П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 квітня 2021 р.м.ОдесаСправа № 420/13323/20 Головуючий в 1 інстанції: Токмілова Л.М.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду
у складі: головуючої судді - Зуєвої Л.Є.,
суддів: Коваля М.П., Кравця О.О.
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС (ТРАК) на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2021 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС (ТРАК) до Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, 3-я особа Державна служба України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,-
ВСТАНОВИЛА:
30 листопада 2020 року товариство з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС (ТРАК) звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, в якому просило:
- визнати протиправною постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки № 221941 від 23.11.2020 року про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС (ТРАК) адміністративно-господарського штрафу у сумі 34000,00 гривень;
В обґрунтування позову зазначалось, що при здійсненні габаритно-вагового контролю відповідачем допущено чисельні порушення чинного законодавства; вагові параметри автомобіля визначено невірно, оскільки з талона (чека), актів та довідки неможливо встановити на яких вагах проводилось зважування та чи відповідає це обладнання нормативним вимогам. Крім того, позивач вказує, що зважування проводилось окремо по кожній осі та в подальшому сумувалося, проте, визначення загального навантаження на строєну вісь шляхом сумування осьових навантажень на кожну окрему вісь є неправильним.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2021 року, ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження за правилами письмового провадження у м. Одеса, у задоволені позову відмовлено.
Не погоджуючись з таким рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС (ТРАК) подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким задовольнити адміністративний позов у повному обсязі.
Доводами апеляційної скарги зазначено, що згідно довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю, транспортний засіб було ідентифіковано як такий, що має дві осі тягача та строєну вісь причепа, проте, під час здійснення вагового контролю відповідачем фактично здійснено окреме зважування п`яти одиночних вісей транспортного засобу, замість трьох. На думку апелянта, відповідачем всупереч розділам Порядку № 879 від 25.01.2020 року та пунктам «Вимог до облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю на автомобільних дорогах загального користування» від 28.07.2016 № 255, неправомірно здійснено зважування транспортного засобу ТОВ ГЕРМЕС (ТРАК) . Апелянтом також зазначено, що довідка про результати здійснення габаритно-вагового контролю, повинна містити показники зважування видані спеціалізованим обладнанням по кожній осі окремо, а також підсумок загальної маси шляхом додавання кожної з осей. Таким чином, визначення вагових параметрів т/з ТОВ ГЕРМЕС (ТРАК) було здійснено з грубим порушенням вищезазначених вимог законодавства.
Відзив на апеляційну скаргу позивачем до суду не надано.
Відповідно до ч. 8 ст. 262 КАС України при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їхні усні пояснення. Судові дебати не проводяться.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.263 КАС України суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.
Згідно з ч.1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі: 1) відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю; 2) неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання; 3) подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Судом першої інстанції встановлено, що 06.10.2020 року на пункті габаритно-вагового контролю на а/д Київ - Одеса 452 км.+811 м., посадовими особами Управління Укртрансбезпеки в Одеській області було здійснено габаритно-ваговий контроль належного ТОВ ГЕРМЕС (ТРАК) транспортного засобу: автомобіль (тягач): марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 , причіп (напівпричіп): SCHMITZ, номерний знак НОМЕР_2 .
З довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 0005454 від 06.10.2020 року (п. 5 довідки) та розрахунку від 06.10.2020 року плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, вбачається, що транспортний засіб ТОВ ГЕРМЕС (ТРАК) має три вісі - дві одиночні вісі має автомобіль (тягач) та одну строєну вісь має причіп (напівпричіп).
Загальна (повна) маса транспортного засобу ТОВ ГЕРМЕС (ТРАК) становила 47,95 тонн, а відповідно п/п 2.1.1 Розрахунку навантаження на другу одиничну вісь 11,53 тонн, та відповідно до п/п 2.3.1 Розрахунку навантаження на строєну вісь становить 29,85 тонн.
Також, 06.10.2020 року посадовими особами Управління Укртрансбезпеки в Одеській області складено Акт № 242294 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом , яким зафіксовано перевищення встановлених законодавством вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.
23.11.2020 року виконуючим обов`язки начальника Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Геннадієм Кучеренко розглянуло справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт, та на підставі Акту № 242294 від 06.10.2020 року винесено Постанову № 221941 від 23.11.2020 року про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС (ТРАК) адміністративно-господарського штрафу у сумі 34000,00 гривень.
Приймаючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що інспекторами Управління Укртрансбезпеки встановлено порушення транспортним засобом нормативно-габаритних параметрів, а саме: перевищення від допустимої норми маси на здвоєну вісь 7,95 тонн. Тобто процент перевищення склав більше 20%, а саме 36,13%, що і сало підставою для застосування відносно позивача штрафу у розмірі 34000 грн. При цьому, параметри великовагового транспортного засобу перевищили нормативно допустимі вагові параметри, то відповідно до ч. 4 ст. 48 ЗУ "Про автомобільний транспорт", ст. 33 ЗУ "Про автомобільні дороги", п.4 Правил №30, обов`язковим документом для руху автомобільними дорогами мав бути відповідний дозвіл, виданий уповноваженим підрозділом Національної поліції перевізнику після внесення ним плати за проїзд у розмірі, визначеному за ставками, затвердженими постановою КМУ №879 від 27.06.2007 року, проте будь-яких доказів на підтвердження наявності у позивача, ТОВ "ГЕРМЕС (ТРАК)", вказаного дозволу при перевезенні вантажу автомобілями - до суду не надано.
Надаючи правову оцінку рішенню суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.
Спірні правовідносини врегульовані Законом України "Про дорожній рух", Законом України "Про автомобільний транспорт", Законом України "Про автомобільні дороги" та Порядом здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - Порядок № 879).
Відповідно до статті 33 Закону України "Про автомобільні дороги" рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно частини 2 статті 29 Закону України "Про дорожній рух" з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів.
Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30 транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Згідно п.4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, Рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Згідно пункту 22.5 Правил дорожнього руху за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м..
Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879 затверджений Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (надалі - Порядок № 879).
Відповідно до пп.2, 3, 4 п.2 Порядку № 879 вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології; великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306 .
При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки; габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів; пересувний пункт габаритно-вагового контролю (далі - пересувний пункт) - спеціальний транспортний засіб, обладнаний вимірювальною і зважувальною технікою для здійснення контролю.
Ділянка дороги на відстані 100 метрів до пересувного пункту, 50 метрів за пересувним пунктом та узбіччя дороги за напрямком руху, де розташовано пункт, вважаються його межами. Місце здійснення габаритно-вагового контролю позначається відповідними тимчасовими дорожніми знаками.
Згідно п.28 Порядку № 879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.
Методику розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту визначено пунктом 30 Порядку № 879.
Відповідно до пункту 11 Порядку № 879 місце та режим роботи пересувного пункту встановлюється Укртрансбезпекою за погодженням з уповноваженим підрозділом Національної поліції. Забороняється експлуатація пересувних пунктів у темну пору доби, крім випадків, коли такий пункт розташовано на освітлених ділянках автомобільних доріг, у морських, річкових портах, вантажних терміналах, місцях формування вантажопотоків.
Пунктом 12, 13 Порядку № 879 передбачено, що вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
Під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.
Відповідно до п.18 Порядку № 879 за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.
Згідно абзацу 15 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Як вбачається з матеріалів справи, за результатами здійснення габаритно-вагового контролю було складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю та акт про перевищення транспортним засобом нормативно-габаритних параметрів, якими зафіксовано наступне (а.с.15-16):
- повна маса - 47.95 тонн;
- навантаження на осі - 6.74; 11.53; 10.11; 10.18; 9.66 тонн.
Як встановлено відповідачем, та вбачається з матеріалів справи, що загальна вага строєної вісі причепу НОМЕР_2 склала 29,95 тонни (10.11 + 10.18 + 9.66) що на 7,95 тонн більше від нормативно допустимої ваги на строєну вісь у 24 тонни, встановленою пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, при допустимому відхиленні у 2%.
Крім того, відповідачем встановлено, що повна маса транспортного засобу становить - 47.95 тонн, при нормативно допустимій у 40 тонн, тобто на 7.95 тонн більше.
Також, згідно акту про перевищення транспортним засобом нормативно вагових параметрів вбачається, що вага на одиничну вісь складає - 11.53 тонн, що на 0.53 тонни більше нормованої.
Судова колегія вважає за необхідне зазначити також те, що статтею 48 Закону України Про автомобільний транспорт передбачено документи, на підставі яких виконуються вантажні перевезення. Отже, автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Обов`язковим документом для руху автомобільними дорогами мав бути відповідний дозвіл, виданий уповноваженим підрозділом Національної поліції перевізнику після внесення ним плати за проїзд у розмірі, визначеному за ставками, затвердженими постановою КМУ № 879 від 27.06.2007 року.
Проте, в матеріалах справи відсутні та позивачем не надані суду підтвердження наявності вказаного дозволу, а тому судова колегія вважає правомірними дії відповідача щодо винесення спірної постанови за порушення позивачем ч.1 абз. 15 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт .
В апеляційній скарзі апелянт зазначив про те, що відповідачем порушено методику визначення загальної ваги для строєної вісі причепу,що призвело до не правильного результату вимірів ваги транспортного засобу. Колегія суддів не погоджується з такими доводами, оскільки відповідачем вірно визначено загальну вагу строєної вісі причепу, яка склала 29,95 тонн, шляхом сумування ваги кожної з осей цього причепу.
Судом першої інстанції вірно спростовано доводи позивача щодо того, що з документів не можливо встановити, за допомогою якого обладнання проводилось зважування та чи проводилось повірки цього обладнання (метрологічні атестації), оскільки чинним законодавством України не встановлено, що вказані дані повинні бути зазначені в квитанції про зважування.
В апеляційній скарзі, також зазначено, що подальший рух транспортного засобу забороняється до винесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування, проте, колегія суддів не приймає такі доводи, оскільки працівники Укртрансбезпеки позбавлені права затримувати (забороняти рух) транспортним засобам, у зв`язку з чим, судова колегія вважає, що факт не затримання транспортного засобу, не може свідчити про відсутність факту встановленого правопорушення, яке є предметом оскарження у цій справі.
На підставі вищевикладеного, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеному рішенні, у зв`язку з чим підстав для його скасування не вбачається.
Відповідно до ч.1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 262, 263, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС (ТРАК) - залишити без задоволення.
Рішення Одеського оркужного адміністративного суду від 02 лютого 2021 року - залишити без змін.
Відповідно до ст. 325-328 КАС України постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає крім випадків: а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики; б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи; в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу; г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.
Головуюча суддя: Л.Є. Зуєва
Суддя: М.П. Коваль
Суддя: О.О. Кравець
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.04.2021 |
Оприлюднено | 08.04.2021 |
Номер документу | 96079442 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Зуєва Л.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні