Рішення
від 26.01.2021 по справі 400/4045/20
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 січня 2021 р. № 400/4045/20 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т.О., за участю секретаря судового засідання Ополинського О.В., пр. позивача Добрікової І.В. , Лукащук О., пр. відповідача Кравченко О.А. розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом:Керівника Миколаївської обласної прокуратури, вул. Спаська, 28, м. Миколаїв, 54030

до відповідача:Миколаївської міської ради, вул. Адміральська, 20, м. Миколаїв, 54001

про:визнання протиправним та скасування рішення від 23.07.2020 № 57/3,

ВСТАНОВИВ:

Позивач - Керівник Миколаївської обласної прокуратури в інтересах держави звернувся до суду із позовом до Миколаївської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Миколаївської міської ради від 23.07.2020 № 57/3 про затвердження проекта землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1750 кв. м. з кадастровим номером 4810136300:12:009:0029, за рахунок земель комунальної власності міста (код КВЦПЗ В 03.08- для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування), для обслуговування приміщень бару по вул.Лазурній,1/7 в Заводському районі міста Миколаєва .

Позивач обґрунтовує позов тим, що спірне рішення прийнято з порушенням земельного та водного законодавства, а саме норм Земельного Кодексу України, Закону України Про основи містобудування , Закону України Про мораторій на зміну цільового призначення окремих земельних ділянок рекреаційного призначення в містах та інших населених пунктах . Чинною містобудівною документацією, нормами ДБН заборонено розміщення та подальше обслуговування приміщень бару в межах спірної земельної ділянки. Спірним рішенням фактично змінено як функціональне так і цільове призначення спірної ділянки та дозволено будівництво і обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування на ній. Спірна земельна ділянка розташована відповідно до Публічної кадастрової карти на відстані 20 метрів від урізу води Бузького лиману. Надання ділянок прибережних захисних смуг для будівництва та подальшого обслуговування комерційних об`єктів чинним законодавством не передбачено.

Відповідач - надав відзив, в якому зазначив, що відповідно до ст.186-1 ЗК України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно ним нормативно-правових актів. В матеріалах проекту землеустрою наявний висновок експерта державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 12.11.2019, що проект землеустрою відповідає вимогам законодавства, висновок департаменту архітектури та містобудування Миколаївської міської ради від 30.09.2019 № 17-2752, тому у разі позитивного проходження процедури погодження проекту землеустрою у Миколаївської міської ради, як органу місцевого самоврядування є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки-вирішення питання подальшого затвердження проекту землеустрою у порядку передбаченому законодавством України.

У відповіді на відзив позивач зазначив, що наявність висновків про погодження проекту землеустрою свідчить про формальне дотримання процедури, але не свідчить на законність відведення земельної ділянки.

Заслухав пояснення представників сторін, дослідив докази, суд дійшов висновку:

Миколаївська міська рада рішенням № 51/173 від 09.04.2019 надала дозвіл управлінню земельних ресурсів Миколаївській міській раді на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу на земельних торгах:

- на земельну ділянку орієнтованою площею 1750кв.м для обслуговування приміщень бару по вул. Лазурній 1/7 в Заводському районі м. Миколаєва .

У преамбулі рішення зазначено, що воно прийнято з метою сприяння соціально-економічному розвитку міста, керуючись ст.134 Земельного Кодексу України, ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування .

23.07.2020 Миколаївська міська рада прийняла рішення № 57/3 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для проведення земельних торгів для продажу права оренди на земельну ділянку , яким затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1750 кв.м. за рахунок земель комунальної власності міста ( код КВЦПЗ В 03.08. - для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування ), для обслуговування приміщень бару по вул.Лазурній,1/7 в Заводському районі м.Миколаєва . Кадастровий номер № 4810136300:12:009:0029. Обмеження у використанні згідно з Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051:

-01.06.- пляжна зона (площею 1750 кв.м.),

-06.04.- умови додержання природоохоронних вимог або використання визначених робіт (площею 1750 кв.м.),

-06.01- зона особливого режиму забудови (площею 1750 кв.м.).

Стартова ціна лота визначена у розмірі річної орендній плати за земельну ділянку, що складає 3% від нормативної грошової оцінки для обслуговування приміщень бару по вул.Лазурній,1/7 в Заводському районі м.Миколаєва.

У висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 12.11.2019 № 12294/84-19 експерт державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Львівській області зазначив, що зауваження та пропозиції до проекту відсутні, та проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для проведення земельних торів погоджується.

Листом від 30.09.2019 начальник Департаменту та містобудування Миколаївської міської ради зазначив, що у відповідності до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності департамент погоджує проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1750 га для проведення земельних торгів.

Відповідно до ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства (ст.12 Земельного Кодексу України).

Частиною 2 статті 136 Земельного кодексу України визначено, що добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою.

Розміщення і будівництво об`єктів житлово-комунального, промислового, транспортного, іншого призначення, згідно статті 48 Закону України Про охорону земель , здійснюються відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об`єктів.

Планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них (ч.1 ст.16 Закону України № 3038).

Відповідно до статті 17 Закону України Про основи містобудування основою для вирішення питань щодо вилучення (викупу), передачі (надання) земельних ділянок у власність чи користування громадян та юридичних осіб є містобудівна документація.

Містобудівною документацією є Генеральний план міста Миколаєва, затверджений рішенням ради від 18.06.2009 за №35/18, та План зонування території міста Миколаєва, затверджений рішенням ради від №36/13.

Відповідно до пояснювальної записки до Плану зонування території міста Миколаєва, використання спірної земельної ділянки підпорядковується природоохоронній та оздоровчій функції відповідно до Водного кодексу України та ДБН 360-92**. Зона повинна бути упорядженою та містити споруди та обладнання, що забезпечують повноцінний відпочинок та користування водною поверхнею.

Пунктами 5.1, 5.2 розділу 5, підпунктом б пункту 10.4 розділу 10 Державних будівельних норм 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень , затверджених наказом Державного комітету України у справах містобудування № 44 від 17.04.1992, розміщення будинків, споруд та комунікацій на землях зелених зон міста (якщо об`єкти які проектуються, не призначені для відпочинку спорту або обслуговування приміського лісового господарства) забороняється.

Відтак, містобудівною документацією, а також державними будівельними нормами будівництво, розміщення та подальше обслуговування приміщень бару в межах вказаної території заборонено.

Відповідно до ч.1,3 ст.60 ЗК України вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності встановлюються прибережні захисні смуги.

Уздовж морів та навколо морських заток і лиманів встановлюється прибережна захисна смуга шириною не менше двох кілометрів від урізу води.

Згідно статей 85, 88 Водного кодексу України, статей 59, 84 Земельного кодексу України, землі прибережних захисних смуг перебувають виключно у державній та комунальній власності і можуть надаватися лише в користування та для спеціально визначених цілей.

Відповідно до ст.ст.58,59 Земельного Кодексу України до земель водного фонду належать землі, зайняті: б) прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами.

Землі водного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.

Громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для: сінокосіння, рибогосподарських потреб (у тому числі рибництва (аквакультури), культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт, догляду, розміщення та обслуговування об`єктів портової інфраструктури і гідротехнічних споруд тощо, а також штучно створені земельні ділянки для будівництва та експлуатації об`єктів портової інфраструктури та інших об`єктів водного транспорту.

Аналогічну норму містить Водний Кодекс України(ч.3 ст.85), яким передбачено, що у користування на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів можуть надаватися підприємствам, установам, організаціям, об`єднанням громадян, релігійним організаціям, громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, а також для проведення науково-дослідних робіт.

Згідно зі ст.89 ВК України прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності. У прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється: будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, навігаційного призначення, гідрометричних та лінійних, а також інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів.

У позовній заяві зазначено, що відповідно до містобудівної документації запроектована до продажу на земельних торгах земельна ділянка з кадастровим номером 4810136300:12:009:029 по вул. Лазурній, 1/7 розташована на території рекреаційної зони активного відпочинку (Р-2), зелених насаджень загального користування та ландшафтна-рекреаційного загальноміського значення (ПР-2).

Відповідно до плану відведення земельної ділянки, кадастрового плану земельної ділянки, висновків про розгляд проекту землеустрою від 12.11.2019 №12294/82-19, від 30.09.2019 №17-3752, витягу з Державного земельного кадастру № НВ-4808185382019 від 13.12.2019, земельна ділянка з кадастровим номером 4810136300:12:009:0029 розташована в межах пляжної зони прибережної захисної смуги Бузький лиман та на неї встановлені та діють обмеження типу 05.06 - пляжна зона .

За даними Публічної кадастрової карти вказана ділянка розташована на відстані 20 метрів від урізу води Бузького лиману.

Таким чином, спірна земельна ділянка відноситься до прибережної захисної смуги та може використовуватися лише відповідно до її цільового призначення з урахуванням законодавчих обмежень щодо ведення господарської діяльності. Надання ділянок прибережних захисних смуг для будівництва та подальшого обслуговування комерційних об`єктів чинним законодавством не передбачено.

Норми Водного Кодексу України та Земельного Кодексу України не містять застережень щодо можливості передачі органами місцевого самоврядування земельної ділянки в оренду для будівництва та господарської діяльності-обслуговування бара.

Нормами Водного Кодексу України чітко передбачена заборона будівництва та господарської діяльності у прибережній захисній смузі вздовж річок та водойм.

Доказів, на спростування доводів позивача, що спірна земельна ділянка не належить до прибережної захисної смуги або земель зелених зон міста, відповідачем суду не надано.

Оскільки будівництво та подальше обслуговування приміщень бару, інших комерційних будівель та споруд в межах спірної земельної ділянки земельним та водним законодавством заборонено, то рішення Миколаївської міської ради від 23.07.2020 №57/3 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для проведенням земельних торгів для продажу права оренди на земельну ділянку є протиправним.

Також суд погоджується з доводами позивача стосовно того, що права оренди земельної ділянки з цільовим призначенням для обслуговування приміщень бару по вул. Лазурній, 1/7 суперечить правовій природі земельного аукціону, оскільки ділянка повинна буде використовуватись виключно для обслуговування існуючих об`єктів нерухомості, що перебувають у приватній власності ТОВ Ковбой+ .

Посилання відповідача на те, що проект землеустрою був погоджений з ГУ Держгеокадастром у Львівській області та Департаментом архітектури та містобудування не приймається судом до уваги, оскільки наявність цих погоджень не спростовують доводи позивача, що спірне рішення прийнято з порушенням норм чинного законодавства. Миколаївська міська рада відповідно до чинного законодавства наділена певними повноваженнями, як орган місцевого самоврядування, що унеможливлює порушення норм земельного законодавства самим органом, який повинен здійснювати контроль за додержанням земельного та екологічного законодавства.

Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно зі ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів та у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідач не довів суду правомірність прийняття спірного рішення, тому позов належить задовольнити.

Судові витрати покладаються на позивача, оскільки відповідно до ч.2 ст.139 КАС У при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Повернення судового збору нормами КАСУ та Законом України Про судовий збір суб`єкту владних повноважень в разі задоволення його позову нормами чинного законодавства не передбачено.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 194, 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Керівника Миколаївської обласної прокуратури (вул. Спаська, 28, м. Миколаїв, 54030, ідентифікаційний код 02910048) до Миколаївської міської ради (вул. Адміральська, 20, Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 26565573) задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Миколаївської міської ради № 57/3 від 23.07.2020 року.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України і п. 15.5 Перехідних положень КАС України.

Суддя Т. О. Гордієнко

Повний текст рішення складено відповідно до частини 3 статті 243 КАС України та підписано суддею 02.02.2021р.

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.01.2021
Оприлюднено03.02.2021
Номер документу94556646
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/4045/20

Рішення від 26.01.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 24.11.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 25.09.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні