ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/3566/20
03 лютого 2021 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючої судді Дерех Н.В.
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області до Яргорівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Монастириського району Тернопільської області про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (надалі, позивач) звернулось до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Яргорівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Монастириського району Тернопільської області (надалі, відповідач), в якому просило застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Яргорівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Монастириського району Тернопільської області за адресою: 48330, Тернопільська область, Монастириський район, с.Яргорів, шляхом повного знеструмлення.
Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що під час перевірки відповідача виявлено ряд порушень вимог нормативних актів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, наявність яких створює потенційну загрозу життю та здоров`ю людей, а тому до відповідача необхідно застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Ухвалою суду від 17.11.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Судове засідання у справі призначено на 10.12.2020 о 10:30 год. Даною ухвалою відповідачу встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.
Дана ухвала суду надіслана відповідачу та отримана ним 17.11.2020, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.
У встановлений судом строк відзиву на позовну заяву до суду не надходило.
10.12.2020 у відкритому судовому засіданні оголошено перерву до 12.01.2021 о 12:00 год. У вказане судове засідання відповідач у справі не прибув.
12.01.2021 у відкритому судовому засіданні оголошено перерву до 03.02.2021 о 11:00 год., а також постановлено ухвалу без виходу до нарадчої кімнати про продовження строку розгляду справи на один місяць.
03.02.2021 у відкрите судове засідання представник позивача не прибув, подав письмове клопотання, в якому просив розгляд даної справи здійснювати в порядку письмового провадження, позовні вимоги підтримує в повному обсязі, оскільки порушення у сфері пожежної безпеки залишилися не виконаними.
Представник відповідача у відкрите судове засідання повторно не прибув, належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду справи, причин неприбуття суду не повідомив.
Враховуючи положення частини третьої ст.194, частини дев`ятої ст.205 та частини четвертої ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі, КАС України), суд дійшов висновку про наявність підстав розгляду справи у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Крім цього, частиною шостою ст.162 КАС України передбачено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Судом встановлено, що у період з 01.10.2020 по 02.10.2020 посадовими особами органу державного нагляду (контролю): Державним інспектором з нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки у Монастириському районі старшим лейтенантом служби цивільного захисту Холод Р.М. у присутності керівника суб`єкта господарювання або уповноваженої особи - виконуючої обов`язки директора Яргорівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Яблонь С.М. проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
За результатами позапланового заходу складено Акт №83, яким виявлено порушення п.2.5 розділу ІІІ, п.1.2 розділу У, п.2.3 розділу ІІІ, п.1.6 розділу ІУ , п.2.16 розділу УІ, п.2.31 розділу ІІІ, п.2.12 розділу ІІІ, п.2.23 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, зокрема:
1.Дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
2.Приміщення не обладнано системою протипожежного захисту (установками пожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей;
3.Вихід на горище будівлі школи не обладнано сертифікованим протипожежним люком 2-го типу з класом вогнестійкості ЕІ-30;
4.З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не виконано за допомогою зварювання, паяння або затискачів;
5.Електролампочки розжарювання не закрито плафонами із силікатного суцільного скла закритого виконання;
6.Коридор, проходи та інші шляхи евакуації забезпечити евакуаційним освітленням;
7.Двері горищ, електрощитових не утримуються зачиненими та на дверях не вказується місце зберігання ключів;
8.В приміщеннях електролампочки розжарювання не закрито плафонами із силікатного суцільного скла закритого виконання;
9.На шляхах евакуації забороняється застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки (дерев`яна вагонка).
Вказаний Акт підписаний зі сторони Державного інспектора з нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки у Монастириському районі старшого лейтенанта служби цивільного захисту Холод Р.М. та керівника суб`єкта господарювання або уповноваженої особи - виконуючої обов`язки директора Яргорівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Яблонь С.М.
Після цього, Управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (Монастириський районний сектор) винесено Припис від 02.10.2020 №75 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Вказаний Припис отриманий виконуючою обов`язки директора Яргорівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Яблонь С.М. 02.10.2020, що підтверджується її підписом у вказаному Приписі.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області, що затверджено наказом ДСНС України від 04.02.2013 № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 12.11.2018 №661) Управління ДСНС України у Тернопільській області здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи на відповідній території державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.
Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що "державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища".
Відповідно до частини другої ст. 51 та частини третьої ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єктів господарювання.
Відповідно до частини другої ст. 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення". Зазначена законодавча норма дублюється в Положенні про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052.
Відповідно до пп. 12 частини першої ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей".
Відповідно до частини першої ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно з частиною другою ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем 03.02.2021 подано до суду лист, у відповідності до якого повідомлено, що У ДСНС України у Тернопільській області з 01.02.2021 по 02.02.2021 провело позапланову перевірку відносно будівлі відповідача у даній справі, з метою встановлення факту усунення порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки, що стали підставою звернення Управління до суду. Позивач вказав, що за результатами перевірки встановлено, що залишились не усунутими 7 порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки, що у своїй сукупності створюють загрозу життю та здоров`ю людей, на підтвердження чого додав копію наказу Управління від 01.02.2021 №НС-52/64 "Про проведення позапланової перевірки", копію посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 01.02.2021 №8 копію Акта від 02.02.2021 №2, копію припису від 02.02.2021 №2.
Отже, суд вважає, що порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які виявленні під час перевірки посадовими особами позивача у відповідача створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Водночас, при вирішенні даної справи по суті спору, судом не здобуто та учасниками справи не подано до суду належних доказів, що підтверджують усунення відповідачем виявлених позивачем порушень.
Суд звертає увагу також на те, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. При цьому, поняття "загроза життю та/або здоров`ю людини" є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
З огляду на наведені обставини, суд вважає, що позивачем доведено обґрунтованість заявлених вимог, в той час як відповідач допустив порушення вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частини першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача підлягають задоволенню.
Згідно з частиною другою статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, а тому витрати позивача - суб`єкта владних повноважень зі сплати судового збору за звернення до суду із даним позовом із відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1.Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області до Яргорівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Монастириського району Тернопільської області про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити повністю.
2. Застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Яргорівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Монастириського району Тернопільської області за адресою: 48330, Тернопільська область, Монастириський район, с.Яргорів, шляхом повного знеструмлення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено та підписано 03 лютого 2021 року.
Копію рішення надіслати учасникам справи.
Реквізити учасників справи:
позивач - Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Лесі Українки,6, м.Тернопіль,46011 код ЄДРПОУ 38535547);
відповідач - Яргорівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Монастириського району Тернопільської області (місцезнаходження: с.Яргорів, Монастириський район, Тернопільська область,48330 код ЄДРПОУ: 23593735).
Головуюча суддя Дерех Н.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2021 |
Оприлюднено | 10.02.2021 |
Номер документу | 94700523 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні