Ухвала
від 03.02.2021 по справі 916/2970/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


УХВАЛА

"03" лютого 2021 р.м. Одеса Справа № 916/2970/18

Господарський суд Одеської області у складі:

судді В.С. Петрова

при секретарі судового засідання Г.С. Граматик

за участю представників:

від заявника - Лех А.О.,

від позивача - не з`явився,

від відповідача (боржника) - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) про заміну сторони виконавчого провадження (вх. № 2-34/21 від 13.01.2021 р.) в порядку ст. 334 Господарського процесуального кодексу України по справі № 916/2970/18 за позовом Державної екологічної інспекції в Одеській області до Комунального підприємства «Сількомунгосп» Каїрської сільської ради Лиманського району Одеської області про стягнення шкоди в розмірі 38633,10 грн., -

ВСТАНОВИВ:

Державна екологічна інспекція в Одеській області звернулась до господарського суду Одеської області з позовом до Комунального підприємства «Сількомунгосп» Каїрської сільської ради Лиманського району Одеської області про стягнення суми шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу у вигляді збитків, нанесених державі у розмірі 38633,10 грн. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що Комунальне підприємство «Сількомунгосп» Каїрської сільської ради Лиманського району Одеської області здійснювало використання підземних вод з артезіанських свердловин для потреб жителів населених пунктів Каїрської сільської ради Лиманського району Одеської області без наявності Дозволу на спеціальне водокористування в період з 07.02.2017 р. по 17.04.2018 р., що є порушенням п. 9 ст. 44, ст. 48 Водного кодексу України, внаслідок чого державі Україна були заподіяні збитки на суму 38633,10 грн.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 21.01.2019 р. позовну заяву Державної екологічної інспекції в Одеській області прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/2970/18, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи, при цьому призначено судове засідання для розгляду справи по суті .

27.02.2019 р. відповідачем була надана до господарського суду заява про визнання позову (а.с. 67-68), в якій відповідач позовні вимоги визнав.

11.03.2019 р. представником відповідача подано до господарського суду заяву про розстрочення виконання рішення суду в порядку ст. 331 ГПК України, згідно якого позивач просив розстрочити оплату шкоди за даною позовною заявою на 12 місяців.

Рішенням господарського суду Одеської області від 11.03.2019 р. у справі № 916/2970/18 позов Державної екологічної інспекції в Одеській області до Комунального підприємства «Сількомунгосп» Каїрської сільської ради Лиманського району Одеської області про стягнення шкоди в розмірі 38633,10 грн. задоволено; стягнуто з Комунального підприємства «Сількомунгосп» Каїрської сільської ради Лиманського району Одеської області суму шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, у вигляді збитків нанесених державі Україна, в розмірі 38633,10 грн. на р/р № НОМЕР_1 фонду охорони навколишнього природного середовища Каїрської сільської ради; стягнуто з Комунального підприємства «Сількомунгосп» Каїрської сільської ради Лиманського району Одеської області на користь Державної екологічної інспекції в Одеській області витрати по сплаті судового збору в сумі 1762,00 грн. Також вказаним рішення суду Комунальному підприємству «Сількомунгосп» Каїрської сільської ради Лиманського району Одеської області було надано розстрочку виконання рішення суду щодо стягнення шкоди в розмірі 38633,10 грн. строком на 6 (шість) місяців шляхом її погашення за наступним графіком: з першого по шостий місяць - по 6438,85 грн. щомісячно.

09.04.2019 р. господарським судом Одеської області видано відповідні накази про примусове виконання рішення господарського суду від 11.03.2019 р.

13.01.2021 р. до господарського суду Одеської області надійшла заява від Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) (вх. № 2-34/21 від 13.01.2021 р.) про заміну сторони виконавчого провадження, а саме стягувача - Державної екологічної інспекції в Одеській області на правонаступника - Державну екологічну інспекцію Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області).

В обґрунтування вказаної заяви Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) вказує, що 22 грудня 2020 року заступником начальника Лиманського районного відділу державної виконавчої служби Гидирим А.М. винесено постанову про повернення виконавчого документу стягувачу у виконавчому провадженні № 58966586 на підставі п. 2 ч. 1 ст. 37 Закону України «Про виконавче провадження» . В ході проведення виконавчих дій з боржника стягнуто та перераховано стягувачу 15772,01 грн., залишок боргу складає 22861,09 грн.

Як зазначає заявник, постановою Кабінету Міністрів України від 09 вересня 2020 р. № 802 «Про утворення міжрегіональних територіальних органів та ліквідацію територіальних органів Державної екологічної інспекції» утворено як юридичну особу публічного права, зокрема, Державну екологічну інспекцію Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області), ліквідовано як юридичну особу публічного права, зокрема, Державну екологічну інспекцію в Одеській області та Державну екологічну інспекцію у Миколаївській області, пунктом 3 постанови № 802 визначено, що територіальні органи Державної екологічної інспекції, що ліквідуються згідно з пунктом 2 цієї постанови, продовжують виконувати свої повноваження до передачі таких повноважень відповідним міжрегіональним територіальним органам, які утворюються згідно з пунктом 1 цієї постанови.

Наразі заявник зауважує, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 09 вересня 2020 р. № 802 Державною екологічною інспекцією України 22.12.2020 р. прийнято наказ № 502 «Про питання діяльності Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області)» , яким визначено Державній екологічній інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) забезпечити здійснення покладення на неї функцій і повноважень на відповідній території відповідно до Положення, Державній екологічній інспекції в Одеській області припинити здійснення функцій і повноважень.

Відповідно п. 6 постанови Кабінету Міністрів України № 1074 від 20 жовтня 2011 року «Про затвердження Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади» права та обов`язки органів виконавчої влади переходять у разі ліквідації органу виконавчої влади і передачі його завдань та функцій іншим органам виконавчої влади - до органів виконавчої влади, визначених відповідним актом Кабінету Міністрів України.

При цьому заявник додає, що згідно пункту 4 наказу Державної екологічної інспекції України від № 502 встановлено, що датою початку здійснення відповідних повноважень і виконання відповідних функцій Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) є 23.12.2020 р.

Таким чином, за ствердженнями заявника, на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 09 вересня 2020 р. № 802 та наказу Державної екологічної інспекції України від 22.12.2020 р. № 502, повноваження Державної екологічної інспекції в Одеській області з 23.12.2020 р. розпочала здійснювати Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області).

Відповідно до Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07 квітня 2020 року № 230, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 квітня 2020 р. за № 350/34633 (далі - Положення), Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) (далі - Інспекція) є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.

Також заявник додає, що згідно з розділом II Положення Інспекція пред`являє претензії про відшкодування шкоди, збитків і втрат, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції, та розраховує їх розмір, звертається до суду з відповідними позовами (п. 9); вживає в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає позивачем та відповідачем у судах (п. 10).

Відповідно до п. 7 ч. 3 ст. 29 та п. 4 ч. 1 ст. 691 Бюджетного кодексу України грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності підлягають зарахуванню до спеціального фонду Державного бюджету України (30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності) та спеціального фонду місцевих бюджетів (70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад - 50 відсотків, обласних бюджетів - 20 відсотків).

Враховуючи викладене, як стверджує заявник, стягувачем збитків, заподіяних відповідачем внаслідок забруднення навколишнього природного середовища з 23.12.2020 р. є Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області), тому наявні підстави для заміни сторони виконавчого провадження правонаступником позивача - Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області).

Відповідно до ч. 1-3 ст. 334 Господарського процесуального кодексу України заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець. Суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 14.01.2021 р. у справі № 916/2970/18 заяву Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) про заміну сторони виконавчого провадження у справі № 916/2970/18 прийнято до розгляду, при цьому розгляд заяви призначено в засіданні суду на 25.01.2021 р.

В судовому засіданні 25.01.2021 р. було протокольно оголошено перерву до 03 лютого 2021 р. о 17 год. 00 хв., про що під розписку повідомлено заявника.

При цьому ухвалою господарського суду Одеської області від 25.01.2021 р. у справі № 916/2970/18 повідомлено позивача - Державну екологічну інспекцію в Одеській області та відповідача (боржника) - КП «Сількомунгосп» Каїрської сільської ради Лиманського району Одеської області про те, що розгляд заяви відбудеться у судовому засіданні 03 лютого 2021 р.

29.01.2021 р. заявником - Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) подано до господарського суду пояснення. Так, зокрема, заявник вказує, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому та у разі ліквідації суб`єкта владних повноважень у будь-якому випадку в нього є правонаступник, до повноважень якого віднесені відповідні функції.

Як зазначає заявник, для встановлення факту публічного правонаступництва суб`єкта владних повноважень визначальним є встановлення або припинення первісного суб`єкта або перехід повністю чи частково його функцій (адміністративної компетенції). За ствердженнями заявника, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи (зазначені положення узгоджуються із позицією Верховного Суду у постанові від 30.12.2020 р. у справі № 805/4361/17-а.).

При цьому заявник зауважує, що державні органи хоча і є юридичними особами, але норми Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) про перетворення юридичних осіб не можуть бути підставою для вирішення питання про правонаступництво для органів державної влади, оскільки ЦК України передбачає перехід при правонаступництві об`єктів цивільних та майнових прав, а в адміністративному праві мова йде про перехід специфічних, владних прав. Норма ж про те, що ліквідація юридичної особи не тягне за собою переходу прав та обов`язків у порядку правонаступності, стосовно державних органів не може діяти, оскільки ліквідація органу публічної влади обов`язково повинна тягнути за собою перехід його прав та обов`язків у порядку правонаступництва іншому органу.

Відповідач (боржник) письмові пояснення на заяву Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) про заміну сторони не надав.

Також представник відповідача (боржника) у судове засідання не з`явився.

Так, за приписами ч. 3 ст. 334 Господарського процесуального кодексу України неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.

Дослідивши заяву Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) та матеріали справи, заслухавши пояснення представника заявника, господарський суд дійшов наступних висновків.

На підставі рішення господарського суду Одеської області від 11.03.2019 р. по справі № 916/2970/18 Державна екологічна інспекція в Одеській області є стягувачем у виконавчому провадженні при примусовому виконанні наказу господарського суду Одеської області від 09.04.2019 року у вказаній справі щодо стягнення з Комунального підприємства «Сількомунгосп» Каїрської сільської ради Лиманського району Одеської області шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, у вигляді збитків нанесених державі Україна, в розмірі 38633,10 грн.

Відповідно до статті 129-1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції (ст. 327 ГПК України).

Як з`ясовано судом, наказ господарського суду Одеської області від 09.04.2019 р. про примусове виконання рішення суду у справі № 916/2970/18 щодо стягнення з Комунального підприємства «Сількомунгосп» Каїрської сільської ради Лиманського району Одеської області на користь держави шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, у вигляді збитків нанесених державі Україна, в розмірі 38633,10 грн. був пред`явлений Державною екологічною інспекцією в Одеській області (стягувачем) до примусового виконання органу ДВС.

Як вбачається з матеріалів справи, вказаний наказ суду перебував на виконанні Лиманського районного відділу державної виконавчої служби Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (ВП № 58966586), при цьому в ході проведення виконавчих дій державним виконавцем стягнуто та перераховано стягувачу кошти в сумі 15772,01 грн., залишок боргу складає 22861,09 грн. В подальшому 22.12.2020 р. заступником начальника відділу Лиманського районного відділу державної виконавчої служби Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) в межах ВП № 58966586 була винесена постанова про повернення виконавчого документу стягувачу - Державній екологічній інспекції в Одеській області на підставі п. 2 ч. 1 ст. 37 Закону України «Про виконавче провадження» , відповідно до якої наказ господарського суду від 09.04.2019 року на примусове виконання рішення суду по даній справі № 916/2970/18 був повернутий Державній екологічній інспекції в Одеській області у зв`язку з відсутністю у боржника майна, на яке може бути звернуто стягнення. В п. 2 вказаної постанови ВДВС від 22.12.2020 р. зазначено, що виконавчий документ може бути повторно пред`явлено до виконання в строк до 22.12.2023 р.

Отже, вказаний наказ господарського суду Одеської області від 09.04.2019 р. підлягає виконанню в частині залишку боргу в сумі 22861,09 грн., про що також зазначено на зворотному боці наказу господарського суду Одеської області від 09.04.2019 р. (а.с. 125).

Виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини Рішення від 13 грудня 2012 року №18-рп/2012 Конституційний Суд України).

Статтею 18 Господарського процесуального кодексу України, яка кореспондується зі статтею 326 цього кодексу, судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Оскільки виконання рішення суду є невід`ємною стадією процесу правосуддя, то і заміна сторони на цій стадії може відбуватися не інакше, як на підставах та у порядку, визначеному Господарським процесуальним кодексом України та Законом України «Про виконавче провадження» , який регулює умови і порядок виконання рішень судів, що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку.

Відповідно до статті 52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.

Процесуальний порядок та підстави заміни сторони виконавчого провадження за правилами господарського судочинства передбачені статтею 334 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до частин 1, 2 якої у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець.

Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження (ч.5 ст. 334 ГПК України).

Зазначена норма Господарського процесуального кодексу України узгоджується із приписами частини 5 статті 15 Закону України «Про виконавче провадження» , згідно з якою у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.

Отже, процесуальне правонаступництво - це перехід процесуальних прав і обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні. Процесуальне правонаступництво випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони матеріального правовідношення її правонаступником) і відображає зв`язок матеріального і процесуального права.

Здійснення правонаступництва є результатом наявності визначеного юридичного складу, тобто сукупності юридичних фактів, необхідних і достатніх для того, щоб отримати відповідний ефект - наступництво в правах та обов`язках. У кожному конкретному випадку для вирішення питань можливості правонаступництва суду слід аналізувати відповідні фактичні обставини, передбачені нормами матеріального права.

Процесуальне правонаступництво в розумінні статті 52 ГПК України допускається на будь-якій стадії судового процесу, включаючи стадію виконання судового рішення.

У даній справі, враховуючи вимоги викладені у заяві про заміну сторони виконавчого провадження, необхідним є надання юридичної оцінки питанню припинення позивача та як наслідок встановлення наявності підстав для переходу прав та обов`язків стягувача у виконавчому провадженні з виконання наказу господарського суду Одеської області від 09.04.2019 року № 917/2970/18 про стягнення з Комунального підприємства «Сількомунгосп» Каїрської сільської ради Лиманського району Одеської області шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, у вигляді збитків нанесених державі Україна, в розмірі 38633,10 грн.

Наразі судом встановлено, що постановою Кабінету Міністрів України від 09 вересня 2020 р. № 802 «Про утворення міжрегіональних територіальних органів та ліквідацію територіальних органів Державної екологічної інспекції» :

- утворено як юридичні особи публічного права міжрегіональні територіальні органи Державної екологічної інспекції за переліком згідно з додатком 1;

- ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної екологічної інспекції за переліком згідно з додатком 2;

- установлено, що територіальні органи Державної екологічної інспекції, що ліквідуються згідно з пунктом 2 цієї постанови, продовжують виконувати свої повноваження до передачі таких повноважень відповідним міжрегіональним територіальним органам, які утворюються згідно з пунктом 1 цієї постанови; здійснення в установленому порядку заходів, пов`язаних з утворенням міжрегіональних територіальних органів та ліквідацією територіальних органів, зазначених у пунктах 1 і 2 цієї постанови, покладається на Державну екологічну інспекцію.

У додатку 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 09 вересня 2020 р. № 802 «Про утворення міжрегіональних територіальних органів та ліквідацію територіальних органів Державної екологічної інспекції» серед міжрегіональних територіальних органів Держекоінспекції, що утворюються, вказана Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області), а в додатку 2 цієї ж постанови серед територіальних органів Держекоінспекції, що ліквідуються, зазначена Державна екологічна інспекція в Одеській області.

Наказом Державної екологічної інспекції України від 19.10.2020 № 379 затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію Південно-Західного округу.

21.10.2020 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис (№ 1005561020000075746) про проведення державної реєстрації юридичної особи - Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) (код ЄДРПОУ 43879780). Відповідно до відомостей ЄДР дані про розпорядчий акт, на підставі якого створено юридичну особу - постанова Кабінету Міністрів України від 09.09.2020 № 802.

Відповідно до наказу Державної екологічної інспекції України від 22.12.2020 р. № 502 «Про питання діяльності Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) Державна екологічна інспекція України погодилася з пропозицією Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) щодо можливості забезпечення здійснення покладених на Державну екологічну інспекцію Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) функцій і повноважень, визначених Положенням про Державну екологічну інспекцію Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області), затвердженого наказом Державна екологічна інспекція України від 19.10.2020 р. № 379 «Про затвердження Положення про Державну екологічну інспекцію Південно-Західного округу» . Так, п. 2 вказаного наказу визначено Державній екологічній інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) забезпечити здійснення покладених на неї функцій і повноважень на відповідних територіях відповідно до Положення. Водночас, п. 3 вказаного наказу визначено Державній екологічній інспекції у Миколаївській області та Державній екологічній інспекції в Одеській області припинити здійснення функцій і повноважень, визначених Положенням про Державну екологічну інспекцію у Миколаївській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.04.2020 р. № 124 «Про затвердження Положення про Державну екологічну інспекцію у Миколаївській області (нова редакція)» та Положенням про Державну екологічну інспекцію в Одеській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.04.2020 р. № 132 «Про затвердження Положення про Державну екологічну інспекцію в Одеській області (нова редакція)» . Між тим, п. 4 вказаного наказу встановлено, що датою початку здійснення відповідних повноважень і виконання відповідних функцій Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) є 23 грудня 2020 року.

Відповідно до підпункту 8 пункту 4 та пункту 7 Положення «Про державну екологічну інспекцію України» , яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 р. № 275, Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань пред`являє претензії про відшкодування шкоди, збитків і втрат, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції, та розраховує їх розмір, звертається до суду з відповідними позовами. Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Пунктами 9, 10 Положення про Державну екологічну інспекцію Південно-Західного округу, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 19.10.2020 р. № 379, передбачено, що Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу пред`являє претензії про відшкодування шкоди, збитків і втрат, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції, та розраховує їх розмір, звертається до суду з відповідними позовами; вживає в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає позивачем та відповідачем у судах.

Враховуючи наведене, повноваження та функції Державної екологічної інспекції в Одеській області щодо звернення до суду з позовом про стягнення на користь держави заподіяних їй порушенням природоохоронного законодавства збитків покладені на Державну екологічну інспекцію Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області).

Відповідно до частини 1 статті 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

За змістом частини 5 статті 104 ЦК України юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.

Згідно зі статтею 106 ЦК України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

У частині 2 статті 107 ЦК України унормовано, що в разі реорганізації юридичної особи шляхом приєднання складається передавальний акт, який має містити положення про правонаступництво щодо всіх зобов`язань юридичної особи, що припиняється, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються (постанова Великої Палати Верховного Суду від 14.03.2018 р. № 910/25312/14).

Аналогічні дії зі складання передавального акту з огляду на зміст статті 107 ЦК України підлягають вчиненню у разі реорганізації юридичної особи шляхом злиття, перетворення.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1, 5 статті 5 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» міністерства та інші центральні органи виконавчої влади утворюються, реорганізуються та ліквідуються Кабінетом Міністрів України за поданням Прем`єр-міністра України. Міністерство, інший центральний орган виконавчої влади припиняється шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації.

Згідно із частиною 8 статті 5 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» актом Кабінету Міністрів України про ліквідацію міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади визначається орган виконавчої влади, якому передаються повноваження та функції міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, що ліквідується.

Механізм здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією центральних органів виконавчої влади та їхніх територіальних органів визначений Порядком здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 р. № 1074 (далі - Порядок № 1074 від 20.10.2011 р.).

Відповідно до пункту 2 Порядку № 1074 від 20.10.2011 р. органи виконавчої влади утворюються, реорганізуються або ліквідуються Кабінетом Міністрів України за поданням Прем`єр-міністра України.

За змістом пунктів 4, 5 Порядку № 1074 від 20.10.2011 р. орган виконавчої влади утворюється шляхом утворення нового органу виконавчої влади або в результаті реорганізації (злиття, поділу, перетворення) одного чи кількох органів виконавчої влади. Орган виконавчої влади припиняється шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації.

Згідно з пунктом 6 Порядку № 1074 від 20.10.2011 р. права та обов`язки органів виконавчої влади переходять, зокрема, у разі ліквідації органу виконавчої влади і передачі його завдань та функцій іншим органам виконавчої влади - до органів виконавчої влади, визначених відповідним актом Кабінету Міністрів України.

Відповідно до пункту 7 Порядку № 1074 від 20.10.2011 р. майнові права та обов`язки органів виконавчої влади у разі їх злиття, приєднання або перетворення переходять правонаступникові на підставі передавального акта, а у разі їх поділу - згідно з розподільчим балансом. У разі ліквідації органу виконавчої влади складається ліквідаційний баланс. Кабінет Міністрів України приймає рішення щодо подальшого використання нерухомого майна органу виконавчої влади, що ліквідується, та визначає суб`єкта управління підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління такого органу.

Пунктом 13 Порядку № 1074 від 20.10.2011 р. передбачено, що акт Кабінету Міністрів України про можливість забезпечення здійснення утвореним органом виконавчої влади повноважень та виконання функцій органу виконавчої влади, що припиняється, видається після здійснення заходів, пов`язаних з державною реєстрацією утвореного органу виконавчої влади як юридичної особи публічного права, затвердженням положення про нього, структури та штатного розпису його апарату, кошторису та заповненням 30 відсотків вакансій.

Так, Верховний Суд у складі Касаційного господарського суду у постанові від 09.09.2019 р. у справі №916/376/15-г дійшов висновку, що інститут правонаступництва органів державної влади різниться від інституту правонаступництва суб`єктів приватного права, оскільки є більш ширшим за змістом, включаючи в себе: правонаступництво в завданнях, функціях та повноваженнях як складових категорії компетенції органу виконавчої влади, а також щодо конкретних управлінських (організаційних) прав та обов`язків, які складають зміст відповідних правовідносин - тобто публічне правонаступництво за якого відбувається перехід владних прав та функції органу, що реорганізовується до органу, що створюється та правонаступництво в майнових приватних правовідносинах, у яких орган влади виступає як юридична особа приватного права.

У випадку публічного правонаступництва перехід таких прав та обов`язків оформлюється нормативним актом, тоді як правонаступництво в майнових приватних правовідносинах здійснюється на підставі передавального акту (частина 2 статті 107 ЦК України, пункт 7 Порядку № 1074 від 20.10.2011 р.). При цьому юридична особа є припиненою з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.

Вказані висновки Верховного Суду викладені щодо правовідносин публічного правонаступництва в майнових приватних відносинах у зв`язку з припиненням юридичної особи в результаті реорганізації.

Тобто при реорганізації юридична особа припиняється, але її права та обов`язки в порядку правонаступництва переходять до нової (іншої) юридичної особи.

Ліквідація юридичної особи публічного права здійснюється розпорядчим актом органу державної влади, органу місцевого самоврядування або уповноваженою на це особою. У цьому акті має бути наведено обґрунтування доцільності відмови держави від виконання завдань та функцій такої особи або їх передачі іншим органам виконавчої влади. Якщо таке обґрунтування наведене, то у такому випадку має місце ліквідація юридичної особи публічного права, а якщо ні, то самого лише посилання на те, що особа ліквідується, є недостатнім. Також, підлягає оцінці і правовий акт, що став підставою ліквідації, зокрема: чи припинено виконання функцій ліквідованого органу, чи покладено виконання цих функцій на інший орган (аналогічний висновок викладено Верховним Суд у складі Касаційного адміністративного суду у постанові від 21.03.2018 р. у справі №802/651/16-а).

Суд враховує, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому.

Отже, правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.

У такому разі також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.

При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне правонаступництво.

Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.

Процесуальне правонаступництво - це унормована можливість заміни судом (на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанцій сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити в судовий процес як сторона чи третя особа. Аналогічні висновки викладені у постанові Верховного Суду від 22.01.2020 р. у справі № 2а-15057/09/2670.

Відтак, у вирішенні питань, пов`язаних з таким правонаступництвом, необхідно здійснювати аналіз доказів переходу відповідних прав і обов`язків.

При цьому у спірних правовідносинах позивач виконував функції державного контролюючого органу, а правовідносини, що склались між сторонами в частині стягнення збитків, заподіяних державі, не є приватними правовідносинами.

Як вже було зазначено, наказ господарського суду Одеської області від 09.04.2019 року № 916/2970/18, виданий на примусове виконання судового рішення від 11.03.2019 року у даній справі, в частині стягнення з відповідача грошових коштів за шкоду, заподіяну державі порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, виконано лише частково, про що свідчить постанова Лиманського районного відділу державної виконавчої служби Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) від 22.12.2020 р. про повернення виконавчого документа стягувачу на підставі п. 2 ч. 1 ст. 37 Закону України „Про виконавче провадження» .

Так, згідно вказаної постанови ВДВС наказ суду від 09.04.2019 року № 916/2970/18 може бути пред`явлений стягувачем повторно до примусового виконання у строк до 22.12.2023 року.

Однак, згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань щодо Державної екологічної інспекції в Одеській області (ідентифікаційний код юридичної особи 38017120) суб`єкт перебуває в стані припинення, про що внесено відповідний запис 23.09.2020 р. № 1005561100025043079.

Водночас, як встановлено судом та вбачається із матеріалів справи, після отримання Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) повноважень та функцій Державної екологічної інспекції в Одеській області між заступником Голови комісії з ліквідації Державної екологічної інспекції в Одеській області та в.о. начальника Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) 19.01.2021 року було складено та підписано акт передавання-приймання судових справ, стороною в яких виступає Державна екологічна інспекція в Одеській області, серед яких, зокрема, в п. 79 зазначена дана справа № 916/2970/18 за позовом Державної екологічної інспекції в Одеській області до Комунального підприємства «Сількомунгосп» Каїрської сільської ради Лиманського району Одеської області про стягнення шкоди в розмірі 38633,10 грн.

Враховуючи, що повноваження та функції Державної екологічної інспекції в Одеській області були покладені на Державну екологічну інспекцію Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області), зважаючи на вибуття Державної екологічної інспекції в Одеській області як суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин, а також на те, що єдиним органом, уповноваженим державою здійснювати контрольні функції у сфері природоохорони, є новоутворена Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області), наявні підстави для заміни сторони виконавчого провадження з примусового виконання наказу господарського суду Одеської області від 09.04.2019 року № 916/2970/18, а саме стягувача - Державної екологічної інспекції в Одеській області (код ЄДРПОУ 38017120) на Державну екологічну інспекцію Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) (код ЄДРПОУ 43879780).

Керуючись ст.ст. 52, 234, 235, 334 Господарського процесуального кодексу України, суд -

У Х В А Л И В:

1. Заяву Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) про заміну сторони виконавчого провадження (вх. № 2-34/21 від 13.01.2021 р.) в порядку ст. 334 Господарського процесуального кодексу України по справі № 916/2970/18 задовольнити.

2. Здійснити заміну стягувача - Державну екологічну інспекцію в Одеській області (код ЄДРПОУ 38017120) на правонаступника - Державну екологічну інспекцію Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) (65058, м. Одеса, проспект Шевченка, 12; код ЄДРПОУ 43879780) при примусовому виконанні наказу господарського суду Одеської області від 09.04.2019 р. по справі № 919/2970/18.

Ухвала набирає законної сили в порядку ст.235 ГПК України та може бути оскаржена шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів з дня її підписання.

Повний текст ухвали підписано 05 лютого 2021 р.

Суддя В.С. Петров

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення03.02.2021
Оприлюднено05.02.2021
Номер документу94656240
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2970/18

Ухвала від 03.02.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

Ухвала від 25.01.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

Ухвала від 14.01.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

Рішення від 11.03.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

Ухвала від 21.01.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

Ухвала від 03.01.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні