ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
25.01.2021 Справа№ 914/680/20
Господарський суд Львівської області в складі судді Гоменюк З.П., при секретарі Юрків М.Г., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом фізичної особи-підприємця Савчука Юрія Михайловича, Львівська обл., Золочівський район, с.Вороняки
до відповідача Кутівської сільської ради, Львівська обл., Буський район, с.Кути
за участю третьої особи 1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Буської районної державної адміністрації Львівської області, Львівська обл., м.Буськ
за участю третьої особи 2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Львівської обласної державної адміністрації, м.Львів
про визнання права власності
за участю представників:
від позивача: Савчук Ю.М., Родіков Т.В.;
від відповідача: не з`явився;
від третьої особи 1: не з`явився;
від третьої особи 2: Кобилецький А.І.;
прокурор: Лука Г.В.
ВСТАНОВИВ
На розгляд Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява фізичної особи-підприємця Савчука Юрія Михайловича до Кутівської сільської ради про визнання права власності.
Ухвалою суду від 26.03.2020 р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання у справі призначено на 27.04.2020 р.
Судове засідання 27.04.2020 р. не відбулося через тимчасову втрату працездатності суддею Гоменюк З.П. в період з 23.04.2020 р. по 15.05.2020 р. включно.
В перший робочий день після закінчення тимчасової непрацездатності судді Гоменюк З.П., тобто 18.05.2020 р., в суду виникла необхідність визначити нові дату та час підготовчого засідання, яке не відбулося 27.04.2020р.
Ухвалою суду від 18.05.2020 р., підготовче засідання призначено на 25.06.2020 р.
Ухвалою суду від 25.06.2020 р., занесеною до протоколу судового засідання від 25.06.2020 р., закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 03.08.2020 р.
Ухвалою суду від 03.08.2020 р. постановлено повернутися до розгляду справи №914/680/20 у підготовчому провадженні, підготовче засідання призначити на 17.08.2020 р.
Ухвалою суду від 17.08.2020 р., занесеною до протоколу судового засідання від 17.08.2020 р., підготовче засідання відкладено на 07.09.2020 р.
Ухвалою суду від 07.09.2020 р., занесеною до протоколу судового засідання від 07.09.2020 р., підготовче засідання відкладено на 05.10.2020 р.
Ухвалою суду від 05.10.2020 р. до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача залучено Буську районну державну адміністрацію Львівської області та Львівську обласну державну адміністрацію, підготовче засідання відкладено на 02.11.2020 р.
30.10.2020 р. від Буської районної державної адміністрації Львівської області надійшли пояснення (вх.№31416/20).
Ухвалою суду від 02.11.2020 р., занесеною до протоколу судового засідання від 02.11.2020 р., підготовче засідання відкладено на 23.11.2020 р.
Ухвалою суду від 23.11.2020 р., занесеною до протоколу судового засідання від 23.11.2020 р., підготовче засідання у справі відкладено на 07.12.2020 р.
07.12.2020 р. від Львівської обласної державної адміністрації надійшли пояснення (вх.№35043/20).
Судове засідання 07.12.2020 р. не відбулося через тимчасову втрату працездатності суддею Гоменюк З.П. в період з 07.12.2020 р. по 11.12.2020 р. включно.
Ухвалою суду від 14.12.2020 р., підготовче засідання призначено на 25.01.2021 р.
Через канцелярію суду надійшов лист (вх.№3213/20 від 10.12.2020 р.), в якому заступник керівника Львівської обласної прокуратури повідомив про вступ у справу Львівської обласної прокуратури у зв`язку з тим, що справа зачіпає інтереси держави в особі територіальної громади с.Кути, а також її вступ є необхідним для повного, об`єктивного з`ясування всіх обставин справи щодо гідротехнічних споруд, які знаходяться в урочищі Гадилів Кутівської сільської ради Буського району Львівської області.
Відповідно до положень ч.ч.3, 4 ст.53 Господарського процесуального кодексу України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.
За умовами ч.ч.1- 3 Закону України Про прокуратуру , представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Пунктом другим частини шостої цієї ж статті прокурору надано право під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді вступати у справу, порушену за позовом (заявою, поданням) іншої особи, на будь-якому етапі судового провадження в порядку, передбаченому процесуальним законом.
Виходячи з обставин, наведених у повідомленні про вступ у справу, суд прийшов до висновку, що прокурор підтвердив наявність підстав для представництва інтересів держави в цій справі, адже спір у ній стосується визнання за позивачем права власності на майно, яке, можливо, належить державі чи територіальній громаді або в набутті якого держава чи територіальна громада мають інтерес.
Законодавством України не передбачено ухвалення будь-яких окремих процесуальних документів стосовно повідомлення прокурора про участь у розгляді справи, порушеної за позовом інших осіб. Відповідне письмове повідомлення прокурора долучається судом до матеріалів справи, а участь прокурора в ній відображається в описовій частині судового рішення. Прокурор вважається таким, що бере участь у справі, з дня одержання господарським судом згаданого письмового повідомлення, тобто з дня його реєстрації в канцелярії суду.
З огляду на викладене, прокурор є учасником справи №914/680/20 з моменту подання ним повідомлення, тобто з 10.12.2020 р., і його вступ у справу не потребує вчинення судом будь-яких дій, як і не залежить від позиції сторін чи третіх осіб щодо можливості прокурора брати участь у справі.
В судове засідання 25.01.2021 р. з`явилися позивач, третя особа 2 та прокурор.
Через канцелярію суду надійшло пояснення прокурора (вх.№1651/20 від 25.01.2021 р.)
Позивач та його представник підтримали заяву про залучення належного відповідача (вх.№226/21 від 25.01.2021 р.), просили суд виключити з числа учасників справи первісного відповідача - Кутівську сільську раду - та залучити у справу належного відповідача - Буську міську раду.
Вказана заява мотивована тим, що станом на 25.01.2020 р. відповідач - Кутівська сільська рада - припинений як юридична особа та перестав бути належним учасником господарського процесу у зв`язку зі створенням Буської міської територіальної громади та набуттям нею повноважень, а остання з дня набрання нею повноважень є правонаступником Кутівської сільської ради, що підтверджується відповідним рішенням, доданим до заяви.
Щодо даної заяви позивача суд зазначає таке.
Відповідно до ч.2 ст.48 ГПК України, якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до закінчення підготовчого провадження, а у разі розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження - до початку першого судового засідання, за клопотанням позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі.
Частина третя статті 45 ГПК України визначає, що відповідачами є особи, яким пред`явлено позовну вимогу.
За приписами ст.52 Господарського процесуального кодексу України, у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.
Як передбачено ч.ч.1, 5 ст.104 Цивільного кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Згідно з ч.1 ст.106 ЦК України, злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.
Законом України Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій , який набрав чинності 06.12.2020 р., внесено зміни, зокрема, до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань .
Так, відповідно до п.6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (тут і надалі - в редакції Закону України Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій ), до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України закінчення повноважень сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, а також реорганізація сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням, зокрема, таких положень:
1) у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі - розформовані територіальні громади);
4) сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту;
9) юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою;
18) державна реєстрація припинення юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих комітетів здійснюється на підставі заяви, поданої суб`єкту державної реєстрації сільським, селищним, міським головою, обраним сформованою територіальною громадою, або уповноваженою ним особою. Сільські, селищні, міські ради та їхні виконавчі органи розформованих територіальних громад припиняються як юридичні особи з дня внесення запису про їх припинення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Згідно з абз.5 ч.2 ст.17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , державна реєстрація при утворенні, реорганізації районних державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування як юридичних осіб, у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України, здійснюється з урахуванням особливостей, визначених Законом України Про місцеві державні адміністрації , Законом України Про місцеве самоврядування в Україні .
У разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються (ч.4 ст.4 Закону).
10.12.2020 р. Буська міська рада прийняла рішення №6 Про початок процедури реорганізації юридичних осіб - сільських та селищної рад, розміщених поза адміністративним центром Буської міської територіальної громади , в преамбулі якого зазначено, що його прийнято враховуючи факт припинення, з дня набуття повноважень Буською міською радою сформованої територіальної громади, повноважень Боложинівської, Гумниської, Заводської, Кізлівської, Купченської, Кутівської, Милятинської, Новосілківської, Ожидівської, Побужанської, Переволочнянської, Соколянської, Соколівської, Топорівської, Тур`янської, Чанизької, Яблунівської сільських та Олеської селищної рад, обраних територіальними громадами, території яких включені до території сформованої Буської міської територіальної громади.
Пунктом 1 рішення вирішено почати процедуру реорганізації шляхом приєднання до Буської міської ради ряду юридичних осіб (сільських та селищної рад); пунктом 2 - утворити комісії з реорганізації цих юридичних осіб. В пункті 3 рішення вказано, що Буська міська рада є правонаступником прав та обов`язків юридичних осіб - органів місцевого самоврядування з дня набрання нею повноважень.
Серед переліку юридичних осіб - органів місцевого самоврядування, реорганізації та правонаступництва яких стосуються пункти 1- 3 рішення, є і Кутівська сільська рада
Пунктом 9.7. рішення вирішено після завершення реорганізації рад провести державну реєстрацію припинення юридичних осіб - сільських та селищної рад та змін до відомостей про юридичну особу - новообрану раду та її виконавчий комітет.
Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, на даний час до реєстру не внесено відомостей щодо припинення Кутівської сільської ради, однак зазначено, що з 10.12.2020 р. керівником юридичної особи є Сліпець Р.С., який є і керівником Буської міської ради - міським головою.
При реорганізації юридичної особи відбувається універсальне правонаступництво. При універсальному правонаступництві все майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника чи правонаступників, при цьому в цій сукупності переходять усі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва правопопереднику незалежно від їх виявлення на той момент. Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а усієї їх сукупності.
У процедурі реорганізації юридичних осіб - органів місцевого самоврядування все майно, права та обов`язки рад, які припиняються, перейшли до правонаступника - Буської міської ради як новообраної ради.
Враховуючи, що Буська міська рада є правонаступником усіх прав і обов`язків рад, що припиняються, в силу прямої вказівки Закону, правонаступництво не пов`язується з державною реєстрацією припинення таких рад. Датою виникнення універсального правонаступництва Буської міської ради щодо рад, які припиняються шляхом приєднання, слід вважати дату набуття повноважень новообраною радою - 10.12.2020 р., з якої вона є повним правонаступником, в тому числі і Кутівської сільської ради.
Отже, суд вважає, що лише починаючи з 10.12.2020 р. Буська міська рада мала відповідати за вимогами, які виникли з діяльності Кутівської сільської ради, а тому станом на час подання позову позивачем в березні 2020 року саме Кутівська сільська рада могла бути належним відповідачем у справі, тобто позов і було подано до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, відтак відсутні передбачені частиною другою ст.48 ГПК України підстави для заміни первісного відповідача належним відповідачем.
В даному ж випадку слід замінити відповідача його правонаступником, а не замінити неналежного відповідача належним, оскільки правонаступництво Кутівської сільської ради відбулося в процесі розгляду справи, а не до звернення з позовом, і первинно відповідачем у справі (належним відповідачем) не міг бути правонаступник Кутівської сільської ради - Буська міська рада.
У зв`язку з цим, відповідач у справі підлягає заміні його правонаступником.
Як передбачено ч.3 ст.52 ГПК України, про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.
Згідно з п.4 ч.2 ст.182 ГПК України, у підготовчому засіданні суд вирішує питання про вступ у справу інших осіб, заміну неналежного відповідача, залучення співвідповідача, об`єднання справ і роз`єднання позовних вимог, прийняття зустрічного позову, якщо ці питання не були вирішені раніше.
У відповідності до п.3 ч.2 ст.183 ГПК України, суд відкладає підготовче засідання в межах визначеного цим Кодексом строку підготовчого провадження в інших випадках, коли питання, визначені частиною другою статті 182 цього Кодексу, не можуть бути розглянуті у даному підготовчому засіданні.
Враховуючи необхідність заміни відповідача правонаступником, з метою надання учасникам справи можливості для реалізації всіх завдань підготовчого провадження, суд вважає за необхідне відкласти підготовче засідання.
Керуючись ст.ст.48, 52, 182, 183, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Відмовити в задоволенні клопотання фізичної особи-підприємця Савчука Юрія Михайловича про залучення належного відповідача.
2. Замінити Кутівську сільську раду її правонаступником - Буською міською радою, Львівська обл., м.Буськ, площа 900-річчя Буська, 1 (ідентифікаційний код 26307575).
3. Відкласти підготовче засідання на 08.02.2021 р. о 14:30 год. Засідання відбудеться в приміщенні Господарського суду Львівської області за адресою: 79014, м.Львів, вул.Личаківська, 128, зал судових засідань №3 (2-й поверх).
4. Визнати явку представників учасників справи в судове засідання необов`язковою. З урахуванням епідеміологічної ситуації в України, учасники справи можуть подати до суду заяви про розгляд справи за їхньої відсутності.
5. Запропонувати учасникам справи:
- зареєструватися в системі обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу (створити поштову скриньку електронного суду), розміщеній на офіційному веб-порталі судової влади України за адресою: https://e-court.mail.gov.ua, та подати до суду заявку про отримання процесуальних документів в електронному вигляді у конкретній справі, яку необхідно роздрукувати на офіційному веб-порталі судової влади України. Детальнішу інформацію про переваги Електронного суду , а також інформацію у справі, що розглядається, можна отримати на сторінці Господарського суду Львівської області на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за адресою: https://lv.arbitr.gov.ua/sud5015
- надавати суду всі необхідні документи в електронному вигляді на електронну адресу суду, через особистий кабінет в системі Електронний суд , поштою, факсом або іншими дистанційними засобами зв`язку.
Ухвала набирає законної сили в порядку ст.235 ГПК України та може бути оскаржена до Західного апеляційного господарського суду в порядку та в строки, передбачені ст.ст. 254-257 ГПК України.
В судовому засіданні 25.01.2021 р. оголошено вступну та резолютивну частини ухвали. Повний текст складено 01.02.2021 р.
Суддя З.П. Гоменюк
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 25.01.2021 |
Оприлюднено | 08.02.2021 |
Номер документу | 94642260 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Гоменюк З.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні