Постанова
від 03.02.2021 по справі 420/8701/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 лютого 2021 р.м.ОдесаСправа № 420/8701/20 Головуючий в 1 інстанції: Балан Я.В.

Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого: Градовського Ю.М.

суддів: Крусяна А.В.,

Яковлєва О.В.

при секретарі: Шатан В.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 4 листопада 2020р. по справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "АЗІМУТ 777" до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання бездіяльність протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А:

У вересні 2020р. ПП АЗІМУТ 777 звернулося в суд із позовом до ГУ ДПС в Одеській області, ДПС України, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області за №1575633/41700115 від 21.05.2020р. про відмову у реєстрації податкової накладної за №28 від 28.04.2020р.;

- зобов`язати податковий орган зареєструвати податкову накладну за №28 від 27.04.2020р. в Єдиному реєстрі податкових накладних датою отримання вказаної накладної.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за господарськими операціями з ТОВ Кернел-Трейд ним було складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну. Згідно отриманої квитанції реєстрація ПН зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. ПН/PK відповідає вимогам п.1 "Критерієв ризиковості платника податків". Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК. Незважаючи на те, що контролюючому органу було направлено пояснення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленої ПН з відповідними копіями документів, що підтверджують реальність здійснення цієї господарської операції, та господарської діяльності товариства, податковим органом було прийнято оскаржуване рішення, яким було відмовлено у реєстрації вищезазначеної податкової накладної. Позивач зауважує, що форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації ПН/РК в ЄРПН через ненадання платником податків копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкресленими. Однак, в порушення зазначених вимог спірне рішення містить лише загальний перелік документів, передбачений формою такого рішення і підкреслення конкретних документів, які на думку контролюючого органу не надано, не містить.

Посилаючись на зазначене позивач просив позов задовольнити.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 4 листопада 2020р. позов задоволено.

Рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за №1575633/41700115 від 21.05.2020р. про відмову у реєстрації податкової накладної ПП АЗІМУТ 777 №28 від 28.04.2020р. - визнано протиправним та скасовано.

Зобов`язано ДПС України (ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПП АЗІМУТ 777 (код ЄДРПОУ 41700115) №28 від 28.04.2020р., днем її надходження.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС в Одеській області та ДПС України на користь позивача понесені судові витрати.

Не погоджуючись із даним рішенням суду, представник відповідачів подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм права, просить рішення суду скасувати та постановити нове рішення, яким відмовити у задоволенні адміністративного позову.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку про залишення скарги без задоволення, а рішення суду без змін, виходячи з наступного.

Відповідно до ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що висновки в оскаржуваному рішенні контролюючого органу не містять належних обґрунтувань неможливості провести реєстрацію накладної, водночас, первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення та наявні в матеріалах справи щодо реєстрації податкової накладної складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентами господарських зобов`язань. Враховуючи невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної, суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування оскаржуваного рішення, як протиправного.

Вирішуючи спір, судова колегія вважає, що суд першої інстанції повно та об`єктивно дослідив обставини по справі, надані докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.

Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи під час апеляційного розгляду, що відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ПП АЗІМУТ 777 - 2.11.2017р. зареєстроване за №15541020000004062, як платника податків (а.с.11).

До видів діяльності ПП АЗІМУТ 777 згідно код КВЕД відноситься: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.

У серпні 2019р. між ПП АЗІМУТ 777 та ТОВ Кернел-Трейд укладено договір про надання послуг по перевезенню вантажів автомобільним транспортом за №К00511Т, відповідно до якого замовник доручає, а перевізник зобов`язується за плату і за рахунок замовника надати послуги з систематичного перевезення вантажів автомобільним транспортом на умовах даного (а.с.12-16).

Відповідно до заявки на перевезення за №/049061 від 24.04.2020р., 25.04.2020р. ПП АЗІМУТ 777 було перевезено насіння соняшника до ТОВ Українська Чорноморська індустрія , що підтверджується товарно-транспортною накладною за №603034 від 25.04.2020р. та актом виконаних робіт за №28 від 28.04.2020р. (а.с.19, 23-24).

На підставі отриманого рахунку на оплату №28 від 28.04.2020р., ТОВ Кернел-Трейд здійснило оплату виконаних робіт на розрахунковий рахунок ПП АЗІМУТ 777 у розмірі 7 679,19грн., у тому числі ПДВ - 1 535,84грн.. Разом - 9 215,03грн. (а.с.20).

На виконання вимог податкового законодавства, ПП АЗІМУТ 777 через автоматизовану систему Єдине вікно подання електронної звітності засобами телекомунікаційного зв`язку складено та направлено контролюючому органу податкову накладну за №28 від 28.04.2020р. (а.с.25).

Однак, ПП АЗІМУТ 777 отримало квитанцію про прийняття документу та зупинення реєстрації із зазначенням: відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 відсутня у таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН*РК для документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D =3,8909%, Р =9025,31 (а.с.26-27).

На виконання вимог пп.201.16.2 п.201.16 ст.201 ПК України, позивачем направлено пояснення до ДПС України на підтвердження реального характеру господарських операцій (а.с.28-42).

Проте, 21.05.2020р. Комісією ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення за №1575633/41700115, яким Приватного підприємства АЗІМУТ 777 відмовлено у реєстрації податкової накладної за №28 від 28.04.2020р. з посиланням на те, що платником податку не надано копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи які не надано - підкреслити) (а.с.43-44).

Не погоджуючись із вказаним рішеннями, ПП АЗІМУТ 777 звернулось зі скаргою на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.45-46).

Однак, податковим органом зазначену скаргу ПП АЗІМУТ 777 залишено без задоволення, а рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін (а.с.47).

Перевіряючи обґрунтованість та правомірність рішення про відмову в реєстрації ПН, з урахування підстав, за якими позивач пов`язує його протиправність та скасування, судова колегія виходить з наступного.

Положеннями ч.2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Приписами п.201.16 ст.201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010р. за №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно п.12 цього Порядку, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 11.12.2019 за № 1165.

Згідно п.10 цього Порядку у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Відповідно до п.11 Порядку №1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

З матеріалів справи вбачається, що в порушення пп.3 п.10 Порядку №1165, в квитанції про реєстрацію ПН/РК контролюючий орган не зазначено конкретних документів, необхідних на його думку, для розгляду відповідного питання. В даному випадку, контролюючий орган обмежився загальним посиланням на копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК. Зазначене, на думку колегії свідчить про його нечіткість та невизначеність. Спонукання позивача самостійно визначити на власний розсуд перелік документів, які необхідні контролюючому органу для розгляду питання щодо прийняття ним рішення про реєстрацію ПН/РК свідчить про незаконність таких дій.

При цьому і в рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної також не зазначено копії яких саме документів не було надано платником податків. Тобто, контролюючим органом зазначена лише юридична оцінка (кваліфікація), але не викладено жодної фактичної обставини, стосовно якої така оцінка (кваліфікація) надана. Слід зазначити, що спонукання позивача самостійно визначити на підставі невизначених норм, яких саме заходів слід ужити для усунення виявлених порушень, може призвести до нового можливого порушення позивачем чинного законодавства. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Загальне посилання на ненадання копій первинних документів є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Слід зазначити, що спонукання позивача самостійно визначити на підставі невизначених норм, яких саме заходів слід ужити для усунення виявлених порушень, може призвести до нового можливого порушення позивачем чинного законодавства.

Як вбачається із матеріалів справи, що первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких наявні в матеріалах справи щодо реєстрації податкової накладної складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентами господарських зобов`язань.

Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області за №1575633/41700115 від 21.05.2020р. про відмову у реєстрації податкової накладної за №28 від 28.04.2020р. в ЄРПН є необґрунтованим, у зв`язку із чим воно підлягає скасуванню як протиправне.

Враховуючи те, що надані ПП АЗІМУТ 777 документи підтверджували фактичне здійснення операції із постачання на адресу контрагента товарів та послуг, кількісні та вартісні показники цих операцій, колегія суддів вважає правильним зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну позивача за №28 від 27.04.2020р. датою її подання.

Доводи викладені в апеляційній скарзі не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи по суті.

За таких обставин, судова колегія вважає, що постанова суду ухвалена з додержанням норм процесуального та матеріального права, а тому не вбачає підстав для її скасування.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.311, 315, 316, 322 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 4 листопада 2020р. - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків встановлених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Повний текст судового рішення виготовлено 8 лютого 2021р.

Головуючий: Ю.М.Градовський

Судді: А.В.Крусян

О.В.Яковлєв

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.02.2021
Оприлюднено10.02.2021
Номер документу94702718
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/8701/20

Ухвала від 15.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

Ухвала від 26.10.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

Ухвала від 17.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 03.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Постанова від 03.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 21.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 04.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні