Іванківський районний суд Київської області
смт. Іванків, вул. Проскури, 14a, 07201, (04591) 5-16-52
Справа 2-700/10 р.
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 серпня 2010 року Іванківський районний суд Київської області у складі головуючого су;хді Гавриленка В.Г., при секретарі Онищенко В.В., розглянувши в судовому засіданні в с.м.т. Іванків Київської області справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області про визнання неправомірними дій щодо відмови у перерахунку пенсії та зобов`язання відповідача провести перерахунок та виплату пенсії
ВСТАНОВИВ:
Позивач посилається на те, що він є постраждалим від наслідків Чорнобильської катастрофи категорії 1, інвалідом 2 групи внаслідок захворювань, пов`язаних із роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, являється пенсіонером. Він, як постраждала особа категорії І звертався до відповідача із заявою про перерахунок йому державної пенсії як інваліду 2 групи та перерахунок додаткової щомісячної пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю особам, віднесеним до категорії 1 ( як інваліду 2 групи), оскільки відповідно до ч.4 ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи в усіх випадках розмір державної пенсії для інвалідів, щодо яких встановлено зв`язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими 8 мінімальних пенсій за віком ( для інвалідів 2 групи ). Додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, особам, віднесеним до категорії 1 ( інвалідам 2 групи) відповідно до ст. 50 цього ж Закону складає 75 % мінімальної пенсії за віком. ( Він звертався із заявою від 20.05.2010 року до відповідача у зв`язку з тим, що йому пенсія виплачується в значно меншому розмірі, ніж передбачено вказаним Законом ).
Відповідачем йому було відмовлено в цьому листом від 09.06..2010 року.
Позивач вважає відмову відповідача у перерахуванні йому основної (державної) та додаткової пенсії відповідно до визначених Законом розмірів незаконними, просить суд . визнати такі дії відповідача неправомірними; зобов`язати відповідача провести йому перерахунок державної пенсії на рівні 8-ти мінімальних пенсій за віком згідно з вимогами ч. 4 ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , а також провести перерахунок додаткової пенсії в розмірі 75-ти відсотків мінімальної пенсії за віком, відповідно до ст. 50 вказаного Закону. Також позивач просить зобов`язати відповідача виплатити йому недовиплачені суми основної та додаткової пенсії за період, починаючи із 18 червня 2007 року по день винесення судом рішення по справі.
В судове засідання позивач та представник відповідача не з`явились.
В позовній заяві позивача мається прохання розглядати справу без його присутності.
Відповідач направив до суду свої письмові заперечення щодо позову ОСОБА_1 , в яких позов не визнається та мається прохання розглядати справу без участі їх представника.
За даних обставин суд провів розгляд справи за відсутності позивача та представника відповідача, на підставі наявних в спразі матеріалів.
Вивчивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов слід задовольните.
Судом встановлено, що позивач є постраждалим від Чорнобильської катастрофи 1 категорії, інвалідом 2 групи внаслідок захворювань, пов`язаних із роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. Це підтверджується відповідним посвідченням, довідкою МСЕК, копії яких маються в справі. Позивач , проживає в с. Шпилі Іванківського району Київської області , отримує нараховану відповідачем пенсію по інвалідності, призначену за Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи . Згідно довідки відповідача розмір основної (державної) пенсії позивача складав від 940 грн. (з 2008 році) до 1090 грн. (в липні 2010 року), додаткової - від 94 грн. ( в 2008 році) до 141 грн. 20 коп. (в липні 2010 року) .
Відповідно до ч.4 ст. 54 цього ж Закону в усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв`язок з Чорнобильською катастрофою, не може бути нижчим ... по 2 групі інвалідності - 8 мінімальних пенсій за віком .
Відповідно до ст. 50 Закону України ...Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам, віднесеним до категорії 3, повинна призначатися щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, зокрема для інвалідів 2 групи - в розмірі 75 % мінімальної пенсії за віком.
Частиною 1 статті 28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування визначено, що мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб., які втратили працездатність, визначеного законом.
У ст. 67 ЗУ Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи зазначено, що у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до статті 54 цього Закону, а також: розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, особам, віднесеним до категорії 1, 2, 3, 4, розмір щомісячної компенсації сім`ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.
Вбачається що позивач має право на отримання державної та додаткової пенсій у зазначених ним в позові розмірах.
( Так, розмір мінімальної пенсії за віком повинен становити в період з 1 квітня 2010 року - 706 гри. Відповідно розмір основної пенсії позивача за Законом повинен бути 706 х 8=5648 гри., додаткової- 706 x0,75 = 529,50 грн.)
Але відповідачем пенсії виплачуються у значно менших розмірах (відповідно до Постанов Кабінету Міністрів України ).
Суд вважає, що наявність такого передбаченого Законом права у позивача є визначальною для вирішення даного спору.
Посилання відповідача в письмових запереченнях па те, що ст. 28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування щодо розміру мінімальної пенсії за віком не може застосовуватися до визначення розміру пенсії, призначеної за Законом України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", суд вважає некоректним, оскільки в останньому визначено за базу для обрахування пенсії саме мінімальну пенсію за віком. А за чинним законодавством України розмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за правилами, передбаченими ч.І ст.28 Закону України „ Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» , іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.
Відповідно до Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах районах у містах , затвердженого постановою правління ПФУ № 8-2 від 30.04.2002 року - п.2.1. «основними завданнями управління є: ... 4) забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій, допомоги на поховання та інших виплат, які згідно із законодавством здійснюють зарахування коштів фонду та інших джерел, визначених законодавством; П.2.2. управління відповідно до покладених на нього завдань: 2) планує доходи та видатки Фонду в районі ( місті) у межах своєї компетенції забезпечує виконання бюджету Фонду... 6) призначає ( здійснює перерахунок) і виплачує пенсії, щомісячне довічне грошове утримання суддям у відставці, допомогу на поховання та інші виплати, відповідно до чинного законодавства» . Посилання відповідача на те, що головним розпорядником коштів на виплату пенсії позивачу ( як і іншим таким же громадянам) є МНС України не є підставою для невиплати у належних розмірах пенсії позивачу, оскільки Постановою КМ України № 987 від 20.06.2000 року „ Про затвердження Порядку використання коштів фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення", прийнятою на виконання Закону України ,.Про формування, порядок надходження і використання коштів Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи га соціального захисту населення» , встановлено що ... п.З -Головним розпорядником коштів фонду є МНС України. 4) МНС за місяць до початку бюджетного року подає Державному казначейству… дані про ... територіальне розташування (мережу)... органів ... Пенсійного фонду…, які одержують кошти фонду і визначаються як одержувачі коштів з власною мережею і мають право здійснювати розподіл коштів Фонду розпорядникам нижчого рівня ( далі - одержувачі з власною мережею) та одержувачам; п.5 Розпорядники нижчого рівня подають зведені кошториси і плани асигнувань територіальним органам Державного казначейства у порядку, встановленому Державним Казначейством; п.24 Видатки, пов`язані з ненаданням пільг щодо пенсійного забезпечення згідне із Законом України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» ( пенсій на пільгових ) мовах за віком і стажем роботи, пенсій по інвалідності ..., додаткової пенсії, ... підвищена пенсія і допомога) провадяться органами, які виплачують пенсію Кошти на пенсійне забезпечення громадян, постраждалих внаслідокЧорнобильської катастрофи, перераховуються Державним Казначейством централізовано Пенсійному фонду; rs.26 Відповідальність за правильне призначення громадянам компенсацій і допомог та своєчасність їх виплати несуть керівники підприємств, установ і організацій згідно із законодавством; п.27 Підприємства, установи і організації, зазначені в ... п.24 цього Порядку, виплати компенсацій і доплат здійснюють за рахунок власних коштів з наступним відшкодування їх за рахунок коштів Фонду за поданими органам Державного Казначейства розрахунків витрат протягом 2 тижнів від дня проведення виплат. На загальну суму витрат організації виписують платіжне доручення для перерахування коштів на їх рахунок.; п.28 у разі, коли підприємство ( установа, організація) здійснила виплати за рахунок власних коштів, то кошти із спеціального рахунку можуть бути перераховані підприємству, установі, організації на їх розрахунковий рахунок та основний бюджетний рахунок з метою відшкодування витрат.
З викладеного вбачається, що пенсія та додаткова пенсія позивачу нараховувалася та виплачувалася саме відповідачем, а тому посилання на те, що вони не є розпорядниками коштів Фонду, з якого виплачуються такі видатки, є некоректним, як і посилання на те, що коштів на такі виплати Пенсійний фонд не має.
Європейський Суд з прав людини у рішенні від 08.! 1.2005 року по справі „Кечко проти України» в п.23 зазначив „ суд зауважує, що в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи зміни в законодавство. Однак, якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовити у цих виплатах доки відповідні положення с чинними. В п. 26 зазначено - Суд не приймає до уваги аргумент Уряду щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань '' .
Із ст. 62 Закону „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» слідує, що Кабінет Міністрів України дає роз`яснення щодо порядку застосування Закону, і аж ніяк не встановлює розмір компенсацій, виплат чи змінює той, що вже вказаний в Законі. А отже постанови КМ України (№ 831 та № 836 від 26.07.1996 року, № 523 від 30.05.1997 року, № 530 від 28.07.2008 року, № 936 від 20.09.2005 року, № 530 від 28.05.2008 року) на які посилається у своїх запереченнях відповідач, як на підставу відповідності своїх дій чинному законодавству є такими, що не відповідають нормам ст. 50 та ч.4 ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , який за базу для обрахунку пенсії таким особам передбачає саме розмір мінімальної пенсії за віком.
В даному випадку мають враховуватися засади пріоритетності Законів України над урядовими нормативними актами та вимоги ст. 92 Конституції України, згідно якої виключно законами України визначаються права і свободи людини і громадянина ( л.1) та основі! соціального захисту ( п.6).
Згідно з ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади й органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України. Виплата пенсій у розмірах, які значно менші ніж ті, що встановлений ст. 50, 54 Закону, є неправомірною.
Відповідно до положень Конституції України, найвищою соціальною цінністю України є людина, її права і свободи та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, а їх утвердження і забезпечення є головним обов`язком держави (ст.3 ), права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними ( ст. 21), їх зміст і обсяг при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не може бути звужений ( ст.22).
За змістом положень ч.2 та 3 ст. 22 Конституції України конституційні права гарантуються, а держава повинна утримуватися від прийняття будь-яких актів, які призводили б до скасування чи звуження змісту та обсяг існуючих прав і свобод.
Виходячи із вищезазначеного, суд вбачає, що маються підстави для задоволення позову.
Керуючись ст .50, 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , ст.28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , ст.16 ЦК України, ст.10, 60, 212-215 ЦПК України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати неправомірними дії посадових осіб Управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області щодо відмови за зверненням ОСОБА_1 провестийому перерахунок державної пенсії по інвалідності та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, згідно ч.4 ст.54, ст. 50 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .
Зобов`язати Управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області провести перерахунок державної пенсії по інвалідності ОСОБА_1 згідно ч.4 ст.54 Закону України ,, Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» ., на рівні 8 мінімальних пенсій за віком, визначити розмір заборгованості та виплатити суму заборгованості, яка утворилась внаслідок неправильного обчислення державної пенсії, за період із 18 червня 2007 року по 06 серпня 2010 року, при цьому виходячи із того, що згідно ст.28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування мінімальна пенсія за віком прирівнюється до прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого законом на відповідний рік.
Зобов`язати Управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області провести перерахунок додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, ОСОБА_1 згідно ст.50 Закону України „ Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , виходячи з розміру 75 % мінімальної пенсії за віком, визначити розмір заборгованості та виплатити суму заборгованості, яка утворилась внаслідок неправильного обчислення додаткової пенсії, за період із 18 червня 2007 року по 06 серпня 2010 року, при цьому виходячи із того, що згідно ст.28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування мінімальна пенсія за віком прирівнюється до прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого законом на відповідний рік.
Рішення може бути оскаржено до Апеляційного суду Київської області через Іванківський районний сул. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана сторонами на протязі 10 днів з дня отримання копії рішення.
Суддя:
Суд | Іванківський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2010 |
Оприлюднено | 11.02.2021 |
Номер документу | 94774963 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Іванківський районний суд Київської області
Гавриленко В. Г.
Цивільне
Іванківський районний суд Київської області
Гавриленко В. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні