Справа № 420/13323/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 лютого 2021 року м. Одеса
Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС (ТРАК) (адреса: 65045, м.Одеса, вул. Успенська, 127, код ЄДРПОУ 38794247) до Південного міжрегіонального управління Укртансбезпеки (адреса: 65014, м.Одеса, вул. Успенська, 4, код ЄДРПОУ 39816845), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Державна служба України з безпеки на транспорті (адреса: 01135, м.Київ, пр-т Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 39816845) на стороні відповідача про визнання протиправною та скасування постанови,-
ВСТАНОВИВ:
30.11.2020 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "ГЕРМЕС (ТРАК)" до Південного міжрегіонального управління Укртансбезпеки, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Державна служба України з безпеки на транспорті на стороні відповідача, в якому позивач просить суд визнати протиправною та скасувати постанову Південного міжрегіонального управління Укратрансбезпеки № 221941 від 23.11.2020 року про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС (ТРАК) (код за ЄДРПОУ: 38794247) адміністративно-господарського штрафу у сумі 34000,00 гривень.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що при здійсненні габаритно-вагового контролю відповідачем допущено чисельні порушення чинного законодавства; вагові параметри автомобіля визначено невірно; з талона (чека), актів та довідки неможливо встановити на яких вагах проводилось зважування та чи відповідає це обладнання нормативним вимогам. Крім того, позивач вказує, що зважування проводилось окремо по кожній осі та в подальшому сумувалось, проте, визначення загального навантаження на строєну вісь шляхом сумування осьових навантажень на кожну окрему вісь є неправильним.
Ухвалою суду від 04.12.2020 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
26.01.2021 року від представника відповідача надійшли документи на виконання ухвали суду.
01.02.2021 року від представника відповідача надійшов відзив на позовну зяву, в обґрунтування якого зазначено, що при проведенні перевірки виявлено перевантаження на строєну вісь автомобіля, у зв`язку з чим відповідачем правомірно застосовано до позивача штрафну санкцію.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.
06.10.2020 року на пункті габаритно-вагового контролю на а/д Київ - Одеса 452 км.+811 м., посадовими особами Управління Укртрансбезпеки в Одеській області було здійснено габаритно-ваговий контроль належного ТОВ ГЕРМЕС (ТРАК) транспортного засобу: автомобіль (тягач): марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 , причіп (напівпричіп): SCHMITZ, номерний знак НОМЕР_2 .
З довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 0005454 від 06.10.2020 року (п. 5 довідки) та розрахунку № б/н від 06.10.2020 року плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, вбачається, що транспортний засіб ТОВ ГЕРМЕС (ТРАК) має три вісі - дві одиночні вісі має автомобіль (тягач) та одну строєну вісь має причіп (напівпричіп). Загальна (повна) маса транспортного засобу ТОВ ГЕРМЕС (ТРАК) становила 47,95 тонн, а відповідно п/п 2.1.1 Розрахунку навантаження на другу одиничну вісь 11,53 тонн, та відповідно до п/п 2.3.1 Розрахунку навантаження на строєну вісь становило 29,85 тонн.
Також, 06.10.2020 року посадовими особами Управління Укртрансбезпеки в Одеській області складено Акт № 242294 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом , яким зафіксовано перевищення встановлених законодавством вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.
23.11.2020 року, виконуючим обов`язки начальника Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Геннадієм Кучеренко розглянуло справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт, та на підставі Акту № 242294 від 06.10.2020 року винесено Постанову № 221941 від 23.11.2020 року про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС (ТРАК) адміністративно-господарського штрафу у сумі 34000,00 гривень.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11.02.2015 року (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.
Згідно з п.8 вказаного Положення Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи та Держспецтрансслужбу.
Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 року № 1567 (далі - Порядок №1567) (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами.
Відповідно до п.3 вказаного Порядку органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи.
Відповідно до п.4 Порядку №1567 державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Згідно з п.14 зазначеного Порядку №1567 рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.
Також, згідно з ст. 6 Закону України "Про автомобільний транспорт" рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 20 Порядку №1567 визначено, що виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.
Згідно з п.21 Порядку №1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3 (акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом).
Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах загального користування визначає Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 року №879.
Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007 року "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування" (далі - порядок №879) установлено, що дія Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, поширюється на вітчизняних та іноземних перевізників, що здійснюють перевезення вантажів на території України.
Пунктом 3 Порядку №879 передбачено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансінспекцією, її територіальними органами та відповідними підрозділами МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху.
Відповідно до пп.4 п.2 Порядку № 879, габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Відповідно до п. 9 розділу II та п.3 розділу III Вимог до облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю на автомобільних дорогах загального користування", затверджених наказом Міністерства інфраструктури України № 255 від 28.07.2016 р., вагове обладнання повинно забезпечувати поосьове зважування у русі і визначати повну масу вантажного транспортного засобу з похибкою не більше ніж 2 % та дискретністю вимірювання в межах технічних характеристик вагового обладнання, визначених виробником.
Як вбачається, з матеріалів справи, за результатами здійснення габаритно-вагового контролю складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю та акт про перевищення транспортним засобом нормативно-габаритних параметрів, якими зафіксовано наступні габаритні параметри: повна маса, тонн: 47,95 навантаження на осі, тон: 6,47; 11,53; 10,11; 10,18; 9,66 (а.с. 15-16).
Тобто, інспекторами Управління Укртрансбезпеки встановлено порушення транспортним засобом нормативно-габаритних параметрів, а саме: перевищення від допустимої норми маси на здвоєну вісь 7,95 тонн. Тобто процент пеервишення склав більше 20%, а саме 36,13%, що і сало підставою для застосування відносно позивача штрафу у розмірі 34000 грн.
При цьому, оскільки параметри великовагового транспортного засобу перевищили нормативно допустимі вагові параметри, то відповідно до ч. 4 ст. 48 ЗУ "Про автомобільний транспорт", ст. 33 ЗУ "Про автомобільні дороги", п.4 Правил №30, обов`язковим документом для руху автомобільними дорогами мав бути відповідний дозвіл, виданий уповноваженим підрозділом Національної поліції перевізнику після внесення ним плати за проїзд у розмірі, визначеному за ставками, затвердженими постановою КМУ №879 від 27.06.2007 року, проте будь-яких доказів на підтвердження наявності у позивача, ТОВ "ГЕРМЕС (ТРАК)", вказаного дозволу при перевезенні вантажу автомобілями суду не надано.
Суд не приймає до уваги доводи позивача щодо того, що з документів не можливо встановити, за допомогою якого обладнання проводилось зважування та чи проводилось повірки цього обладнання (метрологічні атестації), оскільки чинним законодавством України не встановлено, що вказані дані повинні бути зазначені в квитанції про зважування. При цьому, в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт відсутні будь-які зауваження щодо зважувального обладнання, яке було використано.
Крім того, працівники Укртрансбезпеки позбавлені права затримувати (забороняти рух) транспортним засобам, у зв`язку з чим, суд вважає, що факт не затримання не може свідчити про відсутність порушення.
За таких обставин, суд вважає, що Управлінням Укртрансбезпеки в Одеській області правомірно, за наявності підстав, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством, складено постанову № 221941 від 23.11.2020 року.
На підставі встановлених судом обставин та аналізу вищенаведених вимог законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За правилами ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Враховуючи висновок суду про відмову у задоволенні позову правові підстави для стягнення з відповідача судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 12, 139, 242-246, 255, 262, 263, 295, 297 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
У задоволені адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС (ТРАК) (адреса: 65045, м.Одеса, вул. Успенська, 127, код ЄДРПОУ 38794247) до Південного міжрегіонального управління Укртансбезпеки (адреса: 65014, м.Одеса, вул. Успенська, 4, код ЄДРПОУ 39816845), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Державна служба України з безпеки на транспорті (адреса: 01135, м.Київ, пр-т Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 39816845) на стороні відповідача про визнання протиправною та скасування постанови - відмовити.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.
Суддя Токмілова Л.М.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.02.2021 |
Оприлюднено | 04.02.2021 |
Номер документу | 94595343 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Токмілова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні