019 № 537 утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби та реорганізовані деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби.
Отже, Державній податковій службі України передані всі права та обов`язки Державної фіскальної служби України.
Варто відмітити, що заміна сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, (процесуальне правонаступництво) можливе на будь-якій стадії адміністративного процесу, як на стадії розгляду справи так і на стадії виконання судового рішення, яке набрало законної сили, зокрема, і до видання виконавчого листа, і відбувається виключно за відповідним рішенням суду, а не державного виконавця (що стосується заміни сторони виконавчого провадження), незалежно від того виданий судом виконавчий лист на момент звернення із заявою про правонаступництво та чи пред`явлений він (виконавчий лист) до примусового виконання.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 13.12.2018 у справі № 2-а-1710/11, від 14.02.2019 у справі № 2-а-2727/11/2209 та від 16.03.2020 у справі № 673/544/19.
Таким чином, оскільки рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 28.11.2019 у справі № 540/2140/19 набрало законної сили 13.05.2020, тобто розгляд справи закінчений, та для його виконання 02.06.2020 видані виконавчі листи № 523 та № 581, суд не вбачає підстав для заміни сторони - відповідача - ДФС України на ДПС України в порядку процесуального правонаступництва.
Щодо заміни сторони виконавчого провадження, суд зазначає таке.
Відповідно ч. 1 , ч. 2 ст. 379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Суд розглядає питання про заміну сторони виконавчого провадження в десятиденний строк у судовому засіданні з повідомленням державного виконавця або заінтересованої особи, які звернулися з поданням (заявою), та учасників справи. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Згідно із ч. 4 ст. 379 КАС України положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
02.06.2020 на виконання рішення у справі № 540/2140/19 Херсонський окружний адміністративний суд видав виконавчі листи № 523 та № 581, за якими боржником зазначена Державна фіскальна службаУкраїни.
За таких обставин, суд задовольняє клопотання ДФС України про заміну сторони виконавчого провадження, та замінює боржника у виконавчих листах від 02.06.2020 №№523,581, виданих Херсонським окружним адміністративним судом у справі №540/2140/19 з Державної фіскальної служби України на Державну податкову службу України.
Керуючись ст. ст. 52, 243, 248, 256 КАС України суд, -
ухвалив:
Задовольнити клопотання Державної фіскальної служби України про заміну сторони у виконавчому провадженні.
Замінити боржника у виконавчому листі № 581 виданому 02.06.2020 Херсонським окружним адміністративним судом у справі №5 40/2140/1 з Державної фіскальної служби України (04655, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 39292197) на правонаступника - Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393).
Замінити боржника у виконавчому листі № 523 виданому 02.06.2020 Херсонським окружним адміністративним судом у справі № 540/2140/19 з Державної фіскальної служби України (04655, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 39292197) на правонаступника - Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393).
Ухвала набирає законної сили відповідно до частини першої статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до частини третьої статті 379 Кодексу адміністративного судочинства України ухвалу суду за результатами вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження може бути оскаржено в порядку, встановленому цим Кодексом.
Суддя О.Й. Кисильова
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.02.2021 |
Оприлюднено | 03.02.2021 |
Номер документу | 94522204 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Кисильова О.Й.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні