Рішення
від 04.02.2021 по справі 440/7536/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 лютого 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/7536/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Головка А.Б.,

за участю:

секретаря судового засідання - Ель Яагубі О.В.,

представників позивача - Мандриченко Л.Л., Головко Л.С.,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" Решетилівської районної ради Полтавської області, треті особи: Решетилівська районна рада Полтавської області, Сектор освіти, сім`ї та спорту Решетилівської районної державної адміністрації про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

В С Т А Н О В И В:

16 грудня 2020 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок", треті особи: Решетилівська районна рада Полтавської області, Сектор освіти, сім`ї та спорту Решетилівської районної державної адміністрації про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Шамраївського НВК за адресою: вул. Діброви, 44, с. Шамраївка, Решетилівський район, Полтавська область, 38452, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 опису виявлених порушень вимог законодавства акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки від 09.10.2020 № 130; встановлення наступного порядку і способу виконання судового рішення - заборонити заборони використання будівлі Шамраївського НВК за адресою: вул. Діброви, 44, с. Шамраївка, Решетилівський район, Полтавська область,38452, не допускаючи у будівлю людей, крім тих, що вживають заходи щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, та відключити будівлю Шамраївського НВК від електропостачання.

На обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено про порушення відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, у зв`язку з чим наявні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації зазначеної будівлі.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 21.12.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив, що частково усунув та продовжує усувати порушення, що зафіксовані у актах перевірок.

У судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги, просили їх задовольнити у повному обсязі.

Відповідач не надав представника у судове засідання, хоча і був належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення, яке наявне у матеріалах справи.

Дослідивши матеріали позовної заяви, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Згідно з пунктом 1 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області, затвердженого наказом ДСНЗ України від 18.08.2014 №474 (у редакції наказу ДСНС України від 12.11.2018 №661), Головне управління ДСНС у Полтавській області є територіальним органом ДСНЗ України, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Підпунктом 27 пункту 4 Положення ГУ ДСНС України у Полтавській області передбачено, відповідно до покладених на нього завдань на території Полтавської області, організовує і здійснює безпосередньо та через підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами має право звернутися до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

17 січня 2020 року посадовою особою Решетилівського районного сектору Головного управління ДСНС України у Полтавській області було здійснено позапланову перевірку Шамраївського НВК, за результатами якої директору Погорілій Аллі Олексіївні було вручено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 17.01.2020 року № 7.

28 вересня 2020 року Головним управлінням ДСНС України у Полтавській області було видано наказ (з основної діяльності) № 275 Про здійснення позапланових перевірок протягом вересня-жовтня 2020 року , яким зокрема було передбачено у період з 28 вересня по 09 жовтня 2020 року провести позапланову перевірку Шамраївського навчально- виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок Решетилівської районної ради Полтавської області за адресою: 38452 Полтавська область, Решетилівський район, село Шамраївка, вулиця Діброви, 44, з метою контролю за виконанням припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 17.01.2020 року № 7.

На виконання вимог вказаного наказу 28 вересня 2020 року було підготовлено посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) за № 128, яке перед початком перевірки 09 жовтня 2020 року особисто під підпис було вручено директору Шамраївського НВК Погорілій Аллі Олексіївні. 09 жовтня 2020 року уповноваженою на перевірку посадовою особою Решетилівського районного сектору Головного управління ДСНС України у Полтавській області було здійснено позапланову перевірку Шамраївського НВК за адресою: 38452 Полтавська область, Решетилівський район, село Шамраївка, вулиця Діброви, 44.

09 жовтня 2020 року був оформлений Акт, складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 130 та Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 09.10.2020 року № 94, які того дня були вручені під підпис директору Шамраївського НВК Погорілій Аллі Олексіївні.

Заперечень або зауважень щодо змісту вказаного Акту № 130 з боку директора Шамраївського НВК Погорілої Алли Олексіївни не надходило, про що свідчить відповідний запис, зроблений у розділі Пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) та складеного акта перевірки вказаного Акту № 130.

Описом виявлених порушень вищезазначеного Акту № 130 серед інших порушень зафіксовані порушення вимог пожежної безпеки, які мають місце у будівлі Шамраївського НВК за адресою: 38452 Полтавська область, Решетилівський район, село Шамраївка, вулиця Діброви, 44 а саме:

Загальні вимоги:

1) Не встановлений протипожежний режим на об`єкті ВІДПОВІДНИМ документом (наказом, інструкцією) І пропонується до виконання з 2019 року/ (Розділ ІІ, пункт 3 Правил пожежної безпеки в Україні , затверджені наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 року, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р за № 252/26697, далі - ППБУ).

7) Не забезпечено територію НВК ЗОШ І-ІІ ст., дитячий-садок необхідним запасом води для цілей пожежогасіння І пропонується до виконання з 2010 року І (Розділ V, глава 2, пункт 2.1, підпункт 2 ППБУ, пункти 6.2.1; 6.2.3; 13.3.4. ДБН В.2.5- 74:2013).

11) Територія об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки згідно ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та гост 12.4.026-76" Цвета сигнальные и знаки безопасности" І пропонується до виконання з 2019 року/ (Розділ ІІ, пункт 8 ППБУ).

Будівля НВК:

2) Не проведено вогнезахисний обробіток дерев`яних будівельних конструкцій горищного приміщення школи засобами вогнезахисту, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності / пропонується до виконання з 2010 року/, (Розділ ІІІ глава 2 пункт 2.5 ППБУ).

3) Влаштувати відкривання вхідних дверей на шляху евакуації із приміщення НВК ЗОШ І-ІІ ст., дитячий-садок в напрямку виходу з будівлі / пропонується до виконання з 2010 року/ ( Розділ ІІІ глава 2 пункт 2.27 ППБУ).

4) Не проведено з`єднання жил електропроводів за допомогою пайки, опресування, спеціальних затискачів в усіх розподільчих коробках /пропонується до виконання з 2010 року/ (Розділ IV глава 1 пункт 1.6 ППБУ).

5) Не проведено замір опору ізоляції електричних мереж / пропонується до виконання з 2019 року/ (Розділ IV, глава 1, пункт 1.20 ППБУ).

6) Не обладнані системою автоматичної пожежної сигналізації приміщення НВК ЗОШ І-П ст., дитячий-садок / пропонується до виконання з 2010 року/ ( Розділ V, глава 1, пункт 1.2 ППБУ, пункт 7.3. таблиця А.1, додатку А ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ).

8) Не укомплектовано приміщення НВК ЗОШ І-П ст., дитячий - садок справними сертифікованими вогнегасниками згідно норм належності з розрахунку: не менше двох переносних (порошкових, водопінних або водяних) вогнегасників з масою заряду вогнегасної речовини 5 кг і більше на кожен поверх, а також по 1-му газовому вогнегаснику з величиною заряду вогнегасної речовини 3 кг і більше на 20 м 2 площі підлоги в приміщеннях з оргтехнікою, коморах та інших технічних приміщеннях та на 50 м 2 площі підлоги в приміщеннях бібліотеки / пропонується до виконання з 2017 року / (Розділ V, глава 3, пункт 3.6 ППБУ, Пункт 5 Розділ VI Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджені наказом МВС № 25 від 15.01.2018 року, зареєстровані в Міністерстві юстиції У країни 23 лютого 2018 р. за № 225/31677).

9) Наявні переносні вогнегасники знаходяться в приміщеннях на підлозі, а не розміщені шляхом навішування на висоті не більше ніж 1,5 метра від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення / пропонується до виконання з 2019 року / (Розділ V, глава 3, пункт 3.10 ППБУ.

10) Не проведено технічне обслуговування наявних первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) / пропонується до виконання з 2019 року / (Розділ V, глава 3, пункт 3.17 ППБУ).

Матеріалами справи підтверджено, що за результатами проведення планової перевірки Шамраївського НВК виявлено факти порушення останнім вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

Суд наголошує на тому, що відповідач надав докази часткового усунення порушень, відображених у акті №130.

Проте, суд враховує, що виявлені порушення, зазначені в пунктах 2, 6, 7 акту №130, у своїй сукупності можуть призвести до виникнення пожежі, не дозволять вчасно її ліквідувати, призведуть до її стрімкого розвитку та потенційно загрожують життю і здоров`ю людей.

У відповідності до приписів пункту 1 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Частиною 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Як визначено частиною другою статті 70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Суд зазначає, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень.

Крім того, застосований до відповідача захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Також такий захід реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Аналогічна правова позиція висловнена у постанові Верховного Суду від 28.02.2019 року по справі № 810/2400/18.

З огляду на викладені обставини, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства та матеріалів справи, беручи до уваги створення потенційної небезпеки заподіяння шкоди життю і здоров`ю людей, та з метою недопущення спричинення такої шкоди, а також зважаючи на відсутність у суду доказів повного усунення порушень, виявлених в ході проведення планової перевірки, суд дійшов висновку про необхідність застосування до Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" Решетилівської районної ради Полтавської області (вул. Діброва, 44, с. Шамраївка, Решетилівський район, Полтавська область, 38452, код ЄДРПОУ 23542330) заходів реагування шляхом повного зупинення експлуатації будівлі Шамраївського НВК за адресою: вул. Діброва, 44, с. Шамраївка, Решетилівський район, Полтавська область, 38452, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 2, 6, 7 опису виявлених порушень вимог законодавства акту, складеного за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки від 09.10.2020 № 130

При вирішенні питання щодо встановлення порядку та способу виконання рішення суд виходить з наступного.

Згідно з частиною першою статті 372 Кодексу адміністративного судочинства України у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні.

Суд вважає за доцільне встановити Шамраївському навчально-виховному комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" Решетилівської районної ради Полтавської області (вул. Діброва, 44, с. Шамраївка, Решетилівський район, Полтавська область, 38452, код ЄДРПОУ 23542330) наступний порядок і спосіб виконання судового рішення - заборонити використання будівлі Шамраївського НВК за адресою: вул. Діброва, 44, с. Шамраївка, Решетилівський район, Полтавська область, 38452, не допускати у будівлю людей, крім тих, що вживають заходи щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, та відключити будівлю від електропостачання.

Згідно з частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Відтак, відсутні підстави для розподілу судових витрат.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (вул. Маршала Бірюзова, 26/1, м. Полтава, 36007, код ЄДРПОУ 38610079) до Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" Решетилівської районної ради Полтавської області (вул. Діброва, 44, с. Шамраївка, Решетилівський район, Полтавська область, 38452, код ЄДРПОУ 23542330) треті особи: Решетилівська районна рада Полтавської області, Сектор освіти, сім`ї та спорту Решетилівської районної державної адміністрації

про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити.

Застосувати до Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" Решетилівської районної ради Полтавської області (вул. Діброва, 44, с. Шамраївка, Решетилівський район, Полтавська область, 38452, код ЄДРПОУ 23542330) заходи реагування шляхом повного зупинення експлуатації будівлі Шамраївського НВК за адресою: вул. Діброва, 44, с. Шамраївка, Решетилівський район, Полтавська область, 38452, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 2, 6, 7 опису виявлених порушень вимог законодавства акту, складеного за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки від 09.10.2020 № 130.

Встановити Шамраївському навчально-виховному комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок" Решетилівської районної ради Полтавської області (вул. Діброва, 44, с. Шамраївка, Решетилівський район, Полтавська область, 38452, код ЄДРПОУ 23542330) наступний порядок і спосіб виконання судового рішення - заборонити використання будівлі Шамраївського НВК за адресою: вул. Діброва, 44, с. Шамраївка, Решетилівський район, Полтавська область, 38452, не допускати у будівлю людей, крім тих, що вживають заходи щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, та відключити будівлю від електропостачання.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 09 лютого 2021 року.

Головуючий суддя А.Б. Головко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.02.2021
Оприлюднено11.02.2021
Номер документу94766529
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/7536/20

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 21.04.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 30.07.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 06.07.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Рішення від 04.02.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Рішення від 04.02.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 21.12.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні